TAMMIKUUN TOIVOT syyskuussa

En edes muista millon olen tänne pälissyt. Hirvee kiire ja hosuminen koko viikon ollut päällä..

Keskiviikkona alkoi tosiaan mammajooga ja mulla oli hauskaa. Muutenkin nauran helposti, mut täytyy sanoa, että vaikeaa oli olla joogassa nauramatta kun vetäjä rupes omantraa (tai jotain) hokemaan ja tuntui kuin koko sali olisi tärissyt :LOL: . Mä en ole ihan ehkä sisäistänyt tuota hommaa vielä. Oi ja toinen, suositteli nenän kautta hengittämistä, mut eihän mulla ole vuosiin kulkenut ilman nenän kautta kaiken maailman allergioiden vuoksi :D .

Sit käytin esikoista teatterissa katsomassa uppo-nallea. Ihana kun pienikin saa elämyksiä ja itse tykkään tosi paljon käydä teattereissa. Vähän kyllä välillä taisi jännittää kun laulava intoutui laulamaan. Vielä lupasin, että käydään tuo Walle katsomassa elokuvateatterissa.

Meillä muuten tänään selvisi että ovat laskeneet päiväkodissa, että typy jää pois sieltä jouluna. Mä kun en tiedä oikein, että miten tekisin. Sieltä kun saisi virikkeitä jos vaikka kävisi siellä 1-2 päivää viikossa ja mä saisin keskittyä vauvaan/levätä tms. On kuitenkin jo 4, kun kakkonen syntyy. Toisaalta mietin, että jaksanko viedä hänet sinne, kun esikon vauva-aika meni aika lapsentahtisesti vähemmän rytmitettynä. Laiska laiska laiska!

Mulla muuten heitteli tuo sf-mitta esikon aikaan aina mittaajaan mukaan. Eri mittaajat sai eri tuloksia... Tosin nyt mennään käyrien yläpuolella, vaikka painoarvio oli pieni.

Nyt syömään ja painoa kartuttamaan :D

Amino ja Kuutti 22+5
 
painonnoususta Mulla noussut nelisen kiloa.. :ashamed: Terv.hoitaja tosin sanoi että ihan nätisti nousee, ei liikaa. 200-300 g viikossa. Mutta kun katselee muiden lukuja tuntuu isolta nousulta.
talvihousuongelma täälläkin! Etenkin koiraa lenkittäessä ois hyvä olla lämpimät housut jos talvi suostuisi tänä vuonna eteläänkin tulemaan :) Isomman takin jo hankinkin.
 
kylläpä tullu tekstia taas...hyvä vaan. kiva lueskella muitten kuulumisia..

lappitar nyt ku oon ollu saikulla niin oon vieny pojat n 3pvä/vko hoitoon. oon myös sopinu että kun vauva syntyy pojat jatkavat 2-3pvä/vko hoidossa. ihan mun oman jaksamisen takia ja kun esikoinen ainakin tuntuu kaipaavan jo muita lapsia ja enemmän virikkeitä(huomaa siitä kun on pidempi pätkä pois hoidosta niin kyllä se tinttailee enemmän ja tekee kiusaa ym..) kuopus on niin pieni vielä ettei silleen kaipaakkaan hoitoa. mutta pojat ovat n.1,5v ja 2,5v ku vauvan pitäis syntyä että ihan mielelläni lepään välillä, on kummiski työtä jo ihan kivasti nyt ja kun esikoisella ihana uhma päällä :kieh: onneks ei oo koko aika uhmaamassa, aina välillä ja aina mulle, isäänsä kyllä uskoo mutta mulle onki hyvä uhmailla...raskasta välillä mutta onneks on ohi menevää.

joulusta en niin oo innostunu jouluista mutta lasten takia laitan ja veitän joulua ihan ilomielin, vielä viime jouluna ne ei ymmärtäny joulun päälle mitään, saas nähä kuinka tänä jouluna..jos tuo vaavi ei nyt satu syntyyn jouluna, mielellään olisin joulun kotona. näkee sitte...lahjoja en oo vielä ostellu, joka vuosi mietin että alkaan ajois ostaan mutta aina se vähä venähtää..kyl viimestään loka-marraskuus alkaan osteleen.

nimistä meil ei oo ollu puhetta. tytölle on nimi ollu jo esikoista odottaessa valmiina. nimi on anopin kuolleen äidin nimi. se olis tarkotus laittaa jos tyttö tulee. oon kyl sellanen et varmasti toi nimi vaihtuu monesti vielä ennen ristiäisiä. pojalle ei oo mitää nimee keksittynä. hätäkaste lappuun laitoin vain pikasesti jonku nimen mutta ei tuu varmaan olemaan se nimi jos poika tulee. ei ikinä tiiä. mun mielestä on helpompi keksii nimi ku näkee vauvan.

juup, mutta lähen tästä koiran kanssa lenkille ennen ku on ihan liian pimee( tosin jo nyt alkaa oleen pimeetä)
 
Onpas ollu ahkeria kirjoittajia :D mukavaa kun on aktiivista porukkaa

Tänään on ollut siivouspäivä. Makuuhuoneessa tehtiin järjestelyjä tulokasta ajatellen ja nyt on sekin pois päiväjärjestyksestä. No tämän jälkeen alkoi nyppiä kaikki roinat joita oli ympäriinsä joten eikun hommiin. No nyt on tavarat järjestyksessä ja ylimääräiset roinat on kannettu roskiin :D Ihan mukavasti supisteli jos innostui yhtään enemmän touhuilemaan, mutta kun hissukseen touhuili niin hyvin meni.

