Tammimammat ja -vauvat 2009

  • Viestiketjun aloittaja Noa
  • Ensimmäinen viesti
lilja193
Huomentapäivää mammat ja vauvat! :)

Ihana yö takana! Vauva nukkui kokoyön 4h pätkissä...tosin se vaati saada syödä molemmat tissit, mutta hälläköväliä. n.10min/tissi, joten ei paha. Ihanaa ku sai nukkua!!!
Noa: sulla on kyllä ihan samat ajatukset monista asioista kuin mullakin. Mulla meni myös pari viikkoa totutella ajatukseen, että vauva on oikeesti nyt osa meidän perhettä ja siitä on otettava vastuu koko loppuelämän ajan. Onhan tää koko elämän kestävä projekti. Välillä se ajatus jopa ahdisti mua ja tuntui että pää ei kestä...Ja sekös sitten itkettikin. Toka viikko synnytyksestä oli ihan kaaosta...tuntui että mä itkin kokoajan. ilosta ja surusta ja ihan kaikesta. Onneksi hormoonit on lähteny tasaantuun ja nyt nautin vauvasta ja kaikestä "täysin rinnoin" (buahhaahha..)
Voin tunnustaa, että yöheräilytkin alkuun lähinnä v*tutti...sit ihan tatti ottassa syötin vauvan. (kylläpä olin oikea äiti teresa..) Uskon että se johtui väsymyksestä ja siitä, että niin suuri muutos tapahtui elämässä. Joo..ja alkuun nukkuminenkin oli tosi vaikeeta. Jatkuva jännitys päällä, joten rentoutuminen ei onnistunut mitenkään. Nyt nukun yöllä kuin tukki ja yöheräilyt sujuu kokoajan helpommin. Itseasiassa nautin kun meidän pieni pulleaposkinen poika syö rinnasta täydellä innolla ja saa masunsa täyteen. Se on sellainen ihana ja läheinen ja hiljainen hetki pari kertaa yössä...

Hitsi..hoksasin just että mulla on tänään auto käytössä. Uskaltaiskohan sitä lähtee vaikka jumboileen...Ei täällä sattuis oleen ketään, joka lähtis seuraksi????
Olis muutenkin tosi mahtavaa tehdä taas ryhmätreffit nyt kun kaikki on synnyttäneet. Joko niin, että äipät kokoontuu tai sitten, että vauvatkin on mukana...kumpi olis parempi?! Meille passaa miten vain. :)


Liinu: Mulla kans tissit ilmottaa aikas terhakkaasti tulevasta ruokailusta...niitä kihelmöi ja tuntuu että niihin yhtäkkiä ilmestyy 100 litraa tavaraa...
Ainiin..luin niistä rintaraivareista mp:sta ja on kyllä totta, että mulla on suihkutissit, mutta se tissi, jonka vauva huolii paremmin on suoraansanoen maitoruisku, heh...
Makuulla imettäessä ei ole mitään ongelmaa, mutta istuma-asennossa on. Onkohan mulla jotenkin väärä ote vauvaan tmv? Arvatkaa vaan jänskättääkö lähtee esim. jumboon, jos imettäminen ei onnistukaan....pakko ottaa varuiksi korviketta mukaan.

Mutta hei...oon hetken langoilla, jos joku haluaa lähtee seuraks sinne jumboon... :)

-Lilja
 
Noa
Moro!

Me käytiin taas vaunulenkillä ja poitsu taas jatkaa tyytyväisenä uniaan parvekkeella! Mahtavaa! Eilenkin se nukkui jopa tunnin siellä. Ja tosiaan lilja, juuri samanlaisia ajatuksia mullakin oli alkuun ja yöheräämiset ahdisti. Meidän poitsu nukkui viime yönäkin jopa kolmen tunnin pätkiä ja ite nukuin kans kuin tukki, heräsin vasta kun poika alkoi kunnolla kitistä :) En siis herää enää pikku inahduksiin. Nukun kylläkin toinen korvatulppa korvassa eli se varmasti auttaa tuohon, mutta alkuun sitä heräili automaattisesti viimeistään 2 tunnin päästä jo kuulostelemaan joko se heräis. Jospa nuo yöunet alkaisi tuosta pikkuhiljaa pidetä, ihanaa ois nukkua vaikka 4 tai 5 tuntia putkeen! Miehellä on lomaa viikon päästä eli silloin aion kyllä vaatia itselleni ainakin yhden yön että mies hoitaa kaikki yösyötöt. Jotain hyvää tässä pulloruokinnassakin :) Imetyksen suhteen olen jo toivoni heittänyt, maitoa tulee enää säälittäviä pisaroita eikä poika jaksa edes kunnolla imeä. Joskus huvikseen lussuttaa joten suotakoon hälle se ilo nyt joksikin aikaa.

