Tammimammat 2008 (6)

  • Viestiketjun aloittaja UUSI!!
  • Ensimmäinen viesti
Ulla79
ONNEA NINTSU JA TÄHTI!!

Yhden vuorokauden kun on lukematta, niin jo kaksi vaavia ehtinyt tupsahtaa maailmaan! Hurjaa, ja siis todellakin, paljon paljon onnea juuri vauvautuineille!!! Tässä ollaan aika poikavoittoisessa suorassa, katellaan jos noita tyttöjäkin kohta ilmestyisi.. =)

Meillä meni uusi vuosi tosi kivasti, vaikka en sitten yöllä saanut unta, ja tänään onkin ihan pallo hukassa. Käytiin kaverin luona ja lauleskeltiin singstarin tahtiin, mistä masukki innostui ihan hulluna ja jambaili tahdissa. Puolen yön aikaan kotiudutiin, mutta kävästiin vielä naapureilla kun kylään kutsuivat. Olisi kyllä pitänyt jäädä vaan kotia lepäileen, mutta olo oli niin hyvä eilen, niin ei sitten malttanut. Ja tänäänhän se kostautuu ;) Vähän jännittää kun tänään on selkeästi vihlonut ja supistellut ihan kivuliaita suppareita. Tuntuu kun olisi menkat alkamassa. Ja maha aika sekaisin. Mutta kaikki voi olla siitä kun eilen oli niin paljon liikenteessä.

Tammikuun puolelle siis päästiin, vaikka oli fiilis että 07 puolella tämä vielä syntyisi. Op: minäkin oon kuullut paljon synnytyskertomuksia, missä synnytys on kestänyt tosi kauan ja kivut aivan karmaisevia. Jotenkin nyt lähempänä laskettua, tuntuu sitä että jännittää entistä enemmän tuo kipu. Vaikka kaikki sanovat että sen unohtaa, niin silti täytyy myöntää että mun ennen niin viileä asenne, et kyllä tästä selviää on vähän murenemassa :-/ yikes. No.. sen sitten näkee miten omalla kohdalla menee.. Niin ja en minäkääm jaksa muistaa mitä lievitystä missäkin vaiheessa, mutta meillä sanottiin synnärillä, että ne täytyykin katsoa kätilön kanssa vähän tapauskohtaisesti ja siinä synnytyksen ollessa käynnissä niin punnita vaihtoehtoja. Joten en ota kovasti huolta asiasta kuitenkaan :)

Mulla on äidin puolelta siis äiti ja sen siskot kaikki synnyttäneet ennen laskettua. Joten jos yhtään perimään on uskomista niin voisi nyt käydä niin myös? En tiedä miten nuo oikein periytyy. Mun äiti synnytti esikoisensa eli mun siskon jo viikolla 31 kun hän sai raskausmyrkytyksen, ja siitähän puhutaan että olisi myös periytyvää. Mutta eipä onneksi ole ainakaan vielä kohdalleni sattunut, eikä oireita näkynyt =) jee.

Tsemppiä Jumbis, pidän peukut ja pyydän mun masukkiakin sen tekemään että pääsisit pian synnyttään!

Katsotaan miten nämä mun supparit tästä menee.. laantuuko vai saako tästä itsekin kohta lähteä. Luultavasti tässä kuitenkin vielä kärvistellään pari viikkoa :D

Oikein hyvää ekaa päivää vuonna 2008!!!!!!

Ulla & masu 38+6
 
op
SYNNYTTÄNEET:

23.12. Catriina (LA 02.01.08), rv 38+4, tyttö 51 cm, 3470 g
24.12. Simb@ (LA 12.01.08) , rv 37+2, poika 49 cm, 3210 g
30.12. Nintsu-81 (LA 14.01.08), rv 37+6, poika 47 cm, 2420 g
30.12. Tähti-08 (LA 07.01.08), rv 38+6, poika, 3700 g

LASKETUT AJAT:
01.1.2008 aamu76, ensimmäinen, Etelä-Karjala
01.1.2008 Laura81, ensimmäinen
01.1.2008 Heppe 80
02.1.2008 Muumi07, ensimmäinen,
02.1.2008 Jumbojätti, toinen, Hyvinkää
02.1.2008 Into 77, ensimmäinen
04.1.2008 Narwhal, toinen,
06.1.2008 Möhkömamma, neljäs
07.1.2008 Anni 83, ensimmäinen , Länsi-Suomi
09.1.2008 Ulla79, ensimmäinen, Sipoo
10.1.2008 Maagi08, toinen,
13.1.2008 vm-74, ensimmäinen
13.1.2008 mamsu, toinen
16.1.2008 Lumi80, ensimmäinen
17.1.2008 Nasu86, ensimmäinen, Länsi-Suomi
17.1.2008 Lie, ensimmäinen, Helsinki
20.1.2008 Ansku 81, toinen, etelä-pohjanmaa
21.1.2008 Choco, toinen, Uusimaa
21.1.2008 Nunnu79, ensimmäinen, Uusimaa
21.1.2008 Talvikki08, toinen, Varsinais-Suomi
22.1.2008 Mamma?, ensimmäinen
23.1.2008 Emmu, toinen, Länsi-Suomi
23.1.2008 Rosa, ensimmäinen
23.1.2008 Huima, toinen
24.1.2008 Muska78, ensimmäinen, Helsinki
27.1.2008 Meitei, toinen
28.1.2008 Nuppu80, ensimmäinen
05.2.2008 Op, ensimmäinen


Tässäpä päivitys. Muutin vähän tota meidän systeemiä sillai, et jos poistettais aina tosta listasta se joka on synnyttäny ja laitetaan sen laskettuaika siihen synnyttäneiden listaan. Pysyy helpommin perässä, et kukas se vielä olikaan massun kanssa ja kellä on jo nyytti kainalossa.
 
