TAMMIKUUN TOIVOT tammikuussa

Onnea Papupata! Ja matsulle suppareita! Mä tosiaan jo viime yön jäljiltä iloitsin lähestyvästä synnytyksestä, mutta nyt ei taas mitään tapahdu. Sauna vei vähätkin supparit pois, eikä reipas iltakävelykään "auttanut" kuin sen kävelyn ajan... Pieniä määriä limatulppaa tulee kyllä, onhan sekin jotain.

onnea papupata pojasta

Mäkin haluan että jotain tapahtuisi, noita supistuksiakaan, ei ole tänään tullut juuri yhtään, menkkamaista jomotusta tulee vähän väliä, mutta siihen se jää. Huomenna tulis sitten rv 41 täyteen. Just...

Mä odotan jo maanantaita niin kovasti kun ois taas neuvola josko ne pistäis jorviin tarkastukseen, mun pää ei oikeasti kohta kestä.!! Hermot meinaa taas mennä tämän kanssa, kun ei synny....

puhelimenkin olen laittanut äänettömälle, kun valikoin puhelut joihin vastaan, ei jaksa enää puhua ihmisten kanssa!!

Voiko tämä vaikuttaa rakkauteen vauvaa kohtaan??

Emmy ja jääräpäinen neiti 40+6

Olivia Onnea tytön syntymän johdosta! :heart: :heart: Kaunis ja ihana synnytyskertomus! =)

Papupata Kovasti onnea pojan syntymän johdosta!! :heart: :heart:

ON: Täällä iski aivan mahdoton menkkakipu nyt illan aikana! Lämpöpussinkin joutui ottamaan käyttöön. :x lisäksi maha meni ihan sekaisin... ja vauva joka on ollut tosi rauhallinen koko päivän, myllärtää ja puskee alas aivan hulluna... Onkohan kaikki meossa ihan sekaisin siitä täyskuusta?? ;)

Papupadalle onnea pojasta! Oliko alkujaan teillä teidossa että olis tytsy, kun ylläri oli? Vai omaa fiilistä vain..? :heart:

ON: voi jumankekka mikä vatsanmöyry täällä käy! Siis olen juossu koko illan veskissä - ei koske vatsaan mutta ripulia riittää. Selkää ja noita nivusia tai lonkkia kyllä kolottaa mutta se johtunee tämän päivän kauppalyllerryksestä. ´Taitaa mennä koko yö veskissä ravatessa, mistä ihmeestä sitä p**kaa riittää?? :x :x

Jaaha, pitänee syynätä Rainesia ja sen jälkeen boksilta jotain, tänä yönä on varmaan turha unta haeskella ennenkuin on iiihan sipissä.

ribla-runttu ja toukka 38+5 (ja h-hetki senkuin lähenee...)

papupata Onnea :flower: :heart:
Eilisiltana tuli pari kivaa supistusta ja sitten nukuinkin hyvin koko loppuyön :LOL:
Sektio arpi on kipeä aina kun supistaa, saas nähdä miten käy sitten kun alkaa kunnon supistukset ja muutaman minuutin välein :x

Ihana ilma, joten eikun lapsukaiset viemään luistelemaan :wave:

OLIVIA onnea tytöstä! :flower: :heart: :heart: Ja kiitos synnytyskertomuksesta! Mua hirvitti toi et ne laitto sut kävelemään sieltä.. Mä en varmaan olis pystyny.. :ashamed:

Runttipulla voisko toi ripuli enteillä synnytystä??? Saitko nukuttua? Mulla on vatsa ollu myös melko toimiva 2 päivää... toivotaan. Perjantaina olis laskettu aika.

Huomenia, töllöstä tulee synnytyksen jälkeisestä masennuksesta ohjelmaa... hyvä kattoa tämmöstä näin just synnytyksen kynnyksellä. :| Huiks, joka viides mimmi sairastuu siihen... toivottavasti me ei olla tuon tilaston mukaisia äitejä.

