*Tammikuu2008*SYYSKUU

Heipsan.
Mulla oli pari viikkoa sitten mitattu sf- mitta 22cm. Vähän menee yli käyrien.. Muutenkin tuo paino tuppaa nousemaan liian nopeesti. Paino oli noussut sen 622g/ viikko. Kait se vaikuttaa tuohon sf- mittaankin sitten. Oon aloittanut siellä mammajumpassa- ja joogassa, että vähän hilliintyis toi painonnousu. Niin ja namit on rajoitettu siihen yhteen kertaan viikossa. Tuota pläskiä on kuitenkin vaikeeta saada pois sitten myöhemmin.
Himoista. Viinirypäleet on alkanut maistumaan.. päivittäin. Sitten himoon kaikeea kiellettyä. Lonkeroa kaipaan NIIN paljon ja pitsaa, jossa on paksut kerrokset homejuustoa. Voi pippeli, kun tahtoo sitä pitsaa!
Täällä on kolme lääkärikäyntiä, kaksi ultraa ja muistaakseni 14 neuvolakertaa.

Napsukka ja Abbath(potkunyrkkeilijä) 23+6

Kuulumisia taas täältäkin.

Ensiksi Lellu: Paljon onnea omasta kodista =) Mullakin olisi hirveä hinku muuttaa, mutta ei pysty edes harkitsemaan ennen kuin menen takaisin töihin.

Ja voimia ja jaksamisia kaikille joilla kolotuksia ja kipuja :hug:

Täällä vauva potkii päivittäin niin että sen kyllä tuntee. Ja varsinkin illalla ja yöllä on toisella vauhti päällä. Yöllä kun olen käynyt vessassa ja tullut takaisin nukkumaan niin pitkään on jumppailtu masussa. Ei tosiaan tunnu mukavalta kun vauva potkii alaspäin, onneksi ei kovin useasti potki siihen suuntaan.

Tähän asti olen joka yö joutunut käymään vessassa, mutta nyt parina yönä en ole herännyt kertaakaan. Voi kun jatkuisikin mahdollisimman pitkälle näin. Varmaan vaan kun asiasta mainitsin niin taas saa alkaa juosta siellä yölläkin :whistle:

Töistä tai kotona olosta ollut puhetta ja olen siis kotona. Ammatiltani olen lähihoitaja ja päiväkodissa olin töissä toukokuun loppuun kun oli määräaikanen soppari siihen asti. Ja nyt alkanut ketuttaa koko homma oikein urakalla, kun jo talvella pomo puhui että soppariani jatkettaisiin vuodella, koska tähän minun paikkaani ei ketään tietty henkilö ollut palaamassa niin olisi kuulemma vaan kaikkien etu että sama henkilö siinä jatkaa ja kehityskeskusteluissakin puhui kuinka oli tyytyväinen työhöni yms. No meillä sitten oli työporukan juhlat talvella ja olin ainoa joka siellä ei muutamaa siideriä juonut ja muutamalle hyvälle työkaverille olin kertonut että odotan. Se(kin) raskaus meni kesken ja tämän nykyisen raskauden alettua taas muutamalle kerroin, niin johan siitä alkoi tietää muutama muukin kenelle en ollut itse kertonut. Arvatenkin pomoni tämän kuuli joltain eikä minua (yllätys) enää palkattukaan. Pomoni sitten alkoi selittää että joutuu ottamaan tehtävään kaupungin vakituisen henkilön jostain muusta päiväkodista ja olin että okei ei voi mitään. Mutta sitten jälkeenpäin kuulin että tämä uusi henkilö ei ole ollut aikaisemmin kaupungilla töissä. Joten ainut syy miksi en saanut jatkaa oli tämä raskaus. Toisaalta ymmärrän että työnantajalle helpointa näin, mutta silti pistää vihaksi, koska hyvin olisin voinut jatkaa työssäni marraskuun loppuun asti. Äh, Anteeksi tämä valitus, eihän se enää mitään auta, suututtaa vaan...

Kelan paperit sain vietyä, saa nähdä kauan menee kun pakkauksen saan.

Pippuri ja taavi-tuutikki 23+1

Hei vaan kaikille!

Mulla tässä ollut parin viikon palstailutauko, kun oli muutto tuossa kuukauden alussa, ja tänään vasta alkoi netti sitten toimia!

Masussa on ollut kovaa vilskettä, potkut on tuntunut selvästi nyt jotain kuusi viikkoa, ja usein vauva potkii inhottavasti juuri virtsarakkoon, ja tuntuu että saa vessassa juosta koko ajan. Viimekin yönä taisin viisi kertaa herätä vessaan. :|

Selkä on ollut todella kipeä, ei ainakaan parempaan suuntaan mennyt kun oli se muutto. En tietenkään painavia huonekaluja kannellut, mutta tulihan sitä pahvilaatikoita kanneltua ja tavaroita laiteltua kaappeihin koko päivän.

Vauvanvaatteita olen saanut kavereilta aika paljon, ja niitä on tullut pestyä ja siliteltyä sitä mukaa mitä olen niitä saanut. Hankkinut olen myös ammeen ja turvakaukalon. Pinniksen, sitterin, ja hoitopöydän saan joulukuussa lainaksi. Vaunuja ei ole tullut vielä edes katseltua, ehkäpä sitten vasta joskus marras-joulukuussa niitä voisi katsella.

Mulla on ollut nyt 3 neuvolakäyntiä, ja 3 ultraa ( yksi ylimääräinen ultra, koska äidilläni on ollut yksi raskausmyrkytys, laittoivat minut siksi ylimääräiseen ultraan) Lääkäri käyntejä ei ole vielä ollut yhtään. Hammaslääkärissä kävin eilen, sain kaupungin hammaslääkäriin ajan kahdessa viikossa, ja nyt sain sitten 3 uutta aikaa viikon välein. Tuleepahan hoidatettua hampaat kuntoon, muutama pieni reikä siellä oli, mutta ei ole vihlonut ollenkaan.

Viimeksi sain neuvolakäynnillä kelan paperit, ja tänään sain jo äitiyspakkauksen!!!! Ihania vaatteita enimmäkseen!

Siinäpä tärkeimmät. =)

Katja rv 24+0

Pippuri84, tuo päiväkodin toimintahan kuulostaa ihan lainvastaiselta. Raskaushan ei saa vaikuttaa siihen jatketaanko työsuhdetta vaiko eikö. Jos kuulut Superiin / Tehyyn niin voit sieltä kysyä voiko asialle tehdä jotain, jos siis haluat.
Joskushan on tosi vaikea todistaa että työnantaja ei ole jatkanut työsopimusta raskauden takia, mutta toi sun kertomus on niin selvää pässinlihaa että ihan pisti vihaksi täälläkin pääss.

SF-mitasta... multa ei ole vielä kertaakaan mitattu sitä, johtuu ilmeisesti siitä ettei meidän neuvolatäti osaa sitä tehdä, kuten ei myöskään osaa dopplerilla etsiä sydänääniä / sykettä. Onneksi seuraavalla käynnillä on jo uusi täti, josko tämä sitten olisi ammattitaitoisempi? Jännää, meilläkin kelan papereiden täyttely edessä ja silviisiin.

Mulla on neuvolakäyntejä siis ollut 3 (+ yksi ylimääräinen sydänäänten kuuntelu) ja neuvolalääkärilläkin olen ehtinyt käymään jo kahteen otteeseen. Virallisia ultria on ollut kaksi ja yksityisellä olen käynyt 3 kertaa niiden alkuraskauden vuotojen ja hillittömien menkkakipujen takia.

tällaisia sadepäivän löpinöitä tänään

t. pötkylä ja pikkuElvis 22+0

HELLOUUUUUUUUUU!
Tääl on yks ihan raihnanen mamma .... voi hitsi :D
Kauheita liikehdintöjä massussa jo tuntuuki ja yks tosi omituinen "vaiva" on ilmennyt... jotenki hävettääki... siis minkä takia mun napa on yhtäkkiä innostunu erittämään kauheesti jotain nestemäistä? ja samalla toki se haju on koko ajan niinku nenässä (no okei, mä haistan nykysin vähän KAIKKEE outoo mitä ei niin välttämättä tartteis :D )Siis mulla on semmonen syvä napa jos sen voi niin sanoa...Siis liittyykö tää nyt jotenki kasvavaan mahaan,vai pitääkö tässä huolestua nyt omasta navastaanki??? :eek:

No niin iloisempiin aiheisiin...kohdun pohja tuntuu jo hirveen korkeella... potkut tuntuu välillä niin rakkoon kuin palleaanki... ja se kauhee kourinta tuolla virtsarakossa on TODELLA inhottavaa...
Tuntuu siis todellaki siltä ku siellä joku kourasis oikeen... :D :D

vatsa ei kasva kauheemmin eteenpäin vaan levenen lähinnä sivuille...yks varma tyttömerkki (no ainakin mulla) .
Eipä tässä tällä erää tän kummempia toi napa mua vaan ihmetyttää... :ashamed: :ashamed: :ashamed:

Saapis ja tiitiäinen 23+5

Mulla oli tänään eka kerran turvotusta jaloissa, pitää alkaa sitä vähän seurailemaan että paheneeko se jne... Ja sit mä oon alkanut syödä koko ajna, tuntuu että mulla on kolme ateriaa enemmän kuin normaalisti :LOL: saa nähä mitä paino tykkää tästä, mullekun sitä saisi ihan rauhassa tullakin, on piei lähtöpaino ja viimeksikin 12 kg tuli synnytykseen mennessä ja oli alle 3kg täysaikanen vauva, niin saan kyllä syödä varmaan, kunhan kattoo sitä ruoan laatua vaan ettei ihan överiksi mene herkkujen kanssa...

Meillä on muutama vaatekappale ostettu ja neultakki alkaa olla valmis vauvalle, on ollu kiireistä etten koulun alkamisen jälkeen oo kauheesti kerennyt tekee...

Pari viikkoa sitten mulla oli sf mitta 19 cm just käyrällä, kätilö oli ihan et jee, kerrankin hän sai mitattua sen käyrille

Neuvolassa olen käynyt 3 kertaa tähän saakka ja yksi niistä oli vaan hempan mittaus ja sydänäänet kerta ja ultrassa julkisella 2krt ja siinä se, ei lääkäriä vielä oo ollu ja en oo muihin ultriin mennyt. hemppaa mittautan myös kouluterkalla välillä
:D

PrincessOfAcco ja Ali 24 viikkoa

aiotteko laittaa äitiyspakkauksen laatikon ensisängyksi? oon ajatellut näin tehdä ja nyt kaipailenkin ohjetta , minkälaisella kankaalla tuo kannattaa verhoilla..
jos jostain löytyisi joku kiva malli tai kuva..laittakaa linkkiä tänne..

Saapasjalkakissa, mulla on ollut napaongelma jo vuosia, jos niin voi sanoa ja mulla myös syvänapa (hassu tapa ilmaista asia, mutta niin totta). Mä olen kekkassut tähän sellaisen konstin, että topsi puikko käteen, kastetaan se pumpuli osa desinfiointiaineeseen ja sit vaan varovasti pyöräytetään siellä navassa. Aina suihkun ja muiden pesujen jälkeen napa kannattaa myös kuivata topsilla tai muulla vastaavalla mahdollisimman hyvin. Kysyin kerran yhdeltä lekurilta, niin kertoi että tällainen syvänapa saattaa kerätä sinne uumeniinsa kosteutta ja se kosteus hautuu siellä ja voi aiheuttaa haavaumia tai jopa tulehdusta. Joten aloita ainakin putsaamalla napa huolellisesti alkuun vaikka parikin kertaa päivässä. Mulla ainakin tepsi, eikä napa enää haise :LOL:

vastaillaampa ihan eka noista neuvola käynneistä... eli neuvola köyntejä mulla ollu 5 tähän mennessä ja yks neuvola lääkäri, ja noita ultria pilvin pimein kun seurailtu kaikkia noita juttuja... nyt keskiraskaudessa ei ole enää neuvolaa vaan sit loppu puolella eli meillä pääsee 2kertaa neuvola lääkärille raskauden aikana.. tietty jos jotain on mitä pitää lääkärin katsoa sit pääsee kyllä...

äitiyspakkauksen laatikosta, me meinataa se laatikko varmaankin laittaa häkkisängyn päälle aluksi.. äitee meillä kerto et vauva nukkuu siinä huomattavasti rauhallisemmin kun ei ole tilaa ihan mahottomasti.. samoin aijon myös kapalointia yöksi kokeilla, koska se kuulemma rauhoittaa vastasyntynyttä.. kun useinhan itkevät turvattomuuden tunnetta ja sitä ku on ihmeellistä ku kädet ja jalat pääsee heiluu miten sattuu.. ni on kuulemma turvallisempi olo kun laittaa "tiukkaan" kapaloon ja tilaa ei ole ihan mahdottomasti.. tuolla mahassa kun siihen varmaan tottuu ettei liikkuma tilaa liikaa ole... =) et tälläiset suunnitelmat meillä..

mulla on kans ilmenny yks henk.kohtaisempi vaiva.. meinaan kun pissillä käydessä sattuu ja juilii alamahaa ni pirusti.. :'( ja sit on ollu ylämaha nyt pari päivää kipeä.. ihan niin kuin olis hillitön nälkä mut eipä kipu lähe syömällä ainakaa... :( nyt maanantaina neuvola ni pitää pyytää ottaa kaikki ne pissitietulehdus kokeet jne.. jos olis jotain sellaista tai joku muu tulehdus.. (??) jos ei v.lopun yli pärjää ni äitipolille sit mentävä antaa nuo näytteet... kurjaa...

meillä meinataa viettä äihan rauhallista v.loppua kotona, et ei olla suunniteltu mitään eikä meinata kummemin lähteekää minnekää.. :)

mut tuollaisia höpinöitä... hyvää viikonloppua kaikille mammoille ja masukeille... :wave:

peikko ja pikku jässikkä 23+0 :heart:

Tänään oli sitten kolmas neuvola ja kaikki suht ok.
Painoa tosin tullut alusta nyt n. 4kg ja hieman jo kauhistuttaa tuo. Tosin terkka ei ollut onneks huolissaan asiasta. Suurin osa varmaan tuota työstä johtuvaa turvotusta. Nyt sitten olen taas saikulla selän ja supistusten takia ainakin maanantaihin asti, jolloin sitten menen lääkärillä käymään. Luultavasti saikku siis jatkuu.
Hb oli 117 eli suunta on alaspäin, eikun apteekkiin rautaa hakemaan. Maha kasvaa varsin vauhdikkaasti nyt mitaksi saatiin 21cm joka menee siis yläkäyrällä. Eli kyllä se ultra ilmeisesti pitää paikkaansa tuon sukupuolen suhteen ja poika tulee, ainakin kasvu ym vaikuttaa niin samalta kuin esikoisen kanssa. Veren paine oli 120/77 eli tasasena on pysyny. Ai niin vauvan syke oli tuossa 150 tietämissä.
Kelan paperit sain nyt täytettäväksi ja maanantaina sitten kiikuttelen niitä kelaan, jos sitten pian saisi sen pakkauksen hypisteltäväksi.

eii oo tullu vähään aikaan käytyä kun jotenkin kaikki ottanut päähän.. täälläkään ei yksikään ollut humannut mun 4d kuulumisia,tai ainakaan viitsinyt sanoa.. nii jotenkin mnei sit fiilikset ihan kokonaan kirjottaa tänne..

pikkupeikko85 : se kapalointi on kyllä hyvä juttu.. meillä ne siellä sairaalassa neuvo sen oikeaoppisesti ja nyt meillä on jossain ruskovillan vihkosessa tuo sama ohje,ja vauva tosiaan nukkuu paremmin siinä.
me nimittäin kapaloitin poika aina yöllä. mutta yks asia mikä tulee huomioida siinä on että ei mihinkään paksuun peittoon kapaloi tai pidä vauvalla paljoa vaatetta alla koska ne hikoilee tosi nopeesti ja helposti.. sen sai itse montakertaa huomata.. et joku lakana on varmaan kaikista paras koska pyyhkeessäkin meijän poju hikoili ja oli sitten herätessään ihan märkä.

täällä ei muita kuulumisia oo.. hirmusta leipomista vaan kun on pojalla synttärit ja viikonloppuna ja ens viikolla tulee vieraita niin täyty kauhiasti leipoa kaikkea! hohhoh..

NAsu 22+ tasan :attn:

...Purnausta tiedossa!

Hitsi, että täälläpäin kiukuttaa :kieh:
Aamulla sitten ajelin tunnin verran töihin, matkalla tuli taas ihan hirveen huono- olo (samanlainen mikä tuli eilenkin) pakko oli pomolle käydä sanomassa että mun täytyy lähtee kotiin takaisin. Ei tässä vielä mitään, pomo ymmärsi ja kaikki meni muutenkin hyvin.
Hain sitten sairaslomatodistuksen työterveyshuollon lääkäriltä ja se vasta oli kamalaa. Meinasin jo kesken kaiken sanoa, että antaa olla, menen muualle.

Tenttasi kuin joku tuomari mun pahaaoloani, eikä voinut ymmärtää et mulla vaan on pahaolo ja yrjöttää, mut mitään ei kuitenkaan tuu ylös.

Antoi jokaisesta vaivasta jonkun diagnoosin:
1.Matala verenpaine johtuu nuoresta iästäni, koska nuorilla kuulemma paineet on matalat.
2. Vatsassa tuntuva pahaolo johtuu kohdun kasvusta (tiiän miltä toi tuntuu, eikä tää oo sitä)
3. Rinnassa tuntuva yökötys on kuulemma närästystä
4. Yleinen pahaolo johtuu tulevasta mahataudista ja ylirasituksesta.
5. Iskiasvaiva johtuu yllättäen raskaudesta, mutta loppuu lapsen syntymän jälkeen. Mutta sitten alkaa selkävaivat kuulemma.
Lopuksi sanos että olenko meinannut puhua mun tilanteestani omalle lääkärille--> mikähän mun tilanteessa on vikana? (se että olen raskaana)!?!
Ainiin ja kaikille tiedoksi tämä ei voi olla normaalia raskauspahoinvointia, kun se loppuu kuulemma viikkoon 12 mennessä, hei haloo...!

Nyt lähden hakemaan miestä töistä.
Mukavaa viikonloppua kaikille.

mie huomasin sun 4D kuulumiset.. en vaan tänne viittiny sit eriksee ruveta laittelee mitää kun galleriassa jo mainitsin... ;) ei o sinnuu unehettu... eiköhän muutki ole huomannu, mut jääny vaan kirjoittelematta sit mitää ku on noita ultra kuulumisia muutenkin aika rytinällä nyt tullu ku ihmiset suht samoihin aikoihin käyny ultrassa... :hug: :hug: dont worry... ja onnea tasa viikoista..

niipa-85 ohhoh mikä tohtori... :eek: minen tuosta syystä edes käy tavan tk lääkärillä valittamassa raskauden ajan oireista kun ovat niin "kaikki tietäviä siellä" ja myntävät sen 1-2pvää saikkua ja sit pitäs olla vaivojen hoidossa jo... :( meen mielummin neuvolan lääkärille tai työnnän itteni äitipolille mistä saan vastauksen vaivaan ja tarvittavan hoidon...

söin äsken ihteni pizzasta ni ähkyks et on oikein huono oll anyt.. tuntuu et tökkii ylös... :x olo on ku pienellä possulla...

Heips, ja mukavaa perjantai-iltaa kaikille tasapuolisesti :wave: !

Meilläkin oli tänään kolmas neuvola ja ihan "rutiinilla" se meni. Painoa oli tullu miullekin huomat reilu 600g/vko :/ , terkka totesi vaan että vähänhän tuo yläkanttiin on... Verenpaine oli ok, mitä niin pelkäsin että olisi noussut. Sf-mitta oli 23 ja yli yläkäyrän mennään :whistle: . Äippäraha-hakemukset sain myös mukaani ja ensi viikolla ajattelin täytellä ja viedä kelaan. Sydänäänet kuuluivat hyvin (150-174) eikä Paolo oikein malttanut pysyä paikoillaan (adhd-lapsi ilmeisesti tulossa :LOL: ). Potki ultralaitetta, kun terkka ultrasi! Hassua oli, että en ole vielä kertaakaan käynyt lääkärillä ja ilmeisesti en tule käymäänkään (?). Joku "viisas" oli päättänyt, että mikäli raskaudessa ei ilmene poikeavuutta, terkkari tekee puolivälin "lääkärintarkastuksen" ja tarkistaa kohdunkaulan ym. mitä siinä nyt katsotaankaan. En oikein tiedä mitä asiasta pitäisi ajatella... Toivotaan vaan että kaikki menee hyvin!

Mekin ajattelimme laittaa äitiyspakkauksen laatikon pinnikseen. Ja kapalointia olen myös mietinyt, mikäli vauveli on levoton eikä rauhoitu. Hieno ajatus, Pikkupeikko! Eipä meille muuta, masukki kasvaa ja asukki myös. Kovasti potkii ja touhuaa! Mukava tuntea potkut kesken työpäivän :heart: !

Rauhallista viikonloppua mammoille!

-Kirppu ja Paolo 22+1-

Alkuperäinen kirjoittaja Kirppu 80:
Heips, ja mukavaa perjantai-iltaa kaikille tasapuolisesti :wave: !

Meilläkin oli tänään kolmas neuvola ja ihan "rutiinilla" se meni. Painoa oli tullu miullekin huomat reilu 600g/vko :/ , terkka totesi vaan että vähänhän tuo yläkanttiin on... Verenpaine oli ok, mitä niin pelkäsin että olisi noussut. Sf-mitta oli 23 ja yli yläkäyrän mennään :whistle: . Äippäraha-hakemukset sain myös mukaani ja ensi viikolla ajattelin täytellä ja viedä kelaan. Sydänäänet kuuluivat hyvin (150-174) eikä Paolo oikein malttanut pysyä paikoillaan (adhd-lapsi ilmeisesti tulossa :LOL: ). Potki ultralaitetta, kun terkka ultrasi! Hassua oli, että en ole vielä kertaakaan käynyt lääkärillä ja ilmeisesti en tule käymäänkään (?). Joku "viisas" oli päättänyt, että mikäli raskaudessa ei ilmene poikeavuutta, terkkari tekee puolivälin "lääkärintarkastuksen" ja tarkistaa kohdunkaulan ym. mitä siinä nyt katsotaankaan. En oikein tiedä mitä asiasta pitäisi ajatella... Toivotaan vaan että kaikki menee hyvin!

Mekin ajattelimme laittaa äitiyspakkauksen laatikon pinnikseen. Ja kapalointia olen myös mietinyt, mikäli vauveli on levoton eikä rauhoitu. Hieno ajatus, Pikkupeikko! Eipä meille muuta, masukki kasvaa ja asukki myös. Kovasti potkii ja touhuaa! Mukava tuntea potkut kesken työpäivän :heart: !

Rauhallista viikonloppua mammoille!

-Kirppu ja Paolo 22+1-

Oletko mistä päin Itä-Suomea, Joensuustako??

Katja87: Joensuusta ollaan :wave: . Tuskin täältä tulee minnekään lähdettyä :) . Entä sie?
Joo, Joensuusta minäkin. Mulle sanottiin ekalla neuvolakäynnillä että noista lääkärineuvoloista ei osaa se terkka sanoa vielä mitään koska jotain muutoksia on käytäntöön tulossa. Nyt viime kerralla sain sit ajan ekalle lääkärineuvolakäynnille, se on mulla joskus viikolla 27 siilaisella.

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Katja87: Joensuusta ollaan :wave: . Tuskin täältä tulee minnekään lähdettyä :) . Entä sie?
Joo, Joensuusta minäkin. Mulle sanottiin ekalla neuvolakäynnillä että noista lääkärineuvoloista ei osaa se terkka sanoa vielä mitään koska jotain muutoksia on käytäntöön tulossa. Nyt viime kerralla sain sit ajan ekalle lääkärineuvolakäynnille, se on mulla joskus viikolla 27 siilaisella.
Aika kirjavaa taitaa olla käytäntö täälläkin, ja ympäri Suomea. Osa käy useammin lääkärillä ja osa ei kertaakaan. Mukava että sait ajan lääkärille =) , itse ajattelen että lääkäri on joissain asioissa ammattitaitoisempi kuin terkka ja voi huomata poikkeavuuksia ehkä paremmin. Kaupungin sivuilta kävin katsomassa raskausajan seurantaa, niin siellä oli että vain kerran puolessa välissä raskautta on lääkärineuvola. Tiedätkö, tekeekö lääkäri vai kätilö synnytystapa-arvion?

Jimena, mulla oli sf-mitta rv 22+0 20cm, rv 22+1 oli 24cm ja nyt rv 24+0 oli 26cm joten aika hyvää vauhtia on kasvanu...
Mulla johtuu kai siitä että istukkakin on niin edessä että massu siks niin iso.. sama oli kun odotin eskoista, että istukka oli ihan etuseinämässä. Esikoista odottaessani sf-mittä oli 1-2 cm isompi kun nyt näillä viikoilla. eikä tuo mitenkään kovin suuri vauva ollut.. syntyi rv 40+0 ja oli 51cm ja 3770g, joten ei tartte pelätä että ois jotenkin tosi iso vauva tulossa :hug: :D

Alkuperäinen kirjoittaja Katja87:
Aika kirjavaa taitaa olla käytäntö täälläkin, ja ympäri Suomea. Osa käy useammin lääkärillä ja osa ei kertaakaan. Mukava että sait ajan lääkärille =) , itse ajattelen että lääkäri on joissain asioissa ammattitaitoisempi kuin terkka ja voi huomata poikkeavuuksia ehkä paremmin. Kaupungin sivuilta kävin katsomassa raskausajan seurantaa, niin siellä oli että vain kerran puolessa välissä raskautta on lääkärineuvola. Tiedätkö, tekeekö lääkäri vai kätilö synnytystapa-arvion?

Mulle sanottiin että sen tekee joku Marja Björn, siilaisella siis. Sellaisen käsityksen sain, että se on terveydenhoitaja. Tiedätkö sinä?

Katja87: Marja on mun mielestä gynekologi. Hyviä kokemuksia hänestä, mutta olen kuullut myös päinvastaisia. Osaa kyllä hommansa :) .

Sf-mitasta Meille terkkari sanoi että sf-mitta on yleensä raskausviikot +/-4 cm. Aika iso haitari... Täälläkin yläkäyrien yläpuolella mennään, kauhulla odotan synnytystapa- ja painoarvioita, huh! Toivottavasti vauveli ei kasva hurjan isoksi!

Pikkugreippi: Mä ainakin myönnän etten vastaile lähes kellekkään henkilökohtaisesti just esim ultrakuulumisista. Monesti tulee luettua viestejä osissa, eikä tuu heti kirjoteltua ku on lukenu, ajatukset katkeilee, puhelin soi yms. Ja sit toi mitä pikkupeikko sanoi, et tulee niin paljon ultrakuulumisisa ettei niitä kyllä jokaista voi kommentoida. Mutta en ainakaan loukata ketää tarkoita.

Neuvolassa olen käynyt nyt 4 kertaa, joista yksi ollut lääkäri (yht 3xlääkärikäyntiä), seuraava neuvola on n viikon päästä ja on lääkärikäynti ja kolme kertaa ultrassa, yksi omakustanteinen, ja yksi tulossa (kontrolli munuaislöydöksen takia).
Sf-mitta rv 20+5 oli 19, nyt tuntuu itsestä siltä että maha kasvanut valtavasti. Ja tätä painoo tuntuu tulevan hurjasti :ashamed:

Viikko töissä meni ihan hyvin, selkä vähän iltaisin kotona kipuili, että ei sitä sitten hirveemmin mitään erikoista kotosalla tehdä, lepäilyä lähinnä ja jotain pientä kotihommaa. Pian alkaa pikkusen housujen viimeistely =) Olen kyllä niin tyytyväinen itseeni kun sain koko vaatekerran aikaiseksi. Ja innostuinkin niin kovin, että seuraavaksi teen itelle pipon :D
Käytiin tänää kaupungilla, enkä ostanut enään pikkuvaatetta :attn: JEE! Ehkä tää tästä vähän rauhoittuu. Miehelle ostettiin talvitakki ja itelle ostin huivin, vähän jotain nättiä ja piristävää, kun rupee nuo vaatteet jo käymään niin vähiin, enkä kovin monia mamma vaatteita raaski ostaa. Olen kahdet housut ostanut ja kaksi paitaa ja kaksi toppia. Mites muut? Joko vaatekaappi on täytetty mammavaatteilla?
Taidampa siirtyä imuroimaan (tiedän, ihan hullu aika) ja sit iltakahville.

Ihanaa viikonlopun jatkoa mammat :flower:

Cattie ja Osku-Poika 23+1 :D

Alkuperäinen kirjoittaja Halinappi:
Jimena, mulla oli sf-mitta rv 22+0 20cm, rv 22+1 oli 24cm ja nyt rv 24+0 oli 26cm joten aika hyvää vauhtia on kasvanu...
Mulla johtuu kai siitä että istukkakin on niin edessä että massu siks niin iso.. sama oli kun odotin eskoista, että istukka oli ihan etuseinämässä. Esikoista odottaessani sf-mittä oli 1-2 cm isompi kun nyt näillä viikoilla. eikä tuo mitenkään kovin suuri vauva ollut.. syntyi rv 40+0 ja oli 51cm ja 3770g, joten ei tartte pelätä että ois jotenkin tosi iso vauva tulossa :hug: :D
Kiva, että muillakin kasvaa reilusti =) Tällä hetkellä mulla näyttää, että sf menee hieman ylempänä kuin kakkosen kohdalla. Ja kakkonen oli syntyessään (rv40+2) 54cm ja 4130g... Istukka etuseinässä, nyt takaseinässä. Isompaa vauvaa ei huvittaisi synnyttää... Toivotaan, että ei mulla tarkoittaisi tällä kertaa jättivauvaa.

Cattie: Mä ostin esikoisen aikana 2 äitiyspöksyt (käytössä edelleen), kakkosen kohdalla yhdet pöksyt, yhden paidan ja yhden hameen (vain pöksyt käytössä ) ja nyt olen ostanut kahdet pöksyt. Alushousuja riittävästi. Joka kerralla oon myös ostanut Instrusta paremmat lentosukat (Prisman eivät ole niin tukevat). Näillä varusteilla ajattelin pärjätä loppuraskauden. Tavalliset paidat on mulla menneet loppuun asti. Masutuubin tosin haluaisin tällä kertaa, mutta tossa läheisessä H&M:lla ei ollut mustaa eikä valkoista :( Täytyy katella kauempaa, kun sinne asti pääsen.

Pimpelipom!

No niin takaisin tropiikissa, jossa sadekausi on päällä... No mutta lämmintä riittää, joten pitää nyt nauttia näistä viimeisistä viikoista täällä lämmössä ennen paukkupakkasia Suomessa :)

Oli niin mahtavaa olla siellä ja odotellaan taas innolla paluuta. Varsinkin kun saatiin vielä lähtöpäivänä kuulla kaupunkimme rakennusvalvonnasta että rakennuslupamme oli mennyt läpi!! JIPPII!!! Nyt pitää vaan järkätä täällä päässä muutto...

Viikot Suomessa meni niin kauhealla tohinalla, että sain oikean shokin täällä kun oli taas rauhallisempaa ja katsoin itseäni peilistä. Mikäs tuo suuri kumpu tuossa on?? :LOL: Oli ihan kun vasta oli huomannut olevansa raskaana - vaikka tässä viime viikoilla on kyllä alkanut pistelemään ja jumantsukka mitä liitoskipuja oli lennon jälkeen... Noh, enää 1 kerran pitkää lentoa ja kivaa luvassa siellä, joten ei haittaa!

Täällä on moni ollut ultrassa ja ihanaa että kaikki vaikuttaa suurelta osin oikein hyvältä! Ettei enää mitää järkyttävän ikäviä uutisia...

Mua hirvittää jo myös hieman miten sitä voi välttää rintatulehdusta sitten talvipakkasilla kun imettää. Itsellä kun vain kokemusta loppukevään mukulasta, joten lämmintä piisasi lähes koko imetysajan (4kk). Mutta eiköhän sitä konstit keksi sitten!? Onko siis ihan semmosia rinnanlämmittäjiä myynnissä?

Meillä oli myös esikoisella semmonen verhottu pikku-sänky alkuunsa, juuri sen takia että tulee turvallisempi olo ja laitettiin se vielä makkarissa vinokaton alle. Olikohan lapsesta vai sängystä mutta hyvä oli poika nukkumaan alusta asti. Samaa aiotaan tehdä nytkin - toivotaan että samat "poppaskonstit" toimisivat tällä toisellakin ;)

Hei muuten Saaru, laita mun kohdalle, että synnytyssairaala on Porvoon Sairaala! Täällä ei varmaan muita ole sinne menossa?

Ai niin ja viime aikoina on muuten vauva ollut unissa monesti! On rauhallinen kaveri ja yhdessä unessa tajusin vasta 3. päivänä etten ollut aloittanut imetystä vielä ja sitten aloin pumppaamaan ja sitä maitoa tuli hullunlailla?? :LOL: Toivotaan että tajuan hieman aiemmin imettää sitten oikeesti! hehe

Jep - nyt laitetaan sunnuntain aamupalat ja lepposissa merkeissä tämä päivä...aikaerosta on vielä aika väsynyt...

JonnaP ja Pablo (ja olen ihan ulalla millä viikolla mennään, oiskohan 24? noh, täytyy myöhemmin tarkistaa...)

Huomenta!
JonnaP päivitin tuonne etusivulle tuon sairaala, mut jos joku tietää sille lyhenteen niin vaihdan sitten. Oisko se ollu vaa HUS...??
Nii ja tosiaan ruskovillalla on hyvät rinnanlämmittimet, suosittelen! http://www.ruskovilla.fi/tuotteet.cfm?action=vauvat5

Tänään ois sitten tarkoitus ottaa masusta uusia kuvia. Kameraanki olen ladannut patterit :D siitä onki jo n.10vk ku viimeksi on masukuvia otettu.

Töissä olin viime viikolla 2pvä ja aika kivuttomasti meni. Mitä nyt perjantaina alko masu ppinkeileen niin että ihan selkää särki. Mä sitten päätin et sinnittelen/koitan ens viikon jaksella töissä ja kahtelee sitten ku seuraavalla viikolla on neukkalääkäri.

Taas ostin yhen setin vaatteita Aattomiehelle, jospa ne sitten laittais pojulle päälle ku sairaalasta kotiudutaan:) Koitan saada niistäkin sitten kuvan tänne.

Mutta nyt aamupalalle ja kaffelle. Sitten esikko kiekkokouluun ja siivoileen. Illalla ollaan kynttilätunnelmissa Party Lite kutsujen merkeissä:)

Saaru ja Aattomiäs 25+2

Yhteistyössä