Jumbojätti
Odotellaan miehen äitiä meille yöksi. Alkaa enenmmän vain tuntua siltä, että yöllä taitaa lähtö viimeistään tulla. Kylmiä väreitä menee koko ajan ja olen ihan töttöröö...toivottavasti tosiaan enteilee sitten synnytystä, ettei mikään räkätauti iske tähän päälle. Supistelee ihan kivasti, mutta ei edlleenkään mitenkään kipeästi, että tarttis huolestua kauheesti.

Mä tunnen myös näitä pitkiä synnytyksiä. Pisin on tainut olla 3päivää ja sitten näitä käynnisteltyjä, jotka on kestäneet vielä kauemmin. Kivunlievyksistä mä en tiedä mitä haluan, sillä en edelleenkään ole varma saanko mitään puudutuksia tuon Klexanen takia. Niin paljon erilaista tietoa siitäkin...Tytön periaatteessa synnytin ilman kivunlievityksiä, kun epiduraali ei tehonnut, joten nyt voisin melkein ilmankin mennä. kauratyynyt nyt ehkä alussa tulee olemaan, mutta sitä ilokaasua en ota, siitä ei mitään apua mulle.

Raskausmyrkytys voi periytyä, se on varmaan ainut minkä olen kuullut äidiltä perittävän. Mullahan tytöstä epäiltiin sitä, mutta äidilläni kaikki raskaudet on menneet aivan loistavasti....eli poikkeamiakin meillä on. Eka synnytys kesti vain molemmilla yhtä kauan 12tuntia.

Kauheesti tekee mieli saunaan ja pakko se on varmaan lämmitettävä tänään. Johtuu varmaan tästä kylmienväreiden johdosta...Sairaalakassin sain vihdoinkin loppuun pakattua.

Nyt lepäilemään taas...
 
Lumi80
Ja Hyvää Uutta Vuotta kaikille!!!

Uusi vuosi meni meidän osalta ihan kivasti. Oltiin mun pomon juhlissa, vaikka aluks ajattelin että siellä "pitää" käydä sen takia että kutsuttiin, mutta se olikin ihan hauska tilaisuus ja kaikki vieraat oli mukavia.

Syntyyköhän seuraavaksi tyttö kun nyt on tullut kolme poikaa peräkkäin? :) Meillehän sanottiin 2 eri kertaa ultrassa että saadaan tyttö ja babyshowerissa saadut vaatteet on melkein kaikki vaaleanpunaisia (mulle ei ois väliä, mutta meidän babyshower-vieraat näköjään ajatteli että punaista tytölle ja sinistä pojalle) joten jos meille tuliskin poika niin hänellä ois sitten vaaleanpunaisia vaatteita... Välillähän voi kai käydä niin että ultraaja on katsonut väärin sukupuolen -- mutta meillä on kyllä aika varma tyttö-olo :)

En voi uskoa että nyt on jo tammikuu. Aika menee todella nopeasti. Toivottavasti vuodesta 2008 tulee meille kaikille tähän asti elämämme paras vuosi!
 
~Rosa~
Heipä hei kaikille!

Ensiksi kommentoin Op:lle. En tiedä yhtään mitä kivunlievitystä haluan synnytyksessä. Sen tiedän, että kivunlievityksiä aion kyllä ottaa, jos niitä voidaan antaa. Siis kun joillakinhan on edennyt synnytys siihen malliin, että puudutteita ei ole enää kannattanut antaa. Itseasiassa kaikenmaailman pudentaali???... ja paraservikaali??? puudutteet on vähän niinkö hepreaa, mutta luotan, että kyllä ne kätilöt siellä tietää mitä antaa, jos jotain pyydän. En siis ole minäkään mitään suunnitellut.

Ja siitä matkalle lähdöstä kysyit myös. Mun mielestä paras "mittari" tietämään olet sinä itse. Oman vointisi mukaan. Mielestäni voit vielä hyvin lähteä, jos olo on hyvä ja vain jaksat itse matkustaa. On totta, että tässäkin ketjussa synnytyksiä on tullut ns. puun takaa, mutta olethan silti tosiaan Suomessa ja sulla laskettuun aikaan on vielä se viitisen viikkoa. Vaikka toki liikaa ei kannata tuijottaa la:takaan...

Omaa napaa sitten... Oon taas eilen ja tänään oksennellut. Lisäksi maha ollut tosi vetelällä. Enteileekö jotain??? Yöllä oli vistoja tuikkuja ja naksahteluja alapäässä ja mietinkin jo, että jokohan kalvot repes ja lapsivedet kohta hulahtaa, mutta ei hulahtaneet. Tänään meillä ollaan täysiaikaisia, huomenna synnytystapa-arviointiin. Vähän kyllä jännittää, että minkä kokoisen jättiläisvauvan ne sieltä kohdusta löytää ja taitaa ne jo vissin antaa sen takarajan, koska käynnistellään, jos ei mitään ala itsestään tapahtua. Oon koittanut Piiperöiselle jutella, josko alkaisi suunnitella "vuokrasopimuksen" päättämistä tuossa kymmenennen... viidennentoista päivän tienoilla... Ei tarvitsisi aivan la:han mennä.

