**Tammikuun Tuhisijat** ~ HEINÄKUU ~

Tintti Ettei vain ois hiivaa? ainakin oireet sopis hyvin siihen. Raskaana ollessa tosi yleisiä. Mun mielestä neuvolassa pitäis huolehtia siitä että vähintään kerran raskauden aikana otettais se hiivanäyte, samassa myös trikomoniaasi ja glu-solut. Raskaana olevia kun vaivaa myöskin sellainen, kuin bakteerivaginoosi (emätintulehdus) joka tekee hoitamattomana tuhojaan ja aiheuttaa ennenaikaisia synnytyksiä. Muualla Euroopassa näitä ilmeisesti testataan paremmin. Täällä saa itse pyytää lähetteitä. Mä oon käyny testaa sen jo 2 kertaa :D ja Varsinkin puolen välin aikoihin suosittelisin sitä ihan kaikille. Noi tulehdukset kun on usein oireettomia, ja alkaa sitten puolen välin jälkeen tekemään hallaa kohdun suulla. Ikinä kun ei voi olla liian varma mistään. Lähetteen saa ainakin täällä ihan helposti, kun soittaa vaan terveyskeskukseen, niin hoitajatkin sen ilmeisesti pystyy laittaa. Ja vastauskin tulee yhdessä päivässä. Ite just sain toisen testikerran vastauksen, ja hiiva positiivisena vaikkei mitään oireita edes ole eikä mulla aikasemmin sitä oo ollutkaan. Että raskauden aiheuttama pikku lisä tääkin :D

Janie ja pirpana 11+6
 
Tänään saatu käytyä kirpparilla ja löyty tosi paljon 50cm vaatetta ja tosi siistiä. Onneks ei tartte kaikkea ostaa uutena.:) Sit kävin myös kyselee istuimia autoon ja oli mukava myyjä kun sen kans juteltiin niin sit tuli selvyys et todennäköisesti tolle meidän 3vlle pitää hankkia toinen istuin et saadaa kaikki turvallisesti autoon mut onneks ne voi testata et saa mahtuu ennenkuin ostellaan.

Rasavilli ja Siiri ja Kaapo 13+4
 
  • Tykkää
Reactions: Pokusaj
Korpi-Keiju:LOL: Meille kanssa mayojen mukaan tosiaan tulis tyttö, kiinalaisen mukaan poika, soodatestillä tyttö ja sormustestillä poika..niinpä niin..

LeenaT: kaikkia juustoja voi syödä kuumennettuna, koska listeria tuhoutuu + 72 asteessa, tällasta tietoa mulla ois ja oon syöny pizzojen päällä vaikka mitä mutta viisaammat korjatkoon...?

Pokusaj&Vintiö 11+2
..on niin onnellinen olo kun oon raskaana, toivottavasti tää olo ei lopu moniin moniin viikkoihin.. :heart:
 


Meiän ultrakuvaa <3

Ja Mayojen mukaan tulis poika, kiinalaisen mukaan ilmeisesti kans poika ja sooda-testiä enkä sormustestiä oo tehnytkään. Edelleen unohdan joka kerta ostaa sen soodan :D
Poika ois kyllä kiva ja tuo tuleva isosisko on päättänyt saada itselleen sen pikkuveljen, et kuulemma tän on pakko olla poika :D

Janie ja pirpana 11+6
 
Viimeksi muokattu:
Tulin pitkästä aikaa poksumaan *POKS POKS*

Kaikki viestit luen päivittäin, mutta harvoin tulee kirjoitettua. Migreeniä ja niska-hartia-jumia kärsitty täällä. Tiistaina nt-ultraan jos saisi rauhan tähän odotukseen sieltä :) Ja täällä on aivan selkeä tyttöolo! <3

Toivotonko + Toivo rv 11
 
  • Tykkää
Reactions: Pokusaj
Tintti kuulostaa ihan samalta ongelmalta kun mulla. Mulla alko kutina tuolla takaosastolla heti raskauden alussa, ja jatkuu vaan. TODELLA ärsyttävä vaiva. Sattuu, kutittaa, kirveltää ja vertakin välillä tulee. Mulla kyllä limakalvot jokapuolella tosi herkistyny ja kuivat. Petipuuhissa saa liukkaria lotrata litratolkulla. Nenä on tosi inhottavan tuntunen kokoajan.

