Tammikuiset 2023 ❄️✨

Huh kun on niin kiireisiä päiviä että hyvä kun ennättää tänne lukemaan 🙂 tänään pyrin jossain välissä päivittämään tuota listaa!

Joo siis tosiaan tuosta muiden reagoinnista raskausuutiseen, niin harmittaa niin paljon kun meidän puolesta ei olla onnellisia, paitsi ystävät kyllä on innoissaan uutisesta 🥰 oonkin miettinyt että kertoisin lähempänä rakenneultraa vasta omille vanhemmille. Harmi kun ei voi avoimesti kertoa omille vanhemmille 😕 ja kun mun vanhemmat on molemmat suurista perheistä, en tiedä mistä kiikastaa. Viimeksi olivat vihaisia kun laitettiin itsemme niin lujille kun tuli kolmas lapsi, ja nyt tulossa neljäs, mutta eiköhän me itse tiedetä mitkä meidän voimavarat on.

Täällä tasaista pientä heikotusta kokoajan.. ei kuitenkaan pahaa, aika lievää. Tasan viikon päästä olisi ultra. Onnea kaikille uusille plussaajille 😍
 
Tavallaan lohdullista ja tavallaan surullista kuulla, että muillakin on tiettyjä mietintöjä lähipiirille kertomisen suhteen. Minä oon henkisesti koettanut jo tosi pitkään varautua siihen, että mun ja mieheni yhteinen lapsi ei todellakaan ole kaikille iloinen yllätys, mihin osaltaan syynä on uusperhekuviomme, osaltaan parin läheisen ihmisen, noh, omat ongelmat. Mutta läheisimmät ystävät ovat vilpittömän onnellisia ja ainakin osa perheestäkin tulee varmasti olemaan ilahtunut, se vähän rauhoittaa! Ihan heittämällä eniten kuitenkin jännittää miehen lasten reaktiot. Ne on mulle älyttömän tärkeitä ja itkettää jo etukäteen ajatus siitä, jos tämä onkin heille vaikea pala.

Sattui sopivasti reissu Tampereelle kesäkuun alkuun, joten varasin varhaisultran sieltä torstaille 2.6. Miten tässä jaksaa oottaa! :love:
 
Tänään on illalla toinen ultra. Viikko sitten nähtiin vasta alkanut syke ja koko oli 6+0 vaikka ovis(tikuista) määritellen olisinollut 6+4. Pieni heitto mutta kun aiemmassa keskenmenneessä kasvu jätätti ennen hiipumistaan, haluttiin varmistaa että johtuuko ero nyt myös siitä vai onko saanut alkunsa sittenkin myöhemmin. Mulla nimittäin oli ovistuntemuksia vasta melkein viikko tikkujen plussasta 😲 Eli tänään jotain 7+1 luokkaa viikot kenties.

Pahoinvointia on ollut ajoittain, alkuviikolla oli useamman päivän, sit pari päivää helpompaa ja tänään näköjään enemmän. Ainakin nyt kun tulin fyssarilta on olo melko 🤢 äkkiä hedelmämehua koneeseen ja olo vähän helpottuu.

Mä olen kai jotenkin outolintu kun mulla ei ole mitään intoa neuvolaan tässä vaiheessa 🤔 Siellä kuitenkin ekalla kerralla alle 10 viikoilla vaan täytetään neuvolakortti, laitetaan labralähetteet ja mitataan verenpaine 🤷🏻‍♀️ näin siis mun kokemus ja siihen vaikuttaa koetut keskenmenot. Ymmärrän kyllä että ensimmäinen neuvolakäynti on myös tärkeä rajapyykki käsittää että raskaus on totta. Itse en vain halua tehdä tästä mielessäni enempää totta ennen kuin varmemmilla viikoilla.

Alunperin oli tarkoitus käydä kaksi ultraa 6+4 ja 9+4 oli varaukset ja ajattelin varata neuvola aikaa vasta tuon jälkimmäisen jälkeen ja pyytää ultrassa samalla kokeilemaan kuuluisiko jo dopplerilla. Nyt kun tuli tämä ultra tähän väliin lisäksi niin en ole varma mitä teen tuon myöhäisemmän kanssa. Mielenrauha sen ehkä vaatii koska viimeksikin kasvu oli loppunut joskus 8+ viikolla ja todettiin nt-ultrassa 13 viikolla vasta. Mutta mulla varmasti menee eka neuvola jonnekin kesäkuulle 11+ viikoille ainakin.
 
Että voi stressata. Eilen oli tosi paljon menkkamaista jomottelua selässä. Tänään lähes oireetonta, välillä tissejä juilii. Heti on mieli laukalla, että onko joku huonosti. 😢 Mikä on kai vähän hölmöä, koska ei oireet tai oireettomuudet merkkaa niin paljon. Keskenmenon kanssa oireet laantui ennen keskenmenoa, jo nyt ei meinaa stressi pysyä aisoissa. Pitkä puolitoista viikkoa odottaa ultraa..
 
Että voi stressata. Eilen oli tosi paljon menkkamaista jomottelua selässä. Tänään lähes oireetonta, välillä tissejä juilii. Heti on mieli laukalla, että onko joku huonosti. Mikä on kai vähän hölmöä, koska ei oireet tai oireettomuudet merkkaa niin paljon. Keskenmenon kanssa oireet laantui ennen keskenmenoa, jo nyt ei meinaa stressi pysyä aisoissa. Pitkä puolitoista viikkoa odottaa ultraa..
Mulla on vähön sama, eilen oli paljon jomoja alavatsalla ja se vähän jo mietitytti, mut sittaas tänään ollut tosi rauhallinen olo kropassa 🙄 ja vaikka sen miten järjellä tietää et tää kuuluu asiaan vaikka kaikki ois hyvin, niin vielä ei kauheesti lohduta 🙈
 
Että voi stressata. Eilen oli tosi paljon menkkamaista jomottelua selässä. Tänään lähes oireetonta, välillä tissejä juilii. Heti on mieli laukalla, että onko joku huonosti. Mikä on kai vähän hölmöä, koska ei oireet tai oireettomuudet merkkaa niin paljon. Keskenmenon kanssa oireet laantui ennen keskenmenoa, jo nyt ei meinaa stressi pysyä aisoissa. Pitkä puolitoista viikkoa odottaa ultraa..
Mua kans pelottaa tämä oireettomuus.. siis mulla ei oo missään vaiheessa, paitsi sinä päivänä kun menkkojen piti alkaa ollut menkkajuilintaa ja sekin stressaa. Ei oo mitään tuntemuksia alamahalla..

Hei laittakaa vaikka punaisella mulle vielä laskettuja aikoja ja synnytyssairaaloita ketkä haluavat tänne listalle mikä tuossa ekassa tämän ketjun viestissä :)
 
Uskalsin nyt kuitenkin varata neuvolan, se olis 9.6. Varaan jossain vaiheessa sitä edelliselle viikolle varhaisultran, eli kaksi ja puoli viikkoa jännittävää odottelua! Sitä ennen ei uskalleta kertoa vielä kellekään.
Mulla alueena HUS.
 
vierailija
Tänään on illalla toinen ultra. Viikko sitten nähtiin vasta alkanut syke ja koko oli 6+0 vaikka ovis(tikuista) määritellen olisinollut 6+4. Pieni heitto mutta kun aiemmassa keskenmenneessä kasvu jätätti ennen hiipumistaan, haluttiin varmistaa että johtuuko ero nyt myös siitä vai onko saanut alkunsa sittenkin myöhemmin. Mulla nimittäin oli ovistuntemuksia vasta melkein viikko tikkujen plussasta Eli tänään jotain 7+1 luokkaa viikot kenties.

Pahoinvointia on ollut ajoittain, alkuviikolla oli useamman päivän, sit pari päivää helpompaa ja tänään näköjään enemmän. Ainakin nyt kun tulin fyssarilta on olo melko äkkiä hedelmämehua koneeseen ja olo vähän helpottuu.

Mä olen kai jotenkin outolintu kun mulla ei ole mitään intoa neuvolaan tässä vaiheessa Siellä kuitenkin ekalla kerralla alle 10 viikoilla vaan täytetään neuvolakortti, laitetaan labralähetteet ja mitataan verenpaine näin siis mun kokemus ja siihen vaikuttaa koetut keskenmenot. Ymmärrän kyllä että ensimmäinen neuvolakäynti on myös tärkeä rajapyykki käsittää että raskaus on totta. Itse en vain halua tehdä tästä mielessäni enempää totta ennen kuin varmemmilla viikoilla.

Alunperin oli tarkoitus käydä kaksi ultraa 6+4 ja 9+4 oli varaukset ja ajattelin varata neuvola aikaa vasta tuon jälkimmäisen jälkeen ja pyytää ultrassa samalla kokeilemaan kuuluisiko jo dopplerilla. Nyt kun tuli tämä ultra tähän väliin lisäksi niin en ole varma mitä teen tuon myöhäisemmän kanssa. Mielenrauha sen ehkä vaatii koska viimeksikin kasvu oli loppunut joskus 8+ viikolla ja todettiin nt-ultrassa 13 viikolla vasta. Mutta mulla varmasti menee eka neuvola jonnekin kesäkuulle 11+ viikoille ainakin.
Miten seulontaverikokeiden kanssa? Täällä ne pitää olla otettu rv 10 - 10+6 välillä, eli ennen rv 11.
 
Mulla ei oo ollut yhtään raskausoireita. Ainoastaan alavatsan vihlaisuja välillä ja nyt 6+0. Edellisissäkään raskauksissa ei ollut juuri mitään muita oireita, kuin että kahvi maistui pahalle.😊 Oon ehkä päässyt vähällä.. Mutta isommat lapset on tyttö ja poika, joten ei ainakaan mun kohdalla voi oireista päätellä mitään sukupuolesta..

Kahdelle ystävälle kertonut raskaudesta, muille en vielä uskaltanut. Ensi viikolla, jos uskaltaisi kertoa omille lapsille jo, niin pääsisivät mukaan odotukseen..🙂 Miten teillä muilla on isommat lapset suhtautuneet? Etenkin, jos on jo teinejä/esiteinejä?

Seula-labrat otetaan aina 10-10+6 raskausviikolla, jos osallistuu siihen trisomia-riskiseulaan.
 
Miten seulontaverikokeiden kanssa? Täällä ne pitää olla otettu rv 10 - 10+6 välillä, eli ennen rv 11.
Täällä ne on 10-10+4 välillä, vaikka todellisuudessa haarukaksi riittöisi 9-12 suositusten mukaan. En tiiä miksi noin tiukka toi aikaväli täällä. Menkoista laskettuna mulla tulee 10+0 28.5. ja seuraava ultra on 25.5. joten ehdin hyvin vielä pe 27.5 soittaa ja pyytää lähetteen ja mennä sitten ma tai ti labraan.
 
Huh jos eilen oli helppo päivä oireiden kannalta, niin tänään ei. Todella etovaa oloa, monesti ollut varma että pöntön halaamiseksi menee mut vielä pärjännyt ilman. Tissit tulessa ja on jotenkin todella "kohtutietoinen" fiilis, jos niin voi kuvailla. :D
 
Täällä 4+6 ja oireet on lieventyny. Enää hyvin satunnaisia mahatuntemuksia ja ruokahalu on erilainen. Normaalisti oon hirveä sokerihiiri, mutta nyt ei oo tehny mieli makeaa, ennemminki mausteisia juttuja. Yritän silti uskoa, että kaikki hyvin, vaikka oireet vaihteleekin 😊 ja voihan tämä olla semmosta tyyntä myrskyn edellä ennenku oikea pahoinvointi iskee 😄
 
Täällä 4+6 ja oireet on lieventyny. Enää hyvin satunnaisia mahatuntemuksia ja ruokahalu on erilainen. Normaalisti oon hirveä sokerihiiri, mutta nyt ei oo tehny mieli makeaa, ennemminki mausteisia juttuja. Yritän silti uskoa, että kaikki hyvin, vaikka oireet vaihteleekin ja voihan tämä olla semmosta tyyntä myrskyn edellä ennenku oikea pahoinvointi iskee
Musta tuntuu, että ruokahalu voi muuttua yhdessä yössä. Alkuviikosta himoitsin nuudeliruokia, mutta nyt pelkkä ajatuskin öyköttää ihan tajuttomasti. Töissä olen pystynyt syömään peruslounaan ihan kohtalaisesti, mutta kotona kaikki ällöttää, varsinkin rasva ja mausteet. Kirpeät, happamat ja kylmät asiat maistuu. Makuaistikin on muuttunut.
Toivottavasti välttyisit pahimmilta pahoinvoinneilta! Itse suosin välipalaa 1-2 tunnin välein, niin olo pysyy siedettävänä ja maha ei mene liian täydeksi. Itse en ole oksentanut, mutta semmoinen yök-refleksi tulee esim. autolla ajaessa🤢
 
Tänään käyty varhaisultrassa. Menkkojen mukaan 6+5, mutta koko vain 3.3mm ja veikattiin että olis vasta 6+0... Syke näkyi, mutta huolettaa toi koko 😭 Toivottavasti mittausvirhe, kaveri oli nimittäin ihan ruskuaispussin reunassa vähän vaikeasti havaittavissa. Sain reilu viikko sitten digillä 3+ joten ei pitäisi sen mukaan olla myöhemminkään alkunsa saanut kun mitä olen laskenut :(
1.6. neuvola, tuskaa odotella sinne asti!
Jos täällä on muita varhaisultrassa käyneitä niin olis kiva kuulla miten on mennyt 😊
 
Tänään käyty varhaisultrassa. Menkkojen mukaan 6+5, mutta koko vain 3.3mm ja veikattiin että olis vasta 6+0... Syke näkyi, mutta huolettaa toi koko Toivottavasti mittausvirhe, kaveri oli nimittäin ihan ruskuaispussin reunassa vähän vaikeasti havaittavissa. Sain reilu viikko sitten digillä 3+ joten ei pitäisi sen mukaan olla myöhemminkään alkunsa saanut kun mitä olen laskenut
1.6. neuvola, tuskaa odotella sinne asti!
Jos täällä on muita varhaisultrassa käyneitä niin olis kiva kuulla miten on mennyt
Toivottavasti olis vaan mittausvirhe, kun vaikeassa paikassa 🙏❤

Täällä vaan oireettomuus ja epäusko jatkuu😅 Jos en olis niitä useampaa plussatestiä tehnyt ja menkat ei ois myöhässä/jäänyt tulematta, niin en osais arvata. Tollaset alavatsan hyvin harvoin tulevat juilimiset vois olla mitä vaan ja väsymys menee esikoisen unien piikkiin. Ei sillä, en mä sitä darraoloa ja pahoinvointia kyllä kaipaa, et ei haittais vaikka jäis tulematta. Olin unohtanut yhden menon, niin aikaistinkin varhaisultraa päivällä ja neuvolaa kahdella päivällä . Nyt siis ultra ma 6.6. ja neuvola ti 7.6.☺
 
Sama homma täälläkin, hieman epäuskoistahan tämä on kun oireet aika lailla loistaa poissaolollaan. Tänään oli ensimmäinen aamu jolloin ei pystynyt ajattelemaankaan aamupalaa ensimmäiseen tuntiin heräämisen jälkeen :D Viikonloppuna oon iloinnut tammikuusta syntymäajankohtana (jos nyt sinne asti selvitään!). Keväällä on niin paljon puutarhahommaa, veneen laittoa ja muuta semmoista, että siihen väliin ei millään ehtisi mitään lapsivuodeaikaa ottamaan - pimeänä ja lumisena vuodenaikana kerkee hyvin synnytellä, jotta sitten toukokuussa taas voi jo kärryläisen kanssa puuhailla pihassa. Pienet on ilot! 😁
 
Sama homma täälläkin, hieman epäuskoistahan tämä on kun oireet aika lailla loistaa poissaolollaan. Tänään oli ensimmäinen aamu jolloin ei pystynyt ajattelemaankaan aamupalaa ensimmäiseen tuntiin heräämisen jälkeen Viikonloppuna oon iloinnut tammikuusta syntymäajankohtana (jos nyt sinne asti selvitään!). Keväällä on niin paljon puutarhahommaa, veneen laittoa ja muuta semmoista, että siihen väliin ei millään ehtisi mitään lapsivuodeaikaa ottamaan - pimeänä ja lumisena vuodenaikana kerkee hyvin synnytellä, jotta sitten toukokuussa taas voi jo kärryläisen kanssa puuhailla pihassa. Pienet on ilot!
Ihana näkökanta tohon syntymäkuukausiasiaan! :love: Ite just miettinyt, kun esikoinen syntyi keväällä ja se oli niin kiva, et miten nyt kun syntyisi sinne "pimeimpään aikaan", mutta oon kans just miettinyt, et sit toisaalta ihana, kun saa luvan kanssa vähän pesiä kotona kylmään aikaan ja sit taas kesällä helpompi mökkeillä ja reissusta vähän isomman vauvan kaa🥰
 

Yhteistyössä