Tammikuun Vauvat 2012

Kiva kun täällä porukka lisääntyy (kirjaimelisestikin ) :)

Meillä oli sunnuntaina ristiäiset, neitokainen sai nimekseen Pihla Kiira Matilda :heart: Kekkerit suju oikein mukavasti, isoveli oli herttainen kun sai kuivata vauvan pään, oli tosi ylpee tehtävästään :)

Onko teidän muiden vauvoilla Masuvaivoja? Meillä on neiti iltasella varsin kipeän oloinen, vääntelehtii sylissä ja itkeskelee. Relatippoja oon antanut nyt pari päivää, toivottavasti rupeis auttaan. Tilannetta ei varmaankaan helpota mun suihkutissit ja runsas maidontulo. Osaiskohan joku sanoo mitä sille voi tehdä, voiko?

Ellen ja Pihla (muutaman päivän päästä 1kk) :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Jul
Hyvä, että tännekin alkaa ihmiset löytää, toivottavasti saadaan aktiivinen porukka tännekin!

Raskauskiloista: mulle tuli yht 13 kg ja nyt lähtenyt 10 kg siitä. Muistan, kun esikoisen jälkeen jäi monta kiloa ylimääräistä ja maha oli tooosi iso pitkään. Mä ajattelin, että se, siis mahan jääminen, on kans sellanen asia, mistä ei kauheasti puhuta synnytyksen jälkeen. Tai siis mä itse ainakin ihmettelin sitä, että kuinka kauan kesti, ennenkuin maha pieneni normaaliksi. Ehkä sektiollakin oli vaikutusta. Mulla olis kans juhlat + ristiäiset tietty tulossa kuukauden sisällä ja kävin hakemassa sukkikset, joiden pitäis vähän puristaa tota löllömahaa. Saa nähdä oliko hintansa väärti :)

Toinen asia, mistä ei juurikaan yleisesti puhuta on limakalvojen kuivuus! Musta tuntuu että alapää on ihan kuin saharan autiomaa ja hommaa hankaloittaa tietysti vielä siteiden käyttö. Oletteko huomanneet, että joku side-merkki olis parempi, eikä ärsyttäisi niin paljon? Oletteko joutuneet käyttämään jotain paikallisestrogeenia?

jaahas, nyt alkaa tuolta kuulua nälkäinen tuhina!

Carcas ja poju 1 vk 6 pv
 
ellen tosi kaunis nimi teidän tytöllä! :heart: meilläkin Pihla oli yhtenä vaihtoehtona nimeksi, mutta kun kaikkien joille siitä puhuttiin eka kommentti oli "ikkunat" niin se putosi pois, vaikka mitäpä väliä tuollakaan on, kun kaunis nimi se kuitenkin on.

joo, täälläkin on huomattu limakalvojen kuivuus, huoh! ja tosiaan kun tuota alapäätä on tullut haudottua siteillä yli 4vko niin varmasti silläkin on osuutensa! aika vähän raskauden jälkeisistä vaivoista ylipäänsäkään puhutaan... kait sitä aatellaan, et se vauva kuittaa ne vaivat :p

jahas, kutsu kävi... tarvii mennä.

tatomira
 
Nopsaan puhelimella vastaan.

Ellen, mie oon imettänyt 3 syötöllä samasta rinnasta ja on auttanut meillä noihin masuvaivoihin. Ooitsulla oli monta päivää kakka ihan vihreää kun oli niin paljon ilmaa mahassa. Ja onnea neidille nimestä, kaunis nimi tosiaan.

Maka, oon pumpannut vaan sen verran että pahin pinkeys häviää, joku 30-40 ml kerralla. Ei vielä vaikuta maidon tuloon lisäävästi.

Nyt takasin iltatohinoiden pariin, onneksi mein lapset on niin telkkarin orjia että illat sujuu näin yksinkin melko hyvin.
 
Moikka!

Painosta: Mulla kiloja jäljellä 7, synnärille jäi saman verran. Löllö mahan kohdalla mutta muuallakin. En ajatellut aktiivisesti karistaa koska oma paino on lähtökohtaisesti ollut matala mutta olisi se kiva jos sen verran lähtisi että suunnilleen vanhoihin vaatteisiin mahtuisi ja lisäksi vähän kiinteytyisi. Imettäminen varmaan jotain vie.

Ellenin tytöllä ihana nimi, tykkään kovasti!

Carcas, mä tykkään vuokkoset cotton siteistä, hengittävät minusta tavallisia paremmin. Suurin osa on niin muovisia. Kestositeisiin en ole alkanut mutta ne voisi myös olla ratkaisu.

