TAMMIKUUN TOIVOT 2009 <3

Matsalu suuri :hug: toivotaan parasta!!!!!

Hemuli08 onnea teille tuleviin häihin :flower: sattupas hyvin,meilläki on pian häät :) en uskalla täälä päivää sanoa,jos joku tuttu näkee :whistle: etten jää kiinni :D mutta oon kans miettinyt tuota juomispuolta että kuinkahan porukka ihmettelee kun morsian ottaa alkumaljanki alkoholittoman B) hih en haluais vielä kertoa kaikille kuitenkaan....saa nyt nähä keksinkö jonku hyvän syyn olla juomatta tippaakaan :D mä kun en uskalla ottaa yhtään....ei tuo viinapää oo mikään hyvä muutenkaan ja oon noudattanut nollalinjaa raskaana ollessa.

 
Onko muita, joilla em. selkäongelmia jo ennen raskautta? Entäs muita, jotka nyt taistelee tupakkaa vastaan. Tämä tuleva on esikoiseni ja olen tupakoinut 10 vuotta... vaikeaa tämä tupakoimattomuus... En ole silti polttanut plussan jälkeen..
 
Te, joilla oli huoli oireiden puuttumisesta, niin ovatko alkaneet jo? Täällä ei vieläkään oireita (mitä nyt ehkä hiukan rintoja pingottaa ja aristaa..ja vatsakipuja) Kohta kyllä jo vallan toivoton olo, että tuliko tästä sittenkään mitään.
 
haidi84 Mulla on ollut useita vuosia selkä ongelmia. Välilevyissä rappeumaa ja yksi välilevyn luiskahdus. Edellinen raskaus meni silti ihan hyvin, töissäkin pystyin olemaan melko pitkään, saikulle jäin kuukautta enne ä-loman alkua.
Tupakoinnista, itse poltin n. 13 vuotta tupakkaa ja tosi paljon poltinkin 1½-2 toppaa päivässä. 4 vuotta sitten,kun jäin odottamaan tyttöä niin lopetin tupakoinnin jo kun alettiin vauvaa alulle yrittämään. Ja tosi helposti onnistui tällaiselta nikotinistilta, nyt olen ollut 4 vuotta polttamatta ja ei tee todellakaan missään tilanteessa, edes viihteellä mieli tupakkaa. Tosin kun lopetin polttamisen, niin korvasin tupakoinnin syömisellä.....ja ihan kivasti tulikin painoa edllisessä raskaudessa :ashamed: nyt pitää yrittää pitää joku tolkku tuossa syömisessä.

Omista oireista, väsyttää tosi paljon, ei muuta, välillä nippasee vielä mahasta, mut ei niin pahasti kun aikaisemmin.
 
pikkuvadelma: Mulla ei ainakaan ole pahoinvointia ollut... tai on ollut äklöoloa, mutta en ole oksentanut :( Heh, hassua toivoa oksentamista! :D Mutta toisaalta jonkun laskurin mukaan mulla ois menossa vasta 5+5, että jos se paha olo tulee sitten myöhemmin.. ja jostain luin, että on myös ihan normaalia, että sitä ei tule?

Muuten on ollut kyllä väsymystä ihan 24/7, viime yönä nukuin 12h ja siltikin haukotuttaa.. |O Mahassa myös välillä jonkinlaisia tuntemuksia, minkaanlaisia verenvuotoja ei ole onneksi ollut. Rinnat turvoksissa & arat. Ja kovasti palelee, kun lämmöt koholla... että onneksi on edes jotain oireita! Ois vaan niin kiva tietää nyt ja heti, onko masussa elämää... mutta ultraan yli 3vkoa aikaa! Ois ihan kauheata, jos masussa ei ois mitään... nyt jo toiveet niiiiin korkealla. Mutta täytyy ajatella positiivisesti, että kaikki kunnossa.

Kerrotaan ehkä sitten raskaudesta, kun ultra ohite... mun vanhemmat jo tietää ja sisko sekä muutama ihminen töistä. Onko totta, että keskenmeno riski pienenee vkon 10 jälkeen? Jostain luin tällasta... aiemmin oon luullu, että se ois vko 12.

