Tammimammat 2008 (6)

  • Viestiketjun aloittaja UUSI!!
  • Ensimmäinen viesti
~Rosa~
Hävispä sitten viesti bittien avaruuteen... PRKL! Noh, uusiksi, ei kai tässä äippälomalaisella ole muuta kuin aikaa...

Nuppu: En mie nyt sitten tiiä mikä lääkäri mulla tänään oli... Siis arviot vauvan koosta ja mun lantiosta tehtiin ihan tuolla keskussairaalan äitiyspolilla. Ja pätevä lääkäri sen teki. Siis alan ammattilainen, synnytyslääkäri. Tämän lääkärin vastaanotolle toivoinkin pääseväni, kun tiedän, että on tosi pätevä. Mun äiti on farmaseutti ja toivoi myös mun pääsevän tälle naiselle. Äiti sanoi, että siellä on joku uusi ulkomaalainenkin tapaus, jonka perään on joutunut useaan otteeseen soitteleen, että "hei, mitäs oot tällaista odottavalle äidille määrännyt...???" Kieltämättä mulla olis saattanut nousta karvat pystyyn, jos oisin sille joutunut, vaikken siis mikään rasisti olekaan! Päinvastoin, itseasiassa meillä on miehen kanssa sellainen maitokahvin värinen kummilapsikin:) Tosi suloinen, miehen sukulaistyttö:)))) Niin, asiaan... Mullekaan ei Nupun tavoin ole tehty ainoatakaan arviota vauvan koosta aiemmin. Sen oon vaan tiennyt, että vauva on ollut kiinnittynyt rv33 lähtien (neuvolan tädin kokeilema) ja ollut pää alaspäin rv25 lähtien. Mikä myös vaan neuvolassa päällisin puolin kokeiltu. Niin, kai tämä käynti sitten oli se meille täällä Suomen kolkassa tarjottava, ainoa ns. neuvolalääkäri...

Imetysliiveistä... Mie tilasin ne, mistä Jumbis laittoi taannoin linkin tänne. Carriwellin liivit. Samalla tilasin 2kpl pitkähihaisia imetyspaitoja ja 1kpl lyhythihaisia. Liivit maksoi n. 25e ja paidat vähän reilu 30e/kpl. Alkuviikosta maksoinkin sen ennakkolaskun ja pitäis varmaan jo vaatteet olla matkalla tänne päin. Innolla odotan, kaverilla on just noita paitoja ja kehui hyviksi. Tilasin ruskean ja karpalon punaisen pitkähihaisen ja mustan lyhythihaisen. Laitetaanpa linkkiä...

http://www.babyidea.fi/imetys/carriwell/dropcup.html
http://www.babyidea.fi/imetys/carriwell/cwkaj.html

Sain nukuttua päikkäritkin. Nyt tosi pirteä olo. Lenkille en taida kuitenkaan tänään jaksaa lähteä... Kaupassa pitäisi käydä, mutta jos aamusta miehen kanssa, ennen kuin hän lähtee iltavuoroon... Mun siskokin käväisi tuossa kylässä. Tuleva kummitäti:))) Asustaa kauempana ja oli viikonloppuna lähdössä kotiapäin, on vielä opiskelija ja nyt siis ollut täällä kotimaisemissa joululomalla. Sanoi hän, että pakko varmaan ohi mennessä vielä sunnuntaina piipahtaa, kun ei varmaan enää näekään mua yhdessä koossa:) Niin hassulta kun se tuntuukin, niin oikeesti tässä on jo kaikilla synnytykset niin lähellä... Huh huh... Miettikää, kesällä tammikuu tuntui niin kaukaiselta ajatukselta...

Sain mieheltä joululahjaksi kasvo- ja jalkahoidon läheiseen kauneushoitolaan. Pitää varmaan huomenna soitella aikaa, haluttaisi ainakin jalkahoito käyttää ennen synnytystä. Kasvohoitoa en varmaan pysty, kun en saata ollenkaan maata selälläni. Tänäänkin ultratessa piti välillä istua ja loppuun ultrattiinkin niin, että olin kyljelläni. Ois tosiaan niin ihana vielä hemmotella itseä vaikka sillä jalkahoidolla... Sitten kun vauva syntyy, ei tiedä koska ehtii sen käyttää...

Nintsulle ja miehelle Onnea vielä kerran:) Tulehan kertomaan kuulumisia aina kun kerkeät! Ihanaa vauva-arkea teille. Toivottavasti kaikki sujuu hyvin:)

Rosa ja Piiperöinen rv37+1
 
Ulla79
Moikka!

Eipä olla synnyttämässä, ainakaan vielä. Masu on jatkanut samaa supisteluaan, ja mulla on vähän väliä semmosta rusehtavaa vuotoa. Lueskelin tuolta netistä että ennakoi synnytystä.. Mulla on enemmän ja enemmän tunne että se ronskimpi sisätutkimus käynnisti kyllä jotain. Kivuliaita suppareita ei kyllä vaan tuu enää, vaikkakin harjoitussuppareita tulee tiuhaan tahtiin. Seurailen tässä vielä tilannetta ja soittelen huomenna aamulla äitiyspolille, jos vielä jakuvat näin ja vuoto jatkuu.

Onko teillä synnyttäneillä ollut mitään vastaavaa? Jännää jos tuo todella ennakoi syntymää, niin eipä tässä varmaan enää viikkoja kärvistellä, vaan kyse olisi enää päivistä! Tosin tuo laskettua aikaikin lähestyy vääjäämättä :) Voi tosin olla kuin Jumbiksella, eli 40 täyttyy vielä ja ylikin.

Neuvolassakin käväsin tänään, siellä ei sen kummempaa uutta. Kaikki hyvin. Tunnusteli vaavia, ja totesi ettei se välttämättä olekaan kiinnittynyt tuonne alas enää, kuulemma pää pääsi liikkumaan. Mutta sanoi ettei sillä ole juurikaan väliä, tilaa ei pahemmin ole enää kääntyillä ja se ei kuulemma vaikuta mihinkään, kun selkeästi pää on alhaalla ja "syvällä". Toisilla vaavi kiinnittyy vasta kun synnytys käynnistyy. Niin ja hänen mielestä masussa asustaa pitkä ja hoikka kaveri! :D Sen vertaa luiseva pylly tuntui, että hänellä oli tunne että ei se ainakaan mikään iso ja pullukka ole. Saas nähdä!

Nyt taas tänään on tuntunut, että mikäs siinä vaikka synnytys käynnistyisi! Olisihan se kiva saada kaveri jo kotosalle :) Mutta tosiaan kiirus sinänsä ei ole.