Eilen tuli pistäydyttyä mammuttimarkkinoilla, haettiin niitä libero-vaippoja kun oli hyvä tarjous. Otettiin paketti tulokkaalle ja kaksi tuolle kuopukselle, joten nyt on vaipatkin valmiina. Näin sitä tulee hankittua pikkuhiljaa kaikkea tarpeellista. Ja tulihan sitä ostettua tytöille synttärilahjat valmiiksi kun kaikilla tytöillä on synttärit marraskuussa ja parit joululahjatkin tarttui matkaan :whistle:

Millä mallilla muiden hankinnat vauvantarvikkeiden suhteen ovat? Joko muutkin on hankkineet tavarat valmiiksi vai olenko minä jotenkin hätähousu :whistle: :ashamed: ...

MaMa ja tytsykkä 23+1
 
Sasha80 En oikein ymmärtänyt sun ideaa toppahousuihin mutta on varmaan hyvä idea sekin ;) Minä olen siis ommellut vetoketjuun kiinni veen mallisen trikoopalasen ja ratkonut sen pois raskauden jälkeen. Näinpä voin käyttää samoja toppiksia vieläkin. Ja toppiksien vyön lenkeissä on ollu kaiken varalta naru jos sattus housut valahtamaan alaspäin. Mutta mulla ne pysy hyvin muutenkin ja ainakin viimeksi takki oli sen verran tiukka että sekin piti housuja paikallaan.

Leppoisaa viikonloppua!
 
Tervetuloa papupata78!

Mulla on ollu tän päivän alavatsa kipee (lähes koko ajan). Lisäksi supistellut aikalailla. Kaupassakin piti pysähtyä piteleen henkeä ku välillä aina niin supisteli. Mulla supisteli tuota kolmosta odottaessakin niin paljon että olin varma että kohdunsuu on auennu tai jotain. Kuitenkaan ei ollut muuta kuin pehmennyt. Viikkoja oli silloin tosin jo 28-30. Pitää kattoo jos niitä alkaa noin kipeänä tuleen tiheästi ja sit vasta soitella neuvolaan. Supisteluhan on kuitenkin ihan normaalia varsinkin jos tekee jotain.

Tuo sf-mitta ei suoraa kerro vauvan kokoa että älkää kukaan ainakaan sitä peläkkö. Antaahan se ehkä vähän suunta, mutta ei sitä kannata kovin paljon tuijottaa. Lapsivedenmäärä ja muu vaikuttaa myös asiaan. Mulla oli kolmosta odottaessa suurin mitta. 21+3 oli 21 cm, siitä vähän laski mut koko ajan oli ihan yläkäyrällä tai yli. Silti kolmonen on meidän lapsista syntynyt pienimpänä (3980g). Nyt oli 19+0 16 cm eli keskikäyrän ja yläkäyrän keskivälissä ja ultrassa silti vauva oli viikkoihin nähden isompi. Tärkeintä lienee että käyrä menis koko ajan suunnilleen samaa linjaa.

Töyhtö: Mulla on ainakin aina tasoittunut tuo sf-mitta (parin) ekan mittauksen jälkeen. Siis aluksi on ollu yläkäyrän yläpuolella ja sit tippunu keskikäyrälle tai ainakin käyrien sisään. Mutta kyllähän joillakin on ihan hurja vatsa. Varsinkin just lyhyemmillä se tulee pakosta ulospäin ku ei mahdu ylöspäin niin pituutta kasvamaan.

Painosta
oli puhetta. Mun kaverilla ei oo tullu painoa enää viikkoihin lisää loppuajasta. Mulla kyllä on just silloin paino noussu vauhdilla ku en oo enää pystyny/jaksanu yhtään liikkua tai yleensäkään tehdä mitään ja herkut ovat silti maistuneet. Mulla on noussu paino kolmessa raskaudessa puoleenväliin mennessä suhteessa 35-40% ja loppuajasta 60-65%. Eli siis jos puoleenväliin mennessä olis tullu 4,5-5kg niin loppupuoliskolla tulis 7,5-8,5kg ja lopputulos olis 13 kg. Tuo on se mihin olen nytkin pyrkinyt. Aiemmissa raskauksissa mulla on tullu 20-30 kg ja nyt siis haluan että jää tuohon 13 kiloon mikä olis sopiva määrä (tai vaikka alle kun olen jo valmiiksi ylipainoinen).

Oulussa on seurakunnan perhekerhoja. Ja on myös MLL:n kerhoja, mut mulla on tuo lähin srk:n ja siellä käytiin nuorimman kanssa viime syksy ja kevät. Nyt ku menin töihin ja tyttö päiväkotiin (keskimäärin 2 pv/vko) niin ei olla käyty. Pitää kattoo jos sit taas ensi keväänä.

