TAMMIKUUN TOIVOT 2009 <3

Maanantaita iltaa kaikille. Uudet tervetuloa :flower: Ja piiiitkäään pitkä lista meitä tammimammoja todellakin on. Toivottavasti me kaikki päästään loppuun asti :)

Melkosen oireettomana täälläkin ollaan. Tänään on vatsaa turvottanut enemmän kuin muutamaan päivään.
Eilen jo aminitsinkin siitä rusehtavasta tuhrusta, jota ei sitten hirveästi tullut, ja jotenkin tsemppasi eiliset kirjoitukset ja rauhoitti mieltä.
Tänään sitten illalla oltiin koirien kanssa lenkillä, ja vatsa tuntui jotenkin hassulta. Ei se kipeä ollut, mutta sen tuntuinen, kuin olisi tarvinnut jokin tukivyö laittaa. Siinäpä taaperrettiin hitaasti mutta varmasti kotiin ja veskissä käydessäni, huomasin, että pyttyyn lirahti ihan puhdasta verta :|
Jotenkin järjellä sitä yrittää selittäää itselle, että kyllähän sieltä tulisi ihan tolkusti verta, jos pikkuinen nyt kesken tulisi, ja sitten että luulisi kipujakin olevan kovasti.
Toivottavsti tuo nyt olisi jotain kohdunkasvun ja limisten muuttumisen aiheuttamaa vuotoa.

Lääkärille ultra aika vasta ens to:na, eikä millään jaksais odottaa. Toisaalta, eipä se takais autuutta, vaikka ultra olisi jo tällä viikolla. Joten ei auta kuin odottaa ja yrittää pysyä tyynenä.

Voimia ja tarrasukkia kaikille :hug:
 
Moiks Martzu87!

En tiiä lohduttaako sinua yhtään, mutta mullakin oli menkkamaista kipua ihan niistä päivistä lähtien kun menkkojen pitikin tulla. Just siis n.rv4-5. Sitten oikeastaan pikkuhiljaa ne loppuivat ja sitten olikin ihan kumma olo, koskapa jomotusta ei tuntunut. Jomotuksen jälkeen oli joinakin päivinä kummallista nippailua munasarjojen kohdalla.

Kyllä mullakin pelotti, että tuleeko pikkuinen kesken ja toisaalta plussastakin oli ihan epätodellinen olo, koskapa tuntui, että koska tahansa olis menkat voinu alkaa.

 
Huomenta kaikille!!

sef: kiitti vastauksista!no, katotaan onko täällä missä vaiheessa ultra.., selviää varmaan ekalla käynnillä!

itellä on kummasti virtaa heti aamusta, mut jo matkalla töihin väsähdän ja voisin jatkaa unia! =)
ja sit aamulla huono olo on tullut tutuksi!..mutta kummasti sitä jaksaa vessanpönttöä halailla jos nyytin kainaloon saa tammikuussa!! :heart:

toivottavasti mistään vakavammasta ole kellään kyse, ehkä sitä pitäisi oppia ottamaan rauhallisesti ja luottaa siihen että kaikki menee hyvin!!tottakai mielialat ja kaikki vaikuttaa, mutta kuitenkin..ite tiedän, et joku päivä voin raapustaa ite ihan samanlaista tekstiä ( keskenmeno on koettu), mutta oon yrittäny itelle vakuuttaa, että stressaamalla ja murehtimalla en ainakaan asioita paremmaksi muuta ja yritän nauttia jokaisesta päivästä!!toivottavasti kukaan ei tykänny huonoa, ei ole tarkoituksena! =)
 
Ensin pahoittelut vuotajille :flower: Toivotaan, ettei toivo ole vielä mennyt. Pelko keskenmenosta on myös minulla päällä koko ajan. Joka kerta vessassa kädessäni tarkistan, tuleeko paperiin punaista. Eilen kun alkoivat vatsakivut, olin täysin valmis purskahtamaan itkuun...onneksi vatsakivut loppuivat pian. Oli vain ilmaa vatsassa.

Meillä synnärinä TYKS ja ikää meikäläisellä 24v.