Sisko sanoi samaa kuin sini-sissi, että synnytystä enteilis, mutta jospa nyt pääsis siihen suunniteltuun aikaan niin ei tarviis panikoida :) Viime yönä en kyllä nukkunu kuin pikku pätkiä, mutta tähän alkaa jo tottumaan. Tänään pitäis kuitenkin siivoilla ja tehdä kaikenlaista. Olis kyllä ihana ilma ulkonakin, mutta saattaa olla parempi että nyt ei lähde höntyilemään enää. Menee vielä vedet ja sit pitää lenkinvarresta ambulanssia kutsua....

Nyt aamukahveelle! :wave:

Täälläpäin yö on ollut katkonainen... kolmeen asti heräsin aina supituksiin n 20-30min välein ja vauva liikkui aivan mahdottomasti... Kolmesta Kuuteen olen nukkunut, samaten 7.15-9. Sen jälkeen iski sitten kunnolla tämä flunssa... :kieh: :kieh: Eli nokka valuu jatkuvasti... Täällä sitä nyt ollaan ja vaihteeksi olen sitten mustaviinimehun kimpussa... Nyt kovasti toivon että synnytys ei vielä lähe käyntiin kun olo tämmöinen, ainakin aamu on ollut rauhallinen supistusten suhteessa...

Huh, huh tämä olo... :( |O

Huomenta kaikille.

Nyt on eriasteista mahatautia liikkeellä, ainakin Keski-Suomessa ja ilmeisesti myös täällä Etelä-Suomessa. Mahan sekaisuus voi olla ihan vaan sitäkin, toisethan saa raskaana ollessa tosi helpolla kaikki kiertävät pöpöt.

Mulla oli hyvin rauhallinen yö, se ripeä iltalenkki ja saunominen veivät kaiken puhdin pois. Mies toi vielä illalla mulle grilliltä ison kasvishampurilaisen, jonka voimin nukuin kuin tukki koko yön. Ei siis tarvinnut lähteä Naikkarin portteja kolkuttelemaan... :/ Toivottavasti nuo eiliset supparit edes vähän lyhensivät sitä kanavaa. Ainakin limatulppaa tuli pikkuisen taas, onhan sekin jotain.
Tosiaan Naikkarin kätilö veikkasi eilen puhelimessa, että synnytys on jo lähellä. Hope so! Tänään tuotiin vihdoin se pinniskin makkariin, eli nyt on vauvalle tärkeimmät jutut valmiina.

Tuttiritari, tänään jo 40+3

Huomenta,

:heart: Onnea Olivia ja papupata :heart:.

Enkelitytön äidille ja runttipullalle pikaista paranemista :hug: .

Ja niitä kunnon supistuksia kaikille halukkaille, emmylle nyt ihan erityisesti/ensimmäiseksi.

Oma yö meni ihan ok. Kävi kyllä taas vanhanaikaisesti eli nukahdin vajaaksi 30 min kasin jälkeen sohvalle ja sitten sainkin odotella "oikeaa" unta melkein 03.00 asti. Onneksi lapset kuitenkin nukkuivat yhdeksään, joten ton pätkän vetelin unta nasuuni kuin pikkuinen porsas. Joo ja miehen kanssa pöllyyttettiin sitten aikamme kuluksi vällyjä, vaikkakin ihan vaan omaksi iloksemme, sillä eilisen pump-tunnin, saunan ja seksin tuloksena oli nolla supistusta, joten ei varmaan tarvitse meikeläisen ajatella lähtöä mihinkään ennen helmikuuta :kieh: .

Nyt täytyy lähteä katsastamaan jotain kunnon aamupalaa suuhunsa. Olo on vähän hutera kun eilinen päivä meni mandariinien, irtokarkkien, kahvin ja rahkan voimalla ja tänään olisi taas jumppakin ohjattavana, joten energiaa on saatava, vaikka sitten puoliväkisin.