Ulla: Mulla alkaa myös kuvitelmat synnytyksen "ihanuudesta" mureta päivä päivältä. Tuntuu, että kaikki sanoo, että kivut oli karmeat ja sitten samaan hengen vetoon, ne kyllä heti katosivat ja unohtuivat... Jaiks... Sitten kun tuntuu, että kavereillakin nämä synnytysjutut on vähänh niinkö miesten armeijajutut, niin alkaa hirvittää. Jotenkin oon viime päivinä miettinyt, että entäs jos tässä mennään sektioon, olenko jotenkin sitten epäonnistunut siinä "naisen tehtävässä"??? Miehelle oon myös nyt joulun jälkeen melkeinpä päivittäin puhunut lähestyvästä synnytyksestä. Aikaisemmin en ole edes ajatellut koko synnytystä.

Täällä oli puhetta myös noista äidiltä periytyvistä synnytyksistä... Tiedä häntä sitten. Voi olla, mutta mun äiti on kyllä synnyttänyt meidät molemmat tytöt niin eri kaavalla, että... Minä oon syntynyt rv39+3 ja siskoni rv32+4. Että silleen. No, mulla ois sitten menossa kai lähemmäs tota mun synnytystä...

Mutta, nyt alan silittämään viimeiset vauvan vaatteet ja järjestämään ne kaappiin. Sairaalakassitkin alkaa olla valmiina niin vauvalle kuin minulle. Hammasharjaa ja sen sellaista täytyy sitten vaan toki muistaa sinne laittaa juuri ennen lähtöä. Ja se neuvolakortti. Kameroiden akut on ladattu, ja kamerat pakattuna laukkuun. Videokamerassa uusi dvd valmiina...

Vielä yksi tosi tyhmä kysymys... Ootteko jotenkin suojanneet sänkyänne mahdollisten lapsivesien menon varalta? Sotkeeko se lapsivesi kauheesti? Onko veristä? Eihän tuo nyt niin oleellista ja tärkeetä ole, mutta kuitenkin... Auton penkille vois ainaki lähdön koittaessa nakata jotain pyyhettä vähän suojaksi???

Rosa ja Piiperöinen rv37+0
 
Jumbojätti
Minä täällä vielä! Yöllä hävisivät kaikki vaivat ja tänään olo on mitä mainioin! Vähän vaan nenä vuotaa ja eiköhän tässä ehditä vielä joku flunssakin sairastaa ennen synnytystä. =)

Sain meidän tuplarattaatkin myytyä ja pitäisi lähteä Halinalleen katsomaan tarjonta. Nythän luulisi rattaatkin olevan alessa....

Mulla on ollut rv 37 alkaen sängyssä suojana sellanen vauvan froteealusta, siinä päällä tietenkin pyyhe, kun muuten hiostaa älyttömästi. Samanlainen systeemi oli tytönkin aikaan. Mulla ei sitä lapsievttä paljoa silloin tullut, mutta varuudeksi suojattu kuitenkin...ja kun sairaalaan lähdettiin, jalkovälissä pyyhe ja yksi pyyhe vielä autonpenkillä. Loput vedet menikin sairaalassa vasta. Ihan kirkasta mulla oli se lapsivesi, mutta sehän voi olla minkäväristä melekinpä vaan.

Jumbis rv 40!! *heh hee, ei paljoa naurata enään*
 
Nuppu80
Heissulivei!

Tuosta kivunlievityksestä... Kuten Rosa, myös mä luotan siihen että kätilöt kertoo mitä voidaan antaa jos tarve tulee... En oo itte hirveesti opiskellut noita eri puudutuksia koska en koe sen olevan tarpeellista.. Eli luottamus haikaranpesää/synnytyssairaalaa ja ammattilaisia kohtaan on suuri :) Muutenkin yritän olla avoimin mielin liikenteessä kun aikaisempaa kokemusta ei ole. Jos sattuu lujaa niin pyydän puudutusta mut jos tilanne tuntuu edistyvän ja siedän kivun niin saa mennä ilmankin... Vaikea sitä on kai etukäteen tietää.

Heh, enpä oo muuten miettiny tuota lapsivesien menon varalta paikkojen suojaamista :) mutta tottahan tuo että se saattaa olla melkein minkäväristä vaan kuten Jumbojätti mainitsi ja siispä sotkea aika huolellakin paikat jos runsaasti tulee :) Voi olla että tilanteen käynnistyessä mennäänkin mun autolla eikä miehen sairaalaan ;)

Neuvolassa olin juuri ja paino noussu hyvin... Nyt on mittarissa 73,7 eli n12kg tullu.... SF-mitta oli 32 ja vauva on jo aika lailla pää kiinni lantiossa eli suunta on oikea ;) Ensi viikolla vika neuvolalääkärikäynti ja sitten ilmeisesti tutkitaan että mahtuuko se ulos sieltä vai ei..?

