Talolaina + opiskelu + vauva = katastrofi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vauvakuume"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Jos se hoitovapaa on 1-1,5 vuotta, niin onko juuri sille ajalle pakko änkeä 4 sarjaa renkaita, autoremppa ja auton vaihto?
Autoremppa nyt tulee kun on tullakseen, mutta vähän voi varmasti budjetoida ja ennakoida ettei oikeasti tarvitse kaikkia ostoksia tehdä JUURI hoitovapaan aikana?
Jos miehen auto hajoisi käyttökelvottomaksi, niin hän voi pahimmassa tapauksessa ottaa minun autoni, ja ostettais minulle juurileimattu kauppakassi, tutulta sellaisen saisi varmasti alle 500 eurolla. Joo, ei kovin hehkeä, mutta sillä pärjäisi sen pahan ajan yli.
Tai pistettäis suosiolla toinen auto seisontaan/myyntiin, ja itse saisin alkaa kulkemaan pyörällä tai bussilla. Yksi vuosi on kuitenkin VAIN yksi vuosi.

Tässä yritetään ehdottaa, että kokeilisitte elää niillä pienemmillä tuloilla NYT. Laitatte sun palkan säästöön sitä taloa varten ja kokeilette vaikka kesän yli miltä se elintaso näyttää.

Yksi vuosi on vain yksi vuosi mutta jos se vie teidät vararikkoon niin onko sen arvoista?

Mulla kävi niin ikävästi että kesken oman hoitovapaani mies jäi työttömäksi. Koko työpaikka loppui tältä paikkakunnalta. Vaikka meillä oli lainaa jo paljon maksettuna, meinasi hetkellisesti tulla hätä kun ensimmäistä työttömyyskorvausta sai odottaa useamman kuukauden ja mun tulot oli vain kotihoidontuki. Töihinkään en voinut ennenaikaisesti palata kun siellä oli sijainen mun tilallani.

Ei tietenkään tarvitse varautua siihen että kuu putoaa taivaalta päähän mutta en suosittele myöskään vetämään taloutta niin kireälle ettei se kestä MITÄÄN vastoinkäymisiä.

[QUOTE="hmmm";28400534]menee viimeisen vahvistetun verotuksen mukaan.[/QUOTE]

Tai viimeisen 6 kk mukaan jos tulot ovat 20%isommat aikakohta huomioiden eli se muutaman vuoden vanha verotieto muutetaan nykyrahaksi.

Miten tosta 1100 eurosta ostettaisiin mitään isompaa? Turvaistuimet lapsille, vaunut, yhdistelmävaunut, haalarit, vakuutukset ym. Ruokaankin menee satasia kuussa. Kokeilkaa elää kesä pelkillä miehen tuloilla niinkuin joku ehdotti.

[QUOTE="hmmm";28400621]Miten tosta 1100 eurosta ostettaisiin mitään isompaa? Turvaistuimet lapsille, vaunut, yhdistelmävaunut, haalarit, vakuutukset ym. Ruokaankin menee satasia kuussa. Kokeilkaa elää kesä pelkillä miehen tuloilla niinkuin joku ehdotti.[/QUOTE]

Miehen tuloilla elämisen pitäisi nyt onnistua helposti koska ei ole vielä sitä lasta/lapsia joista tulisi kuluja. Eli ei tarvetta toistaiseksi ostaa vaunuja, turvaistuimia, vaippoja yms. lapseen liittyvää tavaraa.

Itse olen ollut hoitovapaalla ja miehen tulot oli yli 4000 e, menot meillä oli asumisen suhteen pienemmät. Kyllä mulla oli töihin mennessä visa tapissaan ja kaikki säästöt huvenneet. Isompia hankintoja ei tehty, lapselle ostin kaukalot yms.

Terve vauva tai pikkulapsi ei paljon perusjuttuihin kuluta (vähän ruokaa ja rintamaitoa tai kaupan korvikkeeseen esim. 60e/kk, vaippoihin esim. 30e/kk, tavallisiin sisävaatteisiin esim. 15e/kk (on pieni summa, alennukset ja kirpparit)), mutta noiden lisäksi tulee paljon isompia hankintoja; turvakaukalo, turvaistuin, pinnasänky, kantoreppu, vauut, tuplavaunut, sitteri, talvihaalarit, talvikengät....

