**Tammikuun tuhisijat 2013** MEIDÄN KUU !!!!

Onnea kaikille vauvansa saaneille! :heart:

Ite kirjottelen tuolla fb:n puolella mut käyn täälläkin lukemassa toisinaan teidän kuulumisia. Mulla on ilmeisesti kahden viikon päästä käynnistys jolloin viikkoja on 39+3. Ei kyllä millään enää meinais jaksaa. Vointi on kokoajan heikompi. Ja maha kyllästyttää. Toisaalta nautin vielä tästä ajasta kun esikoinen on hoidossa ja vauva mahassa. :)

Aniit 37+3
 
Kiva olis tosiaan, jos te FBläisetkin kertoisitte täällä kuulumisia ja ilmoittaisitte vauvautumisesta ja kertoisitte synnytystarinoita! :) Teitä on kuitenkin niin paljon enemmän siellä, eikä me päästä millään lukemaan teidän kuulumisianne, ja samasta ketjusta kuitenkin ollaan... Jos vaikka Aniit pyytäisit siellä Facebookin puolella, että täälläkin käytäisiin edes ilmoittamassa synnytyksestä, jos vain millään onnistuu :) Meistä kuitenkin keskustelee täällä hyvin harva ottaen huomioon kuin paljon meitä kokonaisuudessaan tuossa listassa on, joten synnyttäneiden lista voi esimerkiksi jäädä erittäin lyhyeksi verrattuna odottajiin...:D
 
Adora mä olen katellu, että ainakin perustavarataloista (Robin Hood, Kärkkäinen jne.) löytyy aika basic-värisiä toppatumppuja ja -töppösiä pienille.:) Ja tarpeeksi pienen kypärälakin löysin Kärkkäiseltä. Anton&Ninastakin kannattaa käydä kattomassa. Mä kävin Jumbossa Anton&Ninassa alkukuusta, mutta niillä ne oli tilapäisesti silloin loppu. Prismoissa ja Cittareissakin on valikoimaa, tosin ite en ainakaan löytäny niistä tarpeeksi pientä myssyä.
 
Onnea vauvan saaneille!:)
Eevin äiti:mullekkaan ei oo varsinaista kokoarvioo annettu. Mitä nyt th vatsan päältä tunnustelemalla. Oma terkka oli viime viikolla sitä mieltä et on ison olonen ja jos vielä sf mitta kasvaa niin sitten laittaa kokoarvioon lähetteen. Tällä viikolla oli sit sijainen joka vaan naueskellen totes vauvan olevan "ainakin yhtä iso kun veljesä.." . Esikoinen oli 4kg ja muut 4,5kg. Ei lähetettä kokoarvioon kun normaalit alatiesynnytykset edellisissä. Täytyy nyt toivoa ettei mee hirveesti yli la:n.
 
Unettomuus.... arghh.... ei siis meinaa uni millään tulla, ja tämä vain pahenee loppua kohti (=silloin, kun pitäisi levätä ja kerätä voimia tulevaa varten).

Kuuntelinpa sitten äsken tämän Ajankohtainen Ykkönen: Koko ohjelma: Kansalainen vuosimallia 2013 | Radio | Areena | yle.fi
Millaiseen arvomaailmaan lapsi syntyy vuonna 2013? Mitä asioita tuoreet vanhemmat arvostavat ja mitä asioita taas pyritään välttämään? Ajankohtaisen Ykkösen studiovieraina lastenpsykiatri Raisa Cacciatore sekä sosiaalitieteiden professori emerita Riitta Jallinoja[/I]
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
Mulla supisteli kans yöllä erittäin napakasti, en nukkunut montaakaan tuntia. Sain vain neljä kellotettua, tuli kuuden minuutin, seitsemän minuutin ja oisko ollut 13 minuutin välein. Jossain vaiheessa nukahdin, mutta heräilin edelleen vähän kivuttomampiin supistuksiin. Supistuksien aikana vauvan liikkeet sattui uskomattoman paljon alavatsaan, oisko sitten olleet vaan siitä aiheutuvia supistuskipuja... Joka tapauksessa selkää ja lantiota juilii edelleen. Tulisi jo pikkuinen ulos sieltä!! Tahtoo jo pojan syliin :)

MYlläkin ollut jännät paikat!