Meillä oli tänään neuvola, paino noussut hienosti eli nyt jo 3315 g kun synnäriltä lähdettäessä viikko sitten oli suunnilleen 2900 g. Mutta kai tuolla syömisellä, isoveljeen verrattuna ihan toisenlainen ruokailija. Isoveli kyllä nykyään syö hyvin joten saapa nähdä miten tällä muuttuu tulevaisuudessa. Kiitos maidonnousukommenteista, juuri olin saunassa ja lypsin joten nyt on hyvä olla mutta vähän hirvittää jos tätä kestää vielä monta viikkoa, on sen verran tukalaa. Pumppaamalla sitten mennään. Tyttö on kyllä jäntevöitynyt tässä viikossa tosi paljon ja seurailee maailmaa paljon enemmän kuin aikaisemmin. Isovelikin alkaa innostua roolistaan ja kantaa vauvalle leluja katseltavaksi vaikka muuten ei hoivaajaluonne olekaan.

Ristiäispapin tilasin tänään, haluttiin sama pappi jona on vihkinyt meidät ja kastanut esikoisen joten meni aika pitkälle, 11.3. on meillä,juhlat. Onpa aikaa miettiä nimiä jakummeja, kummatkaan eivät ole vielä selvät! Tuo pappi on muuten aika hauska tapaus, hänellä on itsellään kertomansa mukaan kaksoispojat Usko ja Toivo :D

maka ja tyttö 9 pvää
 
Kiitos MLM ohjeista kokeilin tänään tota useampi syöttö samasta niin huomasin että poika ei saanut rintaraivareita.Eilinen oli aika kammo kun poika riehu rinnalla,huomasin että taas suihkusi ja kunnolla kun ote irtos.Mulla ei ainakaan noi neuvolan ohjeet auta,sanovat että suihkuuminen helpottais kun ensin ennen imetystä "alkuhörpyt" lypsäis harsoon.Musta tuntuu lisäksi että pitää olla tosi tarkka syömisessä esim.ruisleipä tuo ilmaa.

Kiva että tänne löytänyt lisää porukkaa.
 
Hellurei!
Mulla oli jo eilen pitkät tekstit kirjoitettuna, mutta sitten esikoinen jotenkin sähläsi ja kaikki katos... Uus yritys. :)

Ehkäisystä oli puhetta aikaisemmin. Mulla oli kuparikierukka kaksi vuotta sitten ja sen seurauksena nukkuu tuo esikoinen tuolla :D Tämä toinen oli sitten yrittämällä alkuun saatu, mutta nyt saisi sitten riittää siksi aikaa että saisi opiskelut hoidettua. Kierukka tulee varmaan taas kyseeseen, sillä itsellä sellainen lääkitys, ettei hormoni ehkäisyä voi käyttää. Vähän jännittää vaan että voiko tuollainen esikoisen kaltainen yllätys sattua samaan perheeseen toista kertaa.

Raskauskiloista en yhtään tiedä minkä verran on jäljellä... Meillä ei oo vaakaa, ihan hyvä vaan oman mielenterveyden vuoksi (syömishäiriöinen tausta...) Jotenkin vaan kun satuin katsomaan valokuvaa jonka mies otti minusta ja vauvasta niin ällötti oikein miten kalpealta, väsyneeltä ja plösöltä näyttää. Kaippa se tästä iloksi taas muuttuu kun pääsee vähän paremmin lenkkeilemään ja ulkoilemaan. Kaipaisin niin jo jotain piristystä kun kohta neljä viikkoa ollaan täällä kotosalla oltu. Oon käyny pari kertaa kaupassa ja paristi kirpparilla vauvan kans, mut muualla en. Mies on niin paljon menossa, että minä ja tytöt ollaan paljon kolmisin. En oo vielä uskaltanu ihmisten ilmoille kahden kanssa, esikoinen kun ei kuuntele pätkän vertaa mitä sille sanoo.

Jälkivuoto itsellä pikkuhiljaa loppumassa, mutta nuo limakalvot kyllä olivat oikein koppurat tuosta jatkuvasta siteen hautomisesta. Onneksi ei enää tarvitse sidettä pitää.

Meillä mies olisi jo kovasti halukas petipuuhiin, mutta omat halut edelleen tipotiessään. Niin oli koko raskauden ajan ja jatkuu edelleen... Ei voisi vähempää kiinnostaa. Harmi miehen puolesta, käy sääliksi toista. Tosiaan viimeiseen puoleen vuoteen on mahtunut ehkä 5 kertaa. Onko muilla tällaista haluttomuutta?

