TAMMIKUUN TOIVOT 2009 <3

Lakta :hug: ja pahoittelut suuresta menetyksestä, kimpaleesta!!! Ja yhdyn Matsalun ajatukseen siitä, että reipaana on hyvä olla, mutta surulle on myös annettava tilaa.

Chamorphis onnittelut plussasta ja tervetuloa :flower:

).( Mulle lääkäri soitti aamusta, ja perui sen torstaisen ultra ajan. Uusi aika siirtyi tiistaille 3.6. Miten jaksaa odottaa siihen asti??? Tuohon torstaihinkin olisi ollut liikaa aikaa. Tämä raskaus pyörii kyllä tosi paljon alitajunnassa ja siihen liittyvät pelotkin. Viime yönä näin unta, että kävin siinä ultrassa, eikä sieltä löytynyt sykettä, eikä koko vauvelia. Aamulla heräsin siihen, että itkin.
Joinakin öinä näen unta tuplista ja siitä että olen äiti. Ottaa tämä kyllä voimille...
Edelleenkään ei hirveitä oireita ole ja nyt alkoikin sitten mietityttää, että eiköhän se mullakaan se istukka pelitä kunnolla, jos se siihen pahoinvointiin liittyy???
 
Laktalle ja Matsalulle isot :hug: , voimia!!

runttipulla: Minä myös olen useampaan kertaan jo pohtinut tuota hiusten värjäämis-asiaa, ja ajattelin että ainakin nyt kesän aikana käyn noin 2 kertaa värjäyttämässä, kun on niin paljon juhlia ym. tiedossa että saisi tukkakin olla kondiksessa! :D

).(: Kiirus viikonloppu takana, töissä ollessa meni enkä edes koneen äärelle jaksanut raahautua kun töistä kotiuduin. Muuten aika oireetonta oloa, ainoastaan tissit on tosi arat olleet monta päivää, sekä useamman kerran päivässä on tullut öklöttävä olo (mutta kertaakaan en vielä ole oksentanut) syönnin päälle. Niin, ja kyllähän tuo väsyttää, lauantaina hierojalta tullessani menin sohvalle tv:tä katsomaan ja olin sitten nukahtanut ja nukkunut melkein 3 tuntia, heräsin kun mies tuli kavereiden raksalta kotiin! :eek: |O Niin ja nälkähän tuo on kanssa usein, parin tunnin välein saa olla jääkaapilla jotain ottamassa... :saint:

Onhan noita oireita vaan kummasti kun alkoi mustaa valkoisella niitä lukemaan....jotenkin ne vain tuntuu niin pieniltä oireilta kun niitä päässään pyörittelee.

Soitin muuten tänä aamuna HUS:in johonkin palveluun, jossa kätilö vastaili raskauteen ja odotukseen liittyviin kysymyksiin, liittyen esim. erilaisiin rajoituksiin (kuten minulla töissä infektiot jne.) sekä lääkkeiden turvalliseen käyttöön. Puhelimessa oli mahtavan symppis kätilö, jonka kanssa oli tosi helppo jutella. Eli jos jollakin on jotain tuollaisia asioita mielen päällä, niin suosittelen sinne soittamista.

-Sirpula ja Pikkuinen rv 6+3 :heart: -
 
Sirpula: Ootko kanssa hoitoalalla? Itse olen ja töissä vuodeosastolla, missä tosi raskaita hoidettavia :/ Nähtäväksi jää, kuinka pitkälle sitä jaksaa töissä painaa, kun jo ihan ilman raskauttakin oon välillä työpäivän jälkeen fyysisesti enemmän kuin puhki. Onneksi nyt on tämä 3vkon kesäloma, sattui tosi hyvään aikaan kyllä! :)

Mietin kanssa just yks päivä tuota infektio- potilaiden hoitoa, että voiko huoletta hoitaa.. meillä 1 mrsa ja muutama esbl. Potilaat ovat tulleet siis näiden infektioiden kantajina, ei ole onneksi os:lla mitenkään riehunut/ sieltä kukaan sitä saanut. Minkaslaisia vastauksia sait? :)

jasminette: Etsiskelin vähän lisää netistä tietoa tuosta, että ei ole pahoinvointia raskausaikana ja ilmeisesti se on ihan normaalia! :) Itellä aina tulee syönnin jälkeen vähän paha olo ja sitten iltaisin(!) on jotenkin kuvottava olo :$ Mutta ei ole oksentelua siis ollut!

~ Pearl 6+3
 

Tervehdys kaikille!

