Talopaketista kysymys

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja rakennushaaveita
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Alkuperäinen kirjoittaja ap:
Alkuperäinen kirjoittaja rakentanut:
Vastaatko vielä: Millainen tontin maaperä? Mitä pakettiin sisältyy? Teettekö myös sähkö, lvi- ja kaivurityöt itse?

Johan kerroin että tonttia ei lasketa. Sen kustannukset tiedetään =)
Ja kyllä, teemme sähkö, lvit itse. Kaivurikin löytyy. Paketin sisältöä en jaksa alkaa hakemaan tähän kirjoitettavaksi. Mutta sanoisinko että hinnassa ja sisällössä hävisi kaikki mistä tarjoukset haettiin =)

Mikä talopaketti firma on kyseessä?

Meille on tulossa n. 120m2+autokatos+varasto yht 145m2 = 44000e ilman ylimääräisiä tarvikkeita.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
johan olis kumma jos ette tuolla 150 000 eurolla tekis taloa. jos ei siihen edes tontti kuulu.
Riippuu tietenkin missä päin suomea asuu ja mitä tekee itse. Jos ei ulkopuolista työvoimaa käy kuin pakolliset sähkö- ja putkityöt niin varmasti saa tehtyä.

Pakolliset sähkö ja putkityöt tehdään itse. Ammattilaisia ollaan aloilla.

Ja joku tuolla sanoi että jos ollaan esim LVIS alalla itse niin pitäis osata laskea talon hinta itse...Ei se nyt aivan niinkään mene. Ei sitä talon rakentajilta olla kyselty että paljonkos teillä talo tulee maksaamaan. Se kun ei meille kuulu.

Jatkan edelleen... eli jos kerran oikeasti olette ammattilaisia, niin kylla teilla silloin pitaisi jonkinlainen kasitys olla nyt edes keskivertotalon LVIS urakan hinnasta. Ja oletettavasti sen verran suhteita, etta voi kysella kaivuriurakoinnin ym. ulkopuolelta tulevista asioiden hinnoista. Enka tarkoita tarkkaa laskemista, mutta edes noin suunnilleen hinnan arvioimista. Netista loytyy jos jonkinnakoista talolaskuria, kannattaa tutustua niihin.

Vastaatko vielä: Millainen tontin maaperä? Mitä pakettiin sisältyy? Teettekö myös sähkö, lvi- ja kaivurityöt itse?

Ja kyllä, teemme sähkö, lvit itse. Kaivurikin löytyy. Paketin sisältöä en jaksa alkaa hakemaan tähän kirjoitettavaksi. Mutta sanoisinko että hinnassa ja sisällössä hävisi kaikki mistä tarjoukset haettiin =)

Joo, joo, tonttia ei lasketa. Siis eikö lasketa myökään pohjatöitä, liittymiä, pihaa yms.
Paketin sisältö tarkoittaa siis sitä, sisältääkö pelkät seinät ja katon vai sisältääkö sisäseinien levyt, keittiön, saunan kalusteet, lvi-kalusteet, takan, iv-koneen ym. ym. ym. Talopaketteja on niin erilaisia. Esim. Kastellin säältä suojaan paketti on aikas erilainen kuin Älvsbyn.

Et kyllä kovin ammattitaitoiselta vaikuta, jos sulla ei mitään hajua kustannuksista oo.

No sun pitäisi tietää sähkötarvikkeiden ja lvi tarvikkeiden hinta. Jos työ on ilmaista lisää tuo taloon. Eli 48 te+noiden hinta (jossa ilmeisesti myös vessanpytyt yms). Keittiöön uppoaa helposti 10 000e, jos edes riittää. Riippuu mitä haluatte. Kylppäreihin+khh on kanssa iso rahareikä. Tuleeko takkaa tjms.? Ne maksaa.

Millainen pohja on? Onko tiedossa joutuuko paaluttaan tjms.? Pohja minimissään 10 000e, huonolla maaperällä voi maksaa huomattavasti enemmänkin (jopa 50 000). Tuleeko talo 2 kerrokseen? Tämä vaikuttaa tosi paljon loppukustannuksiin.