Luna Lovekiva itse olin päättäny ennen sinne verikokeeseen menoa, että meen jatkotutkimuksiin vaan jos riskiluku on todella suuri. esim. 1:25 tai suurempi. Niissä tutkimuksissa on kuitenkin aina oma riskinsä. Ja mä en muutenkaan ihan luota noihin verikokeesta tehtäviin tutkimuksiin. EI ole varmaa tietoa, mutta raskaudessa yleensä taitaa olla down riski jotain 1:125 luokkaa (vaihtelee iän mukaan). Eli periaatteessa toi on se riski jonka jokainen ottaa alkaessaan yrittää/oottaa vauvaa. Itse ajattelen että kaikki luvut tosta ylöspäin on pieniä, koska silloin se riski on pienentynyt verrattuna mitä oli alkuraskauden ajan. Ehkä typerää jonkun mielestä, mutta itse ajattelen näin.

Mulla ois yksi todella tyhmä kysymys. Kun sikiö on tuolla mahassa, valuuko se automaattisesti painovoiman mukaan. Eli kun seison, niin onko vauva kohdussa ihan alhaalla ja maatessa selkäpuolella. Vai kelluksiiko se siellä missä huvittaa.
 
Puhuinki nähtävästi ihan putaheinää ton down-riskin kanssa. Oli pakko tulla korjaamaan. Wikipedia antoi tälläsen tiedon. Alle 25-vuotiaan naisen riski synnyttää down-lapsi on 1:2000, 35-vuotiaan riski on 1:300 ja 40-vuotiaan 1:100. 45-vuotiaan naisen riski synnyttää down-lapsi on jo yksi 25:sta. Suomessa vuosittain syntyvistä down-vauvoista puolet havaitaan raskauden aikana. Noh, pysyn silti kannassani, että melko suuri pitää riskiluvun olla, että menisin jatkotutkimuksiin. Toivottavasti kukaan ei nyt pelästy näistä tiedoista.
 
Viimeksi muokattu:
mää täs aloin miettiin hankintoja... yhden ihmisen tuloilla täs pitää kai pikkuhiljaa alkaa kamaa osteleen, ettei kaikki iske sit yhellä kertaa... tosin tuntuu et oon kauheen aikases ku on vasta rv 14 menossa :confused: mitä tahansahan voi vielä sattua, mut ku työsoppari loppuu lokakuus niin olis kai siihen mennessä kiva ostella tarpeelliset ja varsinki kalleimmat ostokset...
oonkohan mää nyt turhan hätänen kuiten?

tT ja Nipsu-N 13+1
 
Meillä oli eilen nt-ultra.

Tyyppi oli jossaki 59,2 mm jossaki toisessa kuvassa 62,2mm. Vastas n. 12+4 ( eli ennakkoaavistuksena ollut 13.1, voisi pitää paikkaansa :) )
Kattelin, ko se mittas niin se sai 1,0mm siihe turvotukseksi. Se soitti mulle eilen vielä takas, että mun veriseula ois otettu päivää liian aikaisin tai jotain. ettei tiiä voiko sitä käyttää.. No neuvola kuites laitto itte paperille mulle koska käyä. Ja jos tuo nyt keskimäärin ois ollu sen 12+2 eilen niin sit ois kyl ollu just oikeessa. No en tiiä voiko ne nyt laskee sitä sit. Aivan sama.

Kehuivat tulevan äidin positiivista asennetta..
Kysyin ekaks, että onko se hengissä. Toiseks kysyin, että onko sillä ees käsiä, kun ei missään kohdassa näkyny et olis. Makas ko arkussa ja potki vaa, käsiä ei liikutellu ollenkaan tyyppi. Mut on sillä kädet :)

Nenä näyttäis kuvan perusteella tulevan meikäläisen perua, tai profiilikuva oli jotenki minun näköinen.
Mies intti eilen, että sai kertoa lapsillensa tästä.. Ne tuumi, että jee mutta kun kuuli että tammikuuhun on paljon aikaa nii sano, että höh. :)
Itse kerroin omalle veljelle 6-vee.. Se sano, että eihän sulla ole edes turpea vatsa. Ja sit kyseli, kuin vauvat kasvaa siellä, kun ne ei voi syyä. Niin ja minkä laitan nimeksi :)

Sain äsken iloisen raivarin. Mies on juonut kaikki appelsiini täysmehut ja laittanu tyhjän tölkin kaappiin! Minun mehut! Oli pikku marttyyrihetki täällä äsken :)

Sit ikävämpänä vaivana. Mulla o ilmeisesti hiiva. EN tiiä varmuudella, ku ei ole koskaa ennen ollu. Kamala. Aina ihmetelly mitä ihmiset kitisee, jos niillä o hiiva. Jos tää nyt on sitä nii ymmärrän kyllä täydellisesti. Katoin eilen peilillä tonne alakertaan ja jotenki ihme valkoiseksi muuttunut. Heti maanantaina soitan neuvolaan ja kyselen miten edetään. Siihen asti ei auta ko kärsiä.
 
