Tammimammat 7

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Nelly
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Nelly: niinkuin Pive jo mainitsikin niin ne synnytys supistukset kyllä tuntee. Mulla supistukset tuntuivat ekassa synnytyksessä eniten alaselässä ja siihen kipuun auttoi hyvin lämmitetty jyväpussi, jolla mies sitten hautoi kipukohtaa. Toisessa synnytyksessä jyväpussista ei ollut mitään apua ja supistus kivut olivatkin mahan puolella. Tosin täytyy sanoa, että olen kuullut naisista, joilla supistukset eivät ole juurikaan tuntuneet missään, eli synnytys on lähtenyt käyntiin ihan huomaamatta.

Ja varmaan tässä vaiheessa voin antaa jo sellaisen vinkin synnytykseen, että kun supistelee hirveästi ja alkaa väkisinkin ponnistuttamaan (et kuitenkaan vielä saa ponnistaa) niin kannattaa työntää kieli ulos ja läähättää kuin koira. Tiedän, että kuulostaa ja näyttääkin hassulta, mutta mulla se ainakin on toiminut molemmilla kerroilla. Se helpottaa kummasti.

Ja voisin kertoa myös sellaisen vähän erilaisen asian liittyen synnytykseen. Joillekin varmasti ihan tuttu asia, mutta monet harmittelevat jälkikäteen kun kukaan ei ole kertonut tai varoittanut moisesta. Eli se, että kun ponnistaa vauvaa ulos niin samalla monestikin tulee myös kakka (siis äitiltä). Tämä on ihan normaalia ja kätilöt ovat kyllä siihen tottuneet. Ne siivoavat sen pikaisesti pois ja homma jatkuu. Jos haluat välttyä moiselta tapahtumalta niin jotkut sairaalat tarjoavat ennen synnytystä peräruiskeen, joka siis tyhjentää peräsuolen.

Oletteko vielä miettineet, että miten haluatte synnyttää?

Itse synnyttäisin mielellään jakkaralta, jos se vain on mahdollista.

Ainiin ja niitä neuvola kuulumisia...
Kaikki oli ok. Vauvan tarjonnasta ei terkka saanut selvää, koska vauva karkaa piiloon aina kun se yrittää koskea :)
Neuvolaa edeltävänä yönä mahassa kävi niin kova muljuaminen, että minuun ihan sattui. Mietinkin, että oiskohan se vauveli silloin kääntynyt oikein päin. Terkka nimittäin veikkasi vauvan olevan raivotarjonnassa, koska sydänäänetkin kuuluivat niin alhaalta. Antoi kuitenkin ajan lääkärille synnytystapa-arvioon 15.12, jolloin ultrataan tarkka tarjonta ja yritetään käännytystä jos on perätilassa.

Mukavaa viikonloppua kaikille mulju-masuille ;)

ps. täällä tuli lumi taas maahan niin tuntuu niin jouluiselta. Ja vielä illalla pääsen pikkujouluihin syömään ;)

Tuosta synnytystä edeltävästä peräruiskeesta vielä, että mulla ainakin supistelut saivat aikaan jo kotona sen, että vatsa tyhjeni täysin, eikä sairaalassa sattunut sitten vahinkoakaan, muttei kyllä ruiskettakaan tarjottu. Katetrointi jouduttiin tekemään ennen synnytystä, kun en pystynyt virtsaamaan ja virtsarakon täyttyminen esti ponnistamisen.

Unohdin kertoa, että olen aika pahassa flunssassa. eilen kurrkukipua, joka katosi nuhan puhjettua ja nyt nenä vuotaa kuin vesihana, eikä yöllä ole saanut kunnolla nukuttua!

Täällä myös toinen flunssainen ilmoittautuu. Toivottavasti ei tästä pahene enää, nokka tukossa, ääni käheä, hieman yskää, kurkussa limaa ja jo useamman päivän ollut. Eikä myöskään yöllä saa nukuttua, joten jos Pive näytät yhtä zombielta kuin minä, niin ei hyvin mene :)

Kiva kuulla noita teidän synnytyskertomuksia! Mulla on tänään tasan kuukausi laskettuun aikaan ja vaikka tuntuu ettei mitään tule tapahtumaan vielä pitkään aikaan, niin kyllä se tuleva koitos alkaa enemmän ja enemmän pyörimään mielessä.

