~*~ Tammikuun Vauvat 2012 tammikuussa ~*~ <3 MEIDÄN KUU <3

Heipsan :wave:
Täältä taas yksi laiska kirjoittelija huikkailee :)
Edelleenkin joka päivä käyn lukemassa mutta en vaan oo jaksanut kirjoitella :ashamed:
Oikein Paljon Onnea kaikille vauvansa saaneille!!! :flower:
Täällä on jakauduttu jo ihan urakalla :D
Minä se pyörin vielä yhdessä koossa pötsini kanssa...
Huomenna ois nvla taas ja toivottavasti viimeistä kertaa :whistle:
Vauva liikkuu vieläkin ihan hirmuisesti ja jyskyttää kylkiluihin niin että tuntuu et ne napsahtaa rikki... :O Vaikka hyvähän se on että on vilkas :D
En oo ihan varma mutta eilen taisin bongata sen "kuuluisan" limatulpan... oli senverran epämääräisen näköinen "mälli" tuolla pöksyissä... :x
Mähän en oo ennen sitä onnistunut huomaamaan :)
Tänään on supistellut jonkun verran mutta en usko että nää mitään aikaan saa..
Vaikka eihän sitä koskaan tiedä :D
Maha on kyllä muuttanut muotoaan ja aina supistellessa se törröttää tossa edessä... niinku kananmuna :D:whistle:
Ja huomenna poksuu jo viikot 39...

Mamu ja jäbä 38+6
 
Bassets,mä jäin silloin tokassa sokerimittauksessa kiinni paasto arvoissa,hoitona oli aamuarvojen seuranta.Arvot pysy hyvinä ihan normi syömisillä ja syömällä tarpeeksi usein.Vauvan sokeriarvoja seurattiin sairaalassa jouduttiin olemaan matalien arvojen takia ylmääräinen päivä,kolme normaali arvoa piti saada peräkkäin ennen kuin saatiin lähtölupa.Vauva siis syntyi 15.12 torstaina ja kotiin päästiin sunnuntaina.Sokeriarvoja ei saatu nousuun ennen kuin antoivat luvan antaa lisämaitoa ja syöttää piti vähintään kolmen tunnin välein myös yöllä.Eli ensin imetin ja sitten lisämaitoa pullosta.Kotiin sain myös samat ohjeet alku päiviin.Vauvan sain pitää koko ajan vierihoidossa,yölläkin tulivat huoneeseen mittaamaan sokerin.Mutta hyvin on lähtenyt pojan painonnousu käyntiin ja ruokahalu on valtava vaikka toi yli löysä kakka mut pelästyttikin.

Täällä odotellaan edelleen omaan kotiin pääsyä,äidillä kun ei oma olo ole hyvä niin eilen sitten tiuskas aika rumasti mulle ja minä pahotin mielen kovasti.Tässä kun ei kauheesti vaihtoehtoja ole,ei mulla rahaa ole hotelliinkaan mennä.Keittiö vielä alkutekijöissään,tällä viikolla vessa ja kylpyhuone valmiina.Sitten olis vielä lasten huoneen remppa.Suututtaa kun ei huomattu eikä meille tietenkään sanottu kämpän oikeeta kuntoa.Mutta se on hyvä että asunnon myyntiarvo nousee huimasti ja saadaan joskus hyvät voitot kun tää aika halvalla saatiin.Mutta olis kyllä tärkeetä päästä äkkiä omaan kotiin ettei välit äitiin mene täysin.
 
Kyselyistä ja uteluista sen verran, että niitä mullekinpäin satelee kokoajan. Ihan lapsettomien ja myös lapsellisten puolelta. Ihan lähemmille, äidille ja anopille kerron tilanteen todellisen laidan. Muille vähän ympäripyöreää. Hassuinta mun mielestä on, että tosi moni haluaa, että heille ilmoitetaan kun lähdetään synnärille :eek:
En kyllä ilmoita :) Ilmoitan sitten kun vauveli on ulkoistunut.

Itse olen sellainen, että kun synnytys alkaa, tai edes kivuliaat supistukset, niin en halua puhua kenenkään muun tai tavata pikaisestikaan muita kuin oman miehen.

Bassets 38+0

Huomenna olis sitten viimeinen neuvola :) Uskallan sanoa viimeiseksi koska 13.1 on äitipoli ja 14.1 vähän lupailivat sen käynnistyksen. Tosin tilanne arvioidaan uudelleen sitten 13.1.
 
