TAMMIKUUN TOIVOT 2009 <3

no niin, en oo muutamiin päiviin kerennykkää kirjotteleen. elikkäs ikää mulla on 24v.
pilviini esikoisella luin kaikki lippuset ja lappuset ja viikko kerralla sikiön kehityksestä, toisella luin vain tosi tosi harvoin, saas nähä tuleeko nyt luettua sit yhtään.

emos meillä ei kerrota sukupuolta ultras, joku voi sen lipsauttaa, mutta yleensä on aina sama nainen ottamas ultran ja hän ei kerro. toisella mulla olis ylilääkäri kertonu ku olin koko arviossa, mutta tiesin sen jo kun kävin yksityisellä kattomassa. nyt en kyllä mene kattomaan. olihan se helpompi valmistua ku tiesi kumpi on tulossa, mutta synnytyksestä puuttui se tietynlainen jännitys. kun esikoinen oli syntynyt niin mitä muuta ei ollu sinä hetkenä mielessä ku se et kertokaa jo kumpi tuli, se oli ilonen jännitys tilanne.

(.) mulla on huono olo oikeestaan jo helpottanu, onneksi. mutta väsy on kauhee. töissä pitäis jaksaa ja pienet vielä kotona hoitaa, noh, kyllähän tää helpottaa jossain välissä. toivottavasti.

:hug: kaikille sitä tarvitseville.

tervetuloo uudet tammimammat.
 
Anmaria79
Alkuperäinen kirjoittaja Emos:
Johjo: Kiitos listaan lisäyksestä :)

Täällä ainakin meni toinen raskaus paljon nopeammin kuin ensimmäinen. Ja tämäkin varmaan menee nopeasti kun on kaksi lasta, jota pitää hoitaa.

En kyllä jaksaisi odottaa, että voi muille kertoa raskaudesta. Ei tiedetä oikein vielä koska kerrottaisiin. Varmaan tässä lähiaikoina mennään miehen vanhemmille ja kerrotaan heille varmaan sitten tai oikeastaan ei kerrota, ostin pojalle paidan jossa lukee: minusta tulee isoveli. Saas nähdä huomaako tai tekstiä ei voi olla huomaamatta on niin isolla, mutta tajuaako sitten :) Ja minun vanhemmille tehdään myös samalla tavalla. Muille sitten sen jälkeen kerrotaan.



Hei mistä ostit tuon minusta tulee isoveli paidan?
Oon joskus nähnyt sellaisen ja musta se vois olla kans hauska tapa kertoa tulokkaasta.

Anna
 
Kiitos kaikille jotka selvensivät tuota la-kysymystäni..Nyt tajusin sen idean! Piti vaan vääntää rautalangasta.. =)

Me halutaan miehen kanssa tietää sukupuoli kun se on mahdollista. En osaa sanoa miks, tuntuu vaan siltä. Onhan siitä tiedosta ehkä etuakin kun hankkii tavaroita/vaatteita. Mut enempi se on henkistä laatua oleva asia. Ei sitä varmaan kuitenkaan muille kerrota!

Onko muuten muita, jotka testasivat plussahaamun jo tosi aikaisin kierrossa? Mä tein testin, jossa näkyi tosi hailakka haamu jo kp 24/28. Ja siitä se sit lähti tummenemaan.
 
Outoa...ostin eilen Berocca-C-vitamiinia.
Puoli tuntia tabun oton jälkeen hävis pahoinvointi,väsymys ja vilutus.
Söin eilen kuin hevonen,jopa karkkia ja kahvia vedin KAKSIN KÄSIN!!
Ihan kuin oisin heränny jostain unesta :eek:
Sen verran rupes nuo oireiden loppumiset epäilyttämään,että tänään en ota uutta tablettia enne kuin joku oire palailee.
Muuten nimittäin rupeaa ajattelemaan,että kohdussa ei sitten olekaan kaikki ok ja oireet vain loppui sopivasti tabletin oton yhteydessä.
Huomenna on se ultra...
Nyt on olo vielä rento mutta huomenna taidan täristä ja itkeä ja vaikka mitä...
 
Voi jessus, tänä aamuna alkoi sit kamalat aamupahoinvoinnit, meinasin aamupalapöydässä yrjötä :LOL: Tänään soitan neuvolaan puolenpäivän aikaan, että millos sais sen neuvola-ajan :) Ihana ilma ulkona, kohta pojan kanssa pihalle leikkimään..
 
