Tämä on taas näitä öitä, joista minä en selviä :(

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja hulluksi tullut?
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
H

hulluksi tullut?

Vieras
Oikeesti.
Minä tiedän että tarviin apua, mutta en osaa lähteä sitä mistään hakemaan..
Pelkään että mut nauretaan vaan ulos jos meen jonnekkin valittamaan että minä en pärjää itteni kanssa..

Tilanne siis se että pelkään mahatauteja ja ennen kaikkea oksentavia ihmisiä kuollakseni. Se on ihan sama kuka oksentaa tai miksi, minä oon jo aivan paniikissa kun kuulenkin jonkun oksentaneen, esim toissa viikolla. Oon ihan varma että tauti tarttuu minuun tai mikä pahempaa lapsiin. Olen aivan toimintakyvytön näissä tilanteissa.

Tänään sitten lapsen palattua yökylästä kuulin että sillä ollu ripuli koko reissun ajan. Nyt se on ripuloinut viimeksi muutama tunti sitten ja söi vähän iltapalaa ja meni nukkuu. Kaikki siis ok? No ei tosiaan!!!! Mies on yövuorossa ja minä lasten kanssa yksin yön. Lapset 2v ja 3v.
Tiedän että nukkua en voi ollenkaan, kun kuuntelen koko ajan millon jompi kumpi oksentaa.
Sängyt oon jo vuorannu ja matot on pois. Vati odottaa sängyn vieressä.

Mitä siis voin vielä tehdä??
Henki ei kulje kunnolla, itkettää vaan ja paleltaa vaikka hiki valuu päältä....

Voi kamala :hug: Miun miehellä on myös emetofobia, joskin sittemmin vähän rauhoittunut kun sairastettiin kunnon noro viime talvena, ei ollut siis vuosikausiin oksentanut ennen sitä.

Jos niin ikävästi käy, niin teet vaan sen minkä voit, johan sie olet tehnyt paljon. Se on onneksi parissa päivässä ohi!

Minäkin pelkään vatsatautia. En nyt ihan noin kuin ap, mutta silti pelkään.

Mua eniten pelottaa siinä se, kun mietin sitä sotkua. Meneekö sängyt ja kaikki pilalle. Ei ole rahaa ostella uusia patjoja. Kuivausrumpua ei ole joten mietin sitä pyykinpesua, kun muutenkin pyykkiä tursuaa pesuhuoneen täydeltä. :(

Alkuperäinen kirjoittaja Minskii:
Mikä siinä oksentamisessa niin pelottaa? Siis yleisesti kysyn kun näitä pelkoja on tullut luettua jonkun verran palstalta. Hali sulle ap :hug:

No se nyt vaan on niin karmeaa. Itsekin kärsin tuosta samasta pelosta kuin ap, ja oksentamiskammoksihan sitä kutsutaan. Yhtä hyvin voisi kysyä mikä pelottaa hämähäkeissä, korkeissa tai ahtaissa paikoissa jne. Toisia ei pelota niissä mikään, ja toiset kammoavat.

kaiken kivun ja sairauden voisin ottaa itselleni mutta oksennustauti on jotain järkyttävää!! Siis itselleni, jos mulla on oksennustauti, olen hysteerinen ja pelokas. Tosin jos lapsillani, niitä on 2, niin ei ole mitään ongelmaa, ei haittaa heidän oksentaminen (siis toki äitinä olen huolissani) eikä niiden siivoaminen. Mutta jos itse joudun oksentamaan niin se on ihan järkyttävää.

Aivan kun mun näppikseltä.
Jos haluat, laiva yv´tä!
Mulla toi kammo on tosi paha, en voi hoitaa oksentelevia lapsia enkä voi olla samassa asunnossakaan kun mahatautipotilas.
Menen paniikkiin, itken, enkä osaa mitään muuta kun haluta pois. En halua olla lähellä enkä osaa lohduttaa tai tehdä mitään potilaalle.
Ja siis, vaikka joku oksentaa niin että tiedän ettei se ole vatsatauti eikä voi tarttua - ei auta. Sama paniikki ja pakokauhu iskee anyway.