Laktalle voimia. :flower:

En ole ihan varma itekään millon oon viimeksi kirjotellu, mutta aikaa siitä taitaa olla.
Käytiin viikko sitten varhaisultrassa ja siellä se meiän hippu oli ja sydän löi :heart:
Kyllä helpotti :)
Huomena olis eka neuvola ja np-ultrakin noin kolmen viikon päähän pitäs varata.
Koko ajan pitää jotain napostella, onneksi pääosin hedelmiä ja mehua. Nälkää ei
saa päästää yllättämään, muuten on piru irti :D

Rinnat on täälläkin etekin yön jälkeen todella arat ja välillä vihloo vatsaa kovasti. Semmosia nopeita kovia vihlaisuja. Myös menkkamaisia mahatuntemuksia ollut. Ja mehujäät ja pillimehut on kova sana =)

Aurinkoista pian alkavaa kesäkuuta kaikille :)
Nipsuliina83 ja Hippu 8+4
 
pearl84 Minä olen hoitoalalla, kysyinkin tuossa muutama päivä sitten ihan omassa ketjussaan, saako raskaana oleva hoitaa VRE, ESBL potilaita, ja kyllä saa, kunhan vain muistaa normaalit suoja käytännöt. Itse työskentelen kotihoidossa ja meillä muutama ESBL tapaus ja yksi VRE. Käsidesi kulkee koko ajan mukana ja sitä kyllä käytän ihan reippaasti, varsinkin kotihoidossa tuo käsihygienian noudattaminen näyttää osalla hoitajista olevan vähän niin ja näin.....
Mutta kylläpä tulee usein mietittyä, että toivottavasti ei töistä mitään pissapöpöjä saa mukaansa. Mulla oli edellisessä raskaudessa toistuva VTI ja siihen sitten söinkin estolääkettä koko raskauden ajan. Toivottavasti nyt ei sama toistu, kovasti yritän karpalomehua lipittää, josko auttaisi asiaa.
Mut nyt untenmaille, kun yllättäen taas kerran väsyttää niin vietävästi.
 
Iltaa..

Tääl o syöty öö vko verra ladyvita plussia...

pikasesti on...olo ollu ihan jees...tänää ollu nälkäpäivä....vois syyä jatkuvasti jotain...siit ehkä johtuu se et ei huonoo oloo ooo...ollu tänää.väsyttäny...hmmh...ja silleen tortai..tulis jo torstai...pääsis neuvolaan.Välil tuntuu et ei oo ollenkaa raskaana..ja välil sit taas nii paljo et hmmh...nooh..to näkee tilnateen miltä se näyttää...toivotaan et hyvältä..

daizz ja sydänkäpynen 7+6
 
Pearl minä olen sosiaalialalla töissä ja meillä on asiakkaissa VRE- positiivinen ja ainakin meillä on suositeltu näiden asiakaspaikkojen välttämistä raskauden aikana. Meillä on ollut töissä oikea vauvabumi, viisi ollut raskaana ja kaksi on nyt saanut vauvat turvallisesti ulos.

Laktalle iso :hug: ja voimia niitähän sinä nyt tarvitset.

Joku kysyi niistä vitamiineista. Itse olen syönyt Multivita raskausvitamiineja alusta asti.

Pahaa oloa on kyllä täällä piisannut ihan riittämiin. Avuksi olen huomannut hedelmien syömisen parin tunnin välein. Rinnat ovat kipeät ja kuppikoko on muuttunut yhdellä numerolla, mietinkin että mitenhän valtaisat rinnat on sitten kun masuasukki on rinnalla oikeasti. Ensimmäisessä raskaudessa olin aikamoinen näky, painoa oli vajaat 60 kg lopussa ja rinnat olivat kokoa F, sama taitaa olla taas edessä.

Onko vatsan turvotus kovinkin yleistä näin alkurakkaudessa? Iltaisin huomaan masun olevan aina turoksissa.

Hyvää alkanutta viikkoa kaikille =) :flower:
 
Niiskunen
Moi kaikille!
Mä taidan liittyä tähän pinoon. Laskettu aika kyllä menee helmikuun ekalle päivälle, mutta kun mulla on edessä keisarileikkaus niin se osuis varmaan 19.1.09 tienoille. Eilen tein plussatestin. Niin ja kolmatta odotellaan ja sairaalana KOS. (jos vaan kaikki menee hyvin)
Nelivuotias poika eilen aamulla totesi, että äiti sun mahassa on varmaan vauva. Pitihän sitä sitten testi tehdä ja oikeassahan tuo oli. Jotain noidan vaistoja sillä taitaa olla. :)
Mitään oireita mulla ei oikeestaan ole. Mitä nyt pissalla juoksemista.
Nyt ipanoita nukuttelemaan, jotta jaksaa alkaa järjestelemään nuoremman ensimmäisiä synttäreitä. :)