Muista myös työvälineet +tilpehäärä, johon uppoaa nopeasti 5000e

Meillä nyt sellainen tilanne et saatu talopaketeista tarjous joka ois 55 000. Ite tehää kaikki paitsi sähkö- ja lvi-työt. pystyteenkin itse. Kustannus arvio talolle (mukana tontti, perustukset,maat..) on noin 170 000. ja kyseessä siis 140+yläkertavaraus...

eli jos tästä nyt sit jotain apua ap:lle on. ja toi meän arvio on aika tarkka... mies tekee työkseen noita niin...

Mä arvioin, että talonne tulee KAIKKINEEN maksamaan n. 200 000?...

Dodiih, tulihan sieltä arvioita lisää. Ei kyllä pahalta kuulosta tuokaan summa. Voisi jo vakavasti alkaa harkitsemaan asiaa.

Ihan kokemuksesta antaisin muutaman neuvon...
Tälläisiltä palstoilta saatavien hinta-arvioiden perusteella ei kannata mitään päätöksiä tehdä. Budjetti pitää ja kannattaa laskea hyvin tarkasti ennen hommaan ryhtymistä ja siinä TÄYTYY pysyä koko ajan. Jos joku maksaa enemmän kun on suunniteltu, niin toisesta kohdasta pitää säästää.
Jos lähtee hommaan asenteella: "Kerranhan tässä vaan rakennetaan ja sitten tehdäänkin unelmatalo", tulee talo varmasti maksamaan maltaita. Ei siinäkään mitään, jos varaa on, mutta suurimmalla osalla ei ole...

Alkuperäinen kirjoittaja ertsi:
Meillä nyt sellainen tilanne et saatu talopaketeista tarjous joka ois 55 000. Ite tehää kaikki paitsi sähkö- ja lvi-työt. pystyteenkin itse. Kustannus arvio talolle (mukana tontti, perustukset,maat..) on noin 170 000. ja kyseessä siis 140+yläkertavaraus...

eli jos tästä nyt sit jotain apua ap:lle on. ja toi meän arvio on aika tarkka... mies tekee työkseen noita niin...

Eli voinen laskea että hinta tulee menemään 150000-200000e väliin. Kiitos tämä riittää =)

Karkeasti voi arvioida, että taloneliö maksaa _kaikki_ itsetehden perusvarustuksilla (ei siis mitään erikoisia marmoripintoja tjms) about 1000e/neliö. Jos käyttää hieman ulkopuolista apua tai on hienompi maku tjms. niin kannattaa laskea 1500e/m2. Jos teettää ihan kaikki ulkopuolisilla ja on normi maku niin sit voi mennä 1700e/m2.

Talon koolla on merkitystä budjettiin tosi paljon. Jos olette saanut tosi halvalla talopaketin, ei sitä voi vaan tuollain kertoa 3:lla tai 4:llä kuten olet nyt ajatellut. Kustannuksiin vaikuttaa niin moni juttu, että kannattaa miettiä hieman yksityiskohtaisemmin noita.

Alkuperäinen kirjoittaja ertsi:

Eli voinen laskea että hinta tulee menemään 150000-200000e väliin. Kiitos tämä riittää =)

No luultavasti kyllä. Meillä tosiaan aika tarkka tuo oma. Siinä mukana maalämpö ja kaikki tontin kustannukset yms. todennäköisesti varaudumme kuitenkin 180 000-190 000 lainaan jos matkan varrella huomaakin haluavansa jotain extraa.

Meille vastaava "mestari", lvi-valvonta ja -suunnitelmat ja rakennusluvat ym byrokratia maksoi yli 3000e. Minkälainen vesi- ja viemärijärjestelmä? Itse talon hinta vähintään tuplaantuu, yleensä kolminkertaistuu, vaikka tekee itse.

Alkuperäinen kirjoittaja vieras :
johan olis kumma jos ette tuolla 150 000 eurolla tekis taloa. jos ei siihen edes tontti kuulu.

Johtunee siitä, että 95% internetissä kommunikoivista ihmisistä, esim. tähän kysymykseen vastaavista eivät ole seuraavaa :

1. Minkään kannalla, mielellään kaikkea vastaan
2. Ikinä rakentaneet mitään.
3. Älykkäitä.

Yhteistyössä