Mulla on taas alkanut hormoonit heittelemään oikein kunnolla. Tuossa keskiraskaudessa ei niin paljoa itkettänytkään, niin nyt taas saa jokainen asia tipan silmään. Mies nauraa minua, ku katson mitä telkkariohjelmaa tahansa, niin nenäliinaa siinä tarvitaan. Viime viikollakin vollotin oikein kunnolla Dr. Philin aikana ja mies vain totesi et ei sulla hyvin mene. Eilen vuodatuksen sai aikaan Turun Sanomissa ollut syntyneiden ilmoitus, jossa oli pienoinen poikavauva, 1280 g 37 cm ja vanhemmat toivoivat taivaan isän apua. Siinä sitten itkin niiden vanhempien puolesta, sekä häveten myös omia ajatuksia, että meillä ei ainakaan enää voi syntyä noin pientä.

Tänään lupasin miehelleni, että pysyn ihan kotosalla ja yritän ottaa rennosti ku eilenkin tuli koko päivän oltua liikenteessä. Aamulla oli poikien jäkisharkat (jossa muuten varmaan supisteli), sitten oltiin tontilla pihatöissä ja haravoitsin pihaa. Ja illalla vielä ku pojat oli lähteneet kotiin, käytiin jouluostoksilla. Ei siis noista hommista mitään vaivoja tullut, mutta voishan sitä yhen päivän ottaa rennommin.

Vatsa pömpöttää edelleen täällä ihan ylhäällä ja näin istuessa vauveli puskee takamustaan niin että tissi nousee. Vatsan ympärys ei ole kolmeen viikkoon kasvanut yhtään, eli 110 cm edelleen. Vatsa on kyllä tullut vielä enemmän suipommaksi. Kaikki sanovat tätä poikavatsaksi ja olen ihan samannäköinen kuin äitini on ollut odottaessa isoveljeäni. On tässä alkanut mietityttämään, että mitä jos tämä onkin poika... Meillä on kaikki ostettu tyttöä varten. Poika olisi aivan yhtä tervetullut, mutta kovin olis hempeissä lakanoissa ja vaatteissa...

Lopetan tämän romaanin naputtelun nyt ku ei oikein tule mitään järkevää tekstiä edes.

pouta 35+4

Mulla myös on molemmissa synnytyksissä tyhjentynyt suoli rajujen supistusten ansiosta itsestään. Hyvä näin :)

Nyt oon ollut pari päivää aika kipeänä. Supistuksia on tullut enemmän kuin aikoihin ja olenkin joutunut olemaan ihan makuultaan pitkiä aikoja, että supistukset rauhoittuis.

Edelleenkin vahvistuu tuntemus, että vauva olis kääntynyt oikein päin, koska se kamala paine ja polte alapäässä on helpottunut kovastikin. Eli se jalkojen survominen kohdunsuulla on loppunut.

Joskus aiemmin oli puhetta, että miten sais mahan toimimaan. Itse olen syönyt koko raskausajan ja jo sitä ennenkin joka aamu fitness-muroja. Niillä kyllä vatsa toimii.

Lääh-puuh... Takana ostosreissu, en ois uskonu sen olevan näin rankkaa! Ja veronpalautusrahat män sen siliän tien ;) Mutta onpahan tirpakkeelle kamat valmiina kun se päättää putkahtaa ulos. Supisteluilta en välttynyt, mutta otin kuitenkin rauhallisesti. Täytyy sanoa, että eilen, kun ei tarttenu mennä töihin tajusin kuinka väsynyt oon ollu. Olisin ihan hyvällä omallatunnolla voinut jäädä jo aiemmin levähtään. Ihan turhaan oon sinnitellyt, sillä viikonloppuna oon joutunut lataan akkuja, ja on tuntunu, ettei sekään riitä. No, kantapään kautta sitä oppii parhaiten - ainakin minä.

mahan muljautuksista: mulle on alkanut sattuun tosi paljon vaapelin liikkeet; kun se pyörii niin tuntuu, että vatsanahka melkein repeää... Neuvolassa sanottiin, ettei se kohta enää mahdu niin liikkuun, mutta mulla ainakin tirpake väkisin puskeee ja hösyää. Onko muilla vastaavaa?

