* * * Tammikuun Vauvat 2012 joulukuussa * * *

Heipsis!

Eveliinukka Hirmuisesti onnea pikkuisesta prinsessasta. :heart: Hän päättikin sitten kuitenkin tulla maailmaan, vähän vaan ensin kiusaten. :)

Tellu Po Itse en ole kantoliinaa kokeillut ommella, mutta tosiaan taitaa olla niin että melkein samanhintaiseksi tulee jos ostaa vaikka huutiksesta käytettynä liinan, kangastahan tuohon uppoaa kuitenkin se 5 metriä. Ja jos tekee trikoosta niin sen kai pitäisi olla sellaista mikä ei rullaudu reunoista, kun sitten helposti jää painamaan kantajaa.

mima73 Kuulosti niin tutulta tuo siun kirjoitus. Jaksamista myös sinnekin kaiken kaaoksen keskellä. :hug:

( . ) Mie ahkerana taas tässä yksi ilta laittelin vauvalle jo kotiintulovaatteet valmiiksi ja pesin vaunujen kankaat. Lisäksi kaivoin tuolta jo kopan noihin, kun nyt kuopuksella ei ole ollut tuota käytössä. Eli täällä alkaisi olla kaikki aikas valmiina vauvaa varten. :)
Tänään vielä poli käynnillä varmistui että poika on tosiaan meille tulossa niin nyt pääsen sitten urakalla shoppailemaan poikavaatteita ja sinisiä tavaroita. :heart:

Kaikki oli hienosti mahassa ja oli kyllä kiva päästä vielä kurkkaamaan tuonne. Oikein päin pieni siellä köllötteli eli huoli perätilasta oli turha. Lapsivettä oli normaalisti ja painoarvio oli nyt 2900 kg, eli samoissa noiden muidenkin kanssa mennään. Eli ei myöskään mitään jättiläisvauvaa ole meille tulossa. :LOL:

Neuvolassakin pyörähdin ja tässä sieltä tärkeimmät.

rv 37+0

paino 95,4 (+788g/vko)
turvotus -
paineet 127/76
pissa puhdas
sf-mitta 34
sykkeet + 145
liikkeet ++

Silläkin rintamalla siis kaikki ok.

Voikaahan kaikki hyvin

MLM ja täysiaikainen Kukkis 37+0 *poks*
 
Onnea eveliinukka ja pikkuinen tyttö! <3 Ja aika hurjaa että MLM:kin on jo noin pitkällä! Kohtahan Kukkis-poikakin syntyy jo. Jouluna voi olla pikkuinen hyvinkin jo kotona.

Täällä on saatu viikkoja kasaan 34+1 ja vielä kaksi päivää töitä ennen äippälomaa. On kyllä nopsasti mennyt syksy. Olin vloppuna niin ahkera, että pesin kaikki pienen vaatteet valmiiksi, joten aika lailla kaikki on valmista hänen osaltaan. Itselle pitäisi hommata pari imetyspaitaa ja liivit ja sitten vaan odotellaan.

Tammikuun ajatteleminen tuntuu kyllä aika hurjalta kun tulevalla iskällä on pari reissua jossa pitää käydä, niin mua jännittää ihan hirveästi, päättääkö tämä pikkuneiti syntyä just silloin. En millään haluis mennä yksin synnyttämään mutta reissusta ei pääse parissa tunnissa kotiinkaan vaan voi mennä hyvinkin puoli vuorokautta :'(
Tässä siis meidän akuutti jännitys.

Muuten kaikki hyvin, kuten tähänkin asti. Ihana jäädä hetkeksi kotiin kun on ollut niin pitkään töissä. Tosin sehän mua vähän myös jännittää, miten osaan oikein olla. No, nyt täytyy alkuun ottaa itsekkäästi omaa aikaa ja nauttia kun sitten on "kädet täynnä töitä ja valvottuja öitä" kunhan vauva syntyy :)

Terkuin
KP :)
 
Mimsy, ajattele nyt hyvä ihminen itteeskin, ja nuku vielä kun voit. Kun vauva syntyy, voi olla että sun yöunet jää sitten vähiin. Hoitaako miehesi silloin vauvaa yöllä että sinä saat nukkua? Harva isä nimittäin näin tekee. Pikkasen pitää olla itsekäskin :) Kovasti voimia sinulle miehen masennuksen rinnalla kulkemiseen..

Eveliinukka, Onnea oikein paljon nyytistä :) Ja kaikkea hyvää vauva-arkeen!

-Amalia- (joka raapii ittensä verille :kieh:) ja Muru 34+6
 
Onnea paljon puzzlelle pikkuisesta pojasta ja eveliinukalle pikkutytöstä! :flower: Ihan hurjaa ajatella et nyt jo alkaa meijän pinossakin vauveleita syntymään... :) Itse olen asennoitunut siihen että olen aika viimesten joukossa täällä jos tää kaveri viihtyy yhtä pitkään tuolla ahtaudessa kun esikoinenkin (10 päivää yli lasketun)
Ja taitaa se mun joulutonttu veikkaus paukkua yli hyväsesti ku veikkasin 5 vauvaa syntyväksi tässä kuussa, mut jos nyt on jo 2 syntyny ni kerkee varmaa syntyy lähemmäs 10 vauvaa sitteki tälle kuulle. :)

