Talolaina + opiskelu + vauva = katastrofi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vauvakuume"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
[QUOTE="vieras";28401086]
Mua ihmetyttää että nämä kaikki asiat on yhtäkkiä pakko saada heti tänne kaikki mulle nyt - asenteella. Valitse mikä on sulle tärkeintä, jos se on se että lapsia pian, niin laitat muut asiat odottamaan. Jos taas se että saatte isomman kodin, lykkäät vähän lapsentekoa.[/QUOTE]

Taloa olen hinkunut nyt pari vuotta, mutta asp-tiliä on pakko pitää se 2 vuotta ennenkuin sitä voi käyttää. Parin kuukauden päästä on tuo 2v täynnä ja taloja nyt jo hullunaan ollaan katseltu.

Ja lapsia olen myös halunnut jo vuosia, tosin kai sitä joitain vuosia voi odottaa. Aidataan piha ja hankitaan karvainen vauva nykyisen kaveriksi, ehkä se auttaa edes vähän :D

Tosin on vain masentavaa että 3 vuoden päästä taloudellinen tilanne on täsmälleen sama kuin nytkin, sen lainan maksaminen kuitenkin kestää nopeallakin tempolla lähes 15 vuotta.

Ja muuten, todella iso KIITOS kaikille jotka on vastannut tänne, on herättävää lukea teidän kokemuksia ja mielipiteitä :)

Asioita täytyy miettiä ja suunnitella. Mutta nyt kyllä näyttää kovasti siltä että siinä vaiheessa kun raskustesti näyttää positiivista, niin kannattaa siltä istumalta lopettaa koulu ja kerätä töistä niin paljon tunteja kuin mahdollista? Jos siis ne viimeiset 6kk jotain merkitsee äippärahan kannalta?

Osan opiskelusta onneksi voi tehdä netin kautta, ja esikoisen ensimmäiset kuukaudet ovat ymmärtääkseni aika helppoja? Vaikkei koko opiskelua saisikaan tehtyä, niin jonkin verran töitä ja raportteja voi tehdä siinä vauva sylissä?
Heti kun lapsi alkaa liikkumaan, niin tietysti vaikeutuu. Mutta jotenkin olen käsittänyt että ihan alkuun vauva-arki on katalan helppoa? Ellei kyseessä siis ole koliikki- tms. ongelmatapaus?

Kun plussa pärähtää testiin, niin tosiaan suosittelen tekemään niin paljon ylimääräistä ja ekstraa töissä kuin vain jaksaa, että saat mahdollisimman paljon säästöön ja paremmat äitiysrahat. Mutta ei kannata suunnitella etukäteen noitakaan asioita! Sinulla voi olla niin paha raskausoahoinvointi, että joudut olemaan sairaslomalla. Minulla istumatyöstä tuli niin paha iskias, että mies joutui heittämään iltaisin housut pois jalasta.. Arvaappa onnistuiko työn tekeminen? Vauvan suhteen älä tee mitään oletuksia etukäteen!! Vauva-arki on raskaampaa kuin voi etukäteen kuvitella, vaikka olisi helppo vauva kysymyksessä.. Vauva voi nukkua päivisin tosi lyhyissä pätkissä tai sitten nukkuu koko ajan.. Voi olla koliikkia.. Tai sitten ei. Älä suunnittele vauva-arkeen noita opiskeluja.. Jos niitä saat silloin suoritettua niin ota se ylimääräisenä ilona ja etuna. Muista, että siinä omakotitalossa on iltaisin sitä muutakin hommaa kuin vauvan ihastelu ja telkkarin katsominen.. Mikä on tärkeysjärjestys: vauvan hoito, pihalle sataneet 10 cm lunta pois vai sinun opiskeluihin liittuvä työ, joka on jötettävä seuraavana päivänä? Kuka hoitaa mitä ja missä järjestyksessä?

Mutta nyt tosiaan istu vappuna puolisosi kanssa alas ja alkakaa keskustelemaan. Tehkää laskelmia yhdessä kuinka voitte nyt säästää lisää rahaa. Millaisen talon haluatte. Onko mies valmis vastaamaan talon töistä yksi seuraavat 3 vuotta yksin (jos nyt tulee vaativa vauva(t)).

Mulla vauva-arki helpottui esikoisen kanssa kun hän oppi liikkumaan itse.. Vahdittava oli toki koko ajan, mutta minun ei tarvinnut olla koko ajan viihdyttäjänä. Imetyskin on säästöä omalla tavallaan.. 10 kk:n imetys säästää kuluissa varmasti 700 euroa ellei enemmänkin.. Mutta se sitoo äidin ja vauvan toisiinsa.

