Tammikuun Vauvat 2012 elokuussa

Fantteli ja muutkin: Jos tuntuu että supistelee niin kannattaa ainakin kokeilla että hörppää heti vettä muutaman desin. Muistelen lukeneeni jostain että nestehukka saattaa aiheuttaa supisteluja. Eipä tuo ainakaan pahitteeksi ole jos vähän vettä hörppää.

Syökös muut maitohappobakteeritabuja? Tämäkin on jostain luettua tietoa, että äidin raskausaikana käyttämät probiootit saattavat vähentää vauvan vatsavaivoja ja allergioita. Joten otan varmanpäälle varmuuden vuoksi :D Ovat omallekin, huonosti toimivalle, vatsalle hyväksi vain.

Mulla alkaa massu olla MLM:n kanssa samaa kokoa myöskin mutta tähän on totuttu. Olen molemmissa aiemmissakin raskauksissa ollut melko raamikas ja saanut kuulla kaikki nää tutut kliseet "oletko varma että siellä on vain yksi" ja "eikös tuo nyt kohta jo synny". Paras on ehkä isän siskon kommentti esikoista odottaessani joka kuului "sinähän ehdit paisua ihan muodottomaksi ennen synnytystä" ... joo kiitti, just tuon halusinkin kuulla :LOL:

Raparperitaivas rv 17+5 muistaakseni
 
Raparperitaivas: Mä syön maitohappobakteereja ja käytän päivittäin Gefilus tuotteita (maitoa tällä hetkellä). Neuvolassa sanoivat, että tuoreimpien tutkimusten mukaan voi vähentää lapsen allergioita.
 
MLM, onpas sulla jo komea masu! Olen ihan kateellinen :):heart: Saa nähdä ehdinkö itse saada ollenkaan noinkaan isoa mahaa. Täällä ollaankin jo miehen kanssa ihmetelty että mihin se asukki oikein mahtuu kun tuntuu että maha vaan pienenee päivä päivältä... :/

Maitohappobakteereja en ole syönyt, mutta muuten tekee ihan hirmuisesti mieli syödä ja juoda kaikkia maitotuotteita! Ja ruisleipä vie voiton vaaleasta leivästä ihan 100-0! Myös hedelmät ja marjat on maistuneet ihan yliluonnollisen hyvin tässä raskauden aikana :)

Rv 16+5
 
Vaatteiden kiristämisestä: mulla meni esikoista odottaessa vielä melkein puolivälissä omat housut jalkaan. Nyt olen hyvissä ajoin siirtynyt ihan mammahousuihin ja omista housuista pidän lähinnä kuminauhavyötäröllisiä trekkingsejä tms. Kävin ostamassa kerralla useammat mammahousut, kun ei ollut entisiä enää tallessa. Näillä pärjännee synnytykseen asti :). Yläosia ei vielä tarvi niinkään ostaa, kun omistan ennestään jo kaikenlaisia tunikoita, jotka menee vielä pitkään.

MLM:n massu on kyllä komea. Onhan sinulla noita viikkojakin enemmän. Oma ei kyllä ole vielä lähelläkään tuota, mutta selvästi jo näkyy kuitenkin. Tai vaatteista riippuen ulkopuoliset ei välttämättä huomaa mitään, mutta tutut kyllä.

Hyvä, kun muistutitte noista maitohappobakteereista. Ne on jotenkin unohtuneet, vaikka vitamiineja muuten syönkin. Täytyypä taas ryhdistäytyä niiden kanssa.

Miehen kokkaamisestakin oli puhetta. Meillä mies osaa paistaa pihvit ja grillata paljon paremmin kuin minä, mutta salaattien teko on yleensä minun hommaani (muuten syödään ihan vaan lihaa ja perunoita tms. :)) Perusarkiruoat minä teen useammin ihan siksi, kun olen enemmän kotona (miehellä pitemmät työpäivät).

Hyvää viikonloppua kaikille!

Meelia ja pikkuinen 16 + jotain
 
Sartsa83
tinker_ jotkuthan niistä juuri ennustaakin, kumpi tulee.. meillä taas esikoispojasta oli tuota 145:ttä... et jos te ootte saaneet noilla sykkeillä tytön, niin nyt ei voi sitten sanoa kyllä yhtään kumpi tulee, kun noi sykkeet on ollu justiin sitä 145-160.. tuolla välillä.. :) Juu, oli kyllä huojentavaa kuulla ne äänet ja sen jälkeen onkin ihanasti ollu masussa elämää. :) :heart:

Tervetuloa minunkin puolesta Misux ja Maijuli84 :flower:

Voi MLM mikä masunen!!!!!! :heart: Ihan mielettömän IHANA! :heart: Mä oon kans jo tuntenu ulkopuolelta liikeitä, mutta ne ei oo mitään niihin verrattuna, joita ne tulee vielä olemaan. Ihmettelen sinänsä sitä myöskin, kun tota löllöökin tossa on, että miten voin tuntea, mutta kyllä sitä kun laittaa käden vatsalle esim. selällään maatessa, niin sitä tuntee pienen liikkeitä, jahka hän on sillä päällä. :) :heart:

Fantteli voi miten ikävää. : / Ite oon alkanu pelkään samaa.. mutta vielä ei oo kivut ollu noin kamalia.. et perus liitoskipuja ollu. Mulla oli vaan ennen raskautumista jotain muutosta tuolla alapäässä ja papa-koe jäi puolitiehen eli sitä ei ruvettu tekemään jos sattuisinkin olemaan raskaana, kuten sitten olinkin ja nyt se on jäänyt. Luulisi sulle nyt joku selittävän vähän tarkemmin tuosta, kun tunnut asiaa noin paljon pohtivan. Sun kannattaa tuosta nyt toitottaa koko ajan ja kysellä kaikilta neuvolassa ja lääkärissä siitä. Pakkohan jonkun on selittää se sulle kunnolla. Hirmuisesti jaksuhaleja! :heart: :hug:

raparperitaivas just tota samaa mäkin kuulin esikoisesta aina sen jälkeen kun viikot oli 25. Mulla kasvo maha (kun alko kasvaan) tosi nopeeta ja kivutkin oli sen mukasia. Tuo kommentointi vaan alko oleen siinä määrin ärsyttävää kun hoettiin kuinka iso maha on ja varmasti tulee jättisuuri vauva sieltä, että kuinkahan mahdan saada sen ulos. Joo, kiitti. Ekaa kertaa menossa synnyttään, voitteko pitää naamanne kiinni. Nyt tosin ihmettelen ettei vatsa ole tämän isompi.. toisaalta toivon että jos sillä oliskin jotain merkitystä ja vauva ei olisikaan sitten kovin iso syntyessään. Mutta samapa tuo, kunhan terveenä syntyy ja saadaan olla heti yhdessä eikä jouduta toisistamme eroon, kuten esikoisen kanssa.