Tänään on neuvolan imetys-ryhmä mikä vaikuttaa musta turhalta hössöttämiseltä mutta aattelin mennä tsiigaa kuiteskin mitä siellä höpötetään, eipä tässä äippälomalaisella muuta tekemistä ookaan :D

Nuppu + myllerö-pyllerö-pyllyn punkija 36+1
 
vm-74
Hyvää alkanutta vuotta kaikille ja valtavasti Onnea Uusille äideille =)

Täällähän on ollut tapahtumarikasta.Uus vuos meni rauhallisesti raketteja katsellen.Maanantaina isommalla hädällä käydessä tipsahti pönttöön 2 n.puolikkaan teelusikan kokoista lima klönttiä, semmosia keltasenvalkosia.Ja sit ravasinki maha löysällä vessassa varmaan 3-4 kertaa.Mutta ei sen jälkeen mitään, joitaki kivuttomia supistuksia ja muutama vihlominen tonne alakertaan.Että yhtenä kappaleena toistaseks ollaan.

Oon käyny nyt joka pv.n.väh.30min.kävelyllä.Yks päivä huomasin ku innoissani ahnehdin pisemmän lenkin niin johan tuntu illemmalla oikeassa alaselässä ja lonkassa, huh! Olin ku mikäkin köpönen vailla trollaattoria.

Itse en oo suojannu sänkyä,ehkä ois viisasta.Jospa illalla jonku pyyheen heitän kaksinkerroin suojaks.Mun kaverilta ku oli lapsivedet tullu oli ollu vessaan menossa ja yks kaks housut märkänä oli ajatellu et ei saameri näin löysäkskö oon käyny, et pissat housussa!! No lapsivettähän se oli ollu, arvioi et ehkä oli tullu jotain 2dl.

Mulla tää maha laskehtinu alaspäin, on jo huomattavasti helpompi hengitellä.Mutta odottavalla mielellä ollaan että millon se lähtö sairaalalle tulee =)

vm-74 viikkoja 37+3
 
Ulla79
Moikka taas!

Mulla on muuten tipoittain tullut semmosta ihan läpinäkyvää vuotoa, aina silloin tällöin parin päivän ajan. Ja vasta hiljattain tajusin että sehän voi olla lapsivettä. Tai ajattelihan minä sitä, mut jotenkin vaan et kyl se kuiteskin on valkovuotoa. No kun soittelin äitiyspolille, niin sieltä kyllä tiukasti käskivät sinne varmuudeksi tarkastukseen. Eli jos lapsivedet edes tihkuu, niin kuulemma ihan sama kun ne olis mennyt "kokonaan" siis tilanteena. Tuli vähän hölmö olo.. kun olisi pitänyt varmaan soitella jo aiemmin. Mut nyt mennään tsekkiin ja katotaan. Mulla kyllä fiilis että ei se lapsivettä kyl oo, kun lopussa voi tulla tosi litkua valkkaria, mut parempi mennä varman puolelle.

Eli muistakaahan nyt muut tammimammat, että jos epäilette että sitä lapsivettä voisi tihkua, niin surutta soitteleen sinne äitiyspolille.. sen vertaa tiukkana kätilökin oli mulle puhelimessa että melkein pelästyin :D Tsekata täytyy, eikä kannata miettiä että soitteleeko ihan turhaan :)

Mut, kertoilen sit pian lisää. Eiköhän tämä ole ihan normikäynti, mutta hyvässä lykyssä sinne jäähään :D ja tullaan sit vasta kun nyytti mukana.. nähtäväks jää!

Ulla & masu (39 tasan)
 
~Rosa~
Musta on tullu tosi riippuvainen tätä palstaa kohtaan! Tai siis oon kyllä ollu tästä riippuvainen koko raskausajan, mutta nyt eritoten, aina pitää tulla vilkaseen, oisko uusia nyyttejä syntynyt:)

Vm-74: Minä oon koittanut myös päivittäin käydä n. 30min kävelemässä. Viikonloppuna ahnehdin 1h10min ja johan tuntui illalla! Tuo puolisen tuntia on oikein hyvä. Saa raitista ilmaa eikä silti paikat kipeydy.

Multa on pariin otteeseen neuvolassa tsekattu, tihkunko lapsivettä. Ollut valkovuoto niin vetistä jo pitkään. Ei ole ollut, mutta olen myös kuullut, että se pitää tarkistuttaa, jos vähänkään siltä tuntuu...

Nyt potun keittoon. Mies on jälleen raksalla...

Rosa ja Piiperöinen rv37
 
op
rosa, sama juttu ton riippuvuuden kans. mainitsinkin siitä tossa jossain aiemmassa viestissä.. eilen piti illalla jopa ihan väkisin päättää, että nyt en enää mene kattoon, et on sit kivempi, kun sinne on oikeasti joku kirjoitellu jo jotain..tätä tämä mammaloma vissiin nyt teettää. aiemmin ei sentään pystyny päivisin lukemaan, ku oli töissä, mut nyt...

se mun tuttu, joka sai vauvan uudenvuodenaattona totesi, ettei synnytys ollut lainkaan niin kamalaa, kuin se oli odottanut. että kaipa se voi noinkin päin mennä. synnytystarinaa en ole vielä kuullut, ilmeisesti melko helppo on ollut, jos yllätys oli positiivinen.