[QUOTE="sasa";28400724] Oikeaa aikaa lapsille ei olekaan.[/QUOTE]

Ihmettelen suuresti, miksi näissä keskusteluissa aina joku väittää näin. Minä olen ainakin saanut molemmat lapseni juuri oikeaan aikaan.

Aloittajalle taas sanoisin, että kannattaa vakavasti miettiä, miksi haluaa niin sanottujen ruuhkavuosien olevan mahdollisimman pian ohi.

Tässä vilkkaan taaperon ja vauvan kanssa liikkuessaan tulee päivittäin jutelleeksi vanhempien naisten kanssa. Melkein kyyneleet silmissä he sanovat aina samaa: nauti nyt, älä stressaa, älä siivoa suotta, yritä tajuta että elät hyvin lyhyttä ja hyvin onnellista ajanjaksoa.

Aloittajan yhtälöstä minä tipauttaisin suosiolla sen talon pois. Eivät pienet lapset taloa tarvitse.

[QUOTE="vieras";28401156]Mikä on tärkeysjärjestys: vauvan hoito, pihalle sataneet 10 cm lunta pois vai sinun opiskeluihin liittuvä työ, joka on jötettävä seuraavana päivänä? Kuka hoitaa mitä ja missä järjestyksessä?[/QUOTE]

Meillä onneksi pääsee puhumalla aika pitkälle. Ei siis ole mitään älyttömän tiukkoja palautuspäiviä. Riippuu toki opettajasta, mutta näin on monet heistä sanonut.
Enkä siis tarkoittanut että yrittäisin päästä koulua läpi, vaan joitain helppoja opintopisteitä napsia sieltä täältä helpottamaan tulevaisuuden opintotaakkaa.

Tosin on vain masentavaa että 3 vuoden päästä taloudellinen tilanne on täsmälleen sama kuin nytkin, sen lainan maksaminen kuitenkin kestää nopeallakin tempolla lähes 15 vuotta.

Vaikka sanoitkin että kerrostaloasuntoa ette halua ostaa, niin mietipä tätä:

Jos kerran suht ok kuntoisia taloja saa sieltä 120 tonnilla, niin todennäköisesti ison kaksion / pienen kolmion saa noin 60 tonnilla. Sanoit että teillä on säästössä 10% eli ilm. noin 10 000e? Jos ostaisitte tuollaisen 60 tonnin kämpän, lainaa tulisi 50 tonnia.

Jos kokeilisitte elää noilla "vauvarahoilla" eli sillä elintasolla mikä teitä kohtaisi jos jäisit kotiin lasten kanssa, voisitte laittaa lainaan noin tonnin-1500e kuussa ja parisataa jäisi vastikkeeseen. Tuolla tahdilla koko asunto olisi maksettu noin neljässä vuodessa! (Laskin 2.5% korolla, koska näin lyhyellä tähtäimellä korot eivät ehdi nousta paljoa).

Sen jälkeen asuminen olisi todella halpaa, joten joko voisit jäädä lasten kanssa kotiin tai voisitte laittaa ko. asunnon myyntiin ja talosta tulisi sen verran vähän lisävelkaa että laina-aikaa venyttämällä kk-kulut jäisivät hyvin siedettäviksi!

Ei siis todellakaan tarvitse odottaa 15 vuotta että taloudellinen tilanteenne olisi parempi. Tärkeintä olisi nyt päästä eroon siitä vuokranmaksusta joka vie paljon rahaa, ja/tai sitten kerätä niin paljon säästöjä että niiden turvin selviäisitte pari vuotta. Talon ylläpito on sen verran kallista ja iso(hko)n lainan kulut sen suuruisia, että taloudellinen riski talo vs. osake on huomattavasti suurempi.

Ps: en oikein usko sitä aiemmin kertomaasi vastikearviota, että olisi 400e/kk! Minulla on kolmion vastike 180e, ja sisältää sekä veden että autopaikan (-93 rakennettu, kaukolämpö)... Varmasti sieltäkin, kun kerran halpa kaupunki on, löytyisi kaksio/kolmio halvalla vastikkeella.

Meillä onneksi pääsee puhumalla aika pitkälle. Ei siis ole mitään älyttömän tiukkoja palautuspäiviä. Riippuu toki opettajasta, mutta näin on monet heistä sanonut.
Enkä siis tarkoittanut että yrittäisin päästä koulua läpi, vaan joitain helppoja opintopisteitä napsia sieltä täältä helpottamaan tulevaisuuden opintotaakkaa.