~ Pearl 6+1 :heart:
 
Heips kaikille, uusille tervetuloa. Matsalu ison iso :hug: ja toivotaan ja pidetään peukkuja, ettäpä pieni jaksaisi kasvaa siellä masussa ja tammikuussa saisit hänet syliisi!!!

Hiukan mulla hirvittää, koska aina välillä tulee vieläkin rusehtavaa valkkarin oloista pikkuhousuihin...Ei auta kuin odotella torstaita 29.5, jolloin olisi se ultra.

).( täälläkään ei juuri oireita ole. Rinnat on pinkeänä ja varsinkin yön jälkeen ne on niin arat, että jopa käveleminen sattuu. Mutta pahoja oloja yms. ei ole. Väsymys vaivaa aina alkuillasta ja jostakin kumman syystä heräilen aamuisin suht varhain. Mulla ei ole noita vatsakipujakaan ja välillä sitä ajattelee, että liekö sitä edes on raskaana....
Iso-sisko aina rauhoittelee, että ei hänelläkään ollu nuoremman lapsen kanssa pahaa oloa, vaikka esikon kanssa oksensi käytännössä ekat 3 kk:tta. Hänellä tuo nuorempi on poika, ja tuttujen raskauksista muistelen, että poikien kohdalla oireet on olleet aina vähäisempiä kuin tyttöjen kanssa.
haidi84 minä myös taistelen tupakkaa vastaan...Polttanut olen viimeiset 15 vuotta ja aiemmat tupakkilakot on tyssänny heti alkuunsa. Muutamassa päivässä aikasemmin on tullu ihan hirveät viekkarit, mutta nyt ei ole ollut päänsärkyä, hermostuneisuutta ym. viekkareita. Yllättävän helposti tämä on onnistunut, ja plussan jälkeen (11.5) en ole polttanut kuin vain pari tupakkaa.
 
Kiitos vielä kerran kaikille halauksista ja rohkaisusta.

Hemuli, sulla kai kävi siis ennen joulua niin, että syke oli ekassa ultrassa ihan hyvä, mutta seuraavassa ei sitten mitään ollut nähtävissä. Mutta kun koko internetin avaruudesta ei tunnu löytyvän ketään, jolle lääkäri olisi puhunut heikosta sykkeestä ekassa ultrassa ja antanut alkiolle saman tien kuolemantuomion. En ymmärrä, mistä voi olla kysymys.

Olisi tietysti pitänyt lääkärin vastaanotolla kysyä tarkemmin, mutta kun kuulin, miten asiat olivat, en kyennyt ajattelemaan järkevästi. Mielessä oli vain, että äkkiä pois tästä huoneesta!

Olen ilmeisesti aika paniikissa, vaikka päälle päin ihan rauhallinen. Yöllä en juuri saanut nukuttua. Ajattelen varmaan jotenkin alitajuisesti, että jos pysyn valeilla ja valvon sitä pientä koko ajan, hän voi selvitä hengissä.

Joku kyseli keskenmenoriskistä. Minäkin olen lukenut, että nimenomaan 10 vk jälkeen riski pienenee selvästi. Ennenhän sitä puhuttiin kolmesta kuukaudesta, ehkä aikarajat ovat nyt tarkentuneet.
 
http://www.tekay.fi/index.php?option=com_content&task=view&id=20&Itemid=66

Tuolta löytyy tilastotietoa keskenmenoriskeistä. Ihan mielenkiintoista... Kun jaksais vaan pysyä positiivisena tai vaikka olla KOKO ajan ajattelematta asiaa....
 
Alkuperäinen kirjoittaja Matsalu:
Huonoja uutisia. Minullakin sitten pinna petti vuotojen kanssa ja kävimme tänään lääkärissä. Ultrassa löytyi kohdusta viikkoja (6+5) vastaava sikiö ja pieni sykekin näkyi, mutta se oli viikkoihin nähden aivan liian heikko. Lääkärin mukaan tilanne ei ole aivan toivoton, mutta todennäköisesti raskaus menee kesken. Taisi olla aika varma asiastaan, kun noinkin paljon sanoi.