Maitohappobakteereista Mä oon kuullu tota samaa ja kaveri sano, että "raskauden viimeisellä kolmanneksella maitohappobakteereita syöneet äidit saivat huomattavasti terveempiä lapsia ilman iho-oireita, allergioita ja vatsavaivoja kuin ne jotka eivät olleet syöneet". Esikoisestahan en syöny mitään tommosia, mutta tästä ajattelin testata. Ostan siis 120kpl purkin ennen kun raskauden viimenen kolmannes alkaa ja joka pvä kun pitää ottaa yks, niin riittää koko loppu ajalle. :)

Sensen samaa mäkin oon miettiny, et maha vaan pienenee, miten voin siis tuntea liikkeet ja mihkä se vauva oikeen mahtuu? :D Mutta.. voip olla että se tuosta puolesta välistä sitten alkaa kasvamaan oikeen vauhdilla...

Sartsa ja Pätkis 17+6 :heart:
 
Lonely, myös minun edellinen ja ainut synnytykseni oli sektio. Leikkaus tehtiin vauvan perätilan takia ja koska magneettikuvissa selvisi, että minulla on osin (yksi kolmesta mitasta) ahdas lantio. Eli varsinkaan ensisynnytyksenä perätisynnytys ei ois onnistunut. Mulle sanottiin, että jos seuraava vauva on oikeinpäin, alatiesynnytys on mahdollinen. Oon siis ihan varma, että alakautta tätä vauvaa lähdetään synnyttämään. Oon muuten ihan levollisin mielin, eikä kipukaan pelota ollenkaan, mutta edellisestä synnytyksestä on kulunut sitten vasta vuosi ja 4 kk, joten jännittää vähän kestääkö kohtu niitä supistuksia ja ponnistusta. Oon mielessäni jo varautunut myös siihen, että pikkunen ei mahdukaan alakautta tulemaan ja joudutaan kiireelliseen sektioon. Mikään ei siis varsinaisesti vielä pelota, mutta tosi epävarma olo synnytystä kohtaan on. En osaa kuvitella, mitä tuleman pitää. Alatiesynnytys olisi ihanne ja se mihin pyritään, mutta koska sektio oli minulle tosi positiivinen kokemus, minua ei haittaa, vaikka siihen lopulta päädyttäisiinkin. Minun ja vauvan turvallisuus on ehdottomasti etusijalla.

Tiedän, että tosi monet äidit tuntevat huonommuutta tai morkkista siitä, että ei pystynytkään synnyttämään lastaan alakautta, vaan päädyttiin sektioon. Itse koen sektion olleen minun synnytyskokemukseni ja tärkeä sellaisenaan. Koko ajan tärkeimpänä minulla oli mielessä vauvan ja minun turvallisuus. En nimittäin usko, että Suomessa tehdään sektioita ihan vaan huvin vuoksi, vaan ne on riskiensä vuoksi hyvin perusteltuja toiminpiteitä. En siis koe huonoa omaa tuntoa sellaisesta asiasta, jolle en olisi voinut itse tehdä kuitenkaan mitään (esim. lantioni koko ja vauvan perätila). Ehkä tähän asenteeseeni vaikuttaa myös se, että sekä äitini, että ainut siskoni ovat synnyttäneet kaikki lapsensa sektiolla.

Tatara 17+2
 
Iltatervehdys mammeleille! Päivittäin tulee lueskeltua ketjua, mutta koska olossa ei mitään uutta, niin vähemmälle jää sitten kirjoittelu. Tervetuloa uusille :flower: Hyvää lomaa uusille lomalaisille, hali kaikille sitä tarvitseville ja nopeaa uuden kodin löytymistä kaikille sitä etsiville. Joku olikin löytänyt uuden kodin äärimmäisen nopeasti. Me etsimme parin vuoden ajan meille paremmin soveltuvaa kotia. Helsinkihän on kuuluista siitä, että jonoon kuin jonoon suurin piirtein nääntyy. Niin on populaatiota näillä kulmilla. Olenkin vaihtanut monet palvelut yksityiselle sektorille, koska mielestäni on käsittämätöntä, että esim. hammaslääkäriä odotat vuoden. Purukalustokin on mennyttä jo tuossa ajassa. Täällä raskaana olevatkaan eivät enää ole erityisasemassa, kuten menneinä vuosina.

Kesäloma juuri lopuillaan ja kesä on tosiaankin vierähtänyt ihan huomaamatta pahoinvointia ja väsymystä potien. Nyt pahoinvointi näyttäisi olevan jo mennyt ohi (yhtenä iltana tuli vähän huono olo, mutta hävisi kun söin luumuja). Nyt ruoat eivät tee enää pahaa. Kesällä oli kyllä aika kammottavaa, kun miltei kaikki ruoka tökki. Tosin edelleenkään ei ole sellainen olotila joka oli ekoina viikkoina monellakin, että tekisi roskaruokaa mieli.

Maitohappobakteereja olen syönyt jo toista vuotta, mutta nyt ovat olleet jo jonkin aikaa loppu. Nyt ajattelin ostaa Lactoseveniä, jota on kehuttu kovasti. Samoin vitamiineja popsin edelleenkin. D-vitamiinia kannattaa kaikkien syödä sen satojen positiivisten vaikutusten vuoksi. Yksi suurimmista on lisääntynyt vastustuskyky. Ei iske pöpöt :)

Ensi viikolla ostoslistalla on myös raskausarpiöljy/voide. Käyttääkö moni? Samoin täytyy ostaa lisää E-Epaa (aivoille mielettömän hyvä!).

Kutominen on jäänyt tämän kesäisen potemisen myötä, mutta toki ideat ovat edelleen tallella mielessä :) Neuletuubikin on vielä tekemistä vaille valmis :) Jospa uskaltaisi toisen ultran jälkeen ostaa langat tuubiin :) Muakin kiinnostaisi, että onko joku jo ehtinyt tekaista tuubin? Tähän mennessä olen saanut vain tehtyä siis sukat ja tumput ja myssykin uupuu setistä. Värinä on vaaleankeltainen.

Vatsan koskettelusta. Koska en ole kertonut raskaudesta vielä monellekaan, niin hiplaajiakaan ei ole vielä tullut. Varmasti tuntuisi oudolta.

Äitiysvaatteita en ole ajatellut kauheasti ostaa. Käytän normaalistikin löysiä vaatteita, joten niissä on varmaan aika paljon kasvuvaraa masulle, koska ainakan vielä vatsa ei ole iso eikä kiloja ole tullut. Housuihin ajattelin ostaa sellaisen lisäpalan tuohon etumukseen, jolla saa säädettyä vyötäröä. Käytän arkena tunikoita, joten sen vuoksi tuollainen viritys sopisi erittäin hyvin, eikä näyttäisi oudolta :) Nyt en vaan millään muista, että mikä nettiputiikki myikään noita lisäkkeitä. Tietäisikö joku?

Turvotusta on ollut aika vähän näin kesän aikana, lähinnä nilkoissa. Olen yrittänyt muistaa nostaa jalkoja ylös usein, jotta vauvakin saisi lisäverta ja -happea.