  • Tykkää
Reactions: R86
Hui onpa tullut paljon tekstiä :D

Minäkin sitten olen nyt tehnyt tuon maya ja kiinalaisen testi ja aiemmin tein jo soodatestin. Kaikki sanovat, että poika olisi tulossa ja kyllä mulla kaikista tyttöunista huolimatta on hieman sellainen tunne :) Mutta enpä minäkään tuonne listaan näiden pohjalta uskalla oloja laitella :)

Me kerrottiin vanhemmille uutinen lähettämällä ne nt-ultra kuvat ja iloinen vastaanotto oli molempien puolelta :) Nyt on mukava, kun voi oman äidin kanssa keskustella ja kysellä kaikesta tän raskauden ja odottamisen suhteen. Mulle ainakin alkoi riittämään se salailu :)

kathii & vekara 13+4
 
  • Tykkää
Reactions: R86 ja Pokusaj
Korpi-Keiju, kyllä ne reiät pitäis korjata mahdollisimman pian, ainaki ennen ku raskaus on hirveen pitkällä. Mulle ainaki painotettiin hampaiden hoitoa raskausaikana, se ilmeisesti voi aiheuttaa jopa ennenaikaisia synnytyksiä tms..

Mulla on siis ollu kaks pissatulehdusta, hiiva ja emätintulehdus. Ne kannattaa ehdottomasti hoitaa pois. Ja jos esim. selkeät hiivan oireet niin apteekista vain canestenia heti niin ei pahene. Mun kaverilla oli hiiva ihan loppuraskaudessa eikä hoitanut, niin synnytyksen jälkeinen tikkaus otti tosi kipeetä kun puudutus ei toiminu hiivan takia kunnolla.. Että kannattaa pitää alapää kunnos :) Olen nyt jotenki karsastanut petipuuhia kun tuntuu että ph-tasapaino järkkyy joka kerran jälkeen, jolloin helposti tulee sit tulehduksia..
 
Tää tuli nyt äkkiä huikkaan morot, nyt nää puupäät lähtee viettämään puuhääpäivää..!! :)
Tiedossa poitsun vienti mummilleen, kyläily appiukolla (tahtoo nähdä.. hih oisko sillä meille kukka tms..), illallista pitkän kaavan kautta ihan kahdestaan romanttisesti oiiiii (millonkohan ollaan viimeks päästy ravintolaan ja ihan kahden kesken..!), käydään yhdellä treffipubissamme ja sitten saas nähdä hihiiiii...no heh you know.. :D

ja hormonihäiriöt vaivaa täälläkin, eilen liitin oman masukuvan vihdoin viimein faceen ja sitte jännityksellä ootin tykkääkö kukaan hahah...joku tykkäskin, jeee! aika surkee masu mulla viel mut 11+3 mennään, pullamahahan se viel on. :p Tää masuasia on aika herkkä juttu joillekin siis hehheheee.. ;D

Ihanaa lauantaita kaikille,
yritän nauttia hääpäivästä vaikka pelko on persiissä maanantain ultrasta iik..

Pokusaj&Vintiö 11+3
 
  • Tykkää
Reactions: Korpi-Keiju
Tänään kävin laitatuttamassa välistä taas ripsenpidennykset että kelpaa taas pojille räpsytellä :LOL: Ehkä pysyykin normaalia paremmin kun en oo enää mahallaan hirveesti pystynyt nukkumaan kun on niin turvonnut olo iltaisin.

Kiinalaiset ja mayat enteilee tyttöä, soodaa ei löytyny eikä löydy niitä kihlojakaan... Mulla on kuitenkin kummasti poikaolo, vaikkakin tyttöä toivoisin. Jotenkin oon aina ajatellut että jos mulla on joskus perhe niin se on minä ja tytär joten sen puolesta näyttäis tilanne kaikkiaan ihan lupaavalta :D

Aiempaan isovanhemmat-asiaan viitaten, pistin miehelle eilen viestiä onko se kertonut porukoilleen, ja kuten arvasin niin ei kuuleman oo eikä tiedä ees aikooko. Ilmoitin että jos ei itse kerron niin minä sen jossain vaiheessa kyllä aion tehdä niin siinäpähän funtsii nyt kummin parempi...

Tupakkaa mennyt viimeisen kolmen päivän aikana tasan 0 ja oon hirveen ylpee itestäni! 0-3 väliin ne aika hyvin tippuivat heti kun positiivisen testin tein, sitä ennen meni ehkä 15 päivässä.
 