Uusi ultra on viikon päästä torstaina. Jos kova vuoto ja kipu alkavat, tietää keskenmenon tulleen. Mutta yhtä hyvin voi käydä niin, että Santeri alkio kuolee kaikessa hiljaisuudessa niin että minä en tiedä mitään. Ainoa lohtu on se, että hän itsekään ei vielä pysty tuntemaan eikä tietämään mitään.

Tunnelmat ovat nyt meillä tietysti aika ahdistuneet. Mielissämme on 99% realismia, 1% toivoa.
Kamala tilanne sulla. :hug: Ihmetyttää tuo lääkärin kommentti, mitä on sinulle sanonut. Ja jotenkin erikoista, sillä itse kävin keskiviikkona ultrassa, jolloin oli kasassa päiviä 6+2, eikä lääkäri meinannut ensin saada mitään alkiokaikua näkyviin, mutta suurentamalla näyttöä ja anturia kääntämällä löysi pienen hytkyvän möykyn. Sanoi että se syke ei välttämättä vielä edellisenä päivänä olisi näkynyt, oli niin pientä vielä, mutta vastasi ihan tarpeeksi hyvin viikkoja. Ja se syke todella oli paljon vaimeampi, ku kolmisen vuotta sitten viikolla 7+3. Niin siis erikoista se, että sulla ja mulla oli pari päivää eroa raskauden kestossa, mutta sun lääkäri oli noin masentavan kuulonen.

Jotkut osaavat muutenkin olla niin kannustavia kommenteissaan. En tuu koskaan unohtamaan sitä kätilön kommenttia kättärillä edellisessä raskaudessa, kun vauvalla oli niskaturvotusta ja saatiin lähete lapsivesitutkimukseen. Kysyin häneltä, että voiko lapsi silti olla kunnossa, vaikka turvotusta onkin (eikä edes paljoa), niin hän sitten tympeenä vastasi "no, on joskus joku syntynyt terveenäkin". Ei ne aina ajattele mitä sanovat, tai miten.

Yritähän jaksella! Mä täällä kärvistelen väsymyksen ja pahoinvoinnin kanssa. Ja viikkoja nyt siis 6+5
 
No nyt on tosissaan saapunut väsymys meillekin! Kolmatta päivää väsyttää ja tänään oli pakko ottaa päikkärit. Olin illalla töissä muutaman tunnin ja meinasin nukahtaa pystyyn...sama ongelma on autoa ajaessa ja siinä koenkin sen vähän ongelmalliseksi.

Tänään on ollut hieman paha olo, sellainen ällötys, mutta ei toistaiseksi mitään oksentelua.

Kiva kun oireet tulivat, mutta nyt seuraavaksi odotan oireiden menoa.

Millä viikoilla aikaisemmissa raskauksissanne on pahoinvointi loppunut?

Sef 5+3
 
Matsalu :hug: :hug: .
Uudet tervetuloa :flower: .
(.) Hiljaiseloa oon vietelly. Oon kyllä lukemassa käynyt mutten ole jaksanut hurjemmin kommentoida. Oon ollut hyvin ahkera tänään. Oon siivonnut ja käynuyt pitkällä kävelylenkillä. Käytiin cityssä kaupoilla ja sukulaisissa. Oon nukkunut kahdet päikkärit ja pesin kaksi koneellista pyykkiä. HYVÄ MINÄ! :saint: . Nyt vois mennä koisimaan. En mä jaksa euroviisuja kattoo. Aamulla näkee teksti-tv:stä monnenneksi teräsbetoni itsensä luritteli. Nälkä vaivaa koko ajan, täytyis vissiin taas syödä.
Hyvää yötä kaikille :wave: .
 
