Taidan olla sairas

Kaikki meni jonkun aikaa hyvin, tai ainakin kun mies oli lomalla. Nyt sitten palasi takaisin töihin ja minä ratkean...

Etukäteen jo pelkäsin vauvan kanssa kaksin jäämistä. Vauva, 5kk, on ihana, hymyileväinen tapaus joka nukkuu suhteellisen hyvin, mutta sekin on nyt muutaman yön mennyt huonommin. Herää neljältä ja kuudelta huutamaan, otan viereen ja yritän rauhoitella ja kyllähän se onnistuu, mutta kun ei ala siitä enää nukkumaan vaan killittelee tyytyväisenä, heiluu ja raapii kaikkea mihin yltää eli muakin ja viimeistään silloin mulla palaa pinna. Ei tuo kuudelta herääminen varmaan kovin monesta edes kuulosta pahalta mutta vauva menee tosi myöhään nukkumaan...eikä nuku oikeastaan enää edes kunnon päikkäreitä, yhden tunnin pätkän ja parit 10 min torkut maksimissaan. Ja tänä aamuna minä sitten repesin, karjuin vauvalle täyttä kurkkua että turpa kiinni ja nuku, vauva tietysti vähän säikähti mutta ei sen kummemmin alkanut itkemään, mutta minä itkun kanssa aloin pyytelemään anteeksi, mitäpä se vauva siitä ymmärtää, ei yhtään sen enempää kuin sitä että käsken raivosta vapisten nukkumaan. En tajua itseäni ollenkaan!! Mä en pysty varsinkaan aamuisin hillitsemään itteäni yhtään, tai keskellä yötä kun vauva huutaa. Pari kertaa olen jo lähtenyt huoneesta ja iskenyt päätä seinään, vasta sitten mennyt vauvan luo. mutta nyt siis repesi.

Päivällä lapsi on se maailman ihanin, enkä IKINÄ häntä haluaisi menettää millään tavalla..mutta oon alkanut epäilemään itteäni siinäkin asiassa; pystynkö OIKEASTI rakastamaan vai pelkäänkö vaan sitä miltä näytän muun maailman silmissä jos joku saa tietää miten huono äiti olen?! Ei h.emmetti, ei näin ala-arvoista ihmistä olekaan!

Tässä muiden asioiden lisäksi painaa omat uniongelmat sekä menneisyys jossa on todella paljon käsittelemättömiä, pahoja asioita. Psykologin juttusille olen menossa, mutta mua vaan pelottaa, jos ei siitä olekaan hyötyä, jos vaan olenkin niin kykenemätön rakastamaan ja sitoutumaan??!! Musta tuntuu että pää sekoaa ellei ole seonnut jo, eikä täällä ole ketään joka auttaa, kaikki päivät saan olla yksin.
Hetkittäin tuntuu kyllä jo päivisinkin ettei jaksa enää, vauva vaatii koko ajan jotain.

Luulin että helpottaisi ajan kanssa mutta ei. Se raivo mikä mulla nousee, tuntuu kuin sydän räjähtäisi...MIKÄ MUA VAIVAA??? Olenko todellakin vaan niin paha ihminen vai onko jotain vialla?
Anteeksi tekstin pituus, pää on sekaisin enkä varmaan oikein osannut tässäkään selittää tuntemuksia ja tapahtumia. Hävettää sekin, miksi tämä muka on niin rankkaa?? Lapsi on kuitenkin todella ihana, mulla ei olisi mitään syytä tuntea näin negatiivisesti mitä välillä tunnen. Pelkään todella sitä että jos en oikeasti rakastakaan, jos en vaan osaa...ja alusta asti olen pelännyt myös sitä että lapsi vihaa minua. Niinhän ne muutkin kautta aikojen on tehneet..