Viimeksi muokattu:
Onnea olguli vauvasta :flower: Ja jos joku muu meni multa ohi silmien niin tasapuolisesti hänellekin =)

Miimau, minä olen aktiivisesti kurkkinut joulukuun teidän pinoa, kun on niin kiinnostanut synnytykset ja muut. Sullakin varmasti vimpat päivät nyt käsillä - ja toisaalta ehkä loppupeleissä kiva kun vauva syntyy tammikuun puolella eikä joudu aikanaan lähtemään kouluun niin pikkuisena vaan saa vuoden vielä kasvaa ja leikkiä rauhassa =)

Täällä kasassa siis 38+1 tänään ja kävin neuvolassa mutkan aamulla. Eipä ihmeempiä olotilassa edelleenkään, ei mitään ennakko-oireita siis, joten uskonpa että tämä vauva viihtyy masussa siihen asti kunnes saa häädön. Ens vkon pe 39+3 on sitten seuraava sovittu neuvola ja 40+ omalla terkkarilla vimppa. Jos silloin vielä ollaan kasassa niin kirjoittaa eteenpäin lähetteen. Ja yllätyn kyllä kovasti jos jotain tapahtuu sitä ennen.

No niin, nyt sitten aletaan jännittää, kuka ehtii seuraavaksi vauvautua =)
 
Onnea Olguli poikavauvasta :heart:

Omassa olossa ei muutosta, edelleen supistelee silloin tällöin tai tätä menkkamaista särkyä jomotusta on melkein vähän väliä ja maha ihan sekaisin..mutta eipä lähde synnytys käyntiin:snotty: varmaan joutuu käynnistykseen tästäkin niinkuin esikoisestakin =)

tosiaan nyt jännitetään kuka on seuraava vauvautuja :flower:

Mites muuten kun synnytys käynnistyy ja ois aika lähtee sairaalaan niin tarviiko sinne soittaa ensin? vai voiko sinne vaan mennä ja sanoo että mä tulin nyt synnyttään?:D esikoisesta tosiaan oli sovittu käynnistysaika niin en nyt sit tiedä miten toimitaan, piti kysyä neuvolasta mutta en muistanut: Ylläri! :ashamed:

voimia kaikille tuohon unettomuuteen, itsekin pari tuntia tulee valvottua yössä ja voin sanoa että aamulla on sitten aika zombie olo: /

Eipä taas muuta tällä kertaa, voikaahan hyvin mammat!

nuhmuliini80 38+3 :heart:
 
nuhmuliini kyllä sinne sairaalaan voi soittaa ja etukäteen ilmoittaa, että tulossa ollaan, mutta saa mennä soittamattakin. Niin ainakin mulle sanottiin erään kerran kun menin... että ei tänne oo pakko soittaa tulostaan, tulla saa ilman ilmoitustakin :)
Tulipa mieleen, et täällä on synnärin ovessa summeri, kovaäänisestä vastaavat, että mitä asiaa... Joka kerta oon hölmistyneenä sanonut, et olisin tulossa synnyttämään. Mitähän ne oikein odottaa, " Saako Virpoa", vai? :)

Omassa olossa ei erikoista. Tyyntä vain. Jotenkin ku olis helpompi olo pitkiin aikoihin. Siis fyysisesti. Sattuu kyllä, muttei lainkaan niin hurjasti mitä esim. viikko sitten. Ihanaa, kun ei tarvi olla niin kärttynen kipuilujen takia. Jaksaa kotihommatkin paremmin :)
Muuten ärsytyskynnys on äärimmäisen matala. Ehkäpä tässä on tapahtunut jonkinlaista sisäänpäin kääntymistä ja pesään asettumista, kun ketään perheen ulkopuolista ihmistä en siedä. Parin ihmisen kanssa puhelimessa jaksan hetken, mut kaikista tapaamisehdotuksista oon tylysti kieltäytynyt. Enkä himasta suostu ruokakauppaa kummemmille asioille lähtemään.
Ja uskokaa vaan, mä nautin tästä, ettei mun tarvi teeskennellä kenellekään olevani jaksava ja pirteä, iloinen ja hauska. Sitä paitsi, kaks ihmistä tietää mun piiristäni, et Retale katos ja et oon yksin täällä. Oon ajatellu olla hiljaa vain siitä aiheesta. Sanon joskus, kun tulee tilanne ettei valehtelematta selviä.