Me ostetaan niin paljon kuin pystytään kirpparilta ja alennusmyynneistä, mutta kaikkea ei aina sieltä löydy ja kyllä välillä kauhistuttaa, miten paljon saa uppoamaan rahaa pelkästään lasten juttuihin, meillä vauva ja taapero. Viimeksi kävin tavaratalossa ostamassa vain lapsille jotain tarpeellista, mitä ei käytettynä löytynyt tai ei voi ostaa käytettynä, ja 100 euron budjetti, mitä etukäteen ajattelin, loppui aika äkkiä. Ostin ihan vaan vaippoja, tutteja, kestoliivinsuojia, sukkia, keväthatun, edulliset lenkkarit, juomapullon...

Lisäksi mulle esim. raskuas- ja imetysajasta on aiheutunut yllättäviä kuluja kun esimerkiksi jalan koko kasvoi pysyvästi, ja jouduin ostamaan kaikki jalkineet kengistä monoihin ja luistimiin uusiksi... Piti myös ostaa uusia paitoja ja lisää imetysliivejä, kun hikoilun ja maidon tulvimisen takia joutuu vaihtamaan useita kertoja päivässä, että olemassa olevat eivät riittäneet.

Mikään noista ei yksin ole järjettömän kallis juttu, mutta vaikka ollaan ostettu paljon käytettynä, äkkiä vaan kaikesta tollasesta tulee vuodessa iso summa kun laskee kaikki pikkujutut mukaan.

[QUOTE="hmmm";28400621]Miten tosta 1100 eurosta ostettaisiin mitään isompaa? Turvaistuimet lapsille, vaunut, yhdistelmävaunut, haalarit, vakuutukset ym.[/QUOTE]

Mutta eikö yhdistelmävaunut ym ole jo ostettu siinä vaiheessa kun nuorin on 9kk? Edelleen mietin että onko kaikki investoinnit pakko änkeä sille ajankohdalle milloin rahat on tiukimmillaan? Vaatteet ja isomman lapsen turvakaukalo ym tietysti maksavat, totta.

Säästöjä (katastrofin varalle) minulla on tällä hetkellä 8000€ (vuoden aikana ostettu auto, läppäri ja koira, siksi noin vähän säästöjä), ja nyt kesällä olisi tarkoitus lisätä sitä 3-4 tonnilla.
Ja JOS esim. nyt kesällä raskautuisin, niin ensinnäkin opinnot saisivat jäädä. Tahkoisin sitä rahaa säästöön niin paljon kuin mahdollista. Vaihtoehtona tehtäis lisälyhennyksiä. Mutta katastrofi-tilillä ne ehkä ovat kuitenkin järkevämpi pitää? Ja ne rahat ei oikeasti tulisi käyttöön kun vasta sitten kun on hätä käsissä. Esim. juuri kotihoidontuen aikana.

En nyt tuohon rahapuoleen puutu, kun monet ovat sitä jo kommentoineet, mutta miten siis aioit hoitaa tuon kuvion työn, lasten ja opiskelun kanssa. Työt jätät tauolle, mutta millä tavalla siis aiot opiskella, jos lapsi/lapset eivät ole hoidossa? Itse opiskelen todella paljon etänä, mutta lapset ovat silti hoidossa. Onnistuuko sinulla etänä opiskelu yhtä hyvin tai paremmin amk:ssa, kuin minulla yliopistossa (jossa ei ole oikeastaan läsnäolopakkoa missään)? Vai oliko sinulla jokin muu suunnitelma tältä osin?

Jos se hoitovapaa on 1-1,5 vuotta, niin onko juuri sille ajalle pakko änkeä 4 sarjaa renkaita, autoremppa ja auton vaihto?
Autoremppa nyt tulee kun on tullakseen, mutta vähän voi varmasti budjetoida ja ennakoida ettei oikeasti tarvitse kaikkia ostoksia tehdä JUURI hoitovapaan aikana?
Jos miehen auto hajoisi käyttökelvottomaksi, niin hän voi pahimmassa tapauksessa ottaa minun autoni, ja ostettais minulle juurileimattu kauppakassi, tutulta sellaisen saisi varmasti alle 500 eurolla. Joo, ei kovin hehkeä, mutta sillä pärjäisi sen pahan ajan yli.
Tai pistettäis suosiolla toinen auto seisontaan/myyntiin, ja itse saisin alkaa kulkemaan pyörällä tai bussilla. Yksi vuosi on kuitenkin VAIN yksi vuosi.

