Tammikuun Vauvat 2012

Heips mammat ja pienokaiset!

Nyt jos sais kirjoitettua ees jotain..

Meillä alkanut kans hieman mahakivut/kipristelyt vaivaamaan :( oli kyllä odotettavissa.. aloitin kyllä rela-tippojen antamisen ja ne on ehkä hieman auttanutkin. D-vitamiinia ollaan aloitettu ja nyt menee kaksi tippaa päivässä.. aattelin rauhassa nostaa sinne viiteen tippaan. Meillä käytössä Multitabsin D3 tipat.

Ollaan muutenkin ravattu neuvolassa kun tytöllä navassa sellanen uudiskasvu pullottaa niin ne laittavat siihen jotain ainetta mikä sitä kuivattaa.. onneks ei tartte enää montaa kertaa sitä laittaa :)

Meillä tyttö on kova pulauttelemaan, mites teillä muilla..pulautteleeko teidän vauvelit paljon? Täällä menee vaatteet vaihtoon monta kertaa päivässä :/ ei auta röyhtäilyt. Noh, eiköhän tuokin tuosta helpota jossain vaiheessa ;)

Tuttia ei meillä oo käytössä oikeestaan ollenkaan kun ei sitä huoli, tissit taitaa olla tuttina meillä :D

Meillä käytössä on Liberon vaipat ja kakkoskoko. Muumivaippojakin ostin mut meillä ne jää pepun ihoon kiinni, inhottava aina repii sitä irti :(

Painostakin ootte puhellut.. mulla tuli n. 15kg raskauden aikana ja nyt on 10kg lähtenyt pois.. loput lähtee ku lähtee en ota siitä ressiä :) tietty pieni kiinteytys ei olis pahitteeks ;))

Yöunista vielä sen verran että meillä nukutaan n. parin tunnin pätkissä, josku saattaa olla kolmen tunnin pätkäkin joukossa. Joten tissiä ollaan vailla aika tiuhaan, mutta kyllä sitä jaksaa, kun tietää että ei tämä heräily lopullista ole.
Vaippoja ei meillä kans yöllä vaihdeta kuin ehkä kerran, ellei ihan reunoista vuoda.

mutta palailen taas kun nyt neiti heräilee ja taitaa olla kova nälkä :)

nuhmuliini ja neiti melkein 4vkoa <3
 
Kovasti on mielenkiintoisia juttuja taas, kommentoinpa vähän sinne tänne.

LA0212 kyseli imuotteesta. Aika paljon saa keskittyä oikeaan asentoon, vaikka ei sekään kyllä aina auta. Kaikkein parhaiten auttaa, kun saa vauvan ”haukkaamaan” oikein kunnolla rinnanpään suuhun. Jos mutustelee vaan sitä päätä, niin voi luoja että tekee kipeää. :( vauva on ollut sylissä selällään, mutta nyt olen yrittänyt kääntää sen selvästi silleen maha mahaa vasten -asentoon, eli jalat suoriksi ja kädet kylkiin ja suu kohti rintaa pää vähän takakenossa. Tähän asti on mennyt niin, että toisella kertaa sujuu ja toisella kertaa sattuu enemmän tai tulee vertakin ja sitten pitää pumppailla.

Ninnatar kyseli hormoninäpyistä, meidän kolmiviikkoinen sai ne muutama päivä sitten. Sellaista ryhelmää koko naama, myös korvissa ja rinnassa muutamia. Toivottavasti menee pian ohi, mutta voivat käsittääkseni kestää pari viikkoa tai sitten pari kuukautta. Onneksi ei näytä vauvaa vaivaavan. Kysyit myös tuleeko kakat hiljaa vai äänen saattelemana. Meillä ainakin usein kovan pörähdyksen kanssa, välillä sitä oikein säikähtää, kun vauva pörähtää oikein kaikuvasti sylissä. Hyvä kun ei isä kerran pudottanut pikkuista kun säikähti niin. :D

Meilläkin on muuten iso muovinen salaattikulho tuttipullojen pesuvatina, hyvin toimii. Tuttipullo meillä lämmitetään kuumassa vedessä isossa oluttuopissa. Tääkin ratkaisu toimii hyvin, painava tuoppi ei ainakaan kaadu, ehkä vähän hassulta näyttää tosin… vauvan ensimmäinen tuoppi… ;)

Joku puhui talkista. Meillä hajustamatonta ”professorin talkkia”. Piti hankkia, kun kaulalle valuva maito sai kaulan ihon hankautumaan, myös nivusiin jouduin sitä laittamaan hankaumien takia, pari käyttökertaa riitti ja iho korjaantui.

Kylvettämisestä oli puhetta. Meillä myös ikean amme ja ihan hyvin sujuu siinä. Vielä helpompaa kuitenkin on mennä vauvan kanssa suihkuun. Eli ei mennä suoraan suihkun alle vaan siihen sivuun ja siitä sitten pestään. Jalat nyt voi laittaa suoraankin suihkun alle. Saippuoita tai mitään ei käytetä, ettei vauvasta tule liukasta. Vauva tuntuu tykkäävän tällaisesta pesuhetkestä ja vedestä ylipäätään muutenkin.

Relatipat haettiin tänään, auttaisivatpa tuohon levottomuuteen, jonka arvelen johtuvan vatsavaivoista. Itkuisuus alkoi samaa aikaan, kuin kakka muuttui keltaisesta tosi tummaksi, tummanruskeanvihertävää, melkein mustaa parina kertana. Neuvolasta sanottiin, että ihan normaalia.

Kantoliinaa opeteltiin tänään, eihän se kovin ammattimaiselta se sidonta näyttänyt, mutta olipa ihmeellistä päästä käyttämään kahta kättä ja vauva nukkui tyytyväisenä! :)

Ootteko muuten jaksaneet/muistaneet treenata lantionpohjan lihaksia? Olisko jollakulla jotain hyvää tsempityskeinoa, miten tuota jaksaisi ja muistaisi? Eipä olisi iso vaiva, mutta usein jää tekemättä.