Tällä viikolla on alkanut nippailemaan alavatsalta aina ajoittain. Liekö sitten kasvukipuja???? Tätä näytti olevan muillakin. Hali tästäkin :hug:

Tuleeko teille Vauva- tai KaksPlus-lehti? Ajattelin tilata jomman kumman tuossa syksymmällä. Jotenkin Vauva-lehti voisi tuntua mukavammalta.

Lantionpohjalihaksia muistan treenailla liiiiiaaaan harvoin.

Naamakirjaa en ole koskaan aloittanut käyttämään, joten tänne puolelle tulee sitten kirjoiteltua näistä raskausasioista :)

Elloksella on muuten tämän viikonlopun ajan voimassa tarjous: kalleimmasta tuotteesta -50% + ilmainen postitus koodilla 245826 jos joku haluaa ostaa vaikka jotain vaatteita :)

Nyt en muista pitikö vielä kommentoida jotakin muuta. Palailen asiaan jos jotain muistuu mieleen :)

Iloista viikonloppua kaikille :wave:

17 + 1
 
Viimeksi muokattu:
Raskausarpivoiteista: en ole käyttänyt mitään erityistä arville tarkoitettua voidetta... mun iho on sellainen, että tulee TODELLA herkästi raskausarpia, jos yhtään venyy. :( Mutta jo edellisissä raskauksissa käytin bodyshopin vartalovoide-jutskia. Niitä meni purkkitolkulla kun laitoin masuun aamuin ja illoin ja vielä heti jos alkoi yhtään kutiamaan iho. Eli en raapinu, vaan köntti vartalovoita vaan. :D Ja ei, ei tullut mahaan yhtä ainutta arpea, reisiin, persuksiin ja jenkkakahvoihin sitäkin enempi. Tai juu, tuli toisessa raskaudessa pari pienen pientä arpea ihan yhden viikon aikana ja silloin oli voide loppu ja silloin en rasvannut... eli samalla systeemillä meen tämänkin raskauden, jos tulee arpia, niin sitten tulee, mutta luotan tohon reippaaseen kunnon rasvatökötin laittoon. ;)

Miä tilasin Vauva-lehden ja Kaksplussan (molemmat) kun aloin esikoista odottaa... mutta Kaksplussan lopetin kun esikoinen oli vuoden... Vauva tulee edelleen ja se on minusta ihan paras. Eli miä suosittelen sitä kyl kovasti. :) Toki sekin niin makuasia, suht samoja juttuja tietty, mutta näkee sen jo muutaman lehden lukemalla, että kumpi on se "oma". :)

Nyt on meneillään viimein sellainen ihan oireeton aika... Juu, aluksi itkin pahoinvointien ja muiden kanssa ja nyt on ihan tyhjä olo kun ei oireita olekkaan.: / Eli mikään ei taas ole hyvä mulle. :kieh: Oon laiskistunu kyl ihan hirmusti... istun vaan sohvalla ja SYÖN! :ashamed: Eilen vedin hirveät nacho-överit ja tänään sama meno jatkuu sipsien muodossa... Ei mulle ole painoa vielä juur tullut, mut ei tullu edellisissäkään, ennenku ihan loppuvaiheessa (ja molemmissa se 20 kg), että jouluna tiedetään, kuka sinne uuniin laitetaan possun sijaan.... :D Hehe, juu, sainpa taasen ittestä vähän irti ja jaksoin kirjoitella. Fb:n puolella olen kyllä joka juttuun nenääni tunkemassa... :whistle:

Nane 17+0
 
MLM Ihana masu! <3

Lehtiä, vauva-aiheisia sellaisia, ei tule enkä tilaa, mä joskus tilasin kaksplussaa jonkun kokeiluerän ja on kyllä sellasta shaipaa et huh.. :D Olihan siel joskus jotain ihan ok vinkkejäkin, mut ei muuten oikein mitenkään päin napannu, joten pysyn tutussa ja turvallisessa aku ankassa ja autobildissä.. :D

Maitohappoja tai sen suuremmin vitamiinejakaan en syö, en niitä koskaa muista ottaa joten en oo sit viittiny ees ostaa niitä..Ei sillä, en syönyt esikoisenkaan aikaan niitä, luotan monipuoliseen ruokavalioon.

Raskausarpia ei esikoisesta tullut yhtäkään, sinällään hassua koska kuitenkin niitä on lihoessa tullut..:confused: Mut mitä noihin voiteisiin jne tulee niin oon monasti lukenut et ei ne oikeasti auta kun ne arvet tulee sinne välikerroksiin, ei päällikerroksiin, joten rasvailu on turhaa, mut tiiä sit miten se on oikeasti..Ei kai siitä haittaakaan ole! :)

Mies ja kokkaus, mitä se on? :LOL: Eli ei, meillä ei mies kokkaa, ikinä.. :) Mielelläni sen keitoksia kyllä söisin, mut ei oo innokas tekee..Me ollaan hyvin "vanhanaikainen" perhe, mies käy töissä ja minä hoidan kodin ja lapset, kokonaan. Tosin meillä miehen ammattikin jo tuo perhe-elämään omat haasteensa, joten tälle systeemille on meillä ihan syynsä.

(.) Kävin eilen neuvolassa, edelleen oli lastenneuvolan th tuuraamassa omaa joten taas näin pienen ultrassa.. :heart: Siellä se kovasti heilu ja venytteli. :)
Mulla itselläni kaikki ok, verenpaineet samoissa kuin viimeks, hb oli tipahtanu 140:stä 130:neen, eli tappavan tasaisesti tulee alas, onneks on varaa tullakkin.. :D Painoa oli tullut edellisestä kerrasta +300g, eli kokonaisnousu on nyt 1,6kg johon olen enemmän kuin tyytyväinen tässä kohtaa.. :)
Kamalia kipuja mulla on alkanut olee kohdun seutuvilla ja munasarjojen kohdalla, vissii paikat venyy ja paukkuu oikein urakalla kun ei kylkeä voi sängyssä kääntää ilman että sattuu niin pirusti.. :(

Mutta eipä meille muuta, kai mä alan valmistautuu vieraitten tuloon pikkuhiljaa! :)

Mukavaa viikonloppua kaikille mahakkaille! :heart:

Maira ja pimpula 16+4
 
Sartsa83
Kiitos rakkaan poikani, kirjotin tossa aiemmin pitkät pätkät tekstiä ja hän tuli ja sammutti koko selaimen. :D Sattu hiiri olemaan jotenkin sopivasti kohillaan tuolla x:n nurkilla, niin jätkä paino läppärin napista, jossa on myös hiiri. :LOL: Äitin kulta halusi ettei äiti nyt kirjottele. :p

Omaa heti alkuun. Täällä kärsitty ihan järjettömistä päänsäryistä nyt viimenen viikko! :( Alkaa pikku hiljaa hermoja kiristeleen! : /

Raskauarpiöljyistä ja -voiteista Mä käytin esikoista oottaessa ceridal öljyä ja täytyy sanoa että kyllä sekin tehosi, koska nyttemmin ei oo ollu enää mitään, vaikka tuntu että järkyttävät arvet jäis loppu vaiheessa kun ei mikään auttanu mihinkään. En oo raaskinu laittaa noihin kalliisiin voiteisiin rahaa kun muutenkin eletään välillä tosi tiukilla.