Alkuperäinen kirjoittaja Anmaria79:
Alkuperäinen kirjoittaja Emos:
Johjo: Kiitos listaan lisäyksestä :)

Täällä ainakin meni toinen raskaus paljon nopeammin kuin ensimmäinen. Ja tämäkin varmaan menee nopeasti kun on kaksi lasta, jota pitää hoitaa.

En kyllä jaksaisi odottaa, että voi muille kertoa raskaudesta. Ei tiedetä oikein vielä koska kerrottaisiin. Varmaan tässä lähiaikoina mennään miehen vanhemmille ja kerrotaan heille varmaan sitten tai oikeastaan ei kerrota, ostin pojalle paidan jossa lukee: minusta tulee isoveli. Saas nähdä huomaako tai tekstiä ei voi olla huomaamatta on niin isolla, mutta tajuaako sitten :) Ja minun vanhemmille tehdään myös samalla tavalla. Muille sitten sen jälkeen kerrotaan.



Hei mistä ostit tuon minusta tulee isoveli paidan?
Oon joskus nähnyt sellaisen ja musta se vois olla kans hauska tapa kertoa tulokkaasta.

Anna
Täältä ostin: http://www.riikuski.net/
 
Hei pitkästä aikaa!
En ole jaksanut kirjoitella enkä lukeakkaan kun tämä pahoinvointi ja väsymys on niin valtava. Mitä pikaseen luin niin täällä on sattunut ja tapahtunut paljon. Se saa ajattelemaan että kyllä tän pahoinvoinnin kestää vaik välillä ei jaksa muuta ku itkeä miehelle että auta mua jotenkin. Ja tosiaan aamu on parasta aikaa, iltaa kohden pahenee ja kun pitäis nukkua niin se tuntuu ihan mahdottomalta eli kai se on iltapahoinvointia mistä joku kirjoitteli ja kyseli. Elämään ei nyt mahdu juuri muuta ku omaa oloa ja sen kans selviämistä.

Kirppunen kyseli kotidopplerista. Se on aivan ehdoton suosikkivehkeeni raskausaikana! Ostin poikaa odottaessa, kylläkin aika loppuvaiheessa vasta koska poika oli hiljaa masussa päiväkausia eikä potkinut. Mutta kyllä helpotti kuulla sydänäänet ensimmäisenä aamulla ja illalla voi mennä rauhallisin mielin nukkumaan kun äänet kuuluu. Suosittelen.

Tuulia78 onpa ihanaa jos tuo berocca on auttanut. Sekö on sitte sellasta mitä saa syödä? Kun viime raskaudessa kaikki d-vitamiinia ja kalsiumia lukuunottamatta kiellettiin...
 
Heipparallaa kaikille!
Ultrassa käyty ja kotiuduttu. Pienen pieni mötyskä löytyi, jolla voimakas syke. Toistaiseksi kaikki kunnossa ja niinkuin pitää. Sain uuden ultra-ajan kahden viikon päähän. Lääkäri ehdotti sitä itse. Sanoi, että tällä taustalla ultria tehdään useampi, jos äiti niin haluaa. Ja arvatkaa vaan haluaako :whistle: :whistle: .
 
Anmaria79
Alkuperäinen kirjoittaja mymmyryy:
Heipparallaa kaikille!
Ultrassa käyty ja kotiuduttu. Pienen pieni mötyskä löytyi, jolla voimakas syke. Toistaiseksi kaikki kunnossa ja niinkuin pitää. Sain uuden ultra-ajan kahden viikon päähän. Lääkäri ehdotti sitä itse. Sanoi, että tällä taustalla ultria tehdään useampi, jos äiti niin haluaa. Ja arvatkaa vaan haluaako :whistle: :whistle: .
Hienoa, että kaikki oli kunnossa. Kumpa meilläkin olis ultra neuvolassa, mutta ei ole, kun on tosi pieni neuvola. Ultran jälkeen vauva on paljon todellisempi!
 
