TAMMIKUUN TOIVOT 2009 <3

Alkuperäinen kirjoittaja hemuli08:
Hei!
... kohdussa oli vain toinenkin sikiöpussi ja nyt sitten jännätään oliko sen asukki jossain piilossa vai oliko se oikesati tyhjä. Aiemmassa raskaudessa oli kans ihan sama juttu olin alkanut odottamaan kahta, mutta toinen päätyi vain loppuun asti.
Mulla oli kans ilmeisesti viime raskaudessa näin. Tai ainakin sinne päin. Synnytyksessä kätilö sanoi että istukan perusteella on aluksi ollut kaksoset tulossa. Istukka oli kaksiosainen. Kätilö näyttikin miten oli isompi osa tämän syntyneen vauvan ja pienempi osa jossakin vaiheessa "hävinneen" kaksosen istukkaa. Mun serkulta on leikattu munasarjasta aikuisena sen kaksonen. Iso pallero jossa kynsiä ja karvoja yms. Saa nähä löyyykö meidänkin neidiltä joskus sit vastaavaa. Kätilö meinas etä on ihan alkuvaiheessa saattanu vaan "näivettyä" ku ihmettelin ettei vuotoakaan ole tullut. Mihin se sit on hävinny ku ei synnytyksessäkään mitään epämääräistä tullu. En tiiä enkä jaksa sitä miettiäkkään. Voishan tuosta joltain asiantuntijalta kysyä, mutta ei ole jaksanut niin paljon kiinnostaa. Kuulemma aika yleistä tuo että on alunperin kaks eikä odottava edes tiedä että on ollu aluksi kaks. Minä arvelin alussa että odotan kaksosia koska oireet alko niin aikasessa vaiheessa kahteen edelliseen verrattuna ja oireet (väsymys, pahoinvointi jne) oli tosi rajut. Sit synnytyksessä tosiaan selvis syy voimakkaille oireille. Tulipa sepostus, mutta ehkä tuosta joku ainakin ymmärtää.
 
Onnea vain kaikille ultrassa käyneille ja maha-asukeille.Kyllä odotan että viikot menis eteenpäin ja tuntuis että todella odottaa..tää on niin turhauttavaa ku on vaan etova olo eikä näy tai tunnu vielä mitään konkreettista :/ tulee tietysti ja toivottavasti sekin aika kun ähisen ja puhkun ison mahani kans.Lapseni kun on ollut ihan reilun kokoisia aina =)
 
Onnittelut kaikille hyvistä ultrakuulumisista :heart:
kaikille ONNEA odotukseen!!! :)

Sain kans soitettua neuvolaan eilen. ajan sain jo 10.kesäkuuta...enpä muistanut että se näin pian on ensimmäinen käynti.....mut eikös se verikoekkin oo ennen 10viikkoa?ennen np ultraa.
Oireita ei oo kummempia ilmaantunut...nautin siis hyvästä olosta =) ja väsymyksestä |O



 
Onko kenelläkään muulla tullut hiusongelmia "jo"?
Omat hiukset on tosi rasvaiset koko ajan, vaikka kuinka pesis. Ja nyt on alkanut taas tippumaan hiuksia pois. Kädellä kun haroo niin sormien välit täynnä hiuksia. :(
Sama oli viimeeksi imetyksen aikana ja raskausaikanakin.

Eilen oli jo vähän parempi päivä, en enää voinut niin huonosti kuin toissapäivänä. Koko ajan on semmoinen ihmeellinen vatsakipu. Maha on ihan sekaisin ja öllöttää.
Tänä aamuuna sit yritin housuja laittaa jalkaan ni eipä mene nappi kiinni, pikkaisen on turvotusta. :eek:

Ihania ultrakuulumisia jo niin monella. Minä en ole vielä edes ensimmäistä ultraa varannut. Se tulee olemaan vasta viikolla 11-12, eli kuukauden päästä. En vaan tiedä milloin pitäisi aika varata että varmasti saan sen noille viikoille.

 
Alkuperäinen kirjoittaja hemuli08:
Tämä vatsakipu on inhottavaa, kun kohtu on niin taakse kallistunut. No kyllähän nämä vaivat kestää kun tietää, että massussa on kaikki kunnossa.
Hemuli, minkälaista vatsakipua? Ja mistä tiesit, että johtuu kohdun suunnasta? Mulla on myös luotettavin oire tuo vatsakipu, varsinkaan iltaisin en voi istua kuin lootusasennossa vähän takakenossa, muuten tuntuu että (olematon) maha lytistyy... :) Niin ja mulla myös kohtu taaksepäin kallistunut, tosin en tiedä kuinka voimakkaasti. (Silti saatiin esikosta sydänäänet kuulumaan jo ~9+4..!)