Ihan omaan tuttuun tapaani olen kertonut raskaudesta ihan kaikille :LOL: Mutta se, että menemme heinäkuussa naimisiin on pysynyt jotenkuten (edes joiltakin) salassa. Tänään postitan kutsut, joten sekin asia paljastuu vielä tällä viikolla kaikille :)

Perheessämme on 3 koiraa, joista suurin on rottweiler-uroksemme. Ko. koira ei ole täysin tasapainossa itsensä kanssa johtuen siitä, että entisessä kodissaan se sai turpaansa ihan säännöllisesti.
Vieraita koira ei siedä, mutta meitä kohtaan koira on ihan normaali. Voitte vain arvata mikä oli suvun suhtautuminen vauvauutiseen, kun meillä on ensinnäkin a) 3 koiraa b) kissa ja c) yksi koirista on rottweiler ja vieraan silmään "pelottava" sellainen.

Ensin aloitti isäni kysymällä ihan kauniisti että mitä meinaamme tehdä rotikan kanssa. Yhtä kauniisti vastasin että sitä mitä ennenkin. Syöttää, lenkkeilyttää ja kouluttaa. Koiran entisessä perheessä oli 4 lasta, joista pienin oli 2kk, kun koiran pois haimme. Koiralla ei ole koskaan ollut ongelmia lasten kanssa. Meidänkin tytön hyväksyi heti, kun meille tuli. Ongelmana on siis ne aikuiset, joilta sitä nyrkkiä on tullut, ei lapset.

Sitten jatkoi anoppi. Juttelimme lasten sängyistä ja sanoin sivulauseessa, että tarvitsemme kunnon pinnasängyn, sillä 2 isointa koiraa leikkiessään saattaisi kaataa jonkun huteramman, jalalla seisovan rottinkihöspötyksen, mitä anoppi meille ehdotti.
Siitäkös riemu repesi. Anoppi kiukustui ja rupesi paasaamaan siitä, että kannattaisi laittaa koirat pois, etten vain vauvalle satu mitään. Kysyin, että no mitäpä ne sille vauvalle sitten tekisivät ja ehdotukseksi annoin, että menevätko ne yöllä meidän nukkuessamme vauvan sänkyyn ja purevat vauvaa, vai? Ja anoppi vastasi, että KYLLÄ! Siis ei pyhä idiotismi!

Tässä sitten kiristyi jo meikäläisenkin pinna. Ensinnäkin, ei tervepäinen normaali koira mene ja pure pinnasängyssä nukkuvaa lasta. Ja vaikkei tuo rotikkamme välttämättä ole ihan kunnossa, niin ei sen päässä mitään sellaista vikaa ole, mikä aiheuttaisi se, että olisi mitenkään suurampi riski siihen, että se purisi lasta, kuin mikä tahansa muu koira.

Ja toiseksi, miten ihmeessä olen saanut pidettyä tuon 5,5v:n hengissä ilman edes läheltä-piti-vaaratilannetta tai muuta pienintäkään merkkiä koiriemme aggressiivisuudesta? Kai minä nyt helvetti soikoon äidin roolissa asetan lapset koirien edelle. Kyllä meiltä lähtee elukka välittömästi, mikäli puremariski on edes hitusen todellinen, mutta tässä kohtaa sitä ei ole.

Koulutan asiakkaita 3:ssa eri koiraharrastuslajissa ja niiden lukuisten "käsieni läpi menneiden koirien" kokemuspohjalta välitän vieläpä tunnistavani mahdolliset ongelmat montaa muuta ihmistä helpommin. Lisäksi olen hakenut konsultaatioapua 1,5 vuotta sitten koiran meille tullessa. Ystävä ja tuttavapiirissäni oni koira-alan ammattilaisista jotka kaikki ovat antaneet koiralleni ns. puhtaat paperit. Isäni ja anoppini tietävät tämän, siksi en voi käsittää, miten ihmeessä he aloittivat nyt vauvan tulon myötä jauhaamisen koiristani :kieh:

Toki koiraperheessä on asioita, mitkä pitää ottaa huomioon. Koirien ollessa vapaana asunnossa, ei vauvaa voi jättää yksin maahan makaamaan. Koirat eivät tasan lasta pure, mutta jos päättävät aloitta leikin, saattavat "törmätä" vauvaan. Mutta tästä pääsee ihan vain sillä, että laittaa koirat johonkin huoneeseen siksi hetkeksi, kun haluaa jättää vauvan yksin maahan makoilemaan.