Päivän jatkoja Masukkaat :)

Ii ja öö 37+6
 
Olgulille paljon onnea!!

Kyselyjä ei ole tullut liian kanssa, joten ne ei oo mua haitannu. Tosin anoppi kans sanoi, että vois ilmottaa ku tulee lähtö tositoimiin mut tuumasin vaan että me ei ilmoteta yhtään mitään ennen kuin lapsi on syntynyt. Ei tulis mieleenkään ryhtyä ilmottelemaan pitkin ja poikin että nyt mennään :O.

Mulla on vähän sama juttu kuin Inkalillalla, olo on fyysisesti kipujen suhteen helpompi kuin vaikka muutama viikko sitten. Siis pystyy paremmin kävelemään ja liikkumaan.

Mut just nyt mulla on mahassa huono olo, semmoinen pahoinvointi. Ja joku napsuu tuolla mahassa kummallisesti, kalvotko ne siellä paukkuu vai mikä? Ei kyllä mitään muuta tapahdu, toivottavasti ei tarvi olla huonovointinen sitten seuraavat 3 viikkoa :x.
 
Huomenia!

Olipahan neuvolareissu tänään! 1,5 tuntia sain istua siellä...huh. Saatiin aiemmin täytettäväksi sellainen odottavien vanhempien hyvinvointikysely ja sitä purkaessa piti sitten vuodattaa kerralla koko lapsuus ja kaikki kurjat asiat sieltä. Noh, teki hyvä ja terkka oli ihana :heart:

Muuten kaik oli oikein hyvin:

Rv 37+5 (35+5)
Vp: 113/72 (114/72)
paino: +150g/vko
Sf: 33 (30,5)
syke: +
liikkeet: ++
Tarjonta: RT I
Pissassa vähän valkuaista ja ei minkään sortin turvotusta.

SF-mitta oli nyt taas oman terkan mittaamana ja humpsahti ihan keskikäyrälle. Ja siellähän vaavi köllötteli kivasti edelleen pää lantiossa ja on kuulemma jo kovasti alhaallakin. Matkalla kohti kiinnittymistä :) Jei! Eli ne kylkeen tulevat potkut on sitten vaan tilanpuutteesta johtuvia venytyksiä. Turvotuksen terkka kuittas toteamalla "Sulla näyttää sormus olevan sormessa." :)

Uutta aikaa en vielä saanut, kun ei yhtään tiiä että miten menee noi polikäyntien aikataulut. Mutta ehkä en siis ennen synnytystä enää pääsekään neuvolaan :D

Olgulille paljon onnea poikavauvasta :flower:

Eilinen shoppailureissu oli kyllä aikamoinen, etten sanois. Noin puol 12 lähettiin tästä mun luota ja mä olin kotona takas puol 9 illalla. Voin kertoa, että oli mamma aika puhki :D Vaavi oli ihan superrauhallisesti koko päivän ja varsinkin siinä vaiheessa ku masu alkoi väsyä kaupoilla kulkemiseen ja sitä alkoi kiristää. Illalla, kun heitin itteni nukkumaan, alkoi sellainen melskaus, että ei tarvinnu taas liikelaskentaa pohtia :D Mutta oli kyllä ihana päivä ja vaunut on ihanat ja kaukalo on ihana ja HopLopissakin oli ihan OK kivaa :)

Nyt täytyy vähän järkkäillä paikkoja ja sitten kohti Kelaa anomaan niiltä lisää rahaa. Mää niin rakastan sitä putiikkia! :)

Anskutin ja S 37+5
 
Neuvolaterveisiä täältäkin:
38+1
Vp:107/72
paino: -300 g/vko
painonmuutos 8,1 kg
Sf: 31
liikkeet: ++
Tarjonta: RT
pissa puhdas

Kaikki oli OK ja vauva kiinnittynyt. Hassua, että paino oli taas pudonnut vaikka olen ahminut ihan kaikkea ihan hirveät määrät. Mut hyvä niin :)

Bassets 38+1
 
Mä olen ollut tosi ahkera tänään. Pessyt turvakaukalon päälliset, vaunujen päälliset ja laittanut vauvan sängyn valmiiksi. Tuli hyvä fiilis, askel konkretiaa kohti. Muuten ei mitään kummempaa, supistuksia ja vähän kipeitä joukossa mutta ihan satunnaisesti ja satunnaisen mittaisia.

