~*~ Tammikuun Vauvat 2012 syyskuussa ~*~

SillyMom84: toivottavasti kaikki on kunnossa!

Tuttijuttuja: meillä oli esikoisella käytössä tutti. Helpotti elämää, niinkin yksinkertainen syy. Jätettiin pois tuossa 1,5 vuoden ikäisenä. Ymmärsi kyllä että se meni "rikki" mutta kaipasi tuttia kuitenkin. Niinpä päiväunet meni kiukutteluksi ja pian jättikin ne kotona pois, päiväkodissa vain nukkui. Mutta ei kyllä niitä tarvinnutkaan - on aina ollut vähäuninen. Uskoisin että toisellekin otetaan tutti käyttöön.

Amalia: meillä mies auttaa kotitöissä. Meillä hassu tilanne että jopa vähän päin vastoin, tekee usein enemmän koska on minua tarkempi esim. siitä että on siistiä. Eli tarttuu sitten itse toimeen. Joskus mulla huono omatunto jos itse haluaisi vain olla työpäivän jälkeen hetken aloillaan ja mies tulee kotiin ja alkaa laittaa pyykkiä tai siivota. No, ehkä se kuitenkin pitkällä juoksulla on aika tasaista tuo meidän tekeminen, mä oon enemmän vastuussa ruokapuolesta kun tykkään siitä niin kovasti. Mutta lapsenhoidossakin me ollaan oltu aina ihan tasavertaisia. Että täältä löytyy yksi ihmemies siinä suhteessa - joskin tuo kukkien ja lahjojen tuominen on vielä harjoitteluasteella :D

MLM pohti synnytystä. On välillä käynyt mielessä jos on ollut supistuksia, lähinnä sillä tavalla että jaksaakohan sitä yhtä hyvin kuin viimeksi. Ekan kanssa kun ei yhtään tiennyt millaista on tulossa niin sitä seuraili ihan mielenkiinnolla. Mutta nyt kun tietää että se voi sattua tosi paljon, niin onko oma suhtautuminen erilainen. Esikko tuli siis luomuna, ei ollut oikein sopivaa väliä epiduraaliin ja vauvan sydänäänetkin vähän heittelehti. Mutta tosi paljon mä odotan jo vauvan syntymää, tosin en yhtä paljon kuin esikoinen joka jo kyseli että voiko vauvan pinnasängyn laittaa sitten hänen huoneeseensa =)

ON: vointi on hyvä edelleen, joskin huonosti nukun edelleen, eli jos yöllä herään vaikka vessaan (tai viime yönä esikoinen herätti) niin en saa enää unta. Jos näitä öitä tulee paljon putkeen niin olen kyllä tosi väsynyt. Vähän kivempia oireita on se, että makeaa tekee mieli koko ajan ihan kamalasti edelleen! Mä en joutunut ollenkaan tuohon sokerirasituskokeeseen, mikä ilmeisesti on aika harvinaista nykyään. Mutta en valita...

Hyvää vointia kaikille!

maka ja juniori 23+2
 
Minäkin oon enemmän kirjoitellut niitä näitä tuola fb:n puolella.. Olen itse kans ressannu tuota siivoamista, olenhan kyllä saikulla mutta pahoinvoinnit on tullu takasin kun lopetin primperanin. Ei onneksi ole tarvinnu oksentaa mutta huono olo on.. Minä siis siivoan koko ajan ja kun tuolla meidän hurtalla on jatkuva karvanlähtö niin on pakko imuroidakin koko ajan kun ällöttäviä karvatuppoja on joka paikassa ja kissa vielä syö niitä niin joutuu sitäkin kattoessa yökkäilemään! Mies on ottanu kontilleen tuon kissanhiekan putsauksen, vaikkakin jatkuvasti nurisee siitä. Ruokaakin tekee varmaan yhtä paljon kun minä.

Minäkin kyllä luotan tuohon tuttiin, vaikkei vielä lapsia olekaan mutta kahen koliikkisen tätinä en osais kuvitella että olisin ilman!

Synnytys on varmaan se ainut asia mitä en ole ehtiny ressaamaan raskausaikana, ehkäpä se iskee sitten lähempänä. Tällä hetkellä hermoilen tuota verenpainetta ettei se nousis kovin korkealle. Hermoiluhan siihen auttaakin ;)

Herkkujen himo on ihan pohjaton, etenkin tuo suklaa. Meinasin eilen alkaa kaupassa itkeä kun mies sano että sinä syöt koko ajan jotain herkkuja. Sanoin vaan siinä ääni väristen että kai minunki elämässä saa jotain mukavaa olla kun tämä raskaanaolo ei ole mitenkään mieltä ylentävää. Sitten ilmeisesti tajus mitä tuli sanottua ja alko halailemaan. Eli on hormonit vaikuttanu täälläkin, ennen olisin vain suuttunu ja murjottanu illan, mut nyt on ollu aika herkillä olot :D

Maijuli ja bébè 21+4 (joka potkuttelee kovasti :heart:)
 
Sillymom, toivottavasti lääkärissä selviää, että kaikki on hyvin!