Täällä kans yks aikaansaamaton odottaja, joka ei oo vielä oikeestaa mitää tehny tulevaa vauvaa varten valmiiksi. Yhtää vaatetta en oo pessy, enkä mitää muutakaa tavaraa ottanu esille. Jotenki se tammikuun loppu tuntuu niin kaukaiselta vielä et ehtiihän sitä.. mut sitä ku ei tosiaan tiiä millon se lähtö sit tuleeki... vois ehkä pikkusen ryhdistäytyä sen suhteen. :D ja yks iso tekijä on mulla se et ku en yhtää tiiä sukupuolesta et kumpi ois tulossa ni ärsyttää... :/ ku ei tiiä et hakeeko varastosta ja peseekö nuo esikoisen vanhat vaatteet kaikki vai vaan sellaset jotka kävis kummallekki... mut eiköhän se tästä selkiinny ajan kans... :D

An-ri 33+0 (perässä tullaan, vaikkakin hitaasti :) )
 
Eveliinukalle suuren suuret onnittelut omasta pienestä Joulutontusta:flower::heart:

Määki haluun. Viime yö meni vituiks, nukahdin eka puol kakstoista, sit heräsin 1.30. Ja uudelleen nukahdin joskus kuuden kieppeillä vasta. Vituttaa noi saatanan valvomiset ihan kympillä. Ja tää idiootti kun on jättäny päikkärit väliin, et yöllä sais ees nukuttua, niin mikä helvetin hyöty siitäkin sit on. No... tietysti hiljainen ja jouluisakoti on tosi ihana asia. Eihän meillä hiljaista oo koskaan muuten kuin öisin ja siistiäkin lähinnä vain öisin, kun illalla aina siivoan kaikki päivän tohinat mutta pitääkö niitä hitto vieköön möllötellä yöllä ja vielä koko yön?
Vieläkö tän ihanuusraskaustouhotuksen vois perua? Mä voisin lahjoittaa ensimmäiselle halukkaalle.
Nää nyt on taas tämmöisiä yltiöpositiivisia fiiliksiä joten ehkä mä en kiusaa teitä enempää.

Voikaa hyvin tammikuiset :wave:

Inkalilla ja öttis 33+6
 
Onnea Eveliinukka! Tulehan kertomaan arjesta kun kotiudutte ensin kunnolla.

An-rin kanssa sama ongelma täälläkin, eli kun kirppu ei ole sukupuoltaan suostunut näyttämään niin on tosi hankalaa laittaa vaatteita suuremmassa määrin valmiiksi. Tänään juuri pyörähdin kirpparillakin ja olisi kiva ostaa kaikenlaista mutta kun jos se onkin poika niin pojalle meillä jo on ihan ylikin oman tarpeen asioita. Sit jos olisi tyttö niin voisi lajitella noita pojan vaatteita itse kirpparille. Mutta kun ei tiedä niin ei tiedä.

Inkalillalle kovasti tsemppiä, tiedän mitä tuo on kun kesän jälkeen mulla oli se neljän kuukauden unettomiisputki. Nyt enää satunnaisesti. Ja mitä enemmän se harmittaa niin sitä vähemmän on toivoakaan nukahtaa. Turhaan taidan antaa mitään neuvoja, varmasti olet jo kaikkea kokeillut ja mua ainakin vaan ärsytti hyvää tarkoittavat ihmiset jotka ehdottelivat asioita mitkä olin jo moneen kertaan kokeillut...

Katapulltille hyvää äitiyslomalle alkua! Mulla on taktiikkana se että yritän tässä loman alkupuolella laitella kaikki valmiiksi että sitten lopussa jos vointi huononee niin saan sitten vain maata hyvällä omatunnolla :)

ON ei mitään, kunhan aikani kuluksi kirjoittelen.

maka 35+2 (kai?)
 
Voih, täällä on jo ensimmäiset vauvautuneet :heart: ONNEA pienistä nyyteistä puzzle82 ja eveliinukka!!

Alkaa jo olla itselläkin sellainen olo, että tästä mahasta vois jo luopua... No tietty kun on lokakuun alkusta asti supistellut eikä oo voinu tehdä yhtään mitään. Nyt on öisin ollu lonkat niin kipeet, että siihen herää väkisin öisin monta kertaa. Ja samoin häntäluu tuntuu olevan tosi hellänä. Alkaa paikat jo antaa periksi :p

Vauva on pari päivää potkinut niin, että ihan vedet nousee silmiin, kun tekee niin kipeetä.

Huomenna alkaa virallisesti äippäloma!

Lyydia 34+4
 
Hirmuisesti onnea Puzzlelle ja Eveliinukalle :flower:

Kiitos myös kaikille mua tsempanneille, erityisesti kiitos inkalilla kauniista kirjoituksesta :kiss:
Mummi ja Pappa oli tänään hoitamassa poikia kun olin neuvolassa ja Mummi oli korjannut lelut pois ja imuroinut :heart:
Tuli hyvä mieli, vaikka nolottaakin että Mummin "täytyi" se tehdä.

