Ensimmäisestä päivästä ja yöstä yksin kotona pikku-P:n kanssa selvitty. Ei siis muuten mitään ongelmaa, mutta iltaisin neiti haluaisi olla vain sylissä ja mielellään suu tississä kiinni, niin oma suihkussa käyminen ja syöminen jne. on melko taiteilemista. Neidin otan suihkuun mukaan, ja selvästi nauttii olla rintaa vasten lämpimässä vedessä, mutta herran jestas, kun pitäisi mennä pois ja alkaa kuivata..Ja itsekin pitäisi saada oma iho kuivaksi ja edes jotakin riepua päälle..
Ehkäisystä. Meillä taidetaan alkuun mennä kondomilla. Puhuin jo raskausaikana neuvolassa sterilisaatiosta, koska raskaus oli henkisesti tosi raskas, enkä haluaisi samaan tilaan enää joutua. Toisaalta vauva on niin ihana, että olen vähän kahden vaiheilla..Joka tapauksessa terkkakin jo raskausaikana totesi, että toki streilisaation saan jos haluan (3 lasta), mutta ikää on niin vähän (28) että hän suosittelisi hormonikierukkaa. Sillä saisi 5 vuotta lisäaikaa miettiä. Jotenkin ajatus kierukasta on minulle epämiellyttävä, joten en ainakaan vielä sitä laita. Ja toisaalta yhdistelmäpillerit ovat sopineet minulle, joten ehkä otan ne taas imetyksen jälkeen. Siihen asti kai kondomilla..Vaikkei sekään mikään mukava vaihtoehto ole.
Ninnatar: meillä neiti täyttää maananataina sen neljä viikkoa, ja on päivisin hereillä pari kertaa pari tuntia. Muuten hän saattaa valvoskella vartin tai puoli tuntia unien välissä, usein kyllä ottaa vain maitohuikat ja jatkaa uniakin. Mutta toiset vauvat nukkuvat enemmän, toiset valvovat lähes koko päivän torkahdellen välillä. Kyllä se teidänkin vauva alkaa olla enemmän hereillä kun aikaa kuluu
Ja tuosta maidontulosta ja lypsämisistä yms. Vaikka rinnat tuntuvat pehmeiltä, aina siellä sitä maitoa on. Tosin itse saan herumaan lypsäessä vain "täysistä" rinnoista, ts. silloin kun maitoa siellä on enemmän. Vauva sitten käynnistää herumisen helpostikin, vaikka itsestä rinnat tuntuisivat kuinka tyhjiltä. Luulen, että sinullakin ongelmana on lypsämisessä juuri se, että pumpulle maitoa ei heru niin paljon, kuin jos vauva olisi rinnassa kiinni, ja siksi joudut antamaan myös korviketta. Onko tuo lypsäminen+pullosta antaminen neuvolan ohje? Kyllä meilläkin neiti nukahtaa välillä rinnalle kesken ruokailun, mutta syö sitten paremmin, kun on vähän lepäillyt lisää. Teilläkö vauva nukahtaa aina kesken? (Anteeksi, olet varmaan asiasta kirjoitellut jo aiemminkin..)
Tästäpä onkin hieno aasinsilta omaan kysymykseeni.
Syödäänkö teillä muilla tosiaan tyyliin 3-4 tunnin välein päivisinkin? Meillä neiti nukkuu putkeen maksimissaan 2,5 tuntia (yöllä 3), mutta saattaa kesken unien herätä syömäänkin. Ja hereillä ollessaan voi esim. tunnin sisällä syödä kolme kertaa. Annan tietenkin neidin syödä niin kauan kuin syö (joskus 5min, joskus 30min), ja tarvittaessa tarjoan toistakin rintaa, mutta yleensä se ei kelpaa. En siis ole huolissani maidon riittämisestä tms., kunhan ääneen ihmettelen (ja olen vähän kateellinenkin
). Ja minusta kun tuntuu, että näistä meidän lapsista tälle kolmoselle ruoka tuntuisi maistuvan parhaiten ja imetys olevan helpointa..
Neiti10:lle olen kyllä kateellinen noista 7-8h putkeen nukutuista pätkistä. Toisaalta olen saanut niistä itsekin nauttia noiden kahden ensimmäisen kanssa. Tämän kolmosen kanssa kun ei olla sitä 3,5h pitempää pätkää nukuttu vielä koskaan, niin ei oikein osaa kaivatakaan. Noiden ensimmäisten kanssa tunnin tai kahden välein herääminen tuntui tosi raskaalta, nyt pidän raskaana ainoastaan sitä, jos pitää valvoa yöllä pitempiä pätkiä töisen ähistessä tai muuten vain valvoskellessa. Mutta eiköhän meilläkin vielä jonain päivänä päästä nukkumaan pitempiäkin unia (toivossa on hyvä elää)
Mistä tulikin mieleen, että
Mimsyn neuvosta otin vaarin ja hain
Cuplatonit. En osannut niitä ajatellakaan, koska kakkoselle niistä ei ollut mahavaivoihin apua. Nyt kuitenkin ongelmana on selkeästi ilma, kakkosella ehkä oli jotain muuta. Viime yönä tuntui ilmaa olevan vähemmän, joten ehkä noista tosiaan oli apua. Muutaman päivän ainakin aion testata. Eli Mimsy kiitos vinkistä!
Taisi tulla taas romaani kirjoitettua. Nyt neidin kanssa puuhailemaan, josko ulkonakin pääsisimme käymään heti aamusta. Kaupassakin pitäisi käydä. Kehitin valokuvia ensimmäistä kertaa n. kolmeen vuoteen, joten olohuoneessa odottaisi röykkiö niitäkin albumeihin laitettavaksi. Kivaa hommaa!
Hyvää alkavaa viikonloppua!
pinuski ja pikku-P