Kiva oli kuulla Nintsun tarina!!

Ulla & masu (39+1)
 
op
joo taisi mammaloman tylsyys jo kolmantena päivänä laittaa mut koluamaan läpi kylpyhuoneen laatikostot. nyt on asetettu vaipat ja puhdistusliinat paikoilleen odottamaan käyttöä. kylppärin on tosin nyt ihan kaaoksessa, kun pitäis saada ne aiemmat kamat jonnekkin tungettua. mietin tänään myös, et pitäisköhän noi vauvan petivaatteet vielä tuulettaa, kun on tainnu päästä pölyttymään..kun tuli intoiltua ne paikoilleen jo sillon aikoja sitten.. nyt on pesty alesta ostetut vauvanvaatteetkin. huolestuttaa se, et ei ole vielä turvaistuinta. meidän pitäis saada miehen veljen lapsen istuin lainaan, mut se on heillä itsellään käytössä. eivät ole ostanu uutta viel..joten saapa nähdä joutuuko mies ostoksille laitokselta sit pojan synnyttyä. siinä tapauksessa haluan kyl sellasen telakkasysteemillä olevan kaukalon, ettei tartte sen vyön kans aina säätää.

tuttuni synnytys oli muutes ollut melkoisen lyhyt. lapsivesi meni yöllä 1 aikaan ja olivat menneet sairaalaan kuuden seitsemän maissa aamulla ja sit vauva olikin maaimassa jo kymmenen jälkeen.. odotellen nintsun kertomuksia..

nyt on tosiaan iskeny noi liitoskivut mullekkin ihan kunnolla sitten. aiemmin en voinu käsittääkään, mitä te muut ootte joutunu kärsimään jo pidemmän aikaa. kävely oli viimeyön veskireissulla niin tuskaisaa, että hyvä etten luopunu koko reissusta. kipuja ei varmasti helpota se, et oon päättäny kävellä joka päivä jonkun sortin reissun koiran kans. voiskohan muuten olla, et meidän koira havaitsee, et h-hetki lähestyy. se on ollu nimittäin tavallista huomion ja läheisyyden (tuli tänäänkin kokonaan mun syliin istumaan, kun pyysin miestäni mun viereen lattialle istuun ja siis kyse on kuitenkin 21 kg kokoisesta koirasta) kipeämpi ja saattaa istua töröttää mun edessä ja tuijottaa ihan tolkuttoman kauan. sit, ku mies vie koiran ulos se on mun lähellä viimeseen asti ja vielä lähtiessään ikäänkuin epäröiden vilkasee muhun päin, et uskaltaako mut jättää kotiin. on ruennu sen käytöksen takia pelottaan, et jokohan tässä kohta olen itekkin matkalla synnyttään, et se aistii jotain, mitä minä en. eläimet kun on niin ihmeeellisiä. onks muiden koirallisten koirat muuttunu jollain tapaa tässä lähi aikoina?

onko joku muu muuten kuullut naksahtamista mahasta? minä oon kuullu kaks kertaa ja ajattelin, et ehkä se kuitenki kuulu mun nivelistä vaikkakin ääni tuli kyljestä, eikä tuntunu missään. tänään sit kaverin kans tuli puheeks, et sen lapsen lonkat naksuu ja neuvolan nainen oli tokassu, et se on varmaan sit kuullu mahastakin naksahtelua sillo raskausaikana, kuten olikin. aika hurjaa, et vauvan nivelten naksahtelu kuuluu mahan läpi ja vielä tosi selkeästi. nyt nukkuun..

35+3
 
Jumbojätti
Tulin vain ilmoittelemaan, että jos ei muutamaan päivään kuulu minusta mitään, olen nyytin haku reissulla.

Viimeyö meni tuskaisesti ja nyt sitten jatkuvasti tulee menkkamaisia kipuja ja tuntuvat voimistuvan vain, mä tulkitsen nää kyl supistuksiksi nyt! Käydään ainkain tänään synnärillä näytillä jos tästä pahenevat vielä...ainakin vielä pystyn nämä jotenkin kestämään. Mitään vuotoja ei ole ja sehän tässä hämää. Tuntuu ihan kuin massussa olisi tuhottomasti ilmaa ja en saa sitä pihalle....

Mutta olisihan kaverilla aika jo maailmaan astua.=)

Jumbis rv 40+2
 
Catriina
Tsemppiä ja voimia sulle Jumbojätti! Varmasti synnytys on jo tosi lähellä.

Missä Heppe? Pitkään aikaan ei ole kuulunut mitään. Ilmoittelepa itsestäsi!

Mulla tuota lapsivettä (mulla se oli kirkasta, välillä vaaleanpunaista) alkoi tulla kotona. Päälyhousut kastu, mutta lakanoihin asti se ei ehtinyt kun mies haki pyyhkeen avuksi. Aina välillä sairaalassakin tulvahti sitä housuihin kunnon määriä ja siteet ei pitänyt yhtään. Synnytyksessä tuli viimeiset lapsivedet. Sitä oli kuulemma tosi paljon. Lapsivesi uusiutuu koko ajan eli kohtu ei voi mennä kokonaan kuivaksi kätilön mukaan.

Säästyin kokonaan raskausarvilta! Jippii!!! Rasvasin sillä Bepanthonilla vatsaa useamman kerran päivässä, joten lieko se auttanut. Vatsanahka alkaa muutenkin olla jo siinä kunnossa kuin ennen raskautta. :)

Catriina ja Ruusunnuppu 12 päivää
 
Ulla79
Kiva että Jumbikselle tuo H-hetki näyttää tulleen, jeee!!
Nyt kovasti peukkuja hänelle ja toivotaan että synnytys menee kaikin puolin hyvin :)

Täällä minäkin viel kärvistelen. 4 aikaan yöllä alkoi napakat supistukset, jotka ylty ja jatku 7 min välein pari tuntia.. kunnes lopahti! pergule.. Ehdin jo ajatella että joskos pääsisi lähteen. Taitaa vaan nyt käydä niin että mua kiusataan vielä pitkään näillä vaivoilla. No, maha meni ihan kuralle nyt aamulla, ja vaavi painaa pahasti tonne alas. Ja rusehtaa vuoto jatkunu. Soittelin muuten eilen sinne äitiyspolille, sanoivat että ihan normaalia sisätutkimuksen jälkeen.. mut nyt on jo kolmatta päivää. Eli jotain valmistelua tulla on varmaan tapahtunu.