Anskutinilla oli käyty perusteellisesti läpi tuo kysely! Mulla keskustelu kuitattiin suunnilleen kahdella lauseella vaikka olin erikseen miehenikin roudannut mukaan käynnille...

Mua ärsyttää kanssa se että pakko on lähdöstä synnärille ilmoittaa appivanhemmille kun ne tulee lapsenvahdiksi. Siinä kohtaa en halusi nähdä yhtään ylimääräistä ihmistä vaan keskittyä vaan itseeni ja tulevaan, mitään voivotteluja ja eikö ole jännää kysymyksiä en ainakaan jaksa. Ajattelin jo sitäkin vaihtoehtoa että kun soitetaan appivanhemmille niin mies saa jäädä kotiin niitä odottamaan ja mä hyppään taksiin ja huristan edeltä synnärille. :whistle:

Nukkumista piti vielä kommentoida. Mullakin yöt tosi pätkittäisiä mutta hassua on että päivällä ei väsytä. Jotain hormoneita kai.

Huomenna ole päivän yksin, mies lähtee pojan kanssa sukuloimaan koko päiväksi. Mitähän sitä keksisi? Taidan syödä karkkia ja tyhjentää digiboksia :popcorn:

maka 39+2
 
Täällä vaavilla ikää jo 3 viikkoa, iiks! Tosin laskettuun aikaan vielä 6 päivää :D Mutta kuitenkin, kyllä aika menee nopeaan, liian nopeaan..

Äiskä ollut vähän väsynyt tänään ja iskä sitten joutunut siitä kärsimään.. Toivottavasti ensi yönä sais nukkua kunnolla, kun pitäis jaksaa sukuloimaankin mennä. Mutta blogissa jälleen tarkempia kuulumisia, en jaksa aina kahteen kertaan kaikkea kirjoittaa :D *laiska*

Tsemppiä kaikille loppumetreille, kohta teillä kaikilla on jo nyytit sylissä :)

juuli ja pikkumies 3vko:heart:
 
Miimau Tervetuloa pinoon mukaan. :)

olguli Hirmuisesti onnea pikkuisesta pojasta. :heart:

maka Meillähän anoppi tuli jo maanantaina meille ja keskiviikkoon mennessä oli niin hermot menneet, kun joka aamu kyseli että eikö se vauva jo synny jne. Onneksi sitten syntyi, olisi voinut olla melko hajottava viikko muuten. :D Eli ymmärrän hyvin ajatuksesi...

nuhmuliini80 Kyllä sinne sairaalaan voi mennä ilman soittoakin, niinkuin inkalilla mainitsikin. :) Itse olen yleensä soittanut, mutta tällä kertaa vaan mentiin ja onneksi ei tullut soiteltuakaan, koska olisivat varmaan sanoneet että oottele niitä säännöllisiä supistuksia ja vauva olisi syntynyt autoon tai kotiin. :D

mima73 Tsemppiä. :hug: Varmaan tosi kuluttavaa tuollainen tilanne, itsestä ainakin olisi kauheaa jos ei saisi olla pienen kanssa kotona vaan pitäisi jonkun muun luona asua. Toivottavasti pääsette pikaisesti omaan kotiin.

jjuuli Ihania kuvia siun blogissa pikkuisesta. :)

Tosi monella on kyllä lupaavia oireita, kohta varmaan alkaa oikein kunnon vauvabuumi täällä. :) Jotenkin on haikeaa lueskella tein juttuja kun itsellä on tuo kaikki jo takanapäin. :snotty:

Kiva kuulla että täällä olisi halukkaita vielä vauvapinossakin kirjoittelemaan. :) Mie voisin sellaisen tuonne vauvapuolelle perustaa, jahka tässä alkaa enemmän näitä vauveleita putkahtelemaan. Voidaan sitten jatkaa juttuja siellä.

(.) Meillä oli siis tiistaina terkkarin kotikäynti ja hyvin oli poitsu saanut painoa. Lähtöpaino sairaalasta oli 3632g ja nyt 12 pvän ikäisenä oli jo 3910 g. Eli maito täällä ainakin riittää. :)
Tänään sitten käytiin vielä lääkärissä, kun ilmeisesti synnytyksessä on sitten tarttunut miun hiivatulehdus toiseen. :( Nyt sitten pitää voiteilla lääkitä pari viikkoa ja sitten katsellaan tarviiko jytympää lääkitystä. Samalla katsottiin pituuskin ja oli 51,5 cm. Terkka arveli että joku mitta virhe ollut sairaalassa, kun ei pitäisi ihan 3,5 senttiä tulla lisää parissa viikossa.
Muuten elo täällä sujuu mukavasti, pikkuinen on melko rauhallinen tyyppi. Tänään tuli pari viikkoa täyteen ja tässä jännitän että millaiset mahavaivat tänne rantautuu, kun yleensä tässä vaiheessa ne on alkaneet. : / Pitäisi vielä alottaa d-vitamiini ja maitohapotkin samaan syssyyn, että kohta varmaan hyvät yöt on sitten historiaa.