Vitamiineista ite syön Multitabsin raskausmonivitamiinia. Siinä on KAIKKI. Foolihappohan on paras sikiön aivojen kehitykselle ja sitäkin löytynee siitä. Oon ollu tyytyväinen. Sen lisäks oon nyt popsinu rautaa. Saas nähä 19.8. että miltä arvot näyttää. :)

Äitiysvaatteista. H&M:ltä tilasin viime vuonna kaksi masutoppia/tuubia, jotka peittää mahan jos paita ei riitä peittämään. Ite en tosin käyttäny niitä kun ihan muutaman kerran, mutta toisilla ne toimii varmasti. Ninnatar voi siis tutkailla sieltä. :) Ja kivut on varmasti niitä liitos- ja/tai kasvukipuja.

Meille ei tuu vauvalehtiä, enkä aio tilatakaan. Ehkä sitten joskus, jos ON aikaa ja kiinnostusta enempi lueskella. Sitä tuntuu aina sitten takertuvan lehtien juttuihin, eikä tuu luotettua omaan vaistoon niin helposti. Mieluummin siis luotan äidinvaistoon ja jätän lehtijutut/nettijutut omaan arvoonsa.

Täällä justiinsa totesin tänään, että appelsiinituoremehu on mun himoni. Voisin juua sitä litratolkulla, vaikka siitä tuleekin sitten jotenkin huono olokin välillä, mutta sitä tekis mieli koko ajan. :D Ainakin aamusin ja aamupäivisin, enimmäkseen. Vishyjä ei voi kuvitellakaan juovansa kun ne närästää! Mut sit taas limppari-pahe.. voi tautinen.. sitä tulis litkittyä. :ashamed: Ja yritän etten kauheesti jois, kun ne jos mitkä lisää painoa. Suklaata tekee kans joka päivä mieli tai jotain pientä makeaa. Sekin ärsyttää. :D

By the way.. tässä ois uus masukuva... eipä oo edelliseen muutosta, joka on tasan 2vkoa sitten.



Sartsa ja Pätkis POKS 18+0 :heart:
 
Sartsa83 Heh, kirjoitin tosi epäselvästi kuvauksen tuosta lisäpalasta :) Nyt löysin kuvan siitä. Olen nähnyt vastaavanlaisen kotimaisen tuotteen edullisemmin jossakin pikkunettipuodissa, mutta nyt en löytänyt ko. myyjää huuto.netistäkään, josta bongasin hänet muutama vuosi sitten.

Babyidea -

Nane87 Ostiko silloin Body Shopista mitä tahansa vartalovoiteita, vaiko ihan jotain tiettyä?
 
Viimeksi muokattu:
Heips mammat! :)

Maitohappobakteereista on olu juttua. Söin niitä esikon raskausaikana ja syön nytkin. En sitten tiedä oliko niiden ansioita vai sattumaako vain mutta meidän poitsulla ei ollut vauvana minkäänlaisia masuvaivoja eikä allergioitakaan ole ollut. Joten aion nytkin syödä niitä ihan raskauden loppuun saakka.

Rakenneultrasta ja sukupuolen kysymisestäkin ollaan taas juteltu. Meillä olis 24.8 kyseinen ultra ja alkaa hirveesti jännittämään se, toivottvasti pienellä olis kaikki kunnossa. Sukupuolta ei aiota kysyä. Tyttöolo vahvistuu, mutta jotenkin uskon silti pojan olevan meille todennäköisempi (miehen suku poikia täynnä :D)

Liikkeitä on tuntunut jo muutama viikko ja nyt ne on jo oikein kunnon muksauksia, ihana tunne :heart:

Miehen kokkaamisesta on ollut myös puhetta. Meillä mies harvemmin ruokaa laittaa ja silloin kun laittaa niin ne on jotain puolivalmisaterioita yms..

Sikiön syke ja sukupuoli- asiassa olen myös niillä linjoilla, että kyllä se on vauvan vireystila joka vaikuttaa sykkeisiin, ei sukupuoli. Ja ainahan on 50 % mahdollisuus osua oikeaan...

Tsempit vielä kaikille pahoinvoinnista edelleen kärsiville! Mulla helpotti pari viikkoa sitten, joten uskon, että monella se helpottaa vielä. Nyt on normaali olo ja voi nauttia raskaudesta! Ihanaa seesteistä keskiraskautta kaikille kanssaodottajillle! :)

ellen 18+4
 
Mulla on edellisten raskauksien jäljiltä koko vatsa ihan tiikeriraitainen eikä niihin auttanut ennaltaehkäisevästikään mikään vaikka mies mulle jotain kallista apteekin rasvaa ostikin. Toisille niitä vaan tulee vaikka mitä tekis. En jaksa tälläkään kertaa nähdä sen kummemmin vaivaa kun niitä tuskin montaa enää tulee. Esikoiselta tuli 95% raidoista, kakkosesta tuli enää muutama hassu ja jospa tällä kertaa ei vaikka tuliskaan. Pakkohan sitä jotain rasvaa on jossain vaiheessa laittaa kun alkaa kutista mutta en enää näe unia siitä että niitä jollain estää voisi. Se Ceridal käy muuten välilihan hierontaankin jos joku haluaa hieroa ja venytellä etukäteen sekä liukkarina kun kattoo mitä sorttia ostaa.

Vauvalehtiä
en tilaa, mulla on pino vanhoja lehtiä ja niissä on kaikissa suunilleen samat jutut aina :D ja kun en nyt uusia vaunuja tai mitään ole ostamassa, niin ei ne vertailutkaan jaksa kiinnostaa. Kai sitä on tullut jo vanhaksikin.
 
mä en ole syöny koskaan noita maitohappoi... eikä mulle oo sanottukaan niistä mitään... kellään noista neljästä ei ollu vauvana mahavaivoja kuiteskaan,ihan pienissä määrin,mutta aika hyvin tosiaan et 4 lasta ja koliikeilta säästytty! ja kaikilla ollu siisti iho :) ruoka-allergioitakaan ei ole ollut.ainoastaan vasta myöhemmässä iässä meitin pojille tullu muutama hedelmä+siitepölyt..
kalkkia(+d-vit.) ainoastaan syöny,muuten aika vähän maitotuotteita niin ihan sen takia. kun noi loppuu mitä mul nyt on,vois vaikka niitä sartsan raskausvitamiineja ostaa...