Kumikameli: minä oon jo kertaalleen käynyt sokerirasituksessa. Ja ihan hyvät arvot oli. Painoindeksi yli 25 ja isoja lapsia synnyttänyt niin joutu suoraa. Ja uusinta joskus rv 26 paikkeilla.

Rakastan joulua ja shoppailua. Lähden shoppailemaan veronpalautusten jälkeen eli sinne ruuhkiin, mutta ei haittaa. Tykkään siitä jos yksin pääsee lähtemään. Lapsille yksi kallis ja kunnollinen lahja ja sit jokunen halvempi. Aikuisille jotain pientä periaatteella "haluan muistaa jokaista". Miehelle jotain parempaa. Ja tietty kummilapset pitää muistaa.

Kävin siellä jonkun laittamassa linkissä jossa tuli nimiehdotuksia. Siellä tuli eteen pojannimi Jeeli jota ihan vitsinä ehdotin miehelle. Se kun on puhunut sitä että pitäis R:llä alkaa vaihteeksi. Mutta sepäs sanoikin että "se olis ihan hyvä". Minusta kuullostaa liian ihmeelliseltä vaikka on noilla meidän tytölläkin erikoiset nimet. Jännä ku esikoisella (pojalla) on nimenä Jasper eli "tavallinen" nimi niin haluaisin tälle toisellekin pojalle tavallisemman kuten Justus tai Rasmus. Toisaalta taas tytöllä on erikoiset nimet joihin tuo Jeeli passais oikein hyvin. Toiseksi nimeksi haluan Viljamin kun se kulkee mun suvussa. Se on isoisoisän, isoisän, mun isän ja veljen toinen nimi. Veljelle ei tuu koskaan lapsia (ellei mies voi joskus saada lapsia) joten minä voisin mielelläni siirtää sen jatkumaan suvussa :) .

MaMa74: et ole ainut hätähousu ;). Mulla on kaikki muut paitsi sänky, sitteri ja turvakaukalo vaikka edellisiltä ei ole jäljellä kuin vaunut. Turvakaukalon olen ollut ostamassa jo moneen kertaan (Graco Logico S) mutta aina on tullu jotain isompaa rahanmenoa eikä olekkaan pystynyt :( . Sängyn haluan sellaisen vanhemman jossa on pinnat sen verran etäällä toisistaan että aikuisen käsi mahtuu kunnolla välistä. Helpompi laittaa tutti tai silitellä vauvaa ku voi ite maata ja työntää vaan pinnojen välistä käden. Pinnasänky siis meidän sängyn vieressä. Huuto.netistä oon katellu mut en oo pitäny kiirettä ku ei oikein oo säilytystilaa enkä vielä halua tuonne meidän makkariin tielle. Sitterin pyydän varmaan lahjaksi isovanhemmilta. Vaatteita on jo melkoinen määrä vaikka mitään ei ollu valmiina. Melkein joka kauppareissulta tartuu joku Boby tai housut tai jotain mukaan. Tutit, kantoliina, rintapumppu jne jne on siis jo valmiina :whistle:.

Yritin vaihteeksi vastailla melkein jokaiseen mistä oli ollu puhetta ku yleensä vaan joihinkin ja näköjään tuli sit romaani. Antakkee anteeksi =)

Johjo & Vesseli 21+4
 
MaMa74 Mulla on tuolla ollut vaunu ja turvakaukalo jo jonkun aikaa odottamassa :whistle: Sain niin hyvän alennuksen niihin, että piti ostaa aikaisin... Keskiviikkona oon varma, että kun ultra on ohi, niin vaatekaupat kutsuu, sopivasti tilipäiväkin juuri tuolloin :D
Sokerirasitukseen joudun joskus viikolla 26, edellisessä raskaudessa oli sokerit hieman koholla, sillon kyllä söinkin ihan eri meinigillä kun nyt....

Mä en vaan periaatteesta vie hoitoon tyttöä jos itse olen kotona. Tai siis en koe, että tarvitsisi viedä, tullaan ihan hyvin toimeen näinkin ja tiedän, että tässä kunnassa hoitopaikat on kiven alla sellaisillekin, jotka käyvät töissä. Kavereita tapaa kerhossa ja sitten mun kavereiden muksujen ja serkkujensa kanssa saa leikkiä yllin kyllin. Niin ja sitten hoitopikkaan on 10km matka, niin ei viitsi huviajelua harrastaa sen takiak Eli irtisanonj tytön hoitopaikan, kun jään äippälomalle.
Jaahas, pitää lähtee tuo teini kouluun, lähteevät jonnekin suolle rämpimään.....
 
Alkuperäinen kirjoittaja mei08:
Sasha80 En oikein ymmärtänyt sun ideaa toppahousuihin mutta on varmaan hyvä idea sekin ;) Minä olen siis ommellut vetoketjuun kiinni veen mallisen trikoopalasen ja ratkonut sen pois raskauden jälkeen. Näinpä voin käyttää samoja toppiksia vieläkin. Ja toppiksien vyön lenkeissä on ollu kaiken varalta naru jos sattus housut valahtamaan alaspäin. Mutta mulla ne pysy hyvin muutenkin ja ainakin viimeksi takki oli sen verran tiukka että sekin piti housuja paikallaan.