Mulla on edelleen tasaisen kohtalainen olo. Lievää vatsan vellomista ja hyvin voimakasta väsymystä, niillä mennään. Rintojen arkuus onneksi väheni, mutta vähän ovat silti pinkeät. Nyt jännään vaan, pääsenkö oireineni vielä ysiviikolle. Silloin multa km-raskaudessa rupesivat oireet vähenemään, ja kymppiviikolla olin jo varma, ettei siellä kohdussa voi olla mitään elävää. Maha ei kertakaikkiaan kasvanut enää yhtään.

Tuttiritari ~7+2

 
Alkuperäinen kirjoittaja mammakoo:
Onko kenelläkään muulla tullut hiusongelmia "jo"?
Omat hiukset on tosi rasvaiset koko ajan, vaikka kuinka pesis. Ja nyt on alkanut taas tippumaan hiuksia pois. Kädellä kun haroo niin sormien välit täynnä hiuksia. :(
Sama oli viimeeksi imetyksen aikana ja raskausaikanakin.
Mulla on aina raskausaikana ollut hiukset paksut ja terveet. Voisinpa sanoa että paremmassa kunnossa kuin ikinä. Sit synnytyksen jälkeen alkaa hiukset lähteä niin voimakkaasti että pelottaa että kaljuuntuu kokonaan. :eek:


Päivitetty lista sivulla 18
 
Huonoja uutisia. Minullakin sitten pinna petti vuotojen kanssa ja kävimme tänään lääkärissä. Ultrassa löytyi kohdusta viikkoja (6+5) vastaava sikiö ja pieni sykekin näkyi, mutta se oli viikkoihin nähden aivan liian heikko. Lääkärin mukaan tilanne ei ole aivan toivoton, mutta todennäköisesti raskaus menee kesken. Taisi olla aika varma asiastaan, kun noinkin paljon sanoi.

Uusi ultra on viikon päästä torstaina. Jos kova vuoto ja kipu alkavat, tietää keskenmenon tulleen. Mutta yhtä hyvin voi käydä niin, että Santeri alkio kuolee kaikessa hiljaisuudessa niin että minä en tiedä mitään. Ainoa lohtu on se, että hän itsekään ei vielä pysty tuntemaan eikä tietämään mitään.

Tunnelmat ovat nyt meillä tietysti aika ahdistuneet. Mielissämme on 99% realismia, 1% toivoa.
 
:hug: tuo ei saa olla totta ! Nyt toivotaan että kaikki menis kuitenkin hyvin, pakko mennä :hug: ...ehkä raskaus ei sitten olis aivan niin pitkällä vielä, voisko? Ei luovuta toivosta :hug:, jospa pikkuinen silti voimistuis päiväpäivältä
Itse varasin alkuraskauden ultraan ajan 4.6 illaksi, jotenkin en uskalla edes tosissani ajatella Odottavani sitä ennen. Muuten olo ihan normaali näihin viikkoihin nähden , väsyttää ja väsyttää ja väsyttää |O .
Tervetuloa uusille :flower: :hug:

:heart: 5+3 :heart:
 
Heippa kaikille!
Taidanpa uskaltautua ja laittaa postia tänne. On niin mieletöntä, kun se testi oli todellakin positiivinen...
Sasha80 KHSHP 25.1. ensimmäinen
Tsemppiä Matsalulle! Toivotaan parasta! :flower:
 
Jee, tänään alkoi kesäloma!:D Ihan hyvään saumaan sattui, kun oon fyysisesti aika raskaassa työssä, ni eipähän tarvi nyt vähään aikaan rehkiä! Tuli mieleen semmonen, että pitäskö tää meidän pino jakaa jotenkin kahtia? esim. ne joilla tammikuun alkupuolella La ja sitten loppupuolen odottajat. Alkaa olla tätä porukkaa sen verran, että ei oikeen kärryillä meinaa pysyä.. tai sit oon vaan hieman hidas tai jotain:)

Kotidopplerin aattelin ehkäpä hommata sittten eka ultran jälkeen. Varmaan on ihan hyvä olemassa ja mieltä rauhoittamassa, jos tarve vaatii.

