* * * Tammikuun Vauvat 2012 joulukuussa * * *

tatomira joulutunnelmissa... ;):LOL: ihan ku omia fiiliksiä olis lukenunna. Ja me sentään oltiin ihan himassa. Mut voin kertoo, et koko helvetin päivän urakointi, joulupukkia odottavien kersojen kanssa oli aikas haasteellinen. Ulos ei tietty ollu mitään asiaa, kun Esteri valutti perseestään vettä edellisen päivän ja mulla itsesuojeluvaisto toimi sen verran, että valitsin ennemmin puhtaan lattian ja puhtaat ulkopuvut, kuin hetken hiljaisuuden. Vitutti ku pientä oravaa, hampaat poikki ja käpy jäässä jne.
No... sit ku esikko avas pakettinsa, niin alko vituttaa vielä enemmän. Tosin mä en voinu muuta ku nauraa. Miehen laitoin asialle ostamaan tytölle aamu/kylpytakkihässäkän. Noh, paketista paljastui sellainen valkoinen, punaruusuinen, L-kokoinen hirvitys, tarkoitettuna enemmän 50-vuotiaalle menevimmän elämänsä eläneelle muorille, kuin kauniille M-kokoiselle 14-vuotiaalle tytölle. Huoh. Laita mies asialle, ja saat hoitaa sen jälkeen kaikki ite. Tytär oli kuitenkin kiitollinen, mutta ...:mad:
No sitten anoppi oli meillä ruokailemassa. Tietää tasan tarkkaan edellisten vuosien kokemuksella, että mä arvostan kaunista kattausta ja kauniita astioita ihan kympillä. Foliolaatikot oon opetellu hyväksymään, mut siinä kaikki. Mulla on jumankekka helvetillinen määrä kauniita keräilyastioita, ja niitä mä oon keränny ihan juhla-aterioita varten. Mutta minun anoppi... Kehtaa tulla tuohon ja laittaa salaatteja jne. esille johonkin tuomiinsa ja ostamiinsa LIMENVIHREISIIN mauttomiin Tupperin kulhoihin.( Ja kuinka monta kertaa olen sanonut et mä vihaan Tupperin astioita, et joskus niitä keräsin ja aion aikanaan kaikista hankkiutua eroon, et ostan metallisia ja lasisia vatkaus-yms. kulhoja) Huoh. Ja en kehdannut sanoa mitään. Vitutti urakalla. Sama et tönäyttivät maitopurkit ja leipäpussit sekä voipaketit pöytään sellaisenaan kuin myös Lidlin pulloon tehdyn kotikaljan, v a i k k a tietävät, että on korit, Arabian kannut ja voiastiat erikseen. Ei helvetti! Siis mä menin ja tein uusiks koko jutun, ilmoitin T A A S, että on JOULU ja silloin meillä katetaan pöytä parhaimpiin astioihin sekä pöydästä löytyy parhaimmat herkut. Niitä vitun Tupperin kulhoja en vaihtanut...
No. Illalla ja yöllä tiesit tehnees. Kävelemään en päässyt kuin etanavauhtia. Nukkuminen onnistui puolentunnin pätkissä vain puoli-istuvassa asennossa. Ja miestä ei hevon vitun paskan vertaa kiinnostanu kaikkien paikkojen yökuntoon laitto, kehtas saatanan rutjake mennä N U K K U M A A N. Vittu mikä KYRPÄ!!!!

Toisinaan olen ihan valmis katoamaan! Tänään on niitä päiviä.

Inkalilla ja ööööö 36+

Ps. Ai kauhee... mä kuulostan ihan pilkunviilaajalta, pikkumaiselta lehmältä. Joka on kohta niin kypsä oloonsa, että hakee risiiniöljyä. Vittu.
 
  • Tykkää
Reactions: lyydia76
inkalilla, sielläkin siis joulufiilikset :D mä sit yöllä, kerättyäni vitutusta aikani nappasin muksun kainaloon ja lähdin kotiin nukkumaan :) tosin se nukkuminen jäi minun osaltani väliin, sillä koko yön supisteli (ja supistaa edelleen) puolen tunnin-tunnin välein (nyt jo useammin) ja ne pistää jo oikein keskittymään! Tuon pienimmän heräämistä oottelen niin lähden sit hakeen ainakin miestä kotiin, sillä noi supistukset alkaa olla voimakkuudeltaan jo sitä luokkaa, et täällä tulee lähtö vuorokauden sisään... Mietityttää vaan tuo autolla ajo jos tulee supistuksia.

Turvakaukalosta muuten... Aika metkaa, et sairaala muka voisi moisen vaatia kotiinpääsyn ehdoksi! Esim.meillä ei kaukaloa ole, eikä tule vaan autossa on sellanen 0-4vlle tarkoitettu istuin jota ei todellakaan raijata mukana, eli vauva lähtee synnäriltä kätilöiden nähden ihan sylissä. Nyt oli lisäksi juttua, että kaukalo on lapsen motoriselle kehitykselle huono juttu, et on paljon parempi jättää se kaukalo autoon, kuin raijata sitä mukanaan vauva kaukalossa (vauvan vartalon hallinta, pään tukeminen ja lihasten erilainen käyttö kun vauva nostetaan syliin versus vauva makaa passiivisena kaukalossa) vaikka siis onhan se vanhemmille helpompaa :p jahas, pitäisiköhän sitä nousta ja viedä koira ulos ja katsoa jos tuo nuorinkin jo heräilisi, et jos vaikka hakis sen miehen, ettei tarvi yksin lähteä synnyttään... Tosin miehelle sanoin, et kun kerroin tuntemukseni ääneen niin tuskin tässä lähtöä tulee :D ja taas tuntuu et kohta supistaaaa...
 