Tellu Po ja tyttö 3 vk
 
Imuotteesta: mä tajusin eilen vasta, että meillä on väärä imuote, kun lueskelin imetystukilistan sivuja. Oon ihmetelly, miksi mulla edelleen kuukauden jälkeen tekee imetys kipeetä ja siksi rupesin lukemaan noita sivuja. Onneksi siellä oli hyvät ohjeet miten otetta voi korjata.
Luulin osaavani imettää kun oon yli 2,5vuotta elämästäni imettänyt, mutta eipä se aina ookkaan niin yksinkertaista... Toivottavasti saadaan noilla ohjeilla nyt homma kuntoon. Muuten täytyy ottaa yhteyksiä imetystukihenkilöön. Tekeeköhän ne jotain kotikäyntejä?

Täältä löytyy hyviä ohjeita saman asian kanssa painiville:
Imetystukilista.net - Imuoteongelmat

Lyydia ja poitsu 1kk
 
Viimeksi muokattu:
Pikaisesti käväsen kommentoimassa....

Nuhmuliini80: meillä oli varmaan sama vaiva esikoisella siinä navassa. mut täällä päin sitä sanottiin joksikin napasieneksi. mut sain sit neuvolasta itselle kotiin sitä jauhetta mitä ne käski laittaa siihen ja sitä ei saanutkaa käyttää ku korkeintaan viikon yhtä jaksoisesti. Onneksi se lähti sit sen viikon aikana pois.

Vauvan pulauttelusta ollut kans puhetta. Meillä tyttö on huono röyhtäsemään joten pulauttelee sit aina syönnin jälkeen enempi.

Lantionpohjalihaksia täälläkin pitäisi muistaa treenata enempi, mut ei yksinkertaisesti taho muistaa.. Yritän aina ku suinki vaan muistan ni imetyksen yhteydessä treenata mut melko vähälle on silti jäänyt. :( Sillainkin voi aina joskus tehä et vessassa käynnin yhteydessä yrittää piättää pissaa kesken pissaamisen. Mut tätä ei kuulema saa tehä joka kerta eikä muutenkaa liian useasti koska muistaakseni se oli virtsarakko joka kärsii siitä jotenki jos liian usein rupeaa piättään. (en muista nyt iha tarkalleen, mut kuitenki) :)

mut ei tämän kummempaa tällä kertaa.. täällä ihmeenkin rauhallista kotiarkea eletään kera vauvan ja esikoisen, mies töissä. :)

An-ri ja tyttö 2vk 2päivää
 
Heippa, meillä oli tänään neuvola käynti. Ja neitihän kasvaakin hienosti, painoa oli tullut lisää 26g/päivä eli meillä ollaan nyt jo päästy niinkin hienoon lukemaan kuin 3710g. Pituutta ei tällä kertaa mitattu, mutta pipo mitattiin 36,7cm. Muuten ihan hienosti kaikki, mutta huomasipa neuvolantäti sitten että neidillä on sammas : / Siihen saatiin lääke, ja ensi viikolla sitten kontrolli siitä että lähteekö se sammas pois. Harmittaa kun pienelle pitää lääkettä laittaa, kun se vielä voi aiheuttaa masuvaivojakin. Niin ja masuvaivoja täällä on jo muutenkin ollut... tänään haettiin Cuplatonia samalla kun haettiin se lääke ja d-tipat apteekista. Toivottavasti auttaa cuplaton kun neiti on vähän turhan vauhdikas syöjä ja ilmaa jää aina mahaan vaikka kuinka röyhtäyttäisi.

Painosta täällä ollut juttua, ja kävinpä sitten neuvolassa vaa´alla itsekin. Mulla tuli raskauden aikana 10kg mutta kummallisesti taisivat kaikki kilot jäädä laitokselle, koska tänään näytti vaaka samaa kuin ennen raskautta. Eli paino on ennallaan, mutta mitat pienemmät kuin ennen... hassua.

Mutta enpä enempää ehdi kirjoittelemaan, meillä heräillään taas.
Mimsy & Mini 13vrk
 
Miltä teillä Mimsy näyttää vauvalla suu kun sammaksen totesi? Meillä on kielessä myös hieman valkoista pinnoitusta, mut neuvolatäti kehoitti vain seurailemaan tuleeko muuallekin suuhun pintaa. Voi kuulemma olla normaaliakin. Mutta lääkettä ei edes ehdottanut ensihoidoksi, vaan sitruunamehutilkkaa tai vichyvettä..
 
Heips!

Meillä myös pojalla sammasta ja oonki hoitanu sitä puolukka-karpalo litkulla,mut ei oikeen taho auttaa et pitää varmaan hommata oikeen lääkettä..

Mähän viimex kirjoitin ku pojalle oli tullut yskään,no meidän yskä oli sitten RS-virusta:kieh:!!9pvä sairaalassa ja nyt vihdoin kotona.Täällä on ihan hirveesti sitä ja koko aika tuli lisää just näitä ihan pikkusia vauvoja:(

Painoa pojalla oliki nyt viime punnituksella 4880g:heart:

Mulla itellä on kans paino pudonnut,oisko joku 6kg vielä jäljellä..mä niin ootan et mahun entisiin farkkuihin!!:D

hemuliina ja pikku elvis
 
Nopealla googletuksella löytyi sammaksesta tällainen:
Jyväskylän yhteistoiminta-alueen terveyskeskus: Vastasyntyneen hoito

"Rintaruokitun vauvan kieli on yleensä valkoinen ja katteinen, mikä on aivan normaalia. Vauvan suuta ei tarvitse huuhdella vedellä imetyksen jälkeen, sillä imetys suojaa suuta sammakselta.
Joskus lapsen suussa näkyy poskien limakalvoilla ja huulten sisäpinnalla pulautuksen näköistä valkoista juostetta. Jos tämä ei lähde pois suuta huuhtelemalla, voi olla kyseessä sammas, hoito-ohjetta voit kysyä neuvolastasi."
 
