TAMMIKUUN TOIVOT 2009 kesäkuussa

BabyP: Kopioin tämän seuraavan tekstin Aydin Tekayn sivuilta. Jokaisella sikiöllä on niskaturvotus, jonka koko vaihtelee yleisesti 1-3:n mm:n välillä. Noin 10 vuotta sitten huomattiin yhteys sikiön tavallista suuremman NT:n ja Downin syndrooman välillä. Alussa seulonnoissa käytettiin yhtä raja-arvoa (yleensä 3 mm). Myöhemmin huomattiin, että NT muuttuu ja kasvaa raskauden edetessä. Sulla kun oli tuo turvotus 2,7 niin voi olla että se on katsottu olevan sen verran korkea jos veriseulassa on jotain vähänkään sinne päin niin on kutsuttu varalta jatkotutkimuksiin. Mun kaveri jäi kiinni ultrassa. Oli turvotusta enemmän, mutta ei halunnu jatkotutkimuksiin ja terve poikahan sieltä syntyikin. Hirvee stressi sillä vaan oli koko raskauden ajan ku miettihän se joka päivä sitä jos ei synnykkään terve lapsi. Toivotaan että sulla menee kaikki hyvin, uskon niin. :)

Tuolla vau.fi lukee että viikolla 11 (eli 10+) kohtu on greipin kokoinen. Eli jos on kohtu eteenpäin kallellaan niin ainakin silloin luulisi olevan mahdollista että maha alkaa jo näkyä. Ja uudelleen synnyttäjällä kohtu kasvaa nopeammin ja isommaksi kuin ensisynnyttäjällä varsinkin jos edellisestä synnytyksestä ei ole kauaa. Mullaki se alkuturvotus on ollu ja menny. Ennen raskautta sai housut "puristaa" vatsan kohdalta. Painui siis vaan tuonne vatsamakkaroihin jos oli tiukat. Nyt ei voi enää pitää housuja jotka painaa. Tuonne alavatsan makkaroihin ei enää "uppoa" mikään samallai ku ennen. Maha on tasaisempi ja tiiviimpi. Voi kai se tietysti turvotustakin olla, sen näkee sit jonku viikon päästä. Näkee kasvaako lisää vai lähteekö mahdollinen turvotus pois.

Johjo & pipana 10+6
 
Pearl84: Joo nyt jos sais uudelleen päättää niin en menis siihen veriseulontaan, turhaa stressiä vaan. Kun kuitenkaan en oo raskautta keskeyttämässä ainakaan downin takia.

Johjo:
Niin mäkin olin ymmärtänyt että alle 3 on normaalia. Tuntuu vaan et nykyään tutkitaan kaikki niin tarkkaan et enemmän stressiä aiheutuu mitä olis tarvis.

Mullakin alkaa jo pikkasen masu näkyä, on sitä masua kyllä muutenkin mutta kun vetää mahan tiukaks niin on se isompi kun ennen. Ja sillai jännästi ylhäältä asti kun joku aikasemmin sano :)


 
pearl84, tuosta selkäongelmastasi...myös minä olen ikäni kärsinyt huonosta selästä, iskias on vaivannut tosi usein ja rajoittanut elämää vaihtelevissa määrin vuosien saatossa. MUTTA, viisi raskautta kokeneena, olen huomannut sen että selkäni ei koskaan ole ollut niin hyvässä kunnossa kuin raskaana ollessa, tämä on selitetty minulle sillä että iso maha saa minut jotenkin korjaamaan ryhtiäni selkää säästävämmäksi ja kun edessä on painoa niin myös selkälihakset voimistuu masun kasvun myötä, eli näinkin voi käydä =).
:heart: 10+5 :heart:
 
Ihana lukea muiden ultrakuulumisia. Pikku hiljaa alkaa nousta jännitys ja toivo, että kaikki on hyvin. Ainakin kohtu tuntuu jo nyt vatsan päällä. Mies tunnustelee ihan innoissaan vatsaa, ja juttelee höpöjä :heart:

Meitä potkaisi sitten onni ja saatiin kolmio keskustan alueelta, ainoa huono puoli on, että muutto on jo ensi viikolla. Pitäs alkaa varmaan jo pakata :whistle: Vihdoin saan leluttoman makuuhuoneen ja vähäksi aikaa tuhinattomat yöunet.

