Tammikuun tuhisijat 2013 *KESÄKUU*

haimi
Joo ihan uskomaton tämä maha. Ensimäisestä toivoi, että näkyispä äkkiä ja toisesta että voikun ei heti tulisi iso maha :D On tää kyllä kans yhtä.. :D

Mulla on ihan HIRVEE himo ranskalaisiin.. siis ranuihin, ei ranskalaisiin ihmisiin :D Äskenkin oli ihan pakko saada isot ranut ja valkosipulidippi mäkkärin driveltä.. Voi ei!! :D

eipä muuta, jaksamisia kaikille!
 
  • Tykkää
Reactions: Pokusaj
Suerte kiva kuulla, että sujui hienosti. :) Mulla ihan sama, että ei sitä kivunlievitystä tunne edes tarvitsevansa, kun nopeaan ohi koko touhu. ;) Ja meillä kans miestä jännittää ruveta kätilöksi. ;) Ollaan kuitenkin vielä joka kerta ehditty sairaalaan, kun on osattu varautua siihen, että kiire tulee. Mutta mukavaa tosiaan kuulla, että rytinällä kotona synnyttäminenkään ei ole niin pelottavaa. :)
 
Onnittelut kaikille, jotka saaneet ultrista hyviä uutisia! =)

Mittailin äitini verenpainemittarilla paineita reissussa ja yläpaine on koko ajan alle 100. Ei ihme, et vähän huippailee. Mulla on aina ollutkin matalat (yleensä yläpaine 105-117) mut nyt näyttivät 80-90. Salmiakki on tosiaan auttanut, kun on nakannut suuhun palan silloin tällöin. Tyttöä odottaessanikin neukkutädiltä tuli neuvo syödä jokunen pala päivässä.

En muista kerroinko jo mut dopplerin ostin. Tyttöä odottaessani ei ollut ja saas nähä tuleeko käytettyä. Toivottavasti. :)

Pahoitteluni niille, jotka ovat meidät joutuneet jättämään. :hug:

Mun pitäs saada soitettua sitä nt-ultraa. Siis aikaa sinne. Jospa sitä huomenna muistais. :)

Tine ja Tiiteri 8+5 kai. Ei pysy perässä.

PÄIVITETTY
 
Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: Pokusaj
Onpa ihanaa ku on vähän ruokahalu palannu! Tänään juhlittiin kälyn babyshowereita ravintolassa ja oisin kyllä hyvinnii voinu syödä kaks annosta! Onneks jälkkäriks syödyt köyhät ritarit korjas tilanteen.. :) tosin nyt illalla on sitten niin etova olo kuten joka ilta. Onneks meitin kohta yks vee poika tahtoo yöunille jo seittemältä, ni pahimman öllötyksen ajan saa vaan makoilla.

Neuvola ois vihdoin ens keskiviikkona, just 9+0 tulee sillon täyteen. Kuinkahan pitkälle meijän ultra sitte menee.. Huhhuh. Kauheen pitkä odotus.

Olipa taas informatiivinen postaus, hehheh :D Jotain piti päästä kirjottamaan :) Ai nii, onko teillä ollu tässä tai edellisissä raskauksissa jotain kummallisia herkutteluhimoja? Mulla oli hetkellinen mielenhäiriö viime raskaudessa jääkaapin äärellä pähkäillessä ja päädyin dippailemaan emmentalia taco-dippiin.. :)

-Elisa 8+4
 
  • Tykkää
Reactions: Pokusaj
haimi
Elisa ensimmäisessä raskaudessa himoitsin kasvisosekeittoa ja sitä oli ihan pakko saada. Anoppilassa kälyt katto pää kallellaan kun kolusin jääkaappia ja selitin että "ne perunaa ja porkkanaa täällä on ja kukkakaalia.. niistä saa jo hyvän keiton.. sit tällänen cousine sekaan ja namnam.." :D Sit anoppi alko väsäämään kun mun touhu näytti kuulemma holtittomalta kun himoissani sitä koitin tehä :D

Ja kerran sunnuntaina piti lähteä ostamaan ainakin kuutta erilaista kasvista siihen keittoon ja hyvää oli.