Ootte ihania, vedet silmissä täällä nauran :D

en vahingoniloa, vaan sitä että onneksi jotain muutakin vituttaa jouluna kaikki tää hässäkkä kahden alle kouluikäisen kanssa... huoh :) Onneksi mun anoppi on sentään 800km päässä, niin ei tartte sen tupperwaroista välittää. Yhen joulun olen siellä viettäny ja se riitti...

Mä olin kans illalla jo niin kipee ja joka paikkaa särki ja koko yön meni oksennus kurkussa kun närästi niin pirusti. Ei auttanu samarit ei...

Alan kyllä olla jo NIIIN kypsää kauraa, että mulle on ihan sama minkä vuoden puolella syntyy. Pääsis vaan jo tästä elefanttivatsasta. Vaikka kai se on odotettavissa mun tuurilla viiden viikon päästä...

Tatomiralle tsempit jos tositoimet on oikeesti alkanu.

Lyydia ja masuasukki 37+0 POKS
 
Voi elämä teidän kanssanne! :LOL: Siis en naura kenenkään jouluvitutukselle, mutta kun te kerrotte asiat niin hauskasti. Koittakaa nyt kuitenkin mammelit saada itsekin tässä pyhinä levättyä ja rentouduttua, koska kohta on aika tositoimien! :hug:

MLM:n tonttunen on kyllä ihan äärettömän lutunen pakkaus! :heart:

Ihanaa, että puzzlekin pääsi viettämään kotijoulua koko perheen voimin! :heart:

Meillä meni joulu ihan leppoisasti. Pukki toi ihania lahjoja ja lapset viihtyy ihanasti tuolla leikkihuoneessaan tuntitolkulla. Mulla on itseasiassa ollut tänään ihan tylsää, kun lapset on niin rauhallisia ja isäntä on ollut omissa puuhissaan. Olen käyttänyt toki ajan hyväkseni lähinnä syöden ja olo on sen mukainen. Röyh!


Vauvan ulkovaatteet on meillä käytännössä kyllä säilytetty hoitopöydän luona, koska vaippa kuitenkin vaihdetaan ennen pihalle menoa, samalla vemppauksella menee sitten ulkovaatteetkin päälle. Vaunutkin asustaa yleensä takaoven tuntumassa, jotta pääsee helposti nukkumaan terassille, joten turhaan joutuisi juoksemaan edestakaisin, jos ulkovaatteet olisi eteisessä (eli minä olen laiska :D). Pieni vauva on mun makuuni myös helpoin pukea tuolla pöydällä, ei tarvii itse kumarrella. :snotty:

Pinnasängyn päätyä on pidetty ylempänä ehkä pahimpien flunssien aikaan, ei muuten.


(.) Mulla oli viimeinen neuvolalääkäri aatonaattona. Tärkeimpinä seikkoina mainittakoon, että paino oli pudonnut kaikesta mässäyksestä huolimatta reilussa kuukaudessa melkein kilon
ja kohdunsuu oli yllättäen 2 cm auki
. No, ihan kiva että joulun syömingit vähän kompensoituu tuolla kilon pudotuksella ja jotain on alakerrassakin tapahtunut. Eipä tuo kuitenkaan kerro tulevasta mitään, korkeintaan sen, ettei tarvii ihan epäkypsästä tilanteesta lähteä etenemään. =)
Seuraava neuvola onkin vasta ensi vuonna, kun ei ensi viikolle ollut enää aikoja tarjolla. Eipä tunnu olevan niin justiinsa, kuinka siellä käy, kun edellisestäkin kerrasta oli tosiaan kulunut se kuukausi...

Ihania joulunpyhiä kaikille! Supistuksellisia tuulia niitä toivoville, hurjasti tsemppiä kärvistelijöille ja malttia niille pienille, joiden olisi hyvä vielä yksiössään pysyä. :)


NS 38+2
 
Heeii naiset, voin kertoa ettei se jo saatu nyyttikään taannut jouluiloa.. Meinaan mulla yltyi tuo tissitulehdus sitte semmosiin lukemiin, että kuumetta oli 39 astetta buranan jälkeen ja ei ollut kaukana tyyliin näkyjen näkemiset, niin sekaisin, väsynyt ja kipeä olin. Ja kappas koko homma osui jouluaatolle ja huipentui tyksin naistenpolille.. Onneksi ei sentään sinne tarvinnut jäädä jouluksi vaan sain jytkyt antibiootit ja vedin joulun läpi sitten niiden ja paramaxin voimalla.. Mutta hittolainen että olin kyllä eilen kipeä, ei siinä meinannut millään jaksaa enää vauvaa hoitaa saatika sukuloida! : / Onneksi nyt alkaa olo pikkuhiljaa parantua.. Blogissa jälleen juttua ja kuvia meidän joulusta. Tuli muuten tuolla polilla tarkistettua sitten tikit ja kohtukin, siellä sentään kaikki parantunut ja palautunut niin kuin pitääkin.