Valkoisia täpliä oli muuallakin suussa kuin kielessä ja kielikin lähes kokonaan valkoinen. Ja tuo lääke saatiin sen takia kun sitä tosiaan oli aika runsaasti. Puolukka/sitruuna hoitoo olis voinu kans kokeilla sanoi neuvolan täti mutta kun sitä tosiaan oli runsaasti niin ajateltiin että hoidetaan nyt kerralla kunnolla pois.
 
Heipsistäkeikkaa

Mä oon hurahtanut :D kokeilin uteliaisuuttani noita pakkauksen kestovaippoja ja yllätyin kuinka helppoja ne olikaan/onkaan käyttää ja niinpä sitten hankin itselleni kasan kestoja (tai no, vauvalle :D ) laskin, et jos 5 paketillista vaippoja säästyy niin sitten nuo on maksaneet itsensä takaisin! Mulla on 11kpl kestoja ja kestoilen vain päivisin, et yöllä on kertiksiä. Eli jos n. 3kk kestoilen päivittäin niin oon säästänyt noihin menneet rahat ja loput onkin sitten kotiinpäin.

Meillä on neidillä vähän masuvaivoja :( ilmaa tuntuu olevan kovasti masussa ja pitäis olla koko ajan vatsallaan, nytkin neiti roikkuu mun reiden päällä mahallaan. Kakkaa myös tulee nyt joka päivä (kun aiemmin n. 3pva välein) ja nyt se oli sitten vähän sellaista rakeista ja vihertävää... huoh! En nyt sit tiiä, et mistä johtuu, kun syön ihan kuten aiemminkin.

Jahas ja taas tuli kakka... joten vaipanvaihtohommiin.

tatomira ja neiti 8vko ja risat
 
  • Tykkää
Reactions: lyydia76
Heippa!

Täällä yökyöpeli kirjoittaa. Vanha ongelma on palannut eli en saa yöllä unta vaan jään valvoskelemaan. Olen ihan yberväsynyt, usein vaan itkeskelen valvoessani mutta uni ei tule sitten millään eikä edes tunnu siltä että väsyttäisi, sen huomaa vain tuossa mielialassa. Päivälläkään en yleensä saa nukutuksi, tietysti silloin kun esikoinen on kotona niin en ainakaan. Tämä sama oli siis jo esikoisen imetysaikana ja nyt raskausaikana. Juu tiedän, ei ole hyvä juttu mutta minkäs teet. Ei onneksi jokaöistä tämä kukkuminen, mutta tietysti kun ne hyvätkin yöt on sitten katkonaisia yösyöttöjen vuoksi niin missään vaiheessa ei oikein näistä tunnin yöunen öistä saa palauduttua.

Vauvan kanssa kaikki menee hyvin. Tyttö nukkuu edelleen tosi paljon, yleensä jaksaa olla hereilä vaan tunnu. Ja sittentaas uuvahtaa. Ehkä kerran vuorokaudessa sitten valvoo vähän pidempään, yleensä iltaisin. Nyt tehnyt muutamana päivänä sitä että on nukkunut oikeastaan koko päivän, ja sitten yöhön on osunut tuollainen pidempi, kolmen tunnin valvomisputki. Siinä sitten seurustellaan... tai vauva seurustelee ja me yritetään miehen kanssa nukkua.

Olen tosi paljon ollut nyt liikenteessä vauvan kanssa, ottanut takaisin sitä kun oltiin jumissa neljän seinän sisällä pakkasten aikaan ja kun esikoinen sairasteli viikon verran. Tänäänkin oltiin liikenteessä oikeastaan koko päivä, ensin aamupäivä luistelemassa ja iltapäivä kaupoilla ja kirjastossa. Eilenkävin babybiossa vauvan kanssa kun esikoisella oli hoitopäivä. Leffa oli tylsä, mutta oli mukava käydä. Kotihommat on kyllä rempallaan kun ollaan niin vähän oltu kotosalla mutta eipä se haittaa. Ehkä ensi viikolla sitten ryhdistäydyn niiden kanssa. Mulla on kyllä,ihan mahtava mies joka tekee kotitöitä paljon, ollaan siinä ihan tasavertaisia ja lisäksi jaksaa aina muistuttaa että se ei odotakaan että mä pyörittäisin kotia vaikka kotona olenkin. Itse itseltäni sitä kyllä odotan, onhan se nyt älytöntä että mä en kotia ylläpitäisi kun täällä päivät hengailen.

Hauska kuulla että Tatomira olet inostunut kestovaipoista! Mula on tuo sama laskentakaava, eli tosi nopeasti ne maksavat itsensä takaisin. Etenkin kun eillä vauva kakkaa monta kertaa päivässä eli vaippaa saa vaihtaa koko ajan. Olen suurimman osan ostanut käytettynä eli hankintakustannuksetkin jää alhaisiksi. Pyykki ei minulleole ongelma, pesen vaippoja samalla kun muutakin 60 asteen pyykkiä, eli vauvan vaatteita, pyyhkeitä ja lakanoita. Kahden tai kolmen päivän välein. Vauva on innokas tekemään pissoja ja kakkoja hoitopöydälle joten jo hoitopöydän suojana olevista pyyhkeistä tulisi joka tapauksessa pyykkiä paljon. Tosiaan kovin puritaani en ole noiden kanssa, yöt kertiksillä ja myös jos ollaan reissussa on vaihtovaippana mukana kertiksiä ihan helppouden vuoksi. Ainoa miinus kestovaipoissa on mielestäni se, että vaatteet menee nopeammin pieneksi kun vaippapaketti on vähän tuhdimpi. Eli 62 cm bodyt jo käytössä meilläkin ja ne on sitten helposti hihoista vähän pitkiä. Bodyn jatkoapalt on tietty käteviä.