Jaksamisia kaikille :wave:

:heart: Anni ja masu 37+2 :heart:

Eilinen saunominen sai aikaan napakoita supistuksia joilla oli väliä 5-10 min ja tätä kesti pari tuntia ja kuten aina siihen ne sitten loppui.. Alkaakseen uudestaan klo 4 ja jatkui tuonne klo 6:n ja taas lopahti.. Nyt supistelee satunnaisesti |O Saas nähdä tuleeko tästä valmista ollenkaan... No ylihuomenna äpolille meno, jospa se tästä :D

Emily Onneksi tämä tuskainen odotus ei vaikuta tunteisiin vauvaa kohtaan ainakaan negatiivisesti. Voi olla että on jopa kahta rakkaampi (jos mahdollista) kun on niin odottanut :heart: Näin ainakin minulla on ollut kun kaikki alatiesynnytykset on olleet LA:n jälkeen (esikoinen 40+5 ja kuopus 41+3)

MaMa ja tytsykkä (joka viis veisaa täysikuusta :whistle: ) 40+3 :heart:

Heips, Enkelitytön äiti, sulla on varmaan samaa tautia sitten kun mulla on/oli. Kurkkukipu tai kummallinen turvotus siellä vois kyllä kadota. Ribla-bibla tuntus vähän rauhottuneen mutta vatsa toimii kyllä aika hyvin, joten ehkä tämä oli ihan vain ripulia jostain syystä.

Ulkona on ihan hirmunen myrsky! Ajattelin jo, että kävisin ulkoilemassa mutta mun tuulipuvun housut ei kyllä mene jalkaan joten taidan jättää lenkkeilyn sitten sektion jälkeiseen elämään - vaunujen ja vauvan kanssa sitten.
Nyt otan pienet tirsat ja sitten rupean touhuamaan. On ihanaa kun on päivä, yöt on niin sukasta että aina odottelee vaan aamunkoittoa nykyään.. onneks päiväunet irtoaa aika helposti niin ei ihan unettomana tarvii kuleksia :)

Mä mietin et jos sektion jälkeen on kovinkin turvotusta ja nestettä vielä (ilmeisesti nesteet poistuu paaaljon hitaammin sektion jälkeen kuin normaalin alatiesynnytyksen jälkeen), niin voikohan jotain nesteenpoisto-luontaistuotetta (antisalt tms) käyttää? Ei kai se vaikuta vaikka imettäiskin, jos se siis ylipäätään onnistuu.. Laihdutusoperaation jatkaminen (joka jäi keväällä kesken kun toukka ilmotti tulostaan) on sitten keväämmällä mielessä, mutta nesteet sais kyllä poistua... ja eikös se lymfa auta semmoseenkin?
Ei mulla onneks ihan hirveesti turvotusta ole, mutta olishan se mukava että sormus menis sormeen normaalisti, ja olo olis kivempi ilman turvotusta.

Semmosia... tänään on siivousta ja pyykkirumbaa, mutta nyt pikku nokoset niin jaksaa. Niin ja masuasukki on nostanu viimeyönä pyllyään tonne alaviistoon oikealle ja pää on ihan mun kylkiluissa kiinni. Mikähän sitä nyt vielä nostelee, vai meinaakohan se vielä parin päivän sisään kääntyäkin? Se oliskin jo jänskä juttu jos tässä vielä kelkka käännettäs sen synnyttämisen suhteen!

Papupadalle ja Olivialle onnea kovasti!
Vähän rupes mietityttää toi Olivian kertomus että Kättärillä oli sulku ja melkeen joutuivat Jorviin :/ Toivottavasti me päästäis Kättärille, vaikka ei kai noissa muissakaan vikaa ole mut kun on jo ajatellut synnyttävänsä Kättärillä.... No mä oon itse syntynyt Jorvissa että olishan se vaan nostalgista, heh...
Täälläkään ei täysikuusta mitään vaikutusta, eilen juteltiin pitkään anopin kanssa ja se sit neuvo mua kävelemään portaita, no mehän sitte mentiin ramppaamaan miehen kans meille viidenteen kerrokseen ja takas muutaman kerran, no ei siitä supistuksia seurannu mut liitoskivut yllättäen helpotti :eek: Tänä aamuna on muutaman kerran pikkasen menkkakipuillu selästä mut ei supista ja just kun toive herää niin se loppuu.