Mies just eilen kysy että, mikäs sun on ku et sitä keittoo oo vielä alkanu hinkumaan.. :D Sanoin että sehän olikin vasta vähän myöhemmillä viikoilla.. :p

Mutta nyt ne ranskalaiset ja dippi on ihan superherkkuhimo :D

Ja siis ei ollut mitään erikoisia laastin himoja tai en kokeillut mitään outoja makuyhdistelmiä..

Niin ja kun kerkesin tossa jo kertoa että oireet hävinny, niin tadaa.. Pahoinvointi tuli muutaman päivän päästä takaisin.. Nyt yököttää.. ja rintoja aristaa imettäessä ja kamala ummetus vaivaa.. et sillain! :D

2h päästä poksuu :D

-nuppu 8+6
 
  • Tykkää
Reactions: Pokusaj ja Elisa
Heippa pitkästä aikaa!
Täällä himoitaan milloin mitäkin. Tänään oli pakko saada grilliruokaa. Toisinaan syön kurkkua tai paprikaa kaksin käsin. Eli onneksi nuo mieliteot ei iske pelkästään epäterveellisiin syömisiin! :)

Mulla on ollu mieli maassa taas melkein viikon verran tästä mun vanhempien suhtautumisesta tähän vauvaan. Äitini taas töksäytti esikoiselleni että "Älä sinä ainakaan sitten hommaa näin paljon lapsia!" :(
Minä en osannut sanoa siihen mitään. Nielaisin taas vaan. Nyt sitten kuitenkin tuntuu sille että pitäis varmaan ottaa jälleen kerran asia kuitenkin puheeksi koska se jäi todella vaivaamaan minua. Ja miehellekin kun asiasta kerroin, oli tosi harmissaan.
Jos/kun ei osaa tukea ja olla iloinen meidän puolesta niin voisi olla kuitenkin hiljaa.
Nyt meillä lapsetkin sitten miettii noita sanomisia että "Kukahan meistä ei ois saanut syntyä?".
Tekis mieli sanoa sinne toiseen suuntaan että pidetäämpä yhteyden pidossa taukoa niin kauan kun osaavat sitten joko olla hiljaa/piilokettuilematta tai aidon oikeasti olla onnellisia.
Näin jo viime yönä unta siitä että tää vauva oli jo syntynyt ja olin vielä sairaalassa. Vanhempani olivat tulossa käymään katsomassa vauvaa ja minä kielsin sen heiltä.
"Ei tarvii tulla siksi että niin kuuluu tehdä!" sanoin siinä unessa ja he sitten vaan tuumasivat että "No riittää meillä kyllä täällä kotonakin hommia joten ei tulla." (silleen tyytyväisenä huokaisten).
*huokaus* :( En tiedä mitä pitäis tehdä ja miten kauan minun pitäis vaan sietää tätä.

Minulta on menny se pienikin kuvotus nyt ohi enkä tarvii koko ajan syödä jotain. Turvotus on hävinnyt, nätti pieni kumpu on ja sen huomaa moni muukin :)
Huomenna neuvolaan ja toivottavasti kuuluis jo sydänäänet!!! Isäntäkin lähtee mukaan just sen takia :)

Ihanaa juhannusviikkoa kaikille!!

Elviida ja matkalainen 11+0 POKS POKS ;)
 
täällä on voitu pahoin tänään ja aamulla luulin jo oksennuksen tulevan.. täälläkin siis ollu ihan pahoinvoinniton raskaus sitä viime tiistain oksennusta lukuunottamatta. tissit hillittömän kipeet vieläkin, en tienny tällaista kipua olevankaan :D hui suertella toi kotona synnytys! onneks meni kaikki hyvin eikä jääny mitään traumoja.

tilasin äsken kotidopplerin ku oli alessa vaikka hintaahan tolle silti tuli Angelsounds doppler JPD-100B kotidoppler - Angelsound Doppler / Angelsounds / Kotidoppler / Babysound Doppler / Syd

toivottavasti tulis jo tiistaina :heart:

meillä ultrakuva on jo löytäny paikkansa hyllystä ja sitä aina ohimennen ihastelen :)

aika seesteistä aikaa elellään, eli ei juurikaan uutta tapahdu. kohtu tuntuu jo hiukan tossa häpyluun päällä. ainiin ja pelottavat kuukautiskivut ovat loppuneet! niitä kun tuli parin viikon ajan ennen tota ekaa ultraa ja aattelin joskus että nyt menee kesken. nykyään vaan semmosia repäsykipuja tuntuu välillä.

