+++TAMMI-HUHTIKUUSSA 2009 LAPSETTOMUUSHOIDOISTA PLUSSANNEET+++

Pantsu: Juu, juu hyvä ylläri tuo kotidoppleri :D Pitäisiköhän harkita samaa ylläriä :D Jo vaikka hääpäivän kunniaksi.. Vaikka eipä taida vielä tässä vaiheessa sydän äänet kuulua..

Kauheat allergiat päällä täälläkin. En ole mitään allergia lääkkeitä ottanut ja olo on sen mukainen. Viikonloppu meni ihan peti potilaana. Jatkuvaa niiskutusta ja nenästäkin tulee jo verta kun on limakalvot se verta kovilla. Sitten kun joskus pääsen sinne neuvolaan niin aion kysyä lääkkeistä (mutta siihenkin vielä 2 vkoa).

Pumpuli: Me ollaan kerrottu ihan muutamalla jotka ovat tienneet hoidoistakin. En oikein tiedä koska sitä olisi tarpeeksi varmoilla vesillä että uskaltaisi kertoa. Tuleville isovanhemmille kyllä tekisi jo kovasti mieli kertoa.. Mutta siihen nt-ultraankin tuntuu olevan vielä ikuisuus.

Veena 8+4
 
Veena: Niinpä! Mäkin haluaisin jo kertoa ainakin tuleville isovanhemmille ja sisaruksillemme. Mutta, mutta... En sitten tiedä onko sitä koskaan "varmoilla vesillä". Np-ultraan olisi tietty hyvä odottaa, mutta kun siihen on vielä yli kolme viikkoa. No, jos se appivanhemmilleni nyt viikonloppuna selviää, niin sitten varmaan kerrotaan muillekin...

pumpuli 8+5
 
Pumpulille: Tupla onnittelut!

Ja onnitteluja muillekkin ketkä olivatkaan ultrissa käyneet!

Ja suuret osanottoni heille jotka ovat pinosta poistuneet ilman omaa tahtoa :hug: :hug:

Pantsu ja Veena: Minäkin olen kovasti kotidopleria harkinnut ja katselinkin niitä jo mutta huutonetistä...

Kertomisesta: Minä en uskalla kertoa oikein kenellekkään, muutema tietää jotka hoidostakin tiesivät...On niin kovin epäuskoinen olo yhä.
Pelottaa suunnattomasti että kasvu on loppunut yms...
Ultra ois seuraavan kerran sitten 1.6. ,jolloin vois ehkä jo hieman hengähtää pelosta jos kaikki on ok. Silloin viikkoja olisi 11+1.

Toivo ja pikku-pippuri 9+3
 
Pitkästä aikaa täälä :wave:

On ollu hiljasta tämä meikäläisen palstailu :ashamed: Ei oo jaksanu kirjotella, lukemassa oon kyllä käyny päivittäin :)

Täälä on takana ensimmäinen neuvola, oli 15.5. Seuraava onki VASTA 2.7. :eek: Onko muilla nuin pitkää väliä ekan ja tokan neuvolan välissä? Ja millon ruukaa olla neuvolalääkäri? Oon ihan pihalla kaikesta...

Varhaisultra oli maanantaina! Ja, voihan niisk, yksi pikkunen sielä köllötteli ja sydän sykki niin ihanasti! Itkuhan siinä tuli :'( Nyt on jotenki paljo todempaa, ku on asukin nähny :) Pikkusella oli pituutta huimat 14.6mm ja vastasi täysin viikkoja! Laskettu aika vähä muuttu, se ois 28.12.

Meillä on np-ultra JO 3.6. Sillon on rv 10+1. Täälä meillä neuvolan täti tilaa ajat äitipolille, kätevää! Ei tartte ite alkaa soitteleen ja tilaileen, mulla varmasti unohtuis kaikki!