Ristiäiset pitäisi ottaa suunittelun alle. Nimi on edelleen päättämättä... hyviä vaihtoehtoja on niin monta että suosikki vahtuu päivittäin. Jännä nähdä mihin lopulta päädytään. Meille tulee isot kemut kun mulla on sisaruksia ja heillä isot perheet, ja siihen lisäksi kummit perheineen, eli meillä väkisin vierasmäärä nousee tuonne kolmeenkymmeneen vaikka miten pienenä pitäisi.

Hemuliinan vauva oli sanut rs-viruksen, kurjaa! Olisi kauheaa vuiedä vauva sairaalaan! Saako siellä olla vanhempi koko ajan mukana vai pitääkö vauva jättää sinne yksin? Meillä vauva on säästynyt tuolta esikoisen taudilta, joskin vähän aikaisempaa rohisevampi on kyllä ollut. Hain apteekista nenäfriidan, mutta ei sillä oikein tunnu limaa nenästä saavan eli ei kauheasti rohinoihin auta. Suolatipat auttaa vähän.

Jaahas, taidan mennä takaisin sänkyyn pyörimään jos uni vahingossa tulisi vielä ennen aamua. Huomennakaan ei saa päivällä nukkua kun tulee vieraita. Anteeksi romaani, toivottavasti joku jaksoi lukea :ashamed:

Maka ja tytteli 4+ viikkoa
 
Heipsis taas pitkästä aikaa!

Meillä on ollut täällä taas vaikka mitä äksöniä niin ei oo kauheesti ehtinyt konetta käynnistää, puhelimellä käyn kyllä joka päivä lukemassa, mutta sillä kirjoittaminen on niin tuskaisaa.

Kiitos onnitteluista, nyt ollaan ahkerasti harjoiteltu uudella nimellä kutsumista. :)

Silloin ristiäispäivänä kaikkin näyttikin oikein hyvälle sen kannalta että tuo influenssa ei Juusoon olisi tarttunut, niin johan sitten seuraavana päivänä pitikin lähteä päivystykseen kun pojassa oli kuumetta 39 astettä. :( Korvatulehdus oli sitten raasulla ja tietenkin tuo influenssa. Saatiin antibiootit ja särkylääkeet ja nopsaan sitten tehosikin nuo onneksi.

No sitten miehen isovanhemmat jäivät tänne samalla reissulla kyläilemaan ja miehen isoisä saikin sitten kolme tajuttomuuskohtausta kesken kyläilyn. Ambulanssi kävi sen kolme kertaa ja sitten hän jäikin jo sairaalaan josta sitten siirrettiin omalle paikkakunnalle sairaalahoitoon. :(

No nyt on sitten onneksi arki alkanut taas pyöriä normaalisti, kaikki on terveinä ja pääsee vihdoin ulos!! Kyllä meinasi noiden pakkasten takia jo pää hajota kun joutui kököttämään sisällä viikko tolkulla.
Tänääkin oli niin kaunis ilma, että käytiin vähän mäen laskussa ja Juusokin nukkui ennätysunet vaunuissa. Kolme tuntia putkeen päivällä on kyllä aika hyvin. :)
Muuten täällä elo sujuu aika normaalisti. Päivät sujuu suunnilleen niin että herätään 7 maissa, sitten aamutoimien ohessa seurustellaan ja tankkaillaan unia varten. Yleensä 11 maissa Juuso nukahtaa ja yritetään päästä ulos niin vaunuissa sitten nukkuu tuonne yhteen kahteen saakka.
Sitten taas syödään ja tässä välissä ollaan hereillä tunnin verran. Sitten taas nukutaan unet tuonne kuuteen saakka. Sitten alkaakin iltatankkaukset ja kymmenen yhdentoista välissä ukkeli sitten nukahtaa yöunille, eka pätkä on yleensä se 4-5 tuntia ja sen jälkeen sitten herättään parin tunnin välein syömään.

Masuvaivoja ei kauheasti nyt ole ollut, vähän jotain kitinää mutta muuten melko tyytyväinen vauva täällä asustelee. Kovasti herra hymyilee ja ootan innolla että millon kuuluu ensimmäiset naurut. :) Jotain jokeltelun tapaistakin välillä yrittää saada aikaiseksi, mutta ei vielä oikein irtoa.
Leikkimatolla ja hoitoalustalla tuo viihtyy tosi hyvin, tuijottelee leluja ja hoitoalustalla sitä neuvolan hymynaamaa. Masullaan ei Juuso oikein viihdy, mutta eipä nuo muutkaan kovin paljon ole tykänneet olla. Päätä kuitenkin jo kannattelee miusta yllättävän hyvin.

Hemuliina Paranemisia tein pienelle, tosi kurjia nuo taudit. :(

maka Toivottavasti saat jossain vaiheessa nukuttuakin, ei kuulosta kovin kivalle tuo valvominen.

tatomira Täällä kanssa vaihtelee tuo kakan koostumus, niin päivinä kun on ihan keltaista niin ei ole kitinöitäkään, mutta sitten taas välillä menee ihan vihreäksi ja silloin kyllä huudetaan ihan kunnolla.

Mimsy Mitä lääkettä saitte tuohon sammakseen? Hyvin tein neiti on kyllä kasvanut. :)

Mitä pulloja teillä on käytössä? Meillä vähän on ongelmana kun herra ei huoli maitoa pullosta ja olisi tosiaan kiva lähteä johonkin ilman vauvaakin hetkeksi, ilman että tarvii stressata että onko sillä nyt heti sitten nälkä. Miulla on noita Aventin pulloja ja ne ei kelpaa sitten yhtään. Ostin nyt testi mielessä Mam Anticolic pullon, saa nähdä että kelpaisko tuo maito sitten siitä.