Meillä sitten siskoni on hoitanut tiedotuspuolta ilmoittamalla mesessä kaikille tutuilleen (joista osa mun kavereita), että hänestä tulee tuplatäti. Eli se siitä salaisuudesta. Tosin sisko lupasi poistaa tekstit mesestä ja mä toivon että mun tutut eivät nähneet viestiä.

Mulle on myös tärkeää pukea lapset nätisti, jos vaatteet ovat käytännöllisiä, niin vain parempi. Esikoisella vaatekaappi vauvasta asti täynnä värikkäitä vaatteita ja sama jatkuu nytkin. Minä kuulun siihen kastiin, joka pesee vauvan vaatteet yhdessä omien kanssa (pois lukien alusvaatteet) ja koska me muutkin käytämme värikkäitä vaatteita ei meille tule sitä ongelmaa, että joku räikeä vaate pyörisi pyykkikorissa. Meillä myös typy näytti pitkään pojalle, joten väreillä saatiin tytön sukupuolikin selväksi :D Nyt vaaleissa enkelinkiharoissa ei enää sekoitu niin helposti. Muuten vauvanvaate joka ansaitsee mun mielestä maininnan on kietaisubody. Esikoisella ruplahti hyvin usein kakat selkään asti ja kietaisu oli niin kätevä riisua pois, kun ei tarvinnut kakkavaatetta vetää pään yli pois. Vielä kun oppisi noita kestovaippoja käyttämään :ashamed:

Mut nyt pitää tas jatkaa tätä uutteraa työntekoa :wave:

Aminohappo ja Kuutti 12+0
 
Tervehdys!

Täällä on hyviä ultrakuulumisia ja niitä on aina kiva lukea. Kaikilla alkaa olla kohta riskiviikot ohitettuna ja toivotaan, että saataisinkin olla kaikki loppuun asti mukana.

Usealla tuntuu olevan selän kanssa ongelmia, minulla itsellä on selkärankarappeuma ja se vaatii raskaus aikana erityisesti kävelyä ja jumppaa. Esikoiselta jouduin sairaalaan kolmeen otteesseen raskausaikana ja nyt olen päättänyt välttää sen viimeiseen asti. Vatsalihakset ja selkälihakset on hyvä yittää pitää kunnossa ja kävellä omien voimien mukaan mahdollisimman paljon vielä kun jaksaa. Jokaisellahan se on toki hyvin yksilöllistä mikä on hyväksi. Minulla tämä sairaus estää normaali synnytyksen, mutta en murehdi asiaa kun esikoisen sektio meni niin hyvin.

Paha olo alkaa hiljalleen helpottaa ja raskaudesta nauttii nyt kunnolla. Masukin alkaa varmaan hiljalleen tulla esiin, painoa ei vain ole tullut yhtään lisää vaan sitä on tippunut muutama kilo. Painoindeksi oli ennen raskautta 21, mutta eiköhän se kasva raskauden edetessä.

Minä olen kans aika tarkka lasten vaatteiden suhteen, esikoinen on jo 8 v poika ja on itsekkin hyvin tarkka vaatteistaan. Äitiyspakkausta olen miettinyt, enkä vielä oikein tiedä haluanko sitä, toisaalta sieltä saisi tiettyjä perusjuttuja niitä kun ei ole mitään esikoiselta jäljellä.

Olen hukannut yhden vaunujen nettisivun, jossa oli sellainen paketti juttu vaunut, syöttötuoli ja sänky jonkun maahantuojan kautta. Onko kenelläkään tiedossa tätä sivustoa, kun en enää millään sitä löydä

:attn: :/ .

Sef toivottavasti sinunkin paha olo alkaa olla jo taakse jäänyttä elämää ja pääset nauttimaan taas ruoista oikein.

Lämmintä ja aurinkoista kesää kaikille odottajille.