Ainiin...Tiedättekö mikä päivä tänään on? :) Tänään poksutaan ja lujasti!

Pinsuli ja pikkunen 40+0 !! *POKSPOKS* :heart:
 
Viimeksi muokattu:
Mitä MY:lle kuuluu? Tuliko lähtö vai oliko väärä hälytys?=)

Huooooh, hiukkas vetämätön olo, kun esikoinen valvotti taas käytännössä katsoen koko yön. Vien sen tänään uudestaan lääkäriin, saavat kattoa, että jatkuuko se korvatulehus antibioottikuurista huolimatta (niinkuin viimeksi). Päätin, että en tasan valvo enää yhtään enempää kuin on pakko. Jos en tänään käytä poikaa lääkärissä niin se on sit odotettava maanantaihin ennenkuin tällä paikkakunnalla on seuraavan kerran päivystys enkä näillä raskausviikoilla tod valvo enää, jos ei pakko ole. Kun saan kyllä muuten oikein hyvin nukuttua.

Sais jo tää pikkuinenkin alkaa syntyä, mä alan olla malttamaton...:whistle:

Pisang ja Nuppu 37+2
 
Mä oon ainakin aika räjähdysherkkä. Turhankin helposti puran turhautumistani esikoiseen, kun se kokeilee rajojaan (tekee sitä tällä hetkellä ihan koko ajan)...: / Mutta ei voi minkään, hillitsen itseäni niin hyvin kuin pystyn, silti saan potea huonoa omaatuntoa kun tulee liian herkästi ärhenneltyä...
Siinä on yks syy miksi toivoisin, että tää odotus loppuis mahdollisimman pian. Tosin, onhan ne hormonit sekaisin vielä synnytyksen jälkeenkin (pahemman kerran ovatkin), mutta jos menee samalla lailla kuin viimeksi niin äkäisyys ainakin laantuu siihen.
 
Viimeksi muokattu:
Täällä kans yks jonka pitäis kulkea räjähdysvaara -kyltti kaulassa. Saatan kilahtaa aivan kummallisista asioista, ja joka asiaan pitää kommentoida mahdollisimman nasevasti. Itseä se ärsyttää varmaan enemmän ku ketään muuta! Tuntuu ettei pysty lainkaan hallitsemaan omia reaktioitaan mihinkään ja joka asia itkettää tai suututtaa. Ja sitten kun oon muutenkin niin hirmusen temperamenttinen luonne, niin esimerkiksi tavarat lentää aika herkästi... :ashamed:

Mulle muuten soitettiin äsken neuvolasta. TAYS oli ilmoittanut niille että odottavat sen viikon ennen ku ottavat mut äippäpolille kontrolliin. Eli ens viikon alussa mun käsittääkseni voisivat soitella. Terkka käski pitää liikkeitä silmällä, ja myöskin pyysi lähteä näytille synnärille jos on yhtään semmonen olo. Ja jatkokysymyksieni perusteella käsitin, että jos on synnyttävä olo. Koska hän sanoi et "jos sattuu niin paljon ettet pysty olemaan enää kotona". Synnytyksestähän se kertoo, eikö niin? Inhottavaa, tää kaikki vaan stressaa lisää, ja vielä siihen päälle liikkeiden seurantakin (lapsiveden vähyyden ja istukan toiminnan heikkenemisen mahdollisuuden vuoksi) pistää mut aivan sekaisin. Lähtisi nyt vaan syntymään, kyllä se on ihan valmis... :/
 
Ai niin tietty täältä on väki kadonnut sinne fb-ryhmään, välillä oikein ihmettelin miten voikin olla niin hiljaista vaikka ihmisillä on h-hetket käsillä. Harmittaa kyllä, kun en siihen kerennyt mukaan kun aktivoiduin täällä kunnolla vasta sen sulkeuduttua :( No räpistellään täällä mukana ja toivottavasti joku muu pysyy seuranani tammikuun lopulle...kiva että Aniit tulit kertomaan kuulumisia!

