~*~ Tammikuun Vauvat 2012 marraskuussa ~*~

inkalilla voimia :hug: varmasti raskas tilanne! Olisiko helpompaa ottaa ihan kokonaan pesäero miehestä, et vähän "herättelis" sitä, et jos ei käytös muutu niin sit ei oo kotiin asiaa? En mä tiiä, toivottavasti nyt asiat selviää!!

tiikerinlilja mä ostin viime odotusaikana valmiiksi kolmet imetysliivit, yhdet kalliit ja sitten kahdet h&m:n halppikset, jotka maksoi olikos ne nyt 9,90 vai 19,90€ yhteensä ja noita kalliita käytin pari kertaa ja noi h&m:n halppikset olikin sitten käytössä siihen asti, et lopetin imetyksen ja ne odottaa kaapissa tätäkin.
Niissä otin vähän reilumman koon, mutta sillonkin mietin, et nuo on niin halvat, ettei sillä oo mitään käytännön merkitystä.

Itse en kauheasti liivejä hamstraisi, koska voihan olla, ettet imetysliivejä ees tykkää käyttää :) kahden ekan kanssa mä en käyttänyt, mut kolmannen kanssa olin jo kokoa "lehmä" ton rintavarustuksen suhteen niin käytin niitä, koska olivat ainoat liivit, jotka ylipäänsä päälle mahtuivat!

MLM en ole ottanut influenssarokotusta enkä tule ottamaankaan, eikä minun lapsiini myöskään moista ikimaailmassa pistetä niin kauan, kun mä olen se, joka asiasta päättää (ja onneksi mies on samalla linjalla asiasta kanssani) myöskään possunuharokotetta en aikanaan ottanut, eikä kukaan muukaan meidän perheestä, vaikka neuvolan puolesta jonkun verran asiaan painostettiinkin, mikä oli todella ahdistavaa ja typerää käytöstä neuvolan puolelta!
Mä oon muutenkin tullut rokotusten suhteen tosi skeptiseksi ja olen kieltänyt kuopukselta yhden rokoteohjelmaan kuuluvan rokotteen (rota-virus) ja tältä tulokkaalta kiellän kaksi (rota- ja sitten se pneumokokki (eikö se tollanen ollut?), tuo ei kuopuksen aikana rokoteohjelmaan kuulunut)

Nyt mulla on sit alkanut joululahjaneuloksetkin :) miehelle neulon kirjoneuleella sukkia ja toinen sukka on nyt puolessavälissä ja mä oon jo ihan kyllästynyt koko kirjoneuleeseen!! Harmi, kun sillai saa tosi nättejä neuleita, mut ei vaan jaksa, sitä kun ei todellakaan väsätä televisiota katsellessa. Tytölle ajattelin neuloa boleron ja pojalle pipon, kuopus jäänee ilman, kun en sille mitään keksi. Äidilleni tein/teen pipon, tumput ja kaulaliinan, noista viimeinen on kesken. Jänskättää vaan, et ehdinkö saada kaiken valmiiksi ennen joulua, kun jouluun ei enää ole kuin 5 viikkoa!!! ja kahden viikon päästä vasta pääsen lankaostoksille!

Mulle on iskenyt aivan tolkuton VÄSYMYS! Tekis mieli nukkua KOKO ajan ja siis nukun kuitenkin ihan hyvin! Monta yötä on mennyt niin, etten oo ees pissalle herännyt yöllä! Mieskin kun on töistä tullut yöllä kotiin en oo ees herännyt siihen! Silti aamulla nouseminen on täyttä tuskaa.

Näin muuten taas synnytysunen, tällä kertaa jouduin hätäsektioon ja meille syntyi pieni, vaikeasti vammainen poika... oli aika ahdistava uni, kun vauva vietiin tietysti pois ja sitten en saanut edes nähdä häntä ja unen aikana ei selvinnyt, että mikä vauvalla on ja selviääkö hän edes hengissä :( joo, pelkkä unihan se oli, mutta silti.

tatomira 33+5
 
Perjantaita kaikille!

Voi inkalilla, kyllä kuulostaa tosi tosi kurjalta tuo teidän tilanne. Jos kaava on selvä ja mies noinkin pahasti alkoholisoitunut, niin minä en enää harkitsisi asiaa. Itse olen edellisessä elämässä joutunut tekemään niin eikä ole kaduttanut yhtään. Päinvastoin. Elämä muuttui paljon paremmaksi. Voimia kovasti sinulle!

Nukkuminen on täälläkin hankalaa, nyt jo masun koon vuoksikin, kun aiemmin se oli lähinnä pääkopasta kiinni. Sängystä punnerretaan varovasti ylös ja kääntymiseenkin saa keskittyä.

Vauvan asettumisesta masuun ei mulla ole mitään hajua. Välillä liikkeet tuntuu kovasti oikealla puolella sivussa/yläosassa ja välillä taas alavatsalla. Missään vaiheessa täällä ei ole arvioitu miten päin on eikä myöskään vauvan kokoa - paitsi silloin ultrissa annettu kokoarviot. Sf-mitta on keskikäyrällä, mutta ei kai siitäkään voi päätellä vauvan kokoa. Muuta kuin että on koko ajan kasvanut.