Tuteista Meillä vähän nihkeästi edelleen kelpaa, mutta esim. kauppareissulla on ollut moneen kertaan pelastus, kun ei ole ollut mahdollisuutta alkaa imettämään. Eli pahimmassa hädässä sitten kelpaa, tosin senkin pitää olla luonnonkuminen tutti. Hieman nirso tämä meidän herra. :D

nuhmuliini kyseli pulauttelusta. Juuson pulauttelu alkoi tuossa taudin jälkeen, jäi jotenkin rohisevaksi tuo nenä ja siitä seuraa että menee ilmaa mahaan paljon kun syöttää ja sitten lentää maito kaaressa.

Nyt lähen hoitelemaan tän siivousurakan loppuun, hermot menee kun kissat ja koirat kusee kilpaa lattioille. Oon jo alkanut miettiä että josko meille tulisi eläimetön talo, kun tuntuu että noista ei oo mitään muuta kun harmia. :(

Tässä vielä kuva mein pikkuisesta hurmurista, joka on äidille niin rakas. :heart:


MLM ja Juuso 8 vko
 
Viimeksi muokattu:
MLM Mycostatin niminen lääke saatiin. Ja on muuten rassaavaa antaa tuota typylle. 4 kertaa päivässä pitäis antaa, mutta meillä ainakin tuo aiheuttaa hiukan turhankin paljon kitinää joten öisin en ole antanut vaan sitten päivällä aina syötön jälkeen. En nimittäin öisin halua typyä kiusata ylimääräisillä itkuilla kun muutenkin on vähän huono rauhoittumaan.

Muuten meillä meneekin kai ihan mukavasti... Luulisin. Kun vielä äitikin osaisi siirtää kelloaan niin että aamu alkais klo 7 eikä vasta klo 11 :D Minä vaan kun olen tottunut valvomaan myöhään ja heräämään myöhään... Jospa sitä tässä oppis tuohon nukkumaan klo 21 maissa ja herätään klo 7 rytmiin.

Mimsy & Mini-Neiti 15vrk
 
Mimsy Tuo ei oo kovin hyvä lääke, meillä viitosella oli niin paha sammas että ei enää edes halunnut syödä ja neuvolalääkäri määräsi just tuota samaa lääkettä, pari kuuria syötettiin ja sitten kun päästiin lastentautienpolille niin siellä lääkäri totesi että ei oo ollu apua ja sain Daktarin oraaligeeli-reseptin ja se auttoi parissa päivässä. Että jos ei lähe paranemaan niin vaadi että saat tuon toisen lääkeen mikä auttaa oikeesti.
 
MLM kiitos vinkistä. Meillä on ensiviikolla neuvolassa kontrolli tuosta sammas tilanteesta, siihen mennessä pitäis hävitä nla-tädin mukaan. Jos ei häviä niin pyydän kyllä jotain toimivampaa. Mutta ainakin äkkiseltään vaikuttais ihan toimivan meillä tuokin, kun selkeesti on hävinnyt valkeat pilkut jo poskien sisäpinnoilta ja kielikin on vähän vähemmän valkeana... että toivoisin että tuo toimii niin ei montaa kuuria tarttis.
 
Heips!

Joo siis minähän pojan kanssa olin koko aika sairaalassa..sehän oliki kauheeta ku ois pitäny olla kahessa paikassa..ei raaskinu toista jättää yksin sairaalaan ja sit kotona ikävöi 5 muuta:(

Eilen käytiin pojan kanssa eka kunnon pikku vaunulenkki ja ai että teki itellekki hyvää!!mä niin rakastan kävelemistä,siis sitä et saa reippaasti kävellä!!oikeestaan noi kävelylenkit loppu sillon heti melkeen ku raskaustestin tein,nyt sit taas kyllä alottelen,ehdottomasti:)!

Poika nukkuu yöt kyllä hyvin,viime yönäki kyl heräili tissille siis mut heti nukahti uudestaan..päivällä oiski sitten vain sylissä toinen:heart:

nyt lähetään ekaa kertaa isomummulle kylään:)!

hemuliina ja elvis
 
Mäkin kävin kävelyllä kun laitoin pikkaset niihin tupliin ja tarvoin kaupungille, meiltä on 4km keskustaan ja herranjumala kun otti koville!!! Täällä kun tuo katujen auraus hoidetaan jos hoidetaan, eli sellanen pienimuotoinen hanki tuolla on ja kun noissa tuplissa on sellaset vaahtokumi(?)renkaat ja niitä on kaikenkaikkiaan 6kpl eikä ne oo mitkään valtavan suuret niin meinas usko mennä. Seuraavana päivänä oli lihakset jumissa, et vois ottaa tavaksi... jos jaksaisi :D

Me katseltiin tossa miehen kanssa eilen etelänmatkoja ja nyt haluaisin mielipiteitä, onko silkkaa hulluutta ees kuvitella lähtevänsä 4 lapsen kanssa etelään? Lapset on sillon 9v 7v 2v ja vauva.... hotellissa olis all inclusive, et sen puolesta se ois ihan ok ja musta hinta oli aikas edullinen, kun kyseessä on 4+ tähden hotelli ja koko kööri maksais 1800€

hemuliina on kyllä kurjaa kun vauvat sairastaa ja etenkin jos sairaalaan asti joutuu! Mulle kun sekin oli silkkaa kidutusta, kun neiti sillon syntymäpäivänään joutui tiputukseen ja oli siellä sen 3pva

MLM aivan ihana teidän Juuso :heart: mutta eipä sielläkään enää oo ihan pikku vauvaa, kun on jo selkeästi tuollainen itsensä näköinen kaveri :) ihanaa ja kamalaa kun nämä vauvat kasvavat niin hurjaa vauhtia!