Maira, kärsin koko raskausajan siitä, että mulla oli niin helkkarin pieni masu ettei sitä kukaan edes huomannut niin syytäkin palautua nopsaan :D

jjuuli ja pikkumies 1vko 3vrk:heart:
 
Huoh, täällä kärvistellään edelleen! Supistuksia tulee n.20-30min välein, eli aivan liian harvoin, mut sattuvat tullessaan aivan h*lvetisti ja kestoltaan selvästi pidempiä kuin päivällä. Eli nukkumista on turha kuvitella, mut ei tää synnytys nyt varsinaisesti käynnissäkään oo, aaargh! Kohta vuorokauden kärsinyt supistuksista jotka ei etene yhtään!!! Aiemmat synnytykset kun on lähteneet niin sit on kans tapahtunut eikä tämmöstä v*tun pelleilyä! Aiaiai ja taas supistaa... Edellisestä supistuksesta 28min eli ihan liian pitkät välit (tossa tuli muutama 20min välein) mut kipu on tosiaan ihan uskomaton jo nyt ja turha vielä kuvitellakaan lähtevänsä sairaalaan, huoh! Toivottavasti nyt käynnistyisi tai sit loppuis, et pääsis nukkuun! Tosin, supistusten lisäksi on eräs "selkeä" merkki siitä, et nyt tapahtuu... Eli suoli tyhjenee... Koko päivän saanut juosta kakkosella :D huh, käynnistyis nyt et tää tuska olis mun osalta ohi! Nää kivut on pahempia kun muistin ja nyt ollaan vasta synnytyksen alkuvaiheessa -jos ees siinä!- niin saati mitä se sit on, kun tää tästä kunnolla käynnistyy! Miehelle tossa jo naureskelin, et voin kyllä unohtaa sen typerän haaveeni lääkkeettömästä synnytyksestä kun nyt jo kaipaa lievitystä kun supistus tulee! Nyt olis kyllä mulle sopiva keli lähteä synnyttään, sataa vettä ja tuulee...

Omaa napaa kaivellaan urakalla, sori!

Tatomira 39+1
 
Heh, vaikuttaa siltä, että mä olen suht onnekas anopin suhteen, vaikka se välillä ärsyttääkin. Meillä on anoppi ollut viettämässä joulua ja on ollut kiva, kun se on viihdyttänyt tota meidän esikoista ja käynyt sen kanssa ulkoilemassa ym. Ite on saanut vähän levättyä. Kyllä meillä muuten anopin kanssa sujuu, kunhan otetaan molemmat "rauhallisesti". Se on kans ajoittain aika pölö... Keskusteltiin sen kanssa siitä, että mä en yhtään tykkää siitä, että kommentoidaan raskausmahaa, saati kosketellaan ym tai kysellään, että joko kohta on laskettu aika, kun sä oot niin iso. Mulla on mielettömän iso maha, oikeesti, ja se on ahdistanut mua koko raskauden ajan. Ja mä saan jatkuvasti kuulla, että voi kun sulla on iso maha... No minuutti tän keskustelun jälkeen anoppi tuumaa, että kylläpä sulla onkin iso maha. What the F***? No joo, hyvin tää joulu nyt muuten on sujunut.

Mä oon nyt onneksi saanut nukuttuakin. Ehkä mä ennen joulua stressasin sitten kuitenkin ja siksi valvoin.Mulla oli kyllä pelko, että meille syntyy se jouluaattovauva... Mutta ei siis mitään merkkejä edelleenkään. Pää keikkuu ylhäällä ja supisteluja on silloin tällöin.

Tatomira
toivottavasti supistukset tihentyi, että olet päässyt tänään tositoimiin!!!

Neljän suora Mä oon kade sun painosta. Mä oon mässäillyt niin, että varmaan tullut viikossa 2 kiloa lisää, kun menee ens viikolla neuvolaan.

Jjuuli hyvä, että sait antibiootit, toivottavasti alkaa helpottamaan!

Lyydia Eikös sulla ole ollut pitkin syksyä supisteluja? Ja nyt toivotaan sitten niitä tehokkaita!!!

Carcas ja kaveri 38+2
 
Hyvää Tapaninpäivää Mammat ja mammojen vauvat!

Onnea MLM ja Jjuuli pikkutontuista :flower: Ja onnea kaikille muillekin vauvautuneille (joita en nyt ihan kaikkia muista) :flower:

Aivan hurjan söpö on kyllä MLM:n poika tuossa kuvassaan ja Jjuulin blogia kävin sen verran kurkkaamassa, että ihana tuhisija oli sielläkin :)

Toivottavasti Jjuuli pääset pian eroon rintatulehduksen kiroista!

Ninnatar Me meinataan laittaa vauvan ulkovaatteille oma henkarinaulakko tuonne vauvan huoneeseen. Lähinnä siksi, että eteisen naulakko on jo nyt täynnä meidän vaatteita ja pienet vaatteet hukkuisi sinne. Mutta vauvan vaatteiden käytännöllinen säilytyspaikka lienee aika paljon kiinni siitä, millaiset tilat on ja miten itse tykkää vauvan pukea.