Anteeksi,kun tuppaan.
Pakko käydä teijän ketjussa fiilistelemässä, ite sain tasan vuosi sitten tietää raskaudestani..
Nyt meillä on 4 kuukautinen poika =)

SEF: vastaan sulle, että mulla pahoinvointi kesti rv 24 asti ja siis oksensin sekä illalla että aamulla. Kyllä se siitä.

ONNEA KAIKILLE
:hug: :hug:
 
Tasku Venus
Alkuperäinen kirjoittaja tyttönen:
Anteeksi,kun tuppaan.
Pakko käydä teijän ketjussa fiilistelemässä, ite sain tasan vuosi sitten tietää raskaudestani..
Nyt meillä on 4 kuukautinen poika =)

SEF: vastaan sulle, että mulla pahoinvointi kesti rv 24 asti ja siis oksensin sekä illalla että aamulla. Kyllä se siitä.

ONNEA KAIKILLE
:hug: :hug:
oikeesti? rv 24? :eek: Hirveen pitkään! :x
 
Ihana kuvotus on saapunut tännekin. Se vaan ei ole aamupahoinvointia vaan ruoan jälkeen tulevaa pahoinvointia. Ja tää väsymys, siis joko on pakko nukkua päivkärit tai viimeistään yhdeksältä oon nukkumassa... Esikon aikana mulla ei ollut mitään oireita alkuraskaudessa ja viimeisellä kolmannella vain hempan lasku ja turvotus. Haluu saman setin nyt.

Mun tekisi niin mieli kertoa omalle perheelle ja esikolla raskaudesta, mutta mullakin takaraivossa kolkuttaa toi 12 viikon raja. Esikon suukin on jo nyt räpättänyt hän hän saa pikkuveljen, vaikkei siis vielä tiedä =)

Tupakoinnista: Mä ehdin polttaa ennen esikkoa 7 vuotta. mutta kun tieto pallerosta tuli, niin tupakat lenti roskiin. Helppoa sen pitäisi ola kun ajattelet vain pikkuista. Tai no mulla on tahdonvoimaa kahden edestä :xmas:

Matsulalle :hug: Toivotaan, että pikkuinen olisi taistelija :)

Aminohappo ja Kuutti 7+0
 
Mun vaan nukuttaa ja äklöttää :x

Miten ihmeessä mä jaksan painaa duunia...loma alkaa vasta heinäkuussa? Ja miten ihmeessä mä jaksan järkätä ne häät :|

Mun pahaan oloon helpottaa syöminen. Mutta jos mä syön koko ajan (niin olen nyt pari päivää tehnyt) niin mä näytän kohta norsulta :'(

Voi perkuleen perkule. Nyt vaan toivon, että vauvalla kaikki hyvin, etten joudu turhaan "kärsimään".

Tupakoinnista
sen verran, että ennen esikkoa poltin useamman vuoden 2 askia päivässä...lopetin plussatestiin. Aloitin tupakoinnin uudelleen, kun imetys oli ohi ja lopetin 2006 marraskuussa, koska mulle vilauteltiin astmadiagnoosia.

Vauvauutisen olen kertonut kaikille tuntemilleni ihmisille...multa ei oikeen tuo salassapito onnistu :LOL:

Sef 5+4
 
Muffelo
Matsalulle halit!! Toivottavasti pikkuinen selviää kuitenkin masussa! :hug:

Mä en koskaan näytä pääsevän tänne kaksplussalle, mutta muilla on näköjään auenneet sivut, kun tekstiäkin on tullut. Kummallista, miksi mulla ei tahdo aueta... :/

Tänne on kanssa saapunut se ihanainen pahoinvointi, kestää noin kahteen päivällä alkaen aamusta. Edellisessä raskaudessa mulla oli iltapahoinvointi ja spontaani oksentelu raskausviikolle 20+ ja ensimmäisestä taas ympärivuorokautinen huonotos ja satunnainen oksentelu. Nytkin on vain huonotusta, eli oksentaa ei ole onneksi tarvinnut-vielä.