Voikaa hyvin naiset, ja nauttikaa itsenäisyyspäivästä (ainakin illalla pukujen arvostelusta...;)).

Mulla kanssa mahassa myllerretään niin että huh, varsinkin iltaisin telkkua katsellessa ei tiedä miten päin istuis. Tuntuu kun se yrittäis oikoa itseään, vakka ei enää mahdukaan. Se punkee nyrkkejään tonne lonkkaluihin, ja peppu vääntelehtii tossa navan yläpuolella. Ja hikka on monta kertaa päivässä.. siitä mm. tunnistaa että pää on alhaalla.
Tuntuuko teistä että maha ois jo laskeutunut alemmas? Missä vaiheessa se olikaan normaalia? Välillä on ikävä painon tunne alhaalla, ja oon huomannu tukivyön sittenkin hyväksi jos enemmän kävelee.
Oon extraväsyny, voin ottaa torkut mihin aikaan päivästä vaan. Onneks öisin en käy kuin kerran vessassa, mutta välillä on unensaanti vaikeuksia.
En ole vielä edes varannut klinikkakierrosaikaa, kaipa vielä ehtii... Tämä eka lomaviikkko vaikuttaa olevan täynnä ohjelmaa, jospa ensi viikolla ois sit aikaa myös kotona järkkäilyyn. Melkein kaikki varusteet on kyllä jo hankittuna, ja lipastoon järkättynä. Sänky ei kyllä vielä ole meillä....
rv 33+4

Neuvolassa aamulla ja virtsan sokerit edelleen ++, mutta ei kuulemma syytä huoleen, kun tuo sokerirasitus meni läpi hyvin arvoin!
Rv tasan 33 ja sf-mitta 30 eli ihan keksikäyrällä mennään. Neuvolan täti sanoi, että keskikäyrän poikia ja naurahti, kun tajusi mitä oli sanonut....ehkä sekosi vaan sanoissaan, kun esikois poika siinä leikki lattialla.
Painoa on tullut vain 5,5kg lähtötasosta, tosin vähänhän se laski silloin alussa siis summa summarum painoa vähemmän tullut kuin esikoista odottaessa. Saa nähdä, mikä on loppusaldo pikku kakkosesta.

Onpa tämä lomailu mukavaa : )
Kuten Milliekin sanoi, vasta lomalle jäätyäni mäkin tajusin kuinka väsynyt ja loppu olen ollu. Nyt on mukavaa kun saa tehdä kaiken omassa tahdissa, tekemistä kyllä riittää. Meillä on koira ollut kipeenä pari päivää ja se onkin ihan surkea ollessaan kipeä, onneks oon voinut olla sen kanssa kotona.
Vähän epäterveellisemmältä tämä kotielämä vaikuttaa kuin työssäolo, nytkin vetelen hyvällä omallatunnolla jätskiä ja pipareita, eipä olis työpäivän aikana tullut mieleenkään...
Mulla on muuten ihan hyvä olo, tukalaa tietty muuta supistuksia en juuri huomaa olevan ja muutenkin olen paremmalla tuulella kun saa nukkua hyvin ja pitkään.

Hui! Naapuri just kerto tulleensa pari vko sitten mummoksi, ja poikansa oliki saanu oikeen kunnon perillisen: painoarviossa nelikiloseksi arvioitu vauva osottautu lähes viiskiloseksi ja 57 cm pitkäksi jäpykäksi!! Ei ollu mahtunu normaalia kautta syntymäänkään... Oi kun nyt toivon, että omalle kohalle osuis ees jokseenki keskiverto tenava, sellanen puolimetrinen ois ihan kiva.. ;) Mulla on kamala kammo keisarinleikkausta kohtaan, ajatuski reiästä mahassa on jotenki vastenmielinen. Toki mulle semmosen saa tehä, jos se välttämättömäksi osottautuu, mutta toivosin kyllä voivani synnyttää alakautta, vaikka siskoni molempia kerran kokeilleena vannookin keisarinleikkauksen nimeen. Mutta kai seki vähän riippuu - toiset palautuu paremmin synnytyksestä, toiset leikkauksesta, ja mikä omalle kohalle sattuu, sitähän ei tiiä.

