Tammikuu 8

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja R
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
...Täällä myös sairaslomalla....... tylsäää. Siitä sukupuolesta; Jos saadaan tän vkon ultrassa ""kriittisiä paikkoja"" näkyviin, niin varmaan kyllä halutaan tietää. Itse en ensin halunnut tietää, mutta mies väittää nähneensä jo np-ultrassa, kummasta on kyse, ja munkin mielenkiintoni tietysti heräsi:)
Kunpa vaan kaikki muuten olis kunnossa. Olen aina varautunut noissa tilanteissa pahimpaan. Jotenkin sitä ajattelee, että jos r-ultrassa on kaikki ok, ei tarvitsis enää niin huolehtia, mutta mihinkäs se huoli siitä kuitenkaan vähenis... 18 vuoden, tai ehkäpä jopa 40 vuoden huoliputki taitaa olla luvassa;)

Minun paikkakunnallani ei kerrota ollenkaan kumpi on tulossa, vaikka sen rakenneultrassa näkisikin. :-( Se lääkäri on kuulemma sellainen, että jos erehtyy kysymään kumpi on tulossa, se pitää kamalan saarnan. Neuvolassakin varoittelivat. Mulla on rakenneultra vasta kahden viikon päästä.

Menemme ehkä myöhemmin yksityiselle 4D ultraan; siellä varmaan sitten kertovat sukupuolen jos sen näkee.

Olen nähnyt unta tytöstä. Naamakin kukkii aika lahjakkaasti ja jotkut sanovat, että se on sen merkki että tyttö tulee. No, eihän nuo vanhan kansan uskomukset yleensä pidä paikkaansa. Kumpi vaan on tervetullut meille. On kuitenkin jännä nähdä pitävätkö omat aavistukset paikkaansa.

Onko teillä muilla ollut aavistuksia kumpi on tulossa (siis ennen kuin olette mahdollisesti sen saaneet tietää)?

Tiedätkö Marianne, mulla on otsa aivan kamalan näköinen. Poskissa on myös hiukan näppyjä, mieskin kysyi yks päivä että onko mulle tullu joku rokko kun otsa on näpyillä. Ja ne näpyt on mitä lie, ei ne ole ainakaan kunnon finnejä.
Ennekuin tiedettiin sukupuoli, sanoinkin että otsan puolesta tyttö olisi tulossa. Poikaa odottaessa ei näppylöitä ollut ollenkaan.
Ns. jenkkakahvat ovat ilmestyneet eli vyötärö alkaa kadota, tyttömasu!

Mulla on toisessa poskessa aivan kauheesti finnejä, mutta toisessa ei paljo yhtään. :-O Sitten on sellaisia yksittäisiä näppylöitä pitkin naamaa. Ne on erilaisia kuin finnit, joita oli joskus ennen raskautta. Tosi inhottavaa. Onneks saan ne melko hyvin peitettyä peitevoiteella.

Munkin mies on niistä mun finneistä vähän huomautellut leikkisästi, mutta olen kyllä antanut takaisin; tätä se on raskaana oleminen.

Eikä sekään varmaan auta, että on kamala suklaanhimo...viikonloppuna meni melkein kaks Fazerin sinistä ja Fanipaloja (nyt taitaa painokin sitten alkaa nousta)... :-( Taitaa makeanhimokin olla tyttö-merkki... no, tammikuussa sen sit näkee viimeistään.

Multa kysyi aivan samoin sanoin anoppi tuossa reilu viikko sitten otsastani. Että: ""onkos sinulla joku rokko, kun on tuo otsa tuon näköinen?!?"" arvaatte varmaankin, että tuntui tosi kivalta!

Mulla on tosiaan ihan alkumetreiltä asti tullut otsaan hormoninäppylöitä ja on niitä poskissakin nenän lähettyvillä. Ottaa päähän, kun on maha valtava, jenkkakahvat alkaa muodostua ja naamakin on kun petolinnun peräpuoli... Tyttö se on varmaankin 100% varmuudella, ainakin oma veikkaus!
Yllättyisin täysin jos se olisi poika, siihen en meinaan usko!

Mulla oli aluksi aivan tyttöolo, nyttemmin alkanut kääntyä pojan suuntaan. Mene ja tiedä. Jenkkakahvat on ilmestyneet mullekin, muttei pahemmin näppyjä.

Jaahas, taidan palata asiaan huomenna jahka kotiudun sieltä ultrasta. Illan jatkoja..

Mulla taasen oli ""poikafiilis"" jostain selvittämättömästä syystä viikkokausia ja sitten parina yönä ennen ultraa näin tyttövauvasta unia... Ota tuosta nyt sitten selkoa... Niitä ennusmerkkejä tuntuu olevan kamalasti liikkeellä, joka toisella oma näkemys asiasta. Itsellä joka tapauksessa naama kukkii, perä leviää ja maha kasvaa suoraan eteenpäin...=( Milloin se ""raskaana olevan naisen luonnollinen hehku ja tyyni kauneus"" oikein tulee...?

Dooris: emme ajatelleet kertoa kenellekään sukupuolta, vaikka lääkäri oli hyvin varma asiastaan. Mielessä kuitenkin mitäs jos, emmekä myöskään halua sukulaisten ja ystävien hukuttavan meitä vaaleanpunaiseen tavaravyöryyn JO tässä vaiheessa kun on vasta rv19+0... Lähipiirimme tuntien se menisi juuri siihen. =) Muutenkin tuntuu, että masu on julkista omaisuutta jota jokainen saa käydä taputtelemassa, joten haluamme pitää jotain ihan vain itsellämme. Aikanaan asia kyllä sitten selviää kaikille. Ymmärrän kyllä pointtisi hyvin, itsekin tuota kertomista tarkkaan pohtineena... Luulenpa että sitä on jotenkin ""yliherkkä"" kun odotellaan esikoista, ehkä mahdollisten sisarusten kanssa sitä on jo rennompi ote asioihin. Ainakin toivoisin niin... =)

Aurinkoiset huomenet kaikille!

Tässä ollaan juuri lähtöä tekemässä hammaslääkäriin. Kuinka moni teistä käy läpi tätä hammaslääkärirumbaa? Mulla ihan rutiinitarkastus, mutta sai odottaa tätä aikaa tosi kauan. Sitten jos on vielä reikiä, niin antaakohan ne seuraavan ajan tuonne joulukuulle,että saa ähistä ja ahtaa itseni viimeisilläni kidutukseen?!?

Toivotaan, ettei ole reikiä! ;)

Itse soitin eilen hamppilääkäriin, kun ikenet on todella huonossa kunnossa raskauden takia. Sanoivat, että ihan normaalia, mutta sain ajan jo perjantaille. En tiedä onko meillä sitten käytäntö, että raskaana olevat on jotenkin etusijalla...?

No niin, ultra takana.

Pikkuista ihmeteltiin jotain vartin verran. Elimet paikoillaan ja kasvanut oikein viikkoihin nähden. Ainoastaan kasvojaan ei suostunut näyttämään. Ja voin ihan rehellisesti sanoa, ettei ole haisua kumpi sieltä tulee. En osannut katsoa, eikä kätilö sanallakaan maininnut. Pääasia nyt kuitenkin, että kaikki näytti olevan kunnossa! Yksi kuva saatiin muistoksi. Pikkuinen oli perätilassa ja huiski kovasti käsillä ja jaloilla. Selvisi, että mulla on istukka etuseinässä, joten potkut ei välttämättä tunnu sen takia vielä vähään aikaan kunnolla.

Mulla oli vielä lääkärinaika sen jälkeen, teki sisätutkimuksen. Supparit eivät ole vaikuttaneet kohdunkaulan pituuteen ja kohdunsuu kiinni. Otti varmuudeksi näytteen, tutkitaan, ettei ole minkäänmoista emätintulehdusta joka niitä supistuksia voisi tehdä.

Kätilö sanoi, ettei ehdottomasti supistuksia saa olla vielä tässä vaiheessa, että heti lepoon jos näin on. Aika jännä, miten erilailla siihen lääkärit/kätilöt/terkkarit suhtautuvat...

Hammaslääkärissä ehdin hoidattaa hampaani kuntoon ennen raskautta. Mullakin on se käsitys, että raskaana olevat pääsee jonon ohi. Kannattaa siis aikaa varatessa mainita.

Aika hyvin Katiska! Mulla oli aikaan yli 2:n kk:n odotus, mutta se kuulemma johtui kesälomista, kun kysyin. Sain kyllä aiemmin ajan hammaskiven poistoon kahden viikon odotuksella ja kun paikka irtosi, sain heti seuraavalle päivälle.

Nyt oli kyllä hyvä tuuri, kun löytyi yksi pieni reikä ja seuraava asiakas oli perunut ajan, niin sain paikattua hampaan heti!
Seuraavaksi sitten vasta ensi keväällä hampilääkäriin!

Monesti teillä on ollut neuvolalääkäri? Minulla on ollut vain kerran kesäkuun alussa. Eikä minulla ole mitään tietoa milloin seuraava olisi.

Haluaisin keskustella työssäjaksamisesta lääkärini kanssa, mutta onhan se hieman hankalaa jos en häntä koskaan näe! Lisäksi tämä neuvolalääkäri tulee toiselta paikkakunnalta, joten hän ei ole koskaan meidän terveyskeskuksessamme tavoitettavissa. Mikä siis neuvoksi?
Onko vinkkejä?
Huomenna on tosin neuvola, mutta siellä on tuntematon sijais-terkkari, joka ei tiedä työtaustaani muuten kun papereiden perusteella...

Täälläpäin raskaana pääsee jonon ohi hammaslääkäriin. Oon itsekin menossa just ikenien vuoksi. Joskus on kuulemma päässyt myös maksutta, muttei enää. Kai käytäntö vaihtelee kunnittain. Niinkun sekin, kerrotaanko sukupuolta ultrassa vai ei. mun käsittääkseni Hgissä ei sanota, mutta täällä Oulussa voi kysyä jos haluaa. Mä en ainakaan osaa päätellä niistä tuhrukuvista mitään:)

Jostain syystä on poikaolo. Vaikka sille ei kyllä ole minkäänlaisia perusteita:)

Mulla ei ole ollut neuvolalääkäriä kertaakaan. Koska olin käynyt yksityisellä varhaisultrassa toteamassa raskauden, se jätettiin pois. En tiedä siis, koska menen ensimmäisen kerran.
Voithan Tanjuska mainita työssäjaksamisestasi neuvolan terkkarille. Hän sitten ohjaa sut eteenpäin. Itse menin sitten terveyskeskuslääkärille kun neuvolalääkärin ajat olivat varatut. Kyllä se sijaisenkin luulisi ymmärtävän, kuinka rankkaa työtä teet ja ottavan asian vakavasti.

Huhuu, missäs kaikki on?

Mä en oikein tiedä, mitä ne mua ronkki tänään siellä sairaalassa. Nyt tulee vessassa käydessä verta ja musta tuntuu, että sitä tulee virtsaputkesta?? Heti lääkärin jälkeen alkoi se kumma olo, vessaan piti päästä. Kotona joka kerta kun käyn vessassa, tulee paperiin ja pönttöönkin verta. Muutoin sitä ei tule. Ronkkikohan se mut tosiaan niin verille? Kipeetä se tosiaan teki! Jossei lopu huomiseen mennessä, soitan sinne äippäpolille... =(

Ottivat multa siis semmosen näytteen, missä tutkitaan, onko jotain emätintulehdusta. Mutta ei kai se lääkäri ole sitä pumpulipuikkoa vahingossa työntänyt virtsarakkoon?? Siltä se ainakin tuntui kun sattui niin vietävästi.. Eihän sellainen pikkupuikko voi sattua jos se emättimeen laitetaan? Ei pysty käsittämään... Onko jollain tietoa?

Outoa tosiaankin Riinuska. Sinuna soittaisin sinne äippäpolille heti ja tarkistaisin asian.

Ainakin itseltäni kun on otettu emätintulehdusnäyte, niin sitä pumpulipuikkoa pyöritellään vain vähän emättimessä ja sitten ne tekee sen KOH-testin heti siitä puikosta. Jos siinä joku ""kalan"" tuoksu, niin sitten tarkemmat tutkimukset. En tiedä sitten ottivatko susta sitä vai jonkin muun. Ainoastaan papa näytteen yhteydessä minulla on saattanut tulla tippa pari verta, muttei koskaan tuolla lailla pyyhkiessä paperiin sekä pönttöön.

Virtsaputkesta jos se veri on peräisin, niin senhän saat selville, kun laitat virtsaputken suulle paperia ja yrität pinnistää, kyllä sitä verta tulee jos se sieltä on. Outoa vaan, että olisivat sinne sen puikon tunkeneet. Mulla on vaan rakko tyhjätty kerran katetroinnilla ja sen putken laittaminen sattui niin vietävästi!

Soita tosiaan ihmeessä sinne polille, niin minä tekisin! Sat itsekin rauhallisemman mielen. Pyydät vaikka soittopyynnön päivystävältä lääkäriltä takaisinpäin!

Täällä Tampereella raskaana olevat eivät ole mitenkään etusijalla hammaslääkärissä. Ja jonojahan riittää..

Ylihuomenna olisi sitten rakenneultra, meinataan kyllä tivata kumpi siellä kellittelee. Kunhan olisi vaan terve, se riittää :)

Minulla myös istukka etuseinämässä, mutta ihan mukavasti on reilun viikon verran tuntunut pienen mylläykset tietyissä asennoissa.

Olo on melkoisen mukava, selkä tosin sanoo sopimuksen nopeasti irti kun imuroi tms.

Rv 19+1

Huomenta!

Eilen oli rakenneultra. Sain ultraajaksi aivan ihanan tädin, joka selitti kaiken juurta jaksaen ja kehui vauvaa kasvoiltaan oikein suloiseksi. Minä en kyllä tunnistanut siitä mitään piirteitä, mutta ainahan kehut kelpaavat :-)

Ultrattiin suunnilleen puoli tuntia, ja kuviakin sain neljä kotiin. Kaikki näytti olevan kunnossa. Vauva oli vain asettunut niin alas, ettei jaloista meinannut millään saada otettua mittoja. On tunkenut jalat nimittäin niin ahtaaseen paikkaan - ikään kuin seisoisi tuolla kohdussa.

Ultraaja (ovatko he muuten kätilöitä, sairaanhoitajia vai lääkäreitä esim. Kätilöopistolla??) ihmetteli, miten voin tuntea potkut jo niin selvästi, kun minullakin on istukka etuseinämässä. Taitaa olla aikamoinen monottaja kasvamassa - nyt niitä potkuja kun ei oikein voi olla enää huomaamatta. Hentoja ovat tosin vielä.

Hammaslääkärille pitäisi täälläkin aikaa varailla. Saa nähdä, miten Helsingissä suhtaudutaan raskaana oleviin..

R 18+6

Huomenet!
Kampaajalla jo käyty ja uusi tukka, mukavaa.

Verta ei ole tullut enää tänään, taisi tyrehtyä yön aikana. Huh. Kaipa sitten vaan jotkut lääkärit ovat sen verran kovakouraisia.. Soitan kyllä tänään sinne sairaalaan jos verta yhtään vielä tulee. Ehkä verta myös tulee helpommin kun nyt limakalvot tuntuvat olevan herkillä muutenkin.

Kyllä mullakin tuntemuksia on masussa, vaikka kätilö sanoikin etuseinäistukan siihen voivan vaikuttaa. Eilenkin pikkuinen mellasti monta tuntia, kuplia nousi vatsan pintaan jatkuvasti ja muutama hento ""tömpsäyskin"" tuntui. Muttei vielä ihan kunnon monotusta.

R:llähän on ollut myös mukava ultra ja ultraaja. Mäkin olisin tahtonut noin monta kuvaa!

Pitäisi kohta alkaa leipomaan suolaista piirakkaa, pari kaveria on tulossa käymään..

Huomenia

täällä jännityksellä odotetaan mitä työantaja päättää työsopimuksen jatkamisesta. Nyt siis on vain elokuun loppuun, mutta pyysin jatkamaan lokakuun loppuun. Eilen laitoin sähköpostia asiasta, kun on muuten niin vaikeasti tavoitettavissa. Tänään on sitte pomo kävelly monta kertaa vastaa, mutta ei ole sanonut mitään, enkä ole kehdannut vielä syöksyä kysymään että NO? En ole kertonut raskaudesta vielä töissä kenellekkään. en edes kyseiselle pomolle. Ollut tämä työmotivaatio vähän hukassa, mutta katsoin eilen laskupinoa pöydällä, kummasti löytyi pieni kimmoke työhön:) Raha paras motivoija.

Mulla on tänään ollut vähän itseaiheutettua draamaa... Yöllä nimittäin puutui toinen käsi ja kesti todella kauan ennen kuin siihen palasi tunto ja lisäksi se sattui aivan kamalasti. Kädestä ikäänkuin puristi.

Neuvolatäti kehoitti soittamaan neuvolalääkärille, joka sitten rauhoitti minua että tuo johtui todennäköisesti vain huonosta nukkuma-asennosta ja siitä että minulla on niskat aika jumissa (nyt kolmatta päivää on pää kipeä). Kehoitti menemään hierojalle.

Meikäläisellä on niin vilkas mielikuvitus, että mielessä pyöri jo veritulpat yms. Tuota puutumista on minulla ollut nyt raskausaikana useampana yönä. Onko teillä muilla ollut mitään vastaavaa?

Lääkäri kyllä sanoi, että ei tuo välttämättä johdu raskaudesta, sillä näillä viikoilla (rv 17+2) ei yleensä ole niin paljon turvotusta, että paikat puutuisivat.

Lisäksi minulla on välillä melko voimakkaita liitoskipuja nivusissa ja sillä alueella. Onko teillä muilla vielä ollut niitä?

Eilen muuten tunsin eka kertaa vähän voimakkaampia myllerryksiä alamasussa. Ei tuntunut samalta kuin ilma, vaan ne oli sellaisia nykäisyjä ja muljahduksia. :-) Aiemminkin on tuntunut, mutta ei yhtä selkeästi.

Mulla on kyllä jalat ollu aina sellaset että ne puutuu helposti ja niin tekee nytkin. Ei mun mielestä kannata huolestua.

Ihanaa että te tunnetta jo liikkeitä paljon. Mulla ei vielä tunnu kuin välillä aavistus siitä josko vaavi ois potkassu.

Tänään rv 18+0 täynnä, hiphei!
Liitoskipuja on mullakin ollut. Sitten kun on istumatyö ja nousen seisomaan, niin pari ekaa askelta tuntuu tosi vaikealta, ennenkuin askel alkaa menemään normaalisti. tuntuu etten saa askelta otettua ollenkaan. Nivuset ovat ihan jumissa pitkän istumisen jälkeen.
Harjoitus suppareita on ollut ja neuvolatädin mukaan ei haittaa. Jos muuttuvat kivuliaiksi niin sit haittaa...
Tuo käden puutuminen vois tosiaan johtua huonosta nukkuma asennosta. Ja jos se olisi jotain veritulppa juttuja niin kai se käsi olisi puutunut vieläkin, tuskin olisi ohi mennyt. Mielestäni voit olla huoletta.
Mäkin vouhkaan koko ajan että onko vauva elossa ja onko kaikki kunnossa. Hitto kun osaisi rauhoittua!

Siksi kai huolestuinkin niin paljon kun se käsi tuntui vielä nyt päivälläkin oudolta. Mutta nyt se on parempi. On tainut vaan mun nukkuma-asennot mennä uuteen järjestykseen kun en voi enää nukkua mahallaan, ja ehkä siksi paikat puutuvat...

Olisipa mullakin jo rakenneultra, niin näkisi mitä sinne masuun kuuluu...

Ei ole ollut mulla puutumisia, mutta inhottavaa on kyllä herätä joka yö useasti siihen kun meinaa alkaa vetämään suonta jalasta!!! Yleensä havahdun siihen niin, että ehdin suoristaa jalan, jolloin kramppia ei tule. Mutta vaikkei tule, niin silti sen takia herään monta kertaa yössä. Argh!!! Pitäisi varmaan syödä magnesiumia, se mulla on ennenkin noihin auttanut.
Olisipa kiva nukkua mahallaan, niin kun aina ennen.... =) Nyt saa hyvää asentoa hakemalla hakea.

Yhteistyössä