No ei auta kun seurailla. Pitäisiköhän laittaa sauna päälle, ottaa imuri käteen ja kutsua mies mukaan saunomaan että saahaan kunnolla tämä käyntiin ;)

Niin OP, tuosta koiran käyttäytymisestä. Meillä on ollut koiruuden kanssa samaa ilmassa j o pidemmän aikaa. Selkeästi koirat jotain vaistoo. Välillä tosiaa istuu ja nököttää ja tuijottaa, ja eilen tuli ihan yhtäkkiä hirveesti nuoleen ja vöyhöttämään sängyn ääreen kun lepäsin. Ulkona en ole jaksanut enää juurikaan vaivojen takia nyt kävellä, mutta sillon kun vielä tein pitkiäkin lenkkejä, niin typy nätisti odotti ja katseli mun perään. Vaistoaa siis selkeästi että nyt on jotain muuttunut. Osaakohan sitten kertoa että vaavi syntyy just, en tiedä. Täytyy kertoa sulle sitten miten koira reagoi kun supparit alkaa tai lapsivesi menee. Ellet pääse synnärille jo ennen minua :D

Ulla & Masu 39+2
 
Jumbojätti
Supistelee jatkuvasti ja kivuliaampia vain..soittelin synnärille ja sinne mennään kun en enään jaksa kotona olla. Käydään ainakin tilanne kattomassa.

Tästä tämä sitten lähtee...=)
 
op
jee, seuraava vauvasuma taitaa tulla pian. eka jumbiksella ja sit ullalla on varmaan nyytti kainalossa. toivon, et mulla ei tule lähtö ennen pelkopolin lääkärikäyntiä. olis nimittäin kiva siellä päästä käymään, näkis viel ultralla vika kerran millanen mötikkä sieltä olis odotettavissa. se on vasta vkolla 38+0, et reilu pari vkoa. sit vois alkaakin tulemaan. mun äidillä on kaikki 3 raskautta menny noin 10 päivää yli lasketun ajan, toivon, että se ei tosiaan ole mitenkään periytyvää.

jatkan tänään taas sitä kylppärin selkkaamista..

35+3
 
~Rosa~
Jospa me tosiaankin tehdään vauvoja silleen "sumissa"!!! Eka suma meni, nyt ollut hiljaista. Seuraava suma Ulla ja Jumbis ja musta tuntuu, että tää mun masu venyttää ittensä kyllä loppukuulle, että jos sitten olis Nuppu, Op ja minä.

Mulle tuli tossa aika vasta kotiovelle toimitettuna ne Carriwellin imetysliivit ja niitä paitoja. Liivit tuntui tosi napakoilta ja hyviltä päällä. Saa nähdä sitten kummat toimii käytössä paremmin, nämä vai KappAhlin kaarituelliset liivit.

Mies on jälleen iltavuorossa. Yksinäinen ilta tiedossa. Päivä mennyt kyllä nopeesti, kun kävin lenkkeilemässä ja keittelin lohikeittoa. Tulikin tosi hyvää.

Oliko Ullalla ja Nupulla muuten jo tiedossa vauvan sukupuoli? Op:n muistinkin odottavan poikaa. Jumbiksellekin taisi olla poika tulossa. Minä en tiiä yhtään kummanlaiset vehkeet meidän kaverilla on;) Tuntuu vaan noita poikia tulevan tähän ketjuun enemmän.

Rosa ja Piiperöinen rv37+2
 
~Rosa~
Op:n kylppärin siivoustouhuista sain vähän puhtia ja sain itsekin pestyä vessan ja viikattua kuivat vaatteet ja vauvan harsot kaappiin (Montako kappaletta teillä niitä suunnilleen on???)... Suunnittelin vessan kaappienkin siivousta tai tietokonepöydän laatikkojen ja hyllyjen läpi käymistä, mutta taitaapa jäädä... Ei oo niin pakollisia. Yleisesti ottaen minä en oo kuitenkaan vielä kertaakaan pitkästynyt äitiyslomalla oloon. Päinvastoin. Jotain tekemistä aina keksinyt. Nytkin eilen tuli uusi Vauva-lehti, että sen kahlaamiseen läpi saa menemään tovin. Myös yksi kirja on kesken. Ulkoilua, ruoanlaittoa, pakkaseen leipomista (tosin aika vähän tullu harrastettua...) ja ennen joulua aika meni kuin siivillä joulua valmistellessa.

Opettelin tuossa viikkaamaan niistä harsoista vauvan kestovaippoja, mutta kun SE EI ONNISTU!!! Vaikka kuinka on netistä ohje ja taita tuo tuonne, niin ei mulla vaan raksuttanu siinä yhdessä kohtaa ollenkaan... Vissin vähän taula-aivo... Tympäsikin, että tähänkö tämä kestointoilu sitten kaatuu, kun on vaan niin TYHMÄ!

Mulla olis valokuvienkin albumiin laittoa vaikka millä mitalla. Vauvallekin haluaisin jo alkaa kokoamaan albumia. En vaan raaskinut ostaa sellaista albumia, joka ei niinkö ole tytön eikä pojan, mutta silti vauva-aiheinen. Löyty vaan valokuvausliikkeestä ja maksoi mun mielestä maltaita, 19,90 ja toinen 29,90!!! Sairasta! Toisaalta en haluais sellaista tylsää yksiväristäkään laittaa... Ja siis haluan ehdottomasti sellaisen, missä on vaan sivuja ja niitä välilehtiä, siis että saa kirjoitella ja liimailla kuvia ja muita juttuja miten tahtoo. Tosiaan, kun mulla on jo valmiina teetettynäkin joitakin kuvia silloin tällöin mun masusta, kun kootaan sänkyä, vaunut jne... Niin vois jo näitä valmisteluja sinne laittaa... no, raksa-albumikin on aloittamatta, että jos sitten siitä lähtis kuitenkin liikkeelle...

Oisko kellään muuten tiedossa mitään kivaa runoa, jolla sitten ilmoittaa tekstiviestillä vauvan syntymästä???

Rosa, taas...
 
Nuppu80
Jaahas, eli Jumbiksella kohta jo nyytti kainalossa ja sitte Ullalla... jee jee ja tsemppiä matkaan... Selkeästi tuollaista sumaa hakee tää meiän tammivauvojen tehtailu :)

Op, mäki oon huomannu meiän kissan hakevan viimeisen kuukauden ajan enemmän läheisyyttä ku aiemmin.. Se tuntuu käyttäytyvän kuin pieni vauva-kissa:) koko ajan seuraa ja kaipaa rapsua eli eiköhän noilla eläimillä ole niitä voimakkaita vaistoja jotka kertoo vähintäänkin että jotain jännää on tapahtumassa..