Jeps, synnytystä siis mietitään täälläki. 6 vko laskettuun aikaan, ja ku ukolleni sanoin, että periaatteessa tenava voi syntyä jo kuukauden päästä normaaliaikasena, se meni ihan paniikkiin - kunnes sitte hokas, että sittenhän sillä alkaa isyysloma ;) Se aikoo pitää sen kokonaan nyt, kun se ettii uutta työpaikkaa, eikä uskalla luottaa mahdollisen uuden työnantajan olevan mielissään, jos se niitä viikkoja kävis säästeleen myöhemmäksi. Ite vähän mietin, mitenkä sitä jaksaa katella kotona kokonaiset 12 vko, mutta toisaalta oon kans ihan mielissäni - kenties voin käyttää sitä hyväkseni ja saada vähän noita opiskelujuttuja tehtyä imetyksen lomassa, ku nyt tämä lukukausi menny ihan harakoille ja huono omatunto vaivaa sen takia..

Hyvät on voinnit, ja oon alkanu näkeen unia tytöstä, eli ehkä meille sittenki tulee sellanen. Oli kyllä iso tyttö, se osas jo kävellä ja puhuaki, vaikka oli muka vastasyntyny ;) Ma seuraavan kerran kätilölle ja to käydään synnärillä tutustumassa, ootan mielenkiinnolla! Hyviä vointeja kaikille, lähen jouluostoksille :)

Jaahas, se on sit taas neuvola takana ja kaikki taasen kunnossa. Ainoo ett painoo oli tullu melkein kaks kiloa lisää,apuva!!Toivottavasti ei nyt hirveesti enää pukkaa...Sf-mitta oli 35.5 ja todellakin mennään vielä yläkäyrillä.Parin viikon päästä lääkäri, jos sit vielä kasvanu ni sitt katotaan mitä mieltä lääkäri on:mennäänkä ultraan vai ei...Joten todellakin täälläkin synnytys on jo mielessä,toivottavasti vaavi on tosiaan ihan normi kokonen syntyessään...

Mies oli nähny unta että meille tulee tyttö.Saapi nähä...Jotenkin toivon ite että tyttö tulis,mutt eihän sillä oo väliä. Kunhan on terve ku pukki!!Meilläkin ois vielä huomenna edessä jouluostokset.Tiistaina jo käytiin, mutt ei saatu vielä haalittua kaikkea.

Toivotaan että saatas valkea joulu!!Jakseluja kaikille!

Tämä jo pitkään takavasemmalla pysytellyt "tammimamma" piipahtaa kertomassa kuulemisensa - tyttö otti reippaasti ennakkoa ja syntyi 6.12, viikkoja oli kasassa 33+6. Voi onneksi varsin hyvin, vaikka onkin vielä tosi tosi pieni:) Mutta kaiken kaikkiaan IHANA juttu:)

Onnea Hattara! Tyttö ei varmaan ihan vielä pääse kotiin? Menikö synnytys hyvin? Minkä kokoinen tytteli tuli?

Etkös kurkku asunut Tanskassa tai jossain? Siksi pitkä isyysloma, vai muistanko väärin?

Millie: Täällä myös vauveli puskee ja potkii niin että välillä tulee ihan tippa silmään ku niin sattuu. Varsinkin kun ajan autoa, niin sellaista monotusta tulee oikeaan kylkiluihin. Yksi käsi ratissa ja toinen painamassa kylkiluita, ettei vauva pääse potkimaan liian ylös, turvallista ajamista :/

Mulla on nyt äitiyslomalla ollut todella kiire! Kokoajan on menoa jonnekin suuntaan ja monta asiaa hoidettavana. En ole ehtinyt vielä tekemään mitään niistä kotihommista, mitä olin suunnitellut nyt tekeväni. Ja jossain välissä pitäisi levätäkin olevinaan.

