Talolaina + opiskelu + vauva = katastrofi?

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja "vauvakuume"
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Siirtäisin talohaavetta, opiskelisin ja puuhaisin lapsia, maksaisin ilmeisesti nykyistä asuntolainaa pois. Taloja kyllä piisaa myöhemminkin mutta ne lapset ei välttämättä tule ongelmitta. Ja saattaisin kyllä tinkiä tuossa töihinpaluussa, se on mieletön taakka miehelle, etenkin jos on jo valmiiksi vastentahtoinen hoitaa yksin alati kasvavia menoja. Nykytilanteessa on tärkeää pitää jalkaa oven välissä ettei seuraavaksi löydä itseään työkkäristä.

Sun mies ei selviäisi edes nyt yksin teidän menoista niin miten se olisi mahdollista ilman sun palkkaa ja kun menot vielä kasvaisivat?

Ymmärrän hyvin että vauvakuume on kova, mutta sanoisin että tällä hetkellä se on joko lapset tai talo, toista haavetta on pakko lykätä.

Mikä minulla menee tässä laskelmassa pieleen? Eli kuukausitulot
Miehen netto 1700 + äippäraha (korkeampi) 1240 + lapsilisät (2 lasta) 200 = 3140 €/kk
Miehen netto 1700 + äippäraha (matalempi) 960 + lapsilisät (2 lasta) 200 = 2860€/kk
Miehen netto 1700 + kotihoidontuki 300 + lapsilisät (2 lasta) 200 = 2200 €/kk

Kotihoidontukea en varmasti osannut laskea oikein, eli siinä ainakin heittää.
Mutta kokeillaan: 2200 - lyhennys 700 - pakolliset talomenot 400 = 1100 €/kk muihin menoihin.

Joku minun laskukaavassa mättää, eikö? Koska tuo kuulostaa aika ruhtinaalliselta määrältä.

En nyt halua jankata tai olla ärsyttävä, mutta koska täällä selvästi on ihmisiä jotka tietävät enemmän kuin minä, niin auttakaa. Miten nuo tulot oikeasti menee?

Mihin noin paljon rahaa menee? Sähköt ovat oletettvasti noin 150€/kk, maksimissaan siis. Mies on niin vanhanaikainen että haluaa lämmittää niin paljon puilla kuin mahdollista, ja ilmaista puuta saadaan porukoitten metsästä, joten pelkällä sähköllä ei olisi tarkoitus lämmittää.

Hyväkuntoista taloa tässä metsästetään, pienellä paikkakunnalla onneksi niitäkin saa suht halvalla. Mutta vanhoissa taloissa on tietysti aina oma riskinsä.
Olemme päättäneet ettei talo saa maksaa kuin max 120000€, tuohon ehkä vielä remppalainaa, ei tosin kuin max 10000€. 10% pitää olla käsirahaa, ja se on meillä jo valmiina säästötilillä.

hmmm, mutta kai tätä pitää miettiä. Itse tosin olen sitä mieltä että mieluummin poistan noista kolmesta tuon opiskelun kuin lapset. Opiskella voi kuitenkin milloin vain. Töitä minulla silti riittää, palkka tietysti pysyy tällaisena duunarinpalkkana. Tosin työtaakkakin pysyy pienempänä, mikä ois ihan hyvä lasten kannalta.

Voi että tätä kuumetta vain, minä niin haluaisin ne muksut vielä kun ollaan nuoria.

Meillä ei ole vanha omakotitaloa, vaan suhteellisen uusi (rv2004)josta laina on jo maksettu. Koko vuodelle jaettuna kulut on noin 380e/kk joka sisältää sähkön, veden, kiinteistöveron, jätemaksut ja vakuutuksen. Mitään remonttikuluja tuohon ei ole laskettu.

150e/kk sähköstä onnistuu ehkä kaksiossa, mutta ei omakotitalossa ympäri vuoden.

inkä usko että muksun tarvitsee olla 3-vuotias ennen tarhaa, mutta haluaisin pitää lapsen kotona ainakin 2-vuotiaaksi. Silloinhan kotihoidontukihelvettiä olisi himpun päälle vuoden. Kuitenkin aika lyhyt aika.

On kyllä pessimistejä liikkeellä...