Onko teille muuten puhuttu neuvolassa siitä rotavirus rokotteesta? Ensi syksynä se vasta kuulemma tulee rokotusohjelmaan, mutta jos sen nyt haluais niin se pitäis ite maksaa (180 e). Se rotavirus on siis joku ripulitauti. Mietimme vaan, että se on aika hinnakas, mutta uskaltaako sitä jättää ottamatta? Se kun pitää ottaa ennen 3 kk ikää eli syksyllä ei enää auta. Eihän se tauti kyllä vaarallinen ole, mutta inhottava pienellä vauvalla.

 
Liinuzhka
Ehdottomasti minä olen rotavirusrokotuksen kannalla. Mun kaverin alta 1-v. tytöllä oli juuri se virus ja se oli paha. Ne joutu olemaan sairaalassa viikon. Tyttö laihui ja oli nenä-maha-letkuissa. Se lakkas pahimmillaan hengittämästä ja oli vähällä kuolla siihen. Tosin, sillä todettiin astma siihen samaan syssyyn että muitakin vaivoja oli. Mutta kyllä, mä otatan sen rokotuksen kyllä. Esikoinen ei o sairastanu mitään rotaviruksia ja on ollut muutenkin terve. Mutta se voi tuoda nyt meille vauvakotiin vaikka mitä, että siksikin suojaan pikkuisen. Yhden lapsen kanssa on "vaikeampi saada" tauteja kuin perheessä jossa ollaan paljon "ihmisten ilmoilla". :) Jea, juu nou vot ai miin...

Kiitos kommenteista ja kiitoksista ystävät. Minä en vielä halua tapaamisiin, kun rehottaa tuo influenssakausi ja tosiaan poitsu on vasta 2½-viikkoinen, niin eipä sekään niistä mitään irti saa! :D Kesällä sitte tuun tukka liehuen. No ehkä aiemminkin, mistä sen laskee mistä kesä alkaa? ;)

Huoh, mä olen väsynyt. Käytiin shoppailemassa äitin kanssa ja sitte ruokakauppa jätettiin vikaksi. Enkä löytäny sieltä mistään hakemaani tarviketta, ja perkele tiesin että vauva herää ihan just. Menin ku höyryspää siellä hyllyjen välissä eikä myyjiä missään. No, sittenhän hän heräsikin ja pakko oli lähtee marssimaan kotiin päin (matkaa ehkä 6-700m) ja vauvi raasu huusi melkein koko matkan. Kyllä se hieman rauhoittui kun sille puheli. Normisti oon ottanu sen kanssa päikkärit mutta en nyt sitte kerinny. Kohta haen esikoisen tarhasta. Onneks on pian viikonloppu!!! Hyvää ystävänpäivää jos en kerkii sitä ennen täällä käymään!! <3

Onnea Jeannex:lle! Ja kun teillä on oikeasti ollut noin rankka lähtö, niin varaudu pieneen Baby Bluesiin. Sekin on ihan normaalia! Ja elä tee sitä virhettä minkä minä ekan kanssa, ettei muka kehtaa pyytää apua. :) <3
 
Jeannex
Kyl tää täst, tänään on ollu oikeestaan aika ihana päivä. Vauva herää ite ja syö heti ku pääsee etäisyydelle:). Yöki meni kivasti vaikka klo 24:n ruokailu venähtiki kahteen asti, en enää ees muista mitä kaikke siihen mahtu. No, muut ruokailut se heräs ite ja söi ja nukahti, jee. Nyt se on vedelly tosi sikeitä unia jo pitkän aikaa, aamulla se söiki aika paljon. Ja äiti tuli kympilt tänne auttelemaan, aika luksusta kun asuvat 200km päässä. Tää oli lyhyt muutaman tunnin vierailu ku tuttu tuli tänne suuntaan työmatkalle.. Kyl mä luulen et uskallan pyytää apua, ainaki avun pyytäminen mieheltä on onnistunu. Tähän asti en oo osannu sitä.. Ja oikeestaan kaikki on ihan hyvin ku vauva ei saa niitä raivareita ja mä tajuan nukkua myös päivällä ja syödä aina ku mahdollista. That's it, ainaki nyt tuntuu suht luottavaiselta. Silti pelottaa mitä sitten kun on päivät yksin ja miehen pitää saada nukuttua öisin...