Alkuperäinen kirjoittaja kekkis:
no voi sun ongelmaa sentää.. Kuulostaa paniikkihäiriölle.. tommonen pelkotila tms. koitahan relata, oksu tauti on yleensä parissa vuorokaudessa ohi, jollei mitään kunnon pöpöä tuu.

Ja se pari vuorokautta on pitkä kun nälkävuosi. Ei auta vaikka yrittää ajatella posiviivisesti tai relata. Ei vaan onnistu.

Mä olen paniikissa jo kun flunssainen lapsi yskii yöllä. Olen varma, että se yskii oksua enteilevästi ja sitten valvon paniikissa..

Mulla sama pelko. Ei ihan noin voimakkaana ja helpottanut vuosien saatossa.

Mutta jos esim. ollaan kylässä oltu ja sen jälkeen sieltä ilmoitetaan jonkun olevan oksutaudissa, niin olen seuraavat 5 päivää ihan ihmeellisessä pelkotilassa, pomppaan pystyyn jos lapsi yskäseekin. Ja yöt pahimpia noina aikoina, koska se tautihan yleensä iskee just yöllä. Silloin nukun koiran unta heräten lasten jokaiseen kyljen kääntämiseen.
Sa homma jos lapsi ilmoittaa vaikka kipeästä mahasta tai pahasta olosta.

Onneks meillä on ollut tosi harvoin ko. tautia ja silloinkin todella lievänä *kop kop kop* Ei ole kukaan oksentanut edes sänkyyn tai matoille, isompi on kerennyt vessaan yölläkin.

Sympatiat ap:lle ja muillekkin samassa veneessä :hug:

Kuulostaa tosi hurjalta olosi näin tällasen pelottoman korviin..

Jos tiedät valvovasi lasten vointia niin voisitko tehdä lasten sänkyjen viereen itsellesi lokoisan vahtipaikan, ehkäpä saatat jossain välissä torkahtaa siihen edes hetkeksi. Jos sun tilanne menee tosi pahaksi niin voisiko mies lähteä töistä aamulla kotia kohti pari tuntia normaalia aiemmin? Apua kannattaa hakea heti aamulla, ei tuolle kukaan naura!

Kiitos Pamppelsson kum ymmärsit. Just tuota se on.. ei siihen auta rauhoittumine tms. Se vaan on ihan hirveetä. Se mikä siinä niin kovin pelottaa, en osaa vastata. Ehkä se että sille ei voi mitään... sotku on hirvee.. lapsi pelkää ja kun minä pelkään niin tialnne vaan kaatuu päälle.. Yritin tänään selittää päivystyksen hoitsulle että en pärjää yksin kotona, niin hyvä että ei nauranu päin naamaa, että pöljä! pakkohan se on pärjätä kahden lapsen kanssa yksin kun muutkin pärjää vaikka ne on vakavemmin sairaita...

Alkuperäinen kirjoittaja Pamppelsson:
Mä olen paniikissa jo kun flunssainen lapsi yskii yöllä. Olen varma, että se yskii oksua enteilevästi ja sitten valvon paniikissa..

Just näin ;) Meillä meinaan molemmat lapset kauheessa yskässä ja limat pyörii kurkussa öisin, yskivät ja kurlaavat. 2-vuotias nukkuu vieressä tästä syystä ja äiti valvoo taas jokaista käden liikettäkin :ashamed:

Ja nää yöt on tosiaan pahimpia muulloinkin kuin sillon kun joku on oikeesti kipeenä. Varsinkin tosiaan jos oon kuullu jonkun oksentaneen ja jos me on sitä nähty esim viikon sisään.

Ens yöhön ei mieheltä apuja saa, se tulee aamulla seiskalta ja nukkuu päivän että jaksaa taas seuraavan yön töissä...