työnimeä yritin mieheltä kysellä ja vastaukseksi sain "keke" . ei nyt tainnu ihan upota :------D meillä kun kaikki on kekeä tai kakea, siis keksit kaukosäätimet kengät....

pikkumini & hursti ja myrtsi ja möyry ja .... 10+3 :heart:
 
Täälläkin alkoi pahoinvointi viime viikolla ja taisi siinä ollu joku pöpökin samassa kun niin reippaasti oksentelin ja ihan kuolleena makasin 3 päivää :( Testeissä kävin ja vähän oli nestehukkaa mutta muuten ok :) Nyt taas elämä loistaa! Miten ihanaa kun ei tarvitse koiria käyttäessä vilkuilla olan yli tuleeko ketään jos oksennan :DD Itsellänikin ollut hieman jonkinlaisia vatsakipuja, painetta ja hieman kuukautiskipuja muistuttavia :)
 
No nyt on luettu kaikkien jutut siitä mihin viimex jäin :)

Ensinnäkin uusille tervetuloa :wave:

Turvotuksesta mahoton se kyllä on. Tosiaan iltaa kohden jotain aivan kauheeta :D, ei tuo mahan sisään vetäminen oikein enää luonnistu niinku aikasemmin ;). Aamulla ei minkäänlaista turvotusta. Kaippa tuo maha on jonnin verran kasvanut :heart:. Mutta ei sen nyt tarviis hirveesti ennen nt-ultraa kasvaa, kun vasta en jälkeen kerron töissä.

Edellinen synnytys meni varsin mallikkaasti. Sairaalaan päästyäni olin jo ihan kivasti auki, joten ei siinä mitään epiduraaleja keretty laittamaan. Pari piikkiä sain persiiseen ja ilokaasua :D. Mä kun olin viimeseen asti kotona, syy tosin oli miehen. Hää oli töissä ja sen jälkeen lähti mulle synttärilahjaa ostamaan. Olisin kyllä päässy ihan millä kyydillä vaan sairaalaan, mutta toisaalta olo ei ollu niin tuskanen :).

ON Oltiin miehn kanssa vähän matkailemassa :heart:. Torstai iltana pojan jalispelien jälkeen lähettiin ajelemaan Espooseen, siellä oltiin siinä puolen yön aikaan. Pejantaina lähettiin miehen kummitädin kanssa isolle kirkolle (Helsinkiin :)) miehen kummitädin kanssa. Oli kiva kun oli oma opas mukana. Kulettiin junalla, metrolla, ratikalla ja bussilla. Mä en ole kovin kova shoppailee, nii mukaan Itäkeskuksesta tarttu vaan pojalle jaliskamppeita :D. Se reissu kesti noin 8 tuntia, ja se tuntu selässä ja jaloissa. Lauantaina ajeltiin kavereitten luokse Kirkkonummelle ja siitä sitten Porvooseen. Voi kun Porvoo olikin ihana paikka, Mies jo haaveili muuttavansa sinne, hää ku tykkää vanhoista taloista jne :). Käytiin siellä sitten elokuvissa, syömässä ja haahuilemassa ympäriinsä. Eilen sit tultiin kotiin :heart:

Ai nii torstaina kun olin pojan peleissä, huomasin että oli pojan hiukset leikattu. Ei siinä mitään, mutta se jälki oli aivan jotain kauheeta. Kysyin pojalta että kuka leikkas, kuulema kaverin äitin kaveri. Pitänee vielä udella, että olikohan nuin vai ittekkö ovat kaverin kanssa tukkaa lyhentäneet :). Jos ovat itte leikannu, nii eipä siinä mitään, mutta jos tosiaan joku tuiki tuntematon on hiukset menny leikkaamaan, nii en voi kun ihmetellä... Kuka oikeesti leikkaa jonkun muun lapsen hiukset kysymättä lupaa. Ja kysyin eilen pojalta, että mix isäs ei vieny sua parturiin, että olisivat sen siistineet. Ei kuulemma ole rahaa :mad:, hassu juttu että rahaa on ryyppäämiseen :D.
Poika oli lauantaina menny mun siskon luokse, kun isänsä luona on aika monesti tylsää. Systeri oli eilen pojan käyttäny miehensä siskon luona tukan siistimisessä :). Nyt on taas tukka lyhyt. Pojalla kun oli sellanen yli olkapäitten oleva tukka :D.

