TAMMIKUUN TOIVOT 2009 <3

Tervetuloa uusille! :wave:

Päivittelen listaa myöhemmin. Nyt tulin vaan lukaseen. Sen verran pitää kommentoida...

Violet78: Tuo vau.fi laskuri antaa viikon liikaa ja vähän eri päivänki lasketuksi ajaksi. En tiedä miten se sen laskee. Minäki kävin ensin sieltä katsoon ja huomasin ton virheen ja nyt käynkin kattoon viikot tuolta http://www.oys.fi/index.php?option=com_wrapper&Itemid=111 niin nyt saa helposti katottua ja tulee oikein. Meillä on juhlia yms syksyllä ja olen katsonut jo valmiiksi millä viikoilla silloin olen kun siellä saa senkin katsottua kätevästi (raskauden kesto ajalla). Siis oon miettiny että näkyykö jo maha. Me ku ei kerrota kelleen tästä raskaudesta paitsi niille jotka jo tietää. Mun 2 kaveria ja miehen 2 kaveria. Niin ja jos sanotaan että viikolle 7 niin tarkoittaa 6+ viikkoa.

muokkasin tekstiä paremmin ymmärrettävään muotoon.
 
Anmaria79
Alkuperäinen kirjoittaja Violet78:
Mua ihmetyttää tuo raskausviikkojen laskenta. Kun näky olevan eri tapoja laskea niitä. Laaskurit sanoo et mulla laskettu aika ois 20.1 ja mielestäni olen nyt viikolla 6+3. Anmaria79 miten sä lasket ton sun ajan, että viikkoja olisi vasta 5+5? Mun menkat alkoi viimeksi 13.4.

Ymmällään kyselee Violet
Mä katsoin seuraavanlaisesta laskurista http://www.oys.fi/index.php?option=com_wrapper&Itemid=111 ja saman sain neuvolastakin. Mulla alko menkat viimeksi 10.4. joten ton mukaan sulla olis 5+2 kaiketi. Oon huomannu, et jotkut laskurit laskee eri tavalla, mutta jossain on useita kierron pituuksia, joita voi määritellä jne.

Anna
 
Tervetuloa kaikki uudet odottajat :wave:

Minulla pahoinvointia on enemmän aamulla ja illalla. Sitä helpottaa se, että syö tasaisin väliajoin jotain suolaista. Kahvi ei enää maistu ollenkaan ja minä kun olen kahvin suurkuluttaja, mutta sama on ollut aina odotusaikana että kahvia en ole juurikaan juonut...Vielä viikko varhaisultraan ja sitten selviää majaileeko siellä todellakin uusi perheenjäsen :heart:

Runttipulla se on vaan hyvä jos osaat olla stressaamatta turhista :D Itsellä on ehkä se, että paljon näitä sivuja selanneena rakentelee mielessään kaikkia kauhukuvia mitä voi olla vikana ja mikä voi mennä vikaan..Onhan se toisaalta hyvä että tiedostaa ettei kaikki aina mene niinkuin on toivottu, mutta ei niitä liiaksi pidä jäädä miettimään..

Olen päättänyt että siinä vaiheessa jos ja kun selviää että kyseessä ei ole mikään tuulimunaraskaus alan todella odottaa vauvaa :heart:
 
Anmaria79
Alkuperäinen kirjoittaja Johjo:
Tervetuloa uusille! :wave:

Päivittelen listaa myöhemmin. Nyt tulin vaan lukaseen. Sen verran pitää kommentoida...

Violet78: Tuo vau.fi laskuri antaa viikon liikaa. Minäki kävin ensin sieltä katsoon ja huomasin ton virheen ja nyt käynkin kattoon viikot tuolta http://www.oys.fi/index.php?option=com_wrapper&Itemid=111 niin nyt saa helposti katottua ja tulee oikein. Meillä on juhlia yms syksyllä ja olen katsonut jo valmiiksi millä viikoilla silloin olen kun siellä saa senkin katsottua kätevästi. Siis että näkyykö jo maha. Me ku ei kerrota kelleen tästä raskaudesta paitsi niille jotka jo tietää. Mun 2 kaveria ja miehen 2 kaveria. Niin ja jos sanotaan että viikolle 7 niin tarkoittaa 6+ viikkoa.
En huomannutkaan et olit jo vastannut! No tulipa tuplana :)

Anna 5+5
 
Aika usealla tuntuu olevan vuotoa juurikin näillä viikoilla. Omalla kohdalla vuoto on loppunut. Pari kertaa tuli vähän verta pyyhittäessä. Eiköhän kaikki ole ihan kunnossa.

Kerkesin tässä jo jonkin aikaa olla huolissani oireettomuudesta, ei olisi pitänyt. Nyt se on sitten tullut oikein tuplana. Pahoinvointia on noin 24h/vrk. jopa yöllä kun herään niin on huono olo. :( Yrjöttää, mahaa koskee, mikään ei maistu, mut kuitenkin nälkä. Sen aikaa on hyvä olo kun on just syönyt, mut sit taas huono olo tulee takaisin. Nyt muistan taas millaista tää alkuraskaus oli. Toivottavasti ei kauhean pitkään kestä tää pahoinvointi.

Vitamiineista oli puhetta, minä syön tällä hetkellä Luusto kalkki+k nimistä tohtori tolosen(kun nää loppuu vaihdan varmasti siihen raskaana oleville tarkoitettuihin vitamiineihin) ja maitohappobakteereita. Maitohappobakteereita halusin kokeilla kun kuulin että niillä voisi olla jotain tekemistä mahdollisesti vauvan allergioiden kanssa. (nuorimmaisella monia allergioita). Pitikin ihan etsiä tästä juttua, tuossa kokeilussa olikin noita maitohappobakteereita annettu pari viikkoa ennen synnytystä. :LOL: Oon ehkä vähän liian ajoissa. Mut eipä siitä mitään haittaa ole kun itselläkin maha vähän väliä sekaisin.

Ikää en ollut vielä kertonut, sen voin kertoa että pari viikkoa vauvan syntymän jälkeen täytän 25 vuotta. Eli vielä siis 24v.
 
Löytyy sellaisiakin joilla ei ole vuotoa, ei oireita, eikä stressiä. Jossain vaiheessa kävi mielessä että onko kaikki hyvin kun olen oireeton, mutta siihen uskon. Väsymystä on nyt ollut ja muut tulee sitten myöhemmin ehkä. Eikä olis väliksi vaikkei tulis ollenkaan. :D
 
Alkuperäinen kirjoittaja Johjo:
Löytyy sellaisiakin joilla ei ole vuotoa, ei oireita, eikä stressiä. Jossain vaiheessa kävi mielessä että onko kaikki hyvin kun olen oireeton, mutta siihen uskon. Väsymystä on nyt ollut ja muut tulee sitten myöhemmin ehkä. Eikä olis väliksi vaikkei tulis ollenkaan. :D
totta! Jokaisen raskaus on ihan erilainen, ettei pitäisi käydä vertailemaan esim. vaikka oireita/oireettomuutta.

 
Tuntuuko muilla toista odottavilla, ettei toisen raskauden aikana varmaankaan tule seurattua yhtä tarkkaan sikiönkehityksen etenemistä jne. ? Minusta tuntuu, että arki ja sen hulina vie niin mennessään, että! Onneksi oireet on olleet plussan alusta saakka vahvat, joten ainakin tietää olevansa raskaana :LOL: Ultra on 6.6. Sitä odotellessa. Olsi kiva tietää tarkasti lasketuaika. Nyt saattaa olla 5+5 tai ihan yhtä hyvin jo 6+5. Tietämättömyys vaivaa!
 
Alkuperäinen kirjoittaja pilviini:
Tuntuuko muilla toista odottavilla, ettei toisen raskauden aikana varmaankaan tule seurattua yhtä tarkkaan sikiönkehityksen etenemistä jne. ? Minusta tuntuu, että arki ja sen hulina vie niin mennessään, että! Onneksi oireet on olleet plussan alusta saakka vahvat, joten ainakin tietää olevansa raskaana :LOL: Ultra on 6.6. Sitä odotellessa. Olsi kiva tietää tarkasti lasketuaika. Nyt saattaa olla 5+5 tai ihan yhtä hyvin jo 6+5. Tietämättömyys vaivaa!
Muistan että ainakin edellinen odotusaika meni jotenkin tosi nopeasti ja välillä piti ihan miettimällä miettiä kun joku kysyi että paljonko viikkoja on.
Kyllä taitaa tämäkin mennä nopeasti ohi kun on niin paljon muuta tekemistä ja ajattelemista kahden lapsen kanssa.

Ensimmäiset 2 viikkoa meni tosi helposti että osaan varmasti pitää salaisuuden, mutta tänään on tullut paljon jo mietteitä että haluaisin kertoa vanhemmilleni vauvasta. Suunnitelma on kertoa juhannuksen jälkeen jolloin ollaan käyty ensimmäisessä ultrassa.
 
Anmaria79
Musta taas tuntuu, että nyt kun odottaa toista tieto lisää tuskaa eli kuumeisesti odottaa oireita jne. ja miettii, onko kaikki kunnossa, kun ei ole vielä se ja se oire alkanut. Tietäähän sen, että jokainen raskaus on erilainen, mutta jotenkin sitä odottaa malttamattomana jotain kunnon merkkejä. Moni tuntuu menevän alkuraskauden ultraan. Ensimmäisestä ei käyty ja tuskin tässä toisessakaan, jos ei mitään kummallista ilmene. Silti malttamattomana odotan ensimmäistä neuvolaa 9.6. vaikkei sielläkään välttämättä sydänääniä vielä kuule.
 
Johjo: Kiitos listaan lisäyksestä :)

Täällä ainakin meni toinen raskaus paljon nopeammin kuin ensimmäinen. Ja tämäkin varmaan menee nopeasti kun on kaksi lasta, jota pitää hoitaa.

En kyllä jaksaisi odottaa, että voi muille kertoa raskaudesta. Ei tiedetä oikein vielä koska kerrottaisiin. Varmaan tässä lähiaikoina mennään miehen vanhemmille ja kerrotaan heille varmaan sitten tai oikeastaan ei kerrota, ostin pojalle paidan jossa lukee: minusta tulee isoveli. Saas nähdä huomaako tai tekstiä ei voi olla huomaamatta on niin isolla, mutta tajuaako sitten :) Ja minun vanhemmille tehdään myös samalla tavalla. Muille sitten sen jälkeen kerrotaan.

Aiotteko sitten joskus, kun ultra on tiedustella vauvan sukupuolta? Me ei aiota kysyä. On hienoa jännätä loppuun asti =) Ei olla edellisistäkään kysytty.
 
Puhui myös asiaa, mitä olin itsekin ajatellut. Ekassa raskaudessa olin niin innoissani ja en edes osannut miettiä mitään keskenmenoa ym. Kyllä nyt pelottaa toisella tavalla kun ekassa raskaudessa. Enemmän tosiaan on tietoa kertynyt jos mistä asioista. Ja etenkin näiltä keskustelupalstoilta lukee kaikenlaisia juttuja. Joskus vähän pelottaviakin.
Pitäisi yrittää ottaa vaan rennosti ja nauttia (joo, ei kyllä tästä pahasta olosta oikein nautita).
Nyt syömään jauhelihakeittoa josko olo vähän paranisi. B)
 
Muffelo
Halauksia kaikille vuotojen kanssa tuskaileville!!!

Viola78: Tuo laskettu aika menee muuten niin, että olet viikolla 6 kun sinulla on 5+0 tai 5+6 viikkoa, sitten siirryt viikolle 7. Eli se vauvan laskuri näyttää mielestäni myös aika oikein =)

Emos: Meillä päin ei kerrota sukupuolta, eikä sillä kyllä ole meille merkitystäkään, sillä molempia sorttejakin jo löytyy talosta...

Tuosta toisen odottamisesta, mä olin aika tarkka silloin ja ultrassa lääkäri kysyikin, että onko esikoinen kun tiedän viikot noin hyvin? Nauratti, että ei ole. Nytkin kai jatkan samaa rataa, kun varasin sen alkuraskauden ultran...Minkäs sitä itselleen mahtaa...

Mä en oikeasti halua kertoa odotuksesta vielä oikein kellekään, sillä edellisetkin lapset ovat vielä suht. pieniä, joten tiedän, että joku voi kauhistella sitä, että kolmas jo tulossa... :whistle: Nimittäin se kolmonen on lähiympäristössä aiheuttanut muidenkin tapauksissa jo päivittelyä...Vaikka väliäkö tuolla, mutta arvaavathan nuo itsekin, kun maha näkyy(ja mun tapauksessa se näkyy jo tosi aikaisin).

Ai niin, vitamiineistakin oli puhetta. Meillä oli kaapissa sitä raskausvitamiinia, joten aloitin sitten popsimaan niitä. Tuskinpa niistä ainakaan haittaa on...

Muffelo ja 6+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja Emos:
Johjo:
Aiotteko sitten joskus, kun ultra on tiedustella vauvan sukupuolta? Me ei aiota kysyä. On hienoa jännätä loppuun asti =) Ei olla edellisistäkään kysytty.
Me ollaan tiedetty edellisistä kummastakin sukupuolet, ekasta kerrottiin muille. Tokasta pidettiin salaisuus syntymään asti. Nyt mietimme että olisikin mukavaa jos sukupuolta ei tiedettäisi. Toisaalta kaikki varmaan tietää kumpaa toivotaan jos kaksi ekaa on samaa sukupuolta.

Minulla on sellainen paita jossa lukee tyyliin vauva massussa, hei vaan. Ajattelin sitä alkaa sitten pitää kun on ajankohtaista. Se voisi ollakin aika hauska tapa kertoa. :D
 
heippa kaikille!

minutkin voi lisätä tammikuun toivoihin. Laskettua aikaa ei ole vielä varmistettu, joten ilm, sen myöhemmin. Odotan toista lastani ja synnärini on savonlinnan keskussairaala. tällä hetkellä baby sitterissä jutustelee kovasti 3kk vanha tyttö vauva. Jotenka sisarusten välille tulee vain 11kk ikäeroa...on siinä sitten äidillä hommaa! :) Olemme mieheni kanssa todella onnellisia tulevasta pienokaisesta. Toivottavasti kaikki menee hyvin, sillä ensim. raskausaikana pahoinvointi oli aivan hirveää 24/7. Joten pidän sormet ristissä ettei nyt tule samanlaista...

Emos: me aiomme kysyä vauvan sukupuolen. Jos vaan saamme sen selville..

Ensimmäinen neuvola aikani on 5.6 jota odotan suurella innolla! :)
 
Muffelo
Alkuperäinen kirjoittaja Mamamin:
Heippa. Missä vaiheessa soititte neuvolaan? Mä en esikoisesta nyt muista milloin soitin.. Nyt on menossa 5rv ja 3 viikon päästä lähdetään ulkomaille, varmaan pitäs soitella jos ennen sitä menis..

Mä ajattelin mainita raskaudestani neuvolassa ensi viikolla(kun viikkoja 6+6), kun lapsellani on sinne muutenkin aika. Mutta meillä ei kyllä aikaa taida olla paljon ennen rv 10, kun en ole ensisynnyttäjä. Viimeksi taisi olla joskus rv 10-11 eka neuvola.
 
Hei taas kaikille vanhoille ja uusille tulokkaill!
Mulla on tänään ollut taas ihan normi päivä, tuhruttelu loppunut ja väsymys palannut. Tekis koko ajan mieli vaan nukkua.

Meillä päin ensineuvola on viikoilla 7-8, joten mietin, et pitäskö mun soittaa sinne, jos nyt on 6+0/2? Täällä on kyllä jonkin verran kiireistä etten tiedä sitten miten nopeasti ajan saa. Ei malttais vaan odottaa, mutta ton tuhruttelun takia haluaisin varmuuden asiaan.

Mulle saa siis lisätä iäksi 24, neljännes vuosisata tulee mittariin ensi syksynä. Onko teillä muuten tekonimiä tulokkaille. Esikko oli tyylikkäästi toukka ja nuppu, niinkuin joka toinen vauva ja nyt ei ole vielä edes tullut mietittyä asiaa.
 
Mulla alkoi tänään iltapäivällä kovat menkkamaiset vatsakivut. Tuhrua tulee vessassa käynnin yhteydessä, mutta ei vielä ainakaan tällä hetkellä muuten. Olo on aika hirveä, että näinkö vähän aikaa me saatiin olla onnellisia tästä plussasta. Tammimamman juttu helpotti onneksi vähän, toivon niin hirmuisesti, että kaikki olisi kunnossa... :'(
 
Huoh! Vuodot ovat tosiaan yleisiä. Koettakaamme kestää! Aamulla mullakin taas tuli jotain tummahkoa tuhrua ja vieläkin sitä pyyhkiessä tarttuu paperiin. Tämä todella syö naista...

Mun neuvola laski viikot niin, että kun edelliset kuukautiset alkoivat 6.4., viikko yksi tuli täyteen 13.4. Vime sunnuntaina eli 18.5. täyttyi viikko kuusi, nyt on sitten 6+2. Mistään kiekoista tai laskureilla en ole katsonut. Miten sitten todelliseen tilanteeseen vaikuttanee se, että minulla on hyvin lyhyt kierto, 24-25 vrk.

Minäkin olen varannut yksityiseltä ultran, mutta vasta viikolle 8, parin viikon päähän siis. Halusin mennä omalle gynelle eikä häneltä saanut aikaa aikaisemmin. Jos tilanne nyt jotenkin esim. vuotojen puolesta hankaloituu, painun suoraan sairaalapäivystykseen.
 
Amalia: Toivottavasti kyseessä ei olisi mitään vakavaa, yritä olla vain ihan rauhallisin mielin...jospa se siitä. :hug:

Teille muillekin, joilla epämääräisiä vuotoja ollut; toivon kovasti ettei se kenelläkään merkitsisi mitään sen vakavampaa.

).(: Tänään ja eilen ollut lähes oireettomat päivät, ehkä vähän normaalia useammin on nälkä. Mistähän muuten johtuu, kun viime viikon loppupuolelle saakka olin koko ajan tosi väsynyt (nukuin piiiitkiä päikkäreitä ja pitkät yöunet - ja silti väsytti! |O ), ja nyt olen kaksi yötä valvonut lähes kokonaan! :eek: :attn: Olen joka aamu noussut 9 pintaan ylös, touhuillut päivän ilman päikkäreitä ja vielä putkeen valvonut yön. Kaksi yötä jo peräkkäin sellaista, alkaa olla pikkuhiljaa hieman väsy...
Voiko hormonit yksinkertaisesti vain olla niin sekaisin, ettei elimistökään oikein tiedä että väsytttääkkö vai eikö...? :D :LOL:

Mamamin: Mä soitin neuvolaan viime viikolla, rv 4+5. Ajan sain kesäkuun 11.pvälle, mutta tuumasi terkkari että hyvä vaan kun hyvissä ajoin soittelee niin saa ainakin ajan (kesälomien takia kun saattaa olla häslinkiä silläkin saralla).

Ensimmäistä neuvolakäyntiä odoteltaessa;
Sirpula ja Pikkuinen rv 5+4 :heart:
 
Heippa kaikille!
Oon mä tätä melkein joka päivä käyny lukemassa mutta nyt vasta jaksan taas kirjotella itsekin. Meidän odotus on mennyt ihan hienosti, ei vuotoja eikä kipuja, pahaa oloa sen sijaan kyllä eikä mitään aamupahoivointia vaan ihan mihin aikaan vaan. Neuvola olis ens viikon perjantaina. Uskaltauduin jo pomollenikin kertomaan ja sekin otti asian ihan hienosti, kun "onhan sulla tota ikääkin jo" Oon siis muuten 29v....