Joulunalusviikolla tehtiin taas vähän hankintoja. Käytiin varaamassa turvakaukalo ja vaunut. Halusin alunperin sellaiset vaunut, joissa olisi erikseen vaunukoppa ja ratasosa, mutta otimmekin nyt sitten Emmaljungan vaunut, joissa on ratasosassa kova kantokoppa vauva-aikaan. Olivat tarjouksessa melkein 200 euroa halvemmat... Turvakaukaloksi otettiin Brion kaukalo auton väreissä, eli punainen :) Huomenna pitäisi mennä ostamaan imetysliivejä ja sitten pitäisi vielä ostaa/tehdä riittävän isoja liivisuojia.

Koti on edelleen ihan hävityksen jäljiltä, kun yritetään löytää kaikille omille tavaroille omat paikat ja päästä eroon turhista tavaroista/papereista/jne. Mutta vauvan tavarat on onneksi paikallaan ja mies kunnosti (hioi ja lakkasi) kehdon viime viikolla ja eilen petasimme sen valmiiksi. Mutta eiköhän tässä seuraavan neljän viikon aikana ehdi vielä laittaa paikkoja kuntoon enemmän kuin tarpeeksi. Kun vain saa aikaiseksi...

Viime viikolla oli neuvolakin ja siellä oli taasen kaik hyvin.

RV 35+5 (33+4)
Hb 109 (114) -> Rautakuurille
114/72 (127/77 ja äitipolilla 131/58) Hassusti tuo alapaine hyppii...ja näköjään yläpainekin.
Paino -700 g (-350 g/vko)
Sf-mitta 30,5 (31,5)
Sykkeet 140-150
Liikkeet ok, pissa puhdas ja raivotarjonta

Tuo Sf-mitta näyttäisi numeroiden valossa pienentyneen, mutta terkka merkkasi minusta viimeksi korttiin väärin ja mitta olisi silloin oikeasti ollut 29,5. Enikeis, sillä ei oo mitään merkitystä kun vauvaa on seurattu nyt jo kahdesti ultrassa äitipolin puolella. Tällä viikolla ei ole neuvolaa, mutta perjantaina mennään taasen tapaamaan diabeteshoitajaa äitipolille. Tapaamme samalla kuulemma lääkärin, mutta se ei ole ihan varmaa, että millaisen lääkärin :) Unohtivat kertoa..

Joulu on ollut täällä ihanan rauhallinen ja rento. Olimme aaton minun äitini luona ja siellä sai taas mahan täyteen ruokaa ja tunnelma oli riehakas, mutta rento. Eilen vietimme aamupäivän kotona ja iltapäivällä menimme miehen äidin luo. Siellä oli lähes yhtä rentoa mutta ei läheskään niin riehakasta :) Tänään on ollut ihana viettää aikaa kotona, nukkua pitkään ja tehdä joululaatikoita kotiinkin (ai miten niin vähän myöhässä?) Mutta nyt tästä yhdessäolosta täytyy nauttia, koska viikon päästä tähän aikaan mää oon ihan ykänä kotona ja mies tulee vasta torstai-iltana takaisin.

(.) Omaan napaan kuuluu hyvin vähän mitään vaivoja. Häpyliitos natisee liitoksistaa ja kipuilee siksi päivin öin, mutta muuten on hyvin leppoisaa. Tosin eilen totesin, että auton ratin taakse istuminen on jo aika hankalaa. Muuten mun ongelmat onkin vähän toisin päin kuin osalla. En millään herää yöllä esim. vessahätään ja kun sitten herään on jo niin tosi kyseessä, että kaikki liikkuminen sattuu. Siinä sitä sitten ollaan pulmallisessa tilanteessa, kun pitäisi liikahtaa sängystä vessaan, mutta liikahtaminen sattuu niin paljon, ettei sitä tee mieli tehdä. Ehkä ratkaisu voisi olla laittaa herätyskello soittaman keskellä yötä, niin tulisi käytyä siellä vessassa ennen kuin mennään räjähtämispisteeseen. Ei vaan jotenkin hotsittais toi keskellä yötä herääminen nyt kun sais nukkua kaikessa rauhassa :D

Eilisestä asti tosin on ollut hieman mieli maassa kun kuulin, että ystävän siskon vauva ei ollut jaksanut elää :'( En tunne tätä siskoa, mutta olemme ystävän kanssa jutelleet näistä raskauden vaiheista, kun hänen siskollaan oli laskettu aika vain hieman minun jälkeen. Oli aika raskas uutinen kuulla näin jouluna ja pakko sanoa, että jokaisesta potkusta, muljahduksesta ja liitoskivusta olen ollut sen jälkeen iloinen, koska meidän vaavi on ainakin vielä matkassa mukana. Pienelle enkelille ja hänen perheelleen lähti monta ajatusta illalla, kun menin nukkumaan ja aamulla kun heräsin.

Nyt taidan jatkaa laatikoiden parissa ja herätellä miehenkin päiväunilta kävelylle kanssani. Ulkona paistaa myrskystä huolimatta aurinko ja sekös mieltä piristää!

Anskutin ja S 36+2
 
Paljon onnea Nijan:flower:

Meillä ollut hässäkkää kun näitä lapsosia kolme ja pitänyt myös käydä imetyksien välissä käydä pakkaamassa ja siivoilemassa vanhaa asuntoa mutta suuri kiitos äidilleni ilman häntä en pärjäisi.Mies painanut pitkää päivää kun omat työt ja remontit ja muutot painaa niskaan kahteen päivään ei olla keretty nähdä mutta puhelimella ohjeita antelen nyt kaksi päivää aikaa saada tavarat pois ja asunto siistiksi.Saa nähdä miten käy.Äiti reppanakin on joutunut venymään että jaksaa lapsia hoidella kun vielä itsekin aika huonossa kunnossa on jalkansa takia.

