Jospa minäkin pitkästä aikaa jaksaisin aktivoitua. :wave: Täällä on sairasteltu koko perheen voimin vähän vuorotellen :snotty:, kaikenlaista muutakin härdelliä on riittänyt ja täytyy myöntää, että moinen on käynyt vähän tämän mamman kunnon päälle
. Lisäksi kaikki joululahjakäsityöt ovat vieneet innostuksen ja kaiken ylimääräisen ajan. No, olenpahan siinä sivussa vieroittunut osittain nettiriippuvuudesta.
Puzzle, olenkin kytistellyt sinun kuulumisiasi tuolla toisaalla. Kiva, että kävit täälläkin kertomassa hyviä uutisia! Tsemppiä sinulle ja parasiitille vielä jatkoonkin! Sinulla ei enää ole jokatapauksessa pitkää odotusaikaa (vaikka se varmaan sairaalassa saattaa pitkältä tuntuakin), mutta toivotaan jokatapauksessa, että se on mahdollisimman pitkä. =)
Liivinsuojista: Mä olen aiemmista käyttänyt kertalaatuisia ja todennut niissä olevan aikamoisia eroja. Ainakin halvimmissa laaduissa maito kovettuu tosi ikävästi suojaan ja koko suoja saattaa tarttua muutenkin herkkään nänniin aika ikävästi kiinni. |O Riippuu toki siitäkin, millainen falskari on kyseessä. Multa tuppaa aika paljon vuotamaan, joten nyt päätin satsata ja tilasin 3 paria ÄmmäTirsokkaita eli kestoliivinsuojia.
Kaapista löytyy kyllä yksi avattu paketillinen kertsejäkin, joten eiköhän niitäkin tule käytettyä, jos ei aina satu kestomalleja olemaan puhtaana... Ja samasta syystä aion nyt hankkia etukäteen myös maidonkerääjät, koska toinen rinta falskaa ihan reippaasti toisesta imetettäessä. Hinta noilla ei ole kovin kummoinen ja vaikka käyttöä ei tulisikaan, voihan ne pistää sitten myyden vaikka rintapumpun kylkiäisinä eteenpäin.
Tuttipullot (niinkuin myös tissikumit ja rintapumpun osat jne.) on kuivattu täälläkin ihan pyyheliinan päällä pöydällä. Ihan hyvin toiminut systeemi. En ole koskaan siis kaipaillut kuivaustelinettä enkä kyllä myöskään esim. mikrosteriloijaa, kaikki on keitelty isossa kattilassa steriileiksi. Näin toimin myös kokonaan pulloruokinnassa olleiden kaksosten kanssa ja keittiön pöydällä nököttikin aina melkoinen kokoelma pulloja kuivumassa
Vaippoja saa yleensä myös sairaalasta kotiin lähtiessä vaippavalmistajien lahjoittamassa kassissa, jossa on muutakin näytesälää (liivinsuojia, body, myssy, jne.). Niillä vaipoilla ainakin hetken pärjää ja näkee, onko sopivia. Kauheasti niitä pienimpiä vaippoja ei varmaan kannata hamstratakaan. Meillä ainakin edellinen kasvoi niin hurjaa tahtia, että kakkoskoko jäi aika hätäiseen pieneksi.
Ummetus on ollut riesana täälläkin. Levolacilla ja luumuilla sai ainakin kertaluontoisesti hommaan vähän vauhtia, mutta nyt varasin kaappiin jo synnytyksen jälkeistä aikaakin ajatellen Microlax-ruiskeita, jolla voi sitten tarvittaessa räjäyttää pankin.
Viimeksi synnytyksen jälkeen vatsa heittäytyi todella hankalaksi ja muutenkin ruhjoutuneen alapään kanssa apu oli todellakin enemmän kuin tarpeen...
