+++TAMMI-HUHTIKUUSSA 2009 LAPSETTOMUUSHOIDOISTA PLUSSANNEET+++

Pitkästä aikaa täällä taas. Olin nettipimennossa, ja tekstiä on tullut NIIN paljon ettei perässä tahdo pysyä... Tervetuloa siis kaikille uusille!
Mä sit oksensin koko sunnuntain...huono olo alkoi ennen kuutta aamulla, ja jatkui koko päivän. Maanantainakin vielä niin huono olo etten töihin päässyt. Mutta sen jälkeen ei sitten mitään oireita taas oo ollut. Toivottavasti vastaavaa ei enää tuukaan! Ensimmäisessä raskaudessa mulla ei pahaa oloa ollut kertaakaan, joten siksi tämä yllätti. Saas nähdä tarkoittaako tämä nyt kahta pienokaista tuolla masussa. Ultra siis vasta 13.5., tekisi mieli soittaa ja aikaistaa sitä...millä viikoilla te muut ootte käyneet?
Anteeks omanapaisuus, en millään muista mitä kaikkea mun piti kommentoida... :ashamed:

pumpuli 6+1 (laskettu aika siis 23.12)
 
VEENA Luulempa että se menee vähän tuntemusten mukaan, mikä tuntuu hyvälle. Mutta voisin kuvitella että kova juokseminen, ratsastaminen ja ponnistuksia vaativa liikunta voisi olla sellasia mitä voi olla hyvä välttää ainaki jos ollu verenvuotoa tms. Esim. salilla tuo jalkaprässi pistää kohdun ahtaalle ja vaatii kovaa "tikistystä" ainakin ku ite teki isoilla painoilla joskus ennen. Niimpä se saa nyt jäädä. Ei kai mitää absolut kiellettyä ole, mutta kuten sanottu, tuntemusten mukaan kannattaa mennä.. :)

PUMPULI joo, kyllähän raskaudet on muutenki erilaisia samalla ihmiselläkin :). Kaveri oksenti ekasta ittesä sairaala kuntoon, toisesta ei tullu mitään jne. Mut eipä siinä, onnea ja tsemppiä ultran odotukseen!! Me käytiin vuodon takia ekassa uä:ssä vk 7.. mut tietysti siinä on se murhe, et jos vielä ei mitään näkyis niin sitte iskee paniikki.. Mut jos mieltä rauhottaisi niin varmaa sä voisit aikasemminki jo käydä kuin 13 pv...?

HEMPUKKA :wave: Onnea sinulle!! Tässä ainakin yks täysin-lähes-80%-oireeton tapaus. Joten ei ne oireet aina takaa mitään :)!! Onnea odotukseen!!

Kertomisesta.. Meilläki tietää porukat+sisarukset ..ja lisäks mun pomo. En tiiä millo kerrotaan, varmaan sitte ku oikeesti näkyy jo muutenkin.. Kuten joku sanokin, ei oo varmaan mitää oikeaa tai väärää aikaa kertoo, aina voi olla riskejä, loppuun asti.

RAITANEN joo, samaa täällä.. kun missää ei tunnu millekään ja seuraavaan ultraan ikuisuus, tuntuu että voiko kaikki olla ok. Ää.. toki tietää, että elettiinhän sitä ennenkin ilman jatkuvia ultria ja näin suurin osa odottajista elää nyttenki. Ehkä se, kun tää alkuun saattaminen on ollu näin kiven alla, niin on jotenki herkempi murehtimaan joka tuntemusta. :hug:

Jeejee.. pitäis siivota vappusiivoukset. Skumpat tuli haettuu alkosta, muille sitten enemmän, mulle ehkä pikku-pikku-tilkkanen vapun kunniaksi ;)

Kauniskuu 12+5
 
PIkaisesti vaan omaa napaa: Kotidoppleri tuli eilen ja sydänäänet kuului sillä hienosti. Nyt on kiva, kun aina jos alkaa epäilyttämään voi kuunnella noita sydänääniä.
Huolettaako muita yhtään tuo SIKAINFLUENSSA? Mä olen ajatellut, että just mun tuurilla se iskee meikäläiseen nyt kun on vauva vihdoin ja viimein kyydissä...

Bartsu 12+6
 
Sen verran pakko kommentoida täältä väsymyksen ja oksennuksen keskeltä, että onnea kaikille plussanneille, ihanaa, että lapsettomuushoidoista plussataan näin ehkerasti.

Ja Bardolino mä olen ihan samaa miettinyt, ja pelkään sikainfluenssaa. Olen melkein varma, että jos se nyt täällä alkaa riehumaan niin minähän sen saan, kun tosiaan vihdoin ja viimein on vauvakin vatsassa. Mitenköhän sitä vois välttää... hengityssuojaimilla ehkä.

Ihanaa vappua kaikille :)

Haltia ja Pikkupeikko 8 + 3
 
Onnea uusille ja tervetuloa! :wave:

pumpuli: Minä kävin viikoilla 7+2 ja syke näkyi silloin jo hyvin. :heart:

Kertomisesta vielä: Mä ajattelin mun graduohjaajalle (ja samalla työnantajalle) kertoa ensi viikon nt-ultran jälkeen. Saas nähdä millaisen vastaanoton saan. Meillä on ollut gradun kanssa muutenkin ongelmia (teen siis kokeellista tutkimusta), joten ei ihan parhaaseen saumaan satu tää mun raskaus. :/ Mutta jos mun täytyisi valita gradun ja raskauden välillä, niin valitsisin raskauden 110 kertaa 100:sta! :)

bartsu: Ei mua muuten tuo influenssa huoleta (toi sikainfluenssahan on väärä nimitys koko virukselle), paitsi, että ollaan kesäkuun tokalla viikolla menossa Ranskaan. Jos tästä nyt pandemia tulee, taidan kyllä jättää reissun välistä. Noi kansainväliset lentokentät on just niitä paikkoja, joista sen tartunnan saa, jos saa. :| Odottavalle äidille ei mikään vakavampi tartunta ole koskaan leikin asia.

ON: Vitsit, eilen oli NIIIN hyvä olo koko illan. Arvatkaapa miksi! SÖIN KOKO AJAN! :D Olin tosiaan iltapäivästä grillailemassa ja sitten vielä ystävän luona iltaa istumassa ja koko ajan tuli naposteltua jotain. Tänään taas olen syönyt normaalimmin ja heti on iltakuvotus kehissä.

Ai niin, pitää tehdä tunnustus. Ostin eilen ekat vauvanvaatteet. :ashamed: Poikkesin matkalla kampaajalta vaateliikkeeseen ja jotenkin askeleet vaan veivät sinne lastenvaatepuolelle. Siellä oli tarjouksessa bodeja, enkä vain voinut vastustaa kiusausta. Kaksi pitkähihaista tarttui mukaan, molemmat vain 3?/kpl.

-Pantsu 10+1
 
Varovaisesti tungen itseni tähän pinoon mukaan, kun se vihdoin näyttäisi olevan mahdollista :D Lasta meillä alettiin "yrittämään" huhtikuussa 2002, siis seitsemän vuotta tässä puuhassa meni. Nyt on tähän uusperheeseen tulossa 1. yhteinen, joka on saanut alkunsa luovutetuilla siittiöillä ekasta inssistä. Aiemmasta liitosta on yksi lapsi - aikamoinen ikäero tästä saadaankin aikaan, onpahan esikoisella ollut aikaa nauttia kahden aikuisen huomiosta täysillä - mieheni on hänellekin kuin oikea isä, ollut alusta asti.

Laskeskelin noiden laskureiden avulla, että LA olis noin 7.1 - se varmaan muuttuu, kun pääsee -toivottavasti!- ultraan. Aivan alussahan tässä mennään, mutta toiveet on kyllä nyt aika korkealle - jotenkaan vaan ei osaa edelleenkään uskoa, että se nyt olisi vihdoin totta, vaikka testi niin väittääkin.

Oireita mulla ei ole juuri ollut, mitä nyt inssin jälkeen keksin vaikka mitä, mutta olen ollut huomaavinani, että rinnat on erilaiset - siis ne on kipuillut oviksesta/inssistä asti ja jotenkin nännit on tummemmat/laajemmat, kuin ennen. Luulin, kyllä, että sekin olisi toiveajattelua, vaan taitaa olla totta.

Alan lueskella pinoa tarkemmin ja tutustun teihin.Kirjoitellaan!
 
Pumpuli, me käytiin 6+5 varhaisultrassa ja silloin näkyi viikkoja vastaava sikiö ja sydämen syke. Yleensä ainakin meidän klinikassa suositus on, että 7 viikkoa olis täynnä, jotta varmasti jo jotain näkyis. Me käytiin yksityisellä ja aikoja ei saanut seuraavalle viikolle, ja mun endohistorian ja toispuoleisen alavatsakivun vuoksi oli kiire sulkea pois kohdunulkoinen.

Bardolino, olen miettinyt myös tuota influenssaa, kun sairastin melkein heti plussan jälkeen aika tavanomaisen flunssankin poikkeuksellisesti kuumeisena, epäilen raskauden huonontavan vastustuskykyä melkoisesti.

Pantalaimon, me ollaan lähdössä 1.6. vajaaksi kolmeksi viikoksi Italiaan, ja ei kyllä sitä pitkään odotettua matkaa peruta, ellei sitten tulis jotain suosituksia matkustamisen välttämisestä. Luulen, että työssäni sen kuitenkin helpommin voisin saada, kuin lentokentältä, vaikka onhan se totta että väkijoukoissa tartunnan mahdollisuus on moninkertainen.

(.) Eilisillasta varsin ikäviä alavatsakipuja täällä, ihan sellainen tunne, että menkat alkavat just. Ei kuitenkaan mitään vuotoa ja pahoinvointi jatkuu entiseen tapaan. Kyllähän siinä ekassa raskaudessakin just näitä kipuja oli, mutta aina se vaan pelottaa kuitenkin.

Aurorae 7+5
 
Pumpuli: Meilläkin ultra vasta tuolloin 13.5, tosin ootte meitä edellä. Tuntuu hirmuisen pitkältä tämä odotus sinne asti...

Ihanaa puhua "meistä" (viitaten siis itseensä ja vauvaan). Eilenkin höpötin miehelle kuinka "me" tullaan sohvalle ja "me" lähdetään töihin. B)

Kysymys: Milläs selityksillä meinaatte viettää alkoholitonta vappua?

Veena 5+3
 
Aurorae: Joo, ei mekään nyt vielä olla perumassa, ellei sitä pandemiaa tule. Meillä on kyseessä mun isäpuolen viiskymppisten kunniaksi tehtävä matka, ja mun äiti on se hysteerikko, joka peruu matkan, jos on peruakseen. ;)

mussulle tervetulotoivotus! :wave:

Veena: Kovin monelle mun tuskin tarvitsee selitellä alkoholittomuutta. Lähimmät ystävät kun tietävät muutenkin. Mun kokemus näiden hoitojen ajalta on, että yllättävän vähän ihmisiä kiinnostaa, juoko joku vai ei. Luulin, että opiskelijat olisivat oikein urakalla kaatamassa alkoholia toistensa kurkuista alas, mutta käsitykseni on kyllä muuttunut. :) En tiedä käynkö vielä ostamassa holitonta siideriä ja huijaan sillä, vai olenko ihan suosiolla simalinjalla. :D

-Pantsu 10+2
 
Veena, sä kuulostat jotenkin tutulta, olitkohan sä apuja tarvitsevien pinossa viime vuonna, vai muistanko ihan väärin...? Onnea plussasta!

Kertominen mietityttää kovasti täällä myös. Nt-ultra oli siis viime perjantaina ja sen jälkeen oon kertonut kolmelle kaverille, sitä ennen tiesi vain perheet. Nyt annettiin lupa vanhemmille kertoa muillekin sukulaisille. Tänään on vappupirskeissä sen verran tuttuja, että tieto leviää helposti sitten jo aika laajalle... ja veikkaan ettei tuo salassapito illalla onnistu, kun yhdistää alkoholittomuuden vappuna + hiukan pyöristyneen mahan... B)
Mieskin sitä mieltä ettei edes yritetä salailla enää. Töissä kertominen sen sijaan on vielä auki. Melkein jo meinasin tällä viikolla, mutta en kuitenkaan.

titonia 12+5
 
Heips!

Täältä töiden lomasta ultrakuulumiset! Eli kyllä sieltä pikkuinen löytyi kooltaan 9,2 mm ja sydänkin pamppaili kiitettävästi :heart: , MUTTA sikiöpussin olisi pitänyt olla isompi ja lapsivettäkin oli vähänlaisesti. Seuraava kontrolliultra kahden viikon päästä, jollei vuoto sitä ennen ole alkanut. Lääkäri kuitenkin yritti olla hyvin toiveikas, että sikiöpussi ottaisi kasvuspurtin ja raskaus etenisi loppuun asti (luuli aluksi, että mitään ei löydy). Ei ihan sellaisia uutisia joita toivottiin, mutta ehkä tämä tästä. Odottavan aika on pitkä.

Onko kellään muulla alkuraskaudessa sikiöpussi ollut liian pieni?

Irene ja Onni 7+2 (lääkärin mukaan ja laskettuaika 15.12.)
 
HAUSKAA VAPPUA KAIKILLE ja tervetuloa uudet palstalaiset :flower:

Itse olen menossa tänään iltavuoroon ja huomenna heti aamu, mutta en pistä pahakseni, kun en muista että oltais vappua moneen vuoteen mitenkään erikoisemmin muutenkaan juhlittu, kuin pullolla kuohuvaa ja sehän nyt jää multa muutenkin väliin.
Päätä särkee edelleen ja odotan ensi viikon hierojaa kuin kuuta nousevaa. Panadol auttaa hieman särkyyn, mutta vaikka tiedän että siitä ei ole haittaa vauavalle niin en silti mielelläni noita kiskois, kun vihdoin on päässyt suurimmasta osasta lääkkeistä eroon.

ONKO TEILLE jotka on käyneet jo NP-ultrassa sanottu jotain istukan sijainnista? Mulla se kuulemma on kohdun etuseinämässä ja se voi aiheuttaa sen, että liikkeet ei tunnu kovin aikaisessa vaiheessa.

Bartsu ja toukka 13+0 "POKS"
 
Irene: Olipa ristiriitaiset ulrakuulumiset! Ihanaa kuitenkin, että syke näkyi ja toukka oli oikeassa paikassa. Toivottavasti tosiaan seuraavassa ultrassa on kaikki kuten pitää! :hug:

bartsu: Mulla on myös istukka etuseinässä ja tosiaan, liikkeet luultavasti tuntuvat melko myöhään. Hiukan tylsää tietysti, mutta toisaalta eipä sillä loppuraskaudessa taida olla suurtakaan väliä missä se istukka on.

:flower: HAUSKAA VAPPUA KAIKILLE! :flower:
 
Irene: No onpas ollut jännät paikat ultrassa. Hyvä että syke löytyi! Olitteko T:llä? Peukut pystyyn että pieni ottaa kasvupyrähdyksen b :) d

Titonia: Voi olla että olen ollutkin. On tässä tullut pörrättyä millon missäkin pinossa ennen kuin nyt pääsi tänne odottajien puolelle :)

Pantsu: Mä ajattelin nyt sitten jatkaa tätä antibioottitarinaa, jonka olen jo töissä joutunut aloittamaan. Meillä kun tiedossa varmaan istuskelua ja viiniä ruoan kanssa niin porukka saattaa hyvinkin huomata jos en juo.

Ja hyvät vaput kaikille :flower:
 
Irene: Juu, T:lle on aika varattuna. Kaksi viikkoa siihen tosin vielä, mikä tuntuu ikuisuudelta. Varmaan sama tunne siellä kun 2 viikkoa seuraavaan ultraan. Pitäisi vaan koittaa olla murehtimatta etukäteen. Odottelua tosiaan... Siinä hommassa alkaa olemaan jo aika kokenut B)
 
Heippa!

Ja ihan ensimmäiseksi HYVÄÄ VAPPUA KAIKILLE!

Täällä oli puhetta istukan sijainnista. Mulla oli esikoisen kanssa istukka etuseinämässä ja tunsinkin liikkeet vasta rakenneultran jälkeen joskus 20-21 viikolla. Olin kyllä huolesta ymmyrkäisenä silloin, kun en tuntenut mitään liikettä ja muistan kun ajoimme rakenneultraan, niin itkin miehelle, että varmasti vauva on kuollut, kun en tunne mitään ja kaikki muut jo tuntee. Muutama päivä rakenneultran jälkeen alkoi potkut tuntumaan. Tässä raskaudessa myöskin istukka on etuseinämässä. Se kyllä voi vielä monta kertaa vaihtaa paikkaa, näin mulle sanottiin np-ultrassa, että turha sitä on vielä minnekään kirjata, missä istukka sijaitsee, mutta että liikkeet voi tuntua myöhemmin. Mutta tällä kertaa olen liikkeitä tuntenut jo muutaman viikon, mikä nyt tietysti ihmetyttää, onkohan istukka jo vaihtanut paikkaa? Neuvolalääkäri sanoi mulle, että nyt tiedän miltä liikkeet tuntuu, niin osaan tulkita masun tuntemuksia paremmin kuin esikoisen kanssa.

Kertomisesta: Me mennään kertomisen suhteen edelleen samoilla linjoilla kuin esikoisen kanssa, eli asia on julkinen rakenneultran jälkeen. Tällä hetkellä raskaudesta ei tiedä teidän lisäksi kuin mun vanhemmat ja esikoisen päiväkodin tädit ja heillekin kerroimme koska en ole sairastanut vesirokkoa, niin tietävät ilmoittaa meille heti, jos päiväkodissa on vesirokkoa liikkeellä. Pidämme varovaisen linjan yllä, koska pelkään kuitenkin, että raskaus menee vielä kesken. Tämä on meidän tapa - jokaisella omansa ;)

Meillä alkoholiton vappu onnistuu esikoisen kustannuksella :whistle: Siis vetoamme siihen, että olemme kotona, kun on niin pieni lapsi ja ei saada hoitoapua. Vietämme vappua vaan oman perheen voimin, joten ei tarvitse selitellä juomattomuutta. Tänään meillä kyllä oli töissä kuohuviiniä tarjolla, otin lasin, mutta en juonut, en tiedä huomasiko kukaan.

Vielä muutama tunti töitä, sitten vapun viettoon =)

Angela rv 16+2
 
Hauskaa ja aurinkoista vappua myös minun puolestani! =)

Istukan sijainnista sen verran, että myös minulla se ekassa raskaudessa sijaitsi etuseinämässä. Muistaakseni tunsin liikkeet noin 17-18 viikoilla. Ihan varmaa aikaa en muista, koska aluksi luulin supisteluja liikkeiksi :D Nyt kun kysyin asiaa np-ultrassa, sain vain vastaukseksi, että vaikea sanoa vielä tässä vaiheessa (vko11+0) Ilmeisesti ei kuitenkaan etuseinämässä.

Irenelle jaksamista seuraavan ultran odotteluun ja toivotaan, että kaikki on hyvin!

Sitten vielä sellainen kysymys, että onko kukaan muu kärsinyt vihlovista/viiltävistä kivuista tuolla alapäässä? Siis aivan kun joku silloin tällöin veitsellä tökkäis? Ja onko kellään kokemuksia liitoskivuista? Itse en sellasia muista ekassa raskaudessa saaneeni...Ajattelin vain, että voiskohan olla sitä tuo viiltely? Alkoivat noin muutama päivä sitten...

Meillä on kerrottu raskaudesta molempien perheille. Omalta puoleltani tiesivät jo heti hoitoon menemisestä, koska esikoinen tarvitsi hoitopaikkaa käyntieni ajaksi. Ihan muutama kaveri tietää ja loput saavat sitten arvata itse :)

Nyt lähden nauttimaan auringosta!

Kesäsiili 14+3
 
Irenen80: Ihanaa, että sydän sykki :heart: Mä pidän tosi kovaa peukkuja teidän puolesta, että kaveri kasvaa jälkijunassa sopiviin mittoihin!

Siman täyteistä vappua kaikille (kun jää nuo kuoharit nyt väliin) :D
 
Palasin eilen työreissulta ja olen taas auttamattoman ulkona pinon keskusteluista :p Työmatka selvensi myös sen, että enää en saa mahaa piiloteltua. Niin moni ihminen jo tuli kyselemään raskaudesta, mikä olikin yllättävän ihanaa. Nyt en enää voi/ halua tilaani salata. En tosin aio sitä mitenkään julkisesti toitottaakaan ;)

Onnittelut kaikille uusille odottajille :flower:

Pantsu laitoin sulle yksäriä. Kerhoidea on loistava =)

Senverran muistan, että istukan sijainista oli ketjussa puhetta. Meille sanottiin nt- ultrassa, että istukan sijainti saattaa muuttua riippuen siitä miten kohtu venyy. Mulla myös oli silloin istukka kiinnittynyt kohdun etuosaan.

Ihanaa, kun aurinko paistaa ja on vähän lomaa B) Hyviä vointeja kaikille!

Silve ja Mato 15+2
 
Uskottava se on, tänään näytti clear bluen digitaalitesti plussan. Testin pitäisi näyttää tulos kolmessa minuutissa, mutta vastaus tuli alle puolessa. Laskettuaika on itselaskien netin laskureilla 7.1.2010 :D
 
tervetuloa uusille. :) Paljon tulee porukkaa.

pantamolainen ja veena Kiva kun on tuttuja porukassa. :)

Soittelin tuolle mun alueen neuvolatädille. Aika on jo 14.5. Silloin vasta siis rv 6+2. Kauhean aikaisiin tuntuu, että pitää mennä sinne. JOhtuisko sitten näistä hoidoista..
Mulla eka ultra väestöliitossa vasta rv 7+6. Olisi vissiin ollut kyllä aiemminkin, mutta mun omalla lääkärillä oli edellisellä vkolla punktiovko. Noh näkyypähän ainakin sitten hyvin. Toivottavasti tää aika menee nopsaa ja juniori pysyy matkassa. Eipä ole vielä pahemmin mitään oireita. Juilintoja välillä, milloin menkkatyylisiä ja millo muunlaiisa. Sitten rinnat kipeät. JOtenkin pelko perseeessä koko ajan, että mitenkähän tässä käy...
 
Tervetuloa uudet! :wave:

).( Se voi olla hyvinkin niin, et meikäläinen tippuu pinosta pois. Oon pari päivää vuotanu reilummin ja tänään tulee ihan kirkasta vertakin. Oon käyny lueskelemassa tota vanhaa pinoa ja aika monellahan sitä vuotoa on alussa tullut, mut ei tää voi olla normaalia!Maanantaina meen joka tapauksessa ultraan.

Tällanen vappu siis täällä tälläkertaa!! :/
 

Yhteistyössä