Jaksamista kaikille tuleviin koitoksiin ja ja voimia myös kovasti niille jotka jo pienen nyyttinsä kanssa öisin valvovat t.Mima
 
Paljon onnea pienestä pojasta Nijan :heart: :heart: :heart:

Joo Carcas, supistellut on kovasti lokakuun alusta lähtien. Mutta eipä ne sen suurempia ole saaneet aikaan kohdunsuulla.

Mulle on iskenyt parin päivän aikana entistä pahempi turvotus. Jalat on ollu jo monta kuukautta turvonneet ja ihan hirveet suonikohjut. Mut nyt nilkat on kuin elefantilla, siis ihan järkyt :( Pitäisköhän käydä huomenna neuvolassa tarkistuttaan pissanäyte?
 
Onnea Nijan!

(.) Mä luulin jo, että viime yönä lähdetään hakemaan poika kotiin, kun supisteli vietävästi. N. 4 tunnin ajan tuli aika kipeitä supistuksia 4-8 min välein. Otin panadolia ja sitten ne pikkuhiljaa laantui ja sain nukahdettua. Mutta kyllä mä ajattelin, että jos ekat kunnon supistukset tuntuu tältä, että miten ihmeessä mä pärjään, kun ollaan tositoimissa.... Varmaan huudan epiduraalia synnärin ovelta jo. :)
 
Onnea Nijan ja kotiin päässeet :)

Tuosta turvakaukalosta, takseissa saa mennä ilman kaukaloa ja jostain muistan lukeneeni, että lyhyen matkan saa kuljettaa ilman kaukaloa. Laki sanoo kuitenkin näin:

"Tieliikennelaki määrää, että kuljetet-taessa alle 135 cm pituista lasta henkilö-, paketti- tai kuorma-autossa on käytettävä lapsen painon mukaan määräytyvää turvalaitetta, jos ajoneuvossa on turvavyöt tai turvalaite on muuten autoon asennettavissa.

Alle 3-vuotiaita lapsia ei saa takseja lukuun ottamatta lainkaan kuljettaa henkilö-, paketti- tai kuorma-autossa, johon ei voida kiinnittää lapsen painon mukaan määräytyvää turvalaitetta.

Yli 3-vuotiaan on matkustettava henkilö-, paketti- ja kuorma-autossa muualla kuin etuistuimella, jos asianmukaista turvalaitetta ei ole poikkeuksellisesti käytettävissä."

Harmi, että osalla mennyt joulu noin mettään :/ Meillä oli onneksi mukava joulu.

Jaahas, saa nähdä keretäänkö me tammikuulle ollenkaan, eilen tais tulppa lähteä irti, oli verensekaista limaa runsaasti paperilla ja supisteli kipeästi iltaan asti. Tuntuu, että siteeseen valuu välillä jotain.. Kroppakin aloittanut tuon tyhjennyksen ja nälkäkään ei oikeastaan ole. Väkisin söin eilen. Yön sain onneksi nukuttua, vaikka välillä heräsinkin. Nyt taas aamusta ollut kipeitä supistuksia ja sängyssä maatessa, otti selkäänkin. Jotenkin sitä meni eilen tästä ihan täpinöihin =) Miehellekin jo sanoin, että silti se sitten menee yli lasketun :D Noh, eilen lisäsin kuitenkin sairaalakassiin omatkin vermeet yms. ihan vain varuiksi.

Ulkovaatteet on meillä ihan eteisessä vaunujen kanssa. Näppärät niin.

Viikot poksui sunnuntaina, nyt olis 36+2. Nopeaan on taas aika mennyt.
 
Viimeksi muokattu:
Paljon onnea Nijan pienestä pojasta :heart:

Täällä kaveri pysyy tiukasti mahassa, selkä ja koko lantion alue on kyllä tosi kipeä. Kävely on erittäin haasteellista: / supisteluakin on aika ajoin mutta eipä sitten muuta. Kolmisen viikkoa ois laskettuun aikaan joten sinne asti varmaan mennään ihan heittämällä ;)

Mulle kans on iskenyt ihan älytön turvotus jalkoihin ja käsiin, huoh! Onneks huomenna ois neuvola niin pääsee tarkistamaan pissan ja verenpaineen..eipä niissä varmaan mitään hälyttävää ole.

Täälläkin joulu meni ihan kivasti..syötyäkin tuli ihan maltillisesti. Kilttikin olen vissiin ollut kun sain pari lahjaa :xmas:

eipä tänne muuta tällä kertaa, täytyy jäädä odottelemaan taas vauvauutisia:heart:

voikahaan mammat hyvin!

nuhmuliini80 37+1 :heart:
 
Paljon onnea Nijan! Ihanaa pesimistä sinne :heart:

(.) Täällä voidaan paksusti. Ja flunssaisesti edelleen, kaikki lapset ja minä ollaan oltu kipeitä jo ihan liian kauan. Olo on vähintäänkin tukala, hoitaa kolmea pientä ison kaksosmahan kanssa kipeänä, mies töissä : /. No, enää kaksi viikkoa ja sitten en enää aikakaan ole raskaana, ja ukkeli jää kotiin huhtikuun ekalle viikolle asti :). Huomenna mulla on taas ultrakontrolli ja siellä pitäisi päättää sektiopäiväkin. Tammikuulle olen kyllä päättänyt tämän mahan kanssa päästä jos vain millään voin tahdollani siihen vaikuttaa (juuenvoi), haluan saada sen verran isot ja valmiit vauvat, että tissi mahtuu suuhun kummallakin :D.