Oma väsymys on hiukkasen helpottanut kun olen alkanut torkkumaan aamuisin poikien herättyä. Nauhalta pyörimään lastenohjelmaa ja pojat sänkyyn katsomaan telvaria. Tosin se on sellaista torkkumista koiranunessa kun täytyy vahtia ettei kumpikaan katoa makkarista pahoille teille ja väistellä hyppiviä lapsosoia, mutta auttaa kuitenkin :)

Neuvolassa tuli käytyä. Kaikki oli OK.
Rv 34+1 (32+2)
Paino 65,1 (65,5)
Muutos -215 (+600) g/vko
Kokonaispainonnousu 8,1 kg (8,5)
turvotus +/-
RR 112/70 (118/68)
Hb 124 (125)
Sf 29 (26)
Tarjonta RT
Syke 140+ (140+)
Pissa puhdas

Kahden viikon päästä lääkärineuvola. Valitettavasti lääkäri oli vaihtunut. Se alkuperäinen lupaili jo lähetteen äitipolille, mutta katsotaan nyt mitä tämä toinen sanoo.
Terkkari kyllä sanoi, että kriteerit lähetteelle on jo jalkasäryn takia (käynnistyksen arvio) ja siksi, että olen niin pieni ja kuopus oli kuitenkin 4 kg ja mulla on raskausdiabetes, vaikka arvot onkin olleet ihan ok. Mutta parin viikon päästä kuullaan.

Mummi, eli mieheni äiti on eräänlainen "meedio" raskauksien suhteen. Tietää esim. raskaudet ennen kuin niistä on kerrottu tai esikoisen kohdalla ennen kuin edes itse tiesin olevani raskaana. Hän katseli mahaani tänään ja totesi, että kahden viikon päästä se syntyy :O
No siihen en kyllä usko. Itse veikkaan että mennään tuonne tammikuun loppuun, lähemmäs viikon yli lasketun jos ei käynnistetä sitä ennen. Mutta katsellaan jännityksellä :)

Bassets 34+1
 
Viimeksi muokattu:
Onko kukaan hyötynyt imetysteestä? Taitaa olla vadelmalehtiteetä?

Huutiksessa yksi myyjä tekee tilauksesta pyöreitä liivinsuojannäköisiä kaurapussirinnanlämmittimiä. Laitoin sellaiset tilaukseen varoiksi :) (Jos joku haluaa hänen yhteystietonsa, niin voi heittää yksärillä). Myyjä mainostaa tuotettaan näin: Sopii erinomaisesti liivinsuojien päällä käytettäväksi, lämmittää rintoja, ehkäisee rintatulehduksia ja edistää maidontuloa. Äidilläni oli muuten huono maidontulo. Onkohan miten perinnöllistä?

Eilen yritin kovasti metsästää vauvan talvilakkia. Mistään ei vaan tunnu oikein löytyvät toppaista sellaista. Kaikki on neulemallisia.

Vau.fi kertoo ihanasti tämän viikon rv 35 tilanteesta:

Tämän viikon alussa sikiö on 33 viikkoa vanha. Jos voisit laittaa sormesi sikiön kämmenelle, pieni käsi puristuisi nyrkkiin. Varpaankynnet ylettävät varpaanpäihin. Napanuora on noin puoli metriä pitkä ja ympärysmitaltaan sentistä kahteen senttiin. Sen sisäinen paine ja koostumus estävät sitä menemästä solmuun ja vaikka näin tapahtuisi, se aukeaa yleensä itsestään. Sikiö käyttää napanuoraa leluna ja puristelee sitä, mutta ei jaksa puristaa sitä niin lujaa että se vahingoittuisi. Viimeisinä raskausviikkoina sikiö lihoo eniten, jopa yli 200 g viikossa!

Jutussa korostetaan vielä, kuinka ehdottoman tärkeää on nyt lepäillä:


Nämä viimeiset viikot ovat sinulle tärkeitä. Sinun tulee ladata akkujasi eikä kuluttaa voimavarojasi. Äitiysloma on jo ovella ja sinun tulisi varata runsaasti aikaa lepäilyyn.

Jossain myös sanottu, että lepää tänään, koska huomisesta et tiedä.

Voimia meille kaikille :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Äitipoli terveisiä täältä :)

Eli aamulla oli synnytystapa-arvio ja pientä kaveria odotellaan tälläkin kertaa, joten alakautta lähdetään synnyttämään :) Yli nelikiloista en siis saisi alakautta synnyttää, mutta gyne siinä sanoi, että mikäli syntyy ennen laskettua, mikä on hyvin todennäköistä niin hyvä jos 3kg raja rikkoutuu, tällä hetkellä arvio oli 2500g

Mä veikkaan, että joulukuussa syntyy 10kpl tammikuisia ja meidän pikkuinen on yksi niistä :)

Mun on pitänyt siivoilla kovasti, mut ei vaan jaksa. Jotenkin väsyttää ihan hirmuisesti, joka päivä vähintään keittiön siivoan, mut muuten on jäänyt kaikki vaan roikkumaan :( harmittaa oikein... noh, jos jossain vaiheessa jaksais, kattoo sitä nyt sitten. Sauna ainakin pitäisi pestä ja vauvahuone siivota, kun se on ollut ihan kaaoksessa jo varmaan puolisen vuotta!! Oma makkarikin kaipaa siivousta ja noh, koko talo :D

Neulomisia on tullut tehtyä, nyt pitäis tehdä vauvalla sukat, mut tarttis ensin käydä hakemassa langat niihin. Joululahjaneulomukset on yksiä villasukkia vaille valmiit ja mä epäilen, että en ehdi noita sukkia tehdä, ne on niiiiin hitaat tehdä (kirjoneuletta)
Sit mietin, et sairaalakassikin pitäis kait pikkuhiljaa alkaa laittaa valmiiksi! Vauvalle sentään sain kaappiin laitettua 50 ja 56 vaatteet ja kotiinpaluuvaatteet oon laittanut valmiiksi :) Jotenkin hurjaa ajatella, et todennäköisesti parin viikon päästä meillä on jo vauva!!