Tässä meidän pikkunen tasan 2 viikkoisena. :heart:

MLM ja Töyhtis 2 vko
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta leidit

Helvetti mikä tuskien yö. Jos mä oon joskus puhunu, et mul on kannatin kipuja, niin mä en todellakaan oo tienny mistä puhun. Ai helvetti, yöllä kyllä aattelin, että kohtu repee tai et istukka irtoo. Miten voi ihmislasta niin paljon sattua?
Se on jotain niin repivää ja viiltävää kipua, että itku tuli. Järkyttävä kramppi kohdun sivuilla. Koko masu oli ihan kivikova. Ja on edelleen. Ja kipeä. Nukkua oon pystyny yhteensä sellaiset kolme tuntia. Heräsin siihen kipuun hiton monta kertaa, yritin kammeta itseni sängystä ylös, kun pystyssä sitä ongelmaa ei ole. Mutta sit se kampeeminen aiheuttaa vielä suuremman kivun. Ja sit tää syntymätön teki pari isoa molskahdusta tuolla mahassa vielä, Ai nam, äiti kiitti :headwall:
Ja jos sanoin pitäväni tän mukelon sisuksissa laskettuun aikaan, niin viime yön kipujen perusteella mä en halua enää päivääkään olla raskaana. Vaan eipä taida olla musta kiinni.

Anskutinilla kans erittäin viisautta tihkuva anoppi. Huoh.

MLM... Onpa suloinen vaavi. Aivan ihana. Siitä lähetään, että mitää masukkavaivaa ei prinssille tule, eikö! :) Ja unettomia öitä ei teillä jouduta viettelemään. Toivon ainakin teille pitkiä unia ja pojalle kivuttomia elonpäiviä :)

Ei kulje ajatus.

Inkalilla ja ö 38+0 (oho, viikon oltu täysaikasia ja nyt saavutettu ideaalit viikot :) )
 
Itse refluksista kärsivänä törmäsin vauvan refluksin hoito-ohjeisiin. Copy pastatkaa itsellenne jemmaan :)

Refluksitaudin oireet

Refluksitaudin yleiset kliiniset oireet 0-24 kk iässä:

0-1 kk

- yskiminen/rohiseminen syömisen aikana ja sen jälkeen
- oksentaa heti syömisen jälkeen
- oksennusta tulee myös nenästä
- mahdollisesti korva- ja hengitystietulehduksia

1-2 kk

- tarttuu rintaan ahnaasti, mutta vetäytyy pian pois itkien ja/tai itseään kaarelle vetäen
- jäykistelee ja itkee voimakkaasti mikäli refluksi vaikea
- syö usein, mutta vain vähän kerrallaan
- vanhemmat kertovat, että pidettävä jatkuvasti sylissä ”rintaraivareita”

Refluksivauvan hoito arjessa

Yleisiä ohjeita:

Pääsääntönä on pitää vauvaa mahdollisimman paljon pystyasennossa. Tärkeintä tämä on syöttöjen jälkeen, jolloin vauvaa tulisi pitää pystyasennossa vähintään 20 minuuttia.

Toinen tärkeä sääntö on muistaa välttää paineen tuottamista vauvan vatsaan ja erityisesti vasemmalle puolelle. Pitäessä vauvaa sylissä ja häntä kantaessaan on kiinnitettävä huomiota, ettei asento paina vauvan vatsaa (painetta tuottavia asentoja ovat usein mm. seuraavat: vauvan kantaminen olkapäällä, vauvan kantaminen lantiolla käsivarsi vauvan ympärillä jne.)

