).(
Ultrassa näkyi sydämen syke, jota en oikein osannut vielä edes odottaa
. Ihan mieletön helpotuksen tunne, kun Pikkuisen kuva ilmestyi ruudulle!!!! Olin varautunut siihenkin, että siellä ei ole ketään.
Pieni oli 12,4mm pitkä
.
Laskettu aika siirtyi kahdella päivällä aiemmaksi. Nyt on siis menossa rv 7+3. Hoitaja VL:lla laski ajan siirtopäivästä, lääkäri punktiopäivästä. Punktiopäivästä laskeminen sopii minulle hyvin, koska silloin mennään 2 päivää pidemmällä
. Sain äitityskortinkin, se tuntuu tosi isolle asialle. Kortissa lukee, että pikkuisen kasvu vastasi rv:lla 7+2 rv:a 7+3. Pitkä lapsi, kuten vanhempansa
. Saa raukka olla aina jumppatunnilla jonon viimeisenä, hih.
Minun täytyy käydä verikokeessa tarkistuttamassa kilpirauhasarvot, sillä usein kuulemma raskauden aikana täytyy nostaa lääkitystä. Täytyy käydä myös sokerirasitustestissä, koska alkuvuodesta arvot olivat kerran vähän koholla. Sain ohjeen varmuuden vuoksi välttää makeaa. Mutta sen sijaan sain luvan istua moottoripyörän kyydissä niin paljon kuin haluan (mies kysyi, saako vaimoa viedä viikonloppuna moottoripyörällä ), kunhan mies ei aja ojaan
. Neuvolan ohjeisiin lääkäri kehotti suhtautumaan maalaisjärjellä (neuvolantätihän kielsi ehdottomasti moottoripyöräilyn, koska alkio voi irrota kiihdytyksissä). Sanoi, että sieltä tulee paljon ohjeita, hyviä ohjeita ja toisaalta hyvin jyrkkiä ohjeita. Lääkäri sanoi, että normaalia elämää elämällä vauvanalkua on vaikea vahingoittaa, kun käyttää maalaisjärkeä ja on syömättä lääkkeitä, jotka eivät ole turvallisia. Vältettävien ruokienkaan suhteen ei tarvitse olla liian tarkka, kunhan muistaa vain, että kohtuus kaikessa. Sanoipa jopa, että lasillisesta kuohuviiniä ei ole alkiolle haittaa. Minua helpotti hurjasti kuulla, että normaalielämän jatkaminen on parasta, mitä voin nyt tehdä.
Kun lähdimme klinikalta, minulle tuli hassun tyhjä olo. Tässäkö se oli, pääsimmekö näin helpolla. 2v 4kk, sehän on aika lyhyt aika yrittää omaa lasta, kun jotkut yrittävät paljon pitempään... Olen niin kovin kiitollinen tästä ihmeestä.
Kasvoin metrin ylöspäin, kun näin lapseni sydämen sykkeen ensimmäistä kertaa.
nuuskis
ONNEA!!!! Ja tervetuloa mukaan.
Meilläkin tämä plussa tuli 2. IVFstä, siirto oli 20.3. Itse tein vain yhden testin, ja lisäksi tietysti veritesti Väestöliitossa
.
Tiinuli
Kiitos ultratsempeistä
.
Ihana kuulla, että teilläkin oli mukava ultrakäynti! En tiennyt, että syke voi näkyä jo noin varhain!
Millaista tuo pahoinvointi on? Minua mietityttää, että kun se alkaa, niin tuleeko se ylös salamana niin kuin vatsataudissa vai ehtiikö siinä hyvin vessaan.... Jännittää, vielä ainakaan ei ole alkanut. Nyt, kun tiedän Pienellä olevan kaikki ok, alan toivoa, ettei sitä pahoinvointia tulisikaan...
titonia
Ultra oli vasta iltapäivällä
. En ollut oikeastaan varautunut siihen, että sydämen syke näkyisi jo, vaikka olenkin lukenut, että monella se on jo näkynyt tässä vaiheessa. Se oli siis ihana yllätys
!
Pantalaimon
Kiitos ultratsempeistä
!
toivo
Minä sain ohjeen lopettaa luget heti plustestin jälkeen, siis kaksi viikkoa siirrosta.
Irene
Olen samaa mieltä, että on kiva, kun listalla on suunnilleen samassa vaiheessa meneviä, niin saa jakaa kokemuksia ja kuulla, mitä odotettavissa on
.
bardolino
:wave:
Angela
Toivottavasti päänsärky ja väsymys helpottaa.
Pikkuinen varmaan pysyttelee hiljaksiin, jos housut tekevät olon vähän ahtaaksi? Toivottavasti saat vielä pidettyä salaisuuden töissä, vaikka se varmaan alkaa olla jo vaikeaa.
Ellastiina
Minä olen saanut työterveyslääkäriltä allergialääkkeistä sellaista ohjetta, että nenäsuihkeet kävisivät raskauden aikana. Samoin kävisi esim. Loratadin ratiopharm- niminen tabletti. Ja joku muukin, johon sain reseptin. Zyrtec? Ja Lomudal-silmätipat. Mutta itse en aio ottaa mitään ennen kuin on ihan pakko ja sitä ennen aion soittaa ja varmistaa Teratologisesta tietopalvelusta, että varmasti on ok. Minullakin on käytössä sarvikuonokannu. Se on hyvä. Tosin nyt en ole käyttänyt sitä pitkään aikaan. Minulla on siirrosta lähtien ollut nenä vähän tukkeessa. Luulen, että se johtuu raskaudesta.
Harmillista, jos neuvolalääkäri vaikutti tylyltä. Mutta ihanaa, että syke (suhina) kuului
. Mietiskelin eilen illalla, että
milloinkahan alkio alkaa olla hereillä tai valveilla? Mieheni arveli, että tässä vaiheessa (7+3) hän ei ole oikein kumpaakaan.. onko jollakulla tietoa?
Asiat varmaan järjestyvät siihen mennessä, kun vanhempainvapaa loppuu. Ei kannata murehtia sitä kovin paljon etukäteen, siihen on kuitenkin vielä aikaa
.
Minä mietiskelin myös tuossa heräillessäni, että mitä kaikkea täytyy myydä/ heittää pois, että saadaan tilaa vauvan tavaroille. Me asumme kolmiossa, jossa on muuten ihan mukavasti tilaa, mutta miehen lapsia varten on yhdessä huoneessa kerrossänky, joka vie melkein koko lattiapinta-alan. Lapset käyvät meillä vain pari-kolme kertaa vuodessa, mutta haluamme, että heille on omat sängyt, sillä viipyvät kerralla kuukaudenkin. Harmittaa vähän, että en saa sistustettua vauvalle omaa huonetta, kuten aina olen haaveillut, mutta ehkä sitten seuraavassa asunnossa sitten joskus...
Tuo oli hyvä neuvo, että muistamme nauttia puolisoistammekin
.
Kauniskuu
Onnea hyvistä ultrakuulumisista
!!!!
Hilma
Minulla oli kipuiluja aluksi, tosin ei hirmu pahoja. Luulen, että ne johtuivat juuri siitä, että munasarjat olivat vielä isontuneet. Nyt kipuilu on vähentynyt.
Olet ollut tosi ahkera! Ehkä meidänkin terassi saa viikonloppuna kevätsiivouksen.
Minä toivon, että kuulun niihin, joiden migreeni helpottaa raskausaikana. hyvältä näyttää ainakin tähän asti- yleensä olisi ollut jo ainakin kerran-pari tässä ajassa. Nyt ei ole ollut kertaakaan.
Viol
:wave:
haltia
Toivottavasti olosi kohenee pian.
Me olemme olleet myös supertyytyväisiä Helsingin Väestöliittoon. Oletko käynyt siellä monella lääkärillä? Minä olen tainnut olla kuudella.. eniten S. E. :llä ja M. S.:lla. Molemmat ovat ihania, mutta jälkimmäinen on ykkössuosikkini, hän on niin empaattinen ja kiireetön
. Hän oli lääkärinämme nyt tässä IVF:ssä.
Dragon-lady
Hmm, jännä nähdä, millaista painonnousua tulee... laihduttelin sellaisen 12-14 kiloa pois vajaa vuosi sitten, joten ainakin siihen lähtökohtaan on vielä vähän matkaa
.
velho
Onnea!!! Siirrettiinkö teille kaksi alkiota?
soleil
Raskausviikkojen laskenta onkin tosi epäselvää. VL:n klinikalla hoitaja laski sen siirtopäivästä ja lääkäri taas punktiopäivästä. Mutta tästä lähtein pidän ainoana oikeana tapana punktiopäivästä laskemista, sillä tottahan se on, että puntiopäivä ON hedelmöittymispäivä. Siis punktiopäivä on viikko 2+0.
Toivottavasti onnellinen ja kurja olo muuttuu pian onnelliseksi ja hyväksi oloksi!
Paljon iloista mieltä ja hyvää oloa kaikille!
T. Kuumetta rv 7+3