Onnea MLM täysiaikaisuudesta!! :) mulla on siihen vielä kokonaiset 2 pva :D + tää päivä, eli sunnuntaina sitten ollaan täälläkin täysiaikaisia.

tatomira 36+4
 
Uskomatonta, että ensimmäiset odottajat on jo täysiaikaisia! Onnea MLM ja muut! :flower:

tatomira, sun kaikki energia on ilmeisesti tullut pikapostilla tänne. Mulla oli sellainen jäätävän pitkä lista jääkaapin ovessa, mitä kaikkea haluaisin saada tehtyä ennen vauvan syntymää/joulua. En yleensä ole tehnyt mitään erityisiä joulusiivoja, mutta nyt mun listaltani löytyi ihan koko talon siivouskohteet keittiön kaapeista saunaan. Tänään sain listalta vedettyä yli mm. sen saunan ja kylppärin, kun lasten päiväunien aikana ne kuurasin lattiasta kattoon. :D Mun listallani on enää uunin pesu sekä koiran pesu ja trimmaus. Ja voi että on hyvä olo itseni kanssa, kun mä olen kerrankin saanut aikaiseksi! Olen nimittäin perusluonteeltani kohtuullisen laiskanpulska ihminen...

Ninnatar, mä olen kuullut ihan positiivisia kokemuksia tuosta vadelmanlehtiteestä. Itse en tosin ole käyttänyt. Toiset lisää maidontuloa ykkösoluella. Onhan noita niksejä. :)
Ja kuulosti oikein hyviltä nuo rinnanlämmittimet. Mä oon tästä varmaan aiemminkin täällä paasannut, mutta suojatkaa mammat hyvät ne tissinne kunnolla synnytyksen jälkeen! Mä olen kärsinyt elämässäni kaksi rintatulehdusta ja ne on pahimmat taudit, mitä mulla on koskaan ollut!

Ja Ninnatar, sä unohdit lainata sen parhaan kohdan siitä Vau:n jutusta. Mun kirjasessani ainakin lukee vielä, että "Kaikkien tulisi palvella sinua kuin prinsessaa! Muistuta kumppaniasi, että sinun hemmottelemisesi koituu lapsen eduksi." Ai että tuo mun parempi puoliskoni rrrrakastaa tän kirjan propagandaa. :LOL:


( . ) Mulla on tullut muutamana päivänä vähän verta ja verensekaista limaa pyyhkiessä. Ei kuitenkaan joka pyyhkäisyllä ja määrät on tosi pieniä. Tuskin siis on edes limatulppaa. Ehkä kohdunsuu vaan kiukuttelee ja vähäinen veri tulee valkovuodon matkassa ulos. Jonkin verran myös juilii alavatsaa ja -selkää, mutta selkeitä supistuksia ei ole kyllä tullut juurikaan. Vatsa on myös lähtenyt kuukausien kitkuttelun jälkeen toimimaan vauhdilla.
Tänään tosiaan kuurasin saunan ja kylpyhuoneen eikä edes se saanut aikaan mitään valtavia tuntemuksia. Hyvillä mielin voi siis edelleen touhuta. Ja huomisesta alkaenhan se titteli jo vaihtuisikin keskosuudesta ennenaikaisuudeksi. Edelleenkään en usko, että tämä on täältä päivänvaloon saapumassa ainakaan viiteen viikkoon...


NS 35+6
 
Alkuperäinen kirjoittaja Neljän suora;25185501:
( . ) Mulla on tullut muutamana päivänä vähän verta ja verensekaista limaa pyyhkiessä. Ei kuitenkaan joka pyyhkäisyllä ja määrät on tosi pieniä. Tuskin siis on edes limatulppaa. Ehkä kohdunsuu vaan kiukuttelee ja vähäinen veri tulee valkovuodon matkassa ulos. Jonkin verran myös juilii alavatsaa ja -selkää, mutta selkeitä supistuksia ei ole kyllä tullut juurikaan. Vatsa on myös lähtenyt kuukausien kitkuttelun jälkeen toimimaan vauhdilla.
Tänään tosiaan kuurasin saunan ja kylpyhuoneen eikä edes se saanut aikaan mitään valtavia tuntemuksia. Hyvillä mielin voi siis edelleen touhuta. Ja huomisesta alkaenhan se titteli jo vaihtuisikin keskosuudesta ennenaikaisuudeksi. Edelleenkään en usko, että tämä on täältä päivänvaloon saapumassa ainakaan viiteen viikkoon...
NS 35+6
Ettei sullakin kuule olisi kohta laitokselle lähtö....;)
 
Neljän suora hmm... mullakaan ei oo juurikaan oo supistuksia ollut ja tänäänkin sinne äitipolille kiipesiin neljänteen kerrokseen ilman supistuksen supistusta ja silti oli "jo" sen sentin auki, eli enpä sinuna paljoa laittaisi sen varaan, että ei supistele ;)

Kyllä se verensekainen lima todennäköisesti kertoilee jotain, että siellä kohdunsuulla tapahtuu :) onneksi sullakin viikkoja jo noin paljon, ettei oo hätiä mitiä, vaikka vauveli päättäisikin syntyä viikon-parin sisällä!