Meillä on huomenna neuvola, ihana päästä katsomaan miten on pienen paino kehittynyt! Ja ihanaa kun on oma neuvolantäti paikalla, viimeksi oli joku sijainen joka lässytti koko sen ajan kun olin siellä. Meni hermo kun se kysyi vauvalta " Mitens usein se äiti sulle maitoa antaa?" sellasella lässyn lässyn äänellä. Yritä siinä sitten vastata aikuisena että lapsentahtisesti meillä imetetään :D

Huomenna varmaan lisää, jos suinkin ehtii. Ainakin neuvolakuulumisia :)
 
Heips pitkästä aikaa!

Meille syntyi 2.1 ihana musta tukkainen poika,4030g ja 54cm:heart:!!Pojalla vaan oli rankka alku,keuhkot ei ollutkaan kypsät ku synty:(Oulussa oltiin 6pvä jonka jälkeen vielä viikko tässä omassa sairaalaassa ja sitten vihdoin saatiin pikku mies kotiin:heart:
Imettämistä kokeiltiin viikon ikäisenä ekan kerran ja heti kyllä poika osasi,eli nyt sit imetän ja välillä pullosta saa lisää.Painoa on tullu tosi hyvin lisää=)
Tytöt 4kpl ja poika 7v ovat kyllä niin innoissaan pikkuveljestä,varsinki poika kovasti toivoi pikkuveljeä:heart:Rakenneultra veikkaus piti meillä paikkansa!!
Ihana oli kyl huomata ku oltiin sairaalassa kuinka moni meitä rukouksin muisti:heart:Olen kyllä niin kiitollinen:heart:

Synnytyksestä pikaseen,oli kyllä loppu vaiheesta raju,että kyllä sitä oltiin niin kipeenä että huhhuh!!

Voikaahan hyvin mammat ja pikkuiset!!

hemuliina ja pikku ihanuus "Elvis" :heart:
 
Onnea kaikille nyytin saaneille!
Rankka yö takana.. Pikkuinen on kova syömään, sitten tulee syötyä liikaa ja masu käy kipeeksi, liika tulee suusta pihalle, sitten onkin nälkä ja pitää saada taas maitoa, sitten on vaippa märkä.... huh huh. Muutaman tunnin unilla mennään.. Onko muilla näin? vai onko kaikilla niitä vauvoja jotka syövät kerran pari yössä, ja nukkuvat hyvin..
Oma maito ei meinaa piisata sitten millään, ja välillä annankin imetyksen jälkeen vielä pullosta. Kasvun kannalta rittää omakin maito, mutta eihän poika sitä usko : /. Tissit tosi kipeet, kun pikkanen olisi rinnalla melkein kokoajan. Onko muilla tosi kipeetä imettäminen, siis että sattuu ihan kunnolla alkuun? Luulisi jo pikkuhiljaa kipujen hellittävän, mutta eipä siltä tunnu. Välillä tekisi mieli luovuttaa kokonaan imetyksen suhteen.. Vaippakin täytyy vaihtaa kahdesti yössä kun on niin märkä.
No eiköhän se ajan kanssa helpota..

Pikkuinen on kyllä niin suloinen, että eiköhän sitä jaksa.

Reilun viikon kuluttua olisi sitten ristiäiset.

Hemuliina Onneksi on jo kaikki hyvin rankasta alusta huolimatta. Onnea sinulle pikkukääröstä. :flower:

Inkalillalle tsemppiä jälleen, eipä noista miehistä aina paljon apua ole. Meillä myös ollaan välillä omissa oloissa.. Kivaa. Mutta kyllä me jaksetaan, eikö vaan =)

Mukavaa viikonloppua äideille ja pikkuisille!

-Amalia- ja Muru 5vk
 
jospa mäkin sitten =) oon seuraillut tuota odottavien puolta jo raskausaikana, varsinkin mammaloman alettua, mutta jostain syystä en ikinä ”ehtinyt” liittymään mukaan.. Mutta nyt voipi siis lisätä listoille:

tyttö, rv 40+0, 2805g/49cm

Eli esikoisemme laskettu aika oli 6.1 ja edellisenä iltana ruvettiin synnytystä käynnistämään korkeiden sappi- ja maksa-arvojen sekä verenpaineen takia.. Aikani siinä supistuksissa itsekseni kituuttelin, kunnes aamuyöstä totesin kätilölle, että nyt riitti. Saliin mentäessä olin 5 cm auki , mutta sitten hommaan tulikin vähän vauhtia.. 10 minuuttia myöhemmin olin täysin auki, joten kivunlievityksen sai unohtaa ja varttia myöhemmin typy oli maailmassa, ei ehtinyt mies paikalle (illalla kätilö totesi, että tässä touhussa voi mennä parikin vuorokautta ja miehen kannattaa mennä kotiin nukkumaan) eikä edes lastenlääkäri, joka hälytettiin katsomaan hiukan huolestuttavaa sykekäyrää…