Mut hei, mä just eilen luin että vaan 2% lapsista syntyy 42 rv:n jälkeen (siis luonnollisesti) eli hyvät chänssit olis että ens viikolla tää syntyis itsekseen ettei tarviis edes käynnistellä. Ja jos sit ollaan sitä kahta prossaa niin sitte seuraavalla viikolla ihan vihoviimestään. Kyllä tää tästä meillä yliaikasillakin, ei vaivuta epätoivoon :)
Emmy mä uskon kans että tää vaan kasvattaa sitä rakkautta siihen lapseen kun on niin kauan joutunu odottamaan :)

Tsemppejä ja suppareita kaikille!

BabyP+muksu 41+0

Piti vielä palata kommetoimaan muutamaa unohtunutta asiaa.

Emmy passaan tuota MaMa:n kommenttia. Ei yliaikaisuus todellakaan vaikututa tunteisiin vauvaa kohtaa, vaikka ihan varmasti nyt olo kypsä onkin. Mustakin on tuntunut, että sen oikein pitkän odotuksen (mulla tähänastisista pisin 41+4) jälkeen on jopa onnellisempi siitä nyytistä (vaikka toki kaikkia lapsia rakastaa, tuli ne sitten missä vaiheessa tahansa tai millä keinoin tahansa sieltä masusta ulos =) ).

Runttipulla suosittelen muutamaa käyntiä lymfassa. Laittaa mukavasti tuon aineenvaihdunnan taas toimimaan. Mullakin on aika varattuna hoitoon ensiviikon torstaiksi. Noista nesteenpoisto-luontaistuotteista ei henk.koht kokemuksia ole, joten niiden käytön kommentoinnin jätän viisaammille.

Mut nyt ihan aikuisten oikeasti sinne syömään :wave:

Anni

Olivia78 hurjan paljon onnea!! Ja suuret kiitokset tosta synnytyskertomuksesta. Oli ihana kuulla kun itekkin on ensikertalainen ja menossa kanssa sinne naistenklinikalle. Hurjaa vaan että sun piti yötä vasten vielä lähtee kävelemään ulos, mä en ainakaan tahdo!! :) No, toivottavasti mulla menee edes puoliks niin hyvin kun sulla!!

Papupata78 onnea pienestä papu-pojasta!!

Mä nukuin taas onneksi kuin tukki aina siihen asti kun mies lähti töihin, sen jälkeen mä aina herään vessaan, ja sitten pitää niistää, ja nappula aina heräilee masussa, kestää kauan ennenkun saan uudestaan unta, kun mies siis lähtee kuudelta aamulla. No, nautiskelen unista vielä kun saa.

Eilen sain tehtyä imetystyynyn päällisen ja tänään ois vuorossa äitiyspakkauksen reunat pehmusteilla. Kauheen vaikee ilman kaavoja tehä tollasta että osuu kohdilleen. No, jospa mä onnistuisin! Sitte vois sanoo että rupee olee aika valmista!

Monna & nappula 37+3

kiitos mama, babyp, ja anni noista kommenteista rakkauteen liittyen. Helpotti oloa kummasti.

Kyllähän sen tietää, että vauva ulos tulee, ja hyvällä tuurilla jo ensi viikolla. Mutta no te tiedätte, odottavan aika on pitkä.!!

Yritettiin tossa siivouksella saada aikaan supistuksia, mutta aika heikoiksi jäivät, tulee pari ja sitten ne lopahtaa. Mutta tulipahan taas kämppä siivottua, ja pyykkiäkin sain pestyä. Ulos tekis mieli, mutta siellä on kovin liukasta, en tiedä uskaltaako sitä lähteä köpöttelemään tuonne.

Tänään taas mieli menee vuoristorataa, ei oikein tiedä, että itkeä vai nauraa.

Mullakin jäi tuo laihdutus kesken keväällä, kun neiti ilmoitti tulostaan, että sitä pitäisi sitten jossain vaiheessa jatkaa, kunhan sitten jaksaa, ja no imetyksen aikanahan ei kai kauheasti saa laihdutella. Tai se ainakin vaikuttaa maidon laatuun.

