TAMMIKUUN TOIVOT heinäkuussa

hoah! *haukotus*

runttipulla: Mä en ole kouluttanut itseäni pois raskausaikojen vessajuoksusta, eli olen juossut jo nelisen vuotta vähintään kerran yössä vessassa. Tyhmää kenties. Jos oikein oikein syvästi nukun ja muksut nukkuu rauhassa koko yön niin sit saattaa yöpissa jäädä väliin, mutta muuten kyllä tulee käytyä. Ja jos lapset näkee unia tai käy yöllä pissalla niin sitten käyn minäkin. Pitäis opettaa ittensä pois moisesta tavasta, sillä tulisihan aikuisen ihmisen joka ei ole raskaana ja jolla ei muutenkaan ole terveydessä mitään vikaa pärjätä yön verran ilman pissalla käyntiä.

Pitää koittaa pitää mielessä aina siihen asti että vielä synnytyksenkin jälkeen muistais.

Mut ei meille mitään iheitä. Korvat lukossa ja flunssaa pukkaa. Väsymys on älytön ja isommat lapset yskii ja köhii. :snotty:

Unia!

tulia & viljami
 
Kiva kuulla taas mymmyryystäkin! Saitko lopulta niitä sydänääniä kuuluviin? Ehdin jo miettiä, josko jotain on tapahtunut...

Yöllisistä vessareissuista ei täällä kärsitä. Toisin kuin tulia, mä olen kouluttanut itseni kestämään täyttä rakkoa yön ajan. Mulla painaa kohtu rakkoa vain seistessä/istuessa, ja makuulla kestän helposti yön yli - varsinkin, kun aamuvirkun esikoisen takia aamu koittaa klo 05-06... Esikoista odottaessa ramppasin vessassa, mutta nyt en jaksa pätkiä lyhyitä yöuniani. Nukun muutenkin paikoillani, joten valitsen vaan täyden rakon kannalta edullisimman asennon :)

Mäkin harkitsen noita Phil&Tedsin tuplia. Pitää vaan koeajaa ne, kaipaisin kunnon jousituksia. Täytynee kahlata nuo saksalaiset nettikaupatkin läpi, jos vaikka löytyisi joku halvempi rinnakkaismalli. Jos me nyt siis tuplat hankitaan...

Sain nyt ajan sydänultraankin. Pääsen Naikkarille erityisen tarkkaan rakenneultraan normaaleilla viikoilla, ja sitten rv26 tehdään sydäntutkimusyksikössä tarkka sydänultra. Eiköhän me tuon lisäksi raahauduta vielä siihen 4d-ultraan, varmaankin sitten joskus rv24 tienoilla. Niin ja sitten loppuvaiheessa tehdään kai synnytystapa-arvio, ja olen ymmärtänyt että siinäkin ultrattaisiin. Onpas luksusta, jos saan nähdä vauvan (tai sen sydämen ;) ) yhteensä viidessä ultrassa!

Tuttiritari 15+1
 
Mä käväsin tänään taas hieman vaateostoksilla. Löysin hennesiltä äityisshortsit 9? ja ovat sitä mallia että ovat madalletut edestä lantiolta, et noita voit käyttää sit raskauden jälkeenkin. Lisäksi mukaan tarttui musta t-paita samaten hennesin mammapuolelta ja lindexiltä musta suora hame. Teen talvisin opiskelujen ohella tarjoiluhommia, niin onpahan hame jo sitä varten sit hommattu. Tosin sekin piukka 38, kun nyt pidän normihameissa 40 :whistle: Mut musta tuntuu, et noissa mammavaatteissa on hiukka enempi pelivaraa...

Mulla kans paheena toi, että juoksen vessassa keskimäärin kerran yössä. Yritän välillä pidätellä aamuun asti ja varmaan onnistuiskin, mutta olo alkaa tuntua siltä, että rakko räjähtää ja on pakko nousta vessaan. Katotaan tän raskauden jäkeen josko opettelis olemaan taas kuin isot tytöt :D

Mä olen myöskin harkinnut tuota hoitotason järkkäystä hoitopöydän sijaan. Lipasto kun on jo tai on kohta (joku on tänään tuhlaillut) ja pesukoneen päällinen on tyhjänä kylppärissä. olisi kätevästi pesualtaan vieressä, kun toi meidän makkari on kämpän toisella puolella.