Koira on aina koira, eli eläin, se pitää toki tiedostaa. Ja on äärettömän valitettavaa, että koiran purema johti lapsen kuolemaan ihan pieni hetki sitten. Mutta mikä onkaan todellinen riski sille, että koira puree tai puree vieläpä niin pahasti, että se johtaa kuolemaan. Uskon, että todennäköisempää paljon on jäädä auton alle ja kuolla siihen.

Mutta juups, nyt duuniin.
 
Täällä eilinen vuoto jäi aika vähäiseksi, sitä tuli ehkä parin tunnin ajan ja loppui siihen. Kipuja siis ei ollut mahassa. En nyt vielä ota ja säikähdä pahemmin vaan seurailen tilannetta. Ja tosissaan jos loppu viikko menisi hyvin, maanantaina onkin jo eka neuvola.

Mutta aika sekavin ajatuksin ollaan vielä, ei tässä oikein uskalla iloita enää, eikä sen kummemmin pelätäkään. Päivä kerrallaan mennään...
 
Johjo Mulla ikää 30v.
Tänne ei ihmeempää kuulu, ajoittaista huonoa oloa ja kun nousee sängystä tai tuolilta rivakasti niin vihloo aika mukavasti mahaan... Kovasti olen harkinnut tuota varhaisultraa, mutta kun neuvolassa terkka lupasi sillon viikolla 9 kurkata ultralla, niin en taida sittenkään varhaisultraan mennä.

Onko kellään kokemusta tuosta kotidopplerista? Tekis mieli tilata se, kun on nyt tarjouksessakin 65e. Paljon olen positiivisia kommentteja tuosta laitteesta lukenut.

Minun ja ukkokullan lisäksi raskaudestani tietää kaksi kaveria. Lähimmäiselle ystävälle kerroin heti plussan jälkeen, ollaan kun paita ja peppu :D Toinen hyvä ystävä soitti eilen ja pyysi juhlimaan viikonloppuna, no kun sanoin etten nyt oikeen pääse, niin heti suoraan kysyi olenko raskaana...en vastannut juuta enkä jaata niin arvasihan se.... Mutta luotan heihin kyllä täysin, etteivät kerro kenelläkkään. Loput saavat tietää sitten np ultran jälkeen.

Ihanaa, kun meidän sukuun on tulossa paljon vauvoja, mun veljen vaimo on raskaana, 2 serkkuani, yksi kaverini ja käly myös raskaana.

Mun lapsethan on jo isoa, vanhempi täyttää 13v ja nuorempi on nyt 3 vuotta... Mitään vauva-ajan jutskuja ei ole jäljellä, paitsi joitain vaatteita ja pinnasänky. Eli siis saan vaunuista lähtien sitten kaiken ostaa tähän mökkiin. Kun lapsiluvun piti olla jo täynnä, mut vielähän se vauvakuume vaan iski päälle B)
 
kirppunen mä oon ajatellut kanssa tilata ton kotidopplerin, jos niin pitkälle päästään, että sydänäänet saadaan kuuluville. Mä oon hysteerinen, tiedän...
Lakta onneksi vuoto loppui.
(.) Multakaan ei ole tuhrua tullut su aamun jälkeen. Huomena aamulla ultra ja lääkäri, joten huomena viisaampia ollaan.
 
Tässä kävi taasen niin, että iloinen odotus vaihtui jännitykseksi, kun eilen illalla pikkareis tuhrua ja hieman tullut nyt aamulla. Eilisillan hermoilin, mutta nyt ajattelin vain odotella. Olihan mulla tuhrua tytön aikanakin viimeksi. Ja just samoihin aikoihin kiertoa. Nyt 6 + 2 rv. Ja katoin äitiyskortista, että olen ollut tarkistuksella 6 + 5 rv edelliskerralla. Ja silloin ihana vanha lekuri sanoi, ettei huolta normaali raskaus. Toivottavasti on nytkin. Peukut pystyyn! En tiedä vaikuttiko eilinen pitkä lenkki jotenkin. No se nähdään. En mee lekuriin, ellei pakko. Tyttö saanut kammon valkotakkisista, joten mun vältettävä turhia reissuja sairaaloihin. Tsemppiä muillekin jännittäjille!
 
Moikka!