Me ostettiin noin 5 vuotta sitten 100 tonnin omakotitalo pieneltä paikkakunnalta. Minä olin silloin vielä äitiyslomalla oleva opiskelija ja mies pienipalkkaisessa työssä. Tässä olen opiskelut tehnyt loppuun, saanut vakityöpaikan ja ollaan rempattu ja uusittu kodinkoneita pikkuhiljaa kesälomarahojen, veronpalautusten ym turvin.

Nyt meille tulossa kaksoset ja tarkoitus on olla heidän kanssaan useampi vuosi kotona. Lainaan on sovittu kahden vuoden lyhennysvapaa, joka todennäköisesti käytetään kotihoidontuella ollessani.

Neuvoksi antaisin, että jos päädytte taloa ostamaan, niin tuplavamistakaa, että talossa ei ole piileviä yllätyksiä, jotka romuttavat budjetin. Ostakaa kohtuullisen kokoinen (meillä noin 100neliötä), jolloin ylläpitokulut pysyvät kohtuullisina.

En minä kyllä ymmärrä, miksei lapsiperheenä voisi maksaa kohtuullisen kokoista lainaa, opiskella ja käydä töissä. Elämäähän se on...

• Tykkää
Reactions: Paloma84
En tiedä, jotenkin vain tuntuu että olen jo vuosia vain odottanut ja odottanut sitä oikeaa ajankohtaa, ja sitä ei vain tunnu tulevan.

Jos jää odottamaan oikeaa ajankohtaa, sitä ei välttämättä koskaan tule. Aina voi keksiä uusia asioita joita on "aivan pakko" tehdä ennen lapsia. Esim. ostaa uusi auto, käydä matkustelemassa, asuntolainankin voisi maksaa kokonaan pois ja hei kesämökkikin olisi kiva. Toisaalta elämä voi järjestää ennalta suunnittelemattomia yllätyksiä, jolloin myös jää lapset tekemättä tai niitä ei enää saa.

Meillä mies oli töissä, itse olin opiskelija, asuntolainaa oli ja kaksi lasta saatiin minun opiskelujen aikana. Meillä oli ensin rivari, josta siirryttiin omakotitaloon. Rahallisesti pärjättiin ihan hyvin. Joutui tietysti miettimään mitä ostaa ja mihin hintaan, ja välillä oli vähän tiukkaakin, mutta kuitenkin saatiin myös säästettyä rahaa. Asuntolainaa lyhennettiin koko ajan. Opiskelin yliopistossa, joten opiskelu oli aika helppo yhdistää lasten kanssa. Negatiivisena puolena oli se, että lapset menivät aikaisin hoitoon, koska halusin saada tutkinnon valmiiksi. Opiskeluaikaan lapsilla oli vajaat päivät ja todella pitkät kesälomat, joten lapset olivat huomattavasti vähemmän hoidossa kuin että olisin ollut kokopäiväisesti töissä. Onhan opiskelu tietysti varmaan rankempaa lasten kanssa kuin ilman lapsia, mutta on se mahdollista. Pitää vain priorisoida mitä elämältä haluaa ja miten paljon itse jaksaa.

Teidän pitäisi laskea tulonne ja menonne (ja ottaa huomioon omakotitaloon liittyvät kustannukset), ja miettiä sen pohjalta mihin on varaa. Jos sinua ei opiskelut nappaa ja sinulla jokin tutkinto jo on, niin voithan sinä varmaan jättää ne vähäksi aikaa tauolle ja jatkaa niitä joskus, jos vielä haluat. Ehkä kannattaisi myös miettiä sitä, mitä täällä jotkut muutkin ovat ehdottaneet, että ostaisitte ensin rivarin. Asumiseen ei menisi ehkä silloin niin paljon rahaa, saisitte lapset ja jatkaisit opiskeluja jossain vaiheessa. Sitten kun valmistut, myytte rivarin ja ostatte omakotitalon.

• Tykkää
Reactions: Paloma84
Mutta kokeillaan: 2200 - lyhennys 700 - pakolliset talomenot 400 = 1100 €/kk muihin menoihin.

Joku minun laskukaavassa mättää, eikö? Koska tuo kuulostaa aika ruhtinaalliselta määrältä.

Siinä mättää se, että nyt teillä on mennyt kuussa elämiseen miehen palkka (josta jää vuokran jälkeen juurikin se 1100e/kk) PLUS sinun tulosi. Jos oletetaan että sinun nettopalkkasi on tällä hetkellä 1200e, jää teille tuossa laskelmassa 1200e VÄHEMMÄN kuussa rahaa kuin nyt.