Mulla nuo yöt menee kyllä vielä toistaiseksi tosi hyvin, herään kyllä aina kun kylkeä pitää kääntää, mutta viime yönäkin nukuin 10h, parilla vessa käynnillä.

emmy ja prinsessa 41+0

Täälläkin mennään jo RV 40+1 ja ei merkkiäkään synnytyksen alkamisesta. Mielialat vaihtelee tunnista toiseen ja oikeen mihinkään hommaan ei osaa keskittyä, pelkkää odottamista siis! Ja tästä keskustelluketjusta saa kyllä voimia kun niin monella muullakin on päivät vielä pidemmällä jaksatte vielä olla positiivisella mielellä.
Esikoisen koulu valintaa pitäisi alkaa miettiä ensi viikolla josko se saisi ajatukset muualle ;) .Pahimpia on mielestäni nuo päivät kun on kotona ns. neljän seinän sisällä yksin ja odottaa vain iltaa kun mies tulee töistä ja esikko haettua eskarista.
No toisaalta enpä muista milloin meillä on ollut viimeksi näin siistiä ;)
Tsemppiä ja voimia kaikille! Eihän toisaalta parin viikon yliaikakaan ole kuin se 14 pvä ;)))

Alkuperäinen kirjoittaja tuulia:
Me oltiin OYSissa yhtäaikaa, meidän tyttö syntyi 30.12. Olin osastolla 13.
Hauska juttu. 13:lla minäkin, "kakkospuolella". Missä huoneessa satuit olemaan, jos ois oltu samalla käytävällä, ois voitu törmätäkin ;) Tai tietty syömässä.

Laitan nyt samalla omaa synnytyskertomusta, mitä lupailin jo vauvailmoittelun yhteydessä. Aika menee kuin siivillä =)

Eli mentiin uudenvuoden aattona kontrolliin äitipolille ja neuvolan ohjeen mukaan otin hammasharjan ja muut välttämättömät mukaan. Tosin edellisenä päivänä ostin kyllä uudenvuoden ruoat ja raketit siinä uskossa, että kotona ollaan vuodenvaihde vielä.
Kontrollissa sydänäänet oli hivenen monotoniset, ultran mukaan virtaukset ja kasvu kuitenkin erinomaiset. Matkan kotoa äippäpolille oli supistellut ja supistelut jatkui koko tutkimusten ajan. Tosin ne ei ollenkaan kipeitä olleet, mutta piirtyivät käyrälle. Kohdunsuu oli 3cm auki ja kanavaa vajaa sentti, joten oli sitä mieltä, että on otollinen tilanne käynnistykselle. Näin lääke ehdittäisiin laittaa ajoissa ja sydänkäyrää ei tarvitsisi jäädä enää miettimään. Kasvu näytti niin hyvältä, että lääkärin mukaan ei saavuteta enää mitään kohdussa kasvattamalla. Soittivat saliin, jossa oli tilaa ja pyysivät suoraan sinne. Soitin mummolaan ja kerroin, että lastenhoitohuki vähän venyy ;)

Synnärill' ohjasivat meidät suoraan saliin, jossa olimme viime tammikuussa. Oven aukaisun jälkeen iski kamala paniikki ja purskahdin itkuun. Kerroin, etten voi mennä tuohon saliin synnyttämään. :'( Pääsimme saliin, jossa ainoa tyttömme on syntynyt. Mulle ei tehty mitään kummempia toimituksia, vaan laitettiin sydänkäyrä- ja supistusanturit mahalle ja odottelemaan lääkäriä. Sain jotain kevyttä syötävää kovaa nälkää valiteltuani :whistle:

Antibiootti laitettiin tippumaan ja lääkäri tuli katsomaan tilanteen. Tälle lääkärille tais sattua huono päivä, ja alkoi mulle valittamaan, että "pakkoko oli tämä lapsi tälle päivälle synnyttää?" :eek: Selitin, että lääkäri teki päätöksen ja kerroin perusteet. Lääkäri tokaisi, ettei ala kalvoja puhkomaan ja käski laittaa oksitosiinitipan kun antibiootti on tippunut. Siinä sitten odoteltiin, jouduin istumaan koko ajan vähän taaksepäin nojaten, jotta sydänäänet kuuluivat. Oksitosiini aloitettiin yhden maissa ja pariin tuntiin ei tapahtunut mitään merkittävää. Supistuksia tuli, muttei tarpeeksi kovia.