Nyt on vahva tunne, että vauva syntyy vielä tän kuun puolella. On alkanut tulemaan supistuksia, todella harvoin, mutta kuitenkin. Neuvolatäti sanoi, että hyvä, harjoitussuppareita, kuuluvat asiaan. Vatsa on myös kipeä (siis nahka), mutta se on varmaan noista potkuista ja siitä, että vatsa on lähtenyt laskeutumaan. Vielä oli sf-mitta kasvanut 34 senttiin, mutta kätilökin sanoi, että selvästi laskeutunut. Ja vauvan pää laskeutunut!!!! Sopusuhtaisen kokoinen kaveri kuulemma tulossa meille. Enti viikon tiistaina lääkäri, jännittää, mitä sanoo kohdunkaulan tilanteesta. Ei tarvitsisi murun ihan vielä tulla.

Siis neuvola oli äsken ja kaikki hyvin. Verenpaineet oli vähän kohoillaan 134/82, pissa puhdas, turvotusta on tullut lisää, sykkeet 150, ja ekaa kertaa ei ollut paino noussut. Kyllä se 17 kg riittääkin =). Nyt oli taas se kivempi neuvolantäti, joten oli mukava käynti. Katsottiin myös se synnytysvideo, koska emme käy valmennuksessa, ja puhuimme synnytyksestä. Kaikki siis kunnossa, mutta käski ottaa rauhallisesti, ku selviä oireita, että sieltä se synnytys lähestyy...

pouta 36+1

Onnea Hattaralle!

Pouta: mullakin oli esikoinen kiinnittynyt "tulokuoppaan" jo hyvissä ajoin, mutta silti antoi odotella yliaikaiseksi asti. Typy syntyi lopulta viikkoja ollessa 42+2. Ja lääkärit vielä varoittelivat minua kahta kuukautta ennen laskettua aikaa, että vauva voi pian jo syntyä. Voitte kuvitella, että oli pitkä aika odottaa.

Meillä on lapset ripulissa ja tytär on myös oksentanut kaks päivää. Toivon todella, että itse säästyisin tuolta taudilta, koska muutenkin on jo kaikkea.
Vauvalle on vaatteet pesty ja lajiteltu hoitopöydän laatikoihin. Olen myös kovasti yrittänyt perehtyä niihin kestovaippoihin, että saatais heti alusta saakka tuntumaa niiden käyttöön. Muutamia vaippoja olenkin jo hommannut. Ja tyttären nukelle harjoitellut harsotaitoksia :)

Viikon päästä viimeinen ultra, jossa tehdään synnytystapa-arvio. Ihan jo jännittää. Ja samalla otetaan myös näyte mahdollisen streptokokki-bakteerin varalle, koska edelllisessä raskaudessa mulla oli loppu vaiheessa tämä vaarallinen b-streptokokki.

Pitäs jaksaa lähteä lumitöihin pihalle, kun koko ajan tuiskuttaa lunta. Ja pitäs jaksaa lähteä lahjaostoksillekin. Pitäs ja pitäs :)

Mukavaa viikonloppua kaikille!

Onnea Hattara! Hurjaa että nyt jo eka meidän ketjussa synnyttänyt. Oon myös seuraillu meitä edeltäviä joulukuun ketjulaisia, joista jo muutama synnyttänyt ennakkoon.. pistää jännittämään.

Mua on alkanu ärsyttää se tietotulva mitä tähän raskauteen, synnytykseen ja vauvanhoitoon liittyy, itsepähän kaikkea luen ja kuuntelen toisten juttuja. Mutta eniten ärsyttää se ristiriitaisuus ja se että suositukset tuntuu vaihtuvat vuosittain. Nythän on äitiyspakkauksesta otettu tuttien lisäksi pois myös tuttipullo, koska niitä ei pidetä enää tarpeellisena - ja kaiken lisäksi käsketään käyttämään maalaisjärkeä. On vaan pää menny pyörälle näissä valmennuksissa tällä mammalla... Ens siis voi kysyä äidiltäni vinkkejä, enkä oikeastaan siskoltanikaan, koska kaikki on muuttunut.

Mun tuttavapiirissä on ollu niin erilaisia raskauksia ja synnytyksiä, että siinä mielessä osaan odottaa mitä vaan...