Söpöjä masuja :heart:.. Omasta on vaikea sanoa mitään kun se tuossa edessä on, välillä kuvasta tai peilistä katsoessa ällistyy, että tältäkö nyt näytän. Ja toisaalta hengittäminen on alkanut vähän tuntua vaikealta kun maha on jo niin ylhäällä.

Kaikille parempaa viikonloppua ja lämpöisiä aatoksia!
Katapultti rv 31+3
 
inkalilla paljon voimia ja haleja sinne :hug:
Kauhea tilanne. Toivottavasti kääntyy parhain päin, ja pysyvästi. Itsellä kokemuksia samasta aiheesta lapsuuden kodissa ja pitkässä parisuhteessa :(
Nyt onneksi "terve" ja onnellinen liitto josta lapsetkin peräisin :)

Influenssarokotuksesta sain sen viikko takaperin ja pojat jo viikon aikaisemmin. Meillä, siis meidän perheessä, rokotetaan kaikki riskiryhmiin kuuluvat. Pojat on rokotettu rokotusohjelman mukaisilla rokotteilla ja lisäksi esikoinen omakustanteisesti rota- ja pneumokokkirokotteella ja kakkonen pneumokokkirokotteella. Hänellä rota kuului jo ohjelmaan.

ON me ollaan kaikki flunssassa. Iskä ja mummot eniten ja (kummaa kyllä) minä kaiken vähiten. Pojat siltä väliltä. No kait minäkin vielä ehdin oikein kunnolla sairastumaan kop kop.
Migreenistä kärsin edelleen joka päivä. On jatkunut nyt jo 6 tai 7 viikkoa. Välillä on onneksi parempia päivä ja huonoinakaan särky ei ole lamaannuttavaa, mutta raskasta kun jatkuu noin pitkään. Eniten haittaa näköhäiriöistä ja pahoinvoinnista.

Bassets rv 31+2
 
Pikainen tervehdys ennen muksun iltatouhuja!

Imetysliiveistä on ollut puhetta. Minä hankin esikoisen aikaan Carriwellin pehmoimetysliivit ja ne oli sairaalassa ja sen jälkeenkin kotikäytössä ihan ykköset. Niitä kun voi pitää yölläkin, ei paina eikä purista eikä tarvi herätä lakanat maidossa :). Nytkin tilasin kahdet semmoiset valmiiksi ja muita en sairaalaan ota. Tosin mulla tuota rintavarustusta ei hirveästi ole, joten en tiedä, miten ne toimii isompikokoisilla.

Omia kuulumisia: hemppa oli laskenut turhan alas ja siitä on seurannut väsymystä ja heikotusta. Nyt sitten yritän saada sitä vitamiineilla ja ruokavaliolla parempaan suuntaan. Vauva oli viime neuvolassa pää alaspäin ja tuntuis pääasiassa pysyvänkin niin. Vielä näkyy mahtuvan aika paljon heilumaan kuitenkin. Nyt alkaa jo hauskasti tuntemaan vatsan päältä selkää, peppua ja jalkaa. Tosin niistä ei kyllä koskaan varmaksi tiedä, että mikä on mikäkin =).

Hyvää viikonloppua kaikille!

Meelia ja pikkumyllertäjä 31+
 
Huomenta ihanaiset

Kiitokset kaikille... :hug:

Miestä ei ole vieläkään näkynyt. Eilen laittoi sentään puhelimensa päälle, mut ei mitään. Se on viina mikä miestä vie :(

Misteri on selvinpäin ihanne mies (jollei seksittömyyttä lasketa) . Ihanne isä. Siis kuin Luojan Lahja, oikeesti. Mutta... kun viina saa vallan, tulee hänestä Rotta, ilman harkintakykyä, ilman omaatuntoa. Millään ei ole mitään merkitystä. Vain pullolla.
Me ollaan tahkottu tässä suhteessa kohta 13 vuotta. Syyskuussa 2010 hän meinasi menehtyä haimatulehduksen aiheuttamiin komplikaatioihin, mutta sai vielä mahdollisuuden elää TERVEENÄ, eli tuosta ei suurempia seuraamuksia terveydellisesti ollut. Silloin hän teki totaalistopin viinan suhteen. Sitä onnea jja auvoa kesti 10kk päivälleen. Kaksi retkahdusta tuli heinä-elokuussa. Elokuun retkahdus päättyi taas sairaalaan, mutta tällä kertaa ei ollut haima ehtinyt tulehtua. Hyvä niin, sillä lääkäri sanoi, että neljännestä tulehduksesta haima ei todennäköisesti toipuisi, vaan seuraamuksena tulisi vähintäänkin haiman vajaatoimintaa jne.
Misterillä tuntuu olevan myös alkoholisteille tyypillistä itseluottamuksen ja pitkäjänteisyyden puutetta. Usein retkahdus on tapahtunut juurikin silloin, kun hän on tehnyt joitain pitkän tähtäimen suunnitelmia ja on ottamassa suurta askelta elämässä eteenpäin. Aivan kuin paniikin omaisesti olisi pakko pian pilata kaikki vaivalla aikaansaadut suunnitelmat ja päämäärät. Esim. tämä maanantaina alkava koulutus. Hän on melkoisen hyvä timpuri, koulutus puuttuu ja tietysti vakkarityöpaikan saaminen on aika mahdotonta. No tiedän kokemuksesta, ettei hän tuota koulutusta aloita maanantaina, saati kykenisi suorittamaan loppuun asti. Ei kykene. Loputon suo siis. Elämässä ei koskaan pääse eteenpäin, kun toinen ei kykene kantamaan omaa vastuutaan ja sitoutumaan suunnitelmiin, tai sitoutumaan suunnitelmien loppuunviemiseen.
Erottu ollaan noin sata kertaa. Aina mä oon sen takas ottanu. Siinä on sellainen juju et erossa ollessa hän juo ja juo. Lapsia ei tapaa ja mulla voimat loppuu kesken. Samoin loppuu halu pärjätä yksin. Kun olet yksin, niin olet sitten totaalisen yksin. Misterin sukulaiset hylkäävät minut ja lapset. Omista ei oikein avuksi ole. Asuvat kuka missäkin ja omaa äitiäni ei mun jaksaminen ole koskaan kiinnostanut. Mutta suurin ongelma tuntuu olevan se yksinäisyys. Siihen mun yritelmäni aina kaatuvat :(
Ja siihen kuinnka lapset ikävöivät isäänsä.