Hemuli ja masuasukki 13+2
 
Pearl84, arvaas vaan tiesinkö moista että maan bakteereja pitää välttää. Toisaalta ihan järkeenkäypää mutta eipä käyny mielessä kun mylläsin istuttaa porkkanoit ym.. :headwall:
Mulla on kans toi selän juilinta välillä kovaa ja välillä ei sitä tunne ollenkaan. Pötköttäessä tuntuu ihan kuin alaselän/persusten luut olisi eriparia ja kolisevat vastakkaain ja sekös sattuu, en oikein osaa selittää mutta tuntuu niinkuin ne poksahtelisivat vastakkain.
Tuosta vaatetuksesta vielä, kyllä mäkin itseni sävy sävyyn koitan pukea, mutta en koe mitenkään punaista vain tytön väriksi ja sinistä vain pojan väriseksi - ja varsinkin violetti/lila, josta pidän itse paljon mustan ohessa, sopii mun puolesta molemmille. Ja vielä kun toukka syntyy kuitenkin talvipakkasilla niin, että ekat kuukaudet siitä näkyy ulkosallakin lähinnä nenä, niin kukapa sitä näkee mimmosen värisissä vaatteissa sitä on ;) Onhan niitä toisia jotka tykkää pukea pelkkiä retrovaatteita ja toiset taas pelkästään hempsukkaa vaaleata. Mulle passaa molemmat, mutten tietenkään sekaisin niitä laita. Sillä lailla en ole siis kranttu :D

Tänään jaksoin jopa tehdä kotona hommiakin, imuroin, pyyhkäsin lattiat, pesin pyykkiä ja vielä pitäis mankeloida. Jos olisin oikein reipas niin kävisin vielä kävelylenkilläkin, jos nuo perssiin luut nyt antaa myöten - ne varmaan liikkuu johonkin suuntaan kun semmonen kolina tuntuis siellä olevan
:LOL: :LOL:
huh, viikon päästä maanantaina on muuten ultra - ei olekaan enää pitkä aika!
 
Babyp: Hmm, ehkä mä en tosiaan sitten osallistu siihen veriseulontaa. Heh, huvitti kun kävin äsken mummon luona ja mietiskelin näitä kaikkia riskejä/sairauksia mitä vauvalla voi olla, ni se vaan nauro ja sano, että hän ei ainakaan aikanaan ressannu yhtään, että koko ajan oli vaan niin innoissaan tulevasta vauvasta!:) Mutta lisäsikin sitten perään, että sillon ei kyllä mitään riskejä kartoittettukaan/ tutkittu niin tarkkaan kuin nykyisin.

tuttelitar: No mulla ei varmaan ihan virallista iskias-vaivaa ole, mutta siis repii tuosta toiselta puolta kankun päältä... ei siis mitenkään jalkaan ota, niinkun "oikeassa" iskiaksessa muuten, paitsi välillä tuntuu, että jalka lähtee alta. Ja nyt on jotenkin vaan koko alaselkä kipeytynyt. Se lääkäri sanoi, että mulla on joku notkoselkä, mikä pahentaa asiaa. No ryhti on mitä on =) Mutta eiköhän tämä tästä, töissä vaan joutuu lähes koko päivän aina olemaan jalkojen päällä, mikä ei oo kovin kiva juttu.:/

 
Pearl, mulla oli myös edellisessä (keskenmenneessä ) raskaudessa iskiaskivun tyylistä kipua. Keskenmenon jälkeen päätin, että ennen seuraavaa raskautta vahvistan selkälihaksia. Oli vaivan arvoista, koska nyt kipu on paljon huomaamattomampi! Toki se vielä sieltä puskee pintaan, muttei ehkä ihan vielä...

Puutarhahommista: mä en käytä hanskoja kun istutan kukkia parvekkeella, mutta menen heti sisään tullessani pesemään kädet ja kynnenaluset kunnolla. Esikoisen seurana istun usein pihan hiekkiksellä, ja sinne ainakin viime kesänä kävi kissat pissimässä. Yritän vaan pestä kädet heti pystyessäni.

Vaatteista: meidän poitsulla on jonkin verran unisex-tyylisiä vaatteita: kirkkaanpunaista, tummanpunaista, vihreää, violettia, keltaista. Lempiyöpaitakin on keltainen Niiskuneiti-paita :) Joskus väännetään miehen kanssa kättä näistä, mutta itse olen sitä mieltä, ettei lapsen vaatteiden tarvitse huutaa sukupuolta kilometrien päähän. Jos jotain häiritsee, kun ei näe sukupuolta vaatteista, voi tulla kysymään ;) Toisaalta mä ostan tosi paljon käytettynä ja alesta, ja niistä nyt yleensä löytyy pojille vain sini- tai ruskeasävyisiä vaatteita. Valitettavan paljon on poitsulla sinistä - se kun ei ole mikään mun lempiväri. Samoin mun mielestä tyttöä ei ole pakko pukea pinkkiin/vaaleanpunaiseen, ennen kuin se väri on ehdoton lempiväri (jos/kun se prinsessavaihe iskee).