Ootte varmaan keskustellu jälkivuodosta, mä pärjään jo normisiteillä. Ihan hukkaan meni sellaset jättiläissiteet ku varauduin monen viikon hurjaan vuotoon, heh. Ainii, pitääki käydä vaa'alla.. hm, viitisen kiloa lähteny. Loput sais mun puolesta jäädäki (toiveajattelua). Rinnat muuten pamahti kolmantena yönä, minkä jotenki aavistinki ja puin valmiiks imetysliivit jotka oli mukana.. paitsi et koko muuttu kolme pykälää eikä kaks, joten.. :) mies haki mulle uudet :D. Luulen et koko on nyt 75D, aika hurjaa. Mut toisaalta pumppasin eilen 80ml sen jälkeen ku vauva oli hetken ollu rinnalla. Oon oikea tehomaitobaari..

Sain muutaman tikin, en tiiä tarkkaa lukua mut veikkaan kolmea. Tuntuu et niitten arkuus on suurimmaks osaks jo hävinny ja repeämä jota ei koskaan ommeltukaan ei oo ollu kipee missään vaiheessa. Tai en tiiä ainakaan ku vetelin monta päivää niitä vahvoja särkylääkkeitä:). Häntäluu mulla on ihan turkasen kipee välillä, mut se ei huoleta tai harmita sen enempää ku tiiän et kuuluu asiaan. Jossain vaiheessa pelkkä vihje miehen katseessa sai mut lähes ulvomaan kivusta ku ajatteliki vaan seksiä, nyt sitä odottaa jo kovasti jälkitarkastusta. Oon ymmärtäny et sen jälkeen on lupa;). Ja vasta 9 päivää synnytyksestä!
 
Liinuzhka
Mä käytin jättisiteet ensimmäisen viikon aikana, vuoto oli aika runsasta. Nytkin sitä tulee kyllä, mutta silloin tällöin lorahdus. Välillä vihlaisee mahaa menkkamaisesti, että ei tuolla ihan kaikki vielä kunnossa ole. Vieläkö niitä jälkisupistuksia voi tulla? No, jälkitarkastuksessa pitänee sitten kai kysyä kaikki mahdolliset. Muistakaa muuten ottaa se neuvolakortti jälkitarkastukseen mukaan!

Mullakin on ollut seksi mielessä. Vielä pitäs löytää se kumppani! :p

Ei maar, pitää mennä vääntämään mokkapaloja. Meille tulee tänään talo täyteen vieraita, isovanhemmat (4) ja vielä veljeni perheineen. Joko mä kerroin sen?

Esikoinen näyttää taas yskivän rumasti. Pakko viiä se lääkäriin kun ei tuo tunnu menevän ohi millään tuo yskä. Onneks sillä on tänään vain puolikas päivä.

 
lilja..
Jee! Eilinen jumboreissu suoritettu!...oltiin kaksisteen pojan kanssa ja hyvin meni. Jännitti kyllä ihan hulluna imetys, mutta onneksi stokkan vauvanhoitohuone/wc on ihan siedettävä ja siellä sain rauhassa imetettyä ja vauhdettua vaipan ym. Poika nukkui kokoajan, paitsi tietty heräs sitten syömään kun tuli nälkä.
Mutta oon kyllä tosi tyytyväinen, kun uskaltauduin yksin liikenteeseen.

Mulla se jälkivuoto kesti kolmisen viikkoa. Nyt oon pari päivää jo pystyny oleen ilman sidettä. Jälkitarkastusta odotellessa...

Liinu: Mulla tais tulla jälkisupistuksia vielä kaks viikkoa synnytyksen jälkeen. Siis imetettäessä...ja oli vielä ihan tuntuviakin välillä. Silloin heti synnytyksen jälkeen muutamana päivänä ne oli ihan tautisen kipeitä...se hoitaja sanoi, että jos niihin on taipumusta, niin ne yleensä pahenee joka synnytyksen jälkeen...kivaa.. :(

Meille on kehittynyt jo vähän rytminpoikasta päiviin..Yöt nukutaan hienosti (viimeyönä 4,5h pätkissä :) ) ja aamupäivällä valvotaan noin klo 11-13...eli meillä toi pirtein aika osuu aamupäivään. ihan ok.