Fossiili ja Perillinen 8+2 :heart:
 
  • Tykkää
Reactions: Pokusaj
Tuntuu että maha näkyy jo selvästi vaikka näin alussa ollaan :D tosin on mahaa jo ennestään että varmasti sekin vaikuttaa... :p. Tuntuu ettei jaksa vetää mahaa yhtään sisälle :) tulis vaan isommaks ja isommaks olisin tyytyväinen :D! ostin parit äitiysvaatteetkin jo alennusmyynneistä:) tuleva mummu kävi ostamassa meille jo 2 vauvakirjaa ja body+housusetin, höpsähtänyt :)

Nyt ootellaan ultra-aikaa että tipahtais postiluukusta... pitäis siellä labrassakin käydä ottamassa verikokeet, mutta ei tee yhtään mieli kun just otettiin neuvolassakin.
Onko muilla verisuoniongelmia? Itsellä siis sellanen tilanne, että on tosi pienet ja näkymättömät suonet ja joskus verikokeiden ottaminen vähän hankalaa :( En muista, että tosta oikeasta kädestä olis mitään saatu otettua, aina vaan vasemmasta ja se on ihan arpeutunut kun on otettu niin monesti. Aina pitää puristella kättä kovasti nyrkkiin että suonet tulis vähän esiin... En pystynyt sen takia edes verenluovutukseen, kun sanoivat siellä ettei minusta varmaan tarpeeksi saa otettua joten turha yrittääkään. Vielä kun se ei mukavinta hommaa ole muutenkaan niin eivät viitsineet turhaan kiusata, vaikka tärkeästä asiasta kyse heillekin.

Syötteko te muut raskausvitamiineja? Itse syön lähinnä senkin takia että tuleva isä "pakottaa" :) Että vauvalla ois mahdollisimman hyväät eväät alkuun. Tiedän että jotkut pitää pillereitä höpönlöpönä. Syön multivita raskaus+ sekä multivit. omega3 raskauskapseleita. Hemoglobiini neuvolan mukaan oli ainakin erinomainen (140), mutta se on kyllä aina ollut mulla tosi hyvä. Mietin vaan että saattaahan nuo raskausvitamiinitkin vaikuttaa siihen, varsinkin raskausaikana kun hemoglobiinin pitäis hieman laskea?

Synnytyksestä mulla ei ole kokemusta, mutta se ärsyttää jo valmiiksi että Jyväskylässä on ilokaasu kielletty :S ! MURR. Kaikki kivunlievitykset siis haluaisin, kun olen tosi kipuherkkä.

Koko ajan on nälkä ja alkaa jo tämä jatkuva syöminen kyllästyttää! Osan ruuista kun on joutunut ällötyksen takia karsimaan pois. Hedelmät ja esim pinaattikeitto maistuu :)

Lissu&pöpö 8+4
 
Viimeksi muokattu:
Huomenta

Täällä alkaa olee melko normaali olotila,turvotuskin on laskenut hurjasti. Vain ruokailujen jälkeen ja iltasella maha oikeestaan turpoo ja nipistelee. Kokopäivän Etova olotilakin on kadonnut. Tosin eilen olin hilkul mennä oksentamaan kun vedin semmoset sokerihumalat,nyt loppu mun herkuttelut. Oon karkkilakossa tammikuuhun asti :D.

Juhannustalähdetään sukulaisten kesken viettämään mökille,syöden ja nauttien seurasta ja toivottavasti hienoista ilmoistakin. ihmetystä varmaan herättää kun tämä mamma ei viiniä siemailekkaan...tekis niin mieli kertoa jo kaikille lähimmäisille,harmi kun sen ultran sain vasta juhannuksen jälkeen :(

Elviida voi kiesus mitä " töksäytys" äidiltäsi. Pihisisin ja melkoisesta raivosta. Ja voi mitä ne lapsesi nyt joutuvat ajattelemaan :(

Uutena herkkuna tänne on tullut hk:n lihapullat kylminä ja kirsikkatomaatit,nams nams...