Niiskunen ja matkalainen 4+0
 
Chamorphis
Mulla on kans ihan sairaan kipeet rinnat aamuisin varsinkin. Silloin on hyvä kun on rintsikat, et en tiedä pitäskö ruveta nukkuun rintsikoiden kans. Mahaa vihlasee välillä niin ilkeesti, kohtu venyy ja paukkuu ilmeisen kivasti! :D Välillä tuntuu, että en oikeesti oo ees raskaana, mutta plussa oli kyllä niin vahva ja oireet muutenkin. Onnex pahaa oloa ei vielä hirveesti ole. Laskeskelin tos ite lasketun ajan kun netin laskurit antaa kaikki eri päivän. Eli mulle sais laittaa lasketuksi ajaksi 22.1. Pitäs olla varmaan sinnepäin ainakin.
Vitamiineista... Oon syönyt jo muutaman kuukauden ajan Multivita Balancea. Niissä on maitohappobakteereita samas tabus.

Chamorphis ja Nasu 5+5
 
ARGH!!!! :x
Siis...olen taatusti ensimmäinen äiti,joka saa kunnian kuolla öklötykseen :(
Pari pvä:ää ollu jo ihan ok olo ja 1,5 tuntia sitten iski taas salaman voimalla.
Melkein itkua väänsin sängyllä ja söin hissukseen nuudeleita..TULISIA...nyt närästää :ashamed:
Suihkussa käynti vähän helpotti oloa mutta melkonen raato miestä odottaa,kun töistä kotiutuu...
Olen lukenut vanhoja pväkirjojani ja ed. raskauksissa ei ole tällaista ollut.
Minkähänlaisen vintiön tuo mies on mun sisälle pykännyt?!? :LOL:
Tai sitten ikä tekee jo tepposet ;)
Ed. lapset tein 20 v. molemmin puolin,niin täytyyhän sitä varmaan ymmärtää,ettei 3-kymppisen kroppa siedä näitä asioita samalla lailla :kieh:

Pikku Otus 7+0 :heart:
 
Hei kaikille, en ole kirjoittanut piiiitkään aikaan, mutta ahkerasti olen lukenut teidän juttuja:) Joku kyseli hiusten lähdöstä..Itse olen ihmetellyt kun tyyny on täynnä hiuksia ja muutenkin hiukset tuntuu jotenki ohuilta ja latteilta. Kamalaa, aattelin että kaljuuntuuko tässä:D Minun kaverit on sanonu että heillä on hiukset ollu raskauden ajan mahtavassa kunnossa, samaa en voi omalla kohdalla sanoa, ainakaan tässä vaiheessa.. Pitäs kait alkaa vitamiineja popsimaan!
Ensi viikolla eka neuvola, sitä tässä jännitän jo minkä väsymykseltä ja nälältä kerkiän:)
Hyviä vointeja kaikille:)!!
Minun tietoihin voi muutes lisätä 24v ja LPKS
Nena & Toukka 6+6
 
pearl, kirppunen ja hemuli: Joo, sos- ja terv. alalla minäkin! :wave: Vakituista paikkaa minulla toistaiseksi ei ole, vaan teen ns. keikkahommia palvelutaloon ja välillä myös lastensuojelun puolelle. Tänään kun soitin sinne HUS:ille, niin tosiaankin kätilö sanoi työskentelyn VRE-positiivistenkin (meillä on ko. töissä ) kanssa olevan turvallista, kun vain muistaa erittäin hyvän käsihygienian + normaalit asiaankuuluvat suojaukset (wc-reissulle essut jne.). Minua helpotti aivan suunnattomasti kuulla tuo, sillä olen jo vähän panikoinut että täytyykö minun jäädä ko. työpaikasta raskausajaksi kokonaan pois, kun VRE:tä esiintynyt niin monella asukkaalla. Jos yhtään epäilyttää mikä tahansa noihin asioihin liittyvä, niin kannattaa sinne soittaa ja varmistella asioita. Minusta oli niin ihana kyselläkin siltä kätilöltä kaikkea muutakin mieleen tullutta asiaa, kun hän oli niin selkeästi asiansa osaava ja vastaukset tulivat kuin suoraan apteekin hyllyltä! :D Jos haluatte, niin voin sen puh.nron antaa tännekin - löytyy kyllä myös netistä.