Jasminette taitaa odotella samaa päivää kuin minä eli ensi viikon torstaita ja ultraa :heart:

Meillä oli tuo mies lipasauttanut vauvauutista ilmoille, joten jokunen tuttu näyttäis nyt tietävän ja tod. näk. koko tuttavapiiri siis muutamassa viikossa, kun tällaiset salaisuudet tuppaavat lipsumaan monelta, veikkaisin... :whistle:

Nyt täytyy mennä laittamaan kotia kuntoon, toivottavasti pääsen taas sivuille jatkossakin...

Muffelo ja masukki 6+5
 
Alkuperäinen kirjoittaja pikkuvadelma:
Te, joilla oli huoli oireiden puuttumisesta, niin ovatko alkaneet jo? Täällä ei vieläkään oireita (mitä nyt ehkä hiukan rintoja pingottaa ja aristaa..ja vatsakipuja) Kohta kyllä jo vallan toivoton olo, että tuliko tästä sittenkään mitään.
Minulla oli ihan oireeton. Viime viikko olikin aivan kauhea kun alkoi pahoinvointi, nyt vähän parempi olo kun silloin.
 
Matsalu :hug:

Minulla kesti ekassa raskaudessa eli tytöstä pahoinvointi 12viikolle ja joka päivä ei huono olo ollut, mutta ruoka ei kyllä silti maistunut tuonne 12 viikolle asti hyvin. Toisesta eli pojasta kesti 16 viikolle asti ja paha olo oli joka päivä ja ruokahaluttomuus myös samoille viikoille ja molemmista raskauksista tuli oksennettua muutamia kertoja.

Jauheliha oli molemmisssa raskauksissa sellainen, että sitä ei pystynyt syömään senkään jälkeen kunnolla, kun pahat olot oli ohi ja vielä synnytyksien jälkeenkin muutaman kuukauden ei mennyt oikein kunnolla vielä alas, saas nähdä tuleeko nyt sama.

Nyt tänään on ollut vähän huonoa oloa, mutta voi johtua tästä flunssastakin.
 
tuo pahoinvointi on kyllä aika raskasta ensimmäistä odottaessa oli 16 viikolle ja laihdin sillon 5kg. toistakun odotin oksensin n.3kertaa ja se oli siinä. saas nähä miten nyt käy väsymystä on ollut välillä nukun päikkärit,mut ei kyl meinaa keritä nukkua ku lastenkaa touhuaa. prinsessa-keisari ja toivo 4+5
 
Täälläkään ei kovin hyviä uutisia... Tuhruttelu siis alkoi viime maanantaina ja jatkunut siitä koko ajan. Nyt vain loppuviikko (pe-) ollut enemmän menkkamaisia kipuja ja vuoto enemmän verta. Ei kuitenkaan ihan yhtä runsasta kuin menkkojen aikaan. Mutta tuntuu siis ihan siltä, kuin menkat olisi menossa, ja jos en olisi raskaana (jos enää olen) niin nyt menkat olisikin.

Eli olen aika paljolti kanssa linjalla 99% realismia, 1% toivoa.

Huomenna mulla eka neuvola. Olin tässä usean päivän reissussa eikä tullut sinne soiteltua, mutta huomisella käynnillä ehkä saa mieleni joko rauhoittumaan tai sitten ihan muuta. Tuskin ultraa... Mutta näyttää paljolti siltä, että pakko on jostakin vahvistus saada asiaan. Mutta sanotaan, että aika "ei raskaana" olo tässä on.