Painonnoususta, mulla on tässä raskaudessa noussut vähän maltillisemmin kuin muissa raskauksissa, koska olen todellakin yrittänyt kiinnittää enemmän huomiota siihen, miten syön. Mutta kyllä se tässäkin on välillä ottanut niitä loikkia, jolloin on tullut yli 500 grammaa viikossa ja valitettavasti se on yleensä ollut suoraan verrannollista herkkujen määrään. Ja mulla siis todellakin on tuota vararavintoakin! Mä nostan hattua joka ikiselle, joka on kyennyt painonnousun pitämään
tietoisesti kurissa, mutta ihan yhtälailla kyllä ymmärrän, ettei se toimi jokaisella: painoa tulee raskaudessa toisille vaikka väkisin! Ja itse ainakin ajattelen siten, että tällaisen hormonimyrskyn vallitessa mun on pakko joskus saada vähän herkutella.
Ja jos vielä sanon mielipiteeni siihen, että me kaikki ollaan yksilöitä ja joku asia voi toimia yhdellä, mutta toisella ei. Jokaisella on oma mielipiteensä asiaan kuin asiaan ja niistä voidaan aina käydä asiallista keskustelua! :saint:
( . ) Mä olen ehtinyt tässä jo kertaalleen vierailemaan äippäpolilla ottamassa supistuksenestopiikkiä kankkuun, kun kahtena päivänä peräkkäin supisteli napakasti 10 minuutin välein useamman tunnin. Piikillä rauhoittuivat sitten supparitkin ja samalla selvisi, että pikkuisella on kaikki hyvin eikä paikat ole huolestuttavasti kypsyneet. Painoarvio menee nätisti aavistuksen keskitason alapuolella. Ja nythän ollaankin sitten jo sellaisilla viikoilla, ettei synnytystä enää estellä, mikäli lähtee käyntiin. Aika hermostuttava ajatus toisaalta, koska enhän mä ole ollenkaan valmis! :O
Tänään kävin neuvolassa vierailulla.
Rv33+5 (29+4)
Paino +72g/vko
(+550g/vk) Yhteensä olen painoa kerännyt nyt 5,6 kiloa
Turvotus (-)
RR 134/85 (132/83)
Pissi edelleen puhdas
Hb 112 (128)
Sf 30 (28)
Syke + 130 (+ 140)
Liikkeet ++ (++)
Vasta jälkeenpäin tajusin, että toi hemppa on valahtanut noin alas. Lähtötaso on kuitenkin 150. Ei ihme, että on flunssista huolimattakin ollut väsymystä ja päänsärkyä. Mistään lisäraudasta ei terveydenhoitaja kuitenkaan puhunut
Toinen ihmetyksen aihe oli tuo sf, jonka mitaksi sai kylläkin 29, vaikka kirjasi korttiin 30. Katselin vain käyriltä, että 29 mukaan sf olisi tipahtanut yläkäyriltä alemmille? Muuttiko terkka sen ihan sen takia, ettei olisi liian pieni?! No, ultran mukaanhan vauveli kuitenkin voi hyvin ja kasvaa, joten en tuosta huolestu. Muutenkin tuntuu, että vauva alkaa olla aika alhaalla asemissa, joten ehkä sekin pienentää mittaa.
Seuraava käynti mulla onkin sitten rv38+0, joka on lääkärineuvola eli 4 viikon välillä jatketaan edelleen. Siitä eteenpäin sitten viikon välein. Synnytystapa-arvioon kinuamisen päätin jättää kokonaan. Mennään sitten, mikäli tuo tohtori seuraavalla kerralla jotain aihetta siihen keksii.
Jaahas, täällä taas kuume nousee. Mä en oo koskaan ollut raskausaikana kipeä, joten kyselenpä teiltä tyhmiä: Eihän tämä keuhkoperäinen infektio vaikuta mitenkään sikiöön? Vaikka kaipa tästä täytyy muutenkin rientää kohta lääkäriin, kun ei tauti ota hellittääkseen.
Lopetan tämän romaanini nyt tähän. Hyvää yötä ja hyviä vointeja kaikille mammoille ja massukoille! :heart:
NS 33+5