Tänään muuten ultrassa tuli sellanen olo, että voi kun saisi tämän pienen jo syliinsä, MUTTA samalla kun siellä makailin käyrällä ja vauva melskas oikein kunnolla niin iski se haikeus et prkl, tää on mun viimeinen raskauteni!! Nää on ihan vikat viikot, kun saan elämäni aikana tuntea nuo ihanat potkut... ja onko tää nyt sit julmaa sanoa, mutta ekaa kertaa koko odotusaikana tunsin ihan täyttä ONNEA siitä, että meille on tulossa vauva. Siis kun vahinkohan tämä oli ja koko raskautta on varjostanut se, ettei vauvaa haluttu ja oon ajatellut, että olisi parempi, kun koko vauvaa ei olisikaan vaikka siis siellä kyllä se onnellisuuskin on noiden potkujen ja vatsan kasvun myötä mukana kulkenut vahvasti, mut tänään olin ihan täysin ja 100% onnellinen siitä, että meille tulee ihana, pieni, täydellinen vauva!! :) :heart:

Niinhän sitä sanotaan, että äidiksi kasvaa raskauden myötä ja tässä raskaudessa se on ottanut aikansa, mutta kyllä tuo mahan potkija vain on nyt niin kaivattu :) nyt voin sanoa, että onneksi se ehkäisy petti :) :)

ps. NS nyt kun sen mun energiani oot varastanut ja kuitenkin käyttänyt hyödyksi niin olisitko kiltti ja palauttaisit sen :D saisin mäkin sit saunan pestyä :D :D :D
 
Viimeksi muokattu:
niin iski se haikeus et prkl, tää on mun viimeinen raskauteni!! Nää on ihan vikat viikot, kun saan elämäni aikana tuntea nuo ihanat potkut...
Nyt veit kyllä tatomira niin sanat suustani! Mä olen myös pohtinut paljon sitä, että pitäisi jotenkin osata nyt nauttia tästä, kun ollaan viimeistä kertaa pappia kyydissä. Ja kun pienoinen vahingonlaukaus tämä meillekin oli, ei oo jotenkin yhtään osannut aluksi suhtautua ja sen myötä nauttia olotilastaan. Kun nuo muutkin mukelot on niin pieniä, ei tässä arjen häsellyksessä ole ehtinyt keskittyä koko raskauteen.

Mä pistän sen siivousenergian nyt tatomira sulle pikapostilla tulemaan takaisinpäin, niin pääset sinäkin jynssäyspuuhiin.
Mä lähden tänään puolestani shoppailureissulle, kun mummi on tulossa lasten kanssa touhuamaan päiväksi.
Tuli mieleeni, että ehkä olis syytä kunnostautua noiden joululahjojen suhteen, kun sitä ei kuitenkaan koskaan tiedä, koska lähtö tulee.

Eikä se kyllä mitään limatulppaa ollut, mitä tuolta ulostautui. Nyt on taas ihan normaalilöydökset vessapaperissa pyyhittäessä. Taisi vaan siellä hiussuonet vähän ratkeilla ja aiheuttaa pientä verentuloa. No hätä, olen täällä teidän riemunanne vielä piiiikään. :D


NS 36+0 POKS!
 
Tulin poksumaan tännekin, eli täysiaikaisia ollaan. Toivottavasti kaveri ei ihan vielä kuitenkaan päätä tulla pois, jotenkin kaiken kiireen keskellä en ole kerennyt vielä oikein henkisesti valmistautumaan synnytykseen :) Toisaalta yllätyshyökkäys voi toimia myös hyvin..

Eilen kävin neuvolassa ja siellä kaikki yhtä hyvin kuin ennenkin. Hemppaa ei ole edes otettu nyt parina viikkona, kun on ollut niin hyvä, vaikken lisärautaakaan oo ottanut. Ainut mikä säikäytti niin on tuo sf-mitta. Se oli taas kasvanut sentin, eli käytännössä kahteen viikkoon kasvua 4 senttiä :O Ja tää maha-asukki on ollut jo pitkään samassa asennossa. Eli kultaiselta keskitieltä suoraan yläkäyrille. Nyt alkoi sit pelottamaan, että minkälainen jytky sieltä oikein tulee.. Ja täällä kun ei synnytystapa-arviota tehdä, niin taidanpa varailla ajan yksityiselle ihan oman mielen rauhoittamiseksi. Saisi edes jonkinlaisen painoarvion kaverista :)

Miten teillä muilla on vauvat liikkuneet? Täällä toissapäivänä oli tosi hiljainen kaveri. Sain kyllä ne vaadittavat liikkeet laskettua, mutta verrattuna siihen melskeeseen mitä se yleensä pitää niin oli aika vaisua. Tosin eilen palattiin normirytmiin ja oma mieli rauhoittui. Mietinpähän vaan, että nukkuuko ne jotenkin enemmän näin loppuajasta?

Olguli 37+0 :heart:
 
MLM kiitos kantoliinakommenteista, luulen että en nyt sitä kangasta rupea hamstraamaan, vaan hankin jostain käytetyn. Niin ja onnea poikavarmistuksesta!

Bassetsille täytyy sanoa, että sun neuvolakirjaukset on koko ajan olleet kuin suoraan mun kortista. Tässä mun viimenen käynti:

Rv 33+6
Paino 66,6
Kokonaispainonnousu 8,6 kg
turvotus -
RR 113/74
Sf 29
Tarjonta RT
Syke 140
Pissa puhdas
Liikkeet ++

Hassua. :) Hyvä, että olet saanut vähän levättyä ja apua siivoushommiin.

Täällä käy koko ajan tukalammaksi olo. Ei voi kuin ihmetellä niitä, jotka pystyvät harrastamaan liikuntaa, pyöräilemään ym. viimeisille viikoille asti. Itelle tekee tiukkaa jo bussipysäkille köpöttely. Onneksi on jo perjantai. Hyvää viikonloppua kaikille!