Pahoinvointia, sitä löytyy :x Oksentaa ei oo onneksi tarvinnu, mut yökkiä saa välillä. Varsinki pyöräily saa yökkimään :LOL: Eilen pyöräilin töistä kampaajalle ja koko matkan yökin vedet silmissä, ei kiva!
Syödä pitää melkein koko ajan, ettei huono olo yllätä...
Mut täytyy nauttia tästä kaikesta, kun vihdoinki ollaan tässä vaiheessa!

nuuskis rv 8+1

 
Nuuskis: Onnea hyvistä ultrakuulumisista! :heart: Mulla oli eka neuvola jo 29.3. (rv6+0) ja seuraava vasta 3.6. (rv15+1)! :eek: Eli aika pitkä väli tulee mullekin. Mun käsittääkseni ainakin nt-ultra lasketaan "lääkärikäynniksi", joten siksi neuvoloita on harvemmassa. Jatkosta en tiedä, enkä itseasiassa tiedä koska eka neuvolalääkäri on. Sellainen hämärä käsitys mulla on, että täälläpäin eka neuvolalääkäri olisi vasta rakenne-uä:n jälkeen, mutta en ihan varma ole.

Kertomisesta
: Me kerrottiin perheille varhaisultran jälkeen. Nyt nt-ultran jälkeen on muutkin ystävät saaneet tietää. Etenkin miehelle kertominen on ollut vaikeampaa, sen ystävistä harvempi vielä tietää.

ON: Olimme eilen Helsingissä ja ostin äitiysfarkut. Oli pakko vaihtaa ne heti jalkaan, ne oli NIIN mukavat jalassa! :D Jotenkin mahakin tulee niissä esiin, vaikka ei mulla ole kuin pieni kumpu vasta. Huomenna tulee doppleri, jänskää. Saa nähdä kuinka kauan menee sydänääniä metsästäessä. Neuvolaa kun ei ole ollut, niin en yhtään tiedä, mikä olisi hyvä kohta aloittaa etsiskely. Aika alhaalta ilmeisesti kuitenkin, mitä olen muiden kokemuksia lueskellut.

-Pantsu 13+2
 
Mulla oli kanssa eka neuvola jo rv6+2. Tosi aikaiseen. Odottelen parhaillaan nt-ultra-aikaa. Sen pitäisi tulla ihan lähiaikoina koska on n. rv 10-11 kuulemma. Mulla on maanantaina varhaisultra jonka jälkeen pitää soitella neuvolatädille aika. Menee johonkin heinäkuulle vissiin. Meille tuli jo perhevalmennusajatkin. Eka aika on elokuun lopulla. Siinä käydään parisuhdeasioita läpi yms. Vähän erilailla joka paikassa. :)

millis 7+2
 
Kirjoitampa minäkin tänne kuulumisia. Helmikuussa raskautuneena. Silloin oli eka/vika PAS-hoito. Aiemmin ei pakkaseen ollut jäänytkään. Itselläni on takana jo muutama neuvolakäynti, alkuraskaudenultra klinikalla rv 7 jossa selvisi kaksoisraskauteni ja sairaalan niskaturvotusultrakin on ollut rv 11. Siellä oli kaikki ok. Kun ootan kaksosia ei verikokeita tai lapsivesipunktiota sitten tehdäkkään niin seuraava ultra (rakenne-) on sitten seuraava etappimme rv 20. Nyt viikkoja mennyt 16 :)
 
millis: Oho, teilläpä tulee aikaisin aikoja! :eek: Meillä ei ole noista jutuista vielä ollut edes puhetta.

Inkaliini: Tervetuloa ja onnea tuplista! :heart: :wave:

ON: Hain dopplerin postista ja pakkohan sitä oli heti kokeilla. :D Ekalla kerralla en kuullut muuta kuin suhinaa ja oman sykkeeni reisi(?)valtimoista. En kuitenkaan ryhtynyt heti panikoimaan, vaan ajattelin, että istukka etuseinässä ja taaksepäin kallistunut kohtu vaikeuttavat hommaa. Nyt illemmalla kuuntelin uudestaan ja tällä kertaa myös vähän ylempää, ja yllätyksekseni sainkin pikkuisen sydänäänet kuuluviin! :heart: Olin aluksi kokeillut ihan liian alhaalta, nyt äänet kuuluivat n. peukalonmitan verran karvoituksen yläpuolelta.