meillä kokkaan minä.mutta ihan sekin että olen kotona.mies painaa niin paljon töitä ja pitkää päivää.. osaa kyllä tarvittaessa perunat keittää ja lämmitellä ruokaa muutenkin.joskus kokkaillu meille sorsaa tai muuta tuomisiaan :) mut yleensä minä nekin.ja toi mies kun vielä tykkää käyttää enempi pippuria.. ja monesti käy niin et ajan tuon sit pois sotkemasta mun keittiöö... teen ihan mielelläni ruokaa,joskus vähemmän mielelläni.tänää yllätti ja toi meille kotipitsat :) pääsi vähemmällä..

kääks...mun pitäs palata ensi viikolla töihin! olen siis ollut kotiäitinä,toukokuun olin töissä,mut sijaisuutta ei kesälle..nyt sit palailen samaan paikkaan,ja sopimus olisi tehty toukokuun loppuun,mutta onneksi kiva pomo niin tekee sitten joulukuulle asti..pakkohan se oli kertoa,olisi ollut noloa sopimuksen jälkeen et määpä jäänkin sit lomalle..enkä tiedä kuinka olis saanu salattua tätä...ainoastaan osasto vaan vaihtuu..olen siis päikys lastenhoitaja.alunperin piti jatkaa pienillä mutta pomo ehdotti jos haluisin yli 3v niin ei tarvitse niin nostella.siellä kun osa ei vielä edes kävele... jospa sit vähemmällä supistelullakin mennään.. mut kiva palata töihin,ja kun tietää et pianhan sitä taas kotona ollaan.hyvää tekee pääkopalle :)
harmi vaan kun meitin kolmonenkin aloittaa koulutien ensi viikolla...onneksi ehdin kahtena ekana koulupäivänä olemaan vielä kotona,vasta torstaina töihin. sit se alkaa...

jaahas...koko päivän suunniteltu siivous ei ole edes alkanut,ja kohta taas talossa elämää kun osa perheestä saapuu jalkkiskentältä..vain yksi flunssainen makoilee mun seurana..jos nyt jotain vielä ehtisi,alkaa tuo pitsakin vatsassa hellittää..tuli vedettyä meinaa ihan liikaa...

TT 17+1
 
Juu en miäkään oikeen oo koskaan luottanu noihin rasvauksiin ja oon lähinnä pitäny sitä hölynpölynä, mut kyl niin kauan jatkan tätä hurjaa rasvojen hölväystä, kun raidat pysyy poissa... :D Sit jos niitä rupee tulemaan, niin en ainakaan enää näin paljoa sitä kuluta.
Ninnatar: No menin ihan fiiliksen mukaan... siis kun ekassa raskaudessa aluksi yökötti kaikki suklaiset ym. vastaavat "tunkkaiset" hajut, niin halusin jotain raikkaan tuoksuista. Silloin laitoin jotain papaija-rasvaa ja tokassa meni sit joku pähkinäinen ja lopuksi vadelmaakin käytin. Nyt on käytössä joku moringa-juttu. Siis noi on noita body butter hässäköitä, pyöreissä 200 ml:n purkeissa. :) Ne on niiiiiin ihania vaik ei mitään auttaiskaan, kun on ihana illalla viettää hetki masua rasvaten ja kuulostellen. :heart: Ja kun on niin ihanan tuoksuisia, että... Siitä on tullu mulle semmonen oma "mamma-juttu", et aina raskausaikana mun äiti ostaa mulle tuollaisen purkin. :)

Ja totta, noissa lehdissä on usein aikas samat löpinät ym. mut jotenki niitäki on niin ihana vaan lueskella, rentoutua rauhassa ja heittäytyä illalla omaan "vauva-raskaus-maailmaan". :D
 
Viimeksi muokattu:
Maitohappobakteereista: tässä raskaudessa oon alkanu ottaan silloin tällöin sen lisän ja sen lisäksi syön paljon gefilus-tuotteita. Ensinnäkin siksi, että ummetus on ollut ihan jotain kamalaa alusta asti ja toiseksi sen vuoksi, että jos se yhtään estäis koliikkia tulemasta tälle kolmannelle. Kahdella ensimmäisellä nimittäin oli se kuuluisa 3kk:n koliikki.. huuto alkoi melkein tasan klo 11 illalla ja loppui klo 2 yöllä. Ihan hirveää katsottavaa oli, kun niin pieni oikeasti kärsi. Mutta vyöhyketerapia toi onneksi vähän helpotusta, suosittelen jo tässä vaiheessa, jos sellainen tilanne jollekin tulee!

Mulle on tullut kummatki sekä kaksplus että vauva-lehti, ja ehkä tykkäsin juuri vauva-aikana enempi vauva-lehdestä. Nyt kun lapset on isompia, niin kaksplussassa on enempi juttua sen ikäisistä.

Oon voidellu ihoa alusta asti kosteusvoiteella, mutta edellisissä raskauksissa oli öljy käytössä. Mulla ei oo onneksi koskaan tullut masun alueelle arpia. Enimmäkseen rintoihin ja takapuoleen, mutta tosi hyvin ovat vaalenneet ajan kuluessa. Nyt kuitenkin ajattelin rasvailla varmuuden vuoksi ihan loppuun saakka.

MLM: ihana masunen! mulla on lähinnä illalla ihan kunnon pallo, mutta päivällä tuntuu sen verran "litistyvän" että tutut ovat arvelleet mun vain lihonneen :D ootan innolla sitä, että se ois ihan kunnon vauvamasu, vois sit ylpeänä esitellä tiukemmissakin vaatteissa.

Mut täytyy alkaa kahvin keittoon, kun kaveri tulee ilostuttamaan mun iltaa :heart: Voikaa hyvin mammat!

Amom 18+4 (oon ihan sekaisin näistä päivistä ja viikoista, kun aikaisemmin seurasin nettilaskurista, mikä näyttää neuvolan laskurin kanssa eri aikaa!)
 
Moikka!

Mä olen myös ollut vähän taustalla, luen näitä melkein päivittäin mutta aina kännykästä ja en koskaan jaksa sillä naputella mitään. Mutta mukava on lukea juttuja ja keskustelua, ja olen hengessä mukana kaikissa iloisissa ja ikävissä uutisissa!

Raskausarpivoiteita Ninnatar pohti. Ite käytin viime raskaudessa niinkuin joku muukin Body Shopin cocoa butter (?) -voidetta, sellainen puikon mallinen, ja en tiedä oliko sen ansiota vai mitä mutta arpia ei tullut lainkaan vaikka normaalisti olen hoikka ja iho venyi tosi paljon kun kiloja tuli kai 17. Ja se oli hyvän tuoksuista eli sitä laittoi ihan mielellään. Nyt en ole vielä ostanut, mutta pitäisi kai. Kiloja on tullut jo kai 3, mutta en stressaa niistä koska todennäköisesti sitten katoavatkin synnytyksen jälkeen.

Äitiysvaatteita olen alkanut katsella. Mulla on ongelmana se, että olen tosi pitkä, yli 180 cm ja sen seurauksena housujen löytäminen on normaaleistakin valikoimista vaikeaa saati sitten suppeammista äitiysvaatevalikoimista. Lisäksi tarvitsen töihin asiallisia bisnesvaatteita, joten joudun kyllä hankintoja tekemään. Äitiysvaatteita on vaan niin tylsä ostaa kun käyttöaika on lyhyt. Tässä raskaudessa tulee vielä takkiongelmakin, esikoinen kun syntyi lokakuussa niin pärjäilin ihan takki auki sen alkusyksyn.