Tuloistasi säästöön sanoit menneen noin 200e, eli teidän pitäisi saada jostakin nipistettyä TONNI menoja pois, ja samaan aikaan kuitenkin perheessä olisi 2 suuta enemmän kuin nyt. SE siinä menee pieleen!

Lisäksi voisi huomauttaa, että toimeentulotuen normimenot kaksilapsiselle perheelle ovat noin 1200 euroa kuussa asumismenojen jälkeen, ja lisäksi toimeentulotuen varassa eläville maksettaisiin tuen lisäksi kaikki sairauskulut. Eläisitte siis tuolla 1100e/kk budjetilla huomattavasti tiukemmin kuin ihan alimman tuen varassa elävä perhe.

Miehen netto 1700 + äippäraha (korkeampi) 1240 + lapsilisät (2 lasta) 200 = 3140 €/kk
Miehen netto 1700 + äippäraha (matalempi) 960 + lapsilisät (2 lasta) 200 = 2860€/kk

En nyt halua jankata tai olla ärsyttävä, mutta koska täällä selvästi on ihmisiä jotka tietävät enemmän kuin minä, niin auttakaa. Miten nuo tulot oikeasti menee?

Kuten sanoin, ongelma ei ole vauvavapaav aikana vaan hoitovapaalla

1100- auton maksut- bensat- talvirenkaat- kesärenkaat- auton remontoiminen- autonvaihto- vakuutukset- vaatekulut- netti- puhelin- lääkkeet- hygieniatuotteet- ruoat -puiden tekokulut-satunnaiset juhlat lahjoineen - koetappa noihin ensin miettiä realistinen summa mikä menee kuussa... laitan sen jälkeen sitte lisää kuluja.

Meni vähän ohi tämä alku... Paljonko nettotulosi siis nyt ovat, jos saisit äitiyspäivärahaa noinkin paljon? Oletko huomannut laskea, kuinka nyt osa-aikaisesti työskentely vaikuttaa äitiyspäivärahaan?

Jos nettotulosi on nyt tuon 1240e ja oikeasti saisit äp.rahaa saman verran (voiko näin olla?) niin sittenkin tekee tiukkaa, koska lapsilisät EIVÄT kata kaikkia lasten menoja. Niihin menisi vähintään se nykyinen säästösummasi, jolloin taloudessa ei olisikaan enää juurikaan jouston varaa.

Alkuperäinen kirjoittaja Tír na nÓg;28400443:
Jääkö teillä enää tuon jälkeen säästöön?
Mitä teillä on ne muut menot talolainan ja talon ylläpitokustannusten jälkeen?

Meillä on kaksi autoa. Eli bensat, kaskot ja verot. Muuten ei oikeastaan ole paljoa menoja. Netti, kännykät, lehtitilaus.
Tietysti ruokamenot ym. Ne tosin pienenee siinä vaiheessa jos minä saan ohjat käsiin. Tosiaan minä olen aika pihi ja metsästä halpaa ruokaa. Mies taas tilipäivänä käy ostamassa kaiken mitä hän haluaa, hinnasta viis. Tämä tietysti muuttuisi siinä vaiheessa kun minä pyörittelisin taloutta :D

[QUOTE="Realisti";28400501]Meni vähän ohi tämä alku... Paljonko nettotulosi siis nyt ovat, jos saisit äitiyspäivärahaa noinkin paljon? Oletko huomannut laskea, kuinka nyt osa-aikaisesti työskentely vaikuttaa äitiyspäivärahaan?[/QUOTE]

Kokopäiväisenä brutto on 2150€. Nyt opiskelun aikana olen tehnyt liukuvaa työaikaa ja tunnit ovat olleet viikosta riippuen 20-40h.

Eli niitä tuloja ei saa laskea siltä vuodelta milloin olen tehnyt koko päivää?
Silloinhan minun ei todellakaan kannata jatkaa opiskelua vaan tehdä yhden kokopäiväisen työvuoden (runsailla ylitöillä), vai? Ompa kieroa.

Miten ne ruokamenot pienenee jos on kaksi syökää lisää? Et osaa ajatella tätä nyt realistisesti. Mutes lasten vakuutukset? Hoitokuluvakuutus on satasia vuodessa ja jos ei sitä ole niin huonolla tuurilla maksatte isot lääkärimaksut.