Ei kaikkiin taloudellisiin asioihin voikaan vaikuttaa, eikä kaikkea voi ennakoida. Oikeaa aikaa lapsille ei olekaan. Jos tuntuu, että pärjäätte, niin siitä vaan, ei mistään foorumeilta kannata lupaa pyytää, eikä odottaa konsensusta.

Sen verran varoitan opiskeluun lapsen kanssa. Meidän lapsemme nukkui _todella_huonosti ensimmäiset kolme vuotta. Eka vuosi oli 7-8 kertaa heräämistä yössä. Vielä kolmivuotiaana heräili 3-4 kertaa yössä ja nyt, viisivuotiaana on muutaman kuukauden nukkunut kokonaisia öitä.

Valvominen huonostinukkuvan kanssa imee kyllä mehut molemmista. Itse olimme IHAN loppu, opiskelusta ei olisi yksinkertaisesti tullut yhtään mitään ainakaan kolmeen vuoteen. Niin väsyneitä olimme.

Siis millä ikäerolla ajattelit lapset? Saat sitä vanhempainrahaa saa vain n. 10 kk eli meinasitko vuoden ikäerolla lapset jos vasta kuopuksen ollessa 9 kk joutuisit kotihoidontuelle?

Mutta eikö yhdistelmävaunut ym ole jo ostettu siinä vaiheessa kun nuorin on 9kk? Edelleen mietin että onko kaikki investoinnit pakko änkeä sille ajankohdalle milloin rahat on tiukimmillaan? Vaatteet ja isomman lapsen turvakaukalo ym tietysti maksavat, totta.

Säästöjä (katastrofin varalle) minulla on tällä hetkellä 8000€ (vuoden aikana ostettu auto, läppäri ja koira, siksi noin vähän säästöjä), ja nyt kesällä olisi tarkoitus lisätä sitä 3-4 tonnilla.
Ja JOS esim. nyt kesällä raskautuisin, niin ensinnäkin opinnot saisivat jäädä. Tahkoisin sitä rahaa säästöön niin paljon kuin mahdollista. Vaihtoehtona tehtäis lisälyhennyksiä. Mutta katastrofi-tilillä ne ehkä ovat kuitenkin järkevämpi pitää? Ja ne rahat ei oikeasti tulisi käyttöön kun vasta sitten kun on hätä käsissä. Esim. juuri kotihoidontuen aikana.

No eipä muuta kuin vakuuttamaan se miehes, että te pärjäätte kyllä, mies vain jättää työpaikalle uuden tilinumeron johon tili menee, ei tarvi tilistä sen koommin huolehtia, pyytää sulta sitten rahaa JOS jotain tarvitsee.

[QUOTE="hmmm";28400728]Siis millä ikäerolla ajattelit lapset? Saat sitä vanhempainrahaa saa vain n. 10 kk eli meinasitko vuoden ikäerolla lapset jos vasta kuopuksen ollessa 9 kk joutuisit kotihoidontuelle?[/QUOTE]

Hmmm, tuo on kyllä totta. Kiitos herätyksestä :)
Mutta haluaisin että ikäeroa ois 1-1,5 vuotta. Ja joo, tiedän ettei asioita voi näin pikkutarkkaan suunnitella etukäteen. Mutta suurin piirtein näin.

Vaatteista ym ei varmasti hirveästi menoja tulisi, sillä lähisukulaisilla on laatikkokaupalla vauvan- ja taaperonvaatteita jotka vain odottavat seuraavia pikkusukulaisia. Osa isommistakin hankinnoista on jo varastoissa odottamassa. Eli ihan kaikkea ei joudu kaupasta ostamaan, vaikka varmasti sinnekin jonkin verran rahaa menee.

Hankkikaa se talolaina ja säästäkää mielummin rahaa kotivuosiin kuin että lyhennät ylimääräistä. Korot on tosi alhaalla nyt ja säätöillä voi sitten lyhentää jos korot nousee.

Itse hankin esikoisen opiskelu-aikana ja kyllä se opiskelu jousti paremmin kuin työ. Tarvittiin vain osa-aikainen päivähoitopaikka. Mutta miksi sun täytyisi olla kotona monta vuotta? Jostain sun on pakko luopua, joko hankit lapset myöhemmin tai sitten laitat ne nuorempana hoitoon.