Hyvältä kuullostaa pinsuli, nyt ei kyllä pitkään mene niin sinulla on vauva sylissä :) Onnea täysaikaisuudesta!

Räjähdysherkkää tavaraa en niinkään ole, mutta erittäin kärttyistä, kun tuntuu ettei omien kolotusten tai supistusten tullessa tai väsyneenä kestä yhtään mitään ylimääräistä, saati sitten noiden koululaisten keskinäistä nahistelua tai riehumista. Alkaisi nyt vaan ne koulut niin helpottaisi kun päästään arkirytmiin kiinni.

Täällä ensimmäinen (mutta ei taatusti viimeinen...) tosi huonosti nukuttu yö takana. Ilta kahdeksasta jonnekin 01:een supisteli kipeesti ja koko lantio oli tosi kipeä ja liikahtaminen (sekä oma, että vauvan) ihan täyttä tuskaa (liitoskipuja?). Sitten loppuivat ilmeisesti kun nukahdin, herätäkseni kolmen maissa vauvan potkiessa kylkiluihin ja kauheeseen nälkään. Piti käydä syömässä ja uni sen jälkeen tulikin vasta 06:n maissa kun ei hyvää asentoa meinannut lonkkasärkyjen takia millään löytyä. Ah, tätä loppuraskautta...tätä tämä nyt sitten on viikkotolkulla jos vanhat merkit paikkaansa pitää. Vaan onpa sitten ainakin kypsää synnyttämään, niin kohdunsuu kuin pääkoppakin ;)

riskilä ja vaavi 36+3
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli
HEip!

Räjähdysvaaraa on ollut ensimmäinen kolmannes ja tämä viimeinen kolmannes melkeen kokonaan! :( ei yhtään kivaa, varsinkaan kun mun luonne ei sellanen oo luonnostaan..:( oon ainakin ennen ollu aika kärsivällinen (siis muiden ihmisten kanssa) ja iloinen ja suht pitkäpinnainen............nyt jotain aivan muuta..läheisille tulee auottua vaikka ja mitä! :( noh, kai tää tästä loppuu pikkuhiljaa.....

Vuoto jatkuu..kolmatta päivää..kai mä soitan tänää neuvolaan ja kysyn, et pitääks se jotenki tarkistaa vai mitä pitää tehdä..alkaa huolettaa, ettei oo mikää tulehdus?? toivon, et se on limatulppaa..ruskeeta on koko ajan, eli ei oo huolta, et se ois kirkasta verta..

MÄ HALUUN SYNNYTTÄMÄÄN.........

Mullehan luvattiin sitä käynnistystä..mä ajattelin soittaa ens viikolla, että jos sen käynnistyksen vois alottaa sillon keskiviikkona..ei ne varmaan suostu, mut kysyn silti..mun käynnistys siis johtuu noist pullistumien aiheuttamast jalkakivust..ei muusta syystä..sillo 16. päivä on 38+3, joten liian aikasta en uskois sen olevan..mut kattoo mitä ne on mieltä..
 
Heipat!

Ihan ensteks onnea kaikille jo vaavan saaneille!:flower:

Mua on ihan itkutippaan asti herkistänyt tuo ketjun otsikossa oleva" Meidän kuu". Voi miten tätä on odotettu!!!

Täällä on kaikki valmiina vauvan tuloa varten, vaatteet lipastossa ja pinnasänky pedattuna. Välipäivinä käytiin ostamassa vimeinenkin tarvike, Manduca. Enää puuttuu vaan se vauva :) Luonne on semmoinen, että tarvisin ennalta päivämäärän ja melkeinpä kellonajan lapsensyntymiselle, tää odottelu on joskus NIIN turhauttavaa. Tosin, hyvähän se on nyt kärsivällisyyttä kasvattaa, sitä varmasti vielä tullaan tarvitsemaan.