Hei tännehän tuli elämää, olipa hauska lukea teidän juttuja! :) Ihan vedet silmissä kyllä nauroin tuolle Tatomiran koiralle :D anteeksi vaan, eihän se kivaa ole siivota koiran paskaa ja oksennuksia :ashamed: mutta kun muistui niin mieleen oman rakkaan koiran toilailut aikanaan. Mutta joo, tuohan olisi voinut olla vaarallista, joten hyvä, että selvisitte säikähdyksellä ja sotkulla. Ja Maijulin karvasota oli myös aika hupaisaa luettavaa :) anteeksi vaan sultakin. Eläimet vaan on ihania ja kamalia yhtä aikaa!

Enpä tiennytkään, että ihmemiehet ovat niin harvinaisia. Mulla heti särähti korvaan tuo AUTTAA kotitöissä... ei se mitään auta, vaan tekee niitä ihan siinä missä minäkin, imuroi, pesee vessan, silittää, pesee pyykkiä, kokkaa. Muu ei tulisi kuuloonkaan. Tosin ei meillä niitä hommia lasketa, vaan se tekee kumpi jaksaa ja ehtii ja sitten kun oikein kunnolla siivotaan, niin yhdessä kilpaa touhutaan. Aikanaan on asiasta vähän kättä väännetty (mä en muka tehnyt yhtä paljon), mutta ei enää vuosiin.

Mun asenne on ollut myös, että mies ei OSALLISTU vauvan hoitoon, vaan hoitaa sitä siinä missä minäkin, omaa lastaan. Odotan jännityksellä, miltä tuntuu, kun todellisuuden märkä rätti läiskähtää naamaan sitten joskus. :LOL: Eli luulen, että kyllä nuo kotihommajutut varmaan hiukan mulle jää sitten, kun mä jään kotiin. Kerran mies jo totesi, että sähän oot sitten ”lomalla”, ja voin siis valvoa öisin vauvan kanssa, kun ei tarvitse aamulla herätä ja lähteä töihin. Tuo vähän ärsytti, vaikka selvä se, että ei se mies oikein voi pientä vauvaa ruokkia.

Hemmottelusta vielä, kyllähän sen pitää olla vastavuoroista. Musta on ihana tehdä vaikka miehen herkkuruokaa ja siistiä paikat illaksi ja ihan vastaavasti on ihanaa, kun joskus tulee itse tosi myöhään töistä ja saa istua valmiiseen ruokapöytään ja kynttilät palavat (no ne palaa kyllä joka ilta). Olikohan tää nyt kauhean omahyväistä tekstiä…? Mutta on se vaan niin ihana! :heart: Mutta joo, varmaan niissä miehissä, jotka ei tee kotitöitä on sitten paaaljon muita hyviä puolia. Ei ne kotitöitä tekevätkään oo millään lailla täydellisiä.

Amalia, minkälaista peittoa neulot, kun noin isot puikot kyseessä? Mua vähän kiinnostaisi myös tehdä peittoa ja isoilla puikoilla se etenisi mukavasti.

MLN ja Neljän suora, kiitos sokerirasitystiedoista. :) Jos ennen 28 viikkoa pitää tehdä, niin eihän tässä olekaan mikään kiire.
MLM muuten, kun sulla on ne synttärit tulossa etkä ole vielä leipomuksia miettinyt, niin mainostanpa sulle ihania kakkuohjeita, eli Kinuskikissan blogin (ks. esim. Täytekakut ) löysin itse puoli vuotta sitten ja koskaan ei ole mun leipomuksia kukaan niin paljon kehunut, kuin noilla ohjeilla tehtyjä juustokakkuja (noh, aika vähän kyllä olen tavannut leipoa, mutta kuitenkin!).

Mulle myös ruoka maistuu, sen on myös lähipiiri huomannut, eli annokset taitaa olla aika isot. Ja herkkujakin menis. Ja salmiakkia välillä yli sallittujen rajojen. Eilen kun jäin myöhään töihin taisi mennä siinä töiden ohessa melkein paketti keksejä. Tänään varauduin ennakolta ja otin mukaan kuivattuja omenoita, että edes vähän terveellisempää.

Synnytykselle en ole vielä juuri ajatuksia uhrannut. Eikä mulla ole mikään kiire vielä vauvaa saada. Nyt kun pystyy nauttimaan tästä olotilasta ja on niin kivaa, kun vatsa kasvaa ja liikkeet tuntuu. En mä haluaisi että se vielä pitkään aikaan loppuisi. Mutta aika hätkähdyttävää tosiaan, että muutaman viikon päästä tääkin olisi jo elinkelpoinen, jos sattuisi yhtäkkiä syntymään.

Hyviä vointeja kaikille!

Tellu Po 22+0
 
Muoks: hah, Tellu ehti ensin :D

Mun on nyt sen verran pakko avata sanaista arkkua, että näen punaista joka kerta kun joku käyttää fraasia "auttaako mies kotitöissä/lastenhoidossa yms yms" :mad: Onneksi me ollaan miehen kanssa yhtä mieltä siitä että koti ja lapset on yhteinen yritys jossa kumpikaan ei ole olemassa vain AUTTAAKSEEN toista siinä ja tässä hommassa vaan nämä asiat tehdään ja hoidetaan yhdessä ja sulassa sovussa. Ugh! Olen puhunut.