Tosiaan puuhaa riittää, ja kaikkea muuta ohjelmaa sen päälle - viikonloppukin täysbuukattu, ja joulukortteja pitäis ehtiä askarrella. Lääh puuh. (no, nukun niin pitkään aamuisin että ihme kun ei mitään ehdi ;)

Onnea Hattaralle!
Kerro vähän vauvan mittoja ja joutuuko oleen sairaalassa pitkään yms.?
Iik, mulla on nyt 33+1 viikkoja kasassa ja välillä tuntuu, että maha-asukki vois vaikka jo tullakin!

Heip naiset!

ONNEA HATTARA!!! Ihan mahtavaa, ensimmäinen vauva meidän ketjussa... Haluatko kertoa lisää, miten synnytys meni jne?? Pian me aletaan kaikki poksumaan... ;)

Täällä on niitä suppareita aika ajoin, paikallaankin. Joku kysyi, oliko Nelly (?), että alkoivatko ne mahan kovettumisella. Mä en mielestäni ole huomannut minkäänlaista mahan kovettumista missään vaiheessa. Mulla on vaan ollut niitä menkkamaisia repimisiä. Lisäksi välillä sellaista vatsalihasten "väsymistä" tms, ihan kuin olisivat maitohapoilla.

Kaiken lisäksi tosi inhottavalta tuntuvaa kohdunsuun VIHLONTAA on alkanut ilmetä, mutta pitää vaan ottaa rauhallisesti ja jos lisääntyy, soittaa äippäpolille. Ilmeisesti siellä jotain kuitenkin tapahtuu..

Neuvolassakin kävin tiistaina:

paino: + 642g
turvotus: +
RR: 102/64
pisu: U-Gluk. ++
kohdunpohjan korkeus: 30
tarjonta: rt
vauvan sydänäänet: 130-150

Sokerit siis koholla ja kävin eilen sokerirasituksessa. Äsken soittelin tuloksia ja ei mitään, onneksi!

Viikonloppuja kaikille! :)

LISTA
Mimitsu 32v. la 1.1., toinen lapsi, Vantaa
pouta 29v. la 4.1. ensimmäinen, Turku
Sarla la 6.1.
Neppis 25v. la 5.1, esikoinen, Satakunta
Isolde 27v. la 6.1. esikoinen
Aino 31v. la 7.1. ensimmäinen, Turku
Leonor 27v, la 10.1, kolmas, pohjoinen
Sara, la 10.1, esikoinen, Pirkanmaa
Nöpi 27v, la 12.1 , ensimmäinen, Järvenpää
Ritu la 13.1
Pippa 24v. la 14.1, ensimmäinen, Häme
Meri* 24v. la 14.1., toinen lapsi, Eurajoki
Joanna 32v, la 15.1, ensimmäinen
Nina la 15.1, neljäs
Heaven 25v. la 16.1. toinen lapsi, Lahti
katja78 27v. la 19.1. toinen lapsi, Pohjois-Savo
Nelly 31v, la 19.1., esikoinen, Hki
Vanilja 29v. la 19.1. esikoinen, Hki, KOS Haikaranpesä
Hattara 30v., la 20.1., esikoinen, pk-seutu
Pink1983, la 24.1, toinen, Hyvinkää
Pive 36v. la 25.1, toinen, Vantaa
Masi 21v, la 26.1, ensimmäinen, Karjaa
Elin@ 24v. la 27.1, toinen, Keski-Pohjanmaa
janzku 26v. la 28.1. ensimmäinen
Marsuli 30v, la 30.1, toinen, Hyvinkää
Kaura 31v, la n.30.1, toinen, Turku

Syntyneet:

Hattara: tyttö

Alkuperäinen kirjoittaja Pive*:
Kurkku: Miten miehelläsi on 12viikkoa isyyslomaa?? Tietääkseni se on sen 18vuorokautta, johon lasketaan lauantait mukaan eli kolme viikkoa.