Supistellut on jo jonkin aikaa, välillä niin kipeästi että tarvii oikein keskittyä jottei hengitystään siinä pidättelisi. Vaan aina nuo supistukset ovat ehtineet loppua ennenku niitä on alkanut kellottelemaan. Sänky on suojattu lapsivesien menon varalta ja muutenkin puhuttu sohvan ja auton penkkien suojaamisesta. No, ne jäi sitten illalla päähän pyörimään ja koko yön nukuin levottomasti (tai siis ne pätkät kun nukahtelin, muutoinkin tullut nukuttua ihan törkeän huonosti jo pidemmän aikaa) ja olin ihan varma että kohta ne kalvot repeää. Mut ei, kasassa ovat edelleen, vaikka lääkäri jo kuukausi sitten hätyytteli avautuneen ja lyhentyneen kohdunkaulan takia, että vauva saattaa syntyä hyvinkin pian.

Tää on nyt taas niin omanapaista, että jo melkein hävettää...

Just tulin neuvolasta, siellä kaikki hyvin. Sf-laskenut 34 cm-> 33 cm ja rr sekä hb pysyneet melko samoina koko raskauden ajan. Turvotusta on tullut, joka näkyikin painonnousuna, + 1,3 kg tullut viikossa, sormet on kuin nippu grillimakkaroita...
Vaavan pää oli jo niin syvällä, että hyvä kun terkkari sai siitä edes otetta. Kokoarvioksi antoi käsikopelolla 3,5 -4 kg ja arveli, että tuskin menee viikolle 42 asti. Hyvä niin! :)
Terkan kanssa jo puhuttiin synnytyksen jälkeisestä ehkäisystä. Onko muilla jo synnyttäneillä kokemuksia tai suosituksia? Meillä kunta ainenkin tarjoaisi ensimmäisen kierukan, mut jotenkin ehkä ahdistaa ajatus vierasesineestä kehossa.


Taidan siirtyä sohvalle odottelemaan... jotain tapahtuvaksi?

Terkuin heidikaroliina ja Aatu, pian poksuu rv 39!
 
Kyllä tuntuu kaikkia supistelevan, joten KÄÄK, se ei kerro mitään..:D

Ehkäsy: mulle saa lapsimäärä riittää tän jälkeen, joten otan hormonikierukan heti ku mahdollista..:) ei kokemusta siitä etukäteen, mutta kuullut olen aika paljon hyvää....
 
Kolmaspoju Ei mulle sanonu lääkäri mitään painoarviosta. Ainoastaan vinkkas, et ois esikoisen tavoin hoikkanen. Ja totes, et on tosiaan ollu sen vuoden kehitysmaassa eikä oo ultraillu niin on vähän hakusessa sekin taito. :D Mut ei tosiaan käsiinkään tunnu jätiltä joten avoimin mielin odottelen synnytystä/syntymää.

Räjähdysherkkänä en oo ollu. Miehen onneksi vissiin. :LOL: No okei, esikoinen koettelee kyllä hermoja. Jotain esiuhmaa mitä lie.

Vointi on edelleen täällä oikein hyvä. Ei supistele, öisin valvon tietyt pätkät, vauva liikkuu hyvin, jaksan touhuta lepojen kanssa. Viime yönki nukuin ku TUKKI! :p

Tine ja Masukki 37+4
 
Heippa taas pitkästä aikaa! :wave:

Tosiaan se on jo meidän kuu!! Ja monta oli täällä näköjään jo pienokaisensa saaneet, HURJAN PALJON ONNEA TEILLE KAIKILLE VAUVAN SAANEILLE!!! :heart:

En oo ehtinyt taas ollenkaan täällä kirjoitella, lueskelin kyllä kuulumiset. Kovasti toivottelen tsemppiä kipujen kanssa kärvisteleville, kohta on meillä kaikilla nyyttiset sylissä!! :)