pennonen: meillä on kanssa ultra 16.6, kun viikkoja kasassa 9+3, jotain hyötyä tässä pikkukaupungissa asumisesta on!:) Jännittää kyllä se ultra jo nyt! Toivottavasti kaikki on sitten hyvin:heart:

Tuulia78: Ihanaa, että kaikki hyvin! Mullakin tuntuu tää kuppikoko D jo nyt pieneltä, hassua... saa nähä millasiks nää paisuu, kääks! Kai sitä on kohta lähettävä tissiliivi- ostoksille!:)

Tervetuloa uudet!! :wave:

Matsalu: toivotaan, että kaikki hyvin.... :hug:

(.): Väsyttää kyllä lähes koko ajan.. etenkin aina aamupäivällä meinaan nukahtaa pystyyn. Ja sitten varsinkin iltasin palelee ihan älyttömästi (lämmöt 37:ssa). Tissit on turvoksissa ja nyt tuntuu, että joka aamu pahoinvointi lisääntyy, mutta vielä en kuitenkaan kertaakaan oo joutunut oksentamaan.
 
Matsalulle paljon toivoa ja voimia!! :hug:

Täällä oksennetaan urakalla useita kertoja päivässä ja töissä olo tekee tiukkaa. Sairaslomaa jo yrittivät tarjota mutta en ota, kun eihän tää mikään sairaus ole ja vielä jotenkin tässä pystyssä pysyn. En siis todellakaan väheksy niitä jotka saavat sairaslomaa, päinvastoin! Ottaisin itsekin, mutta täällä työkaverit mulkoilee jo nyt mun laskenutta työtahtia siihen malliin, etten viitsi jäädä pois... Kahden viikon päästä alkais kesäloma joten täytyy jaksaa siihen saakka!!

Olen samaa mieltä, että voitais jakaa pino kahtia, melko paljon porukkaa, enkä oikeen pysy perässä, mitä tapahtuu...

 
Eli mielstäni ei missään nimessä pidä pinoa jakaa LA:n perusteella. Täältä kun saa hurjasti neuvoa ja apuja omiin oloihin.

Esim. edellinen raskauteni jossa LA ihan kuun lopussa, monet vaivat tiesin tulevan ja osasin olla jo varautunut niihin ja ainoastaan tämän palstan ansiosta. Jollakin kun aina oli jotakin jo ollut. Eipä tarvinnut neuvolaan turhia soitella...

Tämä minun mielipiteeni, mitä mieltä muut? Ja tuleehan tuota tekstiä paljon kun porukkaa on mutta kyllä ainakin minä ehdin lukemaan, joka päivä kun nopsaan käy.

Ja onhan noita hiljaisempiakin palstoja mutta Kaksplus mielestäni paras juuri siksi kun porukkaa on paljon
:heart:

Ens viikolla varhaisultra, pakko mennä kun hieman huolettaa tämä oireettomuus.
Tulen viimeistään sit kertomaan kuulumiset, joka päivä jutut kyllä luen.

Kaikkee hyvää masunkasvatukseen koko isolle porukalle !!! :flower:

Minä ja Asukki 6+3
 
Joo, mä yhdyn edelliseen ja olen siis myös sitä mieltä, että ei jaeta pinoa.
Sitten omaa napaa: Olin toissapäivänä kättärillä ihan muista syistä (edellisen synnytyksen jälkipyykkiä vielä :/ ) ja kun lääkäri kuuli mun olevan raskaana niin ihan kyselemättä otti heti ultralaitteen esiin ja niin sieltä löytyi kahden millin mittainen pikku käpy, jolla sydän jo vilkkui!!! :heart: :heart: :heart: Tiedän, että voi vielä käydä vaikka ja mitä mutta olin silti ainaskin yhden päivän ihan hangon keksiä... Vaikeeta on pitää suuni vielä kiinni, tekis mieli kertoa kaikille. Pari kaveria tietää mutta ei esim. mun tai miehen vanhemmat. Kerrotaan varmaan ekan neuvolan jälkeen jos kaikki ok.

Voimaa kaikille sitä tarvitseville!!!! :hug:

Sini + bébé 6+1
 
Tuttiritari 2. Lääkäri on selittänyt nämä minun vatsakivut tosiaan sillä, kun kohtu on niin kovin taakse kallistunut, että kasvaessaan se nousee jotenkin sieltä takaa ja kiinnityskivut ovat suuremmat silloin. Sen olen huomannut, että tämä vaiva juoksuttaa vessassa aika tiuhaan, mutta helpottaa siinä vaiheessa kun on noussut enemmän jo eteen.