Vieläkö mahtuu mukaan esikoisen odottaja? Nyt mennään viikoilla 6+3 ja jännitellään. Mitään kummempia oireita ei ole ollut, jos ei alavatsan ajoittaista nippailua ja mahdotonta nälkää ja väsyä oteta huomioon.. Ite oon 30 v ja mies 33. Ensi viikoksi on varattuna varhaisraskauden ultra, jos sitten uskoisi viimein että tuolla jotain kasvaa masussa. Tsemppiä kaikille!
 
Tänään hain B-vitam.valmisteen,beroccaa,tähän öklöön oloon.
En tiedä,auttaako tosiaan,viimeseen 3,5 tuntiin ei ole kyllä oksettanut yhtään ja ruokakin maittaa.
Eilen oli niin huono olo,että epäilin jo noutajan saapuvan :LOL:
Uusintaultra ois sitten ylihuomenna.
Miehen takia toivon,että se vauveli siellä näkyy mutta itse olen edelleen tuulimunan puolella.
Mulle vois tuonne listaan kuitenkin laittaa synn.sairaalaksi Jorvin ja iäksi 30 v. :wave:

Pikku Otus 7+1 (tai 6+3)
 
Hei! Minä myös ilmoittautuisin mukaan. Meillä esikoisen la 20.1. ja ultraan ollaan menossa 6.6., koska takana onnistunut inssi =) Ikää minulla 29 ja miehellä 31-vuotta. Viime viikolla oireilin alavatsan nippailulla, rintojen aristamisella ja väsymyksellä, josta sitten uskallettin toivoa positiivista tulosta. Testin uskalsin tehdä vasta, kun menkkojen olisi pitänyt alkaa jo 3 päivää aikaisemmin. Tällä hetkellä olo kuitenkin aika oireeton, joten toivotaan vaan, että pikkuisella kaikki hyvin. Viikkoja menossa nyt siis 5+0.
 
Anmaria79
Hei!
Minäkin ilmoittautuisin mukaan tähän ketjuun. Pikkukakkosta odotetaan syntyväksi 15.1. ja viikkoja on siis 5+5 tänään. Oireita ei juurikaan ole ollut muita, kun nippailua alavatsalla ja huikeita mielialan muutoksia. Ikää mulla on 28 vuotta. Esikoinen tyttö on syntynyt alkuvuodesta 2006.
 
Huoh, väsynyttä päivää!

Ja tervetuloa taas uusille odottajille! Vielähän meitä varmaan parin viikon ajan putkahtelee tänne...

Tsemppiä kovasti Tuulialle ja Mymmyrylle, toivottavasti saatte ensi yönä nukuttua! Huomenna odotellaan sitten teidän ultrakuulumisia, jotka toivottavasti ja todennäköisesti ovat iloisia :)

Omia kuulumisia: vatsakipu väheni huomattavasti eilen, vähän jo huolestuin. Rinnatkaan eivät ole enää kovin arat. Muuten on kyllä oireita - kahvin haju on kamalista kamalin, jääkaappia ei voi avata irvistelemättä, ja tämä väsymys on ihan joltain muulta planeetalta! Ei ole kahdessa aikaisemmassa alkuraskaudessa ollut näin hurjaa väsymystä: voisin ihan oikeasti nukkua yli 20h/vrk! Jo heti herättyäni nukuttaa, enkä siitä piristy. Ainut pirteä aika on illalla, kun olen saanut tuon puolitoistavuotiaan nukkumaan. Silloin ei paranisi myöhään valvoa, mutta kun kerrankin pysyy silmät auki... ;)

Selibaatista oli jollain puhe: meillä on nyt neljä viikkoa ollut ihan hiljaista sillä saralla. Mulle käy aina alkuraskaudessa näin, että ei huvita. Varsinkin nyt, kun on hirveä keskenmenon pelko. (Keski- ja loppuraskaudessa sen sijaan hormonit hyrräsi ainakin viimeksi niin, että miehellä rupesi jo olemaan suorituspaineita ;) )

Nyt päikkäreille, kun esikoinen toivottavasti vielä tunnin uinuu...

Tuttiritari ~6+6
 
Tuttiritari2 kiitokset tsempityksestä! :flower: . Kyllä mua tosissaan jänskättää. Hyviä päikkäreitä, mä heräsin just ja olo on edelleen |O |O . Toi väsymys on kyllä jotain ihan sanoinkuvaamatonta...
Uusille plussanneille TERVETULOA! :flower: .
 