Loppu hyvin, kaikki hyvin kuitenkin ja ne kivut tosiaan unohtuivat samantien kun typyn sai syliin <3 Nyt sitten opetellaan uudenlaista elämää, kolme tunteikasta (ah, nuo ihanat hormonit =D ) viikkoa takana eikä tuota pakkausta voi lakata ihmettelemästä.. Typy vaikuttaa kiltiltä tapaukselta, pieniä masuvaivoja lukuun ottamatta rauhallinen ja hyväntuulinen, yölläkin herättää pääsääntöisesti vain kerran, joten äiskäkään ei mitään massiivisia univelkoja ole saanut kerättyä =)

Oma olokin paranee päivä päivältä, epparihaava ei suuremmin enää häiritse, mutta muuten on jokseenkin ”levinnyt” fiilis tuolla alakerrassa, ei todellakaan tunnu paikat omilta =D Painoa tuli raskauden aikana reilu 10 kiloa, joista kuutisen kiloa jäi sairaalalle ja loput tippui niin, että kaksi viikkoa synnytyksestä oli kilon kevyempi kuin urakan alussa… siihen se sitten tyssäsikin =( sen verran oli valmiiksi extrapehmustetta, että mulle olisi kelvannut se -400g/ pvä vähän pidemmänkin aikaa =D

Nyt riittää löpinät meikäläisestä ja aika lähteä nauttimaan raikkaasta talvisäästä!

Ihanaa viikonloppua teille!

marlau + typy 3vko
 
Hei!

Ilmoittaudunpa minäkin tänne puolelle, vaikka ainakin toistaiseksi tahtoo olla vähissä ne hetket, että ehtisi kirjoitella.

Eli poika syntyi 19.1. , 3,7kg/52cm

Amalialle heti kommenttia, että kuulostaa kovin tutulta tuo teidän homma. Eli meillä myös tiheää syöntiä, kipristelyä ja vähäisiä yöunia. Rinnanpäistä hoksasin itse viime yönä, että kun tulee väsyneenä imetettyä missä asennossa sattuu, niin se pahentaa tilannetta. Nyt kun olen päivällä ollut tarkkana asennon suhteen, niin tilanne heti parempi.

Nyt täytyy taas keskittyä vauvanhoitoon. Leppoista vauva-arkea kaikille!

Meelia ja pikkumies 9 vrk
 
Amalia,kuulostaa tutulta myös täällä.Meillä menee useasti yöt rinta vauvan suussa tekniikalla,kerran yössä annan 100-120ml pullosta Tuttelia että saan nukkua itse edes muutaman paremman tunnin.Mulla tulee yhdestä rinnasta korkeintaan 40ml kun oon lypsänyt.Neuvolan mielestä se on hyvin:headwall:Ai siis että saisin tulemaan parin tunnin välein 80ml,ei onnistu.Että täällä myös pieni joka hotkii uskomattomia määriä.

Mitä vaippamerkkiä käytätte?Oon aina tykännyt Liberosta mutta nyt huomasin että ne vuos joka yö sivulta läpi.Sama ongelma kakkosella joka nyt 1v5kk.Vauvalle ostin kokeilumielessä Pampersia ja kappas kummaa ei vuotoja ja ne oli lisäksi pehmeämpiä ja helpompi laittaa.Kakkoselle aion kokeilla myös kun saan noi liberot loppuun koska inhaa suojata jatkuvasti patjaa kun ihan pissassa.

Meillä aloitettiin Jekovitilla mutta nyt otin kokeiluun multitabs d vitamiinin kun toi Jekovit tais saada lisää mahanpuruja.Toivottavasti auttais kun tuli mukaan myös ummetus.Laidasta laitaan mennään joko kakkaa joka vaipassa tai sitten pariin päivään ei tule mitään ja se on inhottavaa,tuntuu pahalta katsoa kun näkee että toisen mahaan koskee kun tulee vain ilmaa ulos.
 
Meille siis syntyi prinsessa 20.1., jolla pituuttta 49 cm ja painoa 3698 g rv. 41+1.

Vajaan viikon verran ollaan nyt oltu kotosalla hurmaavan prinsessan kanssa. Napatynkä irtosi eilen. Pitääkö tynkäpaikkaa puhdistaa edelleenkin päivittäin? Entä kauanko silmiä tulee pyyhkiä?