Kova oli syke, hädin tuskin pystyin laskemaan, mutta jotain 180 se oli. Kova meno oli muutenkin päällä, sillä monoa tuli vähän väliä anturiin (vaikken siis mitään tuntenutkaan, mutta kuului hyvin!). :D Pari kertaa taisi tehdä kuperkeikatkin, niin hassu "vetinen" molskahdus sieltä kuului. Awww, I'm in love. :heart:

-Pantsu 13+3
 
Joo-o meillä tuli vaikka mitä aikoja. Olin ihan, että joko nyt. :) Sain kaikki kolme perhevalmennusaikaa. Sitten oli jo jotain, että millo on sitten eka tapaaminen vauvojen kanssa jossain puistossa. Ja et ollaanko me innostuttu siitä. Tapailtaisiin niinku jatkossakin.

Kiva kun kuulit pikkuisen sydänäänet. Nyt voit kuunnella aina kun mieli tekee..:)
 
Kävin ultrassa tänään. Kaikki oli hyvin. :heart: Nyt olisi menossa siirron mukaan 7+6, mutta ultran mukaan olisi sitten menossa 8+1. Mielenkiintoista. Mutta nyt siis uskaltaa alkaa nauttii tästä kaikinrinnoin. Ihanaa.
 
Tänään tuli doppleri ja pitkälti yli toista tuntia metsästin vauvan sydänääniä mutta turhaan :'( koko alamaha on tosi kipeä kun painoin aikas lujaa sillä laitteella. Osaanpa nyt valmistautua torstain np-ultraan että välttämättä mitään elävää ei enää löydykkään.
 
millis: Onnea hyvistä ultrakuulumisista! :flower: Mulla on ollut kaikissa ultrissa kaksi päivää isompi alkio/sikiö, kuin laskennalliset viikot, mutta se heittohan saa olla plus-miinus neljä päivää, että aletaan esim. laskettua aikaa muuttamaan. Yksilöllisesti kasvavat jo noin pikkuisetkin. :)

Tiinuli: Paljonkos sulla oli viikkoja kasassa? Se voi olla, ettei ne sydänäänet vielä kuulu, noi kotidopplerit on sen verran tehottomia laitteita. Lisäksi jos tosiaan on istukka etuseinässä ja vauva vähän piileskelee tai liikkuu kovasti, niin ei vaan noilla laitteilla kuulu. Tänään kun kuuntelin, niin koko ajan sai olla vaihtamassa paikkaa anturin paikkaa, kun pikkuinen molski ympäriinsä. Mä lueskelin juttuja netistä, kun en silloin ekalla kokeilukerralla saanut ääniä kuuluviin. Jotkut ovat saaneet vasta rv 16 kotidopplerilla ne kuulumaan! Älä siis vielä panikoi, uskon, että kaikki on ultrassa hyvin. :hug:

ON: Mulla on tainnut puhjeta lievä paniikkihäiriö. Sain pari lievää kohtausta viikonlopun aikana. :/ Pystyin siis toimimaan järkevästi, mutta toivottavasti ei tästä pahene. Ikinä ei ole vastaavaa ollut, mutta lueskelin, että saattaa elämänmuutoksen tai hormonaalisten muutosten takia puhjeta. Sitä en tiedä, voiko se mennä raskauden jälkeen ohi, vai jääkö "ystäväksi" lopullisesti. :ashamed:

-Pantsu 13+6
 
TIINULI: Elähän vielä hätäänny (helpommin sanottu kuin tehty). Koitat vaikka vielä uudellen. Voihan olla, että tuokka kotilaitteella ei vielä kuulu ne lainkaan. Kuuntelitko varmaan tarpeeksi alhaalta? Välillä pikkuinen voi olla aika piilossakin joten ei joka kerta välttis heti kuulu.

Bartsu ja M16+4
 
Mulla on viikkoja 10+6. Eilen 3 tuntia yritin kuunnella ihan alhaalta ja sit vähän ylempääkin mutta ei löytynyt :ashamed: sama peli jatkui tänäänkin...pakko luovuttaa ja odottaa ylihuomiseen ultraan asti. Nyt on niin vahva tunne että joudun poistumaan tältä palstalta takaisin lapsettomuus-palstalle. Yksi huurunenä olisi vielä pakkasessa
 
:hug: Höpö höpö Tiinuli!! Mulla on 16+4 ja jopa kokenu hoitaja joutui kaivamaan sykkeitä ammattikoneilla. Joten kuten joku sanoikin, istukka voi estää ja moni muukin syy. Nenä pystyyn!! Varmasti kaikki on hyvin!!
 
Tiinuli Me kun mennään ihan samoissa... Olin tänään lääkärissä ja se varotteli ennen sykkeen kuuntelua että useimmilla ei kuulu tässä vaiheessa vielä, että älä turhaan huolehdi. Rauhallista mieltä!!
 
Tiinuli: Ei hätää, älä nyt suotta murehdi ja ressaa. Noilla viikoilla sykettä ei täällä edes neuvolassa vielä koitetakaan kuunnella. Mulla ei edes koitettu kuunnella sykettä neuvolassa vielä edes viikolla 13+2, koska sen kuuleminen silloin ei ole vielä todennäköistä (terkan sanoja). Sitten viikolla 16+0 kuunneltiin ensimmäisen kerran ja silloinkin jouduttiin sitä hakeen, koska mulla istukka edessä. Sikiö on tuolloinkin vielä niin pieni, että karkailee dopplerin alta. Joten kaikki on varmasti hyvin, usko pois :heart: Tuon pelon takia itse en kotidoppleria hankkinut, koska olen myös niin höpsö, että mielikuvitus olisi heti lähtenyt laukkaamaan ja aiheuttanut turhaa murhetta, jos sykettä ei heti olisi kuulunut. Hyvillä mielin etiäpäin vain =)

Stellina ja pikkuinen rv 32+0
 
Tiinuli: :hug: Kerronpa tämän päivän kokemukseni doppleroinnista. Pitkään metsästin ääniä. Sitten kun vihdoin löysin ne, pikkuinen karkaili koko ajan anturin alta! Hirveä mekastus päällä. :D Joten tosiaan, jos sattuu vilkas hetki, voi äänet jäädä kokonaan kuulematta. Ja tosiaan muitakin edellä mainittuja syitä on, miksei ääniä välttämättä kotona kuulu.

stellina: Voi että, ootko sinä jo noin pitkällä! :eek: Miten se aika vierähtääkään! Onnea loppuodotukseen! :heart:

ON: Tänään vaihtui jo 15. raskausviikko. Nyt alkaa viikot vieriä nopsaan. :) Tänään on ollut paljon alavatsatuntemuksia ja jännää vihlontaa kohdunsuulla. Taitaa olla taas kovaa kasvua.

-Pantsu 14+0
 
Pantalaimon: Kitos onnitoivotuksista :) Kyllä tämä aika tosiaan vierii ihan hurjaa vauhtia, tosiaan sullakin jo 15. viikko menossa, hienoa!!Voin sanoa, että tuntuu kyllä, että tuosta about viidennestätoista viikosta tähän hetkeen aika on mennyt kuin siivillä eli pian huomaat sinäkin, että hups, synnytyshän tässä tosiaan on jo kohta ovella =) Mulla itsellä ainakin nuo alkuviikot meni matelemalla kun vain mietti ja jännitti, että meneekö kaikki hyvin, mutta sen np-ultran jälkeen jotenkin olo rentoutui ja uskalsi alkaa nauttia tästä kaikesta, tosin vieläkin sitä miettii ja ihmettelee välillä, että voiko tämä oikeesti nyt olla totta ja ihanko me ihan oikeestioikeesti saadaan pian pieni ihme kotiimme...Paljon onnea ja iloa sinullekin loppuraskauteen :heart:
 
Tiinuli: Luulenpa myös minä, että olet liian aikaisin liikkellä. Neuvolassa ei tuossa vaiheessa suostuttu kuuntelmaan sydänääniä juuri sen takia, että ne eivät välttämättä kuuluisi ja se aiheuttaisi turhaa paniikkia. Huomenna toivottavasti saat hyviä uutisia ja levon asiassa. Mä olin joka ikinen ultra/neuvola varma, että elämää ei enää ole, että tiedän tunteen. Mulla ultrattiin alussa viikon välein vuotavan hematooman takia. Välillä oli liian oireetonta ja sitten ei vatsa alkanut kasvaa odotusteni mukaan jne.

Kotidopplerin kanssahan myydään jotain geeliä, mitä levitetään vatsalla, kun kuunnellaan. Itse olen huomannut ja netistä lukenut, että tavallinen kosteusvoidekin ajaa saman asian. Kysyin terveydenhoitajalta maanantaina neuvolassa, että onko suositusta siitä, miten usein kotidoppleria voi käyttää. Hän sanoi, että hän ei käyttäisi sitä joka päivä, koska sikiö on herkässä kehitysvaiheessa. Olen sitten itsekin vähentänyt käyttöä.

Ellastiina (18+6)
 
Tänään oli np-ultra ja pikkuisella kaikki hyvin :heart: Aivan turhaan panikoin niinkuin kirjoitittekin :ashamed: Doppleri menee aikakin viikoksi-pariksi kaapin perukoille aiheuttamasta mielipahaa. Ultrassa sikiö vastasi vk 11+4 ja nyt siis menossa 11+2. Aletaanko nyt tästä lähin käyttää noita ultrassa katsottuja viikkoja vai yhä edelleen noita laskennallisia? Laskettua-aikaa vaihdettiin 2 päivää taakse päin eli nyt on 14.12. Oli kuulemma alkujaankin laskettu neuvolassa väärin. Niskanturvotusta oli 0.7mm ja muutenkin kaikki kondiksessa, vilkas kaveri sielä näkyi.

Tiinuli 11+2 ( 11+4 ? )
 
Noniin pääseepäs tänne. Koitin jo päivällä mutta ei onnannut..

Hmmm. Onpas ihmisillä ollut neuvoloita eri aikoihin. Meillä siis ensimmäinen neuvola tulossa vasta 10 +2, joka on onneksi vihdoin ensi viikolla. Onko teillä neuvolassa kuunneltu sydän ääniä? Ja mikä rv on tällöin ollut? Niin kaipaisi jotain elonmerkkejä ja olen lukenut että joiltain olisi kuunneltu.

Tiinule: Huh :hug: hyvä että tuli hyviä uutisia!! Itseäkin kutkuttaisi tuollainen doppleri, mutta pelkään juuri sitä että jos ne äänet eivät kuulukaan niin sitten tulee pelko että onko kaikki hyvin. Vaikka sitä joka paikassa sanotaankin etteivät ne välttämättä kuulu niin saahan se mielikuvituksen liikkeelle :/

Millis: Hienoa että sait hyviä ultra uutisia :flower:

Pantsu: Molskahdus, Ihanaa! :D
 
TIINULI :hug: no niih, loistavaa!! Tän takia mies kielsi ko.vekottimen tulon taloon, ja hyvin on pärjätty.. Itekin sitte myönsin, että eipä siitä mitään lisäarvoa tule, herkästi vaan pelkoja.. Toki se voi rauhottaa, mutta pianhan ne liikeet tuntuu varmasti muutenki.
Nyt vaan rentoilet ja kasvattelet masua :)
Viikoista, eikai sillä väliä, mä käytän sitä mitä ultrassa on katsottu ja joka ultra on menny päivälleen sitten siinä. Eipähän sillä päivällä ole väliä :) Pääasia että pieni kasvaa ja voi hyvin :heart:

VEENA ei kuunneltu vasta ku NP ultran jälkeen neuvolassa eli vk 13+ jotain. Ultrassahan sen näkee muutenkin että sydän lyö ja voi hyvin :) Ja neuvola sanoikin että eivät mittaile juurikaan sen aiemmin.