Rakenneultraan on vielä kolmisen viikkoa. Mitä lähemmäksi se tulee, sitä varmempi olen että jotain on kuitenkin pielessä. Ja siksi jarruttelen itseäni ostelemasta äitiysvaatteita tai juttelemasta vauvasta esikoiselle. Huoh, tiedän että tämä huolehtiminen on ihan tyhmää mutta itselleen ei vaan voi mitään.

Sukupuoli ajateltiin rakenneultrassa kysyä. Meillä on tallessa kaikki esikoisen vaatteet tähän 3-vuotiaaksi asti ja käyn ne sitten läpi ja laitan eteenpäin poikamaisimmat mikäli tulokas on tyttö. Saadaan sitten kaappeihin tilaa. Eli näinkin rationaalinen syy...

Tää raskaus on muuten ollut tosi erilainen kuin eka. Ekasta ei mitään pahoinvointia, tästä selkeä huono olo ekan kolmanneksen aikana. Nyt myös iho on huonossa kunnossa ja makeaa tekee koko ajan mieli. Saa nähdä sitten tarkoittaako tyttöä vai onko vain sattumaa.

Vitamiineista: syön lisäkalkkia koska käytän vain vähän maitotuotteita. Lisäksi d-vitamiinia syön läpi vuoden reilulla annoksella. Ja ostin myös multivitan raskausvitamiinia, kun siinä on mukana rautaa (mulla hb aika alhainen) ja silloin kun oli huono olo niin söin tosi epätervellisesti verrattuna normaaliruokavaliooni.

Niin ja vielä: korjaisitko MLM mun lasketuksi ajaksi 10.1. ja jos synnäriä ei ollut niin Jorviin olen menossa. Kiitos!

maka 17+4 (tai niillä main)
 
Etsin tätä tammikuulaisten ketjua kissojen ja koirien kanssa kunnes tajusin, et niinjuu...on jo elokuu =) Tämä onkin ihana kuukausi kaikinpuolin: paluu arkeen(mies siis menee takas töihin), ilmat viilenee ja rakenneultrakin ihan loppukuusta :heart:

On jäänyt hiukan tää kirjottelu tänne, olen sairastellut taukoomatta viimeisen kuukauden. Allergiasta johtuva nuha ja silmätulehdukset vaivaavat :/

Yritin hiukan bongailla mistä olette keskustelleet...

Esikoisesta tunsin hennot potkut jo viikolla 18. Vielä en tässä ole tuntenut kuin pientä kuplintaa, mutta eiköhän tämäkin pian ala mojotella ihan kunnolla :)

Liikuntaa olen harrastanut samoin kuin ennen raskautta, eli hölkkään noin 3 kertaa viikossa. Ei enää jalka nouse ihan samaan malliin kuin ennen raskautta, mutta kyllä vielä jaksaa hyvin. Vettä taas kuluu lenkin aikana runsaasti enemmän kuin normaalisti, mutta niin myös ei-liikkuessa. :D

Mullakin on sektio takana, sektioon päädyttiin perätilan takia ja sitä aikaistettiin raskausmyrkytyksen takia. En todellakaan halunnut sektiota, enkä sitä todellankaan nyt halua. Pieni paniikki jo iskee toisinaan, että mitä jos tämäkin...Yritän olla ajattelematta asiaa. Pääasia tietenkin, että lapsi tulee turvallisesti maailmaan, mutta kyllä mä haluaisin päästä synnyttämään. :D

Väsymyskin on jo hiukan hellittänyt. Päänsärky samoin. Herkkyyttä sen sijaan tullut taas ihan kivasti, itken suurinpiirtein kaikelle liikuttavalle :)

Mulle tulee vain ja ainoastaan Vauva-lehti. Haluaisin myös kaksplussan ja meidän perheen, mutta tuo lehtien tilaus on niin kallista. Lainaan välillä kirjastosta/ostan kirpparilta muita perhelehtiä.

Äitiysvaatteita mulla on aika rutkasti jo esikoisen odotusajoilta, mutta hiukan täytyy ostaa lisää. Vielä en ole joutunut siirtymään äitiysvaatteisiin, mutta sen verta tuota kumpua jo on, että saisin kyllä alkaa jo kaivamaan mammavaatteet varastosta ja pestä ne valmiiksi...

Käsitöitä olen suunnitellut alkavani tekemään piakkoin, parit virkkuutyöt ja villasukat perinteisesti täytyy kutoa kaikille perheenjäsenille talveksi =) En ole kovin hyvä käsitöissä, mutta perustyöt menevät.

No nyt häivyn jo, ettei tule ihan kamala romaani...Vois palstailla viel tovin ja kömpiä sit murusten kanssa nukkumaan =) Ihanaa elokuuta kaikille mammoille ja masuille!

St. Brigitten 17+1 (?laskut sekaisin)
 
Hei vaan kaikille! Minulla on LA 31.1 ja esikoista odotellaan. Kaikki on uutta ja jännää mutta silti niin ihanaa :) Masu on alkanut jo mukavasti kasvaa ja kovasti odottelen että pääsen tuntemaan ensimmäiset liikkeet. Mukavaa ja syksyistä odotusaikaa kaikille:)

T:Hertsi 14+5
 
Terkut lomalta! Minuakaan ei saa pudottaa listalta, mukana ollaan vaikka välillä hiljaisempana.

Painonnoususta. Ei mitään aavistusta, en ole koskaan omistanut vaakaa. Ekassa neuvolassa paino oli vähän laskenut, nyt toivon että olisi jo vähän noussut ja uskon että on, kun maha kuitenkin jo hiukan näkyy. Vaa’ankin hankkiminen on käynyt mielessä, ehkä sitten loppuraskaudesta hankin ihan mielenkiinnosta.

Sukupuolen kysymisestä. Rakenneultraan on kolmisen viikkoa ja aiotaan kysyä. Emme ole keksineet mitään hyvää syytä olla tietämättä sukupuolta. Jännityksen säilyttäminen ei kelpaa meille syyksi, sitä on ihan riittämiin muutenkin. Tieto auttanee orientoitumaan tulokkaaseen paremmin. Oletan, että tulossa on tyttö, joten jos onkin poika, niin onpahan aikaa totutella. Tyttöä oletan ihan vain siksi, että en tiedä pienistä pojista yhtään mitään (meitä oli kolme siskosta lapsuuden perheessä), enkä osaa sellaista kuvitella. Eli ei mitään rationaalista tässä oletuksessa. ;)

Liikunnasta. Olen aina ollut liikunnallinen ja tykännyt rankoistakin treeneistä. Nyt harrastusliikunta kuitenkin jäi jo ennen raskautta työkiireiden ja -väsymyksen takia. Raskaana taas en ole jaksanut ajatellakaan liikunnan uudelleen aloittamista. Onneksi arkiliikuntaa tulee kuitenkin paljon. Jotain harrastusliikuntaa pitäisi kuitenkin alkaa elvyttämään nyt kun vointi sen sallisi, että olisi sitten hyvässä kunnossa h-hetkellä.