Aika kova säästöaste sulla on jos 25000/e vuosi bruttotuloista meinaat kesällä säästä 3-4 tonnia. Miten?

[QUOTE="vieras";28400793]Aika kova säästöaste sulla on jos 25000/e vuosi bruttotuloista meinaat kesällä säästä 3-4 tonnia. Miten?[/QUOTE]

Yksinkertaista, molempien kesälomarahat säästöön ja loma nuukaillaan kotona hernerokkaa popsien.

[QUOTE="vieras";28400793]Aika kova säästöaste sulla on jos 25000/e vuosi bruttotuloista meinaat kesällä säästä 3-4 tonnia. Miten?[/QUOTE]

Tonni kuussa säästöön, 600€ käyttistä. Tämä on toiminut minulla oikein hyvin tähän mennessä ainakin :) Nyt kesällä toivon mukaan tulee aika paljon km-korvauksia ja päivärahoja, jotka vielä helpottavat paljon. Mutta se jää nähtäväksi.

Viime vuoden syksyllä aloitettu opiskelu on aika pahasti sekoittanut pakkaa (säästöön jäänyt vain 2-300/kk), mutta nyt kesällä olisi tarkoitus tahkoa rahaa.

Paljonko olette nyt säästäneet asp-tilille? Ja paljonko laitatte sinne kuukausittain?

Suosittelisin teille nyt vuoden tiukkaa kiriä kaikessa. Laitatte kumpikin 400 e/kk asp-tilille. Sinä teet opiskeluja tosi ahkerasti ja töitä siinä ohella. Alatte harrastaa viikonloppuisin asuntonäyttelyussä käyntiä. Saatte vähän tuntumaa siitä mitä on tarjolla ja näette erilaisia asumisratkaisuja.. Alatte aitä kautta hahmottaa millaista te haluatte. 120 000 eurin sijoitus on sen verran iso, että kannattaa rauhassa etsiä sitä oikeaa. Ja nuo arviot omakotitalon kk kuluista mitä olet kuullut on ihan oikeat! Meillä on puukattila lämmitys, puut saadaan ilmaiseksi (jos työtä ei lasketa) omista metsistä. Lämmitetään puukattilaa päivittäin mistä saadaan sitten sisälle lämmitys +lämmin käyttövesi. Talo on vuonna -80 rakennettu. 134 neliötä ja tätä etsittiin kolme vuotta. Meillä voi laskea asumisen kuukausikuluiksi n. 450 euroa kuussa.
Sinulle on tittua omakotitalonntyöt.. Onhan miehesi valmis hoitamaan ne vauva-ajat yksin? Samoin puuhommat? Meillä on lapset 1v8kk ikäerolla ja en ole oikeasti kolmeen talveen lumikolaan koskenut kovin montaa kertaa. Ekana talvena olin raskaana ja iskiaksen takia en voinut kolata. Toisena talvena oli taas vauva, joka ei kovin pitkiä päikkäreitä nukkunut ja toisen piti olla vauvan kanssa kun toinen teki työt.. Viime talvi meni raskaana iskiaskivuissa ja taaperon kanssa, jota täytyy valvoa koko ajan pihalla ollessa. Sama juttu kesän pihahommissa ja puiden pinoamisessa.

Joku sanoi, ettei puulämmitys ja lapset onnistu yhtäaikaa.. Siihen voin sanoa, että kyllä onnistuu!! Ulos kun mennään aamulla niin pistän tulet puukattilaan ja lisäilen välillä puita tai jos en kerkeä niin mies lämmittää illalla. Kesällä tarvitsee lämmittää kolmen päivän välein. Talvella päivittäin.. Sähkö on toki talvella varalla ja se menee päälle, jos varaajan lämpöyila tippuu liian matalaksi. Meidän talossa oli muuten vanha puukattila ja tehtiin siihen remppa kaksi vuotta sitten, jolloin kaikki uusittiin.. Hintaa sille tuli n. 13000 euroa.. Töiden suhteen tarvittiin vain putkimies. Muuten kaikki seinän avaukset (2000 litran varaaja ulos ja uusi sisään yms.) hoidettiin itse, koska mies on pohjakoulutukseltaan kirvesmies. Tuo puukattilaremppa hoidettiin omista säästöistä. Miehellä on bruttotulot tällä hetkellä 5000 euroa kuussa ja minulla äitiyspäiväraha 1600 euroa/kk. Syksyllä jään kotihoidontuelle ja sitten pyristellää 2014 syksyyn tiukalla budjetilla, jolloin lapset menevät hoitoon (esikoinen 3-vee ja kuopus 1,5-vee).. Sen enempään kotonaoloon ei ole varaa (mulla säästöjä jäljellä 6000 euroa).