Loppuviikkoja kaikille
Kauniskuu 16+6 (huomenna paukkuu taas :) )
 
Tiinuli: Hienoa, että kaikki oli ultrassa hyvin! :hug: Mä käytän aina niitä laskennallisia viikkoja, eli inssipäivä oli rv 2+0 ja viikot vaihtuu siis tiistaisin. Mulla on aina ollut sikiö pari päivää vanhemman kokoinen ja neuvolassakin laskettu joka kerta vähän eri tavalla meneillään olevat viikot. Mutta eipä se haittaa, jotain sinnepäin ne viikot on, eikä se vauva sieltä aikataulun mukaan kuitenkaan synny. :LOL: Mutta jos sulla muutettiin laskettua aikaa, niin sitten käytä niitä ultran viikkoja, että menee oikein.

Veena: Multa kuunneltiin tänään ekaa kertaa neuvolassa sydänäänet, viikkoja siis 14+2. Vikkelä oli kirppu taas, koko ajan karkaili anturin alta pois. Neuvolan tätiäkin nauratti. :D

ON: Tosiaan, toinen neuvolakäynti takana. Painoa on tullut ihan liikaa, sen tiesin jo itsekin ja auliisti terkalle myönsin. :ashamed: Nyt sitten kamala itsekuri päälle, paino ei saisi nousta ennen puoliväliä yhtään ja mieluusti voisi vaikka laskeakin. Viikonloppuna vaan on KOLMET valmistujaiset. Pitää valtuuttaa mies valvomaan mun herkkujen syöntiä. :ashamed:

Kohdunpohja oli neljän sormenleveyden verran häpyluun yläpuolella. Tosi tarkka mitta, mutta ei oikein mittanauhalla saanut mitään järkevää lukua vielä. :D Verenpaine oli hyvä, syke vähän korkea, mutta pyöräilin hirveällä vauhdilla neuvolaan. Paljon tuli taas lappusia kotiin, mm. esitietolomake synnytyssairaalaan. Rakenne-UÄ varattiin myös ja se on heinäkuun alussa. Seuraava neuvola on vasta elokuun ekalla viikolla! :eek: No, kesälomiahan nekin viettää, ja kun raskaus on edennyt ihan normaalisti, niin eipä siellä tarvitse koko aikaa ravata.

Toksoplasmoosikokeeseen menen vielä matkan jälkeen uudestaan. Se oli negatiivinen, joten tartunnan riski on olemassa. Terkka kehotti olemaan tarkka hygieniasta matkalla ja syömään vain hyvin kypsennettyä ruokaa. Kiva kun siellä kylässä, jossa meidän vuokratalo sijaitsee, on kuulemma hirveästi ulkokissoja. :( No, käsidesillä vaan läträämään.

-Pantsu 14+2
 
Vai on teillä vasta silloin kuunneltu. No, hö. Oisi se ollut niin kiva saada jotain elonmerkkejä. toisaalta jos niitä ei kuuluisikaan niin varmasti huolestuisin..

Pantsu: Painoa tainnut täälläkin tulla. En ole uskaltanut käydä vaa'alla. Jotenkin antanut itselleen paljon höllemmin luvan herkutella nyt.. ja kun on tämä allergianuha kokoajan (+ kesätauot) niin on jäänyt tuo liikunta vähemmälle. Pitää koittaa taas tsemppata. Minnekkäs reissuun ootte menossa?

Tiinuli: Aloin laskea rv:t viimeksi ultrassa ilmoitettujen päivien mukaan. Mutta mullahan kun ei oikastaan alla ollutkaan kuin arvaus, niin saipahan siitä jotain totuuspohjaa. En tiedä sitten mikä on "virallinen" käytäntö.
 

Yhteistyössä