kävelin tänään terveyskeskukseen verikokeeseen ja hakeen pissapurkin, muuten olenkin möllöttänyt kotosalla. nyt tuli eka kerran lonkka/selkä alueelle vihlomista. nivuset on nyt myös aika hellänä. kävelyä oli siis puolen tunnin verran suuntaansa. ens viikolla pitäis kävellä töihin ja takas tarjoamaan mammaloma pullaa, jota en jaksanu ennen lomaa leipoa. muutenkin tulee varmaan nyt aika paljon käveltyä, ku ei viitti enää kuukausilippua ostaa bussiin.

harmillista toisaalta, että olen jo pessy/viikannu/hankkinu kaikki nappulan kamat. tai no yhdet veluuriverkkarit ja nappipaita odottavat pesua, alesta oli pakko ostaa, kun ei ittelleen voi mitään vaatteita kattella pahemmin. ehkä pitää vaan alkaa laatikko/kaappi/hylly kerrallaan käymään läpi asuntoa ja järjestää niitä hiukan siistimmiks..mut mä inhoon sellasta puuhaa. ehkä tässä alkaa pian jo alentumaan tollaseenkin puuhaan, kun kotona vaan on..siis mullahan on nyt vasta virallisesti toinen mammalomapäivä ja olen hiukka jo stressaamassa toimettomuuden kans :)

viime yönä tyyppi mesoi aivan valtavasti mahassa. heräsin monta kertaa siihen, et sain monoa ihan täysiä kylkeen niin, et oli pakko voihkasta. muutenkin oli varmaan karsee asento tyypillä jotenki koko yön, kun mun asentojen vaihto oli ihan tuskaa ja rakkoa paino. joinakin öinä kun saa vaihettua asennot ihan sujuvasti. unesta puheenollen taidampa mennä pikku torkuille.

35+1
 
Nuppu80
Sama vika ku Rosalla ja Op:llä... pahemman luokan riippuvuus mutta laitan sen ihan tän mammaloman piikkiin ku ei oo oikeen tottunu että on aikaa :)

Kävinpä tuossa äsken tutustumassa tien toisella puolella avoimeen päiväkotiin. Oli kyllä todella miellyttävä paikka. Ihanaa että on tollanen virikkeitä tarjoava paikka ihan lähellä. Uskon että siellä tulee käytyä kunhan nyt sais ensin sen pienen nyytin :)
Sitten oli se imetys-ryhmä :D meitä oli jopa kaksi innostunutta paikalla... Oli ihan mukava ja asiallinen eikä yhtään niin paasaava kun pelkäsin. Nyt sitten on rintapumppu, maidon kerääjä ja rintakumi tuttuja tarvikkeita :)

Op, mä suunnittelin kanssa sitä laatikko kerrallaan siivoamista mutta aattelin vielä "säästää" sen tylsiä päiviä varten kun vielä jaksaa nautiskella ihan vaan makoilusta ja lueskelusta, neulomisesta ja täällä tammimammoissa käymisesta :)
 
Ulla79
Terve taas!

Takas tultiin, ei ollut hätää... niin kun ajattelinkin :D Mutta hyvä niin. Saa vielä lepäillä ihan kotosalla, menee täällä aika helpommin kun synnärillä odotellessa =)

Sen verran kovaa kuitenkin tuolla minua kopeloivat kun katsoivat kohdunsuun tilanteen, että nyt on sitten veristä vuotoa valunut ja kun synnäriltä ulos päästiin, niin tuli ihan kunnon kipee suppari. Nauratti että no.. käännytäänkö sit vaan suoraan takaisin. Mutta vissiin tuo kopelointi sitten vaan sai vähän vauhtia tuonne alakertaan. Pitänee tänään seurailla miten näitä suppareita tulee, kun selkeästi nyt enemmän tuo käynnin jälkeen.

On tämä kyllä addiktoivaa kieltämättä, vähän väliä tulee kyllä katseltua uutisia vaikkei joka kerralla pääse kirjoittelemaan..

Aijai.. nyt vihloo sen vertaa että täytyy mennä soffalle lepäileen..
..palaillaan!
 
Catriina
Täällä tosiaan tapahtuu. Seurailen palstaa päivittäin ja tosi jänniä aikoja eletään. Mullakin synnytystä edelsi limainen vuoto, mutta muita oireita ei juurikaan ollut, joten tosi yhtäkkiä voi kaikki sitten tapahtua.

Neuvolatäti kävi tänään kotikäynnillä. Ruusunnuppu on kovasti kasvanut. Painoa on tullut viikossa sairaalasta lähtöpainoon lisää 340 grammaa. Vauva syö tosi hyvin ja ei itke juuri yhtään.

Ristiäisiä pitäisi myös alkaa pikkuhiljaa järjestelemään.

Catriina ja Ruusunnuppu 10 päivää
 
Huima76
Täällä kanssa yksi yllättäen koukkuun jäänyt:)

Kävin muuten aamulla kirjoittelemassa tänne neuvola/lääkärikuulumiset, mutta sitten nettiyhteys katkesi ja koko kirjoittamani teksti katosi - raivostuttavaa!