Voi vitsi nuo Catriinan kertomukset hyvin käyntiin lähteneestä vauvaelämästä ja vatsanahan arvettomuudesta ja palautumisesta kuulostaa niin ihanteelliselta että toivon vaan että muillakin menis noin hienosti kaikki.. ja varmasti meneekin :)

Rosa, mä ihastelin kans niitä Carriwellin paitoja kun ne vaikutti niin laadukkailta, tosin aika hintavilta.. Onko siinä sun mielestä pienet vai reilut koot?

Op, tähdätään vaan siihen viikoille 38-42 nii saadaan synnyttää siellä haikaranpesässä, eiks siel ollu se rajoite että 2vko ennen tai jälkeen la:n...?

Vaaveroisen sukupuolta ei ole tosiaan tiedossa mutta omat vahvat epäilyt kallistuu pojan puoleen sekä mulla että miehellä mutta ei tyttöäkään laiteta palautukseen ;)

Nyt leffaan... kiva kun täällä tapahtuu, tarkoitan synnytyksiä niin se omakin odotus tuntuu menevän joutuisammin :)

Nuppu+myllerö 36+3
 
~Rosa~
Nupun kanssa samaan aikaan linjoilla. Piti vielä lisätä, että mun pitäis vielä kattella noita vauvan ompeluksiakin ja tutkia millaisia kankaita kätköistä löytyykään... Niitä kestoja ainakin tehdä Jumbiksen ohjeiden mukaan...

Nuppu: Ne paidat vaikutti tosi laadukkailta. On kyllä hintavia, mutta tykkäsin. Musta koot on mielummin vähän reiluja kuin pieniä. Kokeilin niitä ja tuntui hyviltä. Vähän jäin vielä miettimään, että pitäisikö kokoa pienempi ottaa vai pitää tuo koko... Ehkä tuo on hyvä. Tykkään kuitenkin, että ei jää sitten liian lyhyeksi helmasta ja on muutenkin hyvä ja mukava päällä.
 
Nuppu80
Rosa, niitä kolmioitako meinasit harsoista taitella? :D ne onkin konstikkaita, kaverini näytti mulle kolme kertaa hitaaaaaasti ja sitten vasta äkkäsin:D eli et oo kyl musta ainaskaa yhtään tyhmä!!
 
op
nuppu, en muista varmaks, et oliko se jo 37 viikolta asti se varaus sinne haikaranpesään. jotenkin muistelisin miehen sanoneen ku se soitti sinne, et siel on paikka varattuna viikolta 37 viikolle 42.. eli siis voisko se olla 36+0 - 42+0 viikoille? en siis tosiaan mene varmaks sanoon. mut siis käsittääkseni enää 42+1 eivät ota sinne haikaranpesään synnyttään. jotenkin sain kuitenkin sellasen käsityksen, et synnytksen jälkeen pääsee kuitenkin siinäkin tapauksessa, et menee yli tosta 42 viikosta, niin sinne haikaranpesän perhehuoneisiin..mut siis et synnytyksiä ne ei siel sit hoida. siis tosi epäselkeä selitys :)

rosa meillä on niitä harsoja tällä hetkellä 19. eiköhän niillä pääse alkuun, sit ostaa lisää myöhemmin, jos on tarvetta. ostin myös sellaset carriwellin liivit. olisin toivonu niihin hiukka enempi tukevuutta, mut menettelee. sit toivoisin, et niissä ei olis niin leveällä tai isolla alueella sitä kangasta, kun kaula-aukosta näkyy ne liivit niin paljon. ostan sit toiset, ku tietää minkä kokoset.

jotenkin koomista, kun ostettiin vaunut ajatellen, et on lunta ja sohjoa ja kaiken maailman moskaa kaduilla sillon ku vauva tulee.. ja nyt sit ei siis ole hiutaleen hiutaletta lunta! kyllä tässä varmaan vielä ehtii tulla, mut viel ei vaan näy mitään tarvetta niille mörssäri renkaisille hyökkäysvaunuille, joilla lanais lumet edestä suuremmastakin kinoksesta..

ajattelin alkaa kuluttaa ja nauttia näistä lomapäivistä arkena käymällä sillon tällön elokuvissa päiväs aikaan, kun on halvat liput ennen viittä alkavissa näytöksissä. saa varmasti hyvät paikat ja kun yksin menee, niin eipähän tartte tehdä kompromisseja elokuvan suhteen.

mainoksen uhrina taidan huomenna käydä ostoksilla plantagenissa, kun on viherkasvit alessa. mies on työreissussa ja jätin nyt sit menemättä sinne kaverin luo. ajatus lattialla nukkumisesta viiden sentin vaahtomuovipatjalla ei houkutellu tarpeeks, joten nytpähän olen sit turvallisesti kotona. maanantaina on lääkäri, ei malttais odottaa..vaikkakin siis inhoan yli kaiken sitä, et joutuu kopeloitavaks..en tajua miten voin olla rennosti synnytyksessä, kun saan gyne käynneistä niin kauheen stressin ja jännityksen ja inhotuksen ja ja.. pientä esimakua ehkä oli se alkuraskauden äitipoli käynti, jossa mies oli mukana, lääkäri kopeloi ja taustalla lääkärin vieressä kätilö tuijotti vain mun haaroväliä.. yih.. no mut tästä aiheesta luontevasti lähden ruoanlaittoon :)
 
Ulla79
Täällä ollaan siivoskeltu ja kohta laitan saunan päälle! hih.. ei yhtään epätoivoista ;) Saas nähdä, toivois että tähän ekaan sumaan pääsisi. Voihan olla että mulla menee se melkein 3 viikkoakin niin ehdin hyvin seuraavaankin :D No.. jos merkkeihin yhtään uskomista niin pitäishän tän kohta tulla.

Meillä ei oo Rosa tietoa sukupuolesta! ollaan haluttu pitää yllätys loppuun saakka. Oonkin ostellut kaikkea ruskeeta ja vihreää ym värejä tekstiileiksi ja vaatteiksi, niin alkuun käy sitten molemmille. Ja niin kun sanoin niin pidän maallisista ja kotoisista väreistä. Mut tottahan sitä sitten pirteämpääkin väriä ostetaan kun tiedetään kumpanen tulee. Tunne on että tyttö olisi kuitenkin, eli jos saataisin vähän tyttöenergiaa listalle!

No, nyt vielä puuhailemaan ja saunomaan että saadaan vipinää tuonne alhaalle!