Täällä kans ollaan lähes tulkoon selibaatissa, mutta minä en kertakaikkiaan pysty tän jatkuvan etomisen vuoksi :$ oliskin vain aamupahoinvointia mut tuntuu et iltaa kohti vaan pahenee..ei ole hyvä jos syö eikä jos on syömättä..no ainakin ennen on menny sit täs muutaman viikon päästä pois huonot olot..Tsemppiä kaikille!!
 
Meilläkin selibaattia jatkunut jonkun aikaa. Mulla noi kivut säikäytti ja tuhruvuoto. Exit only Halmetta lainatakseni :LOL: :LOL: :LOL: . Eikä kyllä oo tehnyt mielikään. Nukkuminen, nukkuminen ja nukkuminen on mun harrastukset |O . Mun piti siivota näillä vapailla, mutta en oo jaksanut. Siivoon sitten kun jaksan eli en seuraavaan vuoteen :ashamed: .
 
Huh. Heräsin just unilta. :LOL:

Pojat vein aamulla kasin mais päivähoitoon kun niillä oli retki.
Nyt olen vain saanut olla itsekseni kotosalla.. Ja mitä.. Nukkua porskutin kissan kanssa kilpaa sitten semmoset reilut 4h ja vieläkin nukuttaa.. :p

Olenko lukenut omiani mutta onko jollain muulla tuota iltapahoinvointia?
Parina iltana olen kärsinyt kamalasta pahastaolosta..

Kirppunen Täällä kanssa masuun sattuu jos nopeasti nousee ylös tuolilta..
Eilen vihlas kovastikkin mutta ei mitään vuotoja oo tullu, onneksi.

Vois mennä vielä hetkeksi pötköttämään ja sitten lähteä hakemaan nuput kotia :)

Nii ja tuota ikää kyseltiin niin mulle voipi laittaa 23.
 
Mua ihmetyttää tuo raskausviikkojen laskenta. Kun näky olevan eri tapoja laskea niitä. Laaskurit sanoo et mulla laskettu aika ois 20.1 ja mielestäni olen nyt viikolla 6+3. Anmaria79 miten sä lasket ton sun ajan, että viikkoja olisi vasta 5+5? Mun menkat alkoi viimeksi 13.4.

Ymmällään kyselee Violet
 
Ilmottautuisin tähän samaan sakkiin - ilmeisesti laskettu aika on 20.1. ja viikkoja nyt siis menossa 5. Ikää 30 ja en tiedä vielä missä synnytetään - kättärillä kai.
En ole ressannut tällä asialla paljoa, plussatestejä (monta) tein viikonloppuna ja nyt kun lukee teidän juttuja niin hui kamala - pitäiskö tässä alkaa panikoimaan joka vessakäynnillä ja kaikista masukivuistakin.. ja lämpöjäkin mittailla? :/ koitan ottaa rennosti ja odotellaan mitä tuleman pitää. Kyseessä siis esikoinen, ja olen pihalla kuin lumiukko siitä että mitä kaikkea tuleman vielä pitää.... vaan kaipa se selviää tässä ajan kanssa ;)
 
Mymmyryy Edelleen ymmällään, sillä vauvan laskurin mukaan mulla on "Nyt Sinulla on meneillään 6 raskausviikko." ja vau.fi laskuri sanoo: "Olet 6 viikkoa ja 2 päivää raskaana."

okei nyt ei tajuu enää mitään.. :ashamed:
 
Mulla on ihan normi kierto 28-29 päivää. Ja silti saan nuo tulokset katsottuna menkkojen alkamispäivästä. Ja lääkärikeskuksen tätikin varasi mulle ajan vkolle 7 eli ensi viikolle...? Katsoi myös jostain kiekosta, joten tuntuisi oudolta jos katsoisi väärin. Mutta noo, pääasiahan että tuolla masussa on pieni. :heart:
 
Violet78 en osaa selittää sitä maalaisjärjellä. Kävin itsekin vau.fi:n sivuilla. Siellä annetaan minulle ihan eri päivämääriä kuin neuvolassa. Neuvolan päivämääriin uskon enemmän. Vauvan raskauskiekko antaa samat päivät kuin neuvola (ainakin minulle).
 

Yhteistyössä