Alkuperäinen kirjoittaja mymmyryy:
Heipparallaa kaikille!
Ultrassa käyty ja kotiuduttu. Pienen pieni mötyskä löytyi, jolla voimakas syke. Toistaiseksi kaikki kunnossa ja niinkuin pitää. Sain uuden ultra-ajan kahden viikon päähän. Lääkäri ehdotti sitä itse. Sanoi, että tällä taustalla ultria tehdään useampi, jos äiti niin haluaa. Ja arvatkaa vaan haluaako :whistle: :whistle: .
Hyvä että kaikki oli hyvin. Varasin just itelle ekan neuvolan ja se on 11.6, just päivä ennen reissuun lähtöä :)
 
Mekin halutaan tietää sukupuoli etukäteen. Se jotenkin konkretisoi odotusta. Tiedettiin myös edellisissä raskauksissa.
Neuvolaan sain ajan 12.6, silloin viikkoja 9+3 ja silloin päästään kurkistaan myös ultralla mitä pienelle kuuluu (aika pieni paikkakunta niin pääsee ultraan joka kerralla.). Pientä huonoa oloa ollut, mutta ei vielä tooosi huonoa oloa. Vointeja kaikille!
 
En voi käsittää miksi pitää olla näin huono olo, koko ajan. Tuntuu että kohta tulee itkut kun en jaksa mitään tehdä. Lapset vielä riehuu, eivät tottele yhtään mitään. Tää on jotain kauheeta painajaista.
Nii tän lisäks särkee päätä aivan piip, otin jo särkylääkettä, laitoin aurinkolasit päähän, oon yrittäny syödä (sain syötyä 1,5 hapankorppua) vettä oon juonut.

Pitää yrittää saada kummatkin nukkumaan, että sais itsekin vähän levättyä.
 
Tervehdys :wave:

mymmyryy onnittelut hyvistä uutisista ultrassa :flower:

Miten sitä on vuodessa unohtanut miten huono-olo näin alussa onkaan :x Hirveä väsymys, pahoinvointi ja paleleminen tekevät kyllä päivistä haastavia, kun pitäisi jaksaa tuon nuorimmaisen kanssa (6kk) touhuta... Toivottavasti olo pian paranee kun koululaisten kesäloma alkaa ja tarkoitus olisi yrittää pitää uutista tulokkaasta salassa ainakin np-ultraan asti. Voi olla hieman hankalaa kun äiti istuu sisällä naama vihreänä ja suunnilleen toppatakki päällä ja nukkuu jokaisessa mahdollisessa välissä :LOL:
 
Voi täällä tekisi mieli kans jo ultraan mutta se on vasta sit se np ultra mikä täällä on ensin ja sekin pitää varata lähimmästä sairaalasta :( huono-olo jatkuu..onhan se tavallaan hyvä et oireita on mut kuitenki :/ pitäs ruveta ajattelemaan toisiks vanhemman lapsen ripari juhlia jotka on viikkoa ennen juhannusta mut ku ei taho jaksaa värkätä..ikkunan pesua sun muuta ja pihan laittoa pläää
 
Mymmyryy! Rohkaisevia tosiaan nuo sinun uutisesi.

On varmasti aika rankkaa, kun joutuu alkuviikkojen oireissa huolehtimaan muistakin keskenkasvuisista. Mulla nyt ei ole sitä huolta. Toisaalta pitäisi hiukan vielä jaksaa kiinnostua näistä työhommistakin ennen kesälomaa...

Oireita on, juu. Pahoinvointi alkaa nykyisin joskus aamupäivällä, menee sitten lounaan myötä hiukan ohi ja tulee illalla uudelleen. Rinnat ovat arat kuin mitkä, vihlovatkin välillä. Vatsassa on kaikenlaisia tuntemuksia. Ja nyt sitten se väsymyskin on tullut mukaan kuvaan. Mutta kiva kun on oireita, tuntuu jotenkin todellisemmalta tämä raskaus, kun sinne ultraankaan ei nyt vielä pääse.
 
Heips!
Mua väsyttää niin kamalasti, yövuoro takana ja 3 edessä, ja minä hullu menin lupaamaan, että teen yövuoroa kesän ajan :whistle: Hieman huonoa oloa, mutta ei oo onneks tarvinnut oksennella (vielä...). Mut noi vatsakivut. Siis mulla vihloo välillä niin paljon mahaa, että pitää kumarassa kävellä :( Huolestuttaa.... Mut muuten kaikki on kyllä ok, ei vuotoja tms.