Leppoisaa viikonloppua!
Idea oli sellainen, että ei tarvitsisi ommella mitään, kun noi mun ulkoiluhousut menee ainakin pilalle, jos niitä ompelee. Tehdään siis erillinen jatkopala, jonka saa kiinnitettyä housuhin neppareilla tai napilla, riippuen housujen kiinnitystavasta. Nyt tosin olen flunssassa, että taitaa jäädä ulkoiluhousujen ompeleminen väliin. Pakko hakea jostain valmiina, kun torstaina pitää oppilaitten kanssa mennä metsään :)

 
Leppoisaa lauantai aamua!

Onnittelut hyvistä ultra ja neuvola kuulumisista sekä tervetuloa uusille tulokkaille.

Tänä aamuna on iskenyt jokin ihmeen energia puuska. Riisipuuro on uunisa, soppa keitettynä, yhdet pyykit kuivumassa ja toiset pyöimässä. Lapset ovat saaneet jo aamupalan ja nyt katsotaan yhdessä Pentu Jengiä. Mies vielä nukkuu, kun menee ensi yöksi töihin.

Minulla on kans alkanut mammajooga ja se oli ihan miellyttävä kokemus. Vesijuoksussa olen kans käynyt, se on minun ja esikoisen yhteinen harrastus, minä juksen ja esikoinen ui ja hyppii. Tiellä en pysty enää kävelemään pitkiä lenkkejä, kun alkaa supistelemaan kipeästi.

Sf-mitasta oli puhetta. Minulla oli 22+2 viikolla 17 cm ja tämän viikon maanantaina mitta oli 23+2 viikoilla 17 cm taas. Minulla kasvaa lapsi tuonne sisään päin, mutta toisaalta minusta itsestä masu tuntuu kyllä jo isolta, minulla on itselläni mittaa n. 152 cm joten kaippa tässä aika ahtaalle joutuu.

Tavara hankinnoista
. Meillä on rottinkisänky 40 v vanha, vaunut uudet, turvakaukalo veljen tytön ja hoitopöytä esikoisen ja vaatteita iso kasa ostettuna. Nyt tarvitsee enää hankkia rintareppu, rintapumppu ja sitteri. Esikoisella ei ollut sitteriä lainkaan, mutta nyt hankin sen kaiken varalta. Vaatteita ajattelin käydä ostamassa lisää tänään, kun menen Oululaisten äitien tapaamiseen.

Nyt voisi lähteä syömään puuroa ja soppaa, lapset ei meillä tykkää riisipuurosta joten saadaan miehen kanssa ihan kaksisitaan siitä nauttia.

Hemuli ja Suhmura Sandra 24+
 
papupata Tervetuloa!

Oli niin monenlaista asiaa tullut, että yritän edes jotain muistaa kommentoida :whistle:
mammajoogaa ei täällä järjestetä, mutta olen aina aiemmissa raskauksissa kulkenut ihan tavallisessa joogassa ja soveltanut sitten loppuraskaudessa etenkin noita mahallaan tehtäviä asanoita. Luulen, että on auttanut kovasti synytyksissä, hengitys on ollut helpompaa ja lantio avoimempi ja rennonpi. Enkelipojan syntymä lähti kuitenkin viimeksi joogassa lapsiveden menolla ja arvelutti vähän, mitenhän jooga tuo muistoja pintaan :'( Mutta nyt jooga sattuikin sellaiselle päivälle että mies on isompien poikien kans jalkapalloilemassa, joten joogaan itsekseni kotona :)

hankintoja En ole tehnyt, vaatteita on PALJON odottamassa ja korikehtokin uutena, kun ei viimeksi ehditty sitä käyttää. Sitterit sun muut pienemmät löytyy, vaunut ostetaan sitten vuoden vaihteessa tai vauvan syntymän jälkeen. Tilaan ne kuitenkin netistä, ja heti ei tarvitse talvivauvalla, niin ehtii posti kuljettaa ne kotiin kun vauva on syntynyt. Me nukutaan vauvan kanssa perhepedissä, joten pinnasänky kootaan vasta kun vähän kasvaa. Kehdossa voi nukkua päikkäreitä. Vaatteita tekis kovasti mieli hommata, mutta mun on helppo saada niitä sitten tarpeen mukaan ;) Toppapuvunkin mies saa sitten tuoda uutena ja pestynä laitokselle. Niin ja turvakaukalo pitää ostaa, mutta sekin katsellaan valmiiksi ja ostetaan sitten kun tarvitaan.

(.) Sisarukset kokoontui kaikki eilen mun kotiin, pitkästä aikaa yhtäaikaa =) Veli huomas ekana mun kasvaneen masun, ja selvis sitten koko porukalle. Tälle veljelle ja hänen vaimolleen on tulossa vauva helmikuun lopulla, mutta kyllä siellä maha oli jo paljon isompi ;) Siskokin hämmästeli, kun kuuli, että meille tulee puoltatoista kk ennen. Mun pikkusisko, 13v, oli äidille saunassa kauhistellut, että mikä mulla on kun olen lihonut - ei tosin ollut uskaltanut ajatella raskautta :LOL: Eli kyllä kai sen nyt alkaa muutkin huomaamaan. Mulla oli kyllä päällä äippäfarkkuhame ja äitiysvaatteilla maha näkyy, vaikka ois pienikin.
 