Nyt ulkoilemaan neidin kanssa. Mukavaa päivää ja viikkoa mammat

Ranskis ja pätkis 10+5
 
Ranskis, kätilöille vaarallista kuulemma kun sitä vapautuu ilmaan. Ollut jo noin nelisen vuotta muistaakseni poissa käytöstä.. :( Enpä sit osaa "onneksi"sanoa olisko siitä ollut itselle apua, kun tosiaan esikoinen tulossa :D
 
Vitamiineista syön Multivitan raskaus & imetys ja lisäksi omega3. Aloin syömään näitä heti yrityksen alussa, eli viime kesästä olen noita rouskutellut menemään jo.

Vauvaohjelmia oon katsonut, Pieniä ihmeitä katsoin nyt ja Sydänääniä silloin kun tulivat ensimmäistä kertaa. Tykkäsin kummastakin, tosin tuo Sydänääniä oli mukava kun oli kotimainen ja muutakin oli kuin synnytystä. Joskus silloin joku vuosi sitten kun vielä oli päivällä mahdollista katsoa telkkaa, katsoin sitä yhtä amerikkalaista, olikohan just se Vauva tulossa. Se on tullut jo sata kertaa uusintana.

Täällä olot vaihtelee päivittäin, lauantaina oli tosi hyvä olo koko päivän, eilen taas oli huono olo. Mitään kovin jännittävää ei siis täällä, eikä tarvi kyllä ollakaan. Mulle sopii tällainen seesteinen kotimöllötys oikein hyvin.:)

Viimeyönä näin unta, että täytin neuvolaan jotain synnytyskaavaketta, johon piti merkitä mitä kivunlievityksiä haluaa ym. Kirjoitin siihen hädissäni, että puudutuspiikkejä kiitos. :D Se hoitaja tuli oikein säälivästi mun viereen, taputti olalle ja sanoi että kuuleppas, ei me täällä suomessa anneta mitään puudutuspiikkejä. Olin jo ihan itkua tuhertamassa että mutta kun mä haluan puudutuksen! Sitten se hoitaja sanoi, että niin, jos sä sitä epiduraalia tarkoitat, niin se pitää kirjoittaa siihen sitten, muuten sitä ei anneta. Etukäteen pitää olla kaikki selvillä. Huh. Varsinainen painajainen. :D

Nöhveli & pikkumöykky 8+4
 
Okei,en ole ikinä kuullutkaan saati että jossain sairaalassa kiellettyä. No taas on hieman viisaampi.

Onhan niitä varmasti muitakin hyviä keinoja kivunlievitykseen,kelle paras mikäkin. Itse esikoisen synnytyksessä vetelin monta tuntia ilokaasua. Ihan viime tinkaan odottelin että epiduraalin vois laittaa ( siinä uskossa että se tulee antaa oikeaan aikaan jotta siitä olis paras hyöty,eikä se veisi suppareita :)). No mulla kuitenkin sitten kävi niin,että nukkumatti ei kerennyt tulemaan tarpeeksi ajoissa ja spinaalilla ja paikallis puudetteilla tämä ensisynnyttäjä ponnisti jakkaralta :D Ihana kokemus...ihan kivuittahan ja naarmuittahan tuosta ei selviä ja se on ehkä hyvä niin asennoituakkin,toivottavasti en nyt pelottele. ;)
 
Vitamiineista Syön Lady Maman raskausvitamiineja ja maksimi määrän foolihappoa. Linoliveä en ole vielä syönyt (kasvisperäisiä omegarasvahappoja). Yritän taiteilla noiden tuoreiden kalojen kanssa. Eilen söin lasipurkkisilliä.

Kivunlievitys Ilokaasu ei sovi minulle. Olen allerginen sille epiduraalille jota yleensä annetaan. Onneksi siitä on toinenkin versio, mutta se ei ole niin tehokas. Mies ja kätilö parka joutuvat taas kuuntelemaan noitumistani... :ashamed:

Juhannus Meidän piti mennä mökille appivanhempien kanssa, mutta anoppi ei halua sinne lähteä. Ei tykkää olla moottoriveneessä eikä suostu lähteä jonottamaan autolla lauttajonoihin. Noh, taidetaan olla ihan kotosalla ja lämmitellä palju ja viettää lokoinen jussi grillailun merkeissä. Eipähän tarvitse selitellä miksi juon colaa ja holitonta mansikka-limeä.