Hyvää vointia kaikille masujen kanssa, jaksetaan vielä tovi jookos!

-pavunvarsi ja pojat 37+0
 
Onnittelut taas uusien pikkuisten äityleille ja vauveleille :flower:

Täällä on ollut ihan hirveät myrskyt. Nytkin tuntuu, että katto lähtee. Talon takaa kaatunut viisi tosi isoa kuusta ja eilen oli tiet poikki jokapaikasta ja hevostallista katto irti... Sähköjä löytyy pätkittäin ja eilen vettä tuli vaan ohuena norona. Eipä ole paljon tullut ulkoiltua.

ON: Viime yö taisi olla nukkunisennätyksen aikaa. Vasta viiden jälkeen sain nukahdettua ja esikoinen herätti vartin vajaa seitsemän. Siinä välissä hoivasin kolme kertaa flunssaista kuopusta |O
Mullehan määrättiin äitipolilla "unilääke" joka onkin rauhottava ja kolme pvä sitä kokoeilin ja en nukkunut senkään vertaa kuin ilman eli kokeiluksi jäi. En kyllä ymmärrä, että miten jaksan synnytykseen asti :'(

No neuvola oli tänään 36+6. Kortti autossa, mutta kaikki arvot ok ja sf-mittakin nousee edelleen tasaisesti alakäyrällä. Neuvolasta kyselin mahdollisuutta pitää mies kotona tai muuta apua lastenhoitoon, mutta ei oota tarjottiin. Sinne lastensuojeluunkin "neuvottiin olemaan ottamatta yhteyttä" eli annettiin ymmärtää ettei kannata. Terkka lupasi kuitenkin kysellä huomenna lastenneuvolasta vielä neuvoja.
No reilun viikon päästä tehdään käynnistyksestä päätös ja se on sitten toivottavasti kolmen viikon päästä.

Bassets 36+6
 
Heippa ihanaiset!

Nijan Sylintäydeltä onnea pikkuisesta poikavauvasta. :heart:

Tatomira taitaakin olla jo vauva kainalossa, ainakin oireet kuulosti ihan siltä. :)

pavunvarsi Siulla on kyllä mahtavat nuo viikot jo ja vointikin näyttää olevan melkoisen hyvä tilanteeseen nähden. Täytyy nostaa hattua, kun itse oli niin vaivaisen oloinen ja mahassa vaan yksi vauva. :)

Lyydialle ja Nuhmuliinille tsemppiä noiden turvotusten kanssa. Toivottavasti ei ainakaan enää pahene tuosta. :hug:

Jjuuli Voi kurjuus, että noin pahaksi tuo tulehdus meni. :( Toivottavasti olet nyt jo paranemaan päin.

( . ) Piti tulla jo aikaisemmin kirjoittelemaan, mutta hieman hektistä ollut tämä elo kotiintulon jälkeen. :LOL: Lapset on ottaneet pikkuveikan hyvin vastaan, tosin nuorimmaiselle on ollut vähän raskasta imetyshetket kun silloin juuri pitäisi äitin syliin päästä. :(
Maitoakin tulee mukavasti, pakkaseen olen nyt pumppaillut pari desiä päivä. Tissit on ihan kauheat kun ovat niin täynnä, ei edes pysty nukkumaan. Onneksi parin viikon päästä ehkä tasaantuu tämä tulo. Poitsu syö parin tunnin välein päivällä ja yöllä sitten nukkuu pitemmän pätkän, yleensä n. 5-6 h. Tosin viime yönä ei sitten enää herättyään nukahtanutkaan uudestaan niin valvottiin sitten 03-05.30 tuijotellen toisiamme. :)
Ja hirmuinen kakkakone tuo poitsu on, joka vaipassa on tavaraa.

Joulu sujui melko hektisesti, tultiin silloin aattona kotiin ja luulin että pääsen valmiiseen joulupöytään niin vielä mitä, hurja urakointi oli että ehdittiin ajoissa syödä ennenkuin pukki tuli. :O No se sitten kostautuikin seuraavana yönä, kun en enää meinannut päästä sänkyyn vessareissun jälkeen kun iski niin kauhea horkka. Mies toi miulle kolme peittoa ja palelsi silti niin että ihan kouristi, mutta kuumetta ei kuitenkaan nostanut. Olo oli aamulla kuin joku olisi halolla käynyt hutkimassa. :LOL:

Sitten jos tähän yrittäisin rustata vähän synnytystarinaakin jos jotain kiinnostaa.

Keskiviikkona olo oli vähän samanlainen kuin tiistainakin, käytiin kävelemässä ja pahin paine jo siinä hävisikin. Olo oli kuitenkin jotenkin outo ja vessassa sai ravata alvariinsa. Illalla telkkaria katsoessa sitten alkoi tuntua tukalalta ja ensimmäiset supistukset tulivat tuossa yhdentoista maissa illalla. Mentiin miehen kanssa nukkumaan, otin Panadolin ja sitten vaan yritin saada unenpäästä kiinni.