Moi Hoi=)

Pitkälti on taasen kohdallani aikaa kulunut, sitten edellisen viestini. Välillä tulleiden viestejen kahlaamiseenkin kului tovi, mutta nyt on luettu ja saatu selvyys polttavista aiheista!! =)

Nimiasiaa... Nimiä on mietitty, oikein hyviä ja varsin sopivia vaihtoehtoja on, mutta kai se pitää vielä tsekata onko vauva yhtään nimien näköinen?? Ja sitten vähän sitäkin puolta ottaa huomioon :D

Närästyksestä... :wave: Mama74 pyysi nostamaan käden ylös!! Jep, ihan kauheesti. Rennietä menee aikas reilusti. Toisinaan saatan herätä nukkuessani sellaiseen tuhkehtumisvaaraan, kun vatsahapot nousee nieluun saakka... Inhaa!!

Monna79... pistoja on. Itseasiassa kävellessä tulee aina, niin, että on ihan vaikea kävellä. Pitäisi alkaa säännöllisesti käyttämään kunnon tukivyötä...

Tervetuloa niisku1 ja papupata78.

Sellainen kysymys kaikille... tuorejuustoista. Kun suomessahan on asetus, että kaikki maitotuotteen täytyy tehdä pasteroidusta maidosta. Että pastoroimatonta maitoa ei saa käyttää... Ja tuo raskaudenaikainen ohje, tuorejuustoasiassa, koskee nimenomaan pastoroimattomia tuotteita. Niin, että sellainen kysymys, että ootteko uskaltaneet syödä aitoa Valion Auraa??? Kun nimittäin mä olen. Ruuassa, kuumennetuna... silloin edellisissä raskauksissa, n. 10v sitten ei tätä pastoroimisasiaa painotettu ja silloin en uskaltanut syödä mitään tuorejuustovalmisteita... Kuulin silloin jostain henkilöstä, joka oli ulkomailla saanut pitsasta sinihomejuustosta listerian ja sitä sitten peljästyin... Mutta mutta... niin... mites te muut. Täällä vielä aito suomalainen Aura mennyt... mutta ku vika kolmannes käsillä, niin ajattelin senkin asian nyt ottaa puheeksi. (Nimen omaan loppuraskaudestahan se listeria olisi erityisen vaarallinen sikiölle...)

(.) Täällä kuulostelen kovasti vauvan liikkeitä... huolestun, jos tuntuu vähäisimmältä ja koitan rauhoitella vauvaa, jos tuntuu vilkkaalta... Heh, niin tyypillistä=)

rakuuna 24+0
 
Rakuuna minä olen käyttänyt Aura juustoa ruoanlaitossa raskausaikana. Sellaisenaan en sitä kuitenkaan ole syönyt raskausaikana vaikka sekin kai aika turvallista on.

Täällä on ollut puhetta tuosta sf-mitasta, minulla se oli viime neuvoläkäynnillä rv 20+4 18cm ja kyllä tuo vatsa on kasvanut aika reippaasti viime aikoina. No torstaina saa tuohonkin mittaan päivitystä :D Potkut tuntuu jo reilusti navan yläpuolella, mutta "ilkeimmältä" tuntuu nuo hivelyt tuolla alavatsalla, millä lie kutittelee. Hikkakin tuntuu ajoittain vaivaavan tytsykkää. Onhan se mukavaa kun nuo liikkeet tuntuu jo näin hyvin, niin ei enää tarvitse pähkäillä, että onko kaikki hyvin. Tietysti sitä huolestuu jos niitä liikkeitä ei sitten kuulu, mutta tytsykkä kyllä viimeistään illalla antaa ilmoituksen olemassa olostaan pienellä river dance- esityksellä. Saa nähdä millainen yökyöpeli tästä tulee...

MaMa ja tytsykkä 23+2
 
Heippa. Vauvantarvikkeita täälläkin viimein ruvettu hankkimaan, käytiin parissakin Lastentarvikkeessa työntelemässä vaunuja ja saatiin ostettua mulle turvavyönalennin (joka on muuten tosi mukava, mua ainakin on turvavyö painanut tosi ikävästi masusta) sekä vaaville Britaxin BabySafe turvakaukalo. Meille riittää tuommonen vöillä kiinnitettävä kun ei meillä oikeestaan oo edes omaa autoa vaan mun äidin autolla ajellaan.

Äitiyspakkauskin on jo myönnetty, tulee kuulemma parin viikon sisällä, jee :)

Ja masu kasvaa ja muksu potkii, mitäpä tässä muuta. Mäkin oon menossa mammajoogaan ens maanantaina, odotan innolla! Sit onkin tässä joka viikko jotain kuten hammaslääkäriä (reiän paikkausta :() perhevalmennusta ja tän kuun vika päivä (vasta!) seuraava neuvola joka on lääkärikäynti.