Me otetaan kans se rotavirusrokotus.

Nyt alan pukeen toppavaatteita päälle ja lähden vaunuileen...
 
emilia1980*
Voi Lilja, olen niin kade teidän rytmistä ! meillä nukutaan öisin 1.5h pätkissä...päivällä se sitten nukkuu ainakin yhdet 3-4h unet.
Kyllä se tästä kai muuttuu jossain vaiheessa kun saadaan rytmi kuntoon. Nythän vauvaparka ei ymmärrä yöstä ja päivästä mitään.
 
milo 84
Morjens!

No huh, Liljalla on kyllä hyvin nuo uniasiat:), meiän pikkumyyrä nukkuu max 2 tuntia putkeen öisin, ja päivisinkin maksimissaan 3 tuntia. Tosin yöt menee jo hienosti, kun ei silloin itke yhtään niin paljon kuin iltaisin ja päivisin. Itkut kestää yhteen tai kahteen yöhön ja sen jälkeen vain ilmoittaa kun on valmis tissille ja sitten nukahtaa tissille. :) Eli äitikin on saanut levätä paljon enemmän kuin ennen. (siis nyt jotain kahtena yönä, heh) .

Tänään oltiin pitkällä vaunulenkillä ja eilenkin ja olen jo "salaa" tehnyt pilatesta ja vatsalihaksiakin pari kertaa, en jaksa odottaa sinne jälkitarkastukseen. Nyt kyllä alaselkää koskee kostoksi, muttei se haittaa kun läskit lähtee! :)

Ja tosi hyviä ruokia oon syöny, vaikka kaikki pannassa. Riisiä ja kylkeen ollaan tehty lihaa, jauhelihaa, suikaletta ja maissii yms . :) Ihan jees. :)

Nyt meen syömää, heips!
 
lilja..
Emilia: voihan se olla, että meilläkin muuttuu rytmi vielä ihan päälaelleen...heh..mutta nyt ainakin vaikuttaa kovin lupaavalta. Toivotaan, että teidän neitikin alkais nukkuun yöllä pidempiä jaksoja.

Voi vitsi..itkuhälytin ei tänään jostain syystä oikein toiminu...hemmetti..oltiin vaunuilemassa ja jätin vauvan vielä ulos jatkaan unia ja vein tietty itkuhälyn vaunuihin. Yhes vaiheessa aloin kuunteleen, että mikä kimeähkö ääni kuuluu pihalta ja menin katsoon, niin siellä meidän ukko itkee pää punasena...kiva, kiva...koko kylä varmaan kuuli sen huudon. No sit äkkiä vauva syliin ja rauhottu kyllä samantien, onneksi. Mutta miten on mahdollista, ettei itkuhälystä kuulunu mitään? Molemmat oli kyllä päällä ja merkkivalot ym. ..en tajua..

Mun piti tänään tehdä miehen firman juttuja (eli töitä..) ja siivota, kun huomenna tulee mun kaveri meille yökylään, pestä pyykkiä, ym..mutta vauva ei oo tänään nukkunut ku yhet päiväunet, joten oonkin sitten jutellu sen kanssa ja yrittäny saada hymyjä aikaseks..heh, heh...siinä onnistumatta. Vauva vaan rypistää kulmiaan ku kuuntelee.. :D unissaan se kyllä hymyilee jatkuvasti, mutta ei valveilla. Joko teidän vauvat hymyilee???? Noooo...ehtiihän sitä vielä...
Nyt on vaan kaikki kotihommat jääny tekemättä, mutta kai ne ehtii sit illallakin...

Hei vitsi mä olen ihan hurahtanu siihen viime vuoden american idoliin, David Cookiin...voice tv:llä soi sen kappale ja se on sairaaaaan hyvä!!!!!!! ja itse David on aikas ihana..
piti nyt tämäkin asia jakaa kanssanne! :D

..meidän kullanmuru tais nukahtaa! jee..nyt ois oiva tilaisuus tehdä kotihommia..vai meniskö sen viekkuun päikyille...öö...

joo..ehkä mä nyt lopetan tän jauhamisen ja sanon, että : HEIPPA!