Päinvastaisesti kuin muilla täällä, meidän typy on vähän huono syömään. Paino on noussut vain 40 g/2 päivää. Eli ongelma näyttäisi olevan sellainen, että kun vauva herää itsekseen, niin jaksaa olla rinnalla 5-10 min, jonka jälkeen alkaa nukkumaan. Tuolloin olen yrittänyt herätellä vauvaa esim. vaatetusta vähentämällä, jotta olen saanut syötettyä vielä toisesta rinnasta myös muutaman minuutin. Koska maitoa tulee vain tipoittain, niin luonnollisestikaan vauva ei saa rinnasta tarvitsemaansa määrää. Jos pystyn pitämään vauvan hereillä vielä toisenkin rinnan jälkeen, annan sen jälkeen korviketta. Useimmiten vauva nuokkuu tuossa vaiheessa ja kun yritän juottaa korviketta pullosta tai hörpyttämällä tai lusikoimalla, niin maito juuttuu kurkkuun ja vauva alkaa kakomaan. Onko kellään kokemusta tällaisesta nuokkuvasta vauvasta ja maidon juuttumisesta kurkkuun? Käytiin eilen asiasta jopa päivystyksestä kun rupesi niin huolettamaan vauvan mahdollinen kuivuminen ja kakominen. Eipä saatu oikein mitään vastauksia.

Itsekin muistelen haikeudella raskausaikaa ja masua. Nyt on ihan outo tunne, kun ei tarvitse varoa eikä masu ole tiellä eikä kukaan liiku siellä ;)

Kolmen erilaisten repeämätyyppien vuoksi minulla ei ole virtsanpidätyskykyä. Pitäisi varmaan aloittaa kiireesti lantionpohjalihasten kuntoutus?

Raskausarpia ei tullut, mutta muutama harmaan hius ilmestyi raskauden aikana :)

Kysyinkin tuolla edellisessä ketjussa siitä, että miten vauva saadaan maistraatin kirjoihin ym., mutta nyt olen unohtanut vastauksen. Eli pitääkö itse ilmoittaa johonkin vauvan syntymästä, jotta vauva kirjataan järjestelmään?

Onko vauvalle olemassa monenkinlaisia maitohappobakteereita?
Entä montako erilaista d-vitamiinivalmistetta Laitetaanko ko. valmisteet suoraan vauvan suuhun vai miten ne annostellaan?
 
Voisinpa tulla tännekin mukaan. Eli tyttö syntyi 17.1. raskausviikolla 40+0.

Pitäis varmaan koputtaa puuta, mut meillä on nämä ensimmäisey vajaat kaksi viikkoa sujuneet hyvin. Typy nukkuu jopa 4h pätkiä ja maitoa riittää. Ekassa neuvolassa (1vko 2pvä) oli jo melkein saavuttanut syntymäpainon.

mima73: Meillä käytetään muumivaippoja, olen koettanut suosia kotimaista. Pamperseja oli esikoisella aikoinaan, mutta alkoi hieman mietityttämään niiden sisältämät kemikaalit. Käsittääkseni muumeissa ei ylimääräistä ole. Eka paketti oli nyt suoraan kakkoskokoa, joka osoittautui isommilla bodeilla vielä turhan löysäksi, eli pissaa saatto tulla lahkeeta. Kokeilen seuraavaksi muumien pienintä. Imsevimsejä löytyisi myös kaapista, mutta jotenkin ei jaksa nyt innostua kestoilusta kun esikoinenkin on huomiota vaatimassa.

Ninnatar: Olen puhdistanut napaa vielä tyngän irtoamisen jälkeenkin kun typyllä sieltä tulee vielä jotain, eli ei ole pohja vielä täysin kuivunut. Silmät tulee pyyhdittyä mikäli ne näyttävät likaisilta. Maistraatista sen verran, että sieltä tulee kotia kirje, jossa on nimenanto-ohjeet. Jos ette kasta niin kirjoitatte lappuun nimen ja palautatte maistraattiin ja jos kastatte annatte lapun papille joka hoitaa asian eteenpäin. D-vitskut aloitetaan ensimmäisen neiuvolakäynnin ohjeiden mukaan n. 2vkon iässä. Ja virtsankarkailusta sen verran et meillä neuvolatäti käski olla yhteydessä jos vaiva ei ala pikkuhiljaa parantumaan. Neuvolassa ollaan kuulemma myös äidin hyvinvointia varten edelleen. :) Toivottavasti näistä oli jotain apua. :)

Mites muut, syödäänkö teillä tuttia? Me kokeiltiin eilen ja typy tykkäsi. En vain tiedä kannattaako aloittaa kun ilmankin saattaisi pärjätä.
 