Ihan omanapakeskustelua sori vain.. :ashamed:

Koska tää hitsin väsymys menee ohi??? Nukun 10-12 tuntia joka yö ja usein viel tunnin tai kahden päikkäritkin lisäks, mut silti vaan väsyttää.. Ja tosi vaikeeta löytää inspiraatiota mihinkään.

Mun kohtu on alkanu kasvaa ihan vauhdilla, kohta se on navankorkeudella(-4cm)!
Mä löysin sen vasta reilu viikko sitten ja nyt se nousee sieltä ihan "silmissä", kohta siis alkaa olla mahaakin. :D Jännää tämä raskaana oleminen! :D

Oli hassu tilanne tällä viikolla, kun näin kälyn ja sen kihlatun, niin se kihlattu(nainen) tuijotti hetken mun tissejä ja sit kysyi, et mitä hittoa sun tisseille on tapahtunu ja et ootko kenties raskaana.. En ehtiny tokasta vielä mitään kun tuli se kälykin paikalle ja sekin jäi tuijottamaan niitä hinkkejä.. Oli sitte pakko kertoa niille, et en tosiaan ole mitään silikoneja hankkinut, vaan ihan oikeasti raskaana. Olis ollut kiva oottaa vielä ensiviikkoon niille kertomisen suhteen, kun olis ollut se ultrakuva ja ukkokin paikalla, mutta minkäs teet.. :)

Mites muilla menee raskausoireitten kanssa tällä hetkellä, kun aletaan kaikki olla likipitäen 4:llä kuulla?

Mulla on oikeastaa vain tuo väsymys ja tissien turpoominen ainoot vaivat, ne tuntuukin ihan kuumilta kekäleiltä ja varmaa kaks kuppikokoo isommat.. Niin joo, ja ne nippasut kun aivastaa tai nousee ylös liian nopeesti.
 
Ja helle jatkuu...

Olipas lukemista, viikossa on tullut jo 13 sivua tekstiä, meni melkein tunnin käydä kaikki läpi!

Empä ole koskaan kuullutkaan noista "ennustus"menetelmistä. Meillä mies on varma että on poika ja ryhtynyt kutsumaan Jesperiksi (yhden jalkapalloilijan mukaan, yritti ensin Jaria Litmasen mukaan mut sanoin sille EI). Meidän täytyy yrittää keksiä kansainvälinen nimi ja se tulee ilmoittaa kaupungintalolle viimeistään 2 päivää syntymän jälkeen (mies lähtee rekisteröimään lapsen siis...). Itsellä on hienoinen olo että tyttö olisi. Niimpä "työnimi" on nyt neuraali "Baby Boo".

Tavaroista... Meillä ei ole yhtään mitään hankittu. Ollaankohan hirveesti jäljessä? Me ajateltiin kestovaippoja ja mahdollisimman ekologisia vaihtoehtoja kaikessa, joten voi mennä hetki etsiessä. Mua jotenkin hirvittää ajatus jos lastenvaatteet tai lelut ois tehty jossain maassa missä lapsityövoimaa käytetään yleisesti. "Made by children for children"... ARGH! Hankintalistalla: koppa, sänky, molempien polkupyöriin kuljetussysteemit... Vaikka mitä. Mies on nyt Kiinassa työmatkalla niin mä pidän taloa kasassa. Itsellä töitä 5 pvä viikossa, vähintään 9 tuntia päivässä, joten kiirettä on pitänyt.

Viikko sitten oltiin vuosipäivää juhlistamassa hienossa (yhden tähden) ravintolassa ja ne siellä keittiössä oli ihan pulassa mun kanssa. Mä en oo koskaan syönyt lihaa tai kanaa ja kala on alkanut ällöttää enemmän kuin mikään muu. Myös parsa ja moni muu ruoka on ehdottomasti ei. Ne siellä sit kasas mulle spesiaali-ruuan ;) joka oli kyl tosi hyvää. Missasin myös niiden hienot ruokaan sopivat viinit, konjakit....

Ens perjantaina on meidän NT-ultra, verinäyte on jo otettu. Täällä sitä kutsutaan "combi-testiksi". Vähän jännittää, mut ainakin ollaan saatu paljon infoa aiheesta. Täällä testi on tosiaan vapaaehtoinen eli paljon on esitteitä ja monta allekirjoitusta vaaditaan. Me ollaan molemmat tutkijoita niin otetaan kaikki hyvin tieteelliseltä kannalta ja uskotaan testeihin.