Mulla oli viimeks sf-mitta 21 ja sillon oli viikkoja 21 ja jotain. Mut kyllä mulla mielestäni onkin aikas iso maha. Anoppikin ihmetteli käydessään että miten onkin noin iso...

Närästystä on mullakin, tai tunne että mahahapot nousee kurkkuun. Rennie auttaa. Ja kahvinjuonnin vähentäminen.


BabyP ja vaavi 23+6
 
Runttipulla: Mulla on kans joku kohouma tuolla nivuksessa, tai tuossa bikinirajan sisäpuolella etusivupuolella vasemmalla. Se on ollu hellänä jo pari-kolme viikkoa ja aluksi luulin että se on mustelma, esikoinen juoksee aina lujaa suoraan tuohon luuhun.No nyt olen pitänyt aina käden edessä ja kipu jatkuu, tutkailin sitä toissapäivänä ja ylhäältä katsottuna on oikea puoli selvästi kohonnut ja arka. Soitan huomenna neuvolantätille. Mikä lie, imusolmuke tai syöpä! Mitä ne sulle sanoi, missä kävit näyttämässä Runttipulla?
 
Heissan!
Olen reipastellut koko viikonlopun, siivoillut, tehnyt lihapullia pakkaseen, lämmittänyt takkaa ja kaverin kanssa vietettiin eilen fajitasilta leffoineen päivineen. Kohta jatkuu mankelointi ja iltapäivällä lähden toista kamua moikkaamaan.

Pompo79, työterveyshoitaja tutkaili ja sanoi että masu painaa nivusta ja kävellessä se hankautuu, eli pitäis pitää lahkeellisia kalsareita :LOL: tai jotain siinä välissä. Mutta siis samalla se ärsyttää imusolmukettakin, josta sitten tulee se patti. Ei kuulemma ole vaarallista, totesi vain että loppuraskaudessa todennäköisesti kävelen kuin ankka, koska se masu on niin alhaalla. Että sitä sitten odotellessa :whistle:

Hankinnoista, meillä on vaatteita kasa, mutta olen koittanut hillitä vähäsen, siskolla kun on 4 kassillista + äippäpakkauslaatikollinen vaatetta odottamassa meitä.. samoin sieltä lähtee vaunut, turvaistuin, sitteri, rintareppu, tuttipullot, lelut ym meidän matkaan. Eli hankinnat on "jemmassa" siellä. Leikkimatto ja yksi tutti ja niitä vaatteita on hankittuna. Niin ja lakanoita ym on iso kasa, anoppi ja mun vanhemmat on ostaneet. Ostettiin benettonilta ihana liivimekko ensi kevättalveksi, jospa sitä pitäis sitten vaikka niissä meidän häissä.. olikin eka mekko tyllerölle.

Jees, huomenna olis työmatkalle lähtö ja sitten tiistai-iltana myöhään tulen takaisin. Loppuviikosta vietän yhden päivän koululla, joka jäänee tältä syksyltä sitten viimeiseksi, ellen ala tekemään nyt syksyllä sitä dippatyötä. Viikko menee siis nopsaan ja kohta on jo taas neuvola. Tuntuu että niitä on aika usein.. tai sitten aika menee vain niin nopsaan.

Sokerirasitukseen minäkin olen menossa, koska tuota painoa on. Se on kait nyt lähikuukausina sitten.
Nyt pitää lähteä mankeloimaan, että saa lakanavuorta vähän pienemmäksi.

Sunnuntain jatkoja kaikille :hug:
 
Moikka!

Sasha80:
Meillä mun on pikku pakko siivota ite, mies on niin pirun laiska välillä et hermo kohta menee!! Laittaa se kyl tiskiä ja imuroi, mut vasta sit kun oikeesti astiat loppuu tai lattialla on niin paljon hiekkaa et ne oikein loistaa silmään! Mulla taas menee hermo heti jos astun edes jonkun leivän murun päälle et imuroin. Saatan imuroida montakin kertaa pvässä jonkun paikan, illalla kun muksut on menny nukkuu niin imuroin koko kämpän. Siivoilen muutenkin koko ajan, tiskit heti pois, lelut kans kuskaan huoneeseen pari kertaa päivässä.

Perhekerhon meillä ainakin seurakunta järjestää. Meillä se kestää 3 tuntia, puolessa välissä on sit kahvi ja mehu tauko. Ja kaikki siis ilmaista!

Lappitar Meillä oli muksut ryhmiksessä hoidossa, mutta nyt ne on kokonaan kotona kun ei oo töihin paluuta enää, ja jos on niin siskoni tulee sit hoitaa muksuja. Me sit kuljetaan nois kerhoissa ja kavereiden luona jossa on saman ikäisiä muksuja niin saavat ainakin toisista seuraa!