Oman navan päivitystä lyhyesti:
Synnytystapa-arviossa käyty äippäpolilla. Helpotti kyllä hieman, kun vauva ei olekaan kaikista pelotteluista ja huimasta SF-mitasta huolimatta mitenkään iso, vaan ihan keskikäyrällä kasvaa. Tällä hetkellä painoarvio oli n.3kg (37+1). Uusi käynti vielä parin viikon päästä diabeteksen takia, ettei innostu kasvamaan liian suureksi. Epäilen kyllä, onko enää sitten mahassa koko kaveri. Sopusuhtainen kaveri oli kyllä diabeteksestä huolimatta, mutta sokerit onkin pysyneet hyvinä. Kaikki on vauvalla oikein hyvin, raivotarjonnassa on ollut jo pidemmän aikaa ja kohdunsuulla tilanne hyvä. Ei vielä heti syntymässä, mutta mukavasti puskee jo alaspäin ja alkaa paikat pehmetä. Lantion ahtaus on huolettanut, mutta lääkärin mielestä ei vaikuttanut mitenkään erityisen ahtaalta, arveli että mahtuisi tulemaan normaalisti. Siitä nyt ainakin lähdetään, mutta tiedossa on nyt heillä tuo lantion ahtaus ja ettei suvussa oo kovin helppoja synnytykset olleet.

Olotila on oikein hyvä. Ainoastaan turvotus sormissa ja jaloissa hieman häiritsee. Nyt alkanut oikea käden sormet puutua, jos enemmän kirjoittaa, tekee käsitöitä tms. Supistuksia, kipuja ym. ei ole. Närästää, mutta pysyy Renniellä aisoissa. Pissalla saa juosta yöllä, mutta nukuttua saan oikein hyvin. Ei oikeastaan mitään hätää siinä mielessä synnyttää, ainoastaan alkaa tämä turvonnut lyllerö-olemus tympäistä. Herkkuja tekee kamalasti mieli, mutta oon yrittänyt pitää syömiset kurissa ja sokerit onkin pysyneet hyvänä. Välillä meinaa itku päästä, kun haluttais suklaata ja kaikkia herkkuja niin kovasti. No, kohta saa vähän vapaammin herkutella! Suklaarasia pakattu jo sairaalakassiin... :D

Sellaista tänne suunnalle, nyt puutuu sormet ja pitää lähtä muusipottuja kuorimaan. Pidän kovasti peukkuja, että loppuaika menis kaikilla hyvin ja tietysti oikein kovasti tsemppiä synnytykseen!! Ootte mielessä kyllä jatkuvasti, vaikka en ehdikään täällä usein käymään. :heart:

Nöhveli & pikkumöykky 37+1
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli ja pisang
Täällä ehkäisy vauvan syntymän jälkeen lienee minipillerit niin kauan kun imetän (en haluaisi, mutta se on ainut järkevä vaihtoehto. Multa ne vei viimeksi seksihalut tyystin ja se oli ihan syvältä...:( Mutta kortsut on nounou ihan ehdottomasti ja ilman ei uskalla -tämä neiti sai alkunsa yllätyksenä, kun jätin minipillerit pois sillä ajatuksella, ettei heti tärppää (tarkoitus oli yrittää muutaman kk:n päästä pikkukakkosta), kun menkat ei olleet alkaneet ja edelleen imetin. Toisin kävi. Mutta hyvä niin.:)) Ja sitten kun imetys loppuu niin e-pillerit. Jos meinataan vielä lisää lapsia -mikä on todennäköistä- niin ne sais mielellään odottaa pari vuotta.:D
 
Ehkäisynä täällä varmaankin pillerit. Jotenkin ajatus siitä että jotain epämääräistä esinettä pitäisi tunkea tuonne sisälle, ei kuulosta kovin hyvältä mun korvaan... :D Mutta ajatuksethan voi toki muuttua. Kortsut on täälläkin ehdoton ei, ja todellakaan ei ilman uskalla.