Matsulalle
iso voiman hali, tiedän miltä sinusta tuntuu, kun jouduin itse kokemaan tuon saman ennen joulua. Nyt vain pitää toivoa sinulle miljoonia tarrasukkia, jotta kaikki menisikin hyvin.

Hiusten lähdöstä joku kyseli. Minulla on ensimmäisen raskauden myötä hiukset muuttuneet kiharoiksi ja nyt näyttää menenvän entistä enemmän kiharalle.

Pahaa oloa saa kyllä potea pitkin vuorokautta ja mikä kurjinta niin yölläkin joutuu heräämän pahan olon vuoksi.

Leppoisaa viikonloppua kaikille :flower: :hug:
 
Matsalu pyysi kertomaan lisää minun keskenmenosta ennen joulua. Käytiin ultrassa vko 7+3 ja masuasukki oli silloin jäänyt jälkeen jo päivistä, mutta pikku sydän löi kyllä ahkeraan. Viikolla 9+5 todettiin ettei pikku sydän enää jaksanutkaan lyödä vaan oli nukahtanut pois. Shokki oli kyllä tosi kova sillä pikku asukki oli tosi odotettu, lääkäreiden kanssa asiasta puhuttiin ja todettiin vain että asialle ei voitu itse mitään. Nyt kyllä on selvinnyt että minun oma perus sairaus olikin silloin niin aktiivinen että se esti pikku ihmisen selviämisen minun masussa. Tunne on hirveä, kun joutuu odottamaan mitä tulevan pitää ja sitä tuskaa ei oikeastaan helpota mikään muu kuin aika. Minä kuitenkin toivon, että meistä täällä tammikuisissa ei joudu KUKAAN kokemaan moista vaan päästäisiin onnellisesti synnärille kaikki ja siltä nyyttejen kanssa kotiin.

Minä olenkin päässyt jo kolmesti ultraan tämän alkuraskauden kanssa ja eilen lääkäri löysi hematooman mikä nyt sitten vuotaa, mutta sehän ei ole onneksi vaaraksi kun on kalvojen välissä eikä kohdussa. Kyllä tämä alkuaika on aika rankkaa, kun saa koko ajan pelätä miten käy. Toisaalta pitää vain jaksaa uskoa, että eihän aina voi käydä huonosti ja jos käy niin sille ei voi itse mitään.

Onko kenelläkään siitä Meri Oulun neuvolasta kokemusta?

Joku on kysellyt millon kerrotaan muille raskaudesta? Meillä ekaluokkalainen huomasi, että äippä syö raskaus vitamiineja ja on nyt ihan varma, että kyllä meille vaavi tulee. Olen vaiennut kuin muuri asiasta. Anoppi kans arvasi kun yökin koko ajan ja väsymys vaivaa. Meillä on häät 14.6 ja kyllähän siellä varmaan osa suvusta arvaa, kun morsian ei nauti alkoholia. Tuo hää hässäkkä onneksi siirtää ajatuksia tästä raskaudesta pois.

Milloin teillä muilla jotka ovat olleet aiemmin raskaana on alkaneet masut näkyä? Minulla oli ensimmäisessä raskaudessa epätoivo vallata, kun masua ei tuntunut tulevan lainkaan vaikka olen muutenkin hoikka ja pieni. Jotenkin olisi niin ihanaa saada se oikea vaavimasu =)

No huh huh kylläpä tuli taas luritus.
 
Katsoin laskureista, niin la tulisi jonnekin 23.1. tienoille!! Haluaisin kysyä teiltä, että tiedättek tällaisesta mmitään.. minulla on ollut selkäkipuja muutaman vuoden.. vasta siis oon plussannu ja pelottaa nää selkäkivut. Vasta olen päätellyt niiden osittain johtuvan sisänpäin kääntyneestä häntäluusta.. toivon, että vauva kasvaessaan sen suoristas, mutta voi olla että ei ja se on sitten varmasti synnytyksessä tiellä! Murtuu tai jotain... No, tämä on pelkoa, mutta sietämättömien selkäkipujen kanssa oon vuosia jo palloillu lekurilta toiselle ja en oo saau apua.. on toki pieni pullistumaki todettu ym. mutta luulen et kaikki johtuu häntäluun virheasennosta. Osaako kukaan sanoo, onko jollakin tällaista huomattu/ hoidettu?
 

Yhteistyössä