Huh, helpotti :D Noin muuten tänne ei kuulu erikoisia, pieni potkii ja keskimmäinen heittää kaiken mikä käteen sattuu (myös lautaset, mukit yms.) ja esikoinen on muuten vaan hankala eskarilainen :D Kävin tiistaina onnistuneesti Salsa-tunnilla ja hauskaa oli! Ei edes koskenut mihinkään. Ei supista, ei närästä, ei turvota, ei ole mielitekoja ruokien suhteen ja väsymyskin on jo väistymässä. Kaikki siis hyvin. Selkä vaivailee sen verran että kävely on hankalaa, molemmin puolin sattuu joka askeleella tuohon kannikan yläosaan. Mutta ei nyt vielä itkua tartte vääntää joten eiköhän tää kestetä kun pakko on. Liitoskipuja ei ole näkynyt eikä kuulunut, olen varmaan ja liitokseni löysyttänyt kahdella ekalla kerralla niin ettei ole enää mitään löystymistä mikä kipua aiheuttaisi :LOL:

Raparperitaivas ja mukelo rv 23+5
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Tellu Po
Pika pikaa käymässä...mulla on ollu niin kakka fiilis koko päivän ja yökin meni murehtiessa..tänä aamuna olikin sitten tosi kipeitä supistuksia,johtunee varmastikki tosta yöstä..ihan särkylääkettä jouduin ottaan ja sillä hetken päästä loppuikin...

mutta ihana lukea muiden samassa tilanteessa olevien voinnesta,ihan huippua:D!!voikaahan hyvin kaikki!

hemuliina ja ihanuus 23+1:heart:
 
Tellu Po joo, kait noissa elukoissa jotain ihanaakin on, kun niitä on nurkkiin "kertynyt" välillä vaan tuon penikan kanssa alkaa kärsivällisyys loppua, kun tuo pahojen teko tapahtuu vain, kun me ollaan töissä! Eli jos käydään kaupassa/jossain kylässä/lenkillä tmv. niin koira ei tee mitään pahaa, mut v*ttu joka helvetin kerta, kun me mennään töihin se tuhoaa jotain!! Mä en ymmärrä, et millä se sen erottelee, et ollaanko töissä vai sukuloimassa, mut joku tutka sillä on.
ja siis työpäivän aikana se on keskimäärin n. 2-3h yksin kun jossain sukulaisissa voi vierähtää helposti 7-8h et se ei tosiaan oo ees sen yksinolo pituudesta kiinni vaan tuhot alkaa välittömästi kun ulko-ovi TÖIHIN mennessä sulkeutuu.

Valitettavaa tossa on se, et mä oon aina se joka tulee töistä ensimmäisenä kotiin, eli kun mä poljen tossa v*tun vesisateessa vastatuulessa 8h työpäivän jälkeen muksun kanssa kotiin niin kotona on heti siivottava 30-60min koiran jälkiä, joskus niin että on tullut taloudellistakin vahinkoa ja joskus se vaan on sotkenut muuten (mm. klapien pureskelu ryijymatolla, pahvilaatikoiden silppuaminen pitkin taloa, pyykkien levittely ja eilen ne paskat sohvalla...) ja sen jälkeen ruoan laittoon ja sit mies saakin tulla siivottuun kotiin jossa on ruoka pöydässä, koska pääsee töistä minun jälkeeni.
Eilen tuli sellanen räjähdys koiralle, että mun oli pakko viedä se ulos naruun, etten olisi piessyt sitä, mä vaan en kestänyt kattoa koko elukkaa silmissäni kun olin niin vihainen.

Päätinkin, et kirjotan johonkin ylös sen temput ja jos joskus vielä hetkenkin erehdyn harkitsemaan koiran ottamista luen nuo tuntemukset (niitä olis tosin hyvä myös kuvata ettei oo pelkän mielikuvituksen varassa :p ) etten vaan tuota virhettä enää koskaan tee. Muuten aivan ihana koira, mut tota vaan ei jaksa.

PUH, olipas taas purkaus ja täysin aiheen vierestä, kun ei sitten vähäisimmässäkään määri koske odotusta :D :D sori....
 
Vielä tuosta sokerirasituksesta, mulle sanottiin neuvolassa että se olis hyvä tehdä vkon 24 paikkeilla, kaverille oli sanottu kun oli menny 28 vkolla että miksi vasta nyt tuut. Tässäkin on varmaan eroja paikkakunnittain. Meillä terkka pisti heti ekalla kerralla lähetteen tietokoneella labraan valmiiksi odottamaan niin täällä ne yleensä hoitaa sen suoraan ettei tarvi ite mitään lappuja pyytää/kiikuttaa.
 
Kiitos kaikille kannustaneille :heart: Siellä kaikki edelleen naperolla hyvin..ilmeisesti nyt sitten vaan ei muuta tehä kun kokeillaan kaikki maholliset antibiootit sun muut jos vaikka jossain ois joku tulehdus?..vähän nää "varmuudenvuoksi" lääkityksetkin mietityttää mutta mitään riskejäkään ei halua nyt tässävaiheessa ottaa. Pakko vaan luottaa noihin "viisaampiin" että ne tietää mitä tekee. Tulee ihan vainoharhanen olo tässä..omat pelot pääsee valloilleen. :|

Olis ihanaa voida vaan rentoutua ja nauttia tästä kasvavasta massusta asukkeineen.... :) mutta kyllä tämä tästä.