Kävin äsken tekemässä tunnin kävelylenkin. HUHHUH. En muista millon oon viimeksi kävellyt niin pitkään ja paljon. Seuraavaksi ehkä siivotaan kontaten lattiaa ja mitäs sitten... :) Ei vais, nää vanhan kansan uskomukset ei vissiin oo ihan niin hyvin toimineet synnytyksen käynnistäjänä yleensä. Kävely teki kyllä hyvää, vaikka nyt selkä on erittäin kipeä. Häpyluuhunkaan ei edes sattunut!
 
POKS 37+0! mekin viimein saavutimme täysiaikaisuuden :)

Ehkäisyksi otan varmaan jälleen hormonikierukan kunhan se vain on mahdollista. Viimeksi otettiin papa jälkitarkastuksessa ja siitä kuukauden päähän sain asennusajan tk:hon. Hyvin toimi kaikki sen viisi vuotta minkä olikin paikoillaan. Minulla tähän oli syynä myös kivuliaat ja todella runsaat kuukautiset. Poiston jälkeen jälkivuotoa, yhdet kuukautiset ajallaan, ja heti seuraavasta kierrosta raskaaksi. Että ei ole mitään pahaa sanottavaa siitä. Olen yrittänyt miehelle puhua, että hän kävisi tekemässä vasektomian, kun hän on se osapuoli, joka varmaksi tietää, että hänen lapset on tässä. Mutta kun eiii, häneen ei saa koskea pitkällä tikullakaan...Miehellä tulee tänä vuonna 40 täyteen, niin kaippa hän tietää mihin pystyy ja kykenee, noin niinkuin lasten suhteen. Itse en pysty vielä noin varmana sanomaan, kun mahdollista "lapsentekoikää" on vielä kymmenkunta vuotta jäljellä. Tuntuisi jotenkin liian lopulliselta ajatukselta.

( . ) Mahaa kiertää ja vääntää taas, oksettava olokin löytyy. Joko olen ylensyönyt, tai sitten en selvinnytkään yhdellä mahataudilla :x. Vessassa kävin tuossa hetki sitten, niin kyllä hetkeksi helpotti, mutta nyt jotenkin ällöttää ajatus täytekakun koristelemisesta...Laps parka, kun äiti ei millään jaksaisi. Mutta pakko kait se on, kun huomenna tulisi pari ystävää leikkimään ja kummit kahville. Tällä hetkellä tekisi mieli perua koko homma, mutta onneksi on lapsella pienet suunnitelmat, neljä kaveria on kutsuttu.

Vilipi ja Tyyne 37+0 (siis niin ihanaa sanoa nyt ihmisille, että saa tulla koska vaan! :D )
 
Pinsuli, minulla ainakin kävi juurikin noin kun esikoisen odotuksessa mentiin yliajalle, että kaikenlainen touhuaminen sain vain paikat kipeäksi. Ja sitten kun "luovutin" ja otin rennosti pari päivää, niin kappas, siellä oltiin oikein valmiita maailmaan. Sohvailu, kunnon löylyt (miedot kuitenkin) saunassa ja kunnon yöunet on ainakin meillä auttaneet :) Mutta vaikeatahan tuo ennustaminen on, että mikä kelläkin pistää asiat tapahtumaan.
 
  • Tykkää
Reactions: Pinsuli ja riskilä
Hei vaan pitkästä aikaa. aika harvoin tulee tänne kirjoiteltua vaikka päivittäin sivua seuraankin. Lähinnä kännykällä niin tää kirjottaminen on vähän hankalampaa.

Täällä on jo menossa rv 40+1. maanantaina on uusi kokoarvio ja mietitään josko lähdettäisiin käynnistämään. tulokas kun tuntuu olevan jo nyt yli 4kg.

Ehkäisyä meidän kohdalla ei lienee tarvitse miettiä ollenkaan koska haluamme lisää lapsia mahdollisimman pian. Tämänkin alulle saaminen kesti yli 3vuotta ja onnistui vasta IVF-hoidon jälkeen. raskaus kuulema saattaa rauhoittaa pco- munasarjoja,joka siis meidän lapsettomuuden taustalla, joten luomu kakkonen olisi mahtavaa saada.
 

Yhteistyössä