Me lähdetään tiistaina reissuun, ja viikon päästä kotiin tullessamme tuodaan kaksi kissanpentua mukana :heart: :heart: Innolla odotetaan, tuo pikkuinenkin. Pojan uusin lausekin on "melle kii", eli "meille tulee kissat" =)

Tuttiritari 12+3
 
Vuih ihanaa, kisupentuja :hug: :heart: :heart: :heart: :heart: :heart: Mä haluaisin vielä meille kans, ja koirankin, mutta mies on sitä mieltä että kaksi kissaa talossa riittää. Koira mun piti hankkia ens keväänä mutta toukka pisti suunnitelmat uusiksi, hankitaan se sitten kun toukka on kasvanu (jos tämä siis osoittautuu terveeksi yksilöksi ja kasvaa masussa ihmislapseksi saakka - hope so ), muutaman vuoden kuluttua. Kissat on kyllä ihania, nytkin kun mulla oli kurja olo ripulin takia niin vanhempi kollin mölli (joka on leikattu ja melkoinen jäyhä jököttäjä) oli koko ajan hurisemassa mun masua vasten. Kai se lohdutteli ja kuulosteli että mitäs tuolla masussa tapahtuu. Nuorempi neiti on taas aina mukana kaikessa - suihkussa, postin haussa (sylissä, sisäkissa kun on sekin), lukuhommissa ja mitä nyt ikinä tehdäänkin, se on mukana. :heart:
 
Niin pearl, meillä taitaa olla samankaltainen vaiva :hug: Mulla kans on kipuilua - välillä joku asennon vaihto tekee tosi kipeetä. Ja se on nimenomaan oikeassa kankussa/häntäluussa ja tuntuu kuin luut kolahtelis vastakkain tai jotain.. ja kipu on hyvin paikallinen, ei säteile jalkaan tai ylemmäs selkään niinkuin iskias kai tekee. Mulla ei ole ollu oikein ikinä selkävaivoja (kerran kaaduin jäisellä tiellä ja silloin oli pari päivää vähän jäykkä selkä), joten tämä on aika outo tuntemus. Onneksi tämä ei ole vaatinu mitään särkylääkettä tms.. eli ei ole ihan hirveän pahana.
 
niih ja vielä siitä puutarhanhoidosta - käsienpesusta mä olen ollut kyllä tosi tarkka nyt koko sen ajan kun olen plussannut, jos olen paijaillut meidän kissoja niin senkin jälkeen ole käynyt pesemässä aina kädet.. ettei tulis mitään pöpööylöitä niistä.
 
runttipulla: joo ja nimenomaan just tohon häntäluun päälle kanssa ottaa! Mulla on ollu jonkun verran selkävaivaa, mutta näin helposti ei oo kyllä aiemmin kipeytynyt.

Tuttiritari2: Niin just, ei kai sillä niin väliä ole, kunhan kädet pesee. Tästä tuli mieleen, että oonkohan mä ihan hullu ja en välitä tästä lapsesta yhtään... Kun luin tuolla toista pinoa ja siellä jotkut vaahtoaa ihan hulluna homejuuston syömisestä. Ja mä oon syöny kyllä sitä ihan entiseen malliin, siis esim. pitsassa... Mä oon käsittäny, että sitä voi ihan syödä, jos on kuumennettu?! :whistle: :/
 
Meil on sellanen koira ettei ihan heti toista haluta!! Ihana se on, ja äärimmäisen rakas enkä sitä vaihtais, mut kasvais jo aikuiseks :LOL:

Mulla on kans ollu alaselkäkipuja, alkaa töissä ja kotona ollessa, eli vapaapäivinä selkä on ok. Töiden jälkeen jos kotona istun alas niin turha on luulla et siitä ihan hetkessä noustaan! Niin vihloo |O

Kävin joskus reilu vuosi sitten papa kokeessa, ja silloin mulle sanottiin et mun kohtu taitaa olla eteenpäin kallellaan. Se ilmeisesti hieman hankaloitti papan ottamista, ainakin se sattu ihan pirun paljon!! Ei oo ennen sattunu...