Mutta tässä pikana: pissa puhdas, verenpainetta 131/86 (itseäni huolestutti, mutta lääkäri sanoi että synnytys lähestyy), turvotusta +, painoa -200g viime viikosta, sf-mitta 33cm. Ja sitten se ultralla tehty kokoarvio, joka mua kovasti jännitti (en saanut edes viime yönä unta): lapsonen on tällä hetkellä 3550g! Jos raskaus kestää sinne viikolle 40, niin kuulemma painoa on hintsusti yli 4kg. Vauvan koko ei kuulemma ole käyrien ulkopuolella, vaan lähellä yläkäyrää. Eli huokaus! Ei tässä varsinaisesti mitään sokerivauvaa odotetakaan, vaikka vauvan sokereita pitääkin tarkkailla ensimmäisen vuorokauden aikana. Mä ihan totta pelkäsin tosissani, että vauvan paino olisi nyt jotain 4200g ja viikkoon 40 mennessä 5600g.

Lääkäri kehoitti olemaan aktiivinen, liikkumaan jne. Jos vauva nyt haluaa syntyä, niin se on kuulemma täysin ok. Tai kyllähän mä sen tiesinkin, kun esikoinen syntyi rv 36+6 ja kaikki meni tosi hienosti hänenkin kanssaan. Nyt kun on saavutettu täysiaikaisuus, niin varmaan tämä raskaus sitten kestääkin sinne viikolle 42 asti - kääk! Toisaalta tekis jo mieli synnyttämään, toisaalta en ole siihen vielä henkisesti yhtään valmis. Mitään nimeä ei vauvalle ole (eikä edes tiedetä, onko tyttö vai poika), tänään hain ä-pakkauksen postista, enkä ole vielä mitään pessyt ja sitten olisi tietty ne koiranäyttelyt sunnuntaina :)

Yhtään en ole synnytyksen kulkua miettinyt sen kummemmin, kuin että kotona haluaisin olla mahdollisimman pitkään ja katsoa, kuinka pitkälle pääsen pelkällä kuumalla suihkulla kivunlievityksessä. Ilokaasu tietty voi olla ihan kova sana jossakin vaiheessa ja jos vauva on liki 4kg, niin saattaa olla että huudan ja rukoilen kokovartalopuudutusta... sen näkee sitten. Kätilöt on oikeesti ammattilaisia ohjaamaan sitä synnytystä tilanteen mukaan ja ainakin viimeksi se kätilö sanoi, että hällä oikein karvat nousee pystyyn, kun ovesta purjehtii sisään synnyttäjä, joka on päättänyt etukäteen tarkalleen, miten homma etenee, missä asennossa synnyttää, mitä kipulääkkeitä ja milloin... ja sitten eivät ole valmiita joustamaan suunnitelmistaan vaikka tilanne niin vaatisikin. Tai joustaavat ja jälkikäteen itkeevät, että synnytys ei mennyt suunnitelmien mukaan ja paha mieli jäi.. Kun menee sinne synnyttämään tälleen "tättähäärää" - asenteella, niin kaikkein parhaiten taitaa mennä.

Onkohan muuten Jumbis nyt synnyttämässä...? Ja musta tuntuu, että Ullallakin taisi se synnytys käynnistyä kun tekivät niin kovakouraisen tutkimuksen...?! Täytynee taas tämä ilta ravata koneella puolen tunnin välein!

Huima 37

 
Ulla79
Moi!

Tosi hyviä uutisia Huimalla! Ei siis mitään hätää pienokaisen painon kanssa! Kaverihan on ihan samoissa mitoissa laskuissa kun minä, eikä mulla mitään sokerijuttuja olla koskaan edes epäilty. Eli kaikki hyvin!

Joo, saa kyllä todella nähdä mitä tässä käy. On kyllä supistellut ihan vähän väliä, niin että irvistämään joutuu ja polttelee.. pitkin iltaa. Saattaahan tämä tästä rauhoittua, mutta kyllä tuo kopelointi jotain aikaiseksi kyllä sai. Nukuin tuossa pari tuntia varastoon unta, ja kohta ajattelin mennä uudestaan pököttelmään. Yöllä varmaan selviää että tuleeko sitten oikeasti lähtö vai rauhoittuukohan tämä tilanne tästä :) Eipä tässä sinänsä mitään hätää ole, hyvin vielä jakselee odotella tuota kaverin syntymää.. mutta parempi jos nämä joko loppuisivat tai sitten käynnistyisi.

Kiva kuulla Catriina että teillä menee pienokaisen kanssa hyvin ja leppoisasti, ja että ruusunnuppu kasvaa ja painoa tulee :)

Hyvät yöt kaikille tammimammoille, koettakaahan lepäillä ja nukkua hyvin!
 
Choco
Luulen, että meidän esikoistytön synnytyksen "käynnisti" lääkärin kovakouraiset otteet yliaikaiskontrollissa kun oltiin 10 pvää yli. Sattu nimittäin aika kivasti se tutkimus ja seuraavana päivänä syntyi. Silloin kyllä suututti (tutkimusta tehdessä ja heti sen jälkeen), mutta jälkeenpäin ajatellen ehkä ne on "tarkoituksella" vähän kovempiotteisia, että saisi vähän vipinää synnytykseen...?

Vauva painaa kovasti tuonne alas varsinkin kun nousee istumasta ja yrittää lähteä kävelemään...