Ihana lukee täältä muitten juttuja jotka ns"samalla viivalla" saa vähän omatkin hommelit uutta näkökulmaa!! Oikein hyviä vointeja kaikille!!!!!!!!!! :wave:
 
SillyMom84, hyvä että oli pikkuisella asiat hyvin. Toivottavasti pääset masukin kanssa vielä viikkoja eteenpäin, turvallisemmille vesille.:hug:
Tatomira, voisitteko pistää koiran ulos työpäivän ajaksi? Tai sitte lukita johonkin eteiseen tai pesuhuoneeseen tai vastaavaan, jossa olisi jotain puuhaa, vaikka puruluita ja joku aktivointilelu. Ei tuo kyllä kivaa ole, jos koko talon tuhoaa.. Mulla kans kaksi koiraa ja viisi kissaa, joten onhan sitä puuhaa noissakin.
Tellu Po kyseli peitosta. Teen anopin lampaiden villalangasta kaksinkertaisella tota peittoa. Leveyttä taitaa tulla reilusti 80cm, kun en oikein perehtynyt tuohon neuleen tiheyteen. Neulon sellaista isoa "helmineuletta" eli kaks oikein kaks nurin, ja kahden kerroksen välein vaihdetaan. Tulee kyllä nopsaan, mutta tosiaan ottaa hartioihin, ja peitto alkaa jo painaa. Pituutta olen saanut nyt puolisen metriä aikaiseksi.

Muru potkiskelee jo melki kylkiluihin ?

-Amalia- ja Muru
 
Pikaisesti käymässä.
Mukava tosiaan kun tännekin palstalle tullu elämää... :D Itsellä ei omassa olossa kovin erikoista, vauveli potkii vähä väliä tuolla masussa. :heart: Ja päivät menee esikoisen kanssa touhutessa, niin että välillä on iltaisin ihan puhki. Ollaan nyt mun kotona yökylässä ku mies lähti reissuun viikoksi, enkä halua olla yksin lapsen kanssa kotona öitä. (sen verran pelkuri oon ja mielikuvitus alkaa heti juokseen ku joudun olemaan yksin.)

Kotitöistä: meillä mies tekee myös jonku verran kotitöitä esim. imuroi ja tyhjentää/täyttää astianpesukonetta. mutta esim. pyykinpesu on kyllä minun hommia. ja meillä tämä järjestely toimii hyvin. :)

Synnytystä ei olla täällä vielä mietitty sen enempää, varmaan sitte lähempänä tulee enempi ajateltua sitä asiaa. Ihan levollisin mielin olen sen asian suhteen. :)

an-ri 21+1
 
Huomenta kaikille! :wave:Se olis sitten taas yks virallinen viikko takana ja 24+1 starttaa än yy tee nyt! Ensimmäinen aamu kuukausiin ilman kunnon supistuksisia (koputtaa puuta) josko loppu sujuiskin näin.

Tää raskaus ei kyllä oo jääny ilman vaivoja.,:snotty:nautittavaa ei oo ollu mutta kyllä se "palkinto" taas saa kaiken vaipuu unholaan. Sitähän ei sais verrata raskauksia mutta kyllä tuo ensimmäinen antoi raskaudesta ja synnytyksestä niin helpon kuvan etten osannu lainkaan henkisesti valmistautuu että tän naperon kanssa maistasin kaikkia oppikirjojen vaivoja!!

Sattupa viel tonne neuvolan puolellekkin sellanen hoitaja-sijainen että ekan käynnin jälkeen soitin tulenkatkusenitkupuhelun ystävälle...aivan käsittämätön!! kyllä tarvii sanoo että neuvola ihmisillä kultaakin kallliimpi on maalaisjärki.Mutta aina ei voi voittaa ;)

Ihanaa päivää ja viikonloppua kaikille.. me jatketaan Risto Räppääjän tahtiin.. elämä ei ole hassumpaa..:whistle:
 
-Amalia- miehen kanssa joo todettiin, että pakko tolle eläimelle on jotain tehdä, et ei tosta tuu mitään, kun kyllä se syö ihan luottamusta meidän ihmisten- ja koiran välillä, että joka kerta kun tulee töistä kotiin on kotona täys raivo päällä, kun mä vaan en pysty suhtautuun tuohon välinpitämättömästi :( Pesuhuoneeseen en voi edes harkita koiraa laittavani, just ollaan se remontoitu ja siellä on jos vaikka mitä koiran tuhottavaa, mukaan lukien monen sadan euron ovi, joka varmasti ensimmäisenä olis tuholistalla niin se ei käy, eteinenkään ei onnistu kun on yhtenäistä isoo tilaa ja sinäänsä ei siis tuhoa mitään isoja juttuja, vaan kaikkea pientä (leluja, astioita, vaatteita, kenkiä jne.) vaikka ollaan yritetty ne kaikki piilottaa. Luu sille annetaan aina lähtiessä, mut se ei tosiaan TÖIHIN mennessä auta, muualle mennessä se kyllä auttaa.
Sellasella umpiterassilla se oli, mutta söi siellä itsensä ulko-ovesta läpi, eli sekin pitäisi koiran jäljiltä vaihtaa, kun se repi tietysti kaikki eristeet sieltä pois, lisäksi repi verhot ja tangot alas, söi ulkoverhouksen talosta ja osittain eristeitä sieltäkin välistä jnejne. Yhden sohvan se siellä myös pisti silpuksi...