 
Tähti-08
Rosa, tuosta lääkärisi synnytyskommentista. Minullakin oli vauva tiukasti selkä tuolla oikeassa kyljessä, mutta lääkäri ei kyllä antanut mitään neuvoja minulle synnytystä varten. Sitten supistuksien alettua minulla kyllä tuntui tuo seisominen ja hidas kävely olevan melkein paras asento supistuksien aikana ja osittain myös niiden välillä, ja kaiken lisäksi makoilin myös vähän just tuolla suositetulla vasemmalla kyljellä. Oikea kylki sai aikaan oksentamista. Tuossa seisomisessa/kävelyssä ainakin minulla mies oli apuna melkein koko ajan silleen, että hän oli takana ja kannatteli minua käsivarsista tai kainaloiden alta. Oli melko heikko olo ja yksin en olisi jaksanut seisoa. Jos sinullekin suositeltiin tuota seisomista, niin kannattaa varmaan jo ennen synnytystä harjotella miehen kanssa, niin se sujuu sitten helpommin h-hetkellä :)

En ole vieläkään kunnolla "kärryillä" mitä täällä on tapahtunut, mutta palailen pian ja toivottavasti saan kirjoitettua synnytyskuulumisia.

Kotona oltiin jo 1 vrk:n jälkeen syntymästä ja vauva nukkui 3 päivää hyvin ja ei itkenyt lainkaan, 4. päivänä hän keksi itkemisen ja oli hetki epätoivoa, kun ressukka ei millään rauhoittunut, mutta tänään on taas rauhallinen. Vain yksi itkupuuska neuvolassa ja rauhoittui miehen syliin. Vauveli on niin suloinen ja hänen ilmeitään vain katselee, ihmettelee ja ihailee. Eilen nousi maidot ihan hurisemalla ja jouduinkin pumppaamaan yhden pullollisen maitoa toisesta rinnasta, kun vauva ei saanut muuten mitään otetta ja rinta oli niiiin sairaan kipeä ja kova siitä maidosta. Pumppaaminen auttoi heti ja vauva otti maidon pullosta hyvin :) Joutuu varmaan tänäänkin pumppaamaan ja jättämään ihan säilöön huomista varten, kun pitäisi vihdoinkin käydä ostamassa imetysliivejä. Siihen voi sitten hurahtaa useampi tunti, kun kiertelee kauppoja.

Mies ehti jo eilen olla noin 2,5 h yksin kotona vauvan kanssa, kun kävin lenkillä ja kaupassa. Oli hyvin mennyt ja selvinnyt ilman maitoa, silloin ei ollut kyllä mitään pumpattunakaan eli kävin vain lähikaupassa ja lenkkeilin lähimaastossa...

Nyt lähden vihdoinkin järjestämään vauvan vaatteita, että saisi edes osan niistä siististi kaappiin kokojen mukaan :)

Tähti ja vauveli 5 pvä
 
Mamma?
Onnea kaikille vauvoille ja hienoille synnytyksille. Meille on eri lailla jännittävät ja pelottavat paikat tulossa.

Meidän vauva syntyy näillä näkymin suunnitellulla sektiolla 17.1. Eli leikkaukseen joudun, pelottaa tosi paljon mutta lantio ei riitä. Itkujen itku. Masentaa, pakko kai ajatella että lapselle olisi käynyt jotain pahaa jos se olisi juuttunut/syntynyt ahtaasti ja hitaasti. Sektiokin on tosin myös vaarallinen lapsellekkin, luin netistä että vauvan elintoiminnot voi käynnistyä sektion jälkeen hitaammin ja keukoihin voi jäädä vettä sektiossa. Itse on kai lähes aina kipeämpi kuin alakautta synnyttäneet. Jos vauveli haluaa tulla aikaisemmin niin leikataan silloinkin koska juuttuminen on oletettavaa.

Ei kai auta kun odotella vajaa kaksi viikkoa.
 
op
googletin vauvan hikka asiaa netistä, kun tämä maha nykii niin usein ja pitkään joka päivä, et rupes kiinnostaan mikä sen aiheuttaa ja miks vauva edes hikkailee..ja ajauduin lukemaan keskustelua siitä vauvan tärinästä, josta me joskus puhuttiin. näyttäis siltä, et se on tosiaan pissaamiseen liittyvä juttu ja suurimmassa osassa puhuttiin nimen omaan poikasikiön ja värinän yhteydestä. rupesin vaan muistelemaan, et kelläs siellä mahassa värisikään, että olikos siellä poika/onko sellanen sit tulossa :)
 
~Rosa~
Kiitos Tähti kommenteistasi! Jääräpäisesti tämä kaveri pysyy tuolla oikeessa kyljessä eikä inahdakaan mihinkään. Mulla melkein silmät tippu päästä, kun luin, että olit jo lenkkeillyt ja muuta! Hui! Nopeesti olet palautunut kyllä synnytyksestä!

Mamma: Uskon jotenkin, että on se sektio sun tapauksessa sitten viisaampi kuitenkin. Onhan siinäkin toki omat riskinsä, mutta on siitä selvitty. Minäkin oon syntynyt sektiolla! Vielä hätä sellaisella...

OP: Meilläkin on 19kpl harsoja:) Aika hauskasti. Ajattelin myös, että niillä mennään. Hankkii sitten lisää, jos on tarvis. Ja Nuppu, just sitä kolmiota koitin taitella, mutta ei siitä mitään tullut, PRKL! Ei ainakaan sellaista, kun neuvoissa ja kuvissa oli...

OP: Juu, ne Carriwellin liivit ulottuu aika ylös ja varmaan voi olla hankalaa esim. v-aukkoisten paitojen kanssa. Kokeilin noiden uusien Carriwellin paitojen kanssa, niin niiden kanssa sopi kyllä hyvin. Musta ne myös tuntu silleen hyviltä, että voi varmasti käyttää myös yöllä.

Tuosta värinästä... Mun mielestä mulla ei ole ollut värinää... Hikkaa kylläkin. ihmettelinkin, kun siitä oli jossain vaiheessa puhetta täällä, että mistähän värinästä puhutaan???Jospas täällä istten kellii tyttövauva:) En tiiä kyllä yhtään. Aika jännä muuten seurata sitten, kun lapset on syntyneet, että kellä värisi ja oliko poika. Tai että jos ei värissy ja tulikin poika:D

Rosa ja Piiperöinen rv37+3
 
Mamma?
Kiitos Rosa tsempistä, nyt alkaa jo alkujärkytyksen jälkeen tuntua paremmalta. Tärkeintä että vauvalle on turvallisinta vaikka mamma itse ei haluaisi leikattavaksi.

Meillä muuten tärisee ajoittain mahassa ja pojaksi on matkustaja ultran perusteella sanottu, onko se sitten (poikien voimakkaampi?) virtsasuihku vai mikä tärisyttää?
 