 
Liinuzhka
Hei meilläkin teki itkuhälytin tenät pakkasessa. Esikoisen kanssa, en oo uskaltanu vielä jättää pientä ulos kylmään! :) Ihme ylisuojeleva musta tullu. Tai, onhan se tosin vielä liian nuorikin.
 
Viona79
Moi
Mitenhän tässä kertois tunteistaan (itkee), kun on niin toivoton olo. En oo ehtiny täälläkään käymään. Mies meni töihin tällä viikolla ja sitten se sai flunssan niin ei voi illallakaan auttaa vauvan hoidossa. Eilen oli miehen sisko auttamassa, mutta esim. tänään oon ollut koko päivän vauva sylissä ja syönytkin hotkien, kun poika alkaa heti huutaan jos ei sitä viihdytä. Nyt se nukahti ja nukkuu x ajan ja yleensä se on 5-10minuuttia. Ja jos se on hereillä niin mulla ei ole sydäntä jättää sitä yksikseen oleen. Joten olen ihan kiinni tossa. Ja yöt meillä menee niin, että pojalla on hengitystiet ahtaalla ja se korisee ja ja ärisee kun kurkussa on limaa.. Luulin alkuun että se on flunssaa, mutta tämä on jotain pysyvämpää. Viime yö meni nenätippoja laittaessa ja imiessä sen hengitysteitä. Ihan outoa, kun tulee vain öisin. Epäilen, että tulee siitä kun se nukahtaa maito suussa. Ja jos minä nostan sen ylös ruokailemaan niin sitten se ei nuku.
Päivällä mulla oli paljon parempi mieli, mutta sitten illalla se iski, että minä joudun täysin nyt hoitaan ton pikkuisen ja isänsä ei saa siihen koskea ollenkaan. Pelottaa kauheesti se että se sais tuon flunssankin ja siksikin itkettää.

Anteeksi tämä omanapaisuus, mutta mää en oikeesti ehdi kommentoimaan muiden juttuja, kun aika on rajallinen (poika kun käskee)
 
vionalle
koitappa kurkata vauvan nenään, näkyykö "räkää"? Minulla 2viikkoinen vauva ja synnärillä jo säikähdin, että pikkuinen on flunssassa, mutta hoitaja rauhoitti ja sanoi sen olevan maitoa! Kuulostaa vaan pahalta, kun toinen korisee ja örisee pahan kuuloisesti. ja aivastelee myös. Välillä pikkuisen vaikea olla tissillä, kun nokassa maitokokkareita. Ainun niistäjällä ne lähtee onneksi hyvin pois, pitää "vaan" uskaltaa varovasti tarpeeksi syvälle työntää. joskus useamman kerran.Sitten kyllä hyvin lähtee pois. Voimia ja jaksamista! P.s laita vaavi kantoreppuun tai liinaan niin saat itsekin syötyä ja levättyä.
 
pupuliini77
Meillä ollut taas niin vallatonta menoa muutama yö, että huh huh! Olenkin nukkunut sit kaiken liikenevän ajan päivällä. Nyt tuo pikku-ukko vielä vetelee sikeitä. (nukahti 2 h sitten, eli eiköhän se jo kohta herää) Voi kun ihanalta kuulosti jeannexin vauvan syönti. Meillä tosiaan saattaa kukkua syötön jälkeen tunnin, pari joskus kolmekin, eli unet on kyllä välillä tosi vähissä.

Huomenna meillä on nimiäiset, joihin tänään väsäsin täytekakun. Huomenna vielä sen koristelen ja päällystän. Ja valitsin siihen päälle nyt sitten sydän-marmeladikarkkeja ja sydännonparelleja, kun kerta ystävänpäiväkin on! :)

Voi Vionaa, kuulostaa kyllä siltä, että sä olet aivan tsippi. Nyt sun tarttis kyllä vaan uskaltaa vähän irrottautua vauvasta ja antaa mihen hoitaa sitä vaikka joku 3-4 h, että saisit nukuttua yhtenäisen pätkän. Sen jälkeen ajatus on paljon pirteämpi. Meillä muuten vauva korisee kans aika lailla välillä syötön jälkeen, mutta yleensä röyhtäytys auttaa, jos saa röyhtäsemään.

Mä oon varmaan muutes jotenki outo äiti, kun mä olen melkein samanlainen kuin ennenkin. Siis tuntuu, että ei ole mitään suurempia pelkoja yms. vauvan suhteen, eikä eroahdistusta tai mitään sellaista. Onkohan mun hormonit ollenkaan äidillisiä?