Isäntä lähti just ostamaan mulle Jaffa mehujäitä, söin niitä viime raskaudessakin öklötysoloon ja hyvin auttoi, saas nähä miten ison kassillisen sieltä mulle kantaa :LOL:

Mä ajattelin tilata ton kotidopplerin, kunhan tässä nyt siellä eka neuvolassa käy ensin ultrassa, että tietää onko tuolla masussa elämää :heart:

Niin ja ajattelin kyllä käydä yksityisellä sitten 3d ultrassa, halutaan tietää kumpi sieltä tulee ja ainakaan edellisestä eivät Joensuussa rakenneultrassa suostuneet kertomaan. Mut pääasiahan se on, että tulee terve vauva.
 
Heips kaikille ja mymmyryy, onpa kiva kuulla, että pikkunen oli kunnossa ja olemassa !!!

Täällä on ollut keskustelua, haluaako saada selville vauvelin sukupuolen. Itse olen aatellu, että sama kumpi on, kunhan vain saa sitten sen tammikuussa syliin. Ei siis olla avokin kanssa aateltu selvitellä sukupuolta.
Ja semmosen kotidopplerin olen aatellu hankkivan, avokille asiasta mainitsin, ja se totesi, että mitä vaan tulevalle äitiliinille. Se tuntuu nyt paapovan minua koko ajan, kaikki käy ja passaa ja kaikki mitä haluan kuulemma saan.... Jotenki ihan pelottaa sen puolesta, että mitäpä jos pikkusella ei kaikki oliskaan hyvin silloin 29.5. Olen yritettäny puhua, että sille ei sitten mitään voisi jos silloin jotain ikävää paljastuis, mutta avokki toteaa vaan, että kyllä sillä kaikki on hyvin, ja toivottavasti onkin :)

Neuvolan ajanvaraus asioistakin on ollu puhetta. Minä en ole vielä tilannu aikaa, aattelin, että jos tilais sitten sen lääkärin ultran jälkeen. Kai sen sittenkin ehtii.

Oireeton olo jatkuu, tai siis rinnat on kipeät, väsyttää iltasin tosi aikasin ja aamusin on tukkonen olo. Muutoin ei sitten juuri muuta. Semmosen jutun olen huomannu, että olen ollu jotenki hirveän energinen. Tuntuu että saa vaikka mitä aikaseksi ja vaikka iltasin väsyttääki, niin aamulla herää tosi pirteänä jo hyvissä ajoin, mikä mulle kyllä kovin outoa :eek: .
 
:wave: tammikuiset!
Uskaltaisinkohan hypätä mukaan tänne. Eilen tein testin ja kyllä se plussa oli vaikka haalea sellainen :) aikamoinen ylläri oli,mutta tervetullut sellainen :heart:
Meille tää tulokas olis kolmas....2 ja 1v pojat ennestään talossa :D
La netin laskurien mukaan 20.1.2009 ja synnytyssairaala Seks
Lisääkö joku mutki listaan :wave:
 
Tervetuloa mmamaa! :wave:

Soitin tänään neuvolaan ja sain ajan jo 10.6 eli viikkoja silloin 8+0. Ihmettelin että miks näin aikaisin vaikka jo 4. raskaus. Nykyisin kuulemma seulonnat aikaisemmin (rv 9-11+6) ja siksi eka neuvolakin aikaisemmin kuin ennen. Sit en yhtään ymmärtäny ku se sano että Oulussa on varhaisraskaudenultra eikä muuta :eek: Kysyin vielä että onko se siis oikeesti varhais- vai niskapoimu ja totes että varhais. Jos haluaa niin kuulemma pääsee np-ultraan ja jos osallistuu veriseulontoihin niin pitää käydä myös np-ultrassa. Siis minä en nyt yhtään ymmärrä että onko mulla joku ultra siis jo aiemmin ja np-ultra sit melkein heti perään (viim 14 viikolla). Ärsyttää tuollanen neuvolatäti josta ei saa selkoa. Tai vastaa kyllä, mutta en oikein usko noihin sen juttuihin. OULULAISET kertokaa mitä teille muille on omassa neuvolassa sanottu!! Puhuin jo miehelle että menisin varhaisultraan Meri-Oulun neuvolaan ku maksaa vaan 45?, mutta en tiiä nyt meenkö jos on jo ennen np-ultraa ilmainenki ultra. En kehtaa soittaa uudelleenkaan ku tuskin sen selvemmin toisellakaan kertaa sanoo. Pitää miettiä jos soittasin neuvolatädille joka oli tuon kolmosen aikana (eri neuvola). Siltä sai suorat vastaukset ja se ties aina vastauksen kysymyksiini. Nyt vaan kaikki entistä epäselvempää. Ottaa päähän. :kieh:
 
