**TAMMIKUU2008**marraskuu

Heip täältäkin!

Olipas hyvä kun tulin kurkkaan kuulumiset, ainakin nuuskis ollut niin reippaana että josko ottais mallia siitä :D Pitäs uunia pestä ja vähän muutakin siivota ja sit kauppareissulle lähtee ja ajattelin ehkä leipoo jotain hyvää, huomenna tulee vieraitakin.. hhmm banaani-suklaakakku maistuis :p löytysköhän jostain reseptiä..

Hikkaa täälläkin, mutta ei kyllä noin usein mitä monet puhuu, ehkä kerran pari päivässä.. ja siis poitsu tulossa =)

Heräsin eka kerran 6 tänää |O ja olin ainakin tunnin pari hereillä, sit nukahdin ja nukuin tohon 10 hyvinkin ja nyt on jotenkin sekava olo kyllä, jos lähtis touhuileen jotain ni virkistyis.

Ai nii laskut pitää maksaa tänään :/

Cattie ja Osku 33 tasan :heart:

No niin se sitten kävi täälläkin, että teksti katosi. En tietenkään ottanut neuvoista vaaris, että olisin kopioinut... No kirjoittelen lyhkäisesti.

Asunto 85 neliön rivitalo. Joten vaavi mahtuu hyvin. Olen jo alkanut sisutaa omaa huonettakin uudelle tulokkaalle, vaikka se ei sitä tule vielä pitkään aikaan tarvitsemaankaan. Olen kuitenkin tällainen höpsö. :LOL: Haluaisi että kaikki olisi kunnossa ennen kuin pieni sitten syntyy.

Vaatteista: Itsekkin olen ostanut lähinnä neutraaleja värejä koska emme tiedä sukupuolta. Ja sitten muutenkin tykkään enemmän muista kuin v.pun ja v.sin sävyistä Onneksi on tosiaan muitakin värejä saatavilla. ja aikas paljon olen ommellut itekkin vaatteita vauvelille. Silloin saa sellaisia kuin haluaa.

Yöt ovat palanneet takaisin normaaliin rytmiin. Eli taas nukutaan kunnon 12h yö unia ja yhdellä vessa käynnillä... Olen tyytyväinen. Koska muutama viikko sitten oli aikas repaleisia unia. Ei meinnu millään saada nukuttua ja koko ajan sai juosta vessassa.

Nyt sitten lähen uimaan. Palailen sitten takaisin jos jotain jäi kirjoittamatta.

Säihky ja mini-me tasan 31 (nyt sitten kyllä kopioin tekstin jatkossa) :LOL:

Heipsan taas!
Nuuskis Sullahan olikon hyvä idea että maalaa sabluunien avulla tontut ikkunaan..Vois itekkin kokeilla tänä vuonna, meinaan pahvitontutkin olla jo aikansa eläneet meillä, että pitäs muutenkin ne askarrella uusiksi tälle vuotta. Millä meinaat maalata? Teetkö ite sabluunat.. Osaiskohan sitä itekki.. :xmas:

Pore Tuossa sulla aika kattava linkki, missä lisää linkkejä nimisivuille, sieltä löytyy jos jonnimoista nimiä ja niiden tarkoituksia..

http://www.kenguru.fi/linkit/links.php?cat=47

maya Voihan se vauva hyvinni olla vielä poikittain. Mullaki jokin aika sitten vielä Aatto oli hiukan poikittais, sillain että pää oli tuossa lonkan tuntumassa. Mutta nyt taas tuntuu että on aikalailla kunnolla rt. Onhan niillä aikaa rv36 asti kääntyy oikeaan asentoon.

Mullakin on täällä kakkupohja paistettu ja kauppa odottaa. Heti kun mies heräilee päikkäreiltä niin pääsen lähtemään kauppaan ja sitten illan päälle varmastikin tuleen kostutettu ja täytettyä tuo kakku. Huomenna sitten aamulla koristellaan. Illalla saa mies "hoitaa" osansa ja tarttua pölyrättiin sekä imurin varteen:) Jospa huomenna sitten selviäis pelkällä järkkäilyllä.

Saaru

Täällä kaikki tuntuu olevan mallillaan, kauppaan tarttis mennä käymään ja samaten postissa. Sitten lähetäänkin illalla miehen kanssa teatteriin.

Tuli tossa vaan mieleen kysyä kokeneemmilta, että mitenkä se synnytystapa- arviointi oikein tehdään?

Saaru; meinaan kalvolle ensin piirtää tontun ääriviivat ja sitten mattoveitsellä leikata. Ja tontun saa siitä pahvisesta aika hyvin. Meinasin tehdä kuusenkin sabloonan, niin saa vähän erilaisen ja jos löytäs jostain sellasia pieniä tähtiä jota vois ikkunaan laittaa. Askartelukaupassa neuvoivat, että sekottaa sormiväriin astianpesuainetta, niin on helpompi ottaa pois. Mutta katotaan mitä siitä tulee.

Varasin ajan ens keskiviikolle jalkahoitoon, sain työkavereilta lahjaksi. Ihanaa mennä nautiskelemaan, kun vielä pääsee. Sitten varasin teatteriin itselle ja pojalle liput, mennään katsomaan sellaista tonttunäytelmää. Nyt kun tässä joulun alla vielä voi mukavasti tehdä kaikkea.

Mutta nyt mä lähden tuonne yläkertaan vessansiivouk....jaa meidän miehet saapui, siivotaan siis huomenna.

kuinkas teillä tamperelaisilla, koska olette menossa valmennukseen??vai oletteko jo käyneet??
Painostako puhuitte, mulla ennen raskautta paino 82 ja bmi 28. pahoinvoinnin vuoksi laski 78 ja nyt painoa 85, eli periaatteessa painoa tullut vain 3 kiloa :kieh: tai riippuu kuinka laskee, mut alkupainosta..ei ole neuvolassa puututtu..eiköhän sitä raskauden aikana saa vähän painoa tullakin, noi vaan on niin pilkunviilaajia neuvolassa...aluksihan multa kiellettiinmehutkin, kun on painoa näin paljon.
viikkoja on 31+5 ja fundus mitta oli maanantaina 31+1 tuo 29.

Selällään nukkuminen:kysyin muuten terkalta tuosta selällään nukkumisesta tänään ja kyl se on niin että varsinkin jos istukka takaseinässä niin ei sais selällään olla pitkiä aikoja koska siitä tulee vauvalle sykelaskuja jo ennenkuin äidille tulee huono olo.mä olen itse luullut toisin.sykkeet saattaa kuulemma pudota aika reilustikin eli vaikka 160 ->115.aikamoinen pudotus.huih...
Mulla istukka on takaseinässä ja oon nukkunut selälläni melkein koko raskauden ajan...hmmm...nyt sit mietityttää, onko noita sykelaskuja pikkuiselle sitten tullut...Toivottavasti ei.

kovasti ootte taas tänne rustailleet, mä en nyt jaksa tässä istua, vaikka kirjotettavaa olisi yllin kyllin. Selkä on ihan rikki, oon melkein koko päivän isutunut ja ajellut autoa. Selkä huutaa lepoa!! Palailen....

Carla ja tyttö 34+2

ps. Hikasta vielä sen verran, että meillä hikotellaan päivittäin ja monta kertaa ja tyttö on tulossa :heart: Eli eipä tuosta hikasta voi sukupuolta päätellä :D

kiva kuulla että muillakin on toka kerta vaivaisempi, viime kerralla me muutettiin uuteen asuntoon 2vko ennen synnytystä ja kuurasin kaikki lattiat juuriharjalla ja keittiön kaapit joka sivusta ja suunnasta ja kylpyhuoneen oikeen perusteellisesti... nyt voisin vaan oleilla sohvalla kaikki illat, koulu vielä menee kun on lyhyitä päiviä ja viikkoja

tyttönen Meillä ens maanantaina ja seuraavana synnytysvalmennukset tayssissa. Koska teillä?

Huhhuh! 4 tuntia meni että hujahti, pesin uunin ja maustehyllyn/-purkit, muutenkin järkkäsin keittiöö, sit pyyhin pölyt, järjestelin tavaroita, vaihdoin lakanat, imuroin ja pesin vessan :whistle: Sitä sitten oikein innostuin kun alkuun pääsin, vielä tarttis kauppaan lähteä, ja ajattelin että taidetaan hakee pizzat tänään, mieskin oli ja ollut koko viikon ylitöissä, ni eiköhän se oo sallittua nyt nauttia :D Huomen aamuna leivon sen banaani-suklaakakun vieraille :p

pikkugreipiltä kysyisin mielenkiinnosta, onko tein pojan oikee nimi Osku vai onko lempinimi?

Tämä poistuu taas intoileen jotakin, kyllä taitaa muuten olla vatsa kovana koko illan..

Cattie :wave:

joo kyllä tuo eka raskaus tuntui lasten leikiltä verrattuna tähän.lenkkeilin ja touhusin loppuun asti lähes normaalisti.olihan silloinkin näitä että välillä turvotteli ja jalkoja särki sekä närästi mutta lepoa sai aina kun halus...
en mä tiedä olenko kauhean vaivainen nytkään mutta itseä häiritsee tällä hetkellä eniten hengästyminen joka tekee olosta raskaan.kivut ja supistelut on olleet aika minimaalisia kun olen ollut kotona sairaslomalla.ainakin jotain hyötyä siitä on ollut :)

Aattelin kans vähä kuulumisia kirjoitella..
Aamusta leivoin leipää, ja puolilta päivin ollaan askarreiltu tonttuja. Kiva lukea että muillakin on samanlaisia suunnitelmia jouluvalmisteluista. Meillä ku on emäntä "hiukan" :LOL: jouluihminen..
Kalvojen avulla olen kans tehnyt tonttuja ikkunoihin ja välioviin, se käy yllättävän helposti siillä suihkutettavalla speryllä..
Huomenna kova päivä tiedossa Olen urakoinut joulusiivousten kans, kaikki paikat yritän käydä läpi ja olo on niin täysi että! |O
Mahtaakohan vauva olla viiskiloinen syntyessään? tuntuu jo istuminenkin käyvän työstä
Ensiviikolla suunnitelmissa sit joululeipomiset johan siinä on suunnitelmat :D Toivottavasti virtaa riittää.

Tuntuu kanssa välillä että vauva on jokseenkin hiukan poikittain, potkujen perusteella.

glaudia ja vauveli rv.33+2

PrincessOfAcco: Kyllä olen minäkin huomannut, että tämä kolmannen lapsen odotus on paljon "työlämpää" kuin kahden aiemman lapsen odotus. Mulla voi tosin vaikuttaa sekin, että olin silloin 2 kk sitten siinä munasarjan ja siinä olevan kystan poisto leikkauksessa. Ainakin olen ollut nyt paljon väsyneempi ja kaiken maailman vaivojakin (mm. närästystä, supistelua, suonenvetoa, liitoskipuja) on enemmän kuin edellisissä raskauksissa. Mietinkin jo pienellä paniikilla, että miten selviydyn joulusiivouksesta ja -leipomisista, kun pienetkin kotityöt saavat aikaan supistelua... noh, täytyy kai ottaa tänä jouluna kaikki ahkerointi kevyemmin. :)

Täällä oli puhetta siitä nukkumisasennosta eli kysyisinkin, että oliko se parempi (vauvan ja äidin kannalta) nukkua oikealla vai vasemmalla kyljellä?
Jollakin tuntui olevan oikein asiantuntijan antamaa neuvoa tästä aiheesta. Itse en pysty nukkumaankaan muuten kuin joko vasemmalla tai oikealla kyljellä. Jos yrittää selälleen mennä tai jos yöllä on vahingossa pyörähtänyt selälleen niin heti herää semmoiseen ahdistavaan ja hankalaan oloon.

Täälläpäin on myös tänään satanut lunta ja taas on niin talvinen ja jouluinen fiilis...

Nyt iltapalalle :p

Tammiäiti rv 32+2 ja naperot

iita: Se 34 viikkoo on sinänsä sellanen raja, jolloin katsotaan, että vauvan keuhkot ovat tarpeeksi kehittyneet, jolloin hän jaksaa jo itse hengitellä ilman halppi-tai ylipainetukea. Usein jo muutaman viikon aiemminkin syntyneet vauvat jaksavat, varsinkin, jos äidille on ehditty antaa kortisonia, joka kypsyttää vauvan keuhkoja. Pienille keskosille, tai hengityskonetta heti syntymän jälkeen tarvitseville isommillekin, annetaan vielä suoraan keuhkoihin surfaktantti-nimistä ainetta, joka laskee keuhkorakkuloiden pintajännitystä, jolloin happi pääsee niihin rakkuloihin. Joskus yli 34 viikkoinenkin, jopa täysiaikainen vauva saattaa tarvita hengitysapuja, jolloin puhutaan RDS-taudista. Siinä on myöskin hieman sama tilanne kuin keskosella. Mutta tämä on harvinaisempaa. Synnytystä yritetään estää yleensä tuonne 34 viikolle asti, sen jälkeen on tosiaan kehittymättömyydestä johtuvat hengitysongelmat jo ohitettu. tosiaan tuo RDS voi olla, tai sitten esimerkiksi infektio, jonka vuoksi vauva tarvitsee hengitysapuja, vaikka olisi täysiaikainenkin.

Siis, takuuta siitä, että kaikki menee hyvin, ei kukaan voi antaa, mutta todennäköistä on, että 34 viikkoinen vauva tarvii enää syömisapuja, ja ehkä sokeritippaa alkuun, muuten jo pärjäilee hienosti kohdun ulkopuolella.

Maya: mulla ainakin vauva on vielä masussa sillain vinossa, pää kyllä alaspäin, mutta tuolla sivussa. Siellä on vielä kohdunmallistakin riippuen hyvää tilaa mönkiä. Mulla on pää edellisissäkin raskauksissa kiinnittynyt kunnolla vasta synnytyksen aikana tai lähesyessä. Nyt mullakin tuntuu liikkeitä molemmilla sivuilla vähän miten sattuu, kääntyilee sillä vielä reilusti kyljeltä toiselle. Neuvolassakin käydessä vauva oli tuolla vasemmalla laidalla siten, että sf-mittakin piti mitata tonne vasemmalle, keskeltä ei olis tullu mitaks juuri mitään. Nyt taas parin päivän päästä pylly tuntuu olevan tuossa oikealla kylkiluiden alla.

Dinomamma ja etana 32+5

Tammiäiti:
Itse siis kysyin terkkarilta selällään nukkumisesta ja sitä ei mulle suositellut takaseinäistukan vuoksi.vauvalla sykkeet saattaa laskea ja sitäpaitsi itselle tulee tosi huono olo.Herään kyl yölläkin jos olen selälleen kääntynyt.
Sitten luin tuollaisesta odottajan oppaasta jonka neuvolasta sain että ihanteellisin asento on vasen kylki koska silloin äidin verenkierto mm.munuaisissa on parhain ja vas.kyljellä ei tule rakkoonkaan niin paljon painetta.tämän olen itsekin huomannut.

Ahkeraa sakkia tunnutte olevan kaikki =)
yks jos toinenkin leipoo ja huseeraa oikein urakalla.mistä sais tuollaiset energiat?mutta kaipa se melkein kaikilla on sitä pesänrakennusviettiä :)

Kyllä mullakin tää kolmas raskaus on vaivalloisempi kuin aikaisemmat. Periaattees menny aika samalla tavalla, painoa tullu samalla tavalla, paineet kaikissa alhaalla jne jne. Mut selkävaivat, pahoinvoinnit, väsymykset yms jotenkin pahemmat joka kerralla. Mä olin esim käynyt jumpalla ja kuntosalilla koko viime talven, et luulin selkälihasten olevan hyvässäkin kunnossa. Paremmassa siis kuin ennen edellistä odotusta. Mut silti, selkä on ollu sökönä. Mä en ole lenkkeillyt enkä juuri edes ulkoiluttanut tätä masua, pitäs kyllä, mutta tuo kävely menee köpöttelyksi, ei tuu mitää.

:wave: Täällä kans yksi köpöttelijä ilmoittautuu. Kieltämättä olo tuntuu lyllertäjältä. Aikaisemmat raskaudet olleet suhteellisen "oireettomia" vai onko näin että aika kultaa muistot? :D
Saunasta just tulin. Pitää ruveta nukkumaan menoa suunnitteleen josko sais tyynyt heti eka kerralla oikein aseteltua. Toisaalta varmaan mukavaa muisteltavaa sitte kun raskaus on ohi, ja nyytti kainalossa.

Täällä myös köpöttelijä, issiasvaiva ei sit ota taltuaksee :'( Kuhan nyt ei jää sitten loppuajaksi riesaksi. Aika paljon on kyllä tullut touhuttua ja käveltyä, kauppoja kierreltyä. Synttärivalmistelujen takia. Ei tohi joka päivä kuitenkaa ottaa särkylääkettä, joten täytyy koittaa lepuuttaa tässä itteesä ja koitaa riutua:D Muutenkin ihan tuntuvia nippailuja yms vihlomia alkanu tuntumaan. Joskos nyt hiukan siellä pikkuhiljaa alettais valmistautuun synnytyksee (mulla ku kerran tuo valmstautuminenkin kestää, ei haittaa vaikka ajoissa oltaiskin:LOL: ) Masu on supistusherkkä, ei tarvi kuin pikkasen kyyristyä esim pesukoneesta pyykkiä ottaessa tai vastaavaa. ja tää turvotus senkus jatkuu, ei kai tälle voi mitää. Koitan olla syömättä paljon suolaista sekä juoda vettä, mutta sormet on nakit niin on.
Tässä pitäs kovasti alkaa siivoileen loppuun ja sitten alkaa tekemään synttäritarjottavat loppuu, mutta onneksi ei ole vieraita tulossa vasta ku iltapäivällä. Joten hyvin kerkeän kuhan mies menee sitten hetkeksi pihalle poikien kaa peuhaan lumen kanssa.
Joo, mä ainakin tunnustausun tuohon sakkiin "pesänrakennus viettivimma" Mä kovasti suunnittelen kaikkee mahollista laittamista ja ostamista sekä maalaamisia. Taitaa tuo maalaaminen kuitenkin jäädä vain haaveeksi. Ei sitä passaa alkaa kiikkumaan tuonne korkealle seinän ja katon rajaan asti (korotettu olohuoneen katto) Mutta tähän tietokone nurkkaukseen ois vaa niin ihan tehä jollain taikamaalilla joku kiva kuvio, esim semmoinen "risupuu"..
Eilenkin taas hiplailin kaikkee mahollista kaupassa, vauvan vaatteita ja loppuja tarvikkeita, mutta sinne ne kuiten taas jäi. Jospa ens viikolla sitten sais aikuseen hakea se turvakaukalo. "onhan tässä aikaa" :LOL:

Mut ei kai se auta ku lähtee tuusailee että saahaa tarjottavaa iltapäiväksi. Tuolla meiän kolmivuotias niin onneessaan leikkii synttärilahjaksi saamillaan dublolegosetillä:) tuumasi vain että on nyt iloinen ku sai näin ihanan lahjan :heart:

Pirteetä lauantaita!

Saaru ja poijjaat

Lauantaita!
Olen kyllä niin kade teille jotka jaksatte tehdä kaikkea, itse olen niin flegu etten ikinä oo ollut!!!
Tänään ajattelin mennä ostamaan jotain tulokkaalle ja ehkä jo jotain joululahjoja.
Kärsiikö teistä kukaan levottomista jaloista? Täällä on niin levottomat että yöt menee jalkoja heilutellessa :(
Tai onko teillä repiviä kipuja vatsalla? Mulla repii niinkuin alussa kun vauva teki tilaa mutta vieläkin on ihan mahdotonta välillä asentoa vaihtaa kun tuntuu että vatsa repee sisältäpäin!
Meillä on n.140 neliöö ja tulokas on seitsämäs asukas. Jotenkin mahdutaan...

Terveisiä raittiista ulkoilmasta.
Pienen kävelylenkin tossa nyt kävin pyöräyttämässä, ihanaa kun on pikkupakkanen, mutta olisipa vielä sitä luntakin. Mulla issiasvaiva on jo jonkin verran helpottanut, toki loppumatkasta se alkoi hiukan vaivaamaan. Huomaa kyllä että kun ei paljoa touhua niin sekään ei vaivaa.
Kauheasti olisi vielä kaikkea pientä tehtävää ja siivoamista, mutta tällä hetkellä ei kauheasti innosta. Pinnasängyn reunapehmusteita on ollut tarkoitus tehdä jo pidemmän aikaa, mutta saamattomuus vie voiton.

Maanantaina miehellä on töissä lyhyt päivä, niin lähdetään jouluostoksille

:xmas:

Onko muita joilla vauva vielä perätilassa ja paljonko viikkoja??
Entä onko jollain kokemusta "vauvan kääntämisestä"??

Itsellä nyt 32+1 ja vauva perätilassa.. Vähä reilu viikon päästä neuvola, jos sillon ei ole kääntynyt, laittaa lähetteen Seinäjoelle..

Ansku 32+1

Äitiysloma alkoi! Ihanaa! Asunnon myynti on laitettu vireille ja uusi tilapäinen hankinnassa. Aletaan keväällä rakentaa omakotitaloa. Aika paljon asioita vireillä, välillä on ihan pää pyörällä kaikesta!
Onneksi vauva on voinut ihan hyvin, ei ole tarvinnut olla siitä huolissaan. Kävin tänään shoppaamassa sille vähän lisää vaatteita.
Hazelnut rv 33+5

HeMa05: Kiitos tiedosta! Vasemmalla kyljellä onkin hyvä pötkötellä (nukkua), mutta ei oikeakaan kylkiasento hassumpi ole :)

Ollaan lasten kanssa oltu tänään virallisissa joulunavajaisissa, joissa vieraili joulupukki, ammuttiin raketteja ja oli kaikenlaista joulumyyjäistavaroita myynnissä. Mukavaa oli -niin lapsilla kuin aikuisillakin. Nyt aletaan sit väsäämään itse joulukortit... kivaa sekin! =)

Illan jatkoa kaikille!

Tammiäiti rv 32+3 ja lapset

Yhteistyössä