Nyt aateltiin hommata sille pihaan koppi ja vetää vaijeri kahden sellasen betonitolpan väliin ja koira on sit siellä, kun ollaan töissä, ei talous eikä mielenterveys kestä noita temppuja. Koirassa on onneksi nöffiä ja lapinkoiraa joten sitä karvaakin on sitten sen verran, ettei heti palellu ja tosiaan koppikin sille hankitaan :) Ja kun ei ne yksinoloajat oo tosiaan kun 2-4h niin eiköhän se sen ajan pihalla pärjää :) sen mä tiiän, et se räksyttää sen koko ajan lähes taukoamatta, mut eipä sitäkään oo kun vittumainen naapuri kuuntelemassa :D Kunnon häkki toki olis parempi vaihtoehto, mut nyt ei oo rahaa sellaseen.

-Amalia- ootko koittanut neuloa sillai lievässä takakenossa, et jossain sohvalla puolimakaavassa asennossa niin, että se peitto tulis sun syliin, eikä roikkuis niiden puikkojen varassa? Itse teen nyt miehelle paitaa ja vaikka ohutta puuvillalankaa onkin, niin koon xl neulepaidasta tulee kyllä painoa ja ite annan sen just valua tohon mahan päälle ja pyrin aina neulomaan kädet alhaalla takakenossa niin ei ota hartioihin yhtään :) jos istun jossain normituolilla on hartiat heti jumissa, mut tosiaan sohvalla sillai lepoasennossa menee hienosti :)
 
Tatomira, toivottavasti saatte sen koppivirityksen nopeasti hommattua, eihän tuota menoa jaksa. Meille rakennettiin silloin aikanaan sellainen koira-aitaus leikkimökin ympärille. Muutamia tolppia ja sitten sellaista korkeaa verkkoaitaa sitä kiertämään. Ei tullut muistaakseni kovin kalliiksi, mutta käyttämättä se jäi: koira ei viihtynyt siellä, itki ja haukkui koko ajan. Kerran jätettiin se pariksi tunniksi sinne yksin ja kas, se oli järsinyt teräsverkkoaitaan (siis ei todellakaan mitään heppoista kanaverkkoa) pyöreän reiän ja nukkui sitten tyytyväisenä talon ulko-oven vieressä. Ulkona se viihtyi vaan, jos talon väki oli kotona ja silloinkin narussa (ei siis aitauksessa), josta pääsi takaovesta sisälle kurkkaamaan aina välillä.

Sillymom, vuodatapas nyt tännekin tuo karsea neuvolakokemus, kiinnostaa... Mutta hyvä, että vauvalla kaikki kunnossa! =)

Amalia, kuulostaa kivalta peitolta, mulla saattaisi olla just tuollaiseen sopivaa lankaa, mutta suurimmat puikot taitaa olla kasin kokoiset. Täytyy kokeilla niillä. Miten muuten noin iso peitto mahtuu puikoille, siis niin kuin leveydeltään..? Eikö sitä tarvi tehdä osissa? Mä taidan pyrkiä suosiolla vähän pienempään (valmistuu nopeammin! ;) )

Mulla kelaneuvola takana.
Hb=120
Verenpaine=119/73 (hmm, se on noussut, mitähän se meinaa.. salmiakistako tää johtuu...siitä en halua luopua...?)
sf-mitta=18,5 (just käyrän alapuolella)
Painoa tullut yhteensä 4 kg. (Onkohan toi paljon vai vähän? Neuvolatädin mielestä "normaalisti".)
Ja sydänäänet kuunneltiin, melkein sama kuin viimeksi=140.

Lääkäriaika varattiin samoin aika siihen sokerirasitustestiin, kuulosti toosi rasittavalta, kestääkin niin kauan.

Vauva oli enemmän vasemmalla puolella, mikä kai selittää mun vasemmanpuoleiset vatsakipuiluni pyöräillessä. Mitä muuten se raivotarjonnassa tarkoittaa? Ja mistä moinen nimitys? Siis ei mulla näin sanottu olevan, mutta muut on siitä kirjoitelleet.

Hemuliinalle parempia vointeja! Eipä kuulosta kivalta. :( Mites muuten Niiskuneiti jakselee, vieläkö pahoinvointia?

Tellu Po 22+1
 
Tellu Po hirmuisia eroja noissa sf-mitoissa, tosin on vauvojen koossakin kyllä :)
Mutta onnittelut hyvistä ultrakuulumisista :) se on aina kiva käydä neuvolassa, kun saa lähteä pois sieltä "lausunnolla" kaikki hyvin :)
Itseäni vähän kauhistuttaa, kun mulla sf-mitta oli rv 23+2 peräti 24cm (eli meni käyrän yläpuolella komeasti) kun kolmesta edellisestä mulla on noilla viikoilla ollut mitta 20 tai 21 cm ja 24cm on saavutettu vasta rv 30 paikkeilla + ultrassa tämä pikkanen oli isompi, kuin sisaruksensa niillä viikoilla.
Vähän se huolestuttaa, kun mulla ei oo "lupaa" synnyttää yli 3500g lasta alakautta, et jos tästä tuleekin joku jättiläinen niin sitten taitaa olla sektio edessä :(
Mulla kaikki aiemmat lapset on olleet aika siroja (3210g 3410g ja 2960g) niin nyt kyllä kauhistuttaa. Lisäksi kun vertailin masukuvia nyt ja edellisessä raskaudessa niin tää maha on kyllä selkeästi suurempi!!

Raivotarjonta tarkoittaa sitä, että vauva on mahassa pää alaspäin, eli se on hyvä juttu :) sit on perätila (en tiiä miten merkataan) ja sivuttain, mulla meinaan oli ekan kerran raivotila, mut nyt laitettiin ST eli muksu on poikittain... huoh! Sekin meinaan vähän mietityttää, kun kaikki muut lapset on raivotarjonnassa pysyneet siitä asti kun sitä on merkkailtu, mut tää sit ilmeisesti kääntyilee. Et tuleekohan nyt sit joku perätila vauva ja neljäs kokemus on sit suunniteltu sektio... taas tulis erilainen kokemus :( alakautta tahtoisin kovasti vaavin synnyttää.

onpas omanapaista *nolo*

tatomira 24+5
 
Tatomira:LOL:, nauru tuli kun luki teidän koiran metkuja, sori :ashamed:. Meillä on isompi koira pyreneittenkoira/pyreneittenmastiffin ja berhandilaisen/buldogin sekoitus. Itepäinen kun mikä, ja kokoakin piisaa, niin ihan kiva yhdistelmä. Alussa ei viihtynyt yhtään kun pistettiin ulos kiinni, räkytti, mutta kyllä siihen vain oli tyytyminen. Aika harvoin kyllä kiinni edes pidetään, yleensä on pihassa vapaana. Tää hurtta ei pääse koppiin, mutta vaijeri ylettyy latoon, joten sieltä löytyy suojaa. Heh, kerran kun tuli vieraita pihaan ja vein rontin (raahasin pannasta) kiinni, ni huomasin että panta on niin löysällä, että se luiskahtaa päänläpi jos vetää. Onneks rontti ei ite sitä ole hoksannut.. Pienempi koira (lapinkoira/villakoira) inhoaa myös kiinni olemista, mutta onhan se oltava joskus. Ennen isompi koirista oli yötkin ulkona, mutta nykyään otetaan se kissojen seuraksi eteiseen. Karvaa ja kuolaa kun lähtee aika kiitettävästi, niin sisätiloihin sillä ei ole pääsyä. Pikkukoirasta ei lähde karvaa, joten sillä on yksinoikeus meidän eläimistä olla sisällä. Minulla itselläni on allergiaa, niin kissatkin joutuu olemaan joko pihalla tai omassa huoneessaan.
Kiitti tosta neulomusasento vinkistä, täytyys kokeilla =)

TelluPo Juu, kyllä mahtuu puikoille ihan hyvin. Mutta kapeampikin peitto kyllä vauvalle piisaa. Ei ollut minullakaan tarkoitus näin leveää tehdä, mutta kun siitä vain tuli niin iso =)

SillyMom84 Kiva kuulla että tänään on ollut parempi päivä. Toivon sinulle lisää hyviä päiviä =)

-Amalia- ja Muru 23+1
 
Tatomira, kuulostaapa hankalalta tilanteelta tuon koiran kanssa. Entäs sitten ihan joku isompi sisälle laitettava häkki johon sen saisi siksi aikaa kun olette töissä. Tuo 2-4h ei tosiaan kuulosta kovin pitkältä ajalta jättää ihan vaikka häkkiinkin. Toisaalta ulkonahan olisi aina vähän enemmän virikkeitä, ja jos tosiaan paksuturkkinen koira niin se voisi olla ehkä paras vaihtoehto ainakin nyt kun ei ole vielä liian kylmät ilmat.

Sillymom, hyvä että pienokaisella kaikki hyvin! Toivottavasti sinunkin olo vähitellen parantuisi :)

Täälläkin kela-neuvola käyty - vielä kun saisi aikaiseksi niihin lappuihin perehtyä ja kysellä palkanlaskennasta saanko äitiysloman ajalta palkkaa jne... huoh. Ehkä sit ensi viikolla... Kysyin myös mahdollisuudesta käydä uudelleen ultrassa (meillä siis vauva oli yli viikkoa pienempi kuin viikot ja kasvot / leuka / suu näkyivät huonosti ja niistä oli epäselvyyttä ovatko kunnossa), mutta eipähän siihen ole mahdollisuuksia. Sanoi vaan että yksityiselle jos joku on jäänyt mietityttämään. Yksityiselle ei kyllä ole varaa tässä elämäntilanteessa, muuten menisin sinne hyppien pomppien :( Harmittaa kyllä, kun neuvolassakin on ultralaitteet jolla ne olisivat voineet nuo pyytämäni asiat vielä uudelleen tarkistaa ja aikaisemmin niin ylistivät sitä että niillä voi aina katsella tilannetta jos siltä tuntuu. Noh, tammikuussa sitten näkee toivottavasti pienen - muita ultria ei tosiaan ole enää tuon rakenneultran jälkeen tulossa. Hoitaja vaan sanoi, että nyt kannattaa käydä kun vielä 24 viikolle (?) asti voi keskeyttää jos jotain ilmenee. Ei siis kyllä olisi enää harkinnassakaan tätä enää keskeyttää vaikka olisikin jotain vikaa, olisin vaan halunnut jättää (turhan?) stressaamisen pois :( Oon niin kade niille jotka pääsee suunnilleen joka kerta neuvolassa käydessä ultraan!

Päivät ja viikot kuluu muuten tosi nopsaan! Vielä en ole ehtinyt hankkimaan mitään vauvalle - huh, mitenkähän kiire mulle vielä tulee :D Pikkuisen lihasvoimat alkaa kasvaa ja nyt niitä potkuja ja liikkeitä tuntee kyllä pitkin päivää :) Mieskin on jo päässyt tuntemaan niitä :) Joka tapauksessa hyvillä mielin tässä mennään eteenpäin - yritän vaan keskittyä tulevaan ja tyhjentää pääkopan turhista murheista :)!

SenSen 22+5
 
Viimeksi muokattu:
Tervetuloa SillyMom84, toivottavasti sun raskaus jatkuu loppuun asti ongelmista huolimatta.. :)

Tatomira No voi kääk! :O Ulos mäkin sen koiran tuossa kohtaa tosiaankin laittaisin..Melkoinen otus.. :D Meidän vanha koira söi kerran seinän hirrelle asti, joten tiiän mitä tuo on... Mulla kävi hyvä tuuri et vaikka nykyisessä on sakemannia, kaukkari ja labradorinnoutajaa, ei se mitään ole koskaan oikein tuhonnut..Jos nyt ei paria kauhaa ja juustohöylää lasketa kun raukalla on pohjaton maha ja kaiveli ennen tiskialtaasta kaikki missä oli vähänkin ruuan jämiä.. :whistle:

Perätila merkitään PT, junnuhan oli RT:ssä koko ajan, kunnes päätti muljahtaa ympäri rv33 ja sehän se nauratti, onneks tajus muljahtaa takas oikeinkin päin rv36, muuten olis menny kääntelyks.. :x

Tellu Po:lla näkyi olevan ihan hyvä neuvolakäynti! :) Hyvä homma.

Synnytystä Olen miettinyt jo rv11 asti, esikoisen synnytyksestä jäi takaraivoon asioita joita haluan parantaa jos vaan pystyn ja hieman ehkä tehdä juttuja eritavalla, mutta vaikka kaikki ei mennyt niinkuin elokuvissa, synnytys ei pelota tai jännitä, enemmän melkein jännitän rv36 tulevaa synnytystapa-arviota.. :D

Kotitöitä meillä ei mies normaali olosuhteissa tee ollenkaan, töidensä takia, jos toinen on 15h töissä, ei sen enää luuttua tartte kaapista kaivaa. Ja kokkausta tuo nyt ei harrasta muuten vaan, tosin kimputin sitä kyllä just et sais tehdä hirvipihvejä kun vain se saa niistä niin pirun hyviä.. :D
Nyt kun ukko on ollut kotona parisen viikkoa, on pirttihirmu pistänyt sen töihinkin välillä, mutta niin sen kuuluukin.. :)

Mie tuossa sit päätin et otan äitiyspakkauksen rahana ja käytän ne rahat tupliin sit kuitenkin..Löysin netistä edullisesti carena double swing rattaat vauvakopalla ja niitä lähden kurkistelemaan n. viikon sisään, todennäköisesti ostan ne..

Eli tässä jossain kohtaa vähän likempänä vuodenvaihdetta, meillä olis Emmaljungan duo edget myytävänä, vanhat mutta toimivat.


Jos jotakuta kiinnostaa niin laita yksityisviestiä asiasta.

Mut nyt junnu tekee jotain pahaa keittiössä, joten pakko juosta sinne!!

Viikonloppuja!

Maira ja pimpula 22+3
 
Viimeksi muokattu:
SenSen Uskomatonta tuo toiminta!! Siis jos neuvolassakin kerran on ultra niin miten ne ei voi katsoa, et onko kaikki kunnossa?!?? kun siis se jäin niin epäselväksi siellä neuvolassa.
Itse ajattelisin sen niin, että vaikka ei keskeytys olisikaan vaihtoehto niin jos jotain on vialla niin saisi tietää sen, että voisi valmistautua asiaan jo raskausaikana.

Mutta toivotaan, että kaikki on kunnossa vaikkei nyt ilmeisesti sitten säästösyistä (miksipäs muutenkaan?) asiaa tarkasteta.
 
Heip!

Kommentoin muiden juttuja sitten paremmalla aikaa, nyt suoraan omaa napaa: kävin tänään äippäpolilla kun on supistellu jo monta viikkoo. Tarkistivat kohdunkaulan tilanteen ja kaikki onneks siltä osin hyvin. Käskivät kuitenkin ottaa rauhallisesti ja määräsivät viikon sairaslomaa. Tarkistivat myös vauvan voinnin ja siellä myös kaikki hyvin. Lääkäri kysyi lopuksi, että onko teidän esikoinen tyttö vai poika johon sanoin, että poikahan tuo. Lääkärin ilme oli sen näkönen että näki tämän tulokkaan sukupuolen ja kysyikin sitten haluanko tietää, johon sanoin että kerro nyt sitten (vaikka tarkotus olikin pitää yllätyksenä, mutta uteliaisuus voitti :D) ja sanoi sitten että selvä TYTTÖHÄN tuo! Joten mulle vois lisätä punaisen sydämen!:heart: Näinhän mä olin vahvasti ajatellutkin, mutta en usakaltanut uskoa siihen sillä miehen suku on poikia täynnä. Sukupuoli aiotaan kuitenkin pitää muilta salassa syntymään saakka.

Sf-mitasta sen verran, että mulla se oli viime neuvolassa rv 22+3 18cm, joka on kutakuinkin keskikäyrällä :)

hyviä vointeja kaikille!

Ellen ja tytöntyllerö 24+3 :heart:
 
Onnea Ellenille prinsessasta! Ja Tatomiralle jaksamisia, veljellä on kans tuon tyyppinen ympäristöntuhoajax2 niin tiedän tosiaan että siitä on nauru kaukana kun menee kotiin ja paikat on päreinä...

Tuosta raivotarjonnasta vielä, eikös raivotarjonta tarkoita että lapsi on takaraivo edellä tulossa, kasvotarjonta on sitten jos tulee naama edellä? Jostain muistan lukeneeni..

Ja sitten tämän päivän v*tukseen. Yritin tuossa täytellä netissä Kelan erityisäitiyspäivärahahakemusta ja hokasin kaikki mahdolliset liitteet mitkä pitää hankkia! Voi taivas että voi olla hankalaa! Lisäksi ilmeisesti tuo tavallinen lääkärintodistus minkä teki ei riitä (A todistus) vaan tarvii jonkin SV lomakkeen! Meilläkin vaihtuu neuvolassa lääkäri joka välissä niin miten sen nyt saa kiinni ja uutta lomaketta väsäämään? Vai pitääkö mennä yksityiselle hakemaan ja maksaa ite lystin? Voi taivas.... Ressi nousee vähemmästäki! Ja sinnehän piti selvittää kaikki matkakulut ja jäsenmaksut ja ARGHH!!!! Noh, koitetaan jaksaa...

Maijuli ja bébè 21+5
 
Pikaiset ultra kuulumiset täältä: Kaikki oli loppujen lopuksi OK. Tutkimus kesti tunnin verran ja mitään mitä kuului löytää ei meinattu löytää... Ei aivojen, sydämen eikä vatsan osalta.
Uusi aikakin annettiin ensi viikolle, mutta peruttiin sitten tarpeettomana kun se vatsalaukkukin sitten lopulta täyttyi. Huolta tutkimus kuitenkin aiheutti vaikka kaikken pitäisi olla kunnossa.
Koko oli n. viikon pienempi kuin viikot. LA ei muutettu.

Sukupuolta kätilö ei suostunut sanomaan, mutta omien havaintojen mukaan meille olisi tulossa kolmas poika.

Neuvolassakin kävin ylinmääräisen kerran tosi kovan väsymyksen takia. Hb oli laskenut 30 yksikköä ja vaikka oli edelleen 119 aloitettiin rauta. Suurimmaksi tolkuttoman väsymyksen aiheuttajaksi kuitenkin epäiltiin 1- ja 2 v poikiani ja kolmea peräkkäistä raskautta.
Kohdunpohjankorkeus on kahdessa edellisessä raskaudessa ollut alakäyrän molemmilla puolilla, pääasiassa alapuolella. Nyt yllättäen yläkäyrän yläpuolella :O
Sykkeitä ei tahtonut löytyä ja neuvolatäti epäili istukan olevan edessä. Istukka kuitenkin oli takaseinässä ihan kohdunsuun yläpuolella.

Bassets rv 22+2
 
Heippa kaikille!

Onnea kaikille hyvistä ultrakuulumisista :)

Täällä ollaan sairaslomalla joka jatkuu sinne äippäloman alkuun asti..ei paikat kestä tuota työtä :( joten nyt sitten lepäillään ja otetaan rauhallisesti!
Vielä kun sais tuon ajan kulumaan jotenkin :) Ensi viikolla olisi se kelaneuvola ja onkin kiva tietää mikä tuo sf-mitta on. Maha on jo nyt paljon isompi mitä esikoisesta, melkoinen pallo tuossa edessä :D liikkeetkin tuntuu ihan hyvin, välillä meinaa tehdä ihan kipeetä kun papu nousee ihan tuonne kohdun yläreunaan.. huh huh. Muuten täällä menee ihan hyvin!

Täälläkin tuota synnytystä olen miettinyt ja toivonut ettei mene hirveesti yliaikaiseksi niinkuin esikoinen, että jouduttiin käynnistämään. Ekassa synnytyksessä tuli jonkun verran repeämiä, mutta jospa tämä toinen tulisi liukkaammin ulos :LOL:

Täällä kans vaivaa raskausajan dementia tai joku sellainen.. mitään ei muista. Esikon synttärit on huomenna ja en sit ollut muistanut alkuviikosta ketään kutsua edes. Tytön kummitäti soitti onneks keskiviikkona ja tiedusteli millos juhlat pidetään :) sain sit ilmotettua muillekkin sukulaisille, hiukan myöhässä kylläkin :D
lahopää mikä lahopää!

Nyt täytyy lähtee laittaa pyykit kuivumaan! Mukavaa viikonloppua kaikille!

Nuhmuliini80 22+4 :heart:
 

Yhteistyössä