[QUOTE="vieras";28400493]Kuten sanoin, ongelma ei ole vauvavapaav aikana vaan hoitovapaalla

1100- auton maksut- bensat- talvirenkaat- kesärenkaat- auton remontoiminen- autonvaihto- vakuutukset- vaatekulut- netti- puhelin- lääkkeet- hygieniatuotteet- ruoat -puiden tekokulut-satunnaiset juhlat lahjoineen - koetappa noihin ensin miettiä realistinen summa mikä menee kuussa... laitan sen jälkeen sitte lisää kuluja.[/QUOTE]

* kampaamokäynnit, lääkäri & hammaslääkäri, rikkoutuneet kodinkoneet, turvaistuimet, vaunut... ja tietenkin talosta löytyy muutaman vuoden jälkeen yllättävä homelöytö, talo todetaan asuinkelvottomaksi, koko omaisuus menee kaatopaikalle sohvia myöten, asutte vuokralla ja maksatte asuntolainaa ja remppaatte hometaloa.

Jos oikeasti meinaa opiskella, saada lapsia ja olla pitkään kotona ja on jo ennestään pienituloinen / runsasmenoinen niin turvallisinta olisi asua leveästi vaikka aso-kämpässä tai maksaa omaa rivaria, kerrostaloa tms. ja hyödyntää maksuvapaita vuosia niukimmille ajoille.

Kokopäiväisenä brutto on 2150€. Nyt opiskelun aikana olen tehnyt liukuvaa työaikaa ja tunnit ovat olleet viikosta riippuen 20-40h.

Eli niitä tuloja ei saa laskea siltä vuodelta milloin olen tehnyt koko päivää?
Silloinhan minun ei todellakaan kannata jatkaa opiskelua vaan tehdä yhden kokopäiväisen työvuoden (runsailla ylitöillä), vai? Ompa kieroa.

menee viimeisen vahvistetun verotuksen mukaan.

Sä et taida ymmärtää että kaksilapsisessa perheessä kulujakin on enemmä kuin teillä nyt kahdestaan. Lapset tarvitsevat kaikenlaista, vaikka ei ostaisi kaikkea uutena niin joudut ostaman vaatetta, kenkää, vaippoja, rattaita, ruokaa, lääkkeitä, yms yms. juttuja niille lapsillekin, eivätkä omat kulusi juuri pienene.

Onko teillä autoa? Sen ylläpitokin maksaa, vaikkei laske arvonalenemaa.

Kyllä monet pärjää kotihoidontuella, mutta usein silloin on säästetty etukäteen tai lainan voi laittaa lyhennysvapaalle. Teillä se ei ehkä onnistu, jos laina on juuri otettu.

Olin 28 vuotias, kun esikoinen syntyi. Odotimme tervettä lasta, mutta syntyessään tyttärellä huomattiin epämuodostuma, joka teki vauvan hoidosta todella raskasta. Siinä ohessa en olisi jaksanut opiskella yhtään mitään - joka aamu ajattelin vain, että kunpa jotenkin tästäkin päivästä selvittäisiin. Poika syntyi vajaan 2 vuoden päästä ja hän oli onneksemme terve. Kahden pienen lapsen kanssa olin täystyöllistetty; en ymmärrä, missä välissä olisin vielä opsikellut, tehnyt omakotitaloon kuuluvia "pakollisia" töitä jne. Kun poika oli 1,5-vuotias ja tytär 3 v. lähdin opiskelemaan uuteen ammattiin: Koulupäivät olivat pitkiä ja intensiivisiä ja lisäksi minulla oli vielä pitkä koulumatka. Niistä ajoista en muista juuri mitään - siinä mentiin sumussa ja tahdonvoimalla. En suosittele sitä kenelläkään! Jälkiviisaana olisin toiminut itsekin toisin; harmittaa, kun olin lasteni ihanan pikkulapsivaiheen niin väsynyt, etten tosiaan muista niitä aikoja juuri muutoin kuin valokuvia katsomalla. Muistan kyllä hyvin sen henkisen paineen, kun omat tuloni muodostuivat pienestä opintotuesta (+ lapsilisät) ja miehen tuloilla oli käytännössä hoidettava kaikki. Siinä tilanteessa selviydyimme nipinnapin n. 500 euron vuokrasta (asumme alhaisen vuokratason kunnassa ja noista ajoista on kulunut n. 6-8 vuotta aikaa, nyt samaisesta rivarikolmiosta saisi pulittaa vuokraa reilusti enemmän).