Tähti-08
Heips!

Eli tässä hieman tarinaa miten meidän pienen vauvelin syntymä meni. Synnytystä edeltäneet kaksi päivää oli tullut hieman kipeämpia supistuksia kuin aikaisemmin, mutta en tulkinnut niitä erityisesti synnytykseen liittyviksi. Ajattelin, että enemmänkin johtuivat minun puuhailuista, kun olin toisena päivänä shoppailemassa monta tuntia ja kävelin pitkän lenkin ja toisena tein ompeluksia koko päivän ja olin seisaallaankin aika paljon. Sitä hieman limaisempaa vuotoa oli kans ollut.

Sitten pääsin la-su välisenä yönä nukkumaan vihdoinkin klo 02:00 aikaan ja heräsin noin klo 04:00 yhteen hieman kivuliaaseen supistukseen. Kävin vessassa ja sitten tuli pari lisää. Menin vain nukkumaan, mutta vähän ajan päästä tuli taas muutamia lisää... sitten jossain vaiheessa sanoin miehelle, että ehkä pitäisi alkaa mittaamaan aikaa ja niiden väliä. Mies aloitti sen puuhan ja merkitsi paperille ylös kellonajan milloin supistus alkoi ja kuinka pitkään kesti. Kyllähän niitä tuli jo siinä ennen klo 6 noin 3-4 min välein ja kestot vaihtelivat 20-60 sekuntiin. Soitin äitipolille ja kysyin, että mitä tehdä ja he vain vastasivat, että oman tuntemuksen mukaan pitää lähteä tulemaan. Lapsivesi ei ollut mennyt.

Jäätiin siis kotiin, kun ajateltiin, että on rauhallisempaa ja voi monipuolisemmin tehdä mitä haluaa. Supistukset olivat kyllä järkyttävän kipeitä suurin osa ja huusin välillä aivan suoraa huutoa. Puristelin välillä stressipalloa nyrkissä, olin peittojen alla ja villapeitto mahan ympärillä, kävelin hitaasti ympäri taloa ja keinuttelin lantiota sivuille ja välillä ympyrää. Vessassa käynnit olivat tosi tuskallisia, jos sattui tulemaan supistus samaan aikaan. Maha meni sekaisin ja oksensin 5-6 kertaa, ensimmäisen kerran koko raskausaikana!

Mies yritti parhaansa mukaan pakata sairaalalaukkuun minun, itsensä ja vauvan tavaroita. Olin sentään tehnyt listan aikaisemmin, että mitä pitäisi ottaa mukaan ja mies sattui juuri edellisenä päivänä ostamaan ne herkut, hedelmät ja juomat. Hän oli ostanut myös paketin vaippoja ja 4 pakettia tuttelia varuille. Aivan kuin hän olisi jotenkin aavistanut silloin edellisenä päivänä, että yöllä tulee sitten lähtö! ;-) Laukun pakkaaminen oli hänelle hankalaa, kun olin tehnyt listan ”itseäni varten”, joten se ei ollut kovin selkeä ja eihän mies tiennyt minne olin kaikki tavarat laittanut. Supistuksien aikana ja välilläkin minun energia meni niistä selviämiseen ja en kyennyt selittämään miehellä yhtikäs mitään tavaroista.

Mies pakkasi ja samalla huolehti minulle juomista, syömistä ja kävi ”taluttamassa” minua. Siinä menikin sitten noin klo 11 saakka ja lähdettiin sitten taksilla sairaalaan. Oli karmean tuskallinen matka, vaikka ei kestänyt varmaan kuin 10 min. En olisi enää kovin paljon myöhemmin kestänyt mennä autossa vaan olisi kyllä soitettu jo sitten ambulanssi. Tuntui, että järki lähtee supistuksissa. Olin ajatellut etukäteen, että epiduraali on melko jyrkkä ”ei” minulle, mutta noissa kivuissa olin kyllä melkein valmis ottamaan senkin. Sairaalassa kätilö otti vastaan ja sanoi, että kohdunsuu oli auki 4-5 cm eli synnytys oli hyvin käynnissä. Oli muuten sairaalloisen tuskallista, kun kätilö teki noita tutkimuksia, kun en olisi mitenkään pystynyt makaamaan selällään supistuksien aikana. Käytin ihan alussa sairaalassa hieman kuumaa geelipussia, mutta en oikein tykännyt siitä. Se oli liian raskas kannateltavaksi mahalla.

Kätilö antoi peräruiskeen, mutta sillä ei tullut paljon mitään ulos, kun maha oli ollut niin sekaisin ja suurin osa tullut jo tunteja sitten ulos... Siinä sitten alkoi tulemaan myös jotain verisempää vuotoa ja hetken päästä tipahti lapsivettäkin pieni kulaus wc-pönttöön. Sain myös lihakseen jonkun piikin rentouttavaa ja kaksi särkylääkettä, joiden kätilö sanoi valmistavan kohdunsuuta paremmin synnytykseen. Ne eivät auttaneet kipuihin mitenkään. Valmisteluissa meni noin tunti ja klo 12 siirryimme synnytyssaliin. Olin itse tosi hidas valmisteluissa, joten siksi meni noin pitkään. En vain kyennyt liikkumaan heti sen kätilön ohjeiden mukaan, vaan piti aina odotella, että supistus meni ohi.

Synnytyssalissa olisin halunnut istuskella keinutuolin reunalla, mutta kohta kätilö halusi laittaa anturin vauvan päähän sydänääniä varten ja katsoa kohdunsuuta, joten jouduin sitten menemään makuulle sänkyyn. Siitä en muistaakseni enää noussutkaan ennen vauvan syntymää. En vain jotenkin enää päässyt siitä ylös, vaikka tiesin, että seisoma-asento olisi ollut minulle parempi. Olin niin syvällä kipujen syövereissä... ;-) Kätilö käski ottamaan ilokaasua ja vähän ajan päästä aloin käyttää sitä. Se toimi jonkun verran, mitä nyt enää tuossa vaiheessa muistan synnytyksestä. Minusta tuntuu, että minulle tuli sellaisia ”black outs” etten muista tarkkaan, mitä synnytyksessä tapahtui. Mies antoi minulle juotavaa pillillä sen mukaan, kun minun teki mieli juoda. Stressipalloa edelleenkin puristelin välillä ja yritin murtaa miehen sormetkin... En kaivannut mitään hierontaa, vaan itse välillä hieroin mahaani, se tuntui parhaalta. Mies laittoi myös joitakin cd:itä soimaan ja yritin sitten keskittyä siihen musiikkiin ja sanoihin. Välillä auttoi sekin viemään ajatukset pois kivusta. Sitten yritin ajatella niitä ”positiivisia ajatuksia”, että ”kipu on hyvä, kun tällä se vauva syntyy” :)

