TAMMIKUUN TOIVOT 2009 <3

Hei!

Kaippa tässä rohkenee ilomoittaa itsensä listoille. Joulun alla koin keskenmenon ja nyt olisin sitten raskauden loppu metreillä, mutta toisin kävin. Nyt en edes uskaltanut ajatella raskaustestin tekoa ja yllätys oli tosi suuri, kun sen vihdoin tein, tosi punaiset kaksi viivaa :flower: . Nyt lähtee jo kahdeksas viikko kulumaan ja alkuraskauden ultrassa kaikki oli ihan niin kuin pitääkin.


Laskettuaika on 5.1 ja synnytys paikka OYS ja ikää on 35 v.

Iloista odottamista kaikille :)
 
Hei taas pitkästäaikaa. :)

Täällä kanssa ei oo oireita ollenkaan.
Välillä toivois että ees vähän oksettas että tietäs et kaikki on hyvin :LOL:
Neuvola-ajan sain kesäkuun 17pv ja tuollon ois viikkoja jotain 10.

Onko teillä kellään muuten astmaa? Ja onko se pahentunut vai helpottunut raskauden myötä? Itselläni nimittäin todettiin astma noin puolivuotta sitten. Olisi kiva kuulla kokemuksia.

 
Täällä kans yks hysteerinen ensiodottaja :) Mulla oli tiistai-iltana tosi kovaa kipua alamahassa ja mies (vielä herkempi kuin minä) pakotti soittamaan aamulla nevolaan. Olisin saanu neuvola ajan torstai aamulle, mutta se ei työreissun takia sopinu, joten omasta neuvolasta ohjattiin mut yksityiselle mehiläiseen ja kunta maksaa laskun!!

Siellä oli tosi kokenut vanhempi mieslääkäri, joka selitti meille kaiken juurtajaksaen ja piirsi kaikista vaiheista kuvat paperille. Vuodoista ja kivuista se sano aika selkeästi ja varmasti mulle seuraavaa:

Kun hedelmöittynyt munasolu pääsee kohtuun ja raskauspussi alkaa kasvaa viikolla 5, pussi syö itsensä kiinni kohdun seinään syöpäkasvaimen tavoin. Eli se pussi tavallaan katkoo kohdun verisuonia ja ottaa niitä omaan käyttöönsä. Samalla kohdun verenkierto paksunee ja suurenee paljon. Tästä em. tapahtumasta voi osa suonista jäädä tihkumaan verta ja se veri muodostaa pieniä tai isoja veripussej KOHDUN ULKOPUOLELLE!!!! Nämä pussit voivat sitten purkautua jossain vaiheessa ulos alakautta verenvuotona, mutta vuoto on siis kohdun ulkopuolista eikä vaikuta sikiöön millään lailla.

Lääkäri sanoi, että hän vihaa neuvoloita, joissa vain todetaan kun ensiodottaja soittaa sinne vuodosta, että jos se on mennäkseen kesken niin se menee, odottele nyt vain. Hän sanoi,että ennen tällaiset tapaukset menivät suoraan kaavintaan, mutta nykyään tiedetään, että huomattavasti yleisempi syy verenvuotoon on nuo veripussit kuin km.

Eli toivottavasti tämä lohduttaa niitä joilta tulee vuotoja. Elkää siis turhaan stressatko vaan nauttikaa silti :)

Mulla näkyi ultrassa vasta pinen pieni alkio. Viikot 6+2 eli ei vielä pitäisikään näkyä muuta, mutta ainakin se varmistui, että ei ole kohdun ulkopuolista.
 
Kiitokset kaikille tsemppaajille!!!!
Onnex täällä on tietävää porukkaa ja huolia voi jakaa.
jasminette mulla tulee just samalla lailla tota vuotoa, kun kuvailit.
tammimamma09 voi kun se olisikin helppoa olla stressaamatta, mutta kaksi km takana, joten jokainen vuoto hermostuttaa. Neuvolan tätikin sanoi, että tästä raskaudesta tulee henkisesti rankka aina niin pitkälle,kun päästään.
hemuli08 Mullakin olisi laskettuaika ihan just käsillä, jos Jussi olisi saanut mukana matkassa olla. Keskeytynyt km joulukuussa. Se oli tosi rankkaa henkisesti. Sen jälkeen on ollut jo yksi keskenmeno ja nyt pelkään ettei saada enää elävää lasta :ashamed: .
Pitäis vähän siivota ja sitten koisimaan, jos uni tulee, koska nukuin 2tunnin päiväunet |O .
 
Meillä myös neuvola 29 vpä..sinne tuntuu olevan kaaauheen pitkä aika.Tuntuu et päivät ei kulu mitenkään ku vaa oottaa sitä päivää.TULIS JO!!

Itellä ollut kyllä hurja ahistus ainaki kolmise pvää...oireet ollu aika vähäset...Paitsi toissa pvänä närästi. :D Ikinä ennen en o närästyksestä nauttinut niin ku nautin sillon :LOL: Muuten aikasemmissa raskauksissa kärsiny siitä ihan kauheesti.Loppuaikaoina joutnu nukkuu melkee pysty asennossa.
Nii ja tänää vähä mahaa turvottanut...
Toivottavasti tää ahitus meni nyt pois...pois pois..minusta!!Ja loppu menis hyvin.... :heart: :heart: :heart:

Daizz 26v ja sydänkäpynen 6+5
 
Voimia teille, joilla vuotoja! Tiedän tunteen, kun oli ne kaksi km:a ennen tyttöä. Yksi juuri häitten aattona. Ei ollut paljon juhlatunnelmaa silloin. Johjo listaa päivittäessä voisi mun kohtaan lisätä, jotta 2. lapsi tulos ja Seinäjoen keskussairaalan mennään synnyttämään, sekä ikää on jo 37 vuotta. Siksi tässä vähän kiirettä pidetty pikkukakkosen kanssa. Jotta saisi suht terveitä lapsia iästä huolimatta. Oksettaa hieman koko ajan, mutta ei ole ollut samallaista pää pöntöllä tyyliä, kuin esikkoa odottaes. Vielä ainakaan. En ole vielä ilmoittautunut neuvolaan, ehkä tulevalla viikolla. On pitänyt varmistaa, ettei mene kesken. Mulla oli km:t tasan tarkkaan 7 rv:n mais. No pian se sitten selkiää. Väsyttää myös koko ajan, mutta onneksi sunnuntaina ei tarvitse niin paljon ahertaa. Saapi levätä ja mieskin on ollut tytön kanssa. Harvinaista herkkua!
 
Tervetuloa kaikille uusille.Muksut vietiin isälleen,joten nyt pääsen itekin koneelle :)
Tää oksettava olo pahenee jatkuvasti.
En muista ed. raskauksissa tällaista olleenkaan.
Koko vko:nlopun olen maannut sängyssä kuin raato ja syönyt mehujäitä.
Äskenkin hain 5 kpl Alepasta.
Myyjä katteli huvittuneena.
Housut kiristää ja ties mitä.
To:na on sitten se uus ultra,että onko tuulimuna vai ei.
Jos on,haluan lääkkeellisen keskeytyksen mahd. pian,ei tällaista oloa halua kestää ilman vauvaa.
To:na vko:ja oviksen perusteella ois 6+4,että toivotaan,että lopullinen totuus paljastuu.
Mutta nyt taas pakastimelle :LOL:
 
Minulla on jotenkin vielä sellainen epäuskoinen olo tästä raskaudesta...Neuvola-ajan ajattelin varata sen varhaisraskauden ultran jälkeen, kun ei ne neuvolaan ota kuitenkaan ennenkuin viikkoja on vähintään se 9...eli ei sen puoleen ole kiirettä.. Toivottavasti tämä epäusko ei ole merkki siitä että jotain on pielessä. Kyllä tämä alkuraskaus on henkisesti rankkaa juuri näiden pelkojen ja epäilyjen takia.. Mutta eiköhän me kaikki saada tammikuussa syliimme omat kullannuppumme :heart: Uskotaan ja luotetaan siihen :D
 
No nih, eka neuvola on sitten varattu ja se on 10.6, ärveet on sillon 8+6. Th lupas, että katsotaan ultralla jos vaan on vapaana ja mähän jään sinne vaikka odottelemaan että se vapautuu! Muhunkin on iskenyt taas se kauhea kauhea huoli... Yritän muistaa miten esikoisestakin olin ihan varma, että pieleen menee mutta hyvinhän se sitten meni. Voi kun nää viikot menis nopeeta!!!

Sisi ja bébé 5+3
 
Täällä myös uusi ilmoittautuu hämmennyksen ohessa!!

Plussasin viime torstaina ja viikoista en nyt osaa sanoa, mutta oisko joku 5. En tiedä laskeako tuhrupäivästä vai kunnon vuotopäivästä?! Monien laskureiden jälkeen sain lasketuksi 19.1 jos laken kunnon vuotopäivästä. Mutta haluan mennä varhaisultraan koska viimeksi mulla oli tuulimuna (8/2007). Ikää mulla on 32 ja Jorvissa olisi tarkoitus synnyttää jos kaikki menee hyvin! Viimeksi kun sain plussan, niin se oli niin haamu pari päivää ja lisäksi tuli tuhruvuotoa eikä ollut oireita ja tosiaan se oli tuulimuna. Ei ollut yhtään sellainen olo että olisi raskaana enkä uskonut että synnyttäisin, se oli vaan tunne... mutta nyt on ihan erilainen fiilis, nyt on oireita ja todella selvä plussa heti virtsasuihkun jälkeen :LOL: , mutta huokaisen sitten ultran jälkeen.

Onpas tammikuisia jo paljon!!!! Hih, mulla itselläni on synttärit 16.1, katotaan saanko synttärilahjan =)

Oireita on tää hillitön väsymys!! Päikkärit on tullu tutuksi!!Ja tää palelu!! Mä oon ihan jäässä koko ajan!! Tänäänkin piti mökillä lämmittää sauna, koska en päässyt päikkäreiden jälkeen ylös siivoamaan! Rinnat kipeät ja niitä jomottaa. Vatsaan sattuu ihanm kuin menkat alkaisi, ja alussa oli enemmän huimausta, ihan kuin se olisi vähentyntyt. Alaselkä kipeä.

Mutta toivottavasti pysytään kaikki täällä tammikuun toivoissa :heart:
 
Meitä on kyllä tosi paljon jo :) Ja kun päivä-pari jää lukematta niin menee hetki, että taas on selvillä mitä täällä kirjoitellaan. Itsekin kyllä paljolti luen ja taustailen, kuin kirjoittelen...

Täälläkin oireettomuus jatkuu. Ja minä kun oletin, että raskaus on pelkkää pöntön halailua :) En kuitenkaan asiaa turhaan mieti liikaa, sillä se ei hyödytä yhtään. Ja kun esikoista odottaa, niin ei voi tietää miten oma kroppa raskauteen reagoi. Kyllä olen tavallista väsyneempi, sen olen huomannut. Ja pientä rintojen arkuutta vielä välillä, mutta eipä oikein muuta... Mulla olisi neuvolaan enää viikon verran, aikas jännittävää.

Kyllä täällä näitä juttuja lukiessa jotenkin tulee sellainen olo, että miten voin olla raskaana ja voiko tämä edes mennä hyvin ensimmäisellä kerralla, kun niin moni on yrittänyt monta kertaa ja kauan raskaaksi tulemista ja osa kokenut keskenmenon, jopa useamman. Ja meillä tärppäsi ensimmäisestä yrityksestä... En kyllä turhaan pelkää, enkä riemuitsekaan kuin vasta sitten, kun ultrassa ollaan käyty. Mutta kyllähän me miehen kanssa jo haaveillaan asioista pieni Kimpale seuranamme :)

Lakta (28v.) + Kimpale 7+2
 
Täälläkin ollaan saatu ensimmäinen terveydenhoitajalla käynti varattua. :) 2.6 olis se sitten. Reilun viikon tossa piti älyttömän huonoa oloa, ei menny oikein mikään alas. Ainoat oli banaani, suolakeksit ja appelsiini mehu. Nyt on onneksi jo parempi olo. Paitsi tää väsymys.. koko ajan vois vaan nukkua ja nukkua.. Kyllähän tämä tästä, päivä kerrallaan. :) Uskaltauduin jopa varaamaan kesäksi viikon ulkomaan reissun. Toivottavasti ei tule huono olo takaisin.

Summer88 ja Hellevi 7+2 B)
 
Kiitos kaikille rohkaisusta. Ja tammimamma, tuo oli ihan uutta tietoa! Kyllä jo eilen ajattelin, että ei kohtu ole tyhjenemässä, kun mitään supistuksia ei tunnu. Että joku kohta nyt vain vuotaa. Mutta kun se kätilön pakana sanoi polille soittaessani, että keskenmeno voi tulla, vaikka ei tuntisi mitään...

Mutta lopullisestihan tilanne selviää, kun päästään ultraan. Jos sinne asti selvitään. Tänään on kuitenkin pieni juhlapäivä: rv tasan 6!
 
Iso :hug: sitä tarvitseville, ja miksei meille kaikille tammivauvojen odottajille! :D

Ja uusille; Tervetuloa joukkoon! :wave:

).(: Viikonloppuna olin tosi itkuherkkä, varmaan viisi kertaa puhalsin itkut ihan tyhjänpäiväisten asioiden vuoksi. Ja lisäksi pää ollut tänään kipeänä, mutta pötköttelyllä meni kuitenkin ohitse.

Kyllä tämä päivä päivältä todellisemmalta tuntuu, varsinkin eilen siinä vaiheessa kun yhtiä lempihousujani aloin vetämään jalkaani (kaupunkiin lähtiessäni), niin ne puristivatkin niin paljon etten yksinkertaisesti voinut laittaa niitä, aivan oli paha olla ne päällä! Voikohan maha aivan oikeasti olla turvoksissa/kasvanut jo näillä viikoilla? :eek: :attn:

- Sirpula ja Pikkuinen rv 5+2 :heart: -
 
Itselläni on raskaus vielä aika oireeton.

Rinnat ovat kipeät, janottaa, pissattaa ja aamulla herään ennen kuin kukko kiekuu, mikä ei ole meikäläiselle tyypillistä. Lisäksi itken koko ajan...ja raivostun.

Mutta odotellaan tässä nyt hetki, eiköhän ne oireet (paha olo) sieltä vielä ala :)

Saimme maanantaina tietää, että vauva on tulossa, tiistaina päätimme pitää häät tänä kesänä. Tarkoitus oli juhlia häitä 2009, mutta aikaistettiin niitä. Keskiviikkona varattiin paikat yms ja nyt sitten täydellä tohinalla suunnitellaan häitä, joita juhlitaan heti heinäkuun alussa!

Tämä toisaalta on pirun hyvä näin, sillä nämä raskauden alkuviikot on niin raastavia. Pelko keskenmenosta hiipii väkisinkin mieleen ja olen jo yhdet itkutkin tirauttanut, kun kerran pyyhkiessä tuli ehkä puolikas tippa verta. Tästä nyt aikaa pari päivää, eikä verta ole enää näkynyt. ONNEKSI!

On se muuten hassua...minulla on tytär ja jos saisin valita, niin haluaisin ehdottomasti vain ja ainoastaan tyttöjä. Ajatus pojasta ei juuri innosta. Näin siis vielä pari päivää sitten. Mutta kun tuli se pienen pieni vuoto, tuli kova pelko lapsen menetyksestä. Tällöin ajattelin, miten idiootti olin, kun halusin niin sitä tyttöä. Sanoinkin miehelle, että jos vaan saadaan tämä vauva pitää, niin on AIVAN SAMA kumpi sieltä tulee. Rehellisuuden nimissä ei se nyt AIVAN sama ole, mutta 51%-49%.

Kaikki pölisevät ja varoittavat keskenmenosta...OLISIVAT HILJAA! Kyllä sitä miettii ilamn suvun lätinöitäkin.

Tänään hankin babysitterin. Jos joku sukulaisista kuulisi tämän, niin jopas he alottaisivat paasauksen siitä, miten vielä on liian aikaista. Minun mielestäni hankin tämän itselleni juuri sopivaan aikaan ja piste.

Mutta palaillaan taas...aktivoidun enempi varmaan häiden jälkeen. Ensimmäinen neuvolakäynti viikolla 10+5 eli sitä odotellessa!

Sef + masukki rv4+4
 
Jospa itsekin pitkästä aikaa kirjoittelisin tänne. Joku jo odottaa kahdeksatta lastaan, vau! Onnea paljon ja kärsivällisyyttä;). Meille tosiaan siis tulossa kuudes. Näillä näkymin hyvin vahvasti sillä olo on aivan kamala :x . Ja näkyihän se sydämensykekin :heart: .

Keskustelitte vuodosta ja rakastelun yhteydestä siihen. Mulla on siitä paljon kokemusta. Kohdunsuu ruvennut vuotelemaan neljässä edellisessä raskaudessa alussa, myös tässä nykyisessä ja varsinkin rakastelun tai sisätutkimuksen jälkeen. Vaaratontahan sen pitäisi olla, mutta kyllä itse ainakin käsken aina miestä olemaan tosi varovainen. Ei se nimittäin kivaa ole pelätä sitä vuotoa :/ . Ja aina olen kärsinyt ennenaikaisista supistuksista. Siemennneste on selvästi sitä lisännyt. Synnyttämään olenkin aina mennyt "suoraan sängystä" ;) . Eli synnytykset lähteneet nopeasti käyntiin kun olen aloittanut normaalin elämän ja seksin. Kaikillahan tämä ei mene näin, mutta itselläni vaikutus on valtava ja vakavasti otettava herkästi supistelevan kohdun omaavana. Lapset syntyneet viikoilla: 1. 38+5, 2. 37+6, 3. 36+5(oikeasti oli viikon nuorempi, mutta laskettua aikaa ei muutettu), 4. 37+0 ja 5. 38+5. Kolmannella oli RDS-tauti eli keuhkojen kypsymättömyys, joka säikäytti sen verran, ettei riskejä tosiaankaan ole tehnyt mieli sen jälkeen ottaa.

Nämä siis omia kokemuksiani. Älkää säikähtäkö niitä. Useimmilla kai se kolme ässääkään ei auta millään ja vauva menee väkisin yliaikaiseksi :) .

kuudenmutsi ja Tiitiäinen rv7+3
 
Hei!
Täällä olisi yksi uusi tammimamma!
eli kolmatta odotetaan, la 10.1.2009, ikää 27v....
kysymyksiä..koska eka ultra yleensä on?entä kuunnellaanko ekalla neuvola käynnillä sydänäänet?on muka niin kauan edellisistä odotuksista ettei muista.. :heart: =)
itsellä on kokemusta pienestä ikäerosta, meillä on vuosi eroa.. =) rankkaa on alku, mut nyt hyvä, kun ikää tulee enempi!
 
Alkuperäinen kirjoittaja nooruli:
Hei!
Täällä olisi yksi uusi tammimamma!
eli kolmatta odotetaan, la 10.1.2009, ikää 27v....
kysymyksiä..koska eka ultra yleensä on?entä kuunnellaanko ekalla neuvola käynnillä sydänäänet?on muka niin kauan edellisistä odotuksista ettei muista.. :heart: =)
itsellä on kokemusta pienestä ikäerosta, meillä on vuosi eroa.. =) rankkaa on alku, mut nyt hyvä, kun ikää tulee enempi!
Ensimmäinen ultra (eli np-ultra) on viikolla 12. Tätä ennen voi käydä varhaisultrassa halutessaan, mutta se pitää maksaa omasta pussista. Hintaa sille kertyy noin 100 euroa.

Mulla kokemusta vain yhdestä raskaudesta, vuonna 2002, mutta kyllä silloin ainakin kuunneltiin ensimmäisellä kerralla sydänäänet. Olin tuolloin viikolla 5+4 ja sydänäänet eivät kuuluneet. Terveydenhoitaja sanoi sitten, ettei minun pidä huolestua, koska viikkoja on niin vähän, ettei äänet välttämättä vielä kuulu, mutta ultrataan nyt varmuudeksi. Ja siellä ultrassa sitten se pieni sydän löi :heart:

Meillä tulee lapsille ikäeroa 6v3kk, eli aika paljon. Heistä ei siis ole sikäli seuraa toisilleen, mutta ainakin isommasta on seuraa pienemmälle ja paljon apua äidille. Isompi odottaakin vauvaa jo ihan innoissaan :D
 
Uskaltaakohan jo liittyä...
Plussasin perjantina ja LA 15.1.

Voisko joku kertoa mulle kun nytten eikoista odotan niin vähän noista raskausviikoista, miten ne lasketaan jne? Mulla on ollu kuukautiset viimeks 10.4 niin oonko nyt raskaus viikolla 5+3?
Tunnenpa itsen tyhmäksi kun en tiedä vielä mitään näistä asioista :) mut toivottavasti joku viisaampi vois kertoa :)
 
Tasku Venus
No minäkin nyt tulen tänne. :) Lauantaina plussasin. Olen 25 v. Ja esikoinen tulossa. Nyt oon ilmeisesti 6+0. Ja LA 11.1. Mitään oireita ei ihmeemmin ensin ollut, mutta eilisestä lähtien on ollut paha olo. Mut en ole oksentanut kuitenkaan. Ja sit kuitenkin vaikka on paha olo, niin tekee mieli syödä koko ajan. :eek:
 
Plää!mulla on päivät niin sekasin et olin kattonut ekan neuvola olevan tänään mut se onki vasta 26.5 eli viikon päästä :) Kyllä odotan et viikot hurahtais nopsasti eteenpäin niin et tää etova olo helpottais :x ei tarvi oksennella mut yökkiä sitäki enemmän..pitäis saada vielä lapsetki pidettyä ruoassa :/
 
Tervetuloa uusille! :wave:

Listaa päivitetty ja lista siis sivulla 14. Puuttuvia tietoja voi ilmoitella ja jos la neuvolassa muuttuu niin muutetaan sitten listaan.

Martzu87: Onko sun kierto ollu 28 päivää vai jotain muuta? Jos sulla on kierto sen 28 pv niin la on 15.1. ja viikkoja 5+4. Osoitteessa http://www.oys.fi/index.php?option=com_wrapper&Itemid=111 tai http://www.tekay.fi/raskauskalenteri/kiekko.html on hyvät laskurit. Mulla on kans alkanu menkat viimeksi 10.4, mutta ovis oli vasta 28. tai 29.4 joten kierto noin 33 pv ja siksi la 20.1 tienoilla.

nooruli: ultra riippuu varmaan vähän mistä päin olet. Täällä Oulussa esim on ollu ennen pelkkä rakenneultra ja se oli muistaakseni joskus vko 18. Nykyään ei ole rakenneultraa vaan se on vaihtunut np-ultraan. Jos useammassa haluaa käydä niin ne on itse kustannettava yksityisellä. Toki pienen kela-korvauksen saa. Joissakin kunnissa on ilmainen np ja rakenneultra.

Johjo 4+6
 

Yhteistyössä