Olen opiskellut sekä ennen lapsia, että sen jälkeen kun mulla oli jo 2 lasta ja sanoisin että noin 100 kertaa helpompaa yhdistää töissäkäynti ja opiskelu kuin töissäkäynti, opiskelu ja lastenhoito.

Eli harkitse nyt vielä kertaalleen haluatko jättää ne opinnot roikkumaan.

Eli koiranpentukin vielä? Voi hyvä luoja millaisesta paikasta noita vaaleanpunaisia laseja saa?
Ymmärrän vauvakuumeen, ja ne kaikki muutkin. Itsellänikin sellainen on ollut. Onko sun mahdollista ajatella edes hetki realistisesti? Koita asettua ulkopuolisen asemaan. Mä voin luvata että vauvan kanssa opiskelu ei todellakaan ole mannapuuroa ja mansikkaa, välttämättä.

Aloitin itse amk opinnot kun kotona koiran lisäksi löytyi 3v ja 3kk. Mies jäi kotiin ja vuoden päästä molemmat lapset meni kunnalliseen päivähoitoon. Koita edes vähän ajatella sitä että lapset sairastaa, sinä sairastat ym. Tilanteita, siinä on pärjääminen kovilla kun yrittää opintoja saada suoritettua.

Valvomisesta en edes viitsi mainita mitään. Tuntuu niin hurjalta sun puolestasi, kun et selvästikkään hoksaa mihin olet ajamassa itseäsi ja parisuhdettasi.

Tietenkin täytyy puhua ja puhumalla hoitaa noita asioita. :) Tuo esimerkkini oli vähän hönö, mutta ymmärsit varmaan mitä yritin selittää.. Ja onneksi opiskelut ovat tosiaan joustavia. Sitä vain mietin, että kun olet kirjoilla opiskelijana ja suoritat opintoja harvakseltaan niin sinulla kuluu koko ajan sitä opiskelu aikaa ja joudut todennäköisesti hakemaan opiskelemaan uudelleen samaan opinahjoon päättääksesi opinnot. Voi olla, että silloin kaikkia suorittamiasi kursseja ei lueta hyväksi... Nimim. Kokemusta on kyseisestä asiasta 20 menetetyn opintopisteen verran

[QUOTE="Realisti";28401243]
Ps: en oikein usko sitä aiemmin kertomaasi vastikearviota, että olisi 400e/kk! Minulla on kolmion vastike 180e, ja sisältää sekä veden että autopaikan (-93 rakennettu, kaukolämpö)... Varmasti sieltäkin, kun kerran halpa kaupunki on, löytyisi kaksio/kolmio halvalla vastikkeella.[/QUOTE]

Niinno. Löysin kolmion tuosta samasta talosta missä nyt asutaan. On siis huippuhyvä talo asua, ja ranta ja puisto ihan vieressä.
Ja 75,5 neliön kolmio maksais 66000€. Tosin vastike on siihen päälle 390€/kk. Kerrostalossa! Tuon lisäksi vielä vesi 14€/hlö/kk... Harmin paikka.

Vastikkeet on täälläpäin jotenkin älyttömän isoja, tai sit etsin vain vääristä paikoista noita kämppiä?

Oisko sulla varaa kustantaa yhden tai kahdenkin koiran asiallinen hoito lasten ja omakotitalon ohella? Erikoisruoat vanhukselle maksaa hieman enemmän tai tuleekin leikkaushoitoa tms. kaikkien perusjuttujen päälle.

[QUOTE="vieras";28401280] Voi olla, että silloin kaikkia suorittamiasi kursseja ei lueta hyväksi... Nimim. Kokemusta on kyseisestä asiasta 20 menetetyn opintopisteen verran[/QUOTE]

Tuo on täysin totta! Minun kohdalla on käynyt flaksi sen suhteen että opintopisteet ja aineet uudistuivat juuri viime syksynä (pari koulua yhdistyi), joten ihan heti ei varmaan olla uudistamassa tuota uunituoretta OPSia.

Jotkut ovat nyt väkisinkin ottaneet tuon opiskelun hampaisiinsa. Eli jos opiskelen yhden kurssin kerrallaan hitaalla tempolla, niin ei varmasti ole yhtä hektistä kuin jos yrittäisin valmistua "normaaliin tahtiin".

Muttamutta, tosiaan minulla on nykyisen ammattini takia ihan OK vakkaripaikka. Eli omasta mielestäni opiskelu ei edes ole kovin tärkeää. Siis nopealla tempolla.

Niinno. Löysin kolmion tuosta samasta talosta missä nyt asutaan. On siis huippuhyvä talo asua, ja ranta ja puisto ihan vieressä.
Ja 75,5 neliön kolmio maksais 66000€. Tosin vastike on siihen päälle 390€/kk. Kerrostalossa! Tuon lisäksi vielä vesi 14€/hlö/kk... Harmin paikka.