ON: Huomenna olisi lääkärineuvola. Sen paras puoli on että näkee taas toukan. :heart:

M1n1 ja toukka 10+2
 
  • Tykkää
Reactions: Pokusaj
Minut voi poistaa listalta. Tänään ekassa utrassa näkiyi täysin tyhjentynyt kohtu. Kyseessä oli siis ns. tuulimuna raskaus. Lääkäri vaan neuvoi, että ensi kerralla kannattaa käydä yksityisellä siellä varhaisultrassa, sillä oltais saatu tämäkin tietää.

Kiitos teille kaikille, ehkäpä minäkin vielä joskus käärön syliini saan. Toivotaan että tältä listalta minä olisin se viimeinen tippuja!

AnnCa
 
*poks* myös täällä, kymppi täynnä! :heart:

Aamupalaksi muromysliä & mustikkakeittoa : )

Huomenna olis verikoe, ja Juhannuksen jälkeen lääkäri.
Ja kun rv 12 pyörähtää käyntiin on edessä se odotettu nt-ultra.
Odottavat on fiilikset, ja hieman jännittyneetkin.
Nt-ultran jälkeisenä aamuna lähdetään ulkomaan reissulle,
joten toivottavasti asukki näyttää ultrassa hyvinvoivalta.

Tällä hetkellä mahassa on jomotus,
sellainen tasainen paine koko alavatsassa.
Alkoi eilen, mutta en vielä luokittelisi kivuksi.
Toki ajatuksia herättää, mutta ehkäpä vatsa vain kasvaa.
Ja tämä istumatyö ei kovin miellyttävää tällä hetkellä ole.
Housutkin jo melkolailla kinnaa, löysemmät ois kivat : )
Mutta ehkä mä kestän nämä neljä arkipäivää vielä
ja sitten mä aloitan LOMAN!
Farkut todellakin vaihtuu kiristämättömiin kesähousuihin!

Kivaa viikon aloitusta!
[kiti] 10+0
 
  • Tykkää
Reactions: Pokusaj
Heips!

Selvittiin hengissä äiteelle uutisten kertomisesta. Otti asian hyvin vastaan, ehdotti jopa et mitäpä jos muutettais Iittalaan.. Piti jopa esikkoa sylissä (kerroinkin tuolla aiemmin ettei ole kertaakaan pitänyt sylissä).

Kivunlievityksestä: Esikon aikana pyysin heti epiduraalin, mut se pirkule ei puuduttanut ku selän, kyljet ja reidet. Sit ne laitto mulle kohdunkaulanpuudutteen ja se helpotti. Nyt oon miettinyt et jospa sil mentäis tää kierros, ei tulis selkä kipeäksi.

Sisko arvas miun yhdest naamis seinäkirjoituksesta (Nyt on sit laitettu yhdistelmät myyntiin, toivottavasti joku edes kiinnostuu.. Olis pakko saada ne pois uusien ja parempien (jokasään) vaunujen alta pois.. ei tarviis sit kaksien vaunujen kanssa temuta) et meille tulee toinen, vaikka mielestäni en edes vihjaa tuossa kirjoituksessa että toinen olis tulossa, mutta arvasi silti. Noh, mut siskolle pystyi kertomaan, ku se o itse raskaana (syyskuussa la)..

Nyt on pahoinvointi helpottanut, eipä ole perjantain jälkeen tarvinnut käydä pönttöä halaamassa :D

Kauhea muuttovimma menossa meil, vaikka edes asuntoa olla mistään saatu.. Sekä miuta että miestä alkoi ahdistamaan tämä kerrostalo elämä ja koko pirkuleen Tampere, tiedä sit vaan et jos asutaan jossain muualla, niin miten saadaan esikon aikana jatkettua diabetestutkimuksia ja miten saan tän tulevan kaverin mukaan niihin. kun ne tutkimukset ja napanuoraverinäyte tutkitaan vain täällä Tampereella (Turku ja oulu tais myös olla). Mutta esikon ihottuma saatu laantumaan ja kohta aletaan ruokavalioon lisäämään ruoka-aineita! Oha taas ollu projekti

Devilii ja Tiiti 9+4
 

Yhteistyössä