Ostettiin tänään vihdoin ja viimein vaunut.

http://www.lastentarvike.fi/images/Tuotekuvat/Large/Herq06_Raptor3_skyblue.jpg

Ei ollut noita alunperin tarkoitus, mutta ovat hienot ja hinta alennuksineen oli sitä mitä ajateltiinkin. Ainut miinus on, että noihin ei saa seisomalautaa, mutta mies lupasi semmoisen vaikka rakentaa tai jotain. Ja voihan se olla ettei kauheasti tarvitakaan tyttö täyttää toukokuussa kuitenkin jo neljä ja on lisäksi muutamana päivänä viikossa päiväkodissa.

Sairaalakassista ei ole tietoakaan...lisäksi tarttis saada hankituksi vielä hoitolaukku ja vaippoja ja mitä kaikkea. Ja sänky pitäis kaivaa varastosta ja koota. Kohtu on nytkin ihan kovana...

Mulla on ollut tässä raskaudessa tosi vetistä ja väritöntä valkovuotoa ja äsken teidän muiden kirjoituksia lukiessa säikähdin jo melkein sitä lapsiveden mahdollisuutta, mutta toisaalta sitä on ollut lähes koko raskauden ajan ja yhessä vaiheessa oli aina aamuisin et kaipa se on vaan valkovuotoa ja vauvalla asiat hyvin. Nyt raskauden loppupuolella on sitä paitsi vähentynyt.

37+2
 
Jumbojätti
Täällä edelleen! =( Tänään pitää vielä neuvolaan mennä ja kiikuttaa sinne pissanäyte. Viimeviikolla kun pissassa oli leuk+,prot+ ja keto+.
Yöllä jomotteli ihan kunnolla ja tuli jatkuvasti kivuttomia supistuksia. Kurkku on mielettömän kipee ja vähän nuhanen olo, olen tainut meidän tytöltä saada tartunnan. Ei vain ole kiva lähteä kuumeessa ainakaan synnyttelemään...

Mä alan kyllä ensiviikolla jo vaatimaan painoarvioita vauvasta, jos sinne asti mennään. Mulla kun se sf-mitta oli 39+1viikoilla jo 39,5cm!! Ja jos nyt tänään on vielä kasvanut, alan huolestumaan kovasti. En mielell'äni tahtois synnyttää 5kg lasta.

Chocolla on tuollaset ihanat Hergulesin rattaat!! Mä olen katsellut niitä tuplamalleja meille, mutta en tiedä uskaltaisinko satsata 480e niihin! Olisivat alessa nyt. Toisaalta noita tuplarattaitakin tulee varmaan lopulta aika vähän tarvitsemaan...jos jotkut Emmaljungat saisin käytettynä. Meidän Orat meni kaupaksi...=))

Äitini taas eilen soitteli. Jännittää mun synnytystä kauheesti ja kyselee nyt jatkuvasti oloani. Vähän ärsyttävää! Mun veli kun syntyi yliaikaisena, niin toivoo ettei mulla menis samanlailla...mun veli oli ihan kuiva, kun lapsivesi ei enään ollut riittänyt ja keltasuutta oli paljonkin alusksi. On viettänyt pienen osan elämästään valohoidossa.

Nyt tässä katselen Huuto.netistä meille tuplia. Ja alkoi toi pissaamatta oleminen.
Jännityksellä menee tämä kuukausi, että kuka seuraavaksi tuo vauvauutisia! =)

Jumbis 40+1
 
Huima76
Huomenta!

Yö meni huonosti, tuntuu että lähinnä makasin silmät auki koko yön, vaikka pakkohan mun oli kyllä välillä olla unessakin. Lonkat on ihan tulessa siitä makaamisesta, vaikka kävin jaloittelemassakin parin tunnin välein. Tämä oli kolmas tai neljäs yö näin. Olisikohan synnytys lähellä..? Tai sitten tätä jatkuu viikkotolkulla, niinkuin Jumbojätillä.

Mulla on tänään iltapäivällä kampaaja, ihanaa! On koko raskausajan hiukset kasvanut ihan tajutonta vauhtia ja nyt on taas tällainen mauripekkaris-luukki päässyt kasvamaan. Onpahan mieli sitten vähän pirteempi ainakin hiusten osalta.

Mutta nyt touhuilemaan (mitä jaksaa...). Kivaa pakkaspäivää tammimammoille! Ja Ulla ja Jumbis ovat varmasti synnyttämässä...!

Huima 37+1
 
Huima76
Oho, Jumbojätti kirjoittelikin mun kanssa yhtäaikaa, että et ainakaan vielä ole synnärillä! Mulla kanssa ihan mieletön "polte" noiden tuplarattaiden kanssa, olen viettänyt netissä varmaan 5 tuntia aikaa tehden vertailuja - ja ihan turhaan. Joka rattailla on puolustajansa ja vastustajansa. Mä oon kanssa nähnyt ne Herculesin tuplat ja ne olis kyllä aikas hienot! Mutta kalliit... Mä oon kanssa miettinyt tuota käyttöastetta, mutta tullut tulokseen, että minustahan se on kiinni, että tuleeko niille paljon käyttöä vai ei. Esikoisen yhdistelmävaunuilla on menty ehkä 30km, johtuen siitä että mä olin äärimmäisen laiska lenkkeilijä. Nyt kuitenkin tarkoitus yrittää tasoittaa tämä diabetesasia heti kun vaan kynnelle kykenen ja siinä liikunta on avainasemassa.