MaMa74 Meillä on vaunut ja vaatteet valmiina, mutta kaikki on viel varastossa eikä hajuakaan milloin saisin aikaiseksi niitä alkaa kaivaa esille!! Ensin pitäis se laatikollinen hoitopöytä hankkia, jonne saan sit ne vaatteet pakattuu. Ennen sitä ei kannata edes vaatteita hakea, muuten ne jää levälleen tänne pitkin kämppää! Se milloin saan sen hoitopöydän onkin sit arvoitus! Sit haluun sen kehdon, eikä siitäkään ole mitään hajua milloin saan! Minut tuntien saan tavarat hommattuu vasta joskus joulun jälkeen :LOL:

Täytyy lähtee ruokaa laittaa... Sit olis synttäreille meno, ei jaksais ollenkaan! Väsyttää ihan sikana |O Ukkokin on iltaan asti töissä niin pakko jaksaa...

Mrs O & Eelis 20+1
 
Sunnuntaita!

Nyt on taas hormonit hommissa. Tuntuu kuin mitään ei voisi katsoa tai lukea, kun jo itkua turistan. Erityisesti reagoin toisten ihmisten kipuun niin henkiseen kuin fyysiseenkin :( . Hyvä selittää typylle, että ei äitiä satu mihinkään, äiti on vaan vähän hassu :whistle: Ja toisaalta kun olen asiakaspalveluhommassa, mua ottaa niin pirusti valittavat asiakkaat päähän. En siis aivan täysin pysty hillitsemään itseäni. Tekis mieli avautua heille takaisin ja ihan kunnolla. Ja suurin osa kun on asioista mitkä ei liity tähän hommaan millään lailla kuten yks asiakas tänään valitti mulle kaupungin kartasta miten huono se on ja että mun pitäs tehdä asialle jotain. Wtf?! Menis jonnekkiin infoon valittamaan siitä.. Ja pahoitteluni purkauksesta :ashamed:

Kaverilla on riittänyt vauhtia tänä viikonloppuna. Aikaisemmin potkut tuntuneet vaan alhaalla vasemmalla, mutta nyt niitä tulee tasaiseen tahtiin ympäri vatsaa. Ei hajuakaan missä jalat tai pää tällä hetkellä on. Vaikuttaisikonhan tuohon vauhdikkuuteen tuhoamani karkkipussit :snotty:.

Mä odotan kans joulua. Viime jouluna tosin lähti mopo vähän käsistä, tyttö sai niin julmetusti lahjoja, ettei tiennyt mitä tekisi. Jospa tänä jouluna keskittyisin vain vaikka kahteen lahjaan. Kuitenkin koko suku ostaa lahjoja ja niitä on sitten paljon. Harmittelen vain, kun tämä joulu vietetään miehen vanhemmilla. On sielläkin kivaa ja kohtuus olla molempien vanhemmilla vuorotellen, mutta mikään ei voita äidin joulupöytää :p .

Hankinnoista: Käytiin tosiaan miehen kanssa viime viikolla vaunuja katselemassa ja en tiedä onko nyt se, että noiden city jettien valmistus on lopetettu vai mikä mut mitä hankalampaa niiden löytäminen on sitä enemmän mä halua ne. Vielä sellaisina musta vaaleanpunaisina. On niin söpöt. Ja varmaan ostetaan toi gracon logico(?) istuin, kun on nuo gracon matkarattaat, niin sen saa kätevästi niiden päälle laitettua vaikka kauppareissulla. Appi tekee meille hoitotason pinnasängyn päälle ja sitterin hommaan jostain kirpparilta ja ompelen siihen mieluisan päällisen sitten itse. Vaipat ja muut ostan sit lähempänä, vähän rajoittaa tuo säilytystilan niukkuus asioita.. Mut huutiksessa ois kyllä ihania paketteja tyttövauvalle :D .

Painosta: Viime raskaudessa saldohan oli se 23kg. Nyt viikolle 20 oli tullut tuo 5kg lisää. Toistaiseksi mennään vähemmällä painolla kuin esikkoa odottaessa, mut ku mä olin nyt pari kiloa kevyempi ku sillon eli plus miinus nolla. Pitäs rajoittaa noita herkkuja *miettii hän, joka mutustaa parhaillaan vaniljamunkkia*..

Amino ja itikka tasan 23
 
Hei kaikille! Viime viikolla oli vihdoin rakenneultra. Ei mitään hälyyttävää, kaikki niinkuin pitääkin. Ja ilmeisesti tyttö tulossa, saa hyödyntää esikoisen vaatevaraston. Mies olis kait toivonut poikaa, mutta minä olen tyytyväinen, kun täs pikkukyläs melkein kaikki lapset jo poikia. Tulee leikkikaveri tytölle omasta takaa. Talvihousut mun kaveri sai jo ommeltua ja samoilla kaavoilla tekee pari lisää, kun ehtii. Alkkarien suhteen taas sama ongelma, kuin edelliskerralla. Ei löydä sopivia, kun on iso tyttö jo ennestään. Ja mun piti myös ettiä viimeks lahkeellisia sen imusolmuke-jutun takia. Hätäkaste-nimeä ei mies taida ehtiä pohtimaan, kun on peltokiireitä, taidan vain laittaa jotain lapulle, kun neuvolaan pitää mennä. Nyt saa keskittyä tytön nimeen, kun on suuri todennäköisyys, jotta tyttö tulossa. Viimeksi veikkasivat oikein, joten luultavasti nytkin. Närästys vaivannut ja mahaongelmia riittänyt. Kylän vesi saastunut kolibakteerista ja sain tietty mahataudin. Eihän asiasta ajoissa saanut tietoa. Mutta istukka kuulemma suojaa monenlaisilta pöpöiltä hyvin. Toivon mukaan! Voikaa hyvin!
 