Tellu Po 34 + 1
 
Mä laitan tähän nyt vielä muistutukseksi mitä tarvitsee -listauksen, jotta jokainen on tarkistaa puuttuuko mitään niistä, mitä aikoo hankkia:

Vastasyntyneelle vauvalle:

- Sänky tai muu nukkumapaikka esim. äitiyslaatikko. Jos laitat reunapehmusteet, niin laita ne niin, ettei vauva saa repäistyä niitä kasvoilleen
- Reunapehmusteet sänkyyn
- Hoitopöytä tai muu alusta (ei välttämätön. Vaipat voi vaihtaa vaikka pakastimen päällä, jossa on hoitoalusta. Myös edestä täytettävä pyykinpesukone ajaa saman asian)
- Vaunut
- Turvakaukalo (Turvakaukalo Kannattaa hankkia vaikkei olisi omaa autoakaan. Saattaa joutua joskus lähtemään yöllä taksilla lääkäriin tai muuten vaan jonkun tuttavan kanssa ajelulle. Myös sairaalasta olisi suositeltavaa tulla autolla kotiin).
- Vaatetta 50-60 cm: alkuun kätevimpiä ovat kietaisupaidat, puolipotkarit, potkupuvut, vetoketjulliset haalarit, bodyt (Mieluummin enemmän kokoa 62. Voi mennä jopa 5 vaatekertaa päivässä ja 3 yössä. Napitettavat bodyt ovat tosi käteviä;)
- Amme muista myös jalat ammeeseen. Helpottaa selkää.
- Kylpyöljy
- Pyllypyyhkeitä ja pyyhkeitä hoitoalustan suojaksi
- Puhdistuslappuja /-liinoja (ei aina tarvitse pestä pyllyä ) tai purkkiin vettä ja sitä käytetään vanulappujen kanssa.
- Muovifrotee-alustoja sängyssä ja vaunuissa patjansuojana
- Aluslakanoita useampi kerta
- Peittoja, kankaita
- Vaippoja (kesto tai kertakäyttö, pienin koko eli new born)
- Harsoja paljon
- Suolatippoja (0,9%) (saa tehtyä itsekin)
- ”Nenäimuri” rään imemistä varten (ehdottomasti apteekin imuri eikä nenäfriidaa)
- Tuttipulloja, ainakin pari
- Tuttipullon imuosia pari-kolme erilaista
- Tutteja (jos käyttää )
- Pari purkkia äidin maidon korviketta hätävaralle (mutta vain pari, jottei jää käyttämättä;)
- Vanupuikkoja, -lappuja
- Talkki (perunajauhot ovat todella hyviä tähän tarkoitukseen)
- Perusvoidetta. Esikoisen kanssa vaan pärjättiin Beballa, joten ei kannata valmiiksi ostaa).
- Bebanthen-voide (ärtyneeseen pyllyyn, rinnanpäihin yms.)
- Sinkkivoide (vaippaihottumaan) Kaikki ei tarvitse ollenkaan. Pärjää Bepanthinella tai peruvoiteella
- D-tipat (saa mahdollisesti neuvolasta) Ehtii ostaa vauvan syntymän jälkeen
- Rela-maitohappobakteeritipat
- Dysflatyl-tipat tai Cuplaton (masuvaivoihin jos masussa kuplii. Disflatyl tipat, poistaa TEHOKKAASTI ilmaa masusta, ei tuon cuplatonin kans jaksa millään läträtä kun sitä pitää antaa joka syötön yhteydessä noita toisia tippoja annettiin vain 2-3 krt päiväs. Vauvalla oli koliikki ja auttoi tosi paljon)
- Sitteri (käyttöä esim. ruoanteon aikana)
- Itkuhälytin (ei välttämätön)
- Kantoreppu tai -liina (sylissäkin voi kantaa) Manducaa on kehuttu
- Tuttipullojen sterilisointilaite ja -lämmitin (kiehuva vesi ajaa saman asian)
- Hörpytysmuki (jos ei käytä tuttipulloa) Tavallinen muki käy vallan mainiosti
- Särkylääkettä (vasta 3 kk täyttäneille jos sitä annetaan lapselle)
- Kynsisakset (tulee äitiyspakkauksessa)
- Pehmeä hiusharja (tulee äitiyspakkauksessa)
- Kylpylämpömittari (tulee äitiyspakkauksessa)
- Hajustamatonta pyykinpesuainetta ja huuhteluainetta
- Lapaset vauvan käsiin (tulee äitiyspakkauksessa)
- Vauvan myssy (tulee äitiyspakkauksessa)
- Kuumemittari (tavallinen, digitaalinen tai korva-) Korvakuumemittari on hyvin epäluotettava, koska korvakäytävä on niin pieni
- Höyryhengitys"laite" (ehkä vähän isommalle lapselle tarpeen)


Äidille:

- imetysrintaliivit (normaalitkin liivit voivat riittää, jos on irroitettava olkain)
- rintaliivien suojia (jotkut tarvitsevat paljonkin, toiset eivät)
- imetyspaitoja (tai miehen isoja paitoja)
- imetystyyny (tai iso tyyny)
- rintakumit (ei suositella) On kuitenkin vauvakohtaista
- rintapumppu (tai käsinlypsyohjeet)
- maidonkerääjä (jos maitoa tulee runsaasti)
- isoja terveyssiteitä
- lampaanvillavoidetta tai bepanthenia (nänneihin)
- Ceridal lipolotion (moneen tarkoitukseen, mm. nänneihin, liukuvoiteeksi, vauvan pään karstaan jne)
- Movicol-jauhe (jos väliliha leikattu, voi helpottaa ulostamista yms)
- liukuvoide (tulee äitiyspakkauksessa)
- särkylääkettä (parasetamol-pohjainen)
- kaalia (kauli lehti rikki ja laita rintaliiveihin jos kipua)
- pakastimeen valmiita ruoka-annoksia äidille ja isälle (TÄMÄ ON TODELLA TÄRKEÄÄ. OSTA MYÖS KERTAKÄYTTÖASTIOITA)
 
Heissan jälleen!