Onko tuo ihan oikeasti hoitovastikkeen määrä, ethän sotke mukaan rahoitusvastiketta? Jos näin, niin todella kallista on. Neliövastikkeeksi tulee reilu 5 euroa, kun se tavallisimmin lie luokkaa 3e... Tuollaisia ei kannatakaan ostaa, säästö nykyiseen vuokraanne olisi minimaalinen kun päälle laskee vielä korkokulut.

Jos odottaa, niin näin kyllä. Mutta oikeeati, koita miettiä mitä jaksat ja mistä tulet luopumaan. Aikamoinen taikuri saa olla jos tuon yhtälön aiot toteuttaa, pakostakin joku kärsii. Mies, koira, opinnot, luottotiedot... On ainakin varavalita.

[QUOTE="Realisti";28401406]Onko tuo ihan oikeasti hoitovastikkeen määrä, ethän sotke mukaan rahoitusvastiketta?[/QUOTE]

Totta! Taas oppii jotain uutta, kiitos :)
Eli rahoitusvastike tuosta ois 125, loput hoitovastiketta.

kyllä siinä kävisi niin, että vauvan tulon jälkeen ennen pitkään työ tai koulu loppuu. lopulta kun olet ollut poissa molemmista niin kiriminen varsinkin koulun penkillä olisi hankalaa, koska opitut asiat eivät ole tuoreessa muistissa enään, eli kaikessa suhteessa tulee olemaan rankkaa, eli kuka hullu haluaa samaan syssyyn vielä vauvan. nyt järkeä kehiin.

[QUOTE="hmmm";28401421]Yksi eläinlääkärikäynti sisältäen vaikka röntgenkuvat ja ette enää syö siinä kuussa.[/QUOTE]

Kirjoitin kyllä että pidän sitä katastrofitiliä tuollaisten takia.
Koiria meillä on aina ollut, ja tiedän tasan tarkkaan paljonko maksaa niiden pito.

OK, nyt alkaa jo kuulostamaan siltä ettei taloa voi ostaa jos omistaa koiran. Eli vuokralla sitä kai vain on oltava? Vai koira piikille, ihan varmuuden vuoksi?

[QUOTE="hmmm";28401350]Onko sun mies ihan samoilla linjoilla että kaksi lasta vuoden ikäerolla ja koiranpentu päälle?[/QUOTE]

Koiranpennun voitte kyllä ihan huoletta unohtaa. Ois kiva jos joku edes lukisi nuo viestit ensin, mutta ihan sama....

Kyllä mies tietää että haluan lapset lyhyellä ikäerolla. Ja se on hänelle OK.

Huhuu. Ei nyt kulaan tarkoita että, koira viedään piikille. Vaan tuo sinun yhtälö, jossa mukana on uusi koira, asunto, opiskelut ja VAUVA. Jos itse asiaa pohdit, niin huomaat että aika haastavaa on tulevaisuus. Täällä monilla on jo laåsia ja he tietävät, eivät enää kuvittele, millainen on arki lapsiperheessä!

Opiskele nyt pikavauhtia loppuun. Sitten alatte heti yrittää vauvaa, jolloin ehdit olla töissä tarpeeksi kauan saadaksesi hyvän äitiysrahan. Omakotitalossa on paljon kustannuksia, vauva tarvitsee kaikenlaista eikä siihen tod. lapsilisä riitä ja jos sattuu olemaan vaativa vauva niin siinä väsymyksessä opiskelu olisi todella hankalaa. Siksi suosittelen sinua opiskelemaan ensin, sitten lapset.

Ja jos sun mielestä 300 euron vastike on kallis, niin okt vie ainakin saman per/kk + sitten laina korkoineen ja lyhennyksineen. Liian ahtaaseen tilanteeseen ei kannata itseään taloudellisesti ajaa. Vauvavuosi tuo yllätyksiä eikä ole ruusunpunaista päivästä toiseen, siihen ei enää taloudellisia murheita kaipaa lisäksi. Nim. kahden lapsen äiti

Järkevää on myös kuunnella mitä sanotaan. Olet ajamassa haluinesi teitä aikamoiseen suohon. Talon ja lapset kyllä voit saada mutta kannattaako ajaa itseään ihan äärirajoille kun voisitte edetä rauhallisemminkin? Asua voi muuallakin ja edullisemmin, fiksumpaa olisi ottaa iso laina siinä kohdin kun sinäkin olet kunnolla takas työelämässä.

Yhteistyössä