Mulla auttoi esikoisen synnytyksen lähestyeesä juttuhetket oman äitini kanssa. Rautarouva on synnyttänyt kolme ilman kivunlievitystä ja mä vaan ajattelin, et kyllä mäkin pystyn. Tosin enpä kieltäytynyt kun epiduraalia tarjosivat :D Ja koska synnytys oli kaikin puolin onnistunut, menen taas hyvillä mielin laitokselle. Tosin muut osastot sairaalassa saa mun kylmille väreille. Liian paljon jäänyt rakkaita sinne.

Tästä taitaa tulla taas romaani. Eli parempi lopettaa ajoissa. Ai niin tuosta sukupuolesta, jos en ole sitä jo kommentoinut (muistiparka tekee tepposia) niin toisaalta haluaisin tietää sukupuolen, jotta voi järjestelmällisenä varastoida esikon vaatteet joko takaisin varastoon tai sit ottaa käyttöön, mutta toisaalta kutkuttais ajatus kivasta ylläristä synnytyssalissa :/ =) Täytyy harkita ja onhan tässä tuohon rakenneultraan vielä puoltoista kuukautta. Meillä kun saa kysyä ja kertoovat jos vain näkyy.

Mut palataan taas,

Aminohappo ja Kuutti 14+5
 
Mrs O: Miten se sun kohdalla olikaan... tuleeko sektio mahdollisesti vai ihan "normaalisti" alakautta? Katselin tuossa noita laskettuja-aikoja ja tajusin että meillä on sama la. Jos ei ole suunniteltua sektiota tulossa niin onko sulla tullu lapset etuajassa vai menny yli vai miten? Me saatetaan olla yhtä aikaa synnyttämässä :D . Ja olihan siinä lähiaikoina muillakin OYS synnarinä olevia. Olis kiva sit tietää jos ollaan yhtäaikaa ja moikata siellä osastolla jos on yhtäaikaa. No siihen on vielä pitkä aika joten ehtiihän tuosta kirjoitella myöhemminkin.

Minäkin pärjään periaatteessa yön käymättä vessassa, mut sit on aamulla niin rakko täys ettei tuu muuta ku pikku liruna ja käy kipeetä mahaan. Ja hetken päästä pitää heti mennä uudestaan. Helpompaa aamulla jos on yöllä käyny vessassa. Tuo meidän 2v herää vieläkin yleensä useamman kerran (1-4krt) yössä joten tulee sit käytyä vessassa ku muutenki herää.

Johjo & pipana 13+4
 
Huoh.

Kaikki oli ihan ok. kävin illalla äippäpolilla tarkastuksessa. viikkoja nyt 11+6 vastas kokonsa puolesta 12+1. Verenvuotoa selitti sillä kun istukka niin alhaalla että vuotaa ilmeisesti siitä mutta vuotoa ei enää siellä ollut. Mahaa särkee edelleenkin. Helpotti miljoonasti nähdä kuinka pienokainen nyrkkeili ja potki. Sydänkin näytti hyvin lyövän. Maanantaina ultra joka uusinta ultra edellisestä kerrasta. :) Nyt tää taitaa poistua pienokaisen kanssa maate huilaamaan. Täytyy ilmeisesti omaakin menoa vähän rajoittaa.
 
Ihan pikaisesti käyn...

Johjo Ei vielä tietoa synnytys tavasta, riippuu paljon miten pelkopolilla menee... eskoinen syntyi 40+3, tosin sitä käynnisteltiin pienen mahani takia kolme pvää. Neiti tuli sit 41+0 ilman käynnistelyjä..