Ninnatar, pikavastaus.. meillä myös tyttö nukahteli rinnalle, eikä jaksanut syödä. Välillä kokeilin kävellen imettämistä, ja mitä milloinkin. Ainut mistä oli apua oli että lypsin vauvalle avuksi maitoa samalla kun söi, siis sinne suoraan suuhun. Sai silloin paremmin murkinaa. Kokeilin myös lypsää pulloon, mutta en saanut tulemaan kuin 20ml per rinta. Punnitusten mukaan vauva kyllä imi enemmän. Kaikki ei heru lypsämällä, eli sinultakin todennäköisesti maitoa kyllä tulee :)

Kiitos mima73 ja meelia, kiva kun ei olla yksin :). Kyllähän tämä ajan ollen helpottaa..

-Amalia- ja Muru
 
Ninnatar Mä puhdistan vielä poitsunnapaa, kun se vähän erittää. Sitten kun on kuiva, niin ei tarvi enää putsata niin. joskus tietty hyvä katsoa ja putsata, jos on syvä napa eikä normaali pesu/kyvyt riitä. D-vitamiineja on erilaisia, mä annan D-tippoja, joka on D3-valmistetta. Sitten on lisäksi D2-valmistetta, jos en ihan väärin muista. Mulla on sellanen mutu-tuntuma, että D3 aiheuttaisi vähemmän mahavaivaa. Mä oon tiputtanut 5 tippaa suoraan suuhun ja isommalle vauvalle sitten antanut lusikalla. Lantiopohjalihasten jumppa kannattaa aloittaa heti. Ensin kevyemmin, jos on pahat repeämät ja sitten lisätä jumppaa pikkuhiljaa. Ja maidontulosta: usein maitoa tulee riittävästi vauvalle, vaikka esim. pumppaamalla ei sais tulemaan. Meillä ainakin pikku-ukko kasvaa hurjaa vauhtia ja maito tuntuu riittävän, vaikka pumpulla ei tahdo tulla mitään. (Oon yrittänyt vähän pumpata varastoon, että isä voi ruokkia, jos itse on vaikka asioilla...) Ja seuraile Ninnatar, että jos tulee pisua ja kakkaa, niin vauva ei pääse kyllä kuivumaan. Toiset vauvat kakoo joskus, eikä se ole vaarallista.

Piisi Tuttia on tarjottu, välillä se kelpaa ja välillä ei. Ainakin väliaikaisesti saa ukon hiljaiseksi, ettei herätä huudolla isosiskoa yöllä.

Vaipoista Mä oon käyttänyt pojalla Liberoa, kakkoskokoa jo. Ukkeli painaa jo 4,5 kg. Välillä kyllä on vaatteet kastunut kyljestä. Esikoisella pidin myös liberoja, kun tuntui, että pampersilla tulla useammin nipoja (eli siis niska-paskoja). Pampersit tuntuu kuitenkin vähn ohuemmilta ja siinä mielessä kivemmilta.

Carcas
 
Sen verran ehdin käymään että minutkin voisi lisätä tänne mukaan :)

nuhmuliini80 18.1. rv 40+2 tyttö 3670g ja 50cm

Yritän tässä tulla keskusteluun mukaan kun nyt olen hieman voimistunut niin jaksaa muutakin kun maata sängyssä.

nuhmuliini ja typy 11vrk:heart:
 
Kiva että porukkaa on ilmaantunut näinkin mukavasti, yritän tänään myöhemmin päivitellä nuo tiedot tuonne etusivulle, nyt on vähän hankalaa kun poitsu nukkuu tässä sylissä. Ei oikein copypastet onnistu. :D

mima kyseli vaippajutuista. Meillä oli aluksi käytössä Liberot, mutta oli pakko vaihtaa Pamperssiin kun ihan samalla tavalla kun teilläkin pissat tuli koko ajan kainaloista läpi. Nyt menee yöt tosi hyvin, ei falskaa vaippa ja poikakin on tyytyväinen.
Itsekkään en oon yöllä vaippaa vaihtanut, ellei sitten ole kaikki vaatteet märkänä. Meillä on nyt noista Pamppersseista 3 koko käytössä.

Niin ja kiva että tuosta vinkistä oli apua imetykseen.

Painosta oli kanssa puhetta. Samassa painossa oon nyt kun ensimmäisessä neuvolassa, mutta karistettavaa olisi se 20 kiloa. Meinasin pikkuhiljaa alkaa zumbailemaan kun saa nää ristiäiset tästä pois ja alkaa vähän arki rullata.