JEE olen ollut vihdoin ja viimein ahkera :D Maalasin tuon palomuurin leivinuunin ympäriltä ja hitsi kun tuli makeen värinen. Ja oon siivonnut alakerran ja pessyt lattiat + pari koneeellista pyykkiä. Isäntä lähti äitinsä kanssa sieneen ja puolukkaan ja odottelen nyt saalista... Pitäis tehdä jauhelihapiirakka ja broileririsottoa päivälliseksi. Ai kun ois joka päivä näin paljon virtaa.

Tarvike hankinnoista Mun pitäis ostaa kunnon rintapumppu, jos vaan entiset enteet pitää paikkaansa, niin maitoa tulee riittämään.... Ja sitten oon ihaillut fisher-pricen sellaista rainforest keinusitteriä, hinta on pirun suolainen, mut kai se on vaan ostettava. Katsoo nyt kunhan veroehdotus laput tulee, että mihin sitä on sitten varaa, tosin ihan kivasti pitäisi takaisin päin tulla. Pinnasänkyä tuskin edes kaivelen esiin, tykkään tuosta perhepeti systeemistä, se on niin helppoa ja vaivatonta yösyöttöjen kannalta. Ajattelin kokeilla sitä Manducan kantoreppua, paljon on sitä kehuttu, tytöllä oli baby björnin active rintareppu ja sekin oli kyllä mielestäni ihan kiva. Ihana kulkea tuolla luonnossa kesällä, kun voi vauvankin helposti reppuun sujauttaa ja eikun menoksi.
Aurajuusto :p IHANAA ja oon syönyt ruuissa ja välillä pienen palan ihan "raakanakin".

Jaahas, välipala kutsuu :p
 
Hups miten paljon juttua!!!!!!!!!! :eek:
Tankki Mula oli kans vika raskaudessa ongelma alkkareiden takia. Nyt satuin löytää too-osi isoja pöksyjä kaupasta, jotka ovat vielä kivan näköisiä. :D Eli nyt on siis sekin ratkaistu.
Kestoja aion ruvata käyttää. Infoo oon hakenut ja saanut niin paljo et oon ihan asiasta innostunut! =)
Profiilissa on muute eilen otettu uusi kuva mun pienoisesta "kummusta". Kovasti potkii pikkuinen, joten kaikki on kivasti.

NullPoints ja Tirri 24+3
 
rakuuna: Sattuupa just olemaan köntsä Aura-juustoa tuolla kaapissa ja se on tehty pastöroidusta maidosta, eli mä käsittäisin, että sitä sais ihan "raakanakin" syödä?! Tosin en tykkää siitä oikeen pelkilteen, mutta ruoissa on huippuhyvää, esim. pitsaa ei vois oikein kuvitella ilman aurajuustoa.. :p
 
Kiva kuulla, että ainakin Pearl84, kirppunen ja MaMa74 syövät kanssani Auraa=) Näin juuri itsekin olen asian ymmärtänyt! Että kun pastoroitu, niin sitten ok. Kiitos ~~huojensi~~

Mites teidän paikkakunnilla perhevalmennukset tai synnytysvalmennukset?? Kysyin itse neuvolasta, koska mulle ei olla tarjottu, ehkä siksi koska tulossa oma kolmas ja miehen viides. Mutta jotenkin, koska tää on meiän eka yhteinen ja mulla tulee edellisestä synnytyksestä 9v4kk aikaa tähän laskettuun aikaan, niin koen, että jotain haluan (vielä 8kk, niin mut luettas ensisynnyttäjäksi...)... Kuulemma voi sitten joskus vko:n 34 jälkeen mennä synnytyssairaalaan jollekin "tutustumisluennolle"... Hmm...

Nimimerkkiasiaa täällä oli kans jutusteltu... Heh, ihan vaan mauste, josta pidän=)

Kauankohan menee, että äitiyspakkaus tulee siitä, kun sitä on hakenut? Joku puhu, että pari viikkoa??

rakuuna 24+1
 
Rakuuna: Mä lähetin äitiyspakkaus ym. paperit olisko ollu jotain 3.9. ja 12.9. tuli kotiin päätös jossa luki että parin viikon sisällä tulee postissa.

Sitä odotellessa mulle iski taas ompeluvimma, tein yhestä vanhasta vaaleenpunasesta yöpaidasta (ei tosin juurikaan käytetty) vaaville puolipotkarit ja kietasupaidan ja tuli aikas söpöt :)

Ja painosta joo, mulle on tullu nyt alusta lähtien n. 7kg lisää... :ashamed: Tunnustan kyllä mässänneeni pullaa varsinkin töissä.... mutkun se on niin hyvää....

BabyP ja vaavi 24 tasan (hui!)
 

Yhteistyössä