Kiitos maitohappobakteerivinkistä! Täytyy yrittää muistaa hankkia, jos vaikka sen viimeisen kolmanneksin jaksaisi/muistaisi niitä vedellä.

Äitiysvaatteita ei ole vielä tarvinnut hankkia. Tavallisilla ja vähän löysemmillä vaatteilla varmaan pärjäillään pitkään. Kapealahkeiset, mutta matalavyötäräröiset ja muutenkin vyötäröltä suht väljät farkut on parhaat: pitkän paidan kanssa ne saavat roikkua vaikka kuinka alhaalla ja tuntuvat vielä ihan hyviltä ja näyttävät ihan tavallisilta.

Omaa napaa: Lomalla ei jotenkaan ”ehtinyt” olemaan niin väsynyt kuin aiemmin, kun oli niin paljon tekemistä ja menemistä. Pahoinvointia silloin tällöin, mutta tsemppaamalla eteenpäin ja noh, välillä piti levätäkin. Selvästi kuitenkin parempi olo kuin aiemmin. Ihan hirveästi toivon, että jatkuisi se hyvä olo nyt vaan kun palaan töihin, jos alkuajan väsymys palaisi niin olisin töiden kanssa ihan hukassa. :(

Välillä on närästystä, mutta eilenkin se taisi liittyä vissyn tankkaamiseen. Ummetukseen piti näköjään myös tutustua, voi luoja! eipä ollut kivaa… :ashamed: Onneksi meni ohi, ainakin joksikin aikaa. Siitäkin aiheesta kirjoitettu täälläkin foorumilla pitkät pätkät (siis ummetus + raskaus), joita sitten googlailin.

Tiedättekö koska pitäisi alkaa rajoittaa painavien asioiden nostamista yms.? Sitten kun vatsa jo iso? Voiko olla haittaa jo aiemmin?

Vihdoin huomenna on neuvola, ja toivon kovasti että saadaan kuulla sydänääniä, loppuisi tämä hiljaiselo viimenkin!

Kaikille lomalta töihin palaaville kovasti tsemppiä!

Tellu Po 16+4
 
Hei taas, tämä mamma on päässyt kotiin Himokselta! Reissu oli hieno, porukka mahtavaa, ja KYLLÄ ei tarvinnu oksentaa ku kerran koko reissun aikana! mutta toista se oli kun palattiin tänään kotiin, niin kyllä pää oli heti pöntössä.. Taitaa tässä kämpässä olla vaan se tuttu haju, mikä saa yökkimään. :headwall:

Valkovuodosta meikällä samoja ongelmia, kyllä välillä tuntuu housut olevat ihan märät, kun vaikka kävelee, onpa epämiellyttävää, varsinkin lämpimällä säällä.. ;/

Mimsy mäkin asustelen Jyväskylässä :)

MLM ihana massu!:heart:

Vauvalehdistä en oo viel itte ainakaan tilannu mitään. oon jotenkin hirveen huono lukeen ees lehtiä. Vaik tuollaset lehdethän ei mee miksään, ei ne jutut vanhene. Siskolta oon saanu pinon pari vuotta vanhoja Vauva-lehtiä, mutta nekin on vielä tuossa pinossa koskemattomina..

Vitamiini ja rautalääke Itse syön niitä multivitan raskausmonivitamiineja. se pelkkä hajukin aiheuttaa mulle oksennusrefleksin. ;o mutta kun pitää tiukasti nenästä kiinni niin kyllä se alas menee. Rautaa en vielä syö. vielä. Minkä merkkistä rautaa te syötte?

Päänsärky täällä tuo hemmetin vaiva kanssa! :( viikonloppuna on tuntunu aivan ku itekkin olis ollu rapulassa, kun heti aamusta asti päätä jomotti ja kunnolla.

(.) Sit jotain omaa napaa.. Viikonloppu tosin vietetty Himoksen suunnilla, ja hienosti viikonloppu meni. Pahoinvointi väistyi hieman, mutta AHH, kun päästiin kotiin, niin kyllähän se takasin tuli, jotain karman lakia? Huomenna pääsen vihdoin ja viimein aloittamaan uudessa työpaikassa! kylläpä on mukavaa pitkän neljän seinän sisällä istumisen jälkeen lähteä töihin. työ minkä aloitan on helppoa, ei vaadi fyysistä voimaa, mutta se on aikalailla sitä samaa. työnjohtaja sanoikin, että työ saattaa välillä olla vähän tylsääkin kun siinä tehdään samaa asiaa koko ajan. eipä se haittaa, jos kuukaudessa siitä maksetaan 1600 €, niin kyllä se kotona istumisen voittaa. pääseepähän vähän edes tienaamaan niin saa sitä rahaa säästöönkin, kun nyt ollaan eletty pitkälti pelkästään miehen palkoilla. eli minä siis siivelläelijänä ;) toivottavasti pahoinvointi edes laantuis työpäivän ajaksi. Keskiviikkona on kauanodotettu neuvola. ihan kauhistuttaa nousta vaa´alle, kun viikonloppu meni syömiseks :D
eikait tässä oikeen muuta. kyllä oli ihana tulla taas kotiin, olo on aika vetämätön, aletaankin katsomaan miehen kanssa elokuviin ja menis sen jälkeen yöunille, aamulla aikainen herätys (mitkä todellakaan ei oo mun juttuja!!) vauvan sydämmenäänet oli ihana kuulla, kun reissusta kotiin palattiin. :heart:

Pärjäilkää mammat ja nauttikaa raskausajastanne!

Niiskuneiti ja mötkö 15+0 POKS!! :heart::heart:
 
Heipparallaa!!

Täällä kanssa ollaan vaikka ollut hiljaiseloa viime viikkoina.. kauhee kiirus olevinaan =)

Päätin tuossa kesäkuussa ajaa ajokortin niin siihen pänttäämiseen mennyt kaikki aika, on se olevinaan vaikeeta :D
jospa sen kortin kuitenkin sais jossain vaiheessa...

Valkovuodosta ollut puhetta ja kyllä täälläkin sitä on tullut runsain mitoin:x ei kivaa! Esikoisesta tuli kans että kaitpa sitä tottuu taas tälläkin kertaa.

Täytyykin muistaa ostaa niitä maitohappobakteereja, keväällä niitä syötiinkin mut nyt kesällä ei oo tullut otettua. D-vitamiinia, möllerin kalanmaksaöljyä ja retafer-rautalääkettä tulee otettua päivittäin. Hb oli laskenut aika reilusti viime neuvolassa joten alotin sit rautalääkityksen. Ihan kivaa ku on muutenkin ummetusta niin eipä tuo retafer ainakaan auta asiaa : / vettä oon kyllä koittanut juoda reilusti ja keitettyjä porkkanoita, pitäis kuulemma auttaa...