Sinä teet omat ratkaisusi, mutta kuten sanottua - itse toimisin jälkikäteen ajateltuna jotenkin toisin. En ainakaan tuntenut 28-vuotiaana itseäni mitenkään vanhaksi äidiksi, joten mielestäni Sinäkin voit ihan hyvin vielä odottaa muutaman vuoden lapsihaaveinesi ja hoidat sitä ennen nämä opiskelusi kuntoon. Lapsi/lapset vaativat niin paljon aikaa, voi tosiaan tulla jotakin yllättävää sairastelua yms. joka sekottaa "hienosti laaditut suunnitelmat" - kuten meillä aikanaan kävi. Opiskelujeni päätyttyä aloimme rakentaa omakotitaloa ja asuntolainan lyhennykset ovat tulleet sittemmin tutuiksi. Ylimääräistä rahaa ei vieläkään ole, mutta eipä ole enää stressiä ainakaan opinnoista eikä vauva- ja pikkulapsivaiheen yövalvomisista sun muista. Nyt elämme puolestaan sitä vaihetta, kun lapset ovat parhaassa harrastusiässä ja se on tuonut tullessaan uudenlaisia menoja ja kiireitä. Lehdistä ja telkkarista saamme seurata näiden supermarjojen ym. elämää: Heillä tuntuu olevan aikaa ja energiaa joka paikkaan ja asiaan, mutta jos on tällainen tavisäiti kuin esim. minä olen, niin ei kannata ehdoin tahdoin haukata liian isoa palaa kakusta, jotta ei aja itseään piippuun. Elämässä kaikella on aikansa ja paikkansa ja asioilla on tapana järjestyä. Toivotan elämääsi kaikkea hyvää!

uudelleen Etsitkö erittäin Aito Laina?Goodnews on täällä! Olemme tarjoavat lainoja vaihtelevat $ 5,000.00 Min. to $ 30,000,000.00 Max. 3% korolla vuodessa. Lainat liiketoiminnan kehittämiseen Olemme sertifioitu, luotettava, luotettava, tehokas, nopea ja dynamic.contact meille (georgeanderson.loanfirm255@gmail.com)

1100- auton maksut- bensat- talvirenkaat- kesärenkaat- auton remontoiminen- autonvaihto- vakuutukset- vaatekulut- netti- puhelin- lääkkeet- hygieniatuotteet- ruoat -puiden tekokulut-satunnaiset juhlat lahjoineen - koetappa noihin ensin miettiä realistinen summa mikä menee kuussa... laitan sen jälkeen sitte lisää kuluja.* kampaamokäynnit, lääkäri & hammaslääkäri, rikkoutuneet kodinkoneet, turvaistuimet, vaunut, turvakaukalo, harrastukset, huonekalut isompaan taloon

[QUOTE="vieras";28400493]Kuten sanoin, ongelma ei ole vauvavapaav aikana vaan hoitovapaalla

1100- auton maksut- bensat- talvirenkaat- kesärenkaat- auton remontoiminen- autonvaihto- vakuutukset- vaatekulut- netti- puhelin- lääkkeet- hygieniatuotteet- ruoat -puiden tekokulut-satunnaiset juhlat lahjoineen - koetappa noihin ensin miettiä realistinen summa mikä menee kuussa... laitan sen jälkeen sitte lisää kuluja.[/QUOTE]

Jos se hoitovapaa on 1-1,5 vuotta, niin onko juuri sille ajalle pakko änkeä 4 sarjaa renkaita, autoremppa ja auton vaihto?
Autoremppa nyt tulee kun on tullakseen, mutta vähän voi varmasti budjetoida ja ennakoida ettei oikeasti tarvitse kaikkia ostoksia tehdä JUURI hoitovapaan aikana?
Jos miehen auto hajoisi käyttökelvottomaksi, niin hän voi pahimmassa tapauksessa ottaa minun autoni, ja ostettais minulle juurileimattu kauppakassi, tutulta sellaisen saisi varmasti alle 500 eurolla. Joo, ei kovin hehkeä, mutta sillä pärjäisi sen pahan ajan yli.
Tai pistettäis suosiolla toinen auto seisontaan/myyntiin, ja itse saisin alkaa kulkemaan pyörällä tai bussilla. Yksi vuosi on kuitenkin VAIN yksi vuosi.

Yhteistyössä