Puoli neljän maissa tunsin muutaman supistuksen ja kätilö pyysi lääkäriä heti paikalle. Eri lääkäri tuli ja oli sitä mieltä, että kalvojen puhkaisulla saadaan vauhtia synnytykseen. Neljän maissa puhkaistiin kalvot ja jouduin hetken makaamaan sängyssä, koska pää ei ollut kunnolla kiinni. Maatessa supistukset alkoivat tuntua, ja pyysin päästä nousemaan. Kätilö antoi luvan nousta puoli viiden maissa istumaan, ja supistukset alkoivat koveta samalla. Nyt niitä tuli 3-5minuutin välein ja kivut olivat melkoiset. Kaikkien mittareiden, tippojen ja anturoiden takia en voinut liikkua vaan istuin sängyssä. Viiden jälkeen pyysin puudutusta ja sain pcb:n, joka tosin auttoi vain toiselta puolelta. Pcb:n jälkeen pitää maata sängyssä 15 minuuttia puolellaan, ja toisella kyljellä vielä maatessani tunsin kovaa painetta alhaalla. Mies soitti kätilön paikalle ja kohdunsuu oli auennut 8 senttiin. Nousin istumaan ja sanoin kätilölle, että nyt ponnistuttaa. Kätilö katsoi tilanteen ja sanoi, ettei ihmekään, koska suu on kokonaan auki ja voin kokeilla ponnistamista.

Ponnistin kerran ja vauva laskeutui alemmas, seuraavalla supistuksella aloitettiin kunnon ponnistaminen. Vauvan päälaki tuli esille, mutta avosuisessa lakitarjonnassa. Kätilö otti päästä kiinni ja ponnistuksen aikana vauva käänsikin päätään ensin pois kasvotarjonnasta ja sitten vielä nenän alaspäin kohti häntäluuta. Ponnistaminen tehtiin hitaasti tähän asti, tuon tarjonnan takia ja nyt kun sain luvan ponnistaa kunnolla, kätilö käski äkkiä työntää vain hyvin vähän, koska vauva tuli käsi poskella :heart: Lopulta vauva syntyi erittäin helposti ja rauhallisesti, klo 18.14 ja tämän ansiosta säästyin repeämiltä. Kestoksi laskettiin 3tuntia, vaikka itse koin kyllä synnyttäneeni vain kaksi tuntia ;) Ponnistusvaihe oli kokonaisuudessaan 14minuuttia, ja kaikki loppuhommat sujui helposti. Ja lopputulos tuhisee nyt tässä sylissäni :heart:

Ja lopuksi vielä
onnittelut kaikille vauvautuneille! Meitä on jo aika mahtava joukko - ja lisää tulossa.

Mulla on tänään LA =) . Ja ei enteilyä tulevasta synnytyksestä. Esikkokin meni viikolla yli, joten ihan rauhassa jaksaa vielä odotella. Kyllä se sieltä syntyy kun haluaa.

Esikon virallisen syntymäpäivän kunniaksi täti vei tytön tallille talutusratsastukseen ja taitaa pieni heppahullu olla tytöstä tulossa. Jopa ravasi aina maneesin sivua ja tämä äiti katsoi kauhussaan hurjaa menoa :whistle: . Meillä meni eilen synttäribileet loistavasti. Paikalla oli myös 8kk vanha pikkuneiti, joka sai nauttia koko suvun huomiosta. Taitaa olla hyvä aika ponkaista kakkonen ulos :D.

Nyt taas vähän lepäilemään. Luulin, että hemppa on laskenut kun väsymys iskenyt, mutta aika yllättävää oli että lukema oli 142 :eek: . Noussut kuukaudessa parikymmentä yksikköä, vaikka rautatabuja on mennyt vähän niin ja näin. Huomenna taas tarkastukseen. Voi tätä riemua, kun kuulemma nyt haluaa nähdä mut kahdesti viikkoon siellä neuvolassa...

Amino ja vuokralainen (jonka sopimus päättyy tänään)

Yhteistyössä