Katja87
Ali on nukkunut jo 2kk "isojen sängyssä" isosiskon (ens kuussa 4v) kanssa samassa huoneessa ja hyvin on mennyt. Joskus jos heidät pitäisi saada samaan aikaan nukkumaan, jos Ali ei ole nukkunut aikaisemmin, niin sitten saan istua poliisina siellä hämärässä, ettei mee ihan leikkimiseksi ja riehumiseksi.
Ali nukkui perhepedissä siis 1v 2kk saakka, imetin 10kk saakka, mutta imetyksen loputtua hän jäi perhepetiin. Pinnis oli mun sängyssä kiinni, mutta hän aina heräsi ja halusi pois mun viereen. SItten hän alkoi liikkua niin paljon että päätin laittaa omaan sänkyyn, sellaseen tavalliseen jatkettavaan lastensänkyyn. Ali ei nuku rattaissa enää, kun päiväkodissa laittavat sisälle päikkäreille, niin aamupäivällä laitettiin yhdessä sänky huoneeseen ja ali sai "valita" lakanat sinne ja laitettiin tyynyjä reunoille, ettei tipu/lyö päätä koska liikkuu paljon ja niitä tyynyjä pidän edelleen reunoilla, koska se on melkeen laidaton sänky, vain hieman syvennetty. Sängyn vieressä on tosi iso nalle puh pehmolelu ja lasten nojatuoli, jotka kans pitää huolta että hän ei tipu ja pääsee sit jalkopäästä itse kiipeämään alas. Ei ole kertaakaan tippunut sängystä onneksi. No päiväunille nukahti sinne heti sillon ekana päivänä ilam ongelmia.
Sit illalla hän ei edes yrittänytkään meidän huoneeseen vaan heti iltahommien jälkeen lähti menemään omaan sänkyyn. Ei osannut ekana päivänä kiivetä sinne sisälle, vain pois. Nostin hänet sänkyyn, laitoin peiton päälle ja pussasin hyvät yöt ja menin olkkariin tv:tä katsomaan. Ei mennyt kun minuutti ja hän tuli hakemaan mua kädestä kun ei päässyt takaisin itse sänkyyn. tätä jatkui noin 45 minuuttia ja valehtelematta vein hänet kerran minuutissa takasin sänkyyn. en puhunut mitään, nostin vaan ja peittelin ja lähdin. Lopulta hän nukahti, ja sen jälkeen pikkuhiljaa se mun hakeminen väheni ja hän oppi pian kiipeemään sinne itse, mutta silti haki usein mut. N. viikon päästä hän jäi itse nukkumaan lähes joka kerta ekasta tai max 3:sta kerrasta.
Mutta pitää just pitää huolta et lapsi on väsynyt kun sinne laittaa. Alin sängyn päädyn kohdalla seinällä on ikean mammut kirjahylly, sellanen V:n mallinen. Joskus hän ottaa siitä jonkun kirjan ja katselee sitä kunnes nukahtaa ja siihen olen antanut luvan. Se auttaa usein. On hän aika hellyyttävä kun hän hakee kirjan, menee itse peiton alle makaamaan selälleen ja avaa kirjan ja katselee sitä. Heillä on pieni yövalo aina, jotta voi katsoa hiukan kirjoja ja näkee lähteä huoneesta jos yöllä herää. Joskus Ali haluaisi valon pois, kun se helpottaisi nukahtamista, mutta sisko ei suostu kun hän pelkää. Ali ei ole kertaakaan halunnut enää meidän viereen paitsi kipeänä. Joskus kerran tai pari viikossa aamuyöstä kömpii mun viereen enkä aina edes herää siihen. Pääosin nukkuu koko yön heräämättä, kuten siskonsakin. Joskus he ovat kömpineet toistensa sänkyyn jos ovat heränneet ja aamulla ovat molemmat jommankumman sängyssä, mikä on kans aika söpöä!
Tulipa pitkä selostus taas pitkästä aikaa, mutta näin meillä on mennyt ihan kivasti. Esikon kanssa totuttelu kesti kauemmin ku joutui nukkumaan yksin huoneessa.
Meillä alkaa kanssa
kesäloma kohta, kaksi tenttiä mulla on enää ja sit olen kotiäiti 2kk 3vko!!! Jee!! tätä ollaan odotettu! Me ollaan kesäkuu ja melkeen koko heinäkuu suomessa. Lähdetään Israeliin anoppilaan 27.7 ja ollaan noin 4 viikkoa siellä reissussa, saa nähdä miten menee lennot ja konevaihdot ja totuttelu siellä oloon lasten kanssa. sit sieltä tullaan heti takas arjen, koulun ja päiväkodin pariin, joten lapsille tulee kai hetkeksi vähän hassu olo
Päivärytmistä:
Meillä on vapaalla hiukan eri rytmi kuin päiväkodissa, paitsi aamupala, päiväuniaika ja toinen ulkoilu on samaan aikaan.
Eli viikonloppuna/lomalla herätään klo 8 ja syödään heti aamupala.
Siinä välissä ollaan kotona ja tehään kotitöitä, leikitään ollaan sisällä...
Sit 11-12 aikaan yleensä Ali syö jugurtin ja menee nukkumaan päikkäreille noin 1-2 tunniksi.
13-14 on ruoka ja lähdetään ulos pihalle/kaupungille, kylään tms. Missä sit ollaankin ni siellä syödään joku välipala, hedelmää, leipää jne.
Kotiin tullaan säästä ym riippuen 17-18 jolloin syödään vielä kevyempi päivällinen.
Iltapala on lapsilla 20.30 ja sit nukkumaan menevät yhdeksän maissa ja usein pyörivät sängyssä 10-20 min kirjoja katsellen kunnes nukahtavat.
Meillä on lapset ja me vanhemmat aina oltu iltavirkkuja ja aamun torkkuja ja ollaan aina syöty myöhäisempi illallinen, joten tää sopii meille hyvin ja lapset menee ihan kohtuullisesti nukkumaan että jää omaa aikaa iltaan ja aamulla ei tarvi herätä ihan silmät ristissä. :hug:
PrincessOfAkko ja Ali 1v 4kk