Olis joo kiva tietää sattuisko olee muita tuttuja samaan aikaan paikalla :D
 
tuttiritari en oo edes yrittänyt kuunnella uudestaan. Ajattelin odottaa ensi viikon neuvolaan. En jaksa stressata nyt, jos huonosti käy niin sitten käy, en jaksa ahdistua siitä asiasta nyt. Lomalla olo on hauskaa, mä nukuinkin pitkään: melkein seitsemään :LOL: :LOL: . Pyykkikone on päällä ja oon touhunnut vaikka jo mitä. Päänsärkyyn ei oo kiva herätä, sen jälkeen ei saa enää unta.
 
varsinkin noustessa alavatsaan koskeen, vähän sellainen paineen tunne tms. Pitkään istuminen/autolla ajaminen selvästi pahentaa vaivaa. Viimeisetkin farkut, jotka vielä mahtuu, on alkaneet vähän kiristää. Kertokaas konkarit, mitä tehdä, onko normaalia? Mielestäni pissaaminenkin on vähän vaikeaa, varsinkin "loppuun pusertaminen" sattuu. Virtsatieongelmia ei ole kyllä ollut, mutta kuka tietää...

Minä joudun myös käymään yöllä vessassa vähintään kerran, useammankin. Rasittavaa, unet katkeaa aina siinä neljän maissa. Sinänsä siitä huomaa, että alkuraskauden väsymys on mennyt ohi, silloin kun olisi nukahtanut vaikka vessanpöntölle...

matsu83 onneksi kaikki oli hyvin! Meillä oli alkuraskaudessa samanlainen säikähdys, tuntuu kauhealta!

Minä pelkään synnytystä, tai oikeastaan sitä, että entä jos jotain tapahtuu vauvalle. En tiedä vielä, puhunko siitä neuvolassa, mulla on karmea leimautumisen pelko vaikeaksi tapaukseksi. Muitakin ongelmia tähän liittyy, omat terveydelliset syyt- ei helppo juttu, mutta en haluaisi vielä ajatella koko asiaa. Ohuesti olen sivunnut synnytys- aihetta jostain lehtien sivuilta vain.

Minä en ole kertonut vielä töissä, vaikka lähin työkaveri kyllä kovasti vihjailee siihen suuntaan. Ei olla puhuttu mitään vielä sedes isaruksillemme eikä ystävistäkään suurin osa tiedä vielä mitään tästä. Lähden tästä lomalle piakkoin ja sen jälkeen aion vasta kertoa töissä. Jotenkin vaan edelleen pelkään, että jotain voi vielä sattua.

Tämä ensimmäisen odotus on kyllä siitä rasittavaa, kun ei yhtään tiedä, mikä kuuluu asiaan ja mikä ei, mikä on normaalia ja mikä ei. Onneksi on tämä palsta ja ystävät tietysti, joilla on lapsia :) Minua harmittaa jo valmiiksi, kun omassa lähipiirissä ei ole muita pikkuisia yhtä aikaa. Olisiko pääkaupunkiseudun mammoilla innostusta tavata jossain vaiheessa? Olisi mukava tutustua teihin, joilla tulee olemaan samanikäinen lapsi!

Hyvää viikonloppua kaikille!

Arabia & pikkuinen 14+2 :heart:
 
Täällä väsymys on huomattavasti vähentynyt. Pahoinvointia on kyllä vieläkin varsinkin iltaisin mutta kyllä sekin on lievempää. Ens viikolla on diabetespolille meno kun nuo sokerit ovat nyt nousseet ja siellä opastavat piikkiä käyttämään ym. Kunpa jo pääsis tästä raskaudesta nauttimaan mutta tuntuu että ei kun on huono olo eikä saa syödä eikä tätä ja pitää tehdä niin ja näin ja mittoa sokeria päivittäin, huh huh.

Arabia Aiemminkin joku kyseli noista alavatsakivuista ja taisin vastailla silloinkin. Kun mulla viime raskaudessa alavatsakivut jatkuivat aika alusta asti noin viikolle 20 kunnes istumatyö loppui ja pääsin kotioloihin. Kävin usein lääkärissä ja otettiin pissanäyte ym mutta mitään ei ollut. Sanottiin että ovat kohdun kasvukipuja ja että istumatyö on pahasta kun se painaa mahaa. Että jos sullakin pahenee pitkään istuessa. Ja pahimmalta tuntui käydä vessassa. Kun istahti pöntölle niin samalla tuntui paine ja kipu ja tuntui ettei voi pissata loppuun.
Mutta kannattaa käydä antamassa pissanäyte ainakin ja poissulkea ettei ole tulehdusta. Ja neuvolalääkärille myös rohkeasti. Sitten voi olla rauhassa kipuineen kun joku on tutkinut.
Tässä raskaudessa kipuja ei ole ollut kun hoitelen poikaa kotona eikä todellakaan tule paljon istuttua. Ja pidän löysiä vaatteita ettei vaan paina mahaa ja aiheuta ylimääräisiä tuntemuksia.

Onko joku käynyt vielä viikoilla 16 hierojalla silleen että on mahallaan? Viimeksi taisin käydä vielä viikolla 19 ja kauhistelin jälkeenpäin miten uskalsin. Kun nyt pitäisi mennä nikaman niksautukseen ja se onnistuu vain mahallaan mut aloin ajattelemaan että painuuko vauva kokonaan. Onko haittaa? Istuallaanhan kyllä voi käydä loppuun asti...
 
jenkkivaimo
Arabia: Ma olisin ainakin kiinnostunut tapaamisesta pk-seudulla, tullaan takaisin Espooseen elokuun lopulla eli sen jalkeen jos jotain sovitaan niin lupaan tulla paikalle :) Veljella on kaksi pienta lasta, joista nuoremman kanssa meidan vauvalla tulee ikaeroa vain noin 8 kk, mutta kellaan kaverilla ei ole lapsia viela.

Mina kerroin toissa pari viikkoa sitten (on siis kesatyo taalla Jenkeissa), ja kaikki paitsi GM (General Manager) on olleet tosi iloisia meidan puolesta. GM:n puolelta on sitten tullut vahan ihmeellistakin kommenttia, kuvittelee varmaan etta meidan tulevat haat on pakkoavioliitto ja heittelee ihmeellisia huomautuksia joka valiin. Mutta han nyt on muutenkin vahan outo, ei kovin tyytyvainen omaan elamaansa jne. Ongelmana on toi Suomeen paluu ja tyon saanti, jos maha kasvaa kovin isoksi elokuun loppuun mennessa. Yritan paasta takaisin vanhaan duuniin (sahkopostitse sovittavissa eli lupaisivat duunin ennen mun nakemista), mutta olisi toinenkin tilaisuus, tyo, josta olen haaveillut jo pitkaan. Uuden tyopaikan saaminen maha pystyssa vaan taitaa olla aika hankalaa...
 
mei08 kiitos vastauksesta! Oireet/tuntemukset ovat juuri tuollaisia kuin kuvailit! Ja todellakin, olen istunut tällä viikolla erityisen paljon, itsekin arvailin että se pahentaa. Mutta vaihtoehtoja tosin ei paljoa ole juuri nyt :| Itsekin olen miettinyt tuota hierojalla käyntiä, kun niskat on ihan jumissa. Samaa minäkin mietin, että missäs asennossa siellä sitten oikein hierotaan? Minä kun mietin jo sitä mahallaan nukkumistakin

jenkkivaimo me ollaankin tuttuja yahoo groupsista :wave:
Mullekin kävis elokuun lopun jälkeen, sitten taidetaankin olla jo vähintään puolivälissä eli päästään mahoja vertailemaan. Palataan lähempänä asiaan ja muutkin tapaamisesta kiinnostuneet mukaan!

tuulia Vielä ei ole kiloja tullut, alussa tosin tippui kilon verran ja nyt se on tullut takaisin.

Arabia & pikkuinen 14+2 :heart:
 
jenkkivaimo
Arabia: Meillahan on lasketut ajatkin ihan lahekkain, kahdella paivalla taitaa heittaa :) Missa pain asuitkaan, Helsingissa?

Mulla oli tullut kuukaudessa reilu puoli kiloa painoa, nyt mennaan tiistaina takaisin punnitukseen, siella sitten totuus paljastuu.. :whistle:

Jenkkivaimo & Pahkina 14+0
 
Iltaa!

Hierojalle olen minäkin menossa ensi viikolla, silloin taitaa olla 15+6 kasassa. Jos ei mitään mieletöntä mahan pullahtamista tapahdu, ihan hyvin voin olla mahallani.

Kullervo, mä ihan vaan googletin "Phil&Teds", ja yksi ekoista linkeistä oli saksalainen nettikauppa :) Niitä löytyi sitten enemmänkin, samoin kuin hollantilaisia kauppoja. Useimmat toimittivat Suomeen. Googleta vaan jollain kans.väl. vaunumerkin nimellä, niin varmasti löytyy!

Toinen meidän pikkukissoista säikäytti tänään, kun meni ihan veltoksi eikä ruoka maistunut. Eläinlääkärikäyntihän siitä tuli, ja huh mikä lasku! 84 euroa vartin käynnistä! Meidän perheessä kaikki sairastuu aina päivystysaikaan, esikoisenkin kaikki lääkärikäynnit ovat olleet viikonloppukeikkoja... Nyt onkin sitten loppukuun budjetti sen verran tiukalla, ettei parane sattua mitään tavallisuudesta poikkeavaa.

Tuttiritari 15+2

 
Minä sain eilen vauvamahan! =) Oltiin miehen mummilla käymässä ja siellä mansikoiden syömisen jälkeen maha otti uuden ulottuvuuden eteenpäin. Ajattelin, että se johtui mansikoista, mutta kyllä tämä on nyt nähtävästi tullut jäädäkseen. Outoa, että se tulee yhtäkkiä Painoa tullut noin kaksi kiloa koko raskauden ajalta ja kymmenessä päivässä 100g lisää, mutta vyötärönympärys on kasvanut 10 viikossa 6cm! Ei mikään ihme, että raskausarpia tulee... :eek:
 
Arabia Hierontaa tehdään ihan viime metreille saakka istualleen ja kyljellään, niin minullekkin viime raskaudessa. Mutta tuo niksautus ei silleen onnistu. Tänään selviää tuleeko hieroja ylipäätään töihin huomenna yhdeksi päiväksi kesken loman, lupasi ilmoittaa.

Painoa ei ole vielä tullut eikä tarvi tullakkaan kun sitä on jo muutenkin.

Täällä mahtava sää. Koko poppoo oltu aamu ulkona ja poika räpiköi altaassa. Nyt hetki omaa aikaa ku poika päikkäreillä ja mies meni töihin. Täytyy vaan kohta itsekkin mennä torkahtamaan hetkeksi. Iltapäivällä mennään pojan kaverin luo polskuttelemaan. Molemmat reilu 1v joten varmaan ovat tohkeissaan.

Kiva kun väsymys jo hellittää ja päivällä pahoinvointiakaan ei juuri ole.
 
Ajattelin laittaa pari mahakuvaa, vertailun vuoksi. Tänään otettua en kyllä oikein usko itsekään, ei mulla ihan tuollainen maha ole. Liekö vaate vääristää...

Tässä esikoista odottaessa 16+4:


Tässä tältä päivältä, 15+3:


Tuttiritari 15+3
 
ihanaa! kävin perjantaina np ultrassa ja se niskaturvotus oli 0,7 kehui sikiötä hyvän näköiseksi ja sanoi että ei varmasti huolta kun on noin vähäinen. maanantaina ilmoittaisivat jos olis jotain et pitäis jatko tutkimuksia tehdä. ihana oli nähdä "toivo" liikuskeli ihan hyvin. maanantaina onkin jo neuvola kuulee sydän äänet.
 
Tervehdys!

Kiva kuulla hyviä ultrauutisia ja sydänääni uutisia. Osalla teistä näyttää olevan jo ihka oikat vauvamasut olemassa. Minulla itselläni on kans alkanut masu jo hiukan pyöristymään, mutta eipä sitä kukaan vauvamasuksi tajua.

Painoa minulla on tullut noin puoli kiloa rilun 16 vkon aikana joten ei ihmeesti, mutta kyllähän sitä ehtii varmaan kuitenkin tulla vielä ennen kuin ollaan loppu suoralla.

Tilasin Lemon Kidsiltä Funmum bootcut äitiysfarkut ja voin kyllä suositella, mutta kannattaa muistaa että koko on niissä aikasta reilu. Tilasin itselleni xs koon ja se on hiukan iso kaikkialta, mutta eiköhän ne ole joskus sopivat. Minulla on painoa noin 50 kg ja pituutta hurjat 155 cm joten siitä voi ajatella farkkujen koon.

Keuhkokuume alkaa nyt onneksi helittämään ja jaksaa jo innostua taas jostain. Esikoinen
(8v )on ollut tosi ihana iso poika äipällä auttanut ja hoivannut minua koko ajan. Ukkeli odottaa kovasti masuasukin syntymää ja juttelee masulle ja haluaa aina iltaisin antaa masuasukille halin ja pusun. Miehen tyttö (6v) ei taas halua ajatella koko asiaa ja on nyt halunnut olla tosi paljon äidin luona, ilmeisesti mustasukkaisuutta isästä. Onneksi lapsilla on aikaa sulatella asiaa vielä viisi kuukautta, meillä kun on luvassa sektio joulukuun puoli välissä.

Eilen hurahdin taas ostamaan masuasukille uusia vaatteita, ostin sellaisia jotka käy molemmille. En uskalla jotnkin luottaa vilä ultran tulokseen masuasukin sukupuolesta. Välillä on ihan uskomaton olo, että onko tämä edes tottakaan että meille tulee vauva monien ongelmien jälkeen.

Joku kysyi, että tehdään vauvalle joku tutkimus syntymän jälkeen kun minulla on crohnin tauti. Tutkimusta ei thdä, kun sairaushan puhkeaa yleensä alle 20 vuotiaana. Toki esikoiselta on jouduttu sairautta tutkimaan, kun suolisto on aika herkkä. Nyt epäilläänkin että ukkelilla olisi ihokeliakia ja jokin yhteyshän niillä on. Periytyvyys on minun sairaudessa 20-30 % eli ei kovin suuri minusta.

Milloinka me oulunseudulla olevat masunkasvattajat tavattaisiin? Minulle käy ihan milloin vaan nyt elokuussa.

Iloista odottamista kaikille ja toivottavasti aurinkoisia kesä päiviä.

T: Hemuli ja masuasukki 16+2
 
hemuli: Mulle käy elokuu. Mielummin elokuun loppupuolella. En tiedä vielä kyllä miehen työvuoroja, mutta voin tietty ottaa tuon 2v3kk mukaan jos mies ei ole kotona. Mielummin jättäisin kotiin ku se ei pysy hetkeäkään paikallaan. Ei välttämättä jouda paljon jutteleen ku saa juosta tytön perässä :headwall: . Tietty jos tapaamispaikassa on leikkejä niin vois onnistuakkin paremmin :D. Ehdottakaa aikaa ja paikkaa!! Riippuu tuo paikkakin tietenkin montako on tulossa. Pitäiskö siis ensin sopia päivä ja katsoa ketkä olis tulossa?

En nyt muista mistä oli juttua joten enpäs nyt sit muuhun vastaile. Meillä on iltapala jne. hommat kesken joten velvollisuus kutsuu.

Johjo 13+6

PS. Sellasta piti kysästä että onko siellä facebookissa kaikki ne tammimasut 2009 (vai mikäs se nimi olikaan) täältä meidän pinosta? Olikohan 8 jäsentä siellä ryhmässä. Ite en vielä liittynyt ku en muutenkaan käy siellä facebookissa ku kerran viikossa tai kahdessa.
 

Yhteistyössä