Asumme Tanskassa, hiukka eri säännöt. 2 vko synnytyksen jälkeen on lakisääteiset kaikille isille, äideille muistaakseni 14 vko, ja loput viikot saa ite jakaa miten tahtoo, jopa säästää vaikka lapsen 5-vuotisynttäreille jos suunnittelee jotain isompaa sinne. Mieheni työpaikalla on se politiikka, että ne miesvaltasesta alasta huolimatta kannustaa uusia isejä jäämään isyyslomalle, kun huomaavat isien tulevan tyytyväisemmiksi ja tehokkaammiksi työntekijöiksi. Antavat siis melkeen "pakolla" 10 vko niiden kahen lisäksi - vaikkeihän niitä toki oo pakko ottaa, jos välttämättä haluaa mennä töihin.. Omani haluaa olla kotona :)

Valtaisat onnittelut Hattaralle! :D

Piti vielä jatkaa.... Kyllä tosiaan toi synnytyksen lähestyminen jännittää. Mun tuttavapiirissa on ollu kyllä havaittavissa sellaista että ennenaikaiset (n. 1kk ennen LA) synnytykset ovat tulleet täysin yllätyksenä ilman mitään merkkejä yleensä lapsiveden menolla. Sen sijaan nämä joilla on ollu jo pitkään kaikenlaisia merkkejä, niin kevyitä kuin sitten niitä kovempiakin supituksia muutamaa viikkoa ennen, ovatkin synnyttäneet vasta laskettuun aikaan tai jopa yli sen. Kohdun kaulakin voi olla hävinneenä hyvin jo neljä viikkoa ennen h-hetkeä.
Toivon niin että tää menis tammikuulle. Eiks oiskin helpottavaa jos synnytysajankohdan pystyis paremmin ennustaa?!

Vanilja, mulla on kansa jotain pientä tuntemusta tuolla alapääss, mutta olen ajatellut sen olevan sitä että että lapsen pää hinkkaa kohdun sulle, ja virtsarakkoon, ja vessassa pitää ravata. En sitten tiedä voiko kohdun suun pehmenemisen jotenkin tuntea...?

Virallinen äitiysloma on sitten alkanut tänään! On ollut niin kauhee kiire kaiken maailman asioiden hoidossa - ja autokin meinas tehdä tenän viikolla, että en ole paljon koneelle joutanut. Sen verran ehdin vilaista tekstejä, että Hattaraa tiedän onnitella! Luulenpa, että saattaa alkaa niitä pienoisia putkahdella hiljakseltaan useampiakin. Tosin omalla kohdalla käynee niin kuin kaverilleni, joka sai odotella aina 42+2:lle asti... Olo on kyllä sen verran tukala, että luulen, että muutkin oottaa tervetulleena pienokaisen ensirääkäisyä.

Olin pitkästä aikaa eilen tyttöjen illassa, tosin holittomassa sellaisessa, ja oli kyllä mukavaa vähän saada muutakin ajateltavaa kun tämä odotus - vaikka tietenkin puhe kääntyili väkiselläkin mun vatsan ympärille - niin ja pikkuinen veti hirveetä rumbaa, ja ylihuolehtivainen kaverini luuli, että kohta lähden synnyttään... Heh, käytiin siinä kyllä läpi kaikki maailman asiat vauvan tekemisestä raskaaksi tuloon - sen helpouteen ja/tai vaikeuteen. Kummasti entiset bilehiiret alkaa pehmentyyn ja ukotkin haaveilee nyyteistä. Tänään ne oli kuitenkin lähdössä baanalla, ja kyllä kieltämättä välillä käy mielessä, että pääsispä itsekin. No mutta kyllä sitä ehtii.

Jotkut pikkujoulu-glögi-iltamat on tänään miehen veljellä, joten sinne täytyy alkaa laittautuun. Saa nähdä kuinka kaun siellä jaksaa olla, kun ramasee mahdottomasti, vaikka puolen tunnin päikkärit otin. Oon nukkunut yllättävän hyvin, vessaankaan ei ole tarvinut nousta kuin vasta aamulla, kunhan närästys on vain lääkitty kunnolla. Nyt pitää laittaa töpinäksi, kun tämä tekeminen on alkanut hidastua...

Mahdollisimman vaivatonta ja leppoisaa viikonloppua!