Puolen yön maissa sanoin miehelle että taitaa olla lähtö tulossa ja että yrittää nukkua niin itse kellottelen vähän noita supistuksia. Silloin väli oli 12 minuuttia ja kesto n. minuutin, mutta tuolla selässä kuitenkin tuntuivat ihan napakoina. No siinä kellotellessa väli sitten piteni 20 minuuttiin ja joskus kahden aikaan nukahdin.

Reilun tunnin ehdin nukkua, kun piti nousta vessaan ja silloin kuului joku napsahdus. Vedet eivät menneet mutta saman tien alkoikin supistella 5 minuutin välein ja teki niin kipeää että joutui ihan puhaltelemaan. Herätin sitten miehen ja sanoin että nyt on tosi kyseessä ja alkaa olla jo kiirus. Kävin suikussa ja keräsin tavarat kasaan. Sairaalaan lähdimme ajamaan 4.05.

Autossa istuminen oli ihan kamalaa kun supistus tuli. Onneksi matkaa ei ollut kuin se 15 minuuttia. Synnärillä sanoin heti että tarvin kyllä kohta jotain kivunlievitystä, annoin pissa näytteen ja sitten kätilö teki sisätutkimuksen, 4 cm auki olin tuolloin. Seuraavaksi piti vielä ottaa 10 minuuttia käyrää ja sen jälkeen kätilö sanoi että voidaan siirtyä saliin. Taas oli ihan kamalaa kun piti maata paikallaan, mies hieroi selkää supistusten tullessa mutta kyllä oli silti aika kivulias olo. Ajattelin että kohta sitten saan spinaalin ja olo helpottaa, että kyllä tämän vielä kestää. :D

Saliin siirryttiin 4.55 ja suppareiden väli oli tihentynyt n. 3 minuuttiin. Kätilö alkoi laittamaan tippaa ja pyysi että kun supistus lakkaa niin laittaisin käden sairaalakaavun hihaan että saisi tipan paikalleen. No sepä ei sitten lakannutkaan. :D Kätilö vaan ihmetteli että onpas pitkä supistus ja tarjosi ilokaasua jota sitten vedin henkeni hädässä. Sen verran kaasu helpotti että sain käden hihaan ja housut pois, sitten alkoikin jo ponnistuttaa. :D Siinä jäikin sitten tipat laittamatta ja eikun pötkölleen sängylle, itse vedin ilokaasua kun yrittävät viritellä niitä sydänäänipiuhoja miun ympärille. Sisätutkimus tehtiin ja 6 cm auki olin silloin, huusin että nyt sitä kivunlievitystä ja sassiin.

Lääkäri kun tuli saliin laittamaan kohdunkaula puudutusta niin huusinkin että nyt se lapsi tulee ja olinkin sitten 10 cm auki. Pari ponnistusta ja poitsu oli maailmassa. :LOL: Kaikki tuo siis tapahtui alle tunnissa joten rytinää riitti. :D Synnytyksen kesto oli 2h 12 min, ponnistus 2 min ja jälkeiset 8 min.

Vaikka mitään muuta kun ilokaasua en ehtinytkään saada niin ihan hyvä mieli jäi koko hommasta. :) Kaikki kipu katosi kun vauva oli ulkona ja tuollaisen ihanuuden takia sitä kipua kyllä kestää. :heart: Taisi kätilö olla järkyttyneempi synnytyksen kulusta kuin mie ite ja kaikki spinaalin tarvittavat jututkin oli pöydällä valmiina, mutta eipä niitä ehtinyt sitten laittaa. No lähempänä tällä kertaa kuin koskaan aikaisemmin... ;)

Itsekin olen toipunut tosi hyvin, yksi tikki laitettiin nirhaumaan kun vuosi jonkun verran, mutta muuten selvittiin vammoitta, vaikka nopeaa toimintaa olikin.

Nyt tuolla huudellaan tissiä joten tässä tämä tällä kertaa. Voikaahan hyvin, kohta se vauvabuumi täälläkin alkaa. :)

MLM ja pikkutyyppi 5 pvä
 
Kiitos ihanista synnytystarinoista! Varsinaisia syöksysynnytyksiä tammikuisten ryhmä on tuonut tullessaan :)

Pitääkö synnärille ottaa omat tutit ja tuttipullot mukaan (jos niitä sattuu tarvitsemaan), vai onko niitä yleensä laitoksen puolesta? En ole vieläkään pakannut sairaalakassia, joten ehkä nyt olisi jo aika. Sain tuossa viikonlopun aikana ommeltua tekstiilit pinnikseen, joten nyt voisi olla aikaa pakkailla :)

Mua rupeaa pikku hiljaa hirvittämään, koska niin moni samalla lasketulla ajalla on jo synnyttänyt :O Ja sitten kun tämä meidän pikkuinen kieppuu ties missä asennossa ja pitää olla valmistautunut ambulanssilähtöön. Siinä stressiä kerrakseen jokaiselle päivälle. Tosi monella tuntuu nyt olevan samaan aikaan jännät paikat, kun lähtö voi olla hetkenä minä hyvänsä oireiden puolesta.

