+++TAMMI-HUHTIKUUSSA 2009 LAPSETTOMUUSHOIDOISTA PLUSSANNEET+++

Tervehdys :wave:

Mahtuuko vielä yksi plussailija pinoon? Meille tuli plussaonni tuplana =) Yritystä kaksi vuotta ja ekasta IVF:stä tärppäsi. Veritesti positiivinen 30.3., mutta vasta rv 7+3 ensiultrassa nähdyt kaksi pientä sydämensykettä antoivat uskallusta toivoa hyvää lopputulosta.

La on 5.12. Alkuraraskaus mennyt aika oireettomasti. Rinnat hieman aristavat ja lievää kuvotusta ajoittain. Ensi viikolla eka neuvola :)

Oikein lämmintä ja ihanaa viikonloppua kaikille!

velho + Örkki ja Mörkki 8+0
 
Alkuperäinen kirjoittaja Ellastiina:
Tervetuloa Soleil! Me ollaan varmaan piinailtu jossain pinossa yhdessä... Onneksi olkoon plussasta! Miten voi olla yksi siirto sekä IVF että ICSI?
Oltiin samassa ketjussa, kun sinulla tärppäsi. Minun piti vielä odottaa tämä seuraava pakkastyyppi. :) Niin siis koska miehen siittiöt olivat "siinä rajoilla", puolelle kerätyistä munasoluista tehtiin IVF ja puolelle ICSI. Molemmilla tavoin onnistuttiin, joten en tiedä, onko esim. tämä pakkastyyppi nyt IVF:n vai ICSI:n avulla aikaan saatu.

Täällä mennään 6 + jotain viikolla (mä oon ihan amatööri näiden raskausasioiden kanssa, koska en ole koskaan antanut itselleni lupaa ajatella näin pitkälle) ja olo on vaikkakin ONNELLINEN niin aika kurja. Että sekin on siis mahdollista. :) Kuvottaa aamulla, päivällä, illalla... Koko ajan on paha olla!

 
velho: Tervetuloa ja tuplaonnittelut! :heart: :heart:

Dragon-lady: Niin siis terkka sanoi, että minulle henk.koht. olisi hyvä, jos paino nousisi vain sen 10-12 kg:a. Mulla on painoindeksi 25,3 eli just siinä normaalipainon rajoissa, pikkaisen ylimääräistä rasvakerrosta jo on, joten ei sitä tarvitse kasvattaa juurikaan enempää. :D Lisäksi mulla on kohonnut RD:n riski (ikä, BMI, pco-tyyppiset munasarjat, II-tyypin diabetes äidillä ja mummulla), joten senkin vuoksi maltillinen painonnousu olisi hyvä.

ON: Kävin tänään ostamassa kahdet uudet rintaliivit. Pari viikkoa menin vain yksillä ja nyt kyllästyin. Oli onneksi -50%:n alennuksessa, joten ei tullut edes kalliiksi. :D Katselin sovituskopin peilistä oikein tarkasti itseäni ja rinnat on kyllä muuttuneet aika paljon.

Illalla olimme ystävän synttärikakkua nauttimassa. Toiset lähtivät vielä baariin, mutta minä kärsin taas ihanasta iltapahoinvoinnista, joten ei mitään jakoa, että olisin kyennyt menemään mukaan. :( Saa nähdä mitä vapusta tulee...
 
Tervetuloa Velho! Onnea plussasta!!!

Soleil: Niinhän se tosiaan oli! Tuo alkuvuoden ketjumme oli kyllä varmaan ennätyksellinen negatiivisessa mielessä. Jäinköhän lopulta ainoaksi plussaajaksi, jonka raskaus jatkui sillä kertaa. Ihanaa, että sulla vihdoin tärppäsi!!! Onnea raskauteesi!!!

Muutamilta puuttuu lasketutajat... Mitkähän ne ovat?

Nyt on ollut aika hyvä olo pari viimeistä päivää. Siis iltaisin esiintyvää huonoa oloakaan ei ole näkynyt. Väsynyt mä olin oikeastaan ihan alkuviikoilla ja nukuin aina töiden jälkeen (tosin se ylenmääräinen lepäily johtui myös vuodosta, sillä halusin ottaa varman päälle). Oli ihanaa kun sain nukkua päivällä ja silti nukkumaan käydessä nukahti heti. Vessaan mä heräilen 1-2 kertaa yössä. En tiedä onko tapa vai oikeasti tarve. Eilen oli vatsassa sellaista kipuilua. Syytin siitä tosin liian tiukkoja housuja töissä, mutta en tiedä onko se kuitenkin ihan vaan normaalia kipua, kun pikkuinen raivaa yksiössään tilaa itselleen.

Viikon sisällä huomaan tapahtuneen selkeän muutoksen siinä, että olen alkanut enemmän ajattelemaan vauvan tarvikkeita ja vauvalle tilan raivaamista huushollissa. Tunnetasolla on ohittanut jonkin vaiheen, joka antaa nyt luvan miettiä näitä juttuja. Tällä hetkellä mä olen ehkä Hartanin Topline -vaunujen kannalla... Mutta pitää tutkia asiaa vielä.
=) Kuka se suosittelikaan, jotain hyvää autoistuinta, jota voin tilata Saksasta? Oliko se Raitanen?

Ellastiina (14+2)
 
).(

Ultrassa näkyi sydämen syke, jota en oikein osannut vielä edes odottaa :). Ihan mieletön helpotuksen tunne, kun Pikkuisen kuva ilmestyi ruudulle!!!! Olin varautunut siihenkin, että siellä ei ole ketään.

Pieni oli 12,4mm pitkä :) .

Laskettu aika siirtyi kahdella päivällä aiemmaksi. Nyt on siis menossa rv 7+3. Hoitaja VL:lla laski ajan siirtopäivästä, lääkäri punktiopäivästä. Punktiopäivästä laskeminen sopii minulle hyvin, koska silloin mennään 2 päivää pidemmällä :). Sain äitityskortinkin, se tuntuu tosi isolle asialle. Kortissa lukee, että pikkuisen kasvu vastasi rv:lla 7+2 rv:a 7+3. Pitkä lapsi, kuten vanhempansa ;) . Saa raukka olla aina jumppatunnilla jonon viimeisenä, hih.

Minun täytyy käydä verikokeessa tarkistuttamassa kilpirauhasarvot, sillä usein kuulemma raskauden aikana täytyy nostaa lääkitystä. Täytyy käydä myös sokerirasitustestissä, koska alkuvuodesta arvot olivat kerran vähän koholla. Sain ohjeen varmuuden vuoksi välttää makeaa. Mutta sen sijaan sain luvan istua moottoripyörän kyydissä niin paljon kuin haluan (mies kysyi, saako vaimoa viedä viikonloppuna moottoripyörällä ), kunhan mies ei aja ojaan ;) . Neuvolan ohjeisiin lääkäri kehotti suhtautumaan maalaisjärjellä (neuvolantätihän kielsi ehdottomasti moottoripyöräilyn, koska alkio voi irrota kiihdytyksissä). Sanoi, että sieltä tulee paljon ohjeita, hyviä ohjeita ja toisaalta hyvin jyrkkiä ohjeita. Lääkäri sanoi, että normaalia elämää elämällä vauvanalkua on vaikea vahingoittaa, kun käyttää maalaisjärkeä ja on syömättä lääkkeitä, jotka eivät ole turvallisia. Vältettävien ruokienkaan suhteen ei tarvitse olla liian tarkka, kunhan muistaa vain, että kohtuus kaikessa. Sanoipa jopa, että lasillisesta kuohuviiniä ei ole alkiolle haittaa. Minua helpotti hurjasti kuulla, että normaalielämän jatkaminen on parasta, mitä voin nyt tehdä.

Kun lähdimme klinikalta, minulle tuli hassun tyhjä olo. Tässäkö se oli, pääsimmekö näin helpolla. 2v 4kk, sehän on aika lyhyt aika yrittää omaa lasta, kun jotkut yrittävät paljon pitempään... Olen niin kovin kiitollinen tästä ihmeestä.


Kasvoin metrin ylöspäin, kun näin lapseni sydämen sykkeen ensimmäistä kertaa.



nuuskis

ONNEA!!!! Ja tervetuloa mukaan.

Meilläkin tämä plussa tuli 2. IVFstä, siirto oli 20.3. Itse tein vain yhden testin, ja lisäksi tietysti veritesti Väestöliitossa :) .


Tiinuli

Kiitos ultratsempeistä :) .

Ihana kuulla, että teilläkin oli mukava ultrakäynti! En tiennyt, että syke voi näkyä jo noin varhain!

Millaista tuo pahoinvointi on? Minua mietityttää, että kun se alkaa, niin tuleeko se ylös salamana niin kuin vatsataudissa vai ehtiikö siinä hyvin vessaan.... Jännittää, vielä ainakaan ei ole alkanut. Nyt, kun tiedän Pienellä olevan kaikki ok, alan toivoa, ettei sitä pahoinvointia tulisikaan...


titonia


Ultra oli vasta iltapäivällä :). En ollut oikeastaan varautunut siihen, että sydämen syke näkyisi jo, vaikka olenkin lukenut, että monella se on jo näkynyt tässä vaiheessa. Se oli siis ihana yllätys :)!


Pantalaimon

Kiitos ultratsempeistä :)!


toivo

Minä sain ohjeen lopettaa luget heti plustestin jälkeen, siis kaksi viikkoa siirrosta.


Irene

Olen samaa mieltä, että on kiva, kun listalla on suunnilleen samassa vaiheessa meneviä, niin saa jakaa kokemuksia ja kuulla, mitä odotettavissa on :) .



bardolino


:wave:


Angela

Toivottavasti päänsärky ja väsymys helpottaa.

Pikkuinen varmaan pysyttelee hiljaksiin, jos housut tekevät olon vähän ahtaaksi? Toivottavasti saat vielä pidettyä salaisuuden töissä, vaikka se varmaan alkaa olla jo vaikeaa.


Ellastiina

Minä olen saanut työterveyslääkäriltä allergialääkkeistä sellaista ohjetta, että nenäsuihkeet kävisivät raskauden aikana. Samoin kävisi esim. Loratadin ratiopharm- niminen tabletti. Ja joku muukin, johon sain reseptin. Zyrtec? Ja Lomudal-silmätipat. Mutta itse en aio ottaa mitään ennen kuin on ihan pakko ja sitä ennen aion soittaa ja varmistaa Teratologisesta tietopalvelusta, että varmasti on ok. Minullakin on käytössä sarvikuonokannu. Se on hyvä. Tosin nyt en ole käyttänyt sitä pitkään aikaan. Minulla on siirrosta lähtien ollut nenä vähän tukkeessa. Luulen, että se johtuu raskaudesta.

Harmillista, jos neuvolalääkäri vaikutti tylyltä. Mutta ihanaa, että syke (suhina) kuului :). Mietiskelin eilen illalla, että milloinkahan alkio alkaa olla hereillä tai valveilla? Mieheni arveli, että tässä vaiheessa (7+3) hän ei ole oikein kumpaakaan.. onko jollakulla tietoa?

Asiat varmaan järjestyvät siihen mennessä, kun vanhempainvapaa loppuu. Ei kannata murehtia sitä kovin paljon etukäteen, siihen on kuitenkin vielä aikaa :) .

Minä mietiskelin myös tuossa heräillessäni, että mitä kaikkea täytyy myydä/ heittää pois, että saadaan tilaa vauvan tavaroille. Me asumme kolmiossa, jossa on muuten ihan mukavasti tilaa, mutta miehen lapsia varten on yhdessä huoneessa kerrossänky, joka vie melkein koko lattiapinta-alan. Lapset käyvät meillä vain pari-kolme kertaa vuodessa, mutta haluamme, että heille on omat sängyt, sillä viipyvät kerralla kuukaudenkin. Harmittaa vähän, että en saa sistustettua vauvalle omaa huonetta, kuten aina olen haaveillut, mutta ehkä sitten seuraavassa asunnossa sitten joskus...

Tuo oli hyvä neuvo, että muistamme nauttia puolisoistammekin :D .


Kauniskuu

Onnea hyvistä ultrakuulumisista :)!!!!



Hilma

Minulla oli kipuiluja aluksi, tosin ei hirmu pahoja. Luulen, että ne johtuivat juuri siitä, että munasarjat olivat vielä isontuneet. Nyt kipuilu on vähentynyt.

Olet ollut tosi ahkera! Ehkä meidänkin terassi saa viikonloppuna kevätsiivouksen.

Minä toivon, että kuulun niihin, joiden migreeni helpottaa raskausaikana. hyvältä näyttää ainakin tähän asti- yleensä olisi ollut jo ainakin kerran-pari tässä ajassa. Nyt ei ole ollut kertaakaan.


Viol

:wave:


haltia

Toivottavasti olosi kohenee pian.

Me olemme olleet myös supertyytyväisiä Helsingin Väestöliittoon. Oletko käynyt siellä monella lääkärillä? Minä olen tainnut olla kuudella.. eniten S. E. :llä ja M. S.:lla. Molemmat ovat ihania, mutta jälkimmäinen on ykkössuosikkini, hän on niin empaattinen ja kiireetön :). Hän oli lääkärinämme nyt tässä IVF:ssä.


Dragon-lady


Hmm, jännä nähdä, millaista painonnousua tulee... laihduttelin sellaisen 12-14 kiloa pois vajaa vuosi sitten, joten ainakin siihen lähtökohtaan on vielä vähän matkaa :) .


velho

Onnea!!! Siirrettiinkö teille kaksi alkiota?


soleil

Raskausviikkojen laskenta onkin tosi epäselvää. VL:n klinikalla hoitaja laski sen siirtopäivästä ja lääkäri taas punktiopäivästä. Mutta tästä lähtein pidän ainoana oikeana tapana punktiopäivästä laskemista, sillä tottahan se on, että puntiopäivä ON hedelmöittymispäivä. Siis punktiopäivä on viikko 2+0.

Toivottavasti onnellinen ja kurja olo muuttuu pian onnelliseksi ja hyväksi oloksi!



Paljon iloista mieltä ja hyvää oloa kaikille!


T. Kuumetta rv 7+3
 
Iloisia ultrajuttuja monella!! Ja tervetuloa kaikki uudet munkin puolesta :heart:
Pikaisesti vaan lääkkeistä:

Kyllä esim. setiritsiini on ok, ja niin monet muutkin tarpeeseen menevät lääkkeet. Vain äärettömän harva lääke on mitenkään teratogeeninen. Joten turha kärsiä sen takia allergiasta tai esim. päänsärystä. Ette varmasti saa aikaan pahaa lapselle. :heart: Vaikka eipä siinä, ymmärrän senkin kannan jos ei halua käyttää. Mutta kuitenkin.

Helteistä lauantaita!

Kauniskuu
 
PANTALAIMON: Mullekin terkkari sanoi, että olisi hyvä, jos pysyisi painonnousu 8 kilossa....saas nähdä kuin käy. Mä olen vaan 157 "pitkä" ja viime vuonna tullut hoidoista 10kg painoa lisää, joten painoindeksi 27. Noita PAS:eja kun oli niin tiuhaan ja jokaisesta aina tuli muutama kilo eikä niitä ehtinyt saada välissä pois. Omilla soluilla tehtävistä hoidoista en lihonutkaan, kun päästiin vaan tuoresiirtoihin ja niissä oli punktion takia sit pakko pitää aina puolen vuoden breikki. Ehti aina saada painon tasaantumaan.

TIINULIlle Onnea ultrakäynnin johdosta

KUUMETTA: Onnea hienoista ultranäkymistä :heart: On se vaan niin uskomaton fiilis. Vaikka meillä on yritystä lähes se 7-vuotta niin kyllä tämä sen vaivan arvoista on, jos tämä hyvin loppuun asti menee. Tosin tuota elämäni kauheinta 7:ää vuotta en varmaan koskaan unohda täysin, ja toivon että kenenkään ei tarvitsisi niin pitkään omaa pienokaistaan odottaa.

VELHO:: Tervetuloa! Täällähän on nyt parikin kaksosten odottajaa :heart:

KAUNISKUUlle myös onnea ultrakäynnin johdosta :heart:

HILMA: Mulla oli alussa sellaista nivuskipua ajoittain aika kovaakin. Ihan kuin joku olisi venyttänyt nivusta ylä-ja alapäästä. Se kesti muutaman tunninkin kerrallaan. Kai ne paikat vaan venyi.

ELLASTIINA: Mä olen myös koittanut hieman rauhoitella jo mieltäni, kun kuitenkin "riskiviikot" on jo ohitettu. Mut ehkä kun pääsen vielä maanantaina sinne NP-ultraan ja jos siellä vielä kaikki on kunnossa niin sit kai voi ehkä jo enemmän relata.

ON: Päänsärky on toistaiseksi onneksi poissa :) On niin ihana ilma ulkona, että kukkapenkti suorastaan huutavat kuopsuttelemaan, mutta kun iltavuoroon olen menossa niin en uskalla kauheasti riehua tuolla pihalla, että en ole jo töihin mennessä ihan poikki. Töissä kumminkin ollaan ihan koko ajan jalkojen päällä ja rampataan ees sun taas.
Tein sitten sellaisen "tempun", että menin ja tilasin kotidopplerin :ashamed: Terkkaritäti siitä mulle itseasiassa mainitsi ja sanoi, että sen avulla vois saada hiukka stressitasoa laskemaan, kun sais kuunnella itse noita sydänääniä.... Ei ole vielä postissa tullut, mutta se on jo lajiteltu(kävin itellan sivuilla kattomassa tilanteen) niin se vois olla mulla sit jo tiistaina...
Huono olo on hieman laimentunut. Oli mulla eilenkin illalla töissä pahoinvointia, mut se ei kestänyt niin kauaa kuin aiemmin.
Harmittaa mennä tänään töihin kun tulee suomen pelikin telkasta.

Bartsu ja toukka 12+2
 
Bartsu: Jep, silloin kun on vararasvaa jo ennestään, niin painon on syytä nousta maltillisesti. Se on sekä äidille että lapselle parasta. Onneksi imettäminen on kuulemma tosi tehokasta "laihdutusta", joten sopii toivoa, että myös nämä ennen raskautta olleet kilot häviäisivät. ;) Mistä muuten tilasit kotidopplerin? Mua himottaisi se ihan hirveästi, mutta tiedän, että mies pitäisi mua ihan hulluna, jos sellaisen hankkisin. :ashamed:

Kuumetta: Onnea hienoista ultrakuulumisista! :heart: Ihan mahtavaa muuten, kun jaksat kaikille kommentoida! Ihailtavaa. :)

ON: Tänään on kyllä aivan mahtava ilma! Ihanaa, kun pian alkaa vihertää. Näin jo kesän ensimmäisen voikukan! Hassua, miten rikkaruohon näkemisestä voi tulla niin positiivinen fiilis. :D Huomenna täytyy kyllä mennä Ruissaloon bongailemaan sini- ja valkovuokkoja sekä muita kevätlehdon asukkeja. B)

-Pantsu 9+4
 
Tervehdys minunkin puolesta uusille tulokkaille :wave: Mukavaa kun saadaan onnistuneita mukaan!

Soleil sinut muistan hyvin tuolta alkuvuoden pinosta :) Mukavaa kun sinulla vihdoin tärppäsi :)

Ellastiina minä myös olin siellä huono-onnisessa alkuvuoden pinossa. Meillä tärppäsi melki samaan aikaan =)

(.) Neuvola hoitaja + lääkäri oli siis torstaina. Lääkärin kanssa keskusteltiin kaiken maailman asioista. Itselläni on vaivoinani kilpirauhasen vajaatoiminta ja verenpainetauti. Lisäksi sen verran elopainoa ja lähisuvussa diabetestä eli sokerirasitus tehdään raskauden aikana kahteen kertaan... Kilpirauhasarvoja tarkkaillaan kerran kuussa verikokeilla ja verenpainetta täytyy mittailla säännöllisesti. Nyt kaikki arvot olivat kohdallaan ja ensimmäinen sokerirasitus tehdään vapun jälkeen. Lääkäri lisäksi ultrasi mahan päältä pienokaistamme ja siellä se heilui kun heinämies :) Sormet olisi kuulemma pystynyt laskemaan, jos olisi hiukan aikaa pitänyt käsiään paikoillaan, heh =) Sitten kuunneltiin sydänääniä, joita emme olekaan vielä missään aikaisemmin kuulleet. Kuulosti niin ihanalta! Siinä ne tärkeimmät asiat reissulta. Toki lääkäri kertoi mitä tehdä, jos tulee mm. ummetusta, hiivatulehdus jne. Päänsärkyyn tosin ei oikein kommentoinut mitään... Onneks nyt ei ole muutamaan päivään särkenyt (koputtaa puuta).

Ihanaa kun on viikonloppu. Maanataina on sitten edessä töissä suuremmalle porukalle kertominen. Sitten päätämme miten minulle aletaan hakemaan sijaista. Hankalaa, kun on yksin toimistossa töissä... Pitää ajoissa toimia, että kerkiä opettamaan sijaiseni. Edessä tässä kuitenkin vielä kesäloma ja eihän sitä koskaan tiedä pystyykö tekeen töitä normaalisti loppuun asti. Tai siin äitiyslomaan asti.

Nyt hieman siivoamaan ja sitten valmistautumaan teatteri-iltaan =)

Aurinkoista viikonloppu kaikille! B)
 
Kiitos uudesta ketjusta! Tämä on hyvä juttu :)
Kovasti on taas tekstiä tullut.
Tervetuloa uusille!
Pantalaimon: Me oltiin viime sunnuntaina Ruissalossa ihailemassa sinivuokkoja. Oli eväät mukana ja oikein mukava kävelyretki. Suosittelen B)
Bartsu: Ite oon kans haaveillu kotidopplerista. Olen ahkera stressaamaan joka asiasta, ja nyt pitäs vaan ottaa rennosti ja nauttia. Pitäsköhän munkin tilata....
Pitääkin muistaa tiistaina neuvolassa kysyä minkä verran itellä saisi paino nousta. Nykyään kaikki asiat pitää kirjoittaa ylös, mikä lie raskausdementia iskenyt :eek: . Tähän mennessä painoa on tullut vajaa kilo. Eilen siirryin äitiysfarkkuihin ja tuntuu kyllä ihanalta kun ei mistään kiristä. Äitiysfarkut vaan aiheuttavat sen, ettei tätä enää oikein voi salailla =)
Näin muuten viime yönä unta rakenneultrassa. Unessa meille olisi ollut tulossa tyttö...

Ihanaa päivää kaikille :flower:

Peppiäinen+Niisku 15+3
 
PANTSU: Tilasin dopplerin nettitilaus.fi:stä. Se on Angelsounds merkkinen doppleri ja maksoi 45 euroa+postikulut6 euroa. Tilasin sen keskiviikkona ja tosiaan eilen olivat sen laittaneet tulemaan. Olin pitkään kahden vaiheilla, että tilatako vai ei, mut tilasin sit kuitenkin.

LION: Hienoa, että kaikki on edellen hyvin. Mua jännittää mun eka lekukäynti(en tosin vielä tiedä koska se edes on), kun olen tehnyt töitä tuon samaisen lääkärin kanssa. Jotenkin tuntuu hassulta mennä sit potilaaksi.

Meillä kukkii jo krookukset tai ne on kukkineet jo aika kauankin. Idänsinililjat on kans aloittaneet just kukintansa ja narsissinalkua pukkaa kovaa vauhtia maasta.
Nyt on pakko alkaa hipsiä pikkuhiljaa kohti autoa ja työmaata.

Bartsu ja toukka 12+2


 
Lion: Näinhän se oli! Samasta pinosta tänne ponnistimme. =)

Kuumetta: Ihailtavasti jaksat kommentoida kaikkien viestejä... Mä taidan olla niin kärsimätön luonne ja huono muistinen, että ei onnistui ilman suurta paneutumista ja keskittymistä...

Tekemäni "säärikarvatestin" perusteella meille tulisi kai tyttö. :LOL: Luin joskus näiltä palstoilta, että tyttövauvaa odottaessa sääriä joutuu sheivaamaan harvemmin...
 
Tervetuloa mukaan velho ja suuret tuolaonnittelut :heart:

Kuumetta ihanaa, että tekin saitte hyviä ultrakuulumisia, ehdin jo hieman huolestua, kun sinusta ei illalla kuulunut mitään. Me olemme käyneet väestöliitossa pääasiassa J.M llä, ja hänestä onkin tullut tärkeä tukihenkilö meille. Olemme käyneet kyllä muillakin, ja M.S teki tämän alkion siirron (meillä taisi olla sama toimenpideviikko sun kanssa) hän on kyllä ollut myös ihana lääkäri. Samanlainen tyhjä tunne tuli minullekin, että eikö tänne nyt enää sitten tullakaan ennen kakkosen yritystä. On ollut niin ihanaa, kun on tuntunut, että Väestöliitossa oikeasti toivotaan, että me saisimme lapsen, ja että meitä oikeasti autetaan.

Bardolino Ihanalta kuullosti tuo kotidoppleri. Taidan itsekin tilata sen, jotta pääsen sitten ääniä kuuntelemaan, kun viikkoja vähän kertyy lisää.

Samoin kuin ellastiina minäkään en muista mitä kaikki kirjoittavat, ja siksi usein jää kommentoimatta monien kirjoituksiin, vaikka mieli tekisi enemmänkin kommentoida.

ON: Mulla on kyllä ruokailuista tullut ihan kamalia. Juuri mikään ei uppoa, ja paha olo on kokoajan. Silti nälkä vaivaa. Napostelenkin siis pitkin päivää. Soijajuomat, viilit, jugurtit yms maistuu hyvältä ja vettä joun paljon. Lääkärini sanoi kyllä lohduttavasti, että tässä vaiheessa vauva kyllä ottaa sen energian mitä tarvitsee, että se olen minä, jolla sitä puutosta on jos oksettaa tai ei voi syödä. Väsymys vaan pahenee. Oireena myös järkyttävän kireä pinna ajoittain, ja hermojen hallitsemattomuus. Monia vaivaava päänsärky on myös ajoittaista.

Haltia ja Pikkupeikko 7 + 6 (ihanaa, kohta alkaa jo 9 raskausviikko)
 
Iltaa kaikille!

Haltia, täällä myös syödään pitkin päivää, ja välillä musta tuntuu, että alan jo huolestua kun viikkoja vasta 7 ja paino varmaan nousee kohisten. Mutta tunnin kahden välein pitää laittaa jotain suuhun, kun muuten iskee aivan järjetön paha olo. Lämmin ruoka ei useinkaan mene oikein alas. Pahoinvointi on täällä ympärivuorokautista, kuten ekassakin raskaudessa oli, ja helpotti kokonaan vasta noin 24 vkolla, toki oli jo muutamia viikkoja sitä ennen helpompi olla, mutta kokonaan se hävis vasta tuossa vaiheessa.

Jouduin olemaan ekassa raskaudessa alussa muutaman viikon ajan pois töistä pahoinvoinnin vuoksi. Jos olen rauhassa kotona, en oikeastaan oksentele, vaikka usein yökkäilyä kyllä onkin ja kuvotus 24/7. Nyt on aivan pakko olla töissä, kun työsopimus on katkolla elokuun jälkeen, jatko on kyllä luvattu suullisesti ja tiedän ettei sen pitäisi vaikuttaa, mutta mulla on monimutkainen vuokratyösuhde, jonka vuoksi en luota pätkääkään mihinkään suullisiin lupauksiin.

Päänsärystä sen verran, että mulla on nyt päivittäin sitä. En muista, että ekassa raskaudessa ois ollut juurikaan. Lähes päivittäin joudun ottamaan jonkun särkylääkkeen, vaikka yritän välttää, mutta tämän kuvottavan olon kanssa se on aivan mahdotonta, kun tuntuu, että oleminen on vaan koko ajan kärsimystä.

Hilma, mulla on myös ollut mahakipuja, ei yhtä paljon kuin ekassa raskaudessa, mutta päivittäin. Mulla on taustalla endometrioosi, joka ainakin ekassa aiheutti kovasti kipuja, nyt luulen näiden kipujen olevan osittain samaa ja osittain normaaleja kasvukipuja.

Allergialääkkeistä yleisohje on, että ensisijaisesti voi käyttää nenäsuihkeita ja silmätippoja, ja toissijaisesti setiritsiiniä ja loratadiinia tabletteina, jos paikallishoidot ei auta. Ja kuten Kauniskuu totesi, harva lääke tosiaan on varsinaisesti teratogeeninen, ja suurinta osaa käytetään lääkärin harkinnan mukaan, pientä osaa ei saa käyttää lainkaan ja osa taas sitten sopii itsehoitoon, kuten parasetamoli. Kyllä sekin on vauvalle pahaksi, jos äiti on huonossa kunnossa.

Nyt katsomaan elokuvaa miehen kanssa, kun esikoinen jo nukkuu!
 
Kiva sivusto... Isän kirjoittamaa blogia odotusajasta ja synnytyksestä:

http://kimmo.pupusammakko.net/odotus.html


Käytettyjä vauvanvaunuja Keski-Euroopasta (liike Tampereella):

http://bellabambina.fi/catalog/index.php?cPath=21_22
 
Iltaa neidit!

Kuinkahan tolla kotidobblerilla alkaa kuulumaan sydänäänet? En ole moista ajatellutkaan mutta vois salaa mieheltä sen tilata, se kun ei tykkkää mun yli panikoivasta luonteesta.

Ellastiina Meillä laskettu aika noiden laskureiden mukaan on 20.12. mutta katsotaan tarkemmin ekan oikean ultran jälkeen viikon päästä.

Mä jouduin tänään palaamaan aamulenkiltä jo 2kilsan jälkeen kotiin kun iski kammottava heikotuskohtaus, ei ollut kait hyvä idea aamulenkki ennen aamiaista. Yleensä kun en ruukaa syödä aamulla oikeestaan yhtään mitään. Nyt kait tarvii opetella. Tänään on ollu jotenkin muutenkin outo päivä ton syämisen suhteen, ruoka on maistunut ihan kiitettävästi...

Nyt peiton alle, väsy...
Öitä
 
Hilma ainkin tuossa Angelsounds kotidopplerin esittelyssä sanotaan, että rv 12 kuulee sydänäänet. Luulisin, ettei paljon sitä ennen kun eihän ne taida kovin aikaisin neuvolan laitteillakaan kuulumaan.

Aurorae Lämmin ruoka ei maistu minullekaan. Itseasiassa olen huomannut, että kaikki melko mauton maistuu nyt hyvältä. Voileipäkeksit, karjalan piirakat ja vesirinkelit maistuvat. Odotan vain, että tämä paha olo lähtis, mutta tuntuu vain voimistuvan.

Miehen äiti toi eilen ulkomaan matkalta tulaiseksi vauvan tossut ja samaa sarjaa olevan ruokalapun. Oli jotenkin varhaista minusta. Ovat niin innoissaan ja malttamattomina odottavat ensimmäistä lapsenlastaan, ja halusivat varmaan ollan ensimmäiset jotka antavat jotain vauvan tavaraa... Ja söpöt töppöset ne olivatkin, tuntui vaan hassulta, kun en ole mitään vauvatavaraa vielä itse ostanut, enkä ajatellutkaan ostaa ennen kesää. No oli niitä silti ihana hypistellä käsissä.

Titääkö joku mistä numerosta kätilöopistolle varataan aika ultraan? olen nyt vatvonut ja vatvonut tätä synnytyssairaala-asiaa. Aluksi mietin Tammisaarta ja Jorvia, ja niihin mulla onkin numerot, mutta nyt aloin miettimään, että jos se olisi kuitenkin se Haikaran pesä, missä synnyttäisin. En vaan huomannut pyytää neuvolatädiltä numeroita muita kuin Tammisaareen ja Jorviin.

Tiistaina olemme menossa katsomaan kaverin pääsiäisenä syntynyttä vauvaa. Ihanaa :heart:

Mukavaa ja aurinkoista sunnuntaipäivää kaikille =)
 
Ellastiinalle iso kiitos uuden pinon perustamisesta :flower: Mä aloin jo olla ihan pihalla vanhan ketjun kanssa. Tällä dementialla en kyennyt seuraamaan kaikkien pinoilijoiden tilannetta. Uuden rajauksen jälkeen tilanne varmasti helpottuu =)

Soleil, Nuuskis ja velho Tervetuloa minunkin puolestani ja onnittelut onnistuneista hoidoista :flower:

Tiinuli, Kauniskuu ja kuumetta Hienoja ultratuloksia, hyvähyvä :D

Pantsu Minäkin jouduin eilen pakosta liiviostoksille. Viimeisen sysäyksen siihen antoi naurusta tyrskähtelevä mieheni, katsellessaan edellisenä iltana riisuutumistani :snotty: kokeilin jo uteliasuuttani imetysliivejäkin, mutta en sentään niitä ala vielä ostamaan!

(.) Viikonloppuna on tapahtunut monta merkittävää asiaa. Ensinnäkin olen ostanut ensimmäiset vauvanvaatteet ja -tarvikkeet :saint: Söpöisiä ovat! Toinen merkittävä juttu oli, kun tapasin pitkästä aikaa erään ystäväni, joka ei tiedä raskaudestani. Ennen kuin sain kunnolla takin pois päältäni, hän alkoi hihkua "Sä oot raskaana, ihanaa!!" Mahaa alkaa siis olla vaikeaa piilotella. Kolmas minulle merkittävä asia on se, että sain viimein itselleni tunnustettua etten pärjää enää kuin muutaman päivän ilman äitiyshousuja. Lauantain ostosreissun kun jouduin kulkemaan farkkujen nappi ja vetskari auki :snotty:
Merkittävien asioiden lista jatkuu huomenna, sillä aamulla menen toiselle neuvolakäynnille =)

Silve ja Mato 14+4
 
Heippa!

kivaa, uusi pino! Samaa mieltä kuin suurin osa teistä - alkoi olla jo hankaluuksia seurata ja kommentoida kaikkia. Mutta ainahan on ihanaa, että lapsettomuushoidoista plussaillaan, joten tervetuloa vaan uudet odottajat!! Etenkin velho, mahtavaa kun on toinenkin tuplien odottaja! :heart: :heart:

Yksi vaihtoehto olisi myös siirtää tää keskustelu kokonaan tonne kerhon puolelle, eli salasanan taa, mitäs olette leidit mieltä sellaisesta? Mietin vaan, et sinne olisi kivempi ehkä laitella kuvia pienokaisista sitten kun niitä alkaa maailmaan putkahdella! Ja muutoinkin keskusteluihin tosiaan pääsisimme vain me. Mutta hyvä näinkin! (Huomaan vaan et itte ajattelen kuitenkin jutuissani omaa anonyymiteettiäni enemmän, kun tää käydään täällä ihan julkisella puolella...)

Mä olen ollut työreissulla, ja täällä on sillä aikaa keskustelu ollut kovin vilkasta, ihana ollut lukea vain kaikkien hyvä kuulumisia!

Ellastiina ainakin kyselit niistä autoistuimista: mies selvitteli tosiaan niitä turvatestejä, ja Concord oli merkki, joka niissä eurooppalaisissa testeissä oli hyvin aina pärjännyt. Ja niitä saa helposti tilattua esim. Saksasta. Tosin tätä merkkiä ei taida paljoa olla Suomessa, ei ole vielä mulle ainakaan vastaaan tullut. Uskon silti, että hyvä on. Huomattiin kyllä, et tärkeä on saada livenä tuntuma etenkin vaunuihin, turvaistuimet ovat ehkä toinen juttu, niitä vois tilatakin netistä, kunhan "faktat" ovat kunnossa. Käytiin tosiaan kattoo liikkeessä jo vaunuja :heart: , ja etenkin tuplien vaunuissa oli vaunujen vakaus aika tärkeä juttu. Emmaljungan vaunut olivat ihan eri tukevat kuin jotkut toiset siinä vieressä, eron todella huomasi. En tiedä sit, onko yksösvaunuissa erot niin huomattavat. Pyydettiin sit tarjous koko paketista, eli tuplavaunuista ja kahdesta turvakaukalosta. :) Mut jonkin verran tuplavaunuja on hyväkuntoisia myös nettihuutokaupoissa näköjään. Mut onneks vielä on aikaa tätä funtsia!

Eli ollaan tosiaan jo hankintoja kovasti mietitty, kyl tää raskaus ja vauvojen tulo on meille jo niin paljon todellisempaa! Ostin työreissulta jopa ensimmäiset ihanat, pienenpienet, 50 cm bodyt vauvoille! :heart: (ja kyllä, toinen niistä oli raitainen! :LOL: )

Mun maha on jo valtava! Se pullahti pääsiäisen jälkeen esiin ihan kunnolla, ja kasvaa todella vauhdilla, ei mitään mahdolisuuksia enää peitellä lainkaan! Työreissulla tapasin paljon yhteistyökumppaneita, ja ensimmäinen reaktio monellakin oli vauvamahan huomioiminen :D

Vähän mietitytti lähteä reissuun niiden alkuviikon supistus-tuntemusten jälkeen (oli aika rankka reissu, paljon autolla ajamista ja tavaroiden roudaamista...). Soitin neuvolaan, ja sieltä sanoi, että voivat hyvinkin olla jo supistuksia, vaikkakin näin aikaisilla viikoilla jo. Kohtu on kuitenkin niin edempänä viikkoja kuin mitä yksösraskaudessa, ja paljon suurempi kooltaan. Mutta niin pitkään kun eivät ihan koko aikaa tunnu jatkuvasti, eivätkä ole liian kivuiliaita, ei ole huolta.
Ja hassua kyllä, liikkuvaisen loppuviikon aikana niitä ei sit enää tuntunutkaan, ja hyvä niin! Eli tää liittyy selkeesti sellaseen äkkinäiseen liikkumisen muutokseen: eli pakko vain opetella rauhallinen tyyli liikkua, eikä riuhtoa liikoja... Ja toimistopäivinä on kyl liikuttava enemmän, eikä vain istuttava koko päivää, muutoin ei kohtu tykkää hyvää... Mut joo, toi alkuviikon kokoemus kyllä pysäytti todella! Nyt täällä varmaan edetään h-y-v-i-n rauhallisesti lokakuuhun saakka!

Ja Ellastiina, "säärikarvatestin" mukaan meille todellakin olis tulossa poika/pojat! :LOL: Jatkuvaan saa olla sheivaamassa...! Ja se tukee muutoinkin sitä fiilistä mikä mulla on, et ainakin toinen näistä pienokaisista olis poika... :)

Sori, nyt tuli paljon oma napaa... Voikaa hyvin!!!

Raitanen ja kyytiläiset 15+5
 
Hei naiset!

Varovaisesti kurkkailen, jos huolisitte minutkin mukaan?
Parisen viikkoa sitten sain plussan tikkuun 2.IVF:n 3.PASsista 7 vuoden lapsettomuuden jälkeen. Jos kaikki menee hyvin niin LA olis laskurin mukaan 21.12.
Olen tätä teidän pinoa lueskellut ihan alusta asti, kun "tuttujen" kuulumisia olen käynyt lueskelemassa.
Ultra-aika on varattu 4.5. eli sitä päivää jännityksellä tässä odotellaan!

Tao74 5+6 :wave:
 
Silve: Jep, liiveistä pursuilevat rinnat on kyllä... mielenkiintoinen näky. :D

Ellastiina: Mielenkiintoisen kuuloinen tuo säärikarvatesti. :D Pitääpä tarkkailla, en ole nimittäin vähään aikaan sheivaillut, joten vaikea sanoa, onko ne kasvaneet normaalisti vai ei. :ashamed:

Minä voin perustaa meille tuonne kerhon puolelle oman keskustelun, jos Raitasen ehdotus saa kannatusta. Minusta se olisi ihan kiva, saisi jutella paremmin rauhassa. Toki olisi kiva, jos tännekin puolelle tulisi jotain kuulumisia.

Tao: Tervetuloa! :wave:

ON: Tänään olenkin ollut ahkera. Pesin ikkunoita (tosin vielä kesken) ja muutenkin siivoiltiin miehen kanssa. Mies yllätti ja ihan oma-aloitteisesti siivosi ja järjesti meidän sotkuisen siivouskaapin! :eek: Päiväunet piti nukkua äsken, jospa sitä kohta jatkaisi ikkunoiden pesua. Tilasin Espritiltä äitiysfarkut alesta, vain 24,90! Saa nähdä onko ne sopivat...

-Pantsu 9+5
 
Täältä taas kiireen keskeltä kiva lueskella teidän kuulumisia!

Säärikarvatestistä: Esikoinen on tyttö ja totta oli, en varmaan kertaakaan koko raskauden aikana säärikarvoja ajellut. Täytyytpä tarkkailla karvoja nytkin, sukupuolihan meillä on tiedossa.

Pantsu: Espritin mammafarkut on ihania, niin pehmeitä ja joustavia. Mulla on jo käytössä!

Kerhosta: Hyvä idis mun mielestä, mäkin yritän pysyä anonyyminä. Varsinkin tässä vaiheessa raskautta kun kukaan ei ole huomannut mitään

t. J 16+2 (ja oksentaa edelleen!)
 
Hei tuo idea keskustelun siirtämisestä kerhopuolelle on munkin mielestä hyvä. Tosin en ole varmaan missään kerhossa ollut, joten en tiedä osaanko niitä käyttää, mutta eiköhän senkin opi. Minusta olisi myös mukavampi, jos voisi vähän intiimimmin keskustella kun palsta ei ole kaikkien internetin käyttäjien luettavissa. Sinne voisi tosiaan ehkä laittaa kuviakin sitten jossain vaiheessa.

Tao Suuret onnittelut plussasta, ja ihanaa, että meidän PAS-pinosta niin moni lopulta plussasi. Toivottavasti raskausaikasi on onnellinen.

Mulla on ollut tänään taas oksennuspäivä, joten olen maannut sängyssä ja selannut internetissä lastentarvikkeita, ja odottanut, että te kirjoittaisitte kuulumisia tälle palstalle :) Kiva niitä vaunuja yms on kyllä katsoa, vaikka itse en vielä uskallakaan ihan kauppaan asti. Äitiysvaatteitakin olen ihastellut netissä, mutta jotenkin niiden tilaaminen netin kautta tuntuu hankalata, että miten ne housutkin sitten istuu.. Ja en mä niitä vielä edes tarvitse, mieli vaan tekisi jo jotain ostaa.

Haltia ja Pikkupeikko 8 + 0
 
Tein viikolla plussatestin, nyt olisi kait 4+4. Aikaisemmista pinoista täällä onkin tuttuja, varsinkin epäonnisesta tammi-helmikuusta. Taustoista, lapsettomuuta vuodesta 2003, kolme inssiä 2006, ja ekan IVF.n tuoresiirron tuloksena 1v3kk ikiliikkuja. Nyt toinen PAS tärppäsi, joten kakkosta odotellaan.
 

Yhteistyössä