Mutta nyt taas puuron keittoon!
 
~Rosa~
Terveisiä äippäpolilta ja synnytystapa-arvioinnista! Lapsosella (ja mulla) tuntu kaikki olevan kunnossa. Painoarvio oli nyt 3250g ja laskettuna päivänä jonkin verran yli 3500g. Väläytteli vähän ehkä 3700g pintaan. Lantion koko oli hyvä synnytystä ajatellen, pitäisi mahtua tulemaan. Melko rajuin ottein kokeili sen pelkäämäni häntäluun, ei pitäisi olla tiellä. Vauvan sydänkäyrä oli "esimerkillisen hyvä". Mulla verenpaine oli 107/59. Pissa puhdas. Kohdunkaulaa oli jäljellä 1cm ja kohdunsuu yhdelle sormelle auki ja vähän jo pehmentynyt. Kontrolliaika varattiin laskettua aikaa seuraavalle päivälle, koska lääkärillä sattui silloin olemaan juuri päivystys. Ainoa asia, mistä tuli tarkkailtavaa merkintää neuvolakorttiin oli se, että kun menen synnyttämään on siellä tarkastettava vauvan asento. Siis oli kyllä pää alaspäin ja kiinnittynytkin jo, mutta vääntää selän niin tiukasti tonne oikeeseen kylkeen. Kun supistukset alkaa, mun pitää kuulemma olla mahdollisimman paljon jalkeilla tai maata vasemmalla kyljellä.

Aamulla heräsin jo puoli kuuden maissa mielettömiin kuukautiskipuihin. Reilun tunnin niiden kanssa kärvistelin, kunnes loppuivat. Jo kävi mielessä, että käviköhän niin, etten ehtinyt koko synnytystapa-arviointiin... Nyt kaikki kuitenkin ok. Vähän toki tuntuu se kovakourainen lantion tutkiminen, mutta ei paha. Taidanpas lähteä päiväunille...

Rosa ja Piiperöinen rv37+1
 
Nuppu80
Heissulivei!

Oliko Rosa, tuo synnytystapa-arvio sulla missä tänään olit niin neuvolalääkärin tekemän? Mulla ens viikolla neuvolalääkäri ja ku kysyin terkkarilta että sittenkö katsotaan että mahtuuko se tulee ja terkkari vastasi jotenki epämääräisesti. Eikä mulle oo muutenkaan tehty kertaakaan vauvan painoarviota tai mitään muutakaan arviota synnytykseen liittyen muuta ku että vauva on nyt pää alaspäin...

Mä ostin tänään imetysliivit! En tiiä onko sopivan kokoiset sitte mutta nyt ainaski on :D ja vaikutti sen verran joustavalta se kangas että eiköhän ne tissit mahdu sinne kasvamaan ku kai ainaski se ympärysmitta ainaski pysyy samana..? Itse asiassa stockalla mistä ostin nuo "Anitat" ei ollu ku vaan D-kuppiin saakka...

Nyt ihan sikamainen nälkä.. Mäki olin tänää muuten kampaajalla, nyt ei tartte vauvan säikähtää äitiään ku syntyy :)

Nuppu + myllis 36+2

ps. koettakaan te kestää joilla polttaa lantio öisin, voin kuvitella millasta se on ku ittellä alkanu kans saman suuntainen polte
 
Nintsu -81
Heippa mammelit!!

Kotona ollaan, tänään päästiin valohoitojen jälkeen kotiin.. Nyt olkkarissa vaunuissa (jep, ei viety onneks niitä ulos, ovatkin maan mainiot sisällä käytettäviksi) tuhisee aivan ihana pieni mies, semmoinen Anne Geddesin korteista ym. näköinen! Epäily on suuri, ettei mun la pitänyt paikkaansa, oiskin ollut viikon myöhemmin (niinkuin ite epäilin) koska vauva niin pieni. Kirjoitan myöhemmin tarinaa synnytyksestä, nyt täytyy lähteä pumppaamaan tissejä tyhjäksi (pikkuinen ei jaksa imeä kovasti, mutta pullo-ruokinta onnistuu, korviketta joudun kyllä käyttämään lisäksi). Vauva-arkeen totuttautuminen alkoi nyt!! =)

Nintsu + pieni mies 4 pv
 
Jumbojätti
käväsin neuvolassa tänään. Kaikki oli ok. Vauva on tosi alhaalla, onneksi edelleen RT. Sf-mitta oli nyt 37cm ja painoa ei ollut tullut ollenkaan!! verenpaine oli 137/83, eli hyvä. Pissassa ei mitään näynyt, mutta soittelevat jos viljelyssä jotain poikkeavaa. Kovasti täti jo toivois meille nyyttiä kaianlon ja oli ollut melkeinpä varma, että meillä olisi ollut Hyvinkään tämän vuoden eka vauva. Seuraava käynti varattiin sitten 9.1.

Nyt olo nuhanen ja alaselkää juimii ihan kipeesti! Lämpöä 37 ja maha tietnkin sekasin. Saisi toisaalta enetillä meille jo lähtöä, vaikka kipeenä vähän olenkin. Meillä kun toi sairaala rempassa, niin voi olla että joutuu naistenlinakalle tai jorviin, riippuu miten kiire on.

Nyt kuumaan suihkuun tyttösen kanssa.

 

Yhteistyössä