Ai niin, se kätilö kyseli myös minulta raskaudesta, kestosta, monesko lapsi tulossa jne. Ja lisäksi hän kysyi syönkö nyt vitamiineja/minkälainen ruokavalio, ja suositteli minun alkavan syömään MultiTabsin raskausvitamiinia entisen 1/pvä sijaan 2/pvä, sillä foolihappoa olisi tärkeä saada raskauden alkuvaiheessa maksimimäärä. Tässä siis samalla tuli minun vastaukseni prinsessa-keisarille! =)
 
Jaksamisia Laktalle :hug:

Juu tais tää olla ihan vatsatautia kun eilinen päivä meni sitten melkein 39 asteen kuumeessa sängyn pohjalla... Panadol autto ja nyt on kyllä jo ihan eri olo, onneks vielä tän ja huomisen saa levätä.

Onnea ja tervetuloa Niiskunen!

prinsessa-keisari: mä oon kans syöny Multitabs Raskausvitamiinia heti plussasta lähtien, aluks kaks päivässä mut nyt vaan yhen. Siinä ei oo a-vitamiinia.




 
tek
Osanottoni Laktalle :hug:

Mites teillä muilla tuon pahoinvoinnin kanssa, onko ollut aaltoilevaa? Itselläni oli vielä viime viikolla aamuisin huono olo ja viime viikonloppuna halailtiin sitten jo pönttöä useampaan kertaan. Nyt kuitenkin tuntuu että eilen ja tänään ei ole ollut pahastikaan huonoa oloa, ehkä iltapäivisin hieman. Myös palelu on selvästi vähentynyt. Pelottaa kun edellisen keskenmenon kohdalla ainoa oire oli juuri pahoinvoinnin ja palelemisen loppuminen. Meinaa olla vähän pahat fiilikset että onko taas käynyt samoin. Viikkoja nyt 7+5. Piru vieköön. Ensimmäinen neuvola-aikakin vasta parin viikon päästä. Enpä olisi koskaan uskonut toivovani sitä kamalaa pahoinvointia takaisin :LOL:
 
Morjens taas kaikille!
Täällä kans alettu popsimaan raskausajan monivitamiineja ja raskausajan kalsiumtabletteja... On nimittäin tullu kammo maitoo kohtaan, joten pakko varmistaa riittävä kalsiumin saanti. Ennen raskautta join päivittäin maitoa muutaman lasillisen, mutta nyt en halua edes ajatella moista nestettä :x
Niin rinnoista ei oo monikaan maininnu, nimittäin mulla ainakin on NIIN KIPEEEEEEEET tissit, etten voi nukkua ollenka vattallani :headwall: Olis oikeesti kiva nukkua mahallaan vielä kun se on muuten mahdollista, mutta ei todellakaan pysty näitten tissien takia :( Tuntuu että nännit on turvonnu kaksinkertasiks parin viikon aikana. Kuvotus on ihan järkkyä ja 24/7. Oksentanu en oo vielä kertaakaan, kerran nuokuin pytyn edessä mutta ei tullu oksee. Ei tee mieli oikein mitään, ja jos ostaa kaupasta jotain mitä tehny mieli, niin sitten kun pitäs syödä sitä niin ei teekkään enää mieli yhtään :LOL:
 
Chamorphis
Ruusu tiedän tunteen tissien kans! On kans niin kipeet että... |O
Opinpahan nyt täs aamulla, ettei pidä mennä raskaana olles suihkuun aamulla ilman että syö mitään! :eek: Kun tulin suihkusta niin olo oli kuin olis ollu vuosisadan karsein krapula!! Ei ollu kovin kaukana ettei laatta lentäny! :x Pitää vissiin ruveta syömään jotain silloinkin kun menee aamuun, kun yleensä tapaan syödä vasta töis aamupalan... :D
 
Lakta :hug:

Mulla tänään vähän eilistä parempi olo, mutta nyt jotenkin olen yleisesti ottaen huonovointinen...kaipa se johtuu siitä, etten ole ollut lainkaan ulkona joten raittiin ilman saanti on likimain 0.

Suihku on paras ystäväni, se tuntuu helpottavan oloa jatkuvan syömisen lisäksi.

Olo on, kun ois viikonlopun viinaa kiskonut, luulisin...kokemusta kun ei semmosesta ole, mutta samanlainen olo siitä voisi ehkä tulla?!
 