Me käytiin eilen mummia katsomassa ja meillä neiti on kyllä niiiiin vieraskorea :D jos edellinen huusi ensimmäisen vuoden kun tapettava jos joku vieras ees uskalsi katsoa häneen päin niin nyt on kyllä täysin päinvastoin. Mummi otti neidin syliin ja sanoi, että on totinen tyttö niin neitihän otti kasvoilleen aurinkoisimman hymynsä ja hymyili niin suloisesti mummille ja mummihan oli täysin otettu :D

Meillä jokellellaan jonkun verran, etenkin aamuisin neiti tykkää jutella. Lisäksi lelut on alkanut kiinnostaa enemmän.

maka mä ostin osan käytettynä ja sit osa on ihan uusia. Katsotaan nyt kuinka kauan jaksan innostua asiasta :D Meillä muutenkin on siirrytty nyt kokoon 62, ihan hurjaa kuinka nuo kasvaa!

Huh, mä en tajua mun anoppia. Se ostelee tosi usein vaatteita meidän lapsille ja ihan kiva juttu onkin, MUTTA... se ostaa AINA liian pieniä :headwall: eilen se oli ostanut meidän 1v9kk pojalle tosi nätit housut, koko 86 joten sehän on pieni/menee pari viikkoa
Sit kun miehen sisko oli kans mukana ja oli ostamassa neidille vaatetta lahjaksi syntymän johdosta niin se oli ottamassa isompaa kokoa niin anoppi sanoi, et ota pienempi (mä en tajua tota logiikkaa etenkään just vauvan vaatteissa) niin toivat sitten koon 56 bodyn... pienihän se jo on. Kaksi viikkoa sitten toivat jälleen 56 vaatteita, joita oon nyt käyttänyt sen 2vko ja totesin, että eipä niille enempää käyttöä ole.
Itse kun joku saa vauvan vien minimissään kokoa 62, yleensä jopa 68 (kerran 74) kun noi vauvat kasvaa niin hirmuista vauhtia.

Meillä ei oo neidillä minkäänlaista päivärytmiä... päivällä se nukkuu 3-5h päikkärit ulkona, mut se, millon vaihtelee joka päivä. Iltaisin kukutaan puoleenyöhön ja yölläkin saatetaan valvoa.Pitäis varmaan ite alkaa rytmittään päiväänsä paremmin, jos tuo neitikin sit pikkuhiljaa alkais löytää vähän paremman rytmin.

Mut joo, jos sit vaihtais pikkuneidin vaipan ja kattois jos se vaikka nyt menis niille päikkäreilleen. Jos sais vaikka keittiön ja vessan kans siivottua.

tatomira
 
Tervehdys!

Mahtuisiko mukaan? Kirjoittelin tuolla odotuspuolella raskauden alkupuolella (joku saattaa muistaakin), mutta sitten tuntui aika loppuvan kesken ja kirjoittelu jäi. Nyt mielelläni palaisin vertaistuen piiriin :)

Meille syntyi kolmas tyttö 30.1, rv. 41+5. Painoa neitokaisella oli 3805g ja pituutta 51cm. Synnytys oli "peruskamala", ilokaasulla mentiin ja koko toimitus kesti 5,5h, minkä lisäksi istukkaa irroteltiin tunnin verran. Nukutukseen ei onneksi tarvinnut lähteä, eli ei sinänsä mitään dramatiikkaa tuossakaan.

Täällä taisi olla muitakin, joilla vauva on osoittautunut yökukkujaksi. Meillä neitokainen nukkuu päivisin hyvin, toki valvoskeleekin, mutta yöllä nukkuu max. 3h putkeen ensimmäisen pätkän, sen jälkeen parin tunnin pätkän. Sitten kolmen-neljän aikaan alkaa ähistä ja puhista, ottaa rinnasta huikan maitoa, nukahtaa ja kohta taas ähisee. Oletan että maha pientä vaivaa, ja hyvällä säkällä jossakin välissä yötä töräyttää kunnon tavarat vaippaan; sen jälkeen saa taas nukuttua sen parikin tuntia kerrallaan. Mutta esim. viime yönä heräiltiin kolmesta eteenpäin vähän väliä ähisemään, koska ei reppanat saanut sitä kakkaa punnattua. Ei tämä onneksi itke, niin kipeä masu ei kai ole, mutta eipä tuossa itsekään saa nukuttua, kun toinen kainalossa ähisee..

Kestovaipat meillä myös käytössä päivisin. Öisin neiti pissaa niin paljon, että parina ekana yönä, kun yritettiin käyttää kestoja öisinkin, oli neiti kainaloihin asti märkänä. Kertakäyttöisillä siis öisin. Kestot olivat käytössä myös kakkosella aikoinaan, joten tällä kertaa niistä ei menoerää tullut. Pyykkiähän tulee hurjasti, vauva on tuplannut meidän perheen pyykkimäärän, tai ellei jopa triplannut. Kuten joku muukin sanoi, meillä myös neiti tykkää turauttaa vähintään pissat hoitopöydälle, joten myös siitä tulee pyykkiä. Mutta mitäs tuosta :)

Rs-virus taitaa olla ärhäkkänä tänä vuonna. Myös kaksi lastemme viime syksynä syntynyttä pikkuserkkua on ollut osastolla hoidettavana. Kurja tauti! :(

Meillä ei tutti ainakaan vielä ole kelvannut, itse huvituttina olen, mutta tällä kertaa ihan mielellänikin. Tämä vaavi on siitä hassu, että jaksaa tilailla maitoa tosi kärsivällisesti, ja iltaisin jopa hermostuu, kun heruminen käynnistyy ja maitoa alkaa tulla. Hän kun haluaisi muuten vaan roikkua tissi suussa ja odotella unta :D Etenkin kakkonen meillä ei jaksanut ollenkaan odottaa herumisen käynnistymistä, vaan huusi pää punaisena, jos maitoa ei tullutkaan heti kun hän tarttui tissiin. Tämä versio on siis huomattavasti mukavampi :) Josko tuo kärsivällisyys näkyisi sitten vanhempanakin..? Olisikin meidän lapsista ensimmäinen (isäänsä tullut siinä tapauksessa)..