Parempi varmaan lopettaa, en saa enää itsekään ajatuksista tolkkua. Kiitos jos joku jaksoi tämän lukea, jos teillä on antaa neuvoja miten saisin itteni olemaan tuon lapsen arvoinen, apu on tervetullutta... :flower:
 
A-M
Selkeät masennuksen oireet, hyvä että olet menossa puhumaan asioistasi, kenties vielä siihen lääkitys päälle. Mut yritä lähteä vähän ulos tapaamaan muita äitejä ja puhumaan arkisista asioista. Ite huomaan sen kun olen liian pitkään kotona tytön(2,5 v) kanssa niin hermostuu vähästäkin, ulos ihmisten ilmoille rohkeasti. Kun vauva nukkuu niin yritä sinäkin silloin levätä. Voimia sulle.
 
eliana
Aika usein äitejä diagnosoidaan sairaiksi ja masentuneiksi, ja toki usein onkin niin, mutta ihmiset reagoivat myös yöheräilyyn ja valvomiseen eri tavoin. Itse olen sellainen, joka pimahtaa aika nopeasti jos yöunta keskeytetään usein.

Minulle tämä ei tullut yllätyksenä, sillä olin aikanani yötöissä, ja huomasin että pääni ei vain kestä valvomista. Huomasin silloin työkavereista jotka eivät reagoineet samalla lailla, vaan palautuivat suht nopeasti yövuoroista. Äitinä minulla ei tietenkään ole samalla lailla vertailukohtia. En siis ollut mitenkään yllättynyt kun huomasin samoja oireita vauvan kanssa.

Varmaan myös säikähdit omaa reaktiotasi aika lailla, mutta niinhän se on, että vauvan ja isonkin lapsen kanssa oppii itsestään uusia asioita, kuten juuri esim. sen miten käyttäytyy kun omat rajat alkavat tulla vastaan. Mieti jos voit jakaa yövuoroja miehesi kanssa. Pari tai vaikka yksikin kokonaan nukuttu yö voi saada ihmeitä aikaan.
 
Hyvä että olet lähtenyt hakemaan apua! Se on jo paljon se! Älä lannistu, vaan koita ottaa siitä psykologistakin kaikki irti , minkä vaan saat. Rohkeasti vaan kerrot tuntemuksistasi. Sitähän varten ne siellä on , että auttavat. Minulla ainakin on hyviä kokemuksia, ollaan lapsen käytös häiriöiden takia psykologilla käyty, ja ainakin me ollaan saatu sieltä hyviä, ihan konkreettisia keinoja, ja neuvoja, millä selvitä arkipäivän ongelmatilanteista. Eli varmaan saat sinäkin uusia ideoita sieltä. Ja muista tosiaan lepo, ja kunnon ruoka. Ja ota omaa aikaa, järkkää joku hoitamaan vauvaa ja lähde itse lenkille, kirjastoon, ym. sekin jo helpottaa. Jaksamista, ja kyllä se siitä!
 
Tukholma
Hei

Luulen että psykologista voi löytyä apu.
Itselläni myös oli käsittelemättömiä asioita meneisyydessäni ja näin ollen poikalapsen syntymä oli shokki minulle.
Aika auttoi. Ja nyt rakastan poikaani ihan täysillä!
 
mam
Itselläni synnytyksen jälkeinen aika meni aivan saman tyylisesti. Itselläni oli iso rypäs käsittelemättömiä asioita lapsuudesta nuoruuteen sekä sieltä asti jatkunut masennus.

Pyydä ja ota kaikki apu vastaan, mikä sinulle tarjotaan. Kerro jollekulle kaikki asiat, jotka mieltäsi painavat. Minä en tehnyt niin ja suljetulle osastolle jouduin/pääsin itsekkään yritykseni vuoksi kuukaudeksi ottamaan aikalisää. Nyt on elämä taas onneksi mallillaan.

Niin ja siihen lapsen huudon sietämiseen. Minulla siihen vaikuttaa lapsuuden kuri. Kotona ei siedetty pillitystä, ei vonkumista, ei kiukuttelua... Siis mitään tunteitaan ei oikein saanut näyttää avoimesti. Jos sattui "tunteilemaan", niin isä huusi niin, että korvat soi ja karkuun sai sännätä, jotta ei olisi lävähtänyt. Sen seurauksena minun on nyt sitten vaikea käsitellä toisten näyttämiä tunteita. Olen vähän niin kuin jääkalikka, jota terapian avulla yritetään sulattaa.

Tsemppiä sinulle! Kaikki kääntyy parhainpäin. :hug:
 

Yhteistyössä