Jotenkin onnistuin kärvistelemään niin kauan, että kätilö sanoi, että paikat ovat nyt auki ja tehtiin koeponnistus. Se meni hyvin ja oikeaan suuntaan, joten kätilö jätti sitten minut ponnistelemaan yksin joksikin aikaa. Välillä selällään ja välillä kyljellään. En tiedä kuinka pitkään ponnistusvaihe kesti, mutta siinä vaiheessa supistuskipuja ei enää tuntunut vaan energia ja ajatukset menivät siihen ponnistamiseen. Jouduin ponnistamaan useita kertoja ja minulle hankalinta oli ilman vetäminen keuhkoihin ponnistuksen aikana. Olisin halunnut vain ponnistaa pitkään ottamatta lisää ilmaa, mutta kätilö käski koko ajan vetää lisää ilmaa. Olikohan se niin, että vauvalle ei tulisi hapenpuutetta tai joitain? Hän ei tarkemmin selittänyt miksi niin piti tehdä.

Jossain vaiheessa tuntui, että voimat loppuu ja ei enää jaksa. Kävi välillä pelkokin, että meneekö vielä leikkaukseen, jos ei ala syntymään ja ehdin pelätä vielä sitä kokoakin, että jos on liian suuri ja jää jumiin. Meillä oli hieman kommunikaatio ongelmia kätilön kanssa, koska en tiennyt milloin minun olisi pitänyt aloittaa sellainen kunnollinen ponnistus, kun luulin pitkään, että piti vain ”harjoitella”. Sitten kätilö jo valmisteli tippaakin kiihdyttämään supistuksia, mutta hän ei ehtinyt antaa sitä. Vauveli syntyi siitä sitten muutaman ponnistuksen jälkeen. Kätilö auttoi lopussa tosi paljon, kun hän sanoi, että missä mennään ja että saisin sen sillä ponnistuksella ulos, jos keskityn hyvin. Sitten pelkällä tahdonvoimalla enää ponnistin aivan hulluna ja pää tuli ulos ja olisikohan heti seuraavalla sitten tullut loppuvartalo. En voinut uskoa, että se vauva oli sitten syntynyt!!!

Katsoin, kun hän mätkähti siihen synnytyssängylle ja oli sellainen makkaran oloinen... päällä oli paljon sellaista valkoista tahnaa, mutta ei erityisen verinen. Kuulostaa ihan hullulta, mutta minusta se oli vaan niin ihanan näköinen jo siinä vaiheessa... katsoin vain ihan ihmeessä, että siinä se sitten on. Hetken päästä jo äänteli ja sain hänet melko nopeasti rinnalle/mahalle omaa ihoa vasten. Olin vain niiiiiiiiiiiiiiiiiiiin onnellinen ja rakastuin siihen pikkuiseen heti saman tien. Mies oli myös vierellä aivan ”myytynä” onnesta ja katseli vain ihmeissään pikkuista ja odotti varmaankin malttamattoma, että milloin hän pääsisi pitämään vauvaa sylissä. Tulee vieläkin onnen kyyneleet silmiin, kun ajattelee sitä syntymää. Vauva syntyi siis sunnuntaina 30.12.2007 klo 14:11. Noin kolme tuntia sen jälkeen, kun saavuttiin sairaalaan. Mitat olivat seuraavat: pituus 51 cm, paino 3680 g, päänympärys 34 cm.

En uskaltanut aivan heti nousta käymään wc:ssä, kun valvomisesta ja syömättömyydesta oli tullut niin heikko olo. Hitaan voileivän ja hedelmien syömisen jälkeen hivuttauduin vessaan. Mies oli jo siinä vaiheessa päässyt hoitamaan vauvaa ja vaatteet laitettu päälle ja kapaloitu kätilön kanssa. Kysyin jo samana iltana osastolla, että pääsisikö jo seuraavana päivänä pois. Sairaalassa ei ollut perhehuoneita tarjolla, joten kotona saisi olla koko perhe yhdessä heti alusta lähtien. Siihen vastaus oli, että vauvan lääkärintarkastuksen jälkeen seuraavana päivänä katsotaan mitä mieltä lääkäri on. Tarkastus oli sitten ok, eli terve vauva ja minulle ei tullut mitään komplikaatioita ja vauvan imemisote oli hyvä. Sain hänet imemään herättelyjen avulla 0,5-1,5 h kerrallaan noin 3-4 h välein. Uskalsivat sitten päästää kotiin, vaikka ensisynnyttäjä olinkin. Kyllähän se hieman mietitytti itseäkin, että mitenkähän sitä osaa, mutta ajateltiin vain luottavaisina, että kyllä me vauva osataan hoitaa. Luetaan sitten vaikka hoito-ohjeita oppaista ja netistä, jos on epävarma jostakin.

Oli todella hyvä, että päästiin kotiin pian. Imetykselle oli paljon rennompi ilmapiiri ja mies pystyi tekemään ruokaa ja huolehtimaan minun syömisistä ja vauvan hoidosta yhdessä. Vauva nukkuikin ensimmäiset kolme päivää suurimmaksi osin, joten siinä syöttöjen välillä ehti tekemään kaikenlaista. Järjestelemään paikkoja kotona, juttelemaan sukulaisten kanssa ja laittamaan kuvia ym. Mies on hoitanut kotiintulosta lähtien ruuanlaiton ja siivouksen, jotta saan keskittyä imettämiseen kunnolla heti alussa. Se onkin lähtenyt tosi hyvin käyntiin ja maitoa tulee todella hyvin. Vauva on imenyt säännöllisesti ja nyt hän tyhjentää yhden rinnan yleensä jo noin 5-15 minuutissa. Välillä tosin on ”taistelua”, jos rinta on aivan täynnä niin hän ei saa otetta ja pyörittelee vain päätään tuskastuneena. Pumppaamalla saa sitten kyllä helpotusta. Mies on ottanut senkin hoitaakseen ja pesee ja keittää rintapumpun osat minulle valmiiksi. Se olisikin ollut minulle ylitsepääsemätön tehtävä heti ensipäivinä, kun siinä pumpussa on niin monta osaa, jotka pitää koota ja purkaa. Jos olette hankkineet rintapumppua, niin tässä kun on vielä ”rauhallista” ennen vauvan syntymään, niin kannattaa opetella sen purkaminen jo etukäteen. Minulle vauvan tulo on jo niin paljon ”uutta asiaa”, että en jaksa opetella mitään muuta.