Itkuisen, levottoman ja kivuliaan vauvan ympäristö tulisi pyrkiä pitämään rauhallisena ja vähentää ympäristön ärsykkeitä mahdollisuuksien mukaan (esim. valaistuksen hämärtäminen, puhuminen hiljaisella äänellä, television ja/tai radion sulkeminen, ylimääräisten menojen vähentäminen, vauvan kapalointi)

Nukkuminen:

Kohoasento myös nukkuessa helpottaa usein vauvan oireilua. Sängynpäädyn korotus: Yleisimmin ehkä käytetään kirjoja sängyn päädyn jalkojen alla. Lastentarvikeliikkeissä myydään myös korotuspaloja pinnasängyn jalkoihin ja terveysasemien apuvälinelainaamosta on mahdollista saada lainaksi sängynjalankorotukset. Myös kiilatyyny voi toimia. Korotuksen tulee olla riittävän suuri, 30 astetta, jotta siitä olisi hyötyä. Pulmaksi tulee usein, että sängynpäädyn korotuksen myötä vauva valuu yöllä sängyn jalkopäähän. Tätä estämään voi kokeilla esim. pyyherullaa vauvan jalkojen tai takapuolen alle. Myös isosta imetystyynystä voi muotoilla sänkyyn vauvalle pesän, joka tukee kohoasennossa pysymistä ja estää sängyssä valumisen.

Vauvan nukuttamista kyljellään tai selällään suositellaan 6 kuukauden ikään asti, koska se tutkimusten mukaan vähentää merkittävästi kätkytkuolemariskiä. Refluksivauvalle vasemmalla kyljellä nukkuminen on usein parempi asento kuin oikealla kyljellä oleminen. Yli puolivuotiasta vauvaa voi kokeilla nukuttaa myös vatsallaan, mikä helpottaa joidenkin refluksivauvojen nukkumista huomattavasti.

- Vältä syöttämästä vauvaa juuri ennen nukkumaanmenoa
- Tarkista, ettei yöpuku eikä vaippa kiristä eikä purista vauvaa vatsasta.
- Pyri saamaan vauva mahdollisimman rentoutuneeksi ja rauhalliseksi ennen sänkyyn laittamista. Jo ihan pienellekin vauvalle kannattaa luoda joka ilta mahdollisimman samanlaisina toistuvat iltarutiinit. Lämmin kylpy, vauvahieronta, kapalointi, rauhoittavan musiikin kuunteleminen jne. ovat kokeilemisen arvoisia keinoja.
- Huolehdi, että vauvan nukkumisympäristö on ”uniystävällinen”: riittävän hämärä, sopivan viileä, ympäristön ärsykkeiltään vähäinen.
- Mikäli vauva usein yölläkin pulauttelee ja/tai oksentelee, on hyvä keino pedata sänkyyn jo valmiiksi useampi lakana päällekkäin, jolloin välttyy yöllä suuremmilta lakanoiden vaihdoilta voidessaan vain napata päällimmäisen märän lakanan pois.
- Päiväunille vauvaa voi koittaa nukuttaa myös muualla kuin sängyssä. Moni vauva nukkuu paremmin esim. kantoliinassa, sitterissä tai turvakaukalossa pystymmän asennon vuoksi. Toisille taas asento näissä provosoi refluksia. Myös vaunuissa vauvan asentoa voi nostaa pystympään tyynyjen avulla.

Vaipanvaihto:

Vaippaa vaihtaessasi vauvan maatessa selällään älä nosta vauvaa jaloista (paine vatsaan) vaan käännä häntä kyljeltä toiselle.

Kiilatyynystä hoitoalustan alla saattaa olla apua vauvoille, jotka eivät siedä selällään makuuta ollenkaan (kohottaa ylävartaloa pystympään). Jalallisen hoitopöydän alle voi kokeilla myös kirjapinoa toisen päädyn jalkojen alle.

Vähän isomman vauvan vaipan voi vaihtaa myös aikuisen sylissä istuen. Istuma-asento saattaa toisaalta myös pahentaa refluksin oireilua, joten kokeile sopiiko tämä neuvo juuri sinun lapsellesi vai ei.

Heti kun lapsi oppii seisomaan tukea vasten, ala vaihtaa vaipat lapsen seistessä.

Tutin käyttö:

Tutin syöminen saattaa helpottaa vauvan oloa. Imeminen sinällään usein rauhoittaa vauvaa.

Tutkimuksissa on todettu tuttia syövillä vauvoilla lievempää refluksioireilua (vähemmän ja lyhyempiä refluksikohtauksia) kuin tuttia käyttämättömillä vauvoilla. Tutin imeminen lisää syljen eritystä mikä laimentaa vatsahappoja.