Tasku Venus
Mulla jäi kans vähän epäselväks noi ultrajutut, neuvolan täti selitti vaikka mistä ultrista, että on tullut joku uusi jne. Mä olen ihan ymmälläni noista kun ensimmäistä vasta odotan. Mutta kyselen sitten enempi kun on aika neuvolaan 5.6.
Mulla on nyt tää pahoinvointi pahentunut, ihan kamala olo koko ajan. Mä ajattelin että voisin kokeilla noita mehujäitä joista kirppunen mainitsi. :D Töissä käyminen tuntuu niin vaikeelta. :x
 
Heippa

Onnea mymmyryylle, ihanan helpottavaa! Jännitän vielä Tuulian kuulumisia..? Toivottavasti kaikki on hyvin!

Omaan alavatsaan on tänään sattunut (jomotellut) jonkin verran, mitä itse pidän oikein toivottavana raskausoireena. Väsymys on ihan hirveän voimakasta, ei ole aiemmin ollut näin pahaa uupumusta, vaikka edellinen (km-)raskaus sattui synkimpään kaamosaikaan.

Vielä reilu viikko jännättävää, sitten olen yli keskenmenoon päättynen raskauden päivän (sikiö oli kuollut ~8+1)! Toivottavasti oireet eivät tästä vähene - ovat itselleni vahvoja oireita, mutta noin yleisesti ottaen varmaan siitä helpommasta päästä, kun ei pahoinvointia ole voimakkaana.

Muokkausta, kun piti jatkaa vielä: me halutaan ehdottomasti tietää sukupuoli heti, kun vaan se onnistuu! Esikoisesta oli ihana tietää (rakenneultrassa saatiin itse kuvasta päätellä, ja 4d-ultrassa vahvistettiin veikkaus oikeaksi) etukäteen, kun sai ostella monenvärisiä vaatteita, eikä vaan neutraalin värisiä. Meillä on siis poika jo ennestään, ja toinen poika olisi ihan yhtä tervetullut kuin tyttökin. Olisi helppoa, kun kaikki esikoisen kamat kävisivät kuopukselle suoraan. Mutta tokihan se tyttökin kävisi :) Me kuitenkin haluttaisiin 3-4 lasta, joten ehtii vielä tulla molempia sukupuolia, jos se meidän sukusoluilla onnistuu ;) (Mummilla on viisi poikaa, ja jotenkin "pelkään", että mulla on sama kohtalo ;) )

Tuttiritari jo 7+0!
 
Olipa kiva kuulla, että mymmyryyn vaavi oli ihan kunnossa. Onnittelut uusille tulokkaille ja kaikille oikein paljon tarrasukkia tälle jännittävälle matkalle =) .

Minulla on kans noita oireita piisannut, mutta hyvä niin kun ennen joulua koin KM. Minulla on tiedossa jo se, että tämä pikku ihminen joudutaan ottamaan aikanaan ennen aikaisesti sektiolla pois. Ensimmäinen lapsi syntyi sektiolla kolme viikkoa etuajassa ja kaikki oli hyvin ja kotiin päästiin ennätys nopeasti kolmen päivän päästä.

Meillä varmaan selviää sukupuoli, kun saadaan käydä ultrassa vko 20 eteenpäin noin kerran viikossa minun sairauden vuoksi, jossain vaiheessahan se livahtaa kuitenkin lääkäriltä. Onhan se ihan kiva kun tietää millaisia vaatteita ostaa tulevalle asukille. . Siinä pääsee jo näkemään pikku kullan monesti ennen h-hetkeä.

Minulla on jo kaikesta aikaa kahdeksan vuotta, joten kaikki on kuin uutta minulle. Mieheni on tosi huolehtivainen toisin kuin aikanaan pojan isä. Välillä tuntuu, etää toinen huolehtii ehkä liikaakin, mutta pitää nyt vain nauttia toisen huolenpidosta ja rakkaudesta.

Millainen se Meri Oulun neuvola on, onko kellään kokemuksia? Ajattelin josko kävisi vielä varmistamassa kerran ennen OYS:n äippäpolilla käyntiä, että kaikki on kunossa tuolla masukin vuokralaisella.

Iloista kesän alkua kaikille odottajille :flower:
 

Yhteistyössä