Täällä muuten mietittiin jossakin vaiheessa, että miten parisuhde sitten syntymän jälkeen, niin meillä on ainakin vielä riittänyt aikaa kahdenkeskisiin hetkiin ja läheisyyteen. Joten kyllä niitäkin löytyy, kun vain muistaa pysähtyä askareiltaan. Mies on vauvan hoidossa mukana aivan 100 prosenttisesti, joten yhdessä on helpompi vaihtaa vaipat ja imettää, kun on vieressa toiset kädet, jotka voivat auttaa. Varsinkin vaipan vaihdossa toinen joutuu pitämään toista jalkaa paikoillaan, kun muuten meidän pikku pojan jalat vimputtavat niin hurjasti. Minulla oli muuten sitä "värinää" masussa raskausaikana!

Minulle tehtiin se pelkäämäni välilihan leikkaus. En ole edes uskaltanut katsoa sitä, mutta kaiketi se on melko ok. En ole syönyt särkylääkkeitä ja istunutkin olen, mutta välillä on pahempana eli joutuu sitten istumaan vain toisella puolen. Jossain jokin tikki ilmeisesti painaa. Jälkivuoto on mielestäni kohtuullista ja olen jo päässyt lenkkeilemään rauhallisesti. Luulen, että raskausajan kunnosta huolehtiminen auttaa nyt todella paljon, koska olo on lähes normaali nyt. Tosin siis tuo masu vielä pullottaa jonkun verran, mutta joidenkin vaatteiden kanssa muut ei huomaa, että olisin ollut raskaana. Itse huomaan senkin edestä, kun entisen littamahan kohdalla on pulleromaha, mutta mies on vain sanonut, että masu on söpö, joten en ole ottanut siitä itselle mitään huonoa oloa. Jotenkin vieläkin välillä tuntuu, että pitää paijata masua, vaikka vauveli ei siellä enää olekaan.

Vinkkinä muuten vielä synnyttämään meneville, että sitä äitiyspakkauksen beigeä ulkopukua ei kannatta ottaa, koska sillä ei saa mitenkään vauvaa turvakaukaloon järkevästi. Se hukkuu sinne yksinkertaisesti. Kannattaa ottaa se raidallinen ja sinne alle paljon vaatetta ja villaisia. Niillä pärjää automatkan mainiosti, ainakaan lyhyellä matkalla ei ehtinyt tulla liian kuuma, tosin auton sisälämmitys kannattaa pitää suht matalalla.

Tässäpä nyt tätä tarinaa, toivottavasti edes joku jaksaa lukea ;-)

Meillä oli muuten eilen ensimmäinen neuvola ja vauvan paino oli lähtenyt nousuun ensimmäisten päivien painon laskun jälkeen. Pakkasta oli –10 astetta ja vauvakin oli vasta 5 päivää vanha, mutta mentiin vaunuilla, koska kävelymatkaa on vain 5-10 min suuntaansa. Laitoin kantokopan pääaukon kohdalle harson päälle, pienen hajuraon kanssa ja sitten ratasosan kuomun aukon kohdalle vauvan puuvillaviltin. Vauva oli aivan lämmin siellä sisällä ja vaunun sisäilma ei ehtinyt paljon edes kylmetä.

Nyt taidan ottaa pienet päikkärit ja täytyy miettiä, että kävisinkö kaupungilla iltapäivällä niitä imetysliivejä katsomassa. Nyt näyttäisi pahin turvotus olevan ohi, kun sain viime yönäkin pumpattua.

En vieläkään ole ehtinyt lukea ketjua kunnolla, mutta tsemppia kaikille vielä odottaville ja onnea jo vauvan saaneille!

Tähti ja vauveli 6 pvä
 
Ulla79
Kiitos Tähti kertomuksesta!!
Ihana kun kerroit niin pitkän tarina, tässä vaiheessa sitä haluaakin imeä kaiken tiedon tulevasta kun itsekin valmistautuu moiseen. Kaikki vinkit ja ideat otetaan innolla vastaan :D

Kylläpä kuulosti kivuliaalta tuo sun synnytys, huh huh!! Sitä ei varmaan oikein itse tajuakaan miltä se voi tuntua.. mutta tuossa sun juttua lueskellessa, kauhistus unohtui, kun kerroit itse syntymähetkestä. Heti tuli kyyneleet vaan silmiin ja omatkin pelot tai kauhistelut unohtui. Huh kuinka tunteet meneekään näin ylös ja alas, kun ihan muiden juttuja lukee. Saati vielä kun oma on sylissä, malttaako sitä onnen määrää edes ymmärtää? Tuo rintapumppujuttu vihje oli muuten tosi hyvä! Sain juuri eilen naapurilta se ihan perus käsikäytettävän pumpun, kun hänelle tarpeeton, ja katselinkin että onpas siinä osia. Mutten kokeillut koota. Joten nyt tuumasta toimeen ja opettelen sen tänään!

Niin ja täällä vieläkin ollaan :-/ Jo toinen yö peräkkäin kun sain kivuliata suppareita. Taas sama homma, eli 7 minuutin välein sattuu selkään ja menkkakivut, mut sit lopahtaa parin tunnin päästä. Harmittaa.. jotenkin sitten kuitenkin ajattelee, et joko nyt?! Ja sit kun ne lopahtaa, niin on jo sen verran innoissaan ja odottavalla mielellä, et unen saanti vaikeaa. Uskon nyt enemmän ja enemmän että tämän kaverin tulo maailmaan taitaa kestää vielä tovin.. Eli siihen loppu-tammikuun sumaan varmaan tähdätään :D Hyvä puoli tässä kuitenkin on se, että oon saanut levättyä todella hyvin! Ja energiataso on yllättävän hyvä. Tietty tää loppuraskaus väsyttää vähän, mutta nyt on tunne että synnytyksen ja tulevat päivät nyytin kanssa jaksaa paremmin, kun jos olisi tullut jo muutama viikko sitten.

Jumbiksella on varmaan muuten nyytti jo sylissä!!! Voi että.. toivottavasti laittaa pian viestiä että miten meni ja mimmonen vaavi sai nähdä päivän(tai sitten loisteputkien) valon!!

Mulla kanssa tuntui välillä sitä värinää, mutta vaan tietyn ajan raskaudesta.. en ole pitkään aikaan nyt sitä tuntenut. Poikaa me sillon veikattiin, mut nyt loppuajastahan meillä on ollut tyttöfiilis. Jännä nähdä kumpanen sieltä sitten tulee ja jos ne värinät pitää paikkansa ja poika tuleekin!

Ulla & masu 39+3
 

Yhteistyössä