Misteri ei ole väkivaltainen. Ei humalassa, eikä selvänä. Jotain hyvää siis siinäkin retaleessa. Riitelyä meidän perheessä ei ole. Oikeesti. Mussa on vähän sitä vikaa, että mä kerran ilmoitan mitä vikaa jossakin asiassa on, ja sen on sitten kerralla oltava selvä. Mä oon aika kamala jyrä :ashamed:
Mihin mun sanomiset ja tekemiset ei tepsi, on tuo Kingien Kingi. Eipä silti, enpä tiedä ketään kuka olisi kumppaninsa PUOLESTA vvoittanut taistelun alkoholia vastaan :p

rokotukset mä en kans ottanu. Piikkikammo ja sit mä jotenskaan en luota niihin. Niitten seurauksiin jne. Aattelin, et ei mua ja mun lapsia ennenkää oo influenssat kaatanu, et ei kaada nytkään ;)

Imetysliivit voi kökkö. Tässähän on käynyt nyt niin perinteisesti, et öttikselle mä oon kaiken hommannu, itteni vaan unhottanut :) Kutsuisin tätä "Äitisyndroomaksi" :D Mie ostan kaikista pehmeimmät ja edullisimmat. Edellisestä ostin hintaan 5,99 Lidlistä uteliaisuuttani parit kappaleet ja ne oli tosi hyvät aikansa. Oli mulla parit muutkin, mut ne oli inhottavia iholla. Lidlin Ei kiristäny eikä puristanu. Oli pehmeet ja hippasen topatut. Ne on nyt kyllä niin armotta menettäny kaiken muotonsa ja tukevuutensa, et kyllä on pakko hommata uusia.
Aattelin sellaista imetystoppihässäkkää koklata. We'll see.

Nukkuminen Etäisesti muistelen, että joskus ehkä sellaista on tullut harrastettua. Nimim. Levottomat jalat, levottomat jalat... Kamala vaiva! Klo 03 olin vielä hereillä, sit oon nukahtanu ja herätys 08 kun kuopus kyseli, että missä iskä on. Sit kun yrität epätoivoisesti nukahtaa... psyyke tekee tepposet ja kierre on satavarmasti valmis :p

Tatomira karsee uni sulla. Onneks unet on vain unia. Muistan kun pojastani aikanaan näin unta, että hänellä on suu- ja kitalakihalkio, niin koko synnytyksestä ei hankkinut tulla mittään,. kun pelkäsin niin hitosti. Sit kun pieni oli putkahtant ulos, eka kysymys oli et onko sillä joku huulihomma. No ei ollut =)

Bassets voimia flunssa-aaltoon ja migreenin kanssa tahimiseen. Todella inha vaiva. Kun kovasti ja pitkän aikaa särkee ja tekee pahaa, niin silloin minä ainakin oon itsekkäästi toivonut, että syntyis jo että sais jotain lääkettä. Luulis silti, että migreenilääkkeitä on turvallisiakin, kun migreeni on aika usean odottavan äidin kiusana?!? Tietysti kaikki lääkkeet ei ees auta kaikilla :( mutta sais ne kyllä ton migreenin tutkia ja kokeilla jotain... Ees sitä happihoitoa.

Viikonloppuja Leidit :heart:

Inkalilla ja öttis 31+1
 
Saatin ostettua ihanat suklaanruskeat yhdistelmät <3 Koppa näyttää kyllä tosi kapealta, miten lie sisään mahtuu makuupussi + toppapuku + vauva? Vaunut olivat pakkauksessa ja mies vaunuja kootessa huomasi, ett renkaat ovat tyhjät (luonnollisestikin). Miten niitä olisi kätevintä täyttää? Voiko huoltoaseman rengastäyttöä käyttää vai normaalilla pyöränpumpulla? Jos käyttää tuota huoltistäyttöä, niin miten osaa täyttää niin, ettei renkaaseen tulee liikaa ilmaa? Nimim. ei koskaan ko. laitetta käyttänyt :)

Neuvola oli eilen. Hb oli noussut kivasti rautalisällä 50 mg/päivä. Terkka ultrasi pikaisesti, ja totesimme, että vauvelin pää on tuossa navan yläpuolella, eli ei ole vielä oikeassa asennossa. Muutamin viikkojen päästä neuvolalääkäri, joka tutkii tarkemmin ja tarvittaessa laittaa lähetteen arvioon. Onkohan ihan normaalia, että vauveli on viettänyt koko raskauden ajan vain kohdun oikealla puolella? Terkka sanoi, että yksi mahdollisuus on myös se, että kohtu on vain sen mallinen. Jos näin, niin eihän vauva voi edes mennäkään raivotarjontaan....vai miten on?