Meillä on se np uä siis keskiviikkona, mutta siellä ei lasketa sitä niskaturvotusta. Juuri sen takia et jos se sit onkin "liian" turvonnu niin stressaisin sitä sit koko odotuksen ajan, enkä halua sitä! Mieluummin elän hyvä uskoisena et kaikki on kunnossa. Sit jos vauvalla onkin downin syndrooma tjt niin siitä murehditaan vasta sit kun sen aika on!

BabyP Pidetään peukkuja et teillä olis kaikki ok ja vauva voi hyvin!


Vitsi kun porukka kirjottelee kuin te kykitte mullan seassa ja istutatte kaikkea. Meillä olis tuolla pihaakin mihin istuttaa jos ja vaikka mitä, mansikka maa ja viinimarja pensaat on jo, mutta niitäkään en oo ite laittanu. Mä en osaa! Oon ihan peukalo keskellä kämmentä kun aletaan suunnittelee jotain istutusten laittoa... :ashamed:
Olis edes puhtia kokeilla jotain... Tääl on kyl niin paljon hyttysiäkin ettei tuolla ulkona viihdy kukaan, edes lapset |O

Mrs O ja Toukka
 
Näkisitte vaan tämän meidän "puutarhan" :LOL: :LOL: tekemistä olis kokonaiselle armeijalle, jos haluaisi siitä siedettävän :kieh: Just tänään kattelin pihan perälle että nokkoset on vallannu mun keväällä istuttamat pensaat :headwall: . Pitäis jaksaa kitkeä ne mutta ei ainakaan tänään ollu inspistä siihen - ehkä sitten ensi viikolla. Mä istutan mielelläni kaikkea mutta rikkaruohojen kitkeminen on mulle ihan tervanjuontia :x No, ehkä ensi viikolla sitten.
Kukahan jaksais mankeloida noi meidän lakanat... ei yhtään jaksais kun on jo päivällä touhunnu... ärh ikuinen kierre noitten rättien kanssa :headwall:
 
Jos kilpailtais kellä on hoitamattomin piha niin luultavasti voittaisin sen, valitettavasti :ashamed: . Ja meillä on vielä pieni piha (tontti n. 550m2) ja silti laittamatta. Keväällä miehen kanssa alettiin laittaan pihaa. Kaivettiin pari pensasta pois ja kaivinkone kävi ottaan pari kantoa. Sit otettiin edellisten asukkaiden (muutettu vuosi sitten) tyhmään paikkaan laittama kukkapenkki pois. Nyt onki sit monttuja piha täynnä. Mulla meni niskat moneksi viikoksi niin pahaan jamaan että kävelyn aiheuttama tärinä kävi kipeetä. Sit ku ne hommat jäi niin ne jäi eikä oo jaksanu uudelleen aloittaa. En oikein uskalla alkaa lapiohommiin ettei taas oo niskat paskana monta viikkoa. Pitäis vielä vähän kaivella ja sit sais tilata mullan, levittää se ja kylvää nurmikko niihin kohtii. No jos sitä syksyllä sitten jaksais :whistle: . Rikkaruohot saa rehottaa mun puolesta koko kesän ellen sit loppukesää kohti piristy.

 
Vaateasiasta ollut puhetta ja kommentoinkin aiemmin etten ole niin tarkka lasten vaatteista. Mutta tämä tarkoittaa lähinnä että mielestäni äp:n vaatteet on kivoja vaikkei niistä moni tykkää. Ja ostan kirpparilta ja alesta mutta vain siistejä ja mua miellyttäviä vaatteita. Ja pojalle enimmäkseen juuri poikien vaatteita. Rääsyissä ei lapset kulje.

Pearl84 Mulle on sanottu että auraa saa syödä kun se kuumennetaan hyvin. Ja säännöt muuttuu niin nopeaa. Reilu vuos sitte raskausaikana ei saanu syödä fetaa, ei tuorejuustoa, ei maksaa ym. Nyt siinä samaisessa opuksessa jonka saa neuvolasta lukee että saa syödä juustoja jos on valmistettu pastöroidusta maidosta ja sit oli että hox Suomessa kaikki tehdään pastoroidusta maidosta. Ja maksamakkaraa ym saa syödä 200g viikossa. Mulle tekee tiukkaa olla vähällä salmiakin syönnillä, sitä kun ei saa syödä pussillista päivässä.

