Tahkoojat 155

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja **Keijukainen
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Huomenta, täällä aivan kammo nuha ja tukkoisuus, mutta ehkä se tästä :)
Manna, nyt kuulostaa hieman järkevämmältä. Olit eka kirjoittanut, että tilavuus 4,8%, mutta kuten arvasinkin se on 4,8 ml :) Muutenhan nuo arvot näyttävät hyviltä, paitsi että simojen määrä/ml on vähäinen, pitäisi olla vähintään 20 milj/ml (exällä oli jotain 120 milj/ml). Teillä kuitenkin tuo suuri tilavuus paikkaa hommaa, mutta jos joku kerta tulisi vain 2 ml tuotosta, niin sittenhän simot jäisivät hieman alakanttiin. Muoto on hyvä, sillä jos normaaleja pitää olla n. 14% tai yli, niin tuo 29% on tuplasti sen :) Noi leukkarit ovat aika mielenkiintoiset, mitä lie tuo 3-4 sitten tarkoittaakaan. Leukkareiden/valkosolujen tulisi olla alle 1 (miljoona). Ne kertovat tulehduksesta, mutta voivat siis olla mitä tahansa ja voiha se olla, että tuo teidän arvo 3-4 tarkoittaa jotain ihan muuta mitta-asteikkoa. Liikkuvuus vaikuttaa prosentuaalisesti hyvältä, mutta ihmettä siinäkin tarkoittaa tuo 3-4? Mulle tuli mieleen, että ovat numeroineet suoraan etenevät, hitaasti etenevät, paikallaan liikkuvat ja liikkumattomat tai jotain, mutta outoa.. Yleensä kun ne tosiaan lajitellaan niin, että suoraan liikkuvat x %, hitaasti liikkuvat x % jne.. Ota tuosta nyt selvää :)

Tuo Primolut-homma vaikuttaa myös mielenkiintoiselta. Ihme, ettei sulla lähdetä suoraan clomit/pistokset + luget kuvioon, jolla saisivat hyvän munasolun ja keltarauhastason aikaan. Voi, näitä hoitolinjoja ja kuvioita on niin miljoonia ja kaikki on niin parin taustasta ja tilanteesta kiinni. Tuo lääkärin lausahdus oli varmasti hieman sammakko, joten ei kannata ajatella ettei muuta mahdollisuutta kuin ivf olisi. Tsemppiä siis kovasti!

Mollylle myös tsemppiä. Noita eri fiiliksiä tulee ja menee, mutta pääasia on, että fiilis olisi enimmäkseen hyvä. Kyllä se sieltä suosta vielä nousee :)

Missäs ovat Tiitu, Keijukainen, Sanelma, gissa..? Entä Larek?

Vippe, mä kävin hieman katsastamassa 600:sta pyörää, mutta ehkä mