Tammikuun 2007 taaperot

Myyrä: Et pelästyttänyt. Meillä on kaikki lapset kotihoidossa ja esikoinen käy 3 kertaa viikossa 3 h kerrallaan päiväkerhossa, jossa kuulemma nykyään menee ihan ok. Toinen ohjaaja on ollut koko ajan sama ja hänellä on hyvä ote meidän poikaan. Poika tahtoo kokeiilla kaikki uudet aikuiset ja heti jos huomaa porsaan reiän, tahtoo mennä hulinaksi. Viime kesänä kävi kesäkerhossa näin, kun tuttu vetäjä oli saikulla....

Poika tarvitsee todella selkeät ja tiukat rajat, mutta myös paljon hellyyttää ja syliä.

Katsellaan nyt ja toivotaan, että taidot kehittyisi.
 
Myyra: miten ne lasketaan nuo pph:n hoitolapset? Ku mun serkku teki ihan laillisesti nuita hommia ja kyllä sillä oli omien kolmen lapsen lisäksi enemmän hoitolapsia ku yks. Vaan merkkaako siinä ikä vai miten? En mä ois ku pari päivää viikossa kattonu nuita naapurin mukeloita, aamupäivät vaan eikä siitä ois ees verottajalle ilmoitettu :snotty:
Oon joskus muka ihan tosissaan miettiny pph:n hommia, tuolla ois voinu kokeilla onko minusta siihen. Mua ku alkaa taas kauhistuttaa et joudun parin vuoden päästä lähtee töihin :eek: Mä en taho... Mut nyt tahon saunaan :D
 
Kränä: Miehen sisko alotti just yksityisenä pph:na. Hällä on 3 omaa lasta, 1 näistä on jo koulussa. Saa ottaa 2 täyspäivästä lasta hoitoon omien lisäks. Sit kun keskimmäinen menee eskariin, niin muistaakseni sit saa ottaa yhen puolipäiväsen lisäks.

Löysin kirpparilta Jerelle kevääks Reimatecin kosteus-suoja haalarin 7llä eurolla! :eek: Hyvä kuntonen, yks heijastin vähän repsottaa. Mietinkin, et kannattaisko se liimata vai ommella? Hmm...
 
Poio: kiitos tiedosta. Ajattelinkin että ikä siinä määrää ne määrät :D

Viime yö tuli valvottua ku niskat on niin jumissa että päätä särkee koko ajan. Vasta viikon päästä oli hieroja varattu mut tänään soitti et tuli maanantaille peruutusaika, helpotusta tiedossa siis jo 3päivän päästä! Ei tuo hiihto vetreytä ollenkaa hartioita, päin vastoin jumittaa mulla, en oo juoksemassa käyny nyt kunnolla aikoihin ku on huonot kelit siihen. Ja ne venytykset tahtoo kotioloissa hieman unohtua :snotty:

Jipii, tänään vihdoin tuli ponin passi takas kotiin ja ihan pelkästään vain ja ainoastaan mun nimissä :heart: Nyt se on sitte suomen tiedoissakin :D Ilon aiheet kullakin... B)
 
Niin tuosta eroahdistuksesta mun piti jo aiemmin kirjottaa... Meillä oli semmosta roikkumista ja vierastamista joulun aikoihin. Se onneksi meni pian ohi, nyt enää öisin. Siis nukkumaan mentyä poke saattaa alkaa huutelee lohduttomasti, rauhoittuu ku menee viereen ja poke hokasee et joku on vieressä. Tätä saattaa sattua 20-24välillä (ennen ku ite mennään sänkyyn) esim 3kertaa! Mut aina poke nukkuu ja jatkaa unia heti ku käväsee vieressä. Sit ku ite mennään sänkyyn niin sit ei yöllä kitise ollenkaa.
Liekkö se sitten tarkistaa aina ettei sitä oo yksin jätetty. Muisteltiin että isommilla oli samanlainen vaihe jossai reilun vuoden tienoilla.
 
On pitänyt kysyä tätä jo satakertaa, mut aina tulee jotain muuta. :whistle:
Kuinka teillä muilla tapahtuu nuo unille menot? Meillä Jere nukahtaa melkein poikkeuksetta maidon juotuaan syliin. Sen jälkeen käyn kippaan sänkyyn ja se on siinä. Päivässä juo 2 kertaa tuttipullosta, just nuo unimaidot.Muuten juuaan jo nokkiksesta ruokailujen kanssa. Ollaankin mietitty, et onkohan tuo sit ihan niin hyvä tapa oppia nukahtamaan.. :snotty: Joskus raottaa vähän silmiä, kun lasketaan sänkyyn mut tutin saatuaan kuorsaus vaan jatkuu. :D
 
Poio: meillä poke viiään sänkyyn ja sinne nukahtaa itekseen tutin kanssa. Näin päikkäreille ja yöunille eikä oo vastalauseita kuulunut :D Kaikki meillä on ollu tämmysiä nukahtajia, johonki ikään tulee se et on pitäny olla vieressä (tytöllä sillon ku jätti tutin ) mut äkkiä siitä on eroon päästy...
Tää on minusta kiva juttu!
 
Kränä: Pk:ssa saa olla 4 alle 3-v ja 7 yli 3-v per hoitaja. Meneeköhän se suhdeluku sit samanlailla pph:llakin? Ryhdy ihmeessä pph:ksi, jos haluat. Niistä on aina vaan enemmän pulaa mutta hoitolapsia taas riittäisi vaikka kuinka. Niin ainakin täällä meillä päin.

Poio: Kyllä meilläkin välillä nukahdetaan pullolle. Noi nukahtelut vaihtelee, mutta aika usein pullokin nukuttaa.
Muissa tapauksissa laitetaan väsynyt poika sänkyyn, tutti suuhun ja liina kouraan ja silitykset. Joskus tulee vastalauseita, mutta kyllä se siitä menee pian kun uni voittaa. Nyt kuuluu lupsuttelevan tuttipulloa isin sylissä. Nukahtaa varmaan siihen.
 
Meillä Joonas nukahtaa silittelyihin, unimaitoa ei ole anettu varmaan puoleen vuoteen. Tuttipullosta juo harvoin (lue: silloin kun kaikki nokkikset sattuu olemaan yhtä aikaa pesukoneessa) :D

Joonas on nyt viime viikolla oppinut vilkuttamaan. :heart:
Ja uusi "sana" tullut myös. Jaajaa= saunaan. Kauhealla tohinalla tepsuttaa kylppärin ovelle ja huutaa isoon ääneen JAAJAA. Sitten kun kysytään: Minne Joonas lähtee? Vastaa muitta mutkitta; jaajaa ja alkaa repiä paitaa päältään ja samalla ryntää saunaa kohti :LOL:
 
epuska
Meillä tyttöä nukutetaan unille. Olen siinä lähistöllä ja silittelen, kunnes nukahtaa. Meidän makuuhuone sijaitsee yläkerrassa, joten en sinne itsekseen osaa jättää. Varmaan siihen vaikuttaa sekin, ettei tyttö ole koskaan halunnut tuttia, jolloin ei voi tuota käyttää nukuttamiseen. Kieltäytyi tutista ihan vastasyntyneestä asti. Nukahti aiemmin myös joskus tissille tai pullolle, mutta kun pullo jäi (siitäkin kiletäytyi itse) ja tissi sitten myöhemmin, niin nyt on sitten ihan nukutettu, jompi kumpi meistä. Mutta tämä nukuttaminen kyllä ihan sopii meille, eikä olla siitä eroon yritettykään.

Kiva juttu on se, että uuden kotimme kylppäri/sauna pitää räjäyttää. Kosteutta. Tulee iso remontti kesäksi. Olin yhteydessä myyjään, että josko jotain saataisiin soviteltua. Ei saada. Pitää siis pitkän kaavan mukaan perätä oikeuksiaan. Heidän mielestään on uskomatonta, että edes ehdotamme jotain korvauksia heille. Eivät ole ilmeisesti lukeneet asuntokauppalakia ja siitä osuutta myyjän vastuu. No, kai tämä on aika yleistä. :headwall:
 
epuska: kyllähän myyjällä on velvollisuus korvata se kosteus mikäli siitä ei ole kaupanteko hetkellä ollut puhetta! Me ku ostettiin tämä talo niin silloin oli jo tiedossa että pientä kosteutta oli yhessä nurkassa ja meille kuului silloin korjaus kustannukset.
Naapurissa taas myyjä ei kertonut ostajille kosteuksista mitään (mutta meilleppä oli :whistle: ) ja niin sitten myyjän vakuutus kattoi kaikki kulut, remontti ukot kävi tekee hommat, uudet naapurit vaan kävi valitsee mieleiset materiaalit :D Ois kelvannu mullekki :saint: Ja remontin ajaksi pääsivät asumaan mahtavaan luksusmökkiin vakuutuksien kustannuksilla. Että kannattaa vaan huuella myyjän perään...!

Ihana tuo Anneten Joonas :heart: Meillä poke on kans tänään yllättänyt minut =) Alkoi heilutella tytön leikkiheppaa ympäri olkkarin pöytää ja höpötti samalla koppotikoppoti :D Ja toistelee muitten perässä än yy tee nyt vähän omalla sovelluksella :D
 
epuska
Kränä: Meille tähän tehtiin kuntotarkastus, ja sen mukaan kaikki oli ok. Kyse on siis kai sellaisesta piilevästä viasta, jossa kai meille kuuluisi korvata osa kustannuksista, kun kerran ei ollut kenelläkään mitään tietoa tuosta. Ollaan tosiaan ottamassa selvää mitäs nyt tehdään. Kuntotarkastus tehtiin tosi hutaisten, ja typerintä oli se, että me oltiin haluttu tietty tyyppi tarkastajaksi. Meille sanottiin aluksi, että joo, se sopii, hän sitten tulee. Kun tultiin paikalle (siis tarkastusaikaan), paikalla oli täysin outo tyyppi, ja välittäjä sanoi, että se meidän haluama ei päässytkään paikalle yllättäen ja nyt tuli tämä toinen sitten tarkastamaan. Meitä ei siis varoitettu ollenkaan asiasta. Nyht velä kuultiin, että tämä tarkastaja on hutiloinut ennenkin. Ketuttaa, että mentiin se toinen tarkastaja hyväksymään. Mutta kai siitä välitysfirmaan ainakin voi mainita.

Ihania nuo teidän lasten puheet! Meillä Justiina höpöttelee kaiken aikaa jotain, mutta selkoa ei puheesta vielä saa. Välillä kuulostaa kyllä, että sanoo "äiti" ja kaikki lampaat on pää ja koirat vuh vuh... Isänsä opetti aikanaan tytön sanomaan maidon hörppäämisen jälkeen oikein syvään ähhhhhhhhhh. Nyt sitten aina kun haluaa maitoa, tyttö sanoo juuri tuon äähhhhhhhhhhhhh.... Ihan kuin siinä olutmainoksessa joskus... :D :heart:
 
päevee kaikille! töitä olen paiskinu ihan urakalla niin en ole teitäkään kerinny moikkaamaan. ja eilen oltiin pojun kanssa uimahallissa. tekipä hyvää hartioille uiminen. nyt molemmat lapset nukkuu päikkäreitä ja mamma surffaa netissä... lapset oli perjantaina ekaa kertaa hoidossa puol tuntii oli emmi itkeny isänsä perään ja oli sit unohtanu mut kun mie menin hakemaan hoidosta niin itkuhan se emmiltä pääsi. hyvin oli menny eka päivä.

mul ois tiistaina lääkärille aika, mietin et miten mä sinne menen kun isännän auto meni eilen *remonttiin,( sillä ei voi siis ajaa, tuulilasi paskana, vänkärin ovi sisässä, takaliuku ovi sisässä ) huomenna tulee vakuutus ukko kahtoo menekö lunastukseen. ajukoneella isännän kaveri ajoi auton ruttuun.siis mul ei nyt ole autoa kun isäntä tarttee sen.
 
Kuinka paljon nää tenavat jo ymmärtääkään.
Oltiin eilen mummolassa. Mummolla ja papalla on ollut tapana keinuttaa Joonasta viltin avulla. Ja eilen mummo huikkasi papalle, että käypäs pappa hakemassa viltti, keinutetaan Joonasta. No pappa ei sillä sekunnilla ehtinyt sitä vilttiä hakemaan niin Joonaspa rimpuili mummon sylistä vapaaksi.. käveli makkariin ja haki itse viltin ja ojensi sen kauniisti mummolle. Olin että HÄ :eek: Minun mielestä tuo mummon esittämä pitkä lause olisi tämän ikäiselle vielä haastavaa ymmärrettäväksi, mutta eipäs niin olekaan. Itse esitän Joonakselle hyvin helppoja, yksinkertaisia parin-kolmen sanan mittaisia kehoituksia, toteamuksia: mennään syömään, haluatko vettä, Joonas paapaa, äiti antaa ym. ym.

Mites muilla, onko tullut vastaan yhtä yllättäviä juttuja?
 
Meillä ei vielä puhuta, ymmärtää sitten senkin edestä. Uusin "taito" on keikuttaa päätä, kun kuulee sanan ei. Tosi helppo pitää pokkaa, kun toinen pudistaa päätä ja hymyilee koko naamalla. :heart: :D

Jostain syystä iltamaito ei olekkaan nyt nukuttanut. Jätkä on lopulta otettu meidän väliin kuppelehtimaan, on nukahtanut alle puolessa tunnissa siihen. En halua toista huudattaa, ei tunnu toimivan meillä ja mulle itelle tulee siittä kamala morkkis/stressi.. :'( :/

Kerroinkohan jo? ME OSTETTIIN POTTA!!! ;) Jere on jopa istunut siinä jo 5 sekunttia per pvä! :LOL:
 
Poio, siitä se lähtee =)
Ja nukutuksesta; olen vakaasti sitä mieltä, ettei kannata väkisin lasta huudattaa, jos se ei itsestä tunnu sopivalta. Siinä jos missä vaaditaan pinnaa ja jopa minulla se on tuottanut välillä tuskaa vaikka tuttujen mielestä omaankin lehmän hermot :D Lapset on yksilöitä siinäkin, joku antaa helpommin periksi, toinen taas ei millään... ja meillä Joonas on se joka ei anna periksi ;) No jossain vaiheessa sitten. Nytkin poika nukkuu meidän sängyssä, huutelee vähän väliä unissaan... hampaitako viimein`??? Toivottavasti ei korviaan ainakaan... Pari yötä mennyt nyt taas levottomasti.

Jahas, joskos lähtis nuien mun ukkojeni viereen nukkumaan :wave:
 
epuska
kränä: Kiitos! Jees, soitin sitten tänäaamuna kaupunkimme kuluttajaneuvontaan, ottivat asian hoitaakseen. Sanoivat vielä, että peraiaatteessa joo, kuuluu myyjälle KOKO räjäytys ja sen korjaus. Mutta varoitti myös, että monet näistä, jotka ottaa heti tuollaisen "Ei kuulu meille" asenteen maksaa vasta oikeuskäsittelyn jälkeen. Sitä ennen kannattaa kuitenkin pyytää lausunto kuluttajariitalautakunnasta, koska vaikka se ei ole velvoittava, niin se on yleensä sama päätös, kuin minkä oikeudesta sitten aikanaan saa. Tuo oiskin ollut hyvä, jos myyjällä olis ollut vakuutus, mutta eipä oo. No, hyvältä tuo kuitenkin vaikuttaa meidän kannalta. Vaikka aikaa prosessiin menee (vuosi siellä kuluttajariitalautakunnassa), ja ensin on meidän itse maksettava kaikki, sillä korjaus ei voi odottaa kesää pidemmälle. Olis siis nopeampaa sovitella, oltais ihan valmiita vielä tulemaan vähän vastaankin...

Justiina keksi eilen illalla leikin, jota koko perhe leikittiin yhdessä. Ensin piti laittaa omat etusormet yhteen kolme kertaa (samalla Justiina "laski" ou, ou, ou), ja sitten piti kiivaasti pyöritellä käsiä. Aikansa tätä leikittyään Justiina keksi erilaisia versioita, esim. ensin etusormet kolmesti omien poskin päälle ja sitten käsien pyöritys. Tai kolmesti nenän päälle, ja sitten käsien pyöritys. Justiina näytti mallia, ja me tehtiin liikkeet perässä ja tyttö kikatti ihan onnessaan. Nukkuminen viivästyi, mutta leikkiminen oli kyllä niin hauskaa, ettei millään malttanut lopettaa heti. =)
 
Ihania juttuja alkaa meijän "vauvoille" tulla :heart: Tuo Justiinan leikki oli hyvä! =) Niin ne vaan kasvaa...


Hitsi että mulla vaan tuo koirakuume kasvaa!!! Miehen sisko oli vk-lopun meillä ja kateltiin kaikkia koirien kasvattajia jne. Nyt ois niin ihana perro vapaana, just mulle passeli väriltään (värillähän ei oo väliä :snotty: ) ja kaikilta ominaisuuksilta. Mistä sais vuorokauteen aikaa lisää 4tuntia??????????????? :wave: :xmas: :attn:
 
Heippa piiiiiitkästä aikaa. On ollut niin tohinaa etten ole ehtinyt edes ajatella tänne tuloa. Kylläpä aika rientää.

Onnittelut kaikille synttärisankareille!

Kristalla on muuten aivan mieletön tukka!!! Pinjalla on pari haiventa päässä. Täytyy päivittää kuva.

Meillä Pinja nukahtaa illalla ergoon ja laitan sen sitten omaan sänkyyn ja siellä nukkuu aamuun asti. Päivällä nukahtaa parhaiten rattaisiin ja jos ehdin kotiin ennenkuin herää niin laitan omaan sänkyyn nukkumaan.

Pinja on koira-fani. Ulkona kun ollaan niin huutaa "hauva" aina kun näkee koiran ja lähtee kävelemään koiraa kohti. Sama kyllä pätee pieniin lapsiin, tosin huudettava sana on vaan "vauva".

Kylpy-sanaa ei voi sanoa ennenkuin aikoo viedä tytön kylpyyn. Pinja menee heti kylppäriin ja odottaa pääsevänsä kylpyyn. Saunaan Pinja ei suostu menemään. Kerran ollaan käyty, eikä toiste olla sitä sinne saatu.

Puuroa ja sosetta syö itse lusikalla mutta kaikki muut menee sormin.

Muskari aloitettiin nyt vuoden vaihteessa ja siitä Pinja on tykänny ihan kamalasti. Se leikkii niitä leikkejä kotonakin.

Ensin Pinja istui potalla vaan hetken ja sinne saattoi tullakin jotain mutta nyt istuu vaikka kuinka kauan mutta ei tee sinne mitään. Ollaan laitettu potta nyt tauolle, josko se sitten myöhemmin onnistuis paremmin.

Pinja nukkuu nyt omassa huoneessa ihan hyvin koko yön, paitsi jos on tapahtunut jotain hyvin jännittävää, niin herää keskellä yötä ja on hereillä 2-3 tuntia ja käy sitten uudestaan nukkumaan. Tosin sitä yövalvomista teki silloin ihan vauvana kanssa.

Täytyypä mennä taas katsomaan mitä tuo täystuho puuhaa...
(lempi leikki on tyhjentää kaikki kaappien ja laatikoiden sisällöt lattialle)

Lili ja Pinja
 
Mulla menee hermot mun äitiin. :kieh: Se on aina arvostellut mun tekemisiäni, oli ne olleet mitä tahansa. No nyt on kohteeksi otettu mun lasten kasvatus.
Olen ihan kamala ja koko ajan väärässä, 4-v kiukutteluineen on jatkuvasti oikeassa.
Meidän koti on kuin vankila, kun lapset joutuu sadulle ja lepäämään ruuan jälkeen. (Mulla on siis sääntö, että nukkua ei ole pakko mutta levättävä on puolisen tuntia rauhassa.)
Tuo 4-v käyttää surutta hyväkseen äitini mun haukkumisen (tekee sitä siis suureen ääneen lasten kuullen) ja pistää kunnon kiukunpuuskan pystyyn. Sitten äitini taas ihmettelee, että kasvatuksessa on oltava vika, kun poika kiukuttelee noin kamalasti... :kieh:
Mun on pakko käyttää häntä lastenhoitoapuna kouluiltoina miehen iltaviikkoina. Nyt alkaa tämä touhu olla jo kestokyvyn rajoilla.
Miten ihmeessä saisin hänet kuuntelemaan minua, kun hän sulkeutuu ihan täysin, jos yritän jotakin selittää? Muistuu taas hyvin mieleen miksi muutin kotoa heti, kun täytin 18. :kieh: :kieh:

Niin juu. Toivottavasti epuska saa ex-omistajan vastuuseen. Kaverin isä joutui tässä taannoin maksamaan vuosia sitten rakennuttamansa talon kattoremontin, kun siihen tuli joku vika. Maksattaja ei ollut edes se seuraava asukas vaan sitä seuraava. Joku rakennusaikainen vika selvisi todella myöhään.
 
No johan on Myyrällä pirullinen tilanne. Olet yrittänyt ilmeisesti sievästi sanoa, oletko kokeillut sanoa vähän "rumemmin"? Siis ei niin, että loukkaat tms, mutta itse olen joutunut äidilleni suoraan sanomaan, että kiitos vaan, mutten neuvojasi kaipaa... meillä toimitaan näin, eikä se asia kuulu kellekään muulle...

Nyttemmin ei ole tarvinut äidin neuvojen vuoksi hermostua enää ja hemmetin hyvä niin =)
 
Olen kyllä sanonut kaikella tavalla ja tänään tuli karjaistua ihan riittävällä volyymilla, kun meni hermot. :whistle: Jospa tuo hetkeksi tokeni siitä.
Mikähän tässä äidit ja tyttäret-jutussa on niin vaikeata?
Mulla on isoveli joka on äidin mielestä aina ollut niin ihana ja hyvä ja fiksu ja mitälie, mutta mun kanssa sen on aina ollut väännettävä ihan kaikesta. Likkakaverilla on ihan sama tilanne oman äitinsä (ja isoveljensä) kanssa. Veljen kanssa mulla on asiat oikein hyvin eikä sekään ymmärrä tätä naisten välistä kärhämää.
No, olenpahan tullut melkoisen jääräpäiseksi ihan äidin ansiosta. Eikä se nyt pelkästään huonokaan asia ole. Kai.:saint:
 

Yhteistyössä