Kiitoksia onnitteluista:) Tytöllä mittaa 43 cm ja 2060gr, onneksi on saanut syötyä hyvin eikä muutenkaan ole ilmennyt mitään tavallisesta poikkeavia ongelmia. Kotiin ei ihan hetkeen vielä pääse, mennee vielä viikko - pari. Toivottavasti jouluksi! Ihan tyhjä olo, kun itse on kotona ja nyytti sairaalassa:(

Synnytys oli nopea, reilut 3 h, ilman puudutuksia mentiin, kun ei enää ehtinyt niitä saada... Ilokaasua sain mutta ei kyllä pahemmin auttanut. Supistukset eivät (kipuna) olleet niin pahoja kuin pelkäsin, mutta ponnistusvaihe paljon pahempi kuin mitä olisin voinut kuvitella. Noinkin pienelllä vauvalla:) Miehestä oli yllättävän paljon apua ja tukea hommassa. Oma palautuminen tuntuu jo suht hyvältä. Tosin kauhean kovalla alustalla en mielelläni istu:)

Huomenta!

Flunssa alkaa pikkuhiljaa helpottamaan, enää en räi paljon kuin aamulla :). Tässä viimiset viikot ku olen räkinyt limaa kurkusta, niin mies on naureskellut, että multa tulee tuo limatulppa väärää kautta ulos...

Nyt on kaksi niin huonosti nukuttua yötä takana ettei uskokaan. Ajattelin just, et jos tästä pitäisi lähteä synnyttämään, niin ei tulisi mitään, en jaksaisi. Edellisyönä nukuin vain pieniä pätkiä pintaunta, viime yönä valvoin taas täysillä kahdesta viiteen. Enkä oikein osaa nukkua päivälläkään, ja sit se taas kostautuisi yöllä.

Ja uusi vaivakin on löytänyt minut. Niinkin mukava kuin peräpukamat! Jos ette halua lukea kakkajuttuja, kannattaa hypätä seuraavan yli. Vielä tämä vaiva ei ole hirveän paha, ihan hirveästi ei asioilla käyminen satu ja istumaan pystyy normaalisti. Mutta ei se verentulo kivaakaan ole. Ja minä kun olen niin hehkuttanut, että täällä suoli toimii normaalisti päivittäin. Tänäänkin olen käynyt jo kahdesti tyhjennyksellä, eikä siitä hirveästi nyt nautintoa saa =S. Toisaalta, jos olisi ummetusta, niin se jöötin vääntäminen olisi varmaa kamalaa tuskaa. Onpas kivaa eritejuttua mulla, p**kaa ja räkää.

Vanilja: Noi sun kuvailemat supistukset ovat lähempänä sitä mitä minä tunnen kuin kovettumissupistukset. Viikonloppunakin supisti molempina päivinä ku olin shoppailemassa. Alhaalla myös ajoittain pientä vihlontaa, mutta luulen, että se on tuo toukka ku siellä puskee.

Nyt alkaa olla kaikki valmiina vauvaa varten. Vain kotiintuloasu puuttuu (siis haalarin alle tulevat), mutta mies sanoi, että hän haluaa hankkia itse sen asun, tulee vauva sitten kotiin hänen näköisenä. Ihanaa, en malta odottaa mitä sieltä tulee!
Ostin myös ensimmäiset imetysliivini. Ostin sellaiset kaarituettomat, että olisivat mahdollisimman mukavat jo sairaalassa. Koosta en sitten tiedä, nyt on aavistus kasvunvaraa, mutta en suostunut ostamaan enää isompia. Siis nämä on 75 G! Siis G!

Nyt täytyy mennä pukemaan ja lähteä tontille katsomaan missä siellä mennään. Vaihdetaan muuten kirjat uudelle paikkakunnalla jo tän vuoden puolella, eli vaihtuu taas neuvola, kolmas jo, jos vielä 29.12. olen yhtenä kappaleena. Verotussyistä parempi näin, tosin Turku maksaisi kolme sairaalavuorokautta, uusi kunta ei maksa. Mutta toi nyt on pieni juttu. Syntyisi vauvakin sitten uuden kunnan asukkaana.

pouta 36+4

Huomenna neuvolalääkäri!

Pouta: minkä merkkisest liivit ostit ja mistä kaupasta? Mietin vain, että sullakin on ilmeisesti tuo rintavarustus sen verran näyttävää luokkaa, että jos sait hyvän tuntuiset liivit niin otan liivien merkin ja mallin mielellään vastaan, josko nettikaupoistakin löytyis vastaavia. Mullakin on jo yhdet bravadon liivit, mutta ne ei vielä ainakaan ole kovin hyvän tuntuiset.

Yhteistyössä