Alkuperäinen kirjoittaja adora:

Just näin ;) Meillä meinaan molemmat lapset kauheessa yskässä ja limat pyörii kurkussa öisin, yskivät ja kurlaavat. 2-vuotias nukkuu vieressä tästä syystä ja äiti valvoo taas jokaista käden liikettäkin :ashamed:

minä en taas voi edes lasta viereen ottaa, kun pelkään et se oksentaa mun sänkyyn.. Tiedän että kaikki voi pestä jne. Mutta kuka sen tekee, kuka pesee lapsen, kukan lohduttaa ja hoivaa kun äiti vaan itkee hysteerisä eikä voi liikkua

Alkuperäinen kirjoittaja adora:

Meillä ihan sama juttu, ja tätä kestänyt tällä erää jo pari viikkoa. Kohta tulee noutaja tän stressin ja valvomisen takia :(

Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Oisko sulla ketään (lapsetonta) kaveria jonka voisit vielä tähän aikaan pyytää teille yöksi?

ei oo ketään.. sehän tässäpahinta onkin. Mun äiti on joskus ollu näissä tilanteissa, mutta sillä kun on vähän samat oireet, niin ei siitäkään apua ole ja sillä on uomenna töihin meno...

Melkein kuin minun kirjoittamaa :( Ja kuten joku muukin edellä on todennut, niin jos on ollut jossain oksutautia, jossa ollaan oltu, niin menee pari päivää, että säikähdä ihan jokaista inahdusta, tai yskäsyä, tai vaikka sitä, että lapselle ei ruoka maistukaan jne. ja olen ihan 110% varma, että nyt se tauti tuli :(

Paniikkihäiriöksi tätä kai kutsutaan, ja kyllä mun mielestä, jos noin paha jo on, niin asiasta kannattaa lääkärissä puhua. Ei sieltä nyt varmastikaan ketää hoitajaa tms. kotiin saa, mutta muuta apua ehkä.

Valtakunnallinen kriisipuhelin on vielä 5 min auki tänään, ehtisköhän siihen enää soittaa ja auttaisko?

Puhelinnumero 01019 5202

Puhelimen aukioloajat
ma - pe 9:00 - 06:00
la 15:00 - 06:00
su 15:00 - 22:00

http://www.mielenterveysseura.fi/sos-keskus/valtakunnallinen_kriisipuhelin

"Taas yö, josta en selviä" ?? Kuinka usein sulla on öitä, joista et selviä? Ja mitä silloin yleensä tapahtuu? Ja miten olet selvinnyt tähän mennessä aina silloin kun et selvinnyt?!

Alkuperäinen kirjoittaja gab:
Alkuperäinen kirjoittaja coatrack:
Oisko sulla ketään (lapsetonta) kaveria jonka voisit vielä tähän aikaan pyytää teille yöksi?

Kuka haluaisi vapaaehtoisesti tulla hakemaan itselleen vatsataudin ap:n lapselta??

Minä voisin ainakin jos kaverillani olisi samanlainen tilanne, en pelkää vatsatautia vaikkei se kiva asia todellakaan ole, mut vatsatauti itsellä on pikkujuttu verrattuna tollaseen ahdistukseen, jos toisesta tuntuu ettei selviä. Sitä paitsi ei se vatsatauti niin vaan tartu jos nukkuvien lasten äärellä valvoo ja peseytyy huolellisesti oksennusten siivoamisen jälkeen. Oon monet kerrat hoitanu sairaita lapsia itse sairastumatta, saippuan ja käsidesin avulla.

Luin vasta nyt uudestaan ton sun aloituksen ja tuli mieleen, että jos lapsella on jo ollut pidempään (yökyläilyn ajan?) tuota ripulia, niin itse uskoisin aika vakaasti, ettei tuohon mitään oksennustautia edes kuulu, ihan tavallinen ripuli vain :) Eikö yleensä oksennustautia seuraa ripuli, eikä toisinpäin?

Yhteistyössä