Tutin imemisen nukkuessa on myös todettu suojaavan kätkytkuolemalta, joka on refluksikkovauvoilla hieman yleisempää kuin muilla.

Vaikea-asteisesta refluksista kärsivät vauvat eivät useinkaan huoli tuttia yrityksistä huolimatta

Itkuisen vauvan rauhoittelu:

Vauvan kantaminen sylissä, hyssyttely, vauvahieronta, tasaiset hurisevat äänet tai toisaalta ärsykkeiden vähentäminen kapaloimalla tai laittamalla lapsi sänkyyn.

Vaikka et konkreettisesti voisikaan juuri sillä hetkellä helpottaa vauvan kipuja, on silti tärkeää, että osoitat vauvallesi hoivaa ja rakkautta. Jo vanhemman lähellä olo tuo vauvalle turvaa ja kertoo hänelle, ettei hän ole yksin vaivojensa kanssa

Kun vauva itkee, pyri olemaan rauhallinen. Jos et pysty siihen, anna vauva puolisosi tai muun tutun aikuisen hoidettavaksi. Lähde vaikka kävelylenkille ja anna sen jälkeen lepohetki toiselle.

Itkevän vauvan hoito on rankkaa. Vuorotelkaa vauvan hoidossa, pyytäkää apua ystäviltä ja sukulaisilta.

Älä pura kiukkuasi vauvaan. Kun hermostut itkuun, vetäydy hetkeksi omaan rauhaasi, sinulle mieluisaan paikkaan. Kun paha olo on laantunut, juttele vauvan kanssa. Vauva huomaa, että hermostumisesi oli väliaikaista; olet taas tuttu ja turvallinen. Jokainen hermostuu joskus, älä syytä siitä itseäsi. Mieti mieluummin, mistä saat voimia jaksamiseen ja kuinka turvaat itsellesi riittävän yöunen.

refluksilapset
 
  • Tykkää
Reactions: maka ja Jul
Onnea OLGULI:flower:

MLM,kiitos tsempeistä.Sinulla myös tosi suloinen tummahiuksinen pikkuprinssi niinkuin täälläkin.

Lyydia jaksamista myös sinne,et ole yksin samassa tilanteessa,mulla mies koko ajan työssä, harvoin vapaa päiviä on ja jos kotona on niin käskeä pitää että jotain tekee.Onneksi sentään roskia vie ja tuo joskus painavia kauppatavaroita kun siitä erikseen sanoo.Saa nähdä mitä sitten kun päästään muuttamaan kotiin.Nyt ei olla paljon nähty kun täällä äidillä joudutaan majailemaan.Ihmettelen vaan miten noi ukot mahtais pärjätä jos joutusivat lapsista ja arjesta yksin huolehtimaan.Mun täytyy ainaski joskus järjestää kohtaus että ukko ymmärtää munkin olevan loppu,mutta se on aika kuluttavaa.Sen jälkeen kuitenkin ainakin vähän aikaa auttaa enemmän.Koitappa Lyydia samaa,sano että jos sä romahdat väsymyksestä niin miten mies aikoo järjestää lastenhoidon,siivoukset,kaupassakäynnin plus muut asiat yksin.Se on ainakin meillä pelästyttänyt ukon.

Jaksamista kaikille ,vaikka olotila olis kuinka huono niin ajatelkaa sitä maailman ihaninta hetkeä kun saatte sen pikku nyytin masun päälle ja vauva katsoo niillä pienillä viisailla silmillä suoraan sydämeen.Sen hetken takia ainakin tämä mamma olis valmis tekemään vaikka kuinka monta pientä.Mutta aika loppuu kesken,mulla kun ikäraja on 40 sen vanhempana en mieluusti enää synnyttäisi.

mima ja poju 3viikkoa ja yksi päivä
 
  • Tykkää
Reactions: lyydia76
Muksuluurille onnittelut :flower: Ja muillekin jos on jääny onnittelematta

Ja sitten pikainen kysymys, voiko maha vain "hävitä" näillä viikoilla... siis 37+2 menossa ja yöllä supisteli jonkin aikaa, ei kyllä kipeästi oikeastaan mutta kumminkin. Ja nyt huomasin että maha on selkeästi pienempi, siis ihan tosissaan pienempi. Ja mies kysyikin että oonko huomannu ett ois vedet menny tms ku on maha pienentyny ja pikkunen tuntuu nyt tosi selkeesti tosta mahan läpi... liikkeet rauhoittunut pikkuisella kans. Mietinkin ett mitähän tässä pitäs tehdä... Synnärille en oo vielä ainakaan soittanu, mutta sitäkin tässä mietin.
 