Vaikka mitä kirjoitettavaa olisi, mutta ehkä jätän jotain seuraavaankin kertaan. Tuli hirveän omanapaista tekstiä tällä kertaa, kommentoin paremmin seuraavalla kerralla. Nyt luin muiden kuulumiset yhteen putkeen, niin en muista mitä vielä piti kommentoida..:)

Terveisin Pinuski ja pikku-P, huomenna 3vkoa
 
Pakko Tatomiralle heti kommentoida tuota matkalle lähtöä! Vauvan kanssahan on suhteellisen yksinkertaista matkustaa. Itse olimme Espanjassa kuukauden, kun kakkonen oli puolivuotias. Nukkui lennot, ja eväät kulkivat helposti mukana, kun imetin ja lisäksi purkeissa ruokaa löytyi kaupasta hyvin. Meillä oli jopa kestovaipat mukana..:LOL: Väittäisin, että kaksivuotias on huomattavasti haastavampi kanssamatkustaja, mutta sekin riippuu tosi paljon lapsesta :) Ja kyllähän sitä joka tapauksessa pärjää, päiväunet tms. vain saattavat aiheuttaa vähän päänvaivaa. Itse kuitenkin lähtisin tuolla kokoonpanolla vaikka heti! :)
 
Hyvvee maanantaita!

Tatomira Ei kuulosta pöllömmältä, miun kaveri kävi tuollaisella lomalla Turkissa ja ihan hyvin oli mennyt. Hällä myös neljä lasta ja nuorin taisi olla 6 kk kun kävivät. Mie taas en tän porukan kanssa lähtis mihinkään kun olisi oma lomailu kaukana. Ehkä sitten kun ovat isompia.

Pinuski, tervetuloa mukaan vaan. :)

Myö käytiin aamulla neuvolassa ja hyvin oli Juusi kasvanut, painoa oli 5940g ja pituutta 56,5cm. Eli niinkuin tatomira sanoikin niin ei ole enää mikään ihan pieni vauva meillä. Painoa oli tullut 11pvässä 540g eli maitokin riittää mainiosti. :)
 
Osaakos joku kertoa, miten hormoninäppylät erottaa maitoruvesta?
Tytön näppylät diagnosoitiin puhelimessa hormoninäpyiksi (neuvolatäti diagnosoi) ja uskoin sen, mutta nyt epäilyttää. Otsa on sellaista kuivempaa ryhelmää, mutta poskissa ja leuassa on punaisia näppyjä, paikoin enempi sellaisia yhtenäisiä punaisia epätasaisia alueita kuin yksittäisiä näppyjä. Kulmakarvojen välissä taas on sellaista keltaista rupea. Kestäneet nyt pari viikkoa melkein.

Toinen kysymys: Kuinka kauan teillä kestää yksittäinen imetyskerta yöllä ja montako niitä on? Meillä illalla viimeinen alkaa n. 22-23 aikoihin, sitten 1:30-3 aikoihin, sitten n. 5-7. Ja kestää n. tunnin per kerta, mutta joskus venyy. Mietin, että pystyisinkö muuttamaan niin, että öisin vauva ottaisi vaan nopeet huikat ja jatkaisi unia ja heräisi sitten vaikka useammin. En oikein tiedä, mikä olisi järkevää.

Tässä oli nyt vaan kysymyksiä tällä kertaa, nyt ei jaksa muuta.

Tellu Po ja tyttö 4 vk
 
Moikka!

MLM suloinen pikkumonsteri sulla! Ihan jo ison pojan näköinen tuossa kuvassa. Nää vaan kasvaa!! Mua aina herkistää radiosta kuultuna se biisi jossa lauletaan että "äiti rinnoilleen nostaa vastasyntyneen, silmissään on vielä tähtipölyä" - niinhän tuolla oli vastasyntyneenä mutta nyt on jo ihan maailmassa kiinni. On se vaan haikeaa.

Tatomiralle, me ostiin ulkomailla kun esikoinen oli 7 kk ja hyvin meni. Ollaan sen jälkeen matkustettu esikon kanssa joka vuosi, eli kokemusta eri ikäisten kanssa reissaamisesta on ja sanoisin että vauva on superhelppo matkakumppani. Hankalampi on tosiaan kaksivuotias. Tietenkin ison köörin kanssa reissaaminen tuo omat vaikeuskertoimensa hommaan, mutta hyvin menee varmasti! Me lähdetään tuossa loppukesästä kanssa reissuun, tarkkaa aikaa ei ole vielä tiedossa mutta varmaan tuo on jotain 7-8 kk silloin. Ja esikoinen neljä, ihan omatoimimatka autonvuokrauksineen tn. kyseessä.

Imetyksestä. Meillä tämä vauva on ollut koko ajan tosi nopea syömään. Ihan hämmennyin aluksi kun ei imetys kestäkään sitä tuntia vaan siitä selvitään helposti 10-15 minuutissa. Silti ei syö mitenkään usein, yöllä kahdesti yleensä 1-2 aikaan ja sitten kuuden maissa. Paino nousee kohisten eli vauva on selvästi vain tehokas imijä.

Päivärytmiä ei meillä vielä oikein ole, aamupäivä on ainoa ennustettava eli vauva herää kahdeksan maissa, menee muille yhdeksän ja kymmenen välillä ja nukkuu yhteentoista. Sitten valvoo ja nukkuu vaihtelevasti. Yöunille nukahtaa yhdeksän maissa. Ihanaa on saada molemmat lapset nukkumaan järkevään aikaan, illalla saadaan sitten miehen kanssa jutella tai katsoa telkkua tms.