Äh, tarttis mennä nukkumaan, mut ku tietää, että toi yksi pomppaa heti ylös, ku meen nukkumaan, ni ei oikeen innosta...

Hyvää yötä!

P.S. Nimitiedot laitan sit joskus privalle, jos osaan leikkiä sen multiplyn kanssa.
 
Noa
Hyvää ystävänpäivää!

Voi kun meilläkin alkais yöunet pidentyä! Edelleen menee kaikki pätkät 2-3 h osissa eli yhtään ei ole sairaala-ajoista unipätkät pidentyneet vaikka ruokamäärät on huomattavasti suurempia. Luulisi että pysyy kylläisempänä pidempään mutta ei. Missä vaiheessa ne yöunet oikein pidentyy?? Painoa oli muuten tullut huimat 500 g viikossa eli kyllä se syö ja kasvaa! Synytymäpaino oli 3945 ja nyt siis 4500 g. Kun vielä nukkuis pidempään niin äitikin sais levättyä enemmän.

Kohta lähdetään vaunuilla käymään mun vanhemmilla, sinne on noin 5 km matkaa. Pitää pukea paljon päälle niin taretaan.

Pupuliinille hyviä nimiäisiä ja toivottavasti Vionalla tilanne helpottuisi! Meillä oli kans eilen aika horrorpäivä kun poika ei nukkunut kuin reilu puoli tuntia 8-16 välillä, pari kertaa torkahti syliin. Kauheeta kitinää vaan sit koko ajam. Onneks nukahti sit autoon kun lähdettiin kauppa-asioille.
 
Viona79
Huomenta,
tulin tässä käymään, kun mies jututtaa vähän kauempaa pikkumiestä. Pysyy onneksi näinkin tyytyväisenä vähän aikaa ..huhuh!
Räkää se ihan on ja monesti ylähengitysteissä ja nenän kautta imiessä se vaan huonontaa asiaa. Mikä ihme meidän makuuhuonetta vaivaa!? Onkohan siellä vinkkaa vai onkohan siellä liikaa pölyä (tänään kyllä menee lakanat vaihtoon) vai onkohan siellä hometta. Toivottavasti ei sentään hometta!!

Voi kun säälittää tuo mieskin, kun sitä niin kovasti haluttais koskia vauvaan. Kyllähän se on hänellekin harmi!

Nyt on mentävä, kun poika tarvii syliä!
 
Viona79
Valtavan nopiaa tässä äkkiä kirjoitan, kun tulimme juuri ulkoa ja poitsuli vähän heräilee uniltaan.

Minäkin oon vähän liikkunut: Oon tehny pieniä askelkyykkyjä, kun poika on sylissä painona. Ja sitten oon liikutellut mahaa/keskikroppaa kun poika on ollut masun päällä (itse puoli-istuvassa asennossa). Ja päivittäin ollaan käyty vaunulenkeillä. Kovasti haluttais mennä jo kuntosalille ja Bodypumppiin.

Pupuliini: Hyvää nimiäispäivää!!
 
Myypeli
HYVÄÄ YSTISPÄIVÄÄ KAIKILLE!!

Piru, kun tänne ei meinaa ehtiä. Säikähdin oikein, että mitä on tapahtunut, kun oltiin pudottu odottajissa. Sitten tajusin, että täällähän me ollaan, wau!

Mietin, et voisi yrittää mennä Jumboilemaan joku päivä. Jos vaikka yritettäis mennä kahvittelemaan vauvat vaunuissa?? Ketkä pääsisivät paikalle? Mä oon roudannut pikkumiestä mukana ihan surutta ympäri ämpäri. Oon pitänyt matkarattaiden kuomua suojana, niin ei kaikki rykimiset mene sinne. Mun yksi tuttukin sanoi, että kyllähän sinä itse ne bakteerit kotiin kannat ja vauvalla on sama vastustuskyky kuin sinulla.

Ottaa rankasti päähän, kun mulla on kohdussa ilmeisesti joku tulehdus. Sain viikoksi kahta antibiottia. Lekuri diagnosoi sen eilisessä lopputarkastuksessa. Pojalla oli kaikki hyvin ja se on tärkeintä :) Se sai se ekan rotavirusrokotteen. Mä haluan ehdottomasti antaa sen. Se on kamala tauti, jos sen saa. Poika oli jo 4725g ja 55,5cm eli kasvanut tosi reippaasti, ihanaa!