Luin muuten tuossa joulukuisten pinoa (jos nyt oikein muistan), niin monelle tulikin toinen sukupuoli mitä ultrassa oli veikattu. Onkohan se mitenkä yleistä? Joulukuisissa oli myös kirjoittelua siitä, että koska vauva ei ollut laskeutunut, niin paikat eivät olleet kypsyneet. Minulla ei ole vielä ollut supparin supparia koko raskauden aikana eivätkä paikat ole kypsyneet. Tuli vaan mieleen, että koska vauva ei ole paikallaan, niin ehkä paikat eivät tämän vuoksi tosiaan ala kypsymään .... Onko kellään tietoa tästä mahdollisuudesta?

Mihinköhän moni innokas alkuraskauden kirjoittaja on hävinnyt? Lonely ja Sartsa ainakin kirjoittelivat paljonkin aluksi. Toivon mukaan heillä kuitenkin kaikki hyvin ja saadaan ainakin kuulla sitten syntyneistä vauveleista :)
 
ja omalla navalla jatketaan :D eli yöllä se lähtö tuli, supistukset voimistui ja potkin miehen sängystä ylös, lähdettiin ajeleen sairaalaa kohti jossa oltiin n.klo 3.00 ja pieni, ihana tyttö syntyi klo 4.15 synnytyksen kestoksi merkattiin 3h 15min, mut sairaalan kriteereiden mukaan oikea kesto olis ollut 2h45min, ponnistusvaihe kesti 5min. Synnytys oli todella hieno ja upea kokemus :) noh, ongelmilta ei säästytty tälläkään kertaa :( vauva on valvontaosastolla tipassa ja minä kärsin -jälleen- spinaalipäänsärystä, eli MLM:n veikkaus siitä, et vauva on kainalossa meni väärin :( vauvaa en juurikaan ole saanut sylissä pitää ja fiilikset on tosi kurjat, mut eiköhän tämä tästä.
 
Paljon onnea Nijanille ja Tatomiralle!!:flower:
Täällä on kyllä jo niin monta pikasynnytystä, että synnytetäänkö me loput sitten vastapainoksi vuorokausitolkulla...

Hurjalta kuulostaa MLMn jouluaatto... minä olisin varmaan vaan makoillut ja antanut miehen hoitaa ruoat miten parhaaksi näkee. Tosin olis saattanut sitten olla naama kurtussa kuitenkin kun ne olis laitettu miten sattuu. Mutta mulla ainakin edellisen synnytyksen jälkeinen aika on mielessä semmoisena, että en ole aikonut nyt tehdä mitään pitkään aikaan sen jälkeen.

Ninnatar, ei tuttipulloja oteta mukaan, mahdolliset lisämaidot tuodaan suoraan pullossa vauvalle. Tuttia ei vissiin suositella ennen kuin imetys on lähtenyt käyntiin, mutta meillä kyllä toivat sairaalan puolesta esikoiselle tutin, kun rupesi olemaan koko yön tississä kiinni eikä nukkumisesta tullut mitään.

(.) Mä en mitään kassia ole pakannut. Muutenkin alkaa tuntua, että tää olo on ollut jo niin kauan sama, että varmaan menee näin seuraavat 4 viikkoa... Supistelua kyllä on ollut ja on edelleen, mutta ei se mitenkään ole pahentunut. Neuvolassakaan ei mee ku just varttitunti, kun samalla kaavalla vaan homma hoituu. Maha roikkuu tuossa edessä ja istuessa se lojuu reisien päällä :LOL:.

Meelia ja pikkumyllertäjä 37+
 
Tatomiralle onnittelut, toivottavasti saat vaavin pian syliisi :heart:

Täällä käyty neuvolassa tänään, kotona ollaan siis oltu nyt 1vko ja 1pvä ja sinä aikana paino noussut 2165g:sta 2420g:aan, turhaan olen siis huolehtinut pienen syömisistä :) Kakkapyykkiä täällä riittää vaikka muille jakaa, sillä ihan joka vaipassa on kakka ja välillä nämä hernesopat tuolta hoikkien jalkojen reunasta tulvivat lahkeisiin asti.. No, hajuhaitoista huolimatta hyvähän se vaan on, että vatsa toimii :D Tänään poju on nukkunut melkein koko ajan, ostarillakin käytiin ja testattiin ekaa kertaa rintareppua. Kovasti ihastuneita katseita meidän pikkunen nallehaalarissaan isin rinnan päällä sitten saikin, hauskaa oli, että oikeasti moni luuli meidän kanniskelevan nukkea tai nallea siinä. :LOL: Mutta on se vaan niin ihana ja päivä päivältä rakastetaan pojua enemmän, vaikka eilen luuli, ettei enempää voi rakastaa :heart:
Viime yönä kaveri muuten hieman pelästyttikin äiskän, kun nukkui yhtäkkiä 6h syöttövälin! Mutta kyllä sinne suukkuunkin sitte meni uusi ennätys, 90ml, ja äiti oli pirtsakka aamulla kun oli saanut niin pitkän pätkän nukkua.

Rintatulehduksesta selvittiin hyvillä antibiooteilla, kuumetta tosiaan kesti sen 3-4pvää, mutta nyt oon terve. Ja eilen pääsin myös ekaa kertaa vaa'alle synnytyksen jälkeen, nyt oli mittarissa 66kg ja ekalla neukkakerralla ollut siis 61,8kg ja viimesellä neukkakerralla ennen synnytystä 71kg. Eiköhän nuo loput nyt saa kyytiä, kun saatiin vaunuilulupakin :)

Semmosta omanapailua, voimia kaikille mamoille!

jjuuli ja pikkumies 1vko 5vrk :heart:
 

Yhteistyössä