Tsemppiä kaikille!
E & Baby Boo 12+0 (POKS)
 
Hei!
Np käyty, kaikki hyvin=)
Tänään alkoi oksentaminen? vkot on jo 12+1 ja nyt eka kertaa järisyttävä pahaolo. mul oli ekassa odotuksessa jatkuva huono olo ja alku viikoilla myös oksensin ja toinen odotus sujui hyvin ilman pahinvointia. Nyt olen tuntenut hetkittäistä pahoinvointia viimeiset n.6viikkoa, mut nyt vasta olo paheni oksulle asti. Onko muilla kokemuksia?
 
Omaa napaa tällä erää

Tein sen soodatestin tänään :D Poikaa povaa. Siltä vähän muutenkin on alkanut tuntua.

Oireita tällä hetkellä
Pahoinvointi ollut poissa kokonaan useamman päivän, n. 11+0 tasan loppui. Myäs väsymys helpottanut, vaikka pitkät yöunetkin kyllä maistuu edelleen, mutta ei tartte päivällä sillein ottaa lepoa enää. Tissti on edelleen painavat, kuumottavat, arat. Masu on ihan vauvamasun näköinen jo :) Biksuilla kun oon ollut rannalla, ei jää kyllä epäselväksi onko vauvamasua vai muuta lihoamista.

Tuntuu se ihana keskiraskauden energisyys alkaneen. Touhotan menemään kuin mikäkin maatalon emäntä :D (no verraten ainakin parin viikon takaiseen makoiluun) Tänään het aamusta pirtsakkana aloitin pyykkirumban, puunasin keittiön kaakeleita myöten. imuroin, pesin lattiat, pyyhin pölyt, viikkasin kuivia pyykkejä ja pikku-neidin kanssa käytiin shoppailemassa. Nyt heittäydyin jouten ekaa kertaa tälle päivälle.

Nyt on alkanut tulla myös into kaikkien vauvan hankintojen miettimiseen.
Oon etsiskellyt nettiputiikeista ihania kuosillisia ja tekstillisiä sideharsoja. Kuopukselle ostin parit ihanat, nyt haluan lisää. Äitiysvaatteita oon etsinyt netistä ja turveloita/kaukalopusseja. Ja kaikkea muuta pientä mukavaa :) Kunhan olen haaveillut.

Yksi mikä kiinnosti jo kuopuksen aikaan, mutta jätin ostamatta. On kapaloliina. Kuopuksen kieputin ihan pussilakanaan kapalotyylisesti öiksi (nukkuikin yöt sairaalasta lähtien 6 tuntia heräämättä) Uskon että kapaloinnilla oli jotain merkitystä, muutenkin vauvan sai rauhoittumaan aina viimeistään kapalointiin. Mutta normaali puuvillakangas ei ole paras hengittävyydeltään, eikä sillä saanut oikeasti tiukkaa pakettia (sai aina hetken päästä ittensä revittyä irti sieltä). Silloin katselin kyllä oikeita kapaloliinoja netistä, mutta jätin ostamatta, nyt haluan sellaisen ehdottomasti!

Vinkkejä saa muuten heittää nettiputiikkeihin joista olette tehneet kivoja löytöjä :)

Adora 11+4
 
Viikon olin mökillä. Huhhuh kun on teksiä tullut. Kivan iso ryhmä on :p. Kivaa myös kun muutama ikäiseni myös on (20v).Kokonaan heinäkuu lukematta. Mutta ihanaa tekemistä on nyt ainakin :). En muistaakseni oo päivitellyt että LA siirtyi 14.1. Poika olo on täällä. Poikaystävä on nähnyt unta että kävelee pikku poikansa kanssa rappusiaan. Viikko lomaa takana ja saman verran vielä edessä. On kyllä saanut rentoutua. Salilla olin tänään hiki treeniä tekemässä. Hmm noin 2kg on tullut mulle.
 
anu84 Mulla on sama. Mä en tiedä edes kuinka kovaa pitäis painella, että sen tuntee. Ja tuohon sektiohaavaan en jotenkin uskalla koskea vieläkään, vaikka vuoden onkin siinä jo möllöttänyt. :( Mutta kai se kohtu siellä jossain on, vaikka en ite sitä tunnekkaan. :) Maanantaina ajattelin np-ultrassa kysyä lääkäriltä, että mihin asti se jo ulottuu. :)

summergirl Musta kun tuntuu, että täällä on nyt ollut jotenkin rauhaisaa. Johtuu varmaan tuosta fb-ryhmästä. :)
 

Yhteistyössä