Tosta Liinun mainitsemasta steriloinnista, että se vedenkeittimellä kuumennettu vesi ei mun kemistiäidin mielestä riitä sterilointiin, kun niiden pullojen ym. pitäisi oikeasti kiehua siellä vedessä sen 3-5min, mutta onhan se toki parempi kuin ei mitään. Mä käytän sitä jonkun mainitsemaa Aventin mikrosteriloijaa ja se on kyllä näppärä.

Meillä on Hesarin syntyneet-osastolla huomenna kuvallinen ilmoitus ja siellä pojun nimi. Katsokaa, jos teille tulee Hesari ;) En ole vielä pistänyt sitä privalle, kun ajattelin odottaa että saan ristiäiskuvia.

Mäkin haluisin Bodypumppiin. Se on ihanaa! Salikortti tulee jäähyltä maaliskuussa, joten sitten alkaa superkuntoilu! Harmi, kun asutaan niin hajallaan, että ei voida tehdä yhdessä vaunulenkkejä.

 
Enzian
Hyvää ystävänpäivää kaikille <3
Ja Pupuliinille hyviä nimiäisiä tänään!
Viona sulle oikein paljon voimia, tiiän tuo on tosi rankkaa kun vauvalla on nuhaa. Meijänkin pojalla oli ja on ehkä vieläkin vähän :( Ainakin nenässä on päivittäin vähän limaa vielä, oon saanut sillä niistäjällä otettuu pois. Nenä on onneksi auki. Ja se rään väri ei oo enää vihertävää eikä kellertävää vaan ennemminkin vaaleeta, mikä on varmaan hyvä merkki!
Voi harmi Myypeli että sulla on joku tulehdus kohdussa! Onko sulla ollut joitain oireita?
Mulla on edelleen jotain ongelmaa rakkoni kanssa. Kun kävelen pidempiä matkoja niin tuntuu että on koko ajan pakko päästä vessaan vaikkei oikeestaan pidäkään. Tuntuu et se on ihan löystynyt. Kyllä ottaa pattiin. No, jälkitarkastuksessa pitää ottaa asia puheeksi, mun gyne on joku spesialisti rakkojutuissa.
No nyt pitääkin taas mennä, poika heräs!
 
milo 84
Hyvää Ystävänpäivää kaikille!

Pupuliinille ihania nimiäisiä ja Vionalle jaksamista. Myypeli, inhottavaa toi tulehdus, mua pelottaa, että mulla sama juttu. Mulla vihlaisee välillä alavatsaa ja ei oo mikään hajuton se veri mitä sieltä enää tulee. Ja se on väliin kellertävää väliin rusehtavaa. Sellasta vanhaa verta ja haju sen mukainen. :/

Nyt en taas kerenny kunnolla lukee juttuja, mut ihanaa Myypeli, kun laitoitte lehteen, mäkin tahdon!

Tuttipulloista sen verran, etten ole vielä ainuttakaan käyttänyt, joten en tiedä, miten se sterilointi pulloilla on jees.. Mutta tuteille olen tehnyt sen niin, että samalla kun vesi kiehuu kattilassa, paan tutit joukkoon ja pidän saksella ain yhestä tutista kiinni ja huljuttelen sitä siellä ja meen seuraavaan. En kylläkään 3-5 minuuttia ole pitänyt, ei kukaan oo sanonu että pitää! Ehkä 20-60 sekuntia enemmänkin. :/

Tänne ei kummempia, kuin että poju alkanut taas itkeä yötkin. Eli nuolaisin ennen kuin rysähti taas. . . . Ja päivällä sama juttu. Kova itku aina syömisen jälkeen. Vaikka jättäny hemmetti kaiken ruoan pois. Koht oon pelkällä vedellä niin varmaan ei särje perhana. :(
 
Liinuzhka
Heh, mä en oo joka kerralla jaksanu pulloa steriloida, luottanut huuhteluun ja silloin tällöin sterilointiin. Ja olen vedenkeittimellä keittänyt sen veden, en kattilassa. En koe, että eletään niin bakteerisessa maailmassa että täytyy olla niiiiiiiiiin huolellinen. En tiiä. Ai, mua kutsutaan. Later...
 
Myypeli
Wau, mä ehdin taas tänne!