( . ) Liikkeitä alkanut kans tuntemaan aina silloin tällöin :heart: ihanaa! Mahakin on jo selvästi kasvanut, ihankuin olis pienen pallon nielassu :D tissit kipeet ja tosi painavat. Alaselkää särkee ja tonne oikeeseen pakaraan säteilee eli jo on ilmaantunut nämä ei niin ihanat raskausvaivat: /
Painoa oli tullut melkein pari kiloa lisää eli ihan ok! Esikoisesta tuli kaikenkaikkiaan 18kg, joten saa nähdä tuleeko saman verran vai pääsiskö vähemmällä =)

Rakenneultra ois elokuun 29 pvä ja meinattiin kysyä sukupuolta jos tietty suostuu näyttämään pikkuinen :heart:

Eipä tässä muuta ihmeellistä, lomalla olen vielä pari viikkoa ja sit mentävä kokeileen työn tekoa...

Ihanaa sunnuntai-iltaa kaikille mammoille :hug:


nuhmuliini80 16+6 :heart:
 
Heipat pitkästä aikaa mammat! :wave: Pääsen minäkin vihdoin korkkaamaan elokuun pinoa, iso kiitos jälleen MLM:lle!


Kiitos myös Sartsalle FB-ryhmän perustamisesta! Nyt odottelen vain kutsua sinne. ;) Edellisessä odotuksessa vitkutin ryhmään liittymistä pitkään, kunnes vauva-aikana täältä kaksplussalta sitten kuihtui keskustelu kokonaan. Sitten päätin minäkin siirtyä naamakirjan puolelle ja onneksi siirryin! Meillä on aivan ihana ryhmä siellä, tiiviisti jutellaan kaikista asioista maan ja taivaan välillä, ja tapaamisiakin ollaan järjestetty. En muista tuliko täällä sellainen pointti esille, ettei tarvitse olla ryhmäläisen kaverina FB:ssä kuin sen hetken kun ryhmään lisätään, sen jälkeen voi halutessaan poistaa tämän ihmisen kaverilistaltaan. =)

Tervetulotoivotukset kaikille uusille juttuihin tulleille! :flower:

Vauva-lehden tilasin, kun tämä odotus paljastui. Olen siitä aina haaveillut ja nyt viimeisessä raskaudessa ajattelin repäistä. Ja todellakin, lehdessä on välillä sellaista shaibaa, että verenpaineet nousee kattoon, mutta toisaalta onhan niille neurootikkoäideille ym. neuvonjakelijoille hauska nauraakin tyyliin: "onneksi minä en ole tuollainen!". :D

Käsitöistä villahaalari on puolivälissä, neuloin sitä automatkoilla kesälomareissulla ja sainkin hyvin etenemään. Toisaalta mikäli haalari on onnistunut, saatan antaa sen lahjaksi hyvän ystävän alkutalvesta syntyvälle vauvalle ja neulon omalle vielä uuden.

Kiitos ystävälliselle sielulle, joka vinkkasi maitohappobakteereista. Täytyykin kokeilla. Meidän tuplat on allergisia vähän jos kaikelle ja atoopikkoja (kuten äitinsäkin). Kuopuksella ei toistaiseksi ole ilmennyt mitään allergisoivaa ainetta eikä ihollakaan ole näkynyt mitään ikävyyksiä.

Äitiysvaatteita mulla on tallella jokuset edellisistä raskauksista, mutta olen aina ollut viimeisilläni kesäaikaan, joten talveksi ostin jo yhdet farkut, yhdet lököpökät ja pari pitkähihaista. Takkia täytynee alkaa suunnitella sitten tuossa syksymmällä, riippuen mahtuuko mihinkään omiin ulstereihin.

Sykkeet meillä on ollut molemmilla sukupuolilla ihan samoissa koko ajan. Ja tosiaan, siitähän se sykkeen korkeus riippuu, veteleekö sikiö sikeitä vai jumppaako raivoisasti.

Rakenneultra on kahden viikon päästä :)heart:) ja juuri mieheltä vielä varmistelin tuosta sukupuoliasiasta ja kyllähän me se halutaan tietää, mikäli mahdollista. Meillä tyttö piti jalkansa visusti ristissä eikä suostunut jalkoväliään kätilölle näyttämään eli meille sukupuoli olisi jäänyt arvoitukseksi ellei muiden syiden takia oltaisi jouduttu uusinta rakenneultraan. Kaikki kätilöt eivät myöskään välttämättä suostu edes kertomaan sukupuolta. Kannattaa siis varautua siihenkin vaihtoehtoon, että sukupuolta ei saakaan selville vaikka haluaisi!

Liikkeitä mä tunnen tositosi huonosti. Monta viikkoa sitten niitä muljahduksia tunsin, mutta jossain vaiheessa ne hävisi. Ihan samoin oli viime raskaudessa ja silloin oli istukka kasvanut eteen ja vaimensi aika tehokkaasti tuntemuksia ihan raskauden loppuun saakka. Saa nähdä onko nytkin samoin vai pehmentääkö nää mun ihrakerrokset osumia. :whistle:

Jaahas, jokohan se sauna alkaisi olemaan lämmin. Sen jälkeen iltapalaa ja mahan viereen sänkyyn. On kuulkaa luksusta nukkua taas omassa sängyssä oman jalkovälityynyn kanssa. :heart: :LOL:


Neljän suora 17+5
 
ihan vaan pikaseen tulin lukemaan ja ajattelin pätkän kirjottaa ettei toiselle sivulle tiputa! :)

mulle tuli joskus aikoinaan vauva-lehti,mutta nyt olen jo aikaa sitten pistäny pois... joskus aikaa sitten,nelosen odotusaikoihin ostin muutaman irtonumeron.samoja juttuja aikalailla kuin esin 10-11v sitten... onhan niitä kiva lukea :) ja varmasti tulee nytkin jossain vaihees ostettua jokunen..

äitiysvaatetta on pakko päästä pian ostamaan.. muutamat housut menee,mut ne on enempi semmosia kotihousuja.. vanhoista farkuista menis varmaan yhet-kahet muuten mutta kun toi takamus,reidet saanu lisää täytetta.. :( paitoja tuskin tarvitsee kauhiasti ostaa,mut kyl ajattelin pari ny ainakin ostaa.paljon ennestään semmosia mitä voipi käyttää.. mut farkut on pakko ainakin saada!

mutta taidanpa alkaa suunnittelemaan päivää...siivota täytyisi ja asioillekin piti mennä,mutta tytöllä ehkäpä eka kuumeeton päivä...5pvää ollut kuumetta ja huomenna alkaisi ekaluokka! jos siis tänään ei yhtään kuumetta,lämpöä niin pääsee...ja sitä on odotettu!! jos siis saisi mummun hoiviin noita lapsia...ja pääsisi YKSIN..

hyviä vointeja kaikille!! :)

TT79 17+3
 

Yhteistyössä