Kannattaako aluksi ostaa pari eri merkkistä vaippapakettia, jotta sitten tietää mikä sopii ja mikä ei? Kaupassa näyttää olevan miljoona eri korviketta. Jos ostaa varalle, niin mistä tietää että mitä niistä kandee ostaa...?

Mites muilla kirkkoon kuulumattomilla on mennyt nimiproseduuri maistraatin suuntaan, eli mitä toimenpiteitä aiheuttaa?

Oletteko ostaneet tai aiotteko ostaa vauvalle sellaisen ensikirjan, johon tulee vauvan kuvia ja tekstejä? En oikein tiedän kirjan oikeaa nimeä :)

*Muoks vielä näin la-iltana*
Käytiin ostamassa pienokaiselle sänky IKEAsta <3

32 + 2
 
Viimeksi muokattu:
Nyt tulee omanaipaista tekstiä. pahoittelut siitä. eilinen neuvolakäynti aiheutti seuraavanlaisen huolen: eli siis, kaikki muuten kunnossa, sydänäänet yms muut hyvät mutta sf-mitta oli vain 26,5cm (eilen rv 33+3)! Eikä siinä muuten mitään, mutta edellisellä neuvolakäynnillä kolme viikkoo sitten sf-mitaksi saatiin 29cm!!! Mutta olen kyllä sitä mieltä, että se oli mittausvirhe, sillä sf olisi tuolloin pompannut huimasti käyrällä. Neukkutäti oli samaa mieltä. Mutta jokatapauksessa tuo sf mitta on nyt pieni ja sekös aiheuttaa nyt huolta :( Pelkään, että tyttö on kovin pieni ja pelkään, ettei istukka toimi kunnolla ja kaikenmaailmaan kauhuskenaariot pyörii mielessä. Neuvolasta laittoivat lähetteen äitiyspolille, mutta sinne aika tulee vasta n. kahden viikon pääsätä! Onko jollain muulla toi sf ollu pieni ja onko ollu merkki jostain ongelmasta? entä onko tehny laskun käyrällä ja mistä se on johtunut? kiva jos joku osais vastata...

Huolestunut ellen ja tyttönen 33+4
 
Ellen:hug:
Nyt hengität ihan rauhassa ja syvään. Nlatäti on tehnyt lähetteen, äippäpolilla tarkastavat lähetteen syyt ja kutsuvat sinut käymään. He varmasti ovat nähneet ja kokeneet useita erilaisia tilanteita ja ymmärtävät toimia tilanteen vaatimalla tavalla. Siis tarkoitan kiireellisyyttä! Minulle ainakin soittivat perjantaina ja maanantaina olikin jo aika. Ja sitten... Minun lapsellani on makrosomiaepäily ja sf-mitta pieni. Eli sf-mitta, se on loppujen lopuksi aika epäluotettava suure vauvan kokoa arvioitaessa. Lopuksi... ensimmäistä lasta odottaessani, Rv33, nlassa täti huomasi että sf-mitta oli pienentynyt ja siitä johtuen teki lähetteen polille. Syy pienentymiseen oli vauvan aikainen laskeutuminen ja kiinnittyminen. Siitä huolestuttiin, että vaavi syntyisi liian aikaisin, mutta hän syntyi vasta RV41+2.

Ja se mitä voit tehdä lapsesi hyvinvoinnin arvioimiseen on liikelaskenta ja kenties lapsen reagoimisen kuulostelu... Ja aina voit tietysti mennä lapsen hiljaisuuden ja vähäisen liikkumisen vuoksi sairaalaan tarkistuttamaan tilanteen. Samalla voit kertoa viimeisen nlakäynnin yhteenvedon, jolloin uskon heidän käyrien jälkeen ultraavan pienen.*wink-wink*
(Vaikka liikkuisikin normaalisti, eihän niitten tarvi sitä siellä tietää ;) )
 