Oletko ap ottanut huomioon, että sitten kun menet takaisin työelämään kotona olon jälkeen niin lasten hoitokuluja tulee teille n. 500 e/kk kaiken muiden kohonneiden lapsiin liittyvien menojen lisäksi? Ei sitä talo lainaa niin vain lyhennellä ylimääräisiä..

Siksi suosittelen jättämään vauvahaaveet toistaiseksi (me asuttiin omakotitalossa lainoja pois maksellen 3 vuotta ennen kuin alettiin vauvoja suunnittelemaan ja opiskelut hoidin myös pois ripeästi). 29-vuotiaana sain ekan ja nyt 31-vuotiaan toisen (mies täytti juuri 38-vuotta). Meillä on taloudellisesti nyt hyvä tilanne, mutta tiukkaa tulee tekemään silti syksystä eteenpäin. Lainaa on jäljellä 140 000 euroa ja lyhenneyään sitä 1100 e/kk.

laskisin kyllä tarkkaan ne lainanlyhennykset ym. mutta noin muuten sanon että anna mennä vaan! elämä kyllä sumpliutuu ja vauvantulo ei oo mikään itsestäänselvyys etenkin kun vuodet kuluu ja ikää tulee. jos huonolta näyttää niin sitten opinnot jäihin. voin melko varmasti veikata että kyllä se oma lapsi tulee mieltä lämmittämään pidemmän päälle huomattavasti enemmän kuin iso talo tai tutkintopaperit, eli itse tinkisin viimeisenä vauvahaaveista :)

Ja muuten, todella iso KIITOS kaikille jotka on vastannut tänne, on herättävää lukea teidän kokemuksia ja mielipiteitä :)

Asioita täytyy miettiä ja suunnitella. Mutta nyt kyllä näyttää kovasti siltä että siinä vaiheessa kun raskustesti näyttää positiivista, niin kannattaa siltä istumalta lopettaa koulu ja kerätä töistä niin paljon tunteja kuin mahdollista? Jos siis ne viimeiset 6kk jotain merkitsee äippärahan kannalta?

Osan opiskelusta onneksi voi tehdä netin kautta, ja esikoisen ensimmäiset kuukaudet ovat ymmärtääkseni aika helppoja? Vaikkei koko opiskelua saisikaan tehtyä, niin jonkin verran töitä ja raportteja voi tehdä siinä vauva sylissä?
Heti kun lapsi alkaa liikkumaan, niin tietysti vaikeutuu. Mutta jotenkin olen käsittänyt että ihan alkuun vauva-arki on katalan helppoa? Ellei kyseessä siis ole koliikki- tms. ongelmatapaus?

riippuu paljon vauvasta ja omasta ajankäytön hallinnasta, mutta oon ite ainakin tässä ekan kolmen kuukauden aikana saanut 15 op edestä tehtäviä palautettua, hyvin on yliopiston päässäkin suhtautuneet tilanteeseeni. tietysti paljon siinäkin vaihtelua opintoaloittain ja amk on tietysti kovin erilainen kuin yliopisto.

Mun mielestä se alku on esikoisen kanssa siksikin haaastavaa että se on niin iso muutos ja kaikki on uutta. En kutsuisi sitä helpoksi. Toki jos miehesi voi hoitaa suurimmaksi osaksi vauvaa ja koska et ilmeisesti imetä pienistä ikäeroista päätellen niin opiskelukin varmaan onnistuu. Itselläni vauvat ovat olleet 7 ja 9 kk kun ekat kuukautiset on tulleet synnytyksen jälkeen. Toki se on yksilöllistä.