On kyllä aika kova paikka jos tässä nyt kävi aivan toisin kuin haaveiltiin :(
 
:hug: vuotojen kans kärvistelijoille!! on ne niin ikäviä juttuja....mutta viimeseen asti täytyy toivoa parasta.

oireita ei ny niin kummosia oo vieläkään ilmaantunut. sillä täs välillä unohtaakin olevansa raskaana :) lievää väsymystä ja nyt mua ällöttää kun oon juonut kahvia niin paljon tänään :x mahassa aivan poreilee ja yököttää ajatuskin kahvista! pitäis vissiin alkaa rajottamaan muutenki tota kahvin juontia....eihän sitä suositella niin montaa kuppia päivässä juotavan.

nyt täytyykin mennä kattelemaan jotain iltapalaa,jos sais jotain syödyksi :p on kyllä vähän semmonen olo ollu ettei tee mitään mieli :eek: tää on sinänsä outoa sillä kahessa edellisessä raskaudessa mun ruokahalut on ollu mitä mainioimmat :D toisaalta ihan kiva,jos himot pysyis kurissa sillä tällä kertaa en ajatellut hankkia ihan niin paljon raskauskiloja mitä edellisissä :whistle:
 
Tsemppiä kaikille ikävistä vuodoista kärsiville! Pidetään lippu korkealla... Mulla on ollut kyllä mielenkiintoinen viikko, siitä lähtien kun sain tietää olevani raskaana. Mies sanookin, että mun raskausoireet voi lukea suoraan kirjasta. Kaikkea siis löytyy... Isommat liivit haettiin tänään ja hirmuinen kuvotus ollut koko päivän. Toivottavasti vain vaavi voi hyvin. Ajateltiin mennä varhaisultraan. Onko kenelläkään kokemuksia Riihimäen tai Hämeenlinnan yksityisultrista?
 
Heips pitkästäaikaa taas :)

pikkuvadelma: Täällä oireettomuus loppui kuin seinään.. :LOL:
Nyt on monena päivänä ollu niin että heti jos on vähän pitempään syömättä niin tulee pahaolo ja oksettaa.. Pitäs vähän väliä napostella jotain niin olo pysys hyvänä.

Ensimmäisessä raskaudessa kärsin niin voimakkaasta pahoinvoinnista että jouduin kolmeksi päiväksi tiputukseen. :$ En muista kuinka kauan pahoinvointia jatkui vielä sen jälkeen mutta pitkältäajalta se tuntui :D Naurattaa vieläkin kun muistelee tuota "tiputusreissua".. ensimmäinen ruoka mitä minulle siellä tarjottiin oli uunimakkaraa juustolla ja muusilla.. Jotenkin kummasti jäi tuo annos syömättä.. :p
Olo sitten alkoi hieman helpottaa kun pyysin hoitajilta ruisleipää ja niitä kun popsin niin alko olokin paranemaan..ainakin hetkellisesti.. :D
Täytyy nyt vain toivoa ettei tämä pahaolo tästä kamalasti pahene..

Väsyttävä olokin jatkuu aina vain.. Olen nukkunut vähän väliä koko viikonlopun ajan.
:whistle:

Hennuliinizu ja masuasukki 6+0

 
Anmaria79
Alkuperäinen kirjoittaja pikkuvadelma:
Te, joilla oli huoli oireiden puuttumisesta, niin ovatko alkaneet jo? Täällä ei vieläkään oireita (mitä nyt ehkä hiukan rintoja pingottaa ja aristaa..ja vatsakipuja) Kohta kyllä jo vallan toivoton olo, että tuliko tästä sittenkään mitään.
Hiukan on oireet lisääntyny, vaikka ei vieläkään pahoinvointia niin kuin tytöstä aikanaan. Tänään alkoi rintoja hieman aristaa ja väsymys on valtava. Myös äkilliset hermostumiset on arkipäivää edelleen. Hassua, kun maha on jo turvonnut niin ettei enää normaalilta näytä. Pitääkin nyt illalla jo miettiä, mihin housuihin huomiseksi työpäiväksi mahtuu. Ja täytyy muistaa käydä ostamassa niitä vitamiineja.
 
Lakta, ainakin täällä pk-seudulla pääsee ilman lähetettäkin naistentautien päivystykseen, jos on vuotoja ja kipuja. Siellä ultrataan. Jos menet neuvolaan, voit sieltä pyytää lähetteenkin.

Tuskin tämä lohduttaa, mutta tiedän kumminkin tasan tarkkaan, miltä sinusta tuntuu. Voimia!
 

Yhteistyössä