Mites teillä muilla on sujunut D-vitskujen aloitus? Vaikka poika on jo yli kuukauden niin edelleen mennään vaan yhellä tipalla, kun yrittää lisätä annostusta niin taas alkaa massukitinät. :( No ehkä mekin joskus päästään tuohon viiteen tippaan. :)

Ninnattarelta piti kysyä että eikö neuvolassakaan osanneet tuohon syömisjuttuun sanoa mitään? Onko jo helpottanut ja vauva alkanut syödä paremmin?

Nyt kun nuo massun kivistykset ovat helpottaneet niin meille on kotiutunut ihana aurinkoinen vauva. :heart: Suurimman osan ajasta mitä on hereillä, toinen vaan möllöttää ja hymyilee. Eilen ja tänään on vähän tullut jo jotain jokelluksen tapaistakin, eli voisi kai sanoa että vauva ääntelee muutakin kuin yleistä ähinää. :)
Ristiäiset meillä olisi ensi lauantaina, vähän jännittää että saanko tän läävän edes juhlakuntoon saati sitten leivottua yms.
Meillä on muut lapset olleet lisäksi vielä kuumeessa. :( Viitosella on nyt antibiootti kuuri kun korviin meni taas tauti ja esikoiseen nousi kuumetta tänään. Miulla oli pari päivää kurkku niin kipeä että ei tehnyt mieli syödä eikä puhua ollenkaan, onneksi nyt alkaa helpottaa.

MLM ja Töyhtis 1 kk 1vko
 
Heips!

Täällä kans osa porukasta kipeenä ollut: /5v neiti sai kuurin korvatulehdukseen ja 3v ollu vähän kurkuunpääntulehdus oireita..

Me ei olla vielä varattu ristiäispäivää,niitäkin pitäs kovasti alkaa suunnitteleen..tytön 3vee synttäritki ois ny 9pvä:heart:
Nimihän pojalle meillä on valmiina:heart:ei sitä kylläkään vielä olla kerrottu muille.

Nyt tällain pikaisesti:wave:

hemuliina ja pikku "Elvis"
 
Uskomatonta, miten nopeasti aika kuluu, vaikka vaan olla möllöttää kotona. Pikku-ukko on tänään jo 3 vk ja miehen isyyslomakin jo loppui. Anoppi tulee avuiksi, kun miehellä on pitkä työpäivä heti edessä. Esikoisen kanssa ollaan oltu vähän helisemässä, uhmaikää ja mustasukkaisuutta ja itse vähän väsyneenä pinna kireällä. Ehkä tämä tästä. Vauva on kyllä tosi tyytyväinen.

Pitää ehkä myös vaihtaa vaippamerkkiä, kun tuntuu, että joka päivä ainakin kerran on kyljet pissasta märkinä.

MLM Mä annan relatippoja samaan aikaan D-tippojen kanssa. Masuvaivaa on aika vähän. En tiedä onko noilla tipoilla merkitystä sitten.

Carcas ja pikkumies 3 vk
 
Heissan!

Tyttö nukkuu ja mulla huonounisen yön jälkeen oma puhti lopussa joten en jaksa kuin roikkua koneeella. Mulla on iso kasa esikoiselta säästettyjä vaatteita läpikäytävänä tuolla pitkin lattioita, pitää siis katsoa mitä säästetään eli mitä haluan käyttää vielä tytölläkin ja mitkä on niin poikamaisia että laitetaan suoraan eteenpäin. Vaikuttaisi siltä, että aika paljon joudutaan ostamaan vaatetta. Nyt on vielä jotain alennusmyyntejä jäljellä, eli pitäisi nettikaupat ainakin kahlata läpi sillä silmällä. Ja kirpparille tekisi mieli kun vaan pääsisi liikkeelle.

Oletteko ulkoilleet vauvan kanssa miten? Meillä tuli maaginen 2 viikkoa täyteen maanantaina, mutta nyt on niin kylmä että en ole rohjennut aloittaa. Esikoinen on onneksi päiväkodissa missä pääsee ulos, me tultaisiin hulluksi täällä sisällä.

Tutista, onko teillä käytössä? Me ollaan tarjottu mutta tyttö ei oikein huoli. Jännää on, että nukkuu sitä paremmin mitä enemmän on meteliä ympärillä, eli silloin kun on vähintään koko perhe kotona tai parhaimmillaan vieraita. Ehkä mahassa on sitten tottunut meteliin, eli esikoisen haitari- ja rummunsoittosessioihin.