Joo, ei sitä kannata liian bakteeriherkkä olla, kun sitten vauvan oma vastustuskyky ei varmaan kehity niin hyvin. Kai sitä kuitenkin vielä tässä iässä pitäisi steriloida pullot kerran päivässä. Kyllä mä aion siitä luopua, kun poikaon isompi. Ihmetyttää, kun pitää steriloida, vaikka lapsell voi juottaakin kraanavettä!? Meillä neuvolatäti sanoi, että röhinään voi auttaa, jos antaa tipan kraanavettä maidon päälle. Se pitää vaan ottaa kylmänä ja sitten vähän lämmittää.

Toi on Viona tuttua mullekin tuo, että vauva ei viihdy yksin. Meillä se malttaa olla hetken sitterissä ja sitten tulee harmitus. Se hetkikin on kyllä kullan kallis, jotta saan tehtyä edes jotain. Kiikussa se viihtyy välillä pitempiäkin aikoja, kun se liikkuu. Hassua, miten sitä välillä laittaa mielellään jopa pyykkejä ja antaa pojan isukilleen. Saanpahan vähän vaihtelua vauvanhoitoon.

Lilja: Meillä ekat hymyt tuli 6 viikkoisena. Harmi, että se hymyili ekan kerran ristiäisiä seuraavana päivänä eikä ristiäispäivänä. Ehkä se kelaili, että kukas sitä nimettömänä viittii hymyillä :D

Jaa, nyt taisi pikku-ukko herätä, adios!
 
Viona79
Moi,

Ehdin vähän kirjoittaa, kun isukki taas viihyttää poikaa vähän kauempaa. Välissä se kyllä koskeekin vauvaan, mutta tuleehan se flunssa sille jos on tullakseen ja eihän sitä tiiä jos se oliskin jo tullut, kun yöt on mitä ovat.

Tosiaan oon huomannu kuinka mukavaa on tehdä kotitöitä, kun tuo vauvanhoito tosiaan on niin kokonaisvaltaista puuhaa.

Me ollaan sillointällöin keitetty 5minuuttia ja joskus vain vedenkeittimestä kaadettu pulloihin vedet. Meillä nykyään tulee vain vähän pullotiskiä.

Nyt poika huutaa syliä.. täytyy mennä!
 
milo 84
Moikka,

Mul tuli tosi huono omatunto.. Mies osti mulle sellasen geishasydämen, missä niitä suklaita.. Se sanoi, että kyllä nyt yhtenä päivänä voi syödä suklaatakin, kun ystävänpäivä. :/ No joo, nyt söin ja tuli huono fiilis, kun se ehdoton pannassa vauvan mahalle.. :( Nyt jännittää seuraava imetys, jos poika heti saa vatsanväänteitä. :(
Kuinka tarkkoja muut joiden vauvoilla vatsanväänteitä on omasta ruokavaliosta? Ja kuinka teillä vaikuttanut jos jättänyt pois ruokia?

nimimerkillä kaikki pannassa, riisilinjalla. :/
 
magpie
Milo, mä olen koittanut olla syömättä maitotuotteita nyt viimeiset kaksi viikkoa, mutta välillä olen kyllä syönnyt jotain... Kuten tänään laskiaispullan. En tiedä kyllä onko dieetti auttanut vauvan mahaan mitenkään, ehkä kokeilen taas kohtapuoleen syödä vaikka jugurttia ja katsoa mitä tapahtuu. Meidän vauvan mahavaivat on lähinnä sellaisia ilmavaivoja, eli se ähisee ja itkee kun koittaa saada pierua tulemaan.

Me oltiin tänään ekaa kertaa vauvan kanssa ravintolassa! Vähän jännitti etukäteen, mutta tosi hyvin meni. Uskaltaa ehkä lähteä uudelleenkin, eli meidät voisi laskea mukaan tapaamiseen Jumbossa.

Meillä vauva alkoi hymyilemään jo reilu neliviikkoisena, nyt vastailee hymyyn jo usein! Tosi suloista. Vauva siis tänään tasan kuusi viikkoa.

Voimia Vionalle, kokeile ihmeessä kantoliinaa/ -reppua niinkuin joku ehdottikin, ainakin meillä toimii hyvin. Välillä teen kotitöitäkin lapsi repussa. Kantoliina aiotaan myös hankkia mahdollisimman pian, kokeiltiin sitä siskon luona ja vauva viihtyi hyvin.
 

Yhteistyössä