Eilen oli hankala päivä, vauva kitisi mahavaivoja. Söin oäivällä linssipataa jossa oli kidneypapuja, olisiko ollut ne tai sitten hapankaali. Molemmat menee nyt jäähylle. Harmi on tuo papujen pois jättäminen koska en itse syö lihaa jolloin proteiininlähteenä pavut on ollut tosi olennainen osa mun ruokavaliota. Mutta kokeilen taas jossain vaiheessa uudestaan.

Nyt lähden piipahtamaan työpaikalle, siellä kovasti odotellaan vauvan näkemistä.

maka ja vaavi (edelleen nimi hakusessa) 5 viikkoa
 
Tellu Po Samanlaiselta kuulostaa nuo teidän hormoninäpyt kuin mitä meillä on. Kuivat alueet, jotka hilseilevät kuuluvat kuulemma kans asiaan. Meilläkin on kuivaa, kellertävää hilsettä on juuri kulmakarvojen välissä ja korvalehdessä. Esikoisella hilseili päänahka kovastikin, saa nähdä onko pikkuneitillä sama juttu.

Yöimetyskerta kestää meillä korkeintaan kymmenen minuuttia. Vauva nukkuu vieressä niin helppo nostaa tissille, imee siinä aikansa ja sitten sylissä kevyesti keinutellen ja hypytellen röyhtäisy ja pikkunen takaisin nukkumaan. Toisinaan tarvii tuttia rauhoittuakseen unille. Heräämisiä on varmaan se 3-5 per yö, mut päälle neljän tunnin pätkistäkin ollaan päästy nauttimaan.
 
Moikka!

Tännepä on taas ilmestynyt tekstiä sitten viime kerran. Suloinen tuo MLM:n poika :)

Matkustamisesta ei itsellä ole pikkulasten kanssa kokemusta ollenkaan. Kuullut olen, että vauvojen kanssa matkustaminen on helppoa, isommat sitten eri juttu.

Imettämisestä on ollut puhetta, meillä ei enää imetetä juuri lainkaan, kerran pari päivässä :( Niin siinä kävi, että asennon tarkistuksista yms. huolimatta (jotka oli kohdillaan), ei sitä maitoa vaan nouse tarpeeksi :(

Päivärytmistä, on meillä aika hyvä :) Olen kovasti yrittänyt treenata samoihin aikoihin siskon kanssa noita päiksyjä, että nukun itsekin pikkuneidin kanssa samaan aikaan, ovat ne muutaman kerran samaan aikaan nukkuneetkin ilman minun apua :) Nyt pari yötä neiti on nukkunut reilun 6 tunnin unia putkeen ja syönnin jälkeen jatkanut vielä kolmisen tuntia unia. Äippää ei haittaa :D

Sää on taas huono, eilen oli auringossa melkein 10 astetta lämmintä. Tuli ihan keväinen fiilis :) Aika menee ihmeen nopeasti, tuntuu, että vastahan sitä laitokselta kotiutui..

Mukavaa päivää kaikille :)

t. Neiti10 ja huomenna jo 4 viikkoinen pikkuneiti :)
 
Kiitos vastauksista imetykseen ja näppyihin. :) Lohdullista Piisi, että teillä vaikuttaa samalta nuo hormoninäpyt, kyllä mä sitten varmaan taas uskon, että ei ne sen kummempaa ole. :) Olen vauvan kasvoja pyyhkinyt kostutetulla vanulla ja "pessyt" perusvoiteella siten, että olen sitten pyyhkinyt liiat voiteet pois vanulapulla. Otsa onkin nyt parempi. Voide auttaa noihin kuiviin kohtiin, mutta poskille ja leukaan sillä ei taida olla vaikutusta. Kokeilin nyt bepantheniakin, kun näytti välillä niin ärtyisältä iho ja neuvolatäti sanoi, että sitä voi laittaa.

Matkustamisesta. Me suunnitellaan, että kesällä voitais mennä automatkalle joko ihan Suomeen, josta voisi piipahtaa Norjan puolella tuolla Lapissa tai sitten voisi lähteä ajelemaan Itämeren rantoja joko Balttian tai Ruotsin puolelle. Vauva on varmaan aika helppo automatkustaja (ainakin tähänastisen kokemuksen perusteella).

Meilläkään ei mitään järkevää päivärytmiä vielä ole. Joskus tyttö on enemmän hereillä aamupäivällä ja joskus iltapäivällä tai illalla. Ainoastaan yöt nukkuu makuuhuoneessa omassa kopassaan. Päivisin nukkuu milloin missäkin, sohvalla, sitterissä, pinniksessä. Kysyin neuvolasta pitäisikö päikkäriaika jotenkin rauhoittaa, mutta neukkatäti oli sitä mieltä, että päivällä saa tottua nukkumaan hälyssä. Mun mielestä myös hyvä näin. Kyllä on helppoa meillä, kun miettii, että olisi sisaruksia tällä. Mähän voin ihan hyvin nukkua, kun vauvakin nukkuu. Tuleekin usein otettua ensimmäisen aamusyötän jälkeen vielä aamu/aamupäiväunet. Ei olisi mahdollista, jos pitäisi viihdyttää isompia sisaruksia. Kuinka te, joilla niitä on, oikein jaksatte? Tsemppiä teille!!

On tosiaan söpö tuo MLM:n poika! Mekin on saatu nyt ensimmäiset oikeat hymyt, eilin aamulla ja tänään! Niitä ei voi enää tulkita vahinkohymyiksi. On se suloista! (Tyttö 4 vk.)

Tellu Po
 

Yhteistyössä