Päivät meillä vaihtelee ihan miten sattuu, välillä vauva nukkuu pitkiäkin 3 tunnin unia, ja herää vain syömään välillä, ja sitten on päiviä kuten eilen ja viime yönä että herää max tunnin unien jälkeen ja valvoskelee sitten pirteänä pitkän tovin. Eli vielä on matkaa mihinkään säännöllisyyteen, mutta onhan tässä elämää jäljellä. :)

Aloitin d-vitamiinit maanantaina, voipi olla että se aiheuttaa noita lyhyitä päiväunia. Tänään en ole vielä antanut ja nyt ainakin nukkuu hyvin. Mulla käytössä Gefilus d-tipat, eli samassa maitohappobakteeri ja vitamiini.

Vauva rohisee tosi paljon, eli sillä on nenä tosi tukossa. Olen laittanut suolatippoja mutta ei kovin hyvin auta. Erityisesti silloin nukkuu huonosti jos nukkuu jonkun pätkän yöstä meidän sängyssä. Epäilenkin että on jotenkin herkkä pölylle. Petivaatteet ajattelin laittaa pakkaseen, katsotaan mitä vaikuttaa. Onko muilla rohinoita ja tukkoisuutta?

Nimen kanssa me tuskaillaan. Ei millään osata päättää. En tajua miksi tämä on näin vaikeaa. Meillä on sellaiset viitisen nimeä mitä pyöritellään. Siis etunimi on ongelma, toiset nimet on selvill

Vaipoista: meillä päivisin kestot mutta öisin nyt olen käyttänyt pampersia. Vaihdetaan varmaan liberoon jossain vaiheessa, mutta oli pampersia yksi paketti valmiina ja käytetään se ensin loppuun. Mä jotenkin tykkään liberosta enemmän, ehkä siksi että se sopi esikoiselle pampersia paremmin. Onko täällä muita kestoilijoita?

Ekä menen vähän katsomaan niitä vaatteita... Tai sitten soitan potentiaaliselle kummille niin saa sekin asian kysyttyä! Aurinkoa tammivauvojen äitien päivään! :cool:

Maka ja nimetön tytteli 2+ vkoa
 
Heips,

Me aloitettiin ulkoilu heti kahden viikon täytyttyä, silloin oli onneksi vielä siedettävät pakkaset... Rajana ollaan pidetty -10 astetta (neuvolan ohjeesta) ja vaunuissa ollaan pidetty sadesuoja paikoillaan, joten suojaa hyvin viimaltakin. Laitettiin lämpömittari vaunuihin ja yleensä lämpötila on ollut +10asteen paikkeilla yli puolen tunnin lenkinkin jälkeen... Nyt odotellaan, että taas vähän lämpenisi ja pääsisi pois neljän seinän sisältä...

Tutti on meillä ollut käytössä viikon ikäisestä asti, välillä typy huolii, välillä syljetään kaaressa pois. Synnärillä sanottiin, että voisi ottaa yökäyttöön kun syntymäpaino on saavutettu... Siitä on kyllä joustettu ja tutti eksyy suuhun myös päivisin =D

Meitin typy rohisi jo synnärillä hirveästi ja joka välissä kysyin hoitajilta, että onhan kaikki ok. Miehellä kun oli flunssa päällä silloin, niin pelästyttiin, että tarttui jo typyynkin.. jep, ylihysteerinen esikoisensa saanut äiti =D tuo rohina ja tukkoisuus loppui varmaan parin viikon iässä, suolaliuostipoista en kokenut olevan hyötyä, välillä imaistiin niistäjällä pahimmat räät pois... enää aivastellaan silloin tällöin, pitäisi varmaan imuroidakin joskus nuo pölyvillakoirat pois nurkista...

Pitäis varmaan hyödyntää typyn päikkäriaika (kerrankin nukutaan päivällä muuallakin kuin sylissä) ja ruveta suunnittelemaan ristiäiskutsuja, eikä vain nuokkua koneella..

Ihanaa talvipäivää tammimammoille!

Marlau & typy 3+ vkoa
 
maka Eilen myö käytiin ulkoilemassa, mutta nyt on taas pakkasta se -20 niin tänään ei olla menty. Mittailin myös vaunujen lämpötilaa niinkuin marlaukin ja vaikka olisi pakkasta -15 niin on hyvin pysynyt nollan yläpuolella tuo lämpötila. Niinpä ei olla tuota neuvolan pakkasrajaa ihan orjallisesti noudatettu, kun muuten hajoaisi pää jos joutuu olemaan sisällä koko ajan.

Rohinasta Nyt kun meillä tämä tauti pyörii niin on poitsukin ollut räkäinen, kovin paljon ei nenäfriidalla irtoa, eikä tuo kauheasti näytä toista häiritsevän. Välillä kuulostaa ihan pikkuiselta possulta kun syö. :D

Nyt huudellaan tuolla, joten palataan taas paremmalla ajalla. :)
 

Yhteistyössä