On muuten ollu ihanaa kun on saanu olla koulutuksessa tässä viimeset pari päivää ja saanu vaan istua ja kuunnella eikä juosta ympäriinsä niinku töissä... Väsyttää iltaisin paljon vähemmän. Suoraan sanoen odotan jo pääsyä äitiyslomalle ettei tartteis mennä töihin raatamaan..... :p

Terveisin BabyP ja masuasukas


 
Oulussa on eka neuvola ensisynnyttäjillä 8+ ja uudelleensynnyttäjillä 10+ viikoilla. Tai ainakin ennen oli. Ei mulla mitään kiirettä sinne edes oo. Ultrata ei ja sydänäänetkään ei kuulu ku silloin 10+ joten riittää että meen silloin sitten. Soittelenki vasta sitten kun saan tietää miehen kesäkuun työvuorot. Haluan mennä yksin joten pitää saada miehen vapaapäivälle se käynti. Ei oo arkena päivällä mahdollisuutta muuhun lapsenvahtiin. Ensisynnyttäjänä nuo neuvolat sun muut on ihan eri juttu entä jos menee neljättä kertaa. Viimeksi rupes jo loppuvaiheessa ärsyttään se jatkuva neuvolassa ravaaminen.

Sit joku kyseli sitä että otetaanko selvää sukupuolesta. Minä oon kysyny kaikilla kolmella kerralla. Viimeksiki kysyin vaikka ei ollu mitään väliäkään kumpi tulee ku oli jo poika ja tyttö. Minä vaan oon sellanen että pitää kaikki tietää heti. Ja jotenki se vauva on alkanu tuntuun "todellisemmalta" ku on saanu tietää kumpi siellämassussa mekastaa. Nytki käyn todennäköisesti yksityisellä sen selvittämässä. Ennen Oulussa oli rakenneultra niin sain siellä sukupuolen selville mutta nyt ku on pelkkä np-ultra ja siellä sitä ei vielä näe niin pitää käydä yksityisellä. Vaikka eipä sitä välttämättä sielläkään näe. Sori ku tuli näin pitkä sepostus. :ashamed:

Johjo 5+0
 
Jotenkin rauhoittavaa lukea, että muillakin on vuotoa. Tai siis siinä toivossa, että se ei välttämättä merkkaa pahempaa... Mulla kyllä tullut vielä tänäänkin pientä rusehtavaa tuhrua vessassa käydessä, eilen se oli selkeämmin verta.

Mutta kipuja ei ole ollut, joten vielä on toivoa jäljellä :) Ja joku just kirjoitteli, että jokaisessa raskaudessa oli tullut vuotoa, eli ei oo vielä hätää.

Tänään kyllä muuten olon suhteen tuntunut eniten, että olisi raskaana; vessassa saanut juosta vieläkin tiheämmin ja ollut hiukan huono olo. Kai tässä vain yrittää itselleen uskotella, että oireita löytyy ja kaikki on hyvin :)

Lakta + Kimpale 7+4 (toivon mukaan...)
 
Tänä aamuna tein testin ja nyt siihen tuli sitten kunnon vahvat viivat :heart: Viime keskiviikkona tein siis ekan haamun..

Siitä intoutuneena soitin sitten neuvolaankin ja ma 16.6 on ultraääni ja jos siellä kaikki on hyvin, ni sitten saman viikon torstaina kontrollineuvola:) Hassua että eka on ultra, kun luulin että se on vasta joskus miljoonan vuoden päästä.. !:) Silti tuntuu, että tohon on niiiiin pitkä aika....!!

En tiiä iskikö nyt vielä joku hiivatulehdus päälle tmv, onko muilla ollut? Lisäksi välillä alamahaa juilii, vähän samaan tyylin kuin ois menkat alkamassa...

~ Pearl 5+4 ~
 

Yhteistyössä