Ihanaa, pian niitä vauvoja alkaa putkahtelemaan. Monella jo niin hyvät viikot!

Kävin tänään synnytystapa-arviossa, jossa ei keskusteltu mitään synnytystavasta. Oletan, että voin alakautta synnyttää, koska siihen ei mitään estettä nyt pitäisi olla. Muksu oli rt:ssa, mutta vielä tosi ylhäällä, kohdunsuu kiinni ja 2-3 cm, eli ei mitään merkkejä kypsymisestä. Varmaan mä oon yhtenä kappaleena vielä 42 viikolla :)
Mä yritin katsoa sukupuolta, mutta en oikein osannut katsoa, enkä viitsinyt kysyä. Ollaan vähän jännityksessä vielä. Vähän poikaa ollaan odotettu rakenneuä:n perusteella, mutta voishan sieltä tulla meille toinen rinsessakin :)
Painoarvio oli 3000 g eli ihan hyvänkokoinen muksu olis tulossa. Seuraava kontrolli ja painoarvio tehdään vk 38 lopulla, varmaan ton mun RD diagnoosin takia, ettei nyt vauva kasva ihan mahdottoman isoksi. Ehkä sitten päätetään synnytystapakin.

Carcas ja kaveri 35+6
 
NS Kiitos energian palautuksesta :D sain siivottua vauvahuoneen ja jonkun verran siivoilin tuon esikoisen huonetta (tosin se on kuin lumenluontia lumisateessa... koska kakarat alkaa ite huolehtiin siitä, ettei huone muistuta kaatopaikkaa???) ja seuraavaksi olisi tarkoitus siirtyä tuonne saunan ja pesuhuoneen puolelle, et saisi sen siistiksi.

Aamupäivän olin tosin kuin nukkuneen rukous, kuinka voi ihmistä väsyttää näin paljon? Nukuin oikeastaan yhteen asti ja sen jälkeen vasta sain itseni käyntiin... olo on melkein kuin alkuraskaudessa tuon väsymyksen suhteen.

Ainiin, kävin tänään ihan kotona vaa´alla ja huomasin, että mulla on paino pudonnut!! Viime raskaudessakin paino putosi juuri ennen synnytystä... pitääköhän mun aavistukseni siitä rv 37+ synnytyksestä paikkansa? No sen näkee sitten.

Mut joo, nyt tuon saunan ja pesuhuoneen kimppuun, et tulee ne todella siivottua et ei jää vaan puheen tasolle :)

tatomira 36+5
 
Ihan ohi aiheen mutta...

Olin poikani kans muutama viikko sit lääkärissä kipuilevan korvan takia. No lääkärin kanssa keskusteltiin korvatulehduksista ja yleensäkin flunssista. Ja ylipäätään millä ohjeistuksella hoidetaan kotona flunssapotilasta tukkoisine nenineen ja mahdollisesti kipuilevien korvien suhteen.
Kipuun kipulääkettä, niin että kipu todella poistuu. Tukkoiseen nenään ja myöskin särkeviin korviin auttaa kylmä ennemmin kuin lämmin ilma. Ei missään tapauksessa höyry. Kysyin sitten perusteluita tähän, kun aina on ohjeistettu että höyryhengitystä vauvoille nuhaan ja räkään... Kuuma ilma ja höyry saavat limakalvot turpoamaan jolloin onkin aiempaa tukkoisempi olo. Turvonneet nenän ja nielun limakalvot taas aiheuttavat helposti paineen korviin joka tässäkin tapauksessa pojallani aiheutti tuon kipuilun.
Tätä "lausuntoa" pohtiessani, totesin ainakin itselläni olleen juurikin näin... ulkolu+talviaika+tukkoinen nenä ja hengitys on sujunut huomattavasti paremmin kuin sisällä. Ja suositteli juurikin suolatipppoja sieraimiin tiputettavaksi, että helpottaisi. Samoin Nasolinia tms. hetkellisesti.

Siis tämä tuli mieleen tuosta tarvikelistasta ja höyryhengityslaitteesta. Uskoo tähän ken tahtoo, mutta oli pakko kanssanne jakaa tämä informaatio :)

Mie oon ollunna koko päivän kaapunkissa. ARGH. Ihan kamikazemenoa. Saapi mies toimia pukin apulaisena, minä en täältä pesästäni enää liiku mihinkään. Voisin vallan mainiosti luetella ne kolme paikkaa mihin mua ei särje, mutta se olis jo liian positiivista ajattelua. Tyydyn vain sanomaan, että tiedänpähän taas jalkani levittäneeni ja josko vielä edes puolikaskin mies tulee aisaansa heilutellen ehdottelemaan jotain, minä ammun kyselemättä. Niin. Näin on asian laita :D
Ja olen myöskin päättänyt, että nyt loppui marmatus ja valitus. Positiivinen (mikä usein tarkoittaa negatiivisten ajatusten kieltämistä ja todellisten tunteiden peittämistä) ajattelu ja asenne luovat positiivisen ilmapiirin :kieh: Joo, niin varmaa.