Lämpimät onnittelut Muksuluurille pienestä pojasta! Ehditte nipinnapin joulukuun puolella synnyttämään =)

MLM:n Töyhtis on suloinen - ja näyttää katsovan niin viisaan näköisenä kameraan :heart:

Mimsy, voisiko kyseessä olla, että pieni tipahtanut alaspäin, ehkä jopa jo kiinnittynyt, niin maha ei ole enää niin ylhäällä? Mulla on ainakin selkeästi tullut rinnan alle tilaa kun vauva on laskeutunut vaikka ei ole ihan lähtökohtiinsa kiinnittynyt vielä. Liikkeet ei tunnu niin vahvoina ainakaan yleensä tässä vaiheessa sen takia, että vauvalla ei ole enää hirveästi tilaa niille. Mullakin on selkeästi sellaisia muljahduksia vain. Liikelaskentaa nyt voit ainakin tehdä ja jos niissä on jotain häikkää, niin käväise tarkistuttamassa asia.

Täällä on ihan sunnuntai-fiilis jostain syystä. Huomenna riisun joulukuusen, se on niin kaunis ja hyvinsäilynyt, että ihan harmittaa laittaa roskiin. Ja muutenkin mennään edelleen tavallisesti taaplaillen ilman mitään ensioireita siitä, että synnytys olisi lähelläkään. Noo, kolmen vkon päästä viimeistään =)

KP rv 38+3
 
Onnea kaikille tuoreille äideille! :)

Meillä sunnuntaina laskettuaika.Poika ei oo näytellyt minkäänlaisia merkkejä syntymisestään harjoitussuppareita lukuunottamatta.. Maanantaina mennään sitten käynnistykseen. :) Pojan painoarvio tällä hetkellä 3470g. Lääkäri ei onneksi anna mennä tämän enempää yli painoarvion takia, kuulema ihan riittävä tämän kokoiselle synnyttäjälle! :) Ensiviikolla siis pitäisi täällä suunnalla alkaa tapahtumaan..

Tiikerinlilja. + poika 39+5
 
  • Tykkää
Reactions: Ninnatar
Onnittelut Muksuluurille!

Mimsy, mulla kans tuntuu maha nykyään pieneltä. Aiemmin oli koko ajan semmoinen olo, että se räjähtää ja on valtava, mutta nyt ei tunnu enää ollenkaan isolta. Ja vauva on jotenkin tosi alhaalla, joten kai se siihen liittyy. Tosin liikkeet ei kyllä ole yhtään vähentyneet. Mutta selvemmin kyllä tuntuu vauva ja aikamoisia kumpareita tulee vatsaan, kun sieltä työntyy milloin polvea, kantapäätä tai mitäkin.

Tiikerinliljalla on sitten eräpäivä tiedossa =). Onnea koitokseen viimeistään maanantaina!

Tulipa käytyä kävelylenkillä ja nivuset kiittää : /. Kävellessä ei erota edes supistuksia, kun koko ajan painaa ja kiristää. Mutta aattelin kävellä tässä lisääkin, eihän sitä tiiä jos vaikka karaistuis kipuihin :LOL:.
 
Jaahas, täällä yökyöpeli. Juuri kun miehelle illalla kehiin kuinka hyvin olen nukkunut ja nukahtanut öiseen vessareissujen jälkeen niin eikös nyt sitten pyörinyt sängyssä hereillä pari tuntia. Ajattelin sitten nousta kun nukkumisesta ei mitäätullut. Menen kohta taas koettamaan.

Onnea Muksuluuri! :flower:

Tiikerinliljalle tsemppiä tulevaan!

Mulla sama fiilis kuin Katapultilla,eli just nyt tuntuu että mitään ei tule ihan lähiaikoina tapahtumaan. Vähän tylsistyttää kotona oleminen kun haluaisi jo aloittaa vauva arjen. Vaikka tiedän että sitten näitä rentoja päiviä kaipaankin. Täytyisi nyt vaan nauttia mutta...

En kiusaa teitä jaaritteluillani enempää vaan menen katsomaan nuo Ninnattaren laittamat linkit läpi josko jonkun nutun ihan ehdottomasti tarvitsisi :whistle:

Sorry typot, pari oli pakko korjata
Maka 39+4
 
Viimeksi muokattu:

Yhteistyössä