Duin, täällä samaa krapulaa podetaan. Ei ole siis pahaolo, mutta ei hyväkään. Väsyttää - tekis mieli pistää ovi kiinni huoneesta ja heittäytyä nukkumaan... Kahvi ei maistu millekään, mutta ei teekään nyt mitään herkkua ole. Rinnat on joo kipeenä, tosin vaihtelevia päiviä on - eilen oli niin kipeet että kävellessäkin koski, tänään on jo parempi päivä sen osalta. Päätä alkoi kans särkemään, tosin oli niin rasittava palaverikin että saattaa johtua siitä.. :headwall:
Nälkä on kokoajan ja yleinen väsymys ja haluttomuus tehdä mitään on nyt kyllä vallalla. Jos tää jatkuu niin miten mä jaksan kuukausia olla vielä töissä.. :(
Eilen oli todella tekemistä hereilläolon kanssa, kun olin kampaajalla... vitsit että väsytti.
Pahaa oloa ( paitsi hajuherkkyyden ja hetkittäisten kuvotuskohtausten osalta) ei ole vielä ainakaan ollut - eikä haittaa vaikkei tulisikaan :) Tänään on kuusi viikkoa täynnä joten monta viikkoa on vielä jännättävänä että pääsis vähän turvallisemmille vesille..
On tää jännä juttu miten paljon olotiloja ja muutoksia pieni muutaman millin (sentin?) toukka jo saa aikaiseksi, enpä olisi etukäteen uskonu
=)
 
voi tätä saamattomuutta!!vaikka olen kotona kahden lapsen kans niin kämppä on ku kaatopaikka :( Huono-olokin vaivaa mukavasti aamusta iltaan.Voiko tota pyykkiäkin olla noin per...leen paljon.No menipä tämä valitteluksi vaihteeksi :/ pitäis käydä perjantaina nuorimman kans sydän ultrassa kun on kuulunut sivuääniä..kunpa olisi kaikki hyvin!
 
Alkuperäinen kirjoittaja kesää odotellessa:
voi tätä saamattomuutta!!vaikka olen kotona kahden lapsen kans niin kämppä on ku kaatopaikka :( Huono-olokin vaivaa mukavasti aamusta iltaan.Voiko tota pyykkiäkin olla noin per...leen paljon.No menipä tämä valitteluksi vaihteeksi :/ pitäis käydä perjantaina nuorimman kans sydän ultrassa kun on kuulunut sivuääniä..kunpa olisi kaikki hyvin!
Toivottavasti ultrassa on kaikki hyvin.

Muuten täällä on ihan samanlaisia tuntemuksia, mitenkään sitä ei paranna se että mies lähtee tänä yönä Helsinkiin ja tulee vasta sunnuntaina takaisin.
Tämä on nyt ensimmäinen näin pitkä ajanjakso kun olen lasten kanssa yksinään. Mitenköhän sitä pärjää.
EIkä siinä vielä kaikki kuopus oli eilen kuumeessa ja ihan ummessa. Eilen sitten annoin illalla luumua ja tänään sitä onkin sitten tullut, ihan ripulia. On vieläkin ihan kipeä, nukahti jo päiväunillekin.

Mutta se siitä valitusosiosta, itse voin taas aika heikosti. Maha ihan sekaisin, oksettaa, on huono olo ihan joko puolelta. :kieh:
Onneksi sentään nukuttiin tänään aamulla pitempään ku normaalisti.

 
Ei sitä pahoinvointia välttämättä tule :) Edellisessä raskaudessa en potenut pahoinvointia ja samalta vaikuttaa tämäkin, että olkaa tyytyväisiä jos pahoinvointia ei tule:D
Ainoat oireet täällä hieman arat rinnat ja välillä vihlova alavatsa.
 
Kylläpäs teillä joillain on kovaa pahoin vointia ja oireita...jaksuja kovasti kaikille ihanien raskausoireiden kanssa :hug: :)
mulla ei vieläkään mitään ihmeellisiä oireita ole.... =)

Laktalle suuri voima :hug:

vitamiineja kävin hakemassa heti kun plussa testin tein. ostin Foolihappotabletteja ja Multitabs raskausvitamiineja. oon ottanu 2 tablettia noita multitabseja päivässä. ei varmaan liikaa tuu vitamiineja millään kun oon tässä ollu viimeset 3vuotta raskaana tai imettänyt....ja 2 niitä saa ottaakki päivässä.

voi tosta hiusten värjäyksestä kun olitte kirjotellut niin mulla olis ens viikolla parturi ja ajattelin värjätä,mut enhän mä oo muistanu yhtään et raskaana oon :D en oo yleensä raskausaikana värjännyt,mut jospa ny tekis poikkeuden. eikai siitä haittaakaan oo. olis ihan kiva saada häihin uusi väri :)
 

Yhteistyössä