Inkalilla ja öttiäinen 34
 
Heippa! :) Täällä yksi matti-myöhänen liittyisin vielä ryhmään mukaan näin äitiysloman alkamisen kynnyksellä, jos vaan mukaan vielä mahtuu :D Elikkäs Hansk, ikää 24 vuotta ja esikoista odottelen. Laskettuaika olis 22.1 ja synnytys sairaalana Tays.
 
Eveliinukka paljon onnea pikkuisesta:flower:

MLM,kiitos paljon tuesta ihana saada purkaa mieltä ja kuulla ettei ole ainoa joka yrittää toivottomana huolehtia kaaoksesta kotona.Meillä on ainakin mahdotonta yrittää mitään joulusiivousta tehdä.Täällä on joulukaaos!Onneksi olen helposti keksinyt lapsille lahjat ja tilannut muutaman kotiovelle.

Oltiin sitten Ikeassa katsomassa niitä keittiön kaappeja ja voi jessus,selkä oli tulessa ja tuntu että lopussa jatkuva supistus päällä.Lapsetkin vielä mukana ja ne oli kyllä uskomattoman kiltisti siitä suuri kiitos.Jopa esikoinen joka aina saa kiukunpuuskia,hyvästä käytöksestä sai sitten jätskin palkkioksi ja kehuin sen maasta taivaisiin.Ei tosissaan olis ollu helppoa jos lapset olis temppuilleet meillä kun kului tuntikausia aikaa kun mikään kokonaisuus ei miellyttänyt ja piti sitten itse alkaa yhdistelemään eri osia.

Neuvolakuulumisia,turvotus tullut nyt sitten myös jalkoihin.Sen Ikean reissun jälkeen sormet näytti ihan nakeilta.Nyt pitäisi juoda enemmän vettä jos auttaisi.Muuten asiat kunnossa mutta pissa ei ollut täysin puhdas.Seuraava aika kahden viikon päästä.Ihan hyvä koska tässä vaiheessa kyllä paras ensin ottaa päivystykseen yhteyttä.

Te joilla Manducasta kokemusta niin voisitteko auttaa miten ne soljet takaa sais helposti kiinni.Minä en vielä sitä taitoa ole keksinyt kun yksinään siitäkin pitäisi suoriutua.Sen takia pito jäänyt kakkosella todella vähälle.

Pikkusen toi synnytys alkanut jännäämään kun esikoinen aikoinaan syntyi 36+5.Saa nähdä miten nyt käy kuopus syntyi tasan 40 joten ehkä tuossa välissä nyt.Veikkaisin että 10 vauvaa syntyy tässä kuussa ja minä niistä yksi aika varmasti

mima ja poju36+5 kaikille mammoille jaksamista fyysisissä ja henkisissä sekä muissa asioissa
 
Ai niin tuli mieleen yksi minusta tärkeä asia varsinkin ensisynnyttäjille.Mulla on kummankin synnytyksen jälkeen ollut pissaaminen yhtä tuskaa.Ensisynnytyksessä mun ei edes annettu juoda vaikka jano oli kova.Tokassa sanottiin että tottakai voi juoda,mulla oli pillimehu mukana jonka sitten join.Osastolle en helpolla päässyt kummankaan synnytyksen jälkeen koska pissa ei lähtenyt tulemaan.Jouduin juomaan litrakaupalla vettä ja mehua ja sitten vasta lirut tuli.Muistakaa pyytää ehdottomasti kätilöltä tarpeeksi juotavaa ja ensi päivinä suihkuttakaa samalla alapäätä kun pissaatte se auttaa kirvelyyn.En tiedä kuinka tuskaa tuo pissaaminen on jos on tikkejä koska minä olen niiltä välttynyt.Mutta varsinkin esikoisen syntymän jälkeen pissaaminen oli kammottavaa ennen kuin sain tuon suihkutusohjeen.
 
Kiitos Ninnattarelle listasta, vaikka omaan makuun sisälsi myös turhaakin rompetta :) Meillä esim. ei vielä kertaakaan ole tuota muovifrotee alustaa tarvittu ja taas tuli Kela- pakkauksessa uusi :)

mima73, minulla oli niin, etten tuntenut ollenkaan pissahätää ja pytylläkin kävin koittaa, niin mitään ei tullut.. Lopulta se sitten katetroitiin (ei kivaa ollenkaan!) ja sitä pissaa sitten tuli... Sain synnytyksen jälkeen konjakkinaukun ja jotain pillereitä tuohon pissaamiseen, onneksi sitten seuraavana päivänä taas toimi.

Täällä on olo ihan hyvä, mystiset vihalaisut tosin jatkuu yhä ja selkä kiukkuu. Joulukoristeita on värkätty ja huomenna ois tarkotus tehdä joulutorttuja. Siivouksesta ei mun kroppa tykkää yhtään.. Jotenkin se silti hoituu, toi koirankarva vaan ei ota loppuakseen :( Kaikkialle sitä eksyykin.

Tuli se lumi vihdoin tänne pk- seudullekin, ihanaa kun ei ole niin pimeää.

Mukavaa odotusta kaikille :)
 

Yhteistyössä