Ja muuten, todella iso KIITOS kaikille jotka on vastannut tänne, on herättävää lukea teidän kokemuksia ja mielipiteitä :)

Asioita täytyy miettiä ja suunnitella. Mutta nyt kyllä näyttää kovasti siltä että siinä vaiheessa kun raskustesti näyttää positiivista, niin kannattaa siltä istumalta lopettaa koulu ja kerätä töistä niin paljon tunteja kuin mahdollista? Jos siis ne viimeiset 6kk jotain merkitsee äippärahan kannalta?

Osan opiskelusta onneksi voi tehdä netin kautta, ja esikoisen ensimmäiset kuukaudet ovat ymmärtääkseni aika helppoja? Vaikkei koko opiskelua saisikaan tehtyä, niin jonkin verran töitä ja raportteja voi tehdä siinä vauva sylissä?
Heti kun lapsi alkaa liikkumaan, niin tietysti vaikeutuu. Mutta jotenkin olen käsittänyt että ihan alkuun vauva-arki on katalan helppoa? Ellei kyseessä siis ole koliikki- tms. ongelmatapaus?

Vauva-arki voi olla katalan helppoa tai sitten aivan kamalaa. Et voi tietää asiaa etukäteen, miten teillä öisin nukutaan ja miten jaksat. Minusta taloudellinen niukkuus yhdistettynä siihen että parisuhde on muutenkin kovilla vauvavuonna on yhtälö jota en valitsisi jos ei olisi ihan pakko. Jos voit tehdä tuon jotenkin teidän perheelle helpommaksi, niin mikset tekisi?

Mua ihmetyttää että nämä kaikki asiat on yhtäkkiä pakko saada heti tänne kaikki mulle nyt - asenteella. Valitse mikä on sulle tärkeintä, jos se on se että lapsia pian, niin laitat muut asiat odottamaan. Jos taas se että saatte isomman kodin, lykkäät vähän lapsentekoa.

Mutta hyvin harva voi saada ihan kaiken kerralla, isomman kodin, opiskelut, ja rahaa olla kotona pitkään. Jos alat tuttavaperheitäsi miettimään, heillä on asioita tehty varmaan monessa kohdassa eri tavalla, jos äidit ovat nyt kotona lasten kanssa.

Ei voi tietää etukäteen miten helppoa on, meillä vauva huusi ekat puoli vuotta jos ei hyssyttänyt ja keinuttanut sylissä. Hyvä että sain hampaat pestyä. Mulle puhkesi vaikea masennus. En olisi todellakaan jaksanut tai pystynyt opiskella. Kaikki myös jaksaa yöheröilyjä eri tavalla, ja synnytyksestä toipumiseen voi mennä kauan.

Nyt mulla on 2kk ikäinen vauva 2-vuotias, ja arki on paljon helpompaa mitä se oli silloinkun esikoinen oli vauva, vaikka tekemistä onkin enemmän :)

Kannattaa varautua siihen, että mitä tahansa voi tulla eteen, niin ei ole sitten kamalan paha paikka ja iso pettymys jos ei voikaan toteuttaa suunnitelmia :) Toivottavasti kaikki menee hyvin!

[QUOTE="vieras";28401086]
Mutta hyvin harva voi saada ihan kaiken kerralla, isomman kodin, opiskelut, ja rahaa olla kotona pitkään. Jos alat tuttavaperheitäsi miettimään, heillä on asioita tehty varmaan monessa kohdassa eri tavalla, jos äidit ovat nyt kotona lasten kanssa.[/QUOTE]

Mulla on useampi tuttu hankkinut samaan aikaan omakotitalon ja lapset, kun monella on sellainen asenne että se talo "pitää" olla ennen lapsia. Kaikki nämä ihmiset ovat valittaneet raha-asioista ja moni joutunut laittamaan pienet lapset hoitoon, kun ei rahat riitä olla kotona. Tai jos on kotona, elämä on kituuttamista minimikuluilla.

Mä halusin lapsia nuorena, ollaan tingitty sitten asumisesta. Hieno ja tilava koti ehdistään hankkia myöhemmin, vauva tai pikkulapset menee kyllä vaatimattomammissakin olosuhteissa :) Kyllä mä haaveilen usein isommasta tilasta ja esim. kodinhoitohuoneesta, mutta oon tyytyväinen siihen että rahat eivät ole liian tiukilla ja voin hoitaa lapset nyt kotona.

Yhteistyössä