Mulla se pahoinvointi vain jatkuu. Ei loppua näy. Uuden kodin piha odottaa laittajaa mutta ei minusta nyt ole siihen, jää ens kesään. Kunhan vain pojan jaksan hoitaa.

mei ja piiperö 14+

 
Elukoista:

Meilläkin on kissa ja koska siinä ulosteessa on se mikäliebakteeri, niin olenkin kieltäytynyt siivoamasta kissanhiekkalaatikkoa raskauden aikana. Tosin se bakteeri on sellainen, että kun sen on kerran saanut niin sitä ei saa uudestaan. Työssäni käsieni läpi on kulkenut muutama sata kissaa ja täten useampi kilo paskaa, joten enköhän ole sen bakteerin jo saanut ja "sairastanut", mutta tekosyy se tämäkin on :LOL:

Myös me ollaan harkittu uutta koiraa, tosin siihen menee nyt sitten vielä useampi vuosi. Kasvattajalle ollaan kuitenkin jo vihjailtu, että jos tuolla vuoden 2011-2013 tietämillä syntyy kiva narttu, niin se haluaa sitten muuttaa meille :)

Selkäongelmista:

Mulla on selässä välilevyn pullistuma, skolioosi ja liika notko. Muutaman kerran on jalat lähteneet alta oikein kunnolla ja sairaalassa on tullut vietettyä yö jos toinenkin, mutta leikkaukseen eivät ole vielä pistäneet. Perustelevat tätä nuorella iälläni. Ensimmäisen kerran selkä poksahti kun olin 15v mutta oireillut se oli tuolloin jo 3 vuotta.

Kaikki varoittelivat siitä miten selkä ei tulisi kestämään raskautta, mutta ihmi ja kumma, selkä ei sanonut sanaakaan koko viime raskauden aikana. Saas nähdä kuin tällä kertaa käy.

Parin tunnin päästä on neuvola...toivottavasti saadaan sydänäänet kuuluviin.

Sef + masukki 10+5
 
Meillä tai siis täällä mummolassa (asustan osittain täällä kun mies työkomennuksella ulkomailla) on kolme kissaa. Ne on pihakissoja ja tekevät tarpeensa laatikoon vain silloin tällööin ja vain talvella. muuten käyvät ulkona. Olen niille raukoille vielä jonkin verran allerginen, mutta isossa talossa on eristetty osa kissavapaaksi ja voin siellä hyvin nukkua ja olla. Joudun siis huolehtimaan käsien hygieniasta muutenkin kissojen käsittelyn jälkeen.

1)Onko teillä kellään tullut vastaan että allergiat helpottaa tai häviää raskausaikana? Mulla oli jo esikoista odottaessani niinettä saatoin vaikka nukkua kissan vieressä saamatta mitään allergia oireita. Sitten olen myös kuullut että joku sitrusallergikko saattoi vedellää appelsiineja raskausaikana mielinmäärin. Oletteko kokeneet vastaavaa?

2) Kärsiikö joku muu migreenistä. mulla on nyt 2-3 viikon aikana ollut migreeni 4 kertaa ja se on hiukan ärsyttävää, kun ei voi ottaa täsmälääkkeitä tai edes mitään normaalia vahvempaa särkylääkettä. Panadol (tai kaksi) ei auta. Helpottaa hiukan jos sen saa otettua ne heti näköoireiden ilmaannuttua, mutta muuten ei kannata edes ottaa. Onneks ei ole ollut mitään tosi voimakasta...vielä. Ajattelin jos kävis hieromassa niskat et auttais.

Meillä huomenna ultra. Vähän jännittää. entäs jos siellä onkin kaksi?


Jagoda
 
Mulla on selän kanssa ongelmia ollut myös. Välilevyissä rappeumaa ja yksi välilevyn luiskahdus, edellinen raskaus meni silti ihan ok.

Juu, ois pihan laittoa, mut kun ei jaksa. Yleensä mulla on hyvin hoidettu piha, jossa on PALJON kukkia. Nyt ei todellakaan ole ostettuna yhtään kukkaa :ashamed: Kun ei jaksa niin ei jaksa. Meillä tosi iso piha, ruohonleikkuuta riittää, ja sitten noita marja puskia on jotain yli 40 kipaletta + puutarhavattua, saas nähdä kuka ne loppukesästä kerää ja mehustaa...