Ninnatar vaunun renkaissa olevat venttiilit määrittää sen kummalla ne on täytettävä. Toisiin käy fillarin pumppu, toiset vaatii sen huoltiksen pumpun. Sitä et kuin täytee ne voi tunkee... vaikea sanoo, mut ei ne kovin löysät saa olla, tai niit on tosi tylsä työnnellä etiäpäin. Mun neuvo on... niin täytee ku uskallatte laittaa :)
Vaipoista... niitä tosiaa kannattaa koklata paria merkkiä. Meillä yhdellä Pampers oli ainut oikea, mut jollakin ei toiminu muu kuin Libero. Milloin oli kakat niskassa ja milloin housut pississä.
Korvikkeista. Mä en koskaa oo valmiiks ostanu, oon luottanu enemmän kysynnän ja tarjonnan lakiin. Mut tosiaan, varmaanki sitä olis pari tetraa hyvä olla varuiks, mä oon kuullu et NANnia noi olis suositellu, mut en oo ihan sata. Katsoin joku kerta korvikehyllyä uteliaisuuttani, niin meinasin perseelleni lentää, oli niitä yhtä sun toista sorttia sen sadan eri vaiheen korvikkeita. Kokeilemalla sekin selviää, et mikä teidän vauvan suolistolle sopii ja mikä ei.
Sit toi nimihomma... Lapsen syntymän jälkeen maistraatista tulee aika nopsaan lappu jossa on sun tiedot ja isän jos ootte naimisis, lapsen sotu ja sit jotain rastiruutuun meininkiä seurakuntaan kuulumisesta. Siinä on kohdat joihin merkitään lapsen nimitiedot ja sillä lapulla sit ilmoitetaan maistraatille tai kirkolle kaikki tarvittava. Ja muistaakseni siinä oli joitain toimintaohjeita messissä. Hyvin on huolehdittu siis että lapset saadaan kansiin ja kirjoihin.
Vauvakirja on meillä ollut kaikilla ihan ehdoton, mut meille sen on aina kummi antanu kastelahjaksi. Kuulemma useimmat hankkii ite, ku niishän on joissakin sellasii kohtii mitä voi täyttää jo odotusaikana. Ja saa sit sellaisen mistä ite tykkää ja mitä ite tykkää täyttää... Meillä esikoinen sai semmoisen mihin ei voinu ite oikeestaan kirjoittaa, muuta ku päivämääriä ja kaiken maailman numeroita, ja mä en tykänny siit lainkaan. Ja sit se oli viel vaaleansininen ja siit tuli vaikutelma et se olis ollu pojalle...esikoinen on Tyttö:p Oonpas mä kiittämätön :)
 
Ninnatar maistraatista tosiaan tulee lappunen, joka täytetään ja lähetetään takas ja nimi asia on sillä hoidettu :) ei siis mikään iso ja hankala asia ollenkaan :)

ellen- mullahan kävi vähän samalla tavalla, eli lääkärineuvolassa sf-mitta oli 29cm ja seuraavassa neuvolassa 4vkon päästä saatiin mitta 26cm, mutta siitä ei sitten huolestuttu millään tasolla, vaan neuvolatäti sanoi, että tuo on sellanen "käsiala"juttu ja muutenkin hyvin epäluotettava mittari ylipäänsä yhtikäs minkään suhteen. Sinuna en siitä huolestuisi ollenkaan, etenkin kun se lähete sinne ä-polille laitettiin niin eiköhän se asia siellä selviä :) turhat murheet pois!

vauvakirja meillä on kaikilla kolmella ja neljännellekin aion hankkia, vaikka oonkin huomannut, et ekalle sitä tuli täytettyä eniten, tokalle sitten... kolmannen on paaaaljon vaiheessa ja hyvä jos nelosen kirjaan tulee kirjoitettua ees nimeä :D ite oon ne ostanut.

Nyt on sitten se viikko, kun äitiysloma alkaa!! Uskomatonta, kuinka se aika on mennyt... onkohan se perjantai kun on virallisesti eka äitiyslomapäivä, en mä muista :D Mut sit mulla on vielä koulun kanssa se yksi tapaaminen ensi viikolla ja viime viikolla sain sellaisen "alustuksen" sitä varten, joka siis todennäköisesti lähetetään kaikille, mutta mulle se sai aikaiseksi aivan h*lvetinmoisen ahdistuksen, kun siinä toistettiin, että "mikäli aineisto hyväksytään tapahtuu sitä ja tätä ja tota...." kun mä oon niinku aatellut, että muuta vaihtoehtoa ei olekaan kuin se, että tottakai aineisto hyväksytään!! :D rupes stressaan aivan älyttömästi!

tatomira 34+1
 
hei vaan taas!
Täällä ollaan vielä, yhtenä kappaleena. Tulen antamaan pienen raportin tämän hetken tilanteesta. En jotenkin jaksa lueskella toisten kirjoituksia nyt kun itsellä on tälläinen "erityistilanne"...
Mutta kiitos kuitenkin kaikille tsemppauksista!

Eli eilen tuli täyteen 31 viikkoa, jee! Kaksi viikkoa takana, toivottavasti kolme vielä edessä! Perjantaina ultrassa meitin juniori oli kasvanut jo huikeaan 1,7kg mittaan ja kellutteli melko hyvän kokoisissa vesilammikoissa! Hengitysliikkeitäki oli ihan normisti nähtävissä eli veden vähyys ei ole niihin vaikuttanut.
Suurin riskihän tässä nyt on infektio, lämpöä seurailen pari kertaa päivässä ja tulehdusarvot katsotaan joka toinen päivä. Veden vähyys aiheuttaa sitten ne loput riskit, eli nyt kun vettä ei ole ns. vaimentajana, niin mahdolliset supistukset voivat olla haitallisempia ja muutenkin esim. napanuora voi jäädä puristuksiin. Tästä syystä olen käyrillä vähintään kahdesti päivässä. Vauvan sykkeistä näkyisi myös mahdollinen infektio.
Jos parasiitti joutuisi kökkimään vallan vedettömässä tilassa, voisi se johtaa raajojen virheasentoon, mutta se korjaantuisi sitten syntymän jälkeen eli pysyviä vammoja ei tulisi. Lisäksi jos vettä ei ole ollenkaan tai tarpeeksi, niin vauva ei mahdu harjoittelemaan noita hengitysliikkeitä ja tästä syystä keuhkojen kehitys jäisi vajavaiseksi. Mutta nyt noita liikkeitä tosiaan näkyy ja kertaakaan ultrattaessa ei ole ollut ihan vedetön tilanne niin sinänsä positiivista!

Ja nyt on suunnitelmissa että jos synnytys lähtee käyntiin niin antaa tulla sitten vaan. Vielä ei ole ollut sellaisia merkkejä mutta niitä ilmeisesti on odotettavissa. Ja jos ei siihen rv34 mennessä ole mitään tapahtunut niin sitten käynnistetään.

Eli ei ihan paska tilanne, vähän jännittävä, mutta mitään kauheaa hätää ei pitäisi olla.

Kuulkaas, tietääkö joku vakuutuksista enemmänkin? Kun minähän olin tietysti kovin helpottunut että onneksi on vakuutukset kunnossa, itsellä sairaskuluvakuutus ja sitten se vauvavakuutuskin otettiin ajoissa. Eli kun tämä sairaalassa makaileminen ei mitään ihan ilmaista ole, niin kerrankin sitten jotain hyötyä noista vakuutuksista joista maksetaan ihan kiitettävästi vuoden aikana.... No, otin yhteyttä vakuutusyhtiöön ja pyysin maksusitoumusta niin sieltä tuli melkoisen suora ja kielteinen vastaus. Eli raskauden hoito ei ole sairaus ja jos olet itsesi tiineeksi saattanut niin onnea matkaa, itse olet vastuussa. Että kiitti vaan. Jotenkin käsittämätöntä että makailen monta viikkoa sairaalassa ja yksikään vakuutus ei sitä korvaa! Ei tämä nyt ole mitenkään esim. gynen vuosihuoltoon verrattavissa oleva asia!
Noh, pientä kai se on. Ja tottahan sitä mielellään maksaa hyvästä hoidosta ja tiedosta että myös juniori saa hyvää hoitoa. Mutta ihan periaattesta pistää vihaksi tuollainen! Tässä kun muutenkin saisin itseni melko helposti hyvin katkeroituneeseen tilaan...

Puzzle & parasiitti 31 + 1
 
Puzzle kiva kuulla sinunkin kuulumisiasi :) mietinkin tässä joku päivä, että onkohan parasiitti vielä yksiössään (hassua, miten jonkun nettinimimerkin kuulumiset kiinnostaakin niin, että tulee ajateltua niitä ihan muutenkin)
Onneksi viikkoja on tosiaan sinulla jo noinkin paljon, toivotaan, että tosiaan vielä muutaman viikon matkassa pieni pysyy.

Onhan noissa julkisella puolella se maksukatto, eli ihan mahdottoman korkeaksi nuo maksut ei mene. Tosin, onhan sekin ihan mukavan suuruinen ja kirpaisisi itsellä maksella edes se 633€ mutta helpottaisi sekin, kun tietäisi, että sen yli se ei mene. Sullakin tuo kyllä täyttyy helposti noilla sairaalapäivillä.
 
Puzzle: Kannattaa vielä kokeilla kuitenkin valitusta sinne vakuutusyhtiöön. Minulle Pohjola maksoi aikoinaan sairaalapäivät esikoisen syntymän jälkeen kun tehtiin perätilan takia sectio. Jos olisi pelon takia leikattu eivät olisi maksaneet, mutta kun oli joku ihan oikea syy niin maksoivat. Jos järjellä ajattelee niin tuo sinun tilanteesihan on tavallaan "sairauden" hoitoa joten en ymmärrä miksi suoralta kädeltä epäävät korvauksen. Kannattaa kysyä uudestaan.

Täällä on menossa 33+2 ja pyöreästi voidaan :D Vielä jaksaa ja pystyy jonkun verran tekemään mutta aika hitaaksi on meno käynyt ja jotenkin ei tahdo huvittaa mikään. Kakkosen 2v synttärikutsuja olen tässä väsäillyt ja seuraavaksi olisi sitten joulukortit vuorossa. Joululahjat alkaa onneksi olla melkein kasassa jo, pari juttua on vielä kokonansa keksimättä mutta jospa tässä jotain kuningasajatuksia alkais tulla.
 
juu toi maksukatto tulee viimeistään tällä viikolla jo täyteen. mutta senkin jälkeen pitää sitten maksaa 15e/päivä. No, niinkun sanottu niin ei siinä silti omaisuudesta puhuta. Ja mieskin totesi että tämä on lähes säästöä kun en ole kotosalla syömässä... :) Tosiaan vaan periaatteesta ärsyttää kun kuvittelin että vakuutusyhtiöstä olisi edes jotain hyötyä ollut.
 
Sun kannattaa lukea sun vakuutusehdot. Mulla on ihan erikseen vakuutusehdoissa kirjoitettu, että ei korvaa raskauteen- ja synnytykseen liittyviä hoitotoimenpiteitä (Ifin sairauskuluvakuutus), vauvavakuutus ei tietenkään tuota korvaa. Harmittaahan se maksaa kalliita vakuutusmaksuja ilman vastinetta, mutta tosiaan sieltä ehdoista ne selviää.

No höh, että joutuu vielä tuon maksukatonkin jälkeen maksamaan! Mä oon luullut, et sit se on ilmaista :( pöh, onpas oikee "maksukatto" hmph.
 
Pikaisia kommentteja ja kuulumisia

Puzzle Paljon tsemppiä sinne! Toivotaan, että parasiitti pysyy kyydissä sinne 34 viikolle asti. Ihan kivan kokoinen kaveri jo kuitenkin :)

inkalilla Voimia myös sinulle!

felicialla poksuukin jo hyvät viikot! Perästä tullaan :)

Omaa napaa:

Mä oon miettinyt, että voiko ummetukseen kupsahtaa. Alkaa olla aika tukala olo jo. Ummetuslääkkeet on aika tehottomia, kuivatut luumutkin on vissiin jo menettänyt tehoa. Mulla kohta maha räjähtää, oikeesti!

Töiden ja arjen yhdistäminen on aika haastavaa, etenkin nyt kun ite haluis jo vaan lepäillä. Esikoinen vaatii osansa kuitenkin. Onneks enää viikko töitä ja sitte äitiyslomalle. Aion kyllä pitää puolipäiväisesti esikoista tarhassa, niin saa itse huilattua.

Sf-mitasta: riippuu niin paljon mittaajasta, että minkä arvon saa. Ja välillä vaan muutenkin vaihtelee. Sf-mitta ei kuitenkaan suoranaisesti kerro vauvan koosta. Mulla kätilö mittas vk 30+4 30 cm ja käyrä pompahti hullusti ylös. Nyt vk 32+6 sama kätiliö mittasi ja sf oli 31 cm ja palattiin takas samalle käyrälle.
 
Carcas :hug:Mun aviomiehellä on ummetusta johtuen Thyroxin-lääkityksestä. Mullakin oli pahana kesällä, joten tiedän olotilan ja alapään kummallisen venähtämisen ponnistuksesta johtuen :( Olen selvitellyt vuosien varrella erilaisia mahdollisuuksia hoitaa ummetusta. Kuidun lisääminen näyttäisi olevan yksi avain. Mies syö illalla seuraavan myslikulhollisen:

Kellogs all bran hiutaleita + 1 tl Vi-Siblin jauhetta + Activia jogurtin + maitoa. Nämä lusikalla sekaisin ja hyvää tulee. Makukin on tosi kiva.


Sitten olen törmännyt seuraaviin resepteihin koskien ummetuksen hoitoa. Näitä emme ole vielä kokeilleet. Nuo pellavansiemenet pitää sitten jättää pois, koska niitä ei saa käyttää raskauden aikana:

Pajalan puuro

1 l vettä
5 tl pellavansiemeniä
10 luumua
10 kuivattua aprikoosia
1/2 dl leseitä
2,5 dl neljänviljan hiutaleita
1/2 tl suolaa

Paloittele illalla luumut ja aprikoosit litraan vettä. Lisää pellavansiemenet ja liota yön yli. Kiehauta aamulla, lisää leseet ja hiutaleet. Hauduta puuroa n. 15 minuuttia, mausta tarvittaessa suolalla.

Lesepuuro

1l vettä/maitoa
8-10 kuivattuja luumuja(illalla likoamaan)
½dl Pellavansiemeniä (illalla likoamaan luumujen kanssa)
ruisleseitä 1dl
Kauraleseitä 1½dl
suolaa maun mukaan!

Luumut ja pellavansiemenet liotetaan vedessä yön yli. Seos kaadetaan kattilaan liotusvesineen. Lisätään vettä, kiehautetaan, lisätään leseet, kiehutetaan noin 15-20 min. Voi laittaa loppuvaiheessa hiukan maitoa jos haluaa!
 
Huomenta mammat!

Ihanaa kun on maa valkoisena, tosin taitaa nuo vielä sulaa pois:( mutta on heti paljon valoisempaa :)

Kiva kuulla puzzle että siellä vauva vielä masussa viihtyy :hug: onnea vielä loppuviikoille!

Täällä kanssa toi ummetus vaivaa aika ajoin..kiiviä olen nyt syöny yhden päivässä sekä niitä kuivattuja luumuja ja paljon vettä. Nyt on vatsa pysynyt ees jotenkin toiminnassa.

Vauvakirja on meilläkin esikoisella ja täytyy hommata tälle kakkosellekkin. Sinne saa hyvin kirjattua tärkeet tapahtumat. Alussa tuli tytönkin kirjaa enempi täytettyä, mut nyt se on hieman jäänyt vähemmälle.. sama on valokuvaus. Vauva-ajasta + taaperoajasta on kuvia paljon, mutta nyt niitä ei tuu otettua juurikaan.

Täällä omassa olotilassa ei juurikaan ole muutoksia. Yöt on katkonaisia edelleen, selkää särkee ehkä hieman enempi : / mutta muuten olo ihan ok! Ens maanantaina ois neuvola, joten sitten ois taas jotain järkevää kerrottavaa :)

Eilen kans tutkin kaupassa noita vaippapaketteja niin onko joku käyttänyt vauvalla Huggies vaippoja? Onko ne minkälaisia? Muumi- vaippoja ei ollut niin pientä kokoa, niin täytyy ostaa ensin jotain muuta merkkiä.. eihän sitä tiedä ees käykö muumivaipat, mutta kokeilen ainakin kun ovat kotimaisia :)

Voikaahan hyvin ja paksusti mammat :heart:

Nuhmuliini80 32+1 :heart:
 
Puzzlea mietin minäkin juuri eilen, hyvä että siellä vielä masussa köllötellään, jokainen päivä on kotiinpäin.. :)

Mullakin muuten luki tapiolan vakuutuksissa ihan selvällä suomenkielellä ettei korvaa mitään raskauteen tai synnytykseen liittyviä juttuja, se kun ei ole sairaus tai tapaturma.. :( Hanurista, mutta totta...

Mut mä tuun iltapäivällä lukemaan tarkemmin ja kommentoimaan enemmän, sit oon käyny neuvolassakin.. Mukavaa päivänjatkoa!

Maira ja pimpula 32+0
 
Heipä hei...

Vieläkö saisin liittyä seuraanne näin loppumetreillä. Meillä LA 8.1 ja kolmas lapsi tulossa. Edellisestä liitosta on tyttö 01 ja nykyisestä liitosta poika 09. Viime vuonna koin kolme keskenmenoa putkeen ja nyt onnelliesti pieni pysynyt matkassa. Meillä tuo lapsen saaminen ei ole ollut niin itsestään selvää....pojasta kävimme hoidoissa kolme pitkää vuotta ja nyt tämä raskaus on saatu alulle clomifenin ja lugejen voimalla. Tyttöä odotellaan syntyväksi.

Olo on tällä hetkellä toooooosi väsynyt...tuntuu ettei päivistä selviä ei sitten millään. Olen pojan kanssa kotona, mutta kävin töissä sunnuntaisin josta jäin sairaslomalle jo rv 21 rytmihäiriöitten takia.

Vauvalle hankinnat alkaa olla hankittu...pojan tavarat myimme aikoinaan kaikki pois koska lapsiluku piti olla täysi, mutta kuinka ollakkaan vauva kuume nosti päätään....enivei....vaunut ostettiin käytettynä huuto netistä emmaljungat, saimme halvalla viimevuoden vaunut =) sängyn saimme tuttavaltamme ja vaatteita olen hamstarannut vähän joka puolelta. Tänään mies menee kauppaan ja saa ostaa vaippapaketin valmiiksi. Imetysliivit ovat matkalla, tilasin ne netin kautta, koska ei musta oo enään kaupoille.

To olisi neukka, verenpaineiden takia...toivottavsti olisi laskenut. Kiloja on tullut niin paljon et oikein hirvittää....niitä kun jäi pojan syntymän jälkeenkin semmoset 10kg ylimäärästä jos vertaa siis silloiseen lähtöpainoon.

Mun tietoja vielä....
Nuunuu78, ikä 33, kolmas tulossa, LA 8.1 sairaala olisi NKL ja tyttölupaus tämä on todettu 4d:ssä joten on varmaan aika pitävä =)
 
Tervehdys! täällä on oltu vähän laiskoja sekä myöskin flunssan kourissa..

Puzzle voimia! toivottavasti maha-asukki pysyy massussa vielä muutaman viikon!

ei hajuakaan mistä ootte puhun joten.. kirjottelen omaa napaa..

ON täällä päästiin sunnuntai vihdoinkin rv +30 ! jee.. meillä oli muuten surullinen sunnuntai, oma pappani nukkui pois.. sai sydänkohtauksen, eikä mitään pystytty enää tehdä. Tilanne on ihan uusi, kun en oo menettänyt ketään läheistä, niin surua on vaikea käsitellä. mutta.. ehkä tää ajan kanssa.. huomaa että mun omat ressaamiset ja murehtimiset vaikuttaa pikkuseen, koska on ollu viimepäivät melko hiljanen, eikä oikeen oo paljoa potkinu.. joudunkin aina välillä kaivamaan dopplerin esille ja kuuntelemaan että siellä ollaan ruumiinvoimissa.. huomenna olis neuvola ja torstaina ultra, jossa saadaan vauvan kokoarvio.. meillä tosin neuvolatäti rupesi sanomaan pari viikkoo sitten, että rakenneultran ja sairaalassa tehtyjen ultrien perusteella, vauva olisi 300 grammaa pienempi! :/ ja sekös sai tämän mamman ressaamaan.. päästään nyt sitten katsomaan että mitä kokoluokkaa siellä ollaan.. omat olot jatkuu samanlaisina kun koko raskausaika.. korkeaa verenpainetta, päänsärkyä ja oksentelua.. eli todella ihana odotusaika mulla kaikenkaikkiaan on ollu!:heart:

yritän nyt ryhdistäytyä ja kirjoitella täällä useammin! tulen torstaina kertomaan vauvan painoarviosta!

Niiskuneiti ja mötkö 30+2 !
 

Yhteistyössä