Vaatteista vielä...mulle on tärkeää, että vaatteet käyvät väreiltään yhteen ja ovat siistejä. Yleensä ostelen saman sarjan vaatteita, esim. Gymboreella on aivan ihania sarjoja. Kirppikseltä en juurikaan ostele, koska en yksinkertaisesti jaksa niitä kierrellä ja penkoa. Huutonetistä kyllä olen ostellut aika paljonkin.

Mä en jaksais oikeesti käydä töissä. 4 iltavuoroa takana ja 3yövuoroa vielä tänään alkaisi. Mut meillä on tosi huono sijaistilanne, niin en kehtaa hakea saikkua, ja vielä tää koeaika ois tän kuun loppuun. Onneks siitä on reilu viikko lomaa. No jos se tästä...

 
mei08: Toivotaan, että sulla kohta pahoinvoinnit loppuisi, kun viikkojakin on jo noin paljon. Ja kaikille muillekin kenellä vielä pahoinvointia on niin toivottavasti pian loppuisivat.

Ultra aikakin sitten tuli. On 11.7. Näkee sitten vihdoin, onko siellä mahassa elämää. Ja lapussa luki, että ei lapsia mukaan. Kyllä meillä viimeksi oli esikoinen mukana, eikä siellä mitään sanottu. Täytyy nyt sitten kysyä joku hoitamaan lapsia. Jos miehen äiti on silloin töissä nii minun yksi sisko ainakin sitten pääsee hoitamaan, onkin kysynyt, koska voisi meidän lapsia tulla hoitamaan. On aika paljon ollut minun myös toista siskoni lapsia hoitamassa.

Pahoinvointi on alkanut jo helpottamaan, välillä on pientä pahoinvointia ja iltaisin vähän enemmän, mutta parempaan suuntaan menossa, oksentanutkaan en ole yli viikkoon. Esikoiselta loppui pahoinvointi viikolla 12 ja kakkosesta viikolla 16.

Nyt viikkoja 10+3
 
Heippatihei piiiitkästä aikaa.
hemuli googleta mosmo, niin sieltä sulle tulee pakettitarjous, missä on ne vaunut ja muutu tavarat... Se on joku 4family, mutten muista ulkoota sen osotetta.
Täällä on mietitty äp:n ottamista. Mä ajattelin sen ottaa. Meillä noi isot on jo niin isoja, ettei hirveesti oo vaatteita tallessa. Pääsee alkuun. Toki uusia ostan sitten tulevaisuudessa...
(.) Onko muita joitten olo on suht normaali (joo on mullakin issiasta ja väsymystä ja tissit kasvanut) mutta näitä lukuunottamatta olo aika ok? Mulla turvotus mahasta on vähentynyt, joten mahakin pieneni puoleen..
Huomena paljon pelätty np-ultra, ahistaa ihan kamalasti. Viimeiksi kun saimme huonoja uutisia siellä... Miten tästä ja huomisesta selviää?
Mymmyryy ja Toivo 12+1
 
Semmoista ajattelin kysäistä, että kuinka pitkään olette pystyneet raskausaikana tekemään yövuoroja? Nyt jo tuntuu, ettei jaksaisi. :( Jotenkin unen tarve muuttunut ihan täysin nyt raskausaikana, viimestään klo 22-23 nukahdan väkisin. Onneksi niitä yövuoroja ei nyt kovin usein ole, mutta mutta.. Mulla ois parin viikon päästä neuvolalääkäri ja mietin, että kehtaiskohan pyytää vapautusta yövuoroista loppuraskauden ajaksi..? :ashamed:

mymmyryy: Mulla kanssa ei oo muita oireita nyt ollut, kuin tuota selkäkipua ja tissit paisuu ja on arat. Mutta ei muuta!
 
Huh, olisi kyllä ihan kauheata tehdä yövuoroja :( :eek:. Normaalioloissakin olisi varmaan aika kauhistus, saatikka nyt kun uni pölähtää aina ihan milloin vain ja sille ei oikein voi mitään...Toivottavasti vapaudutte niistä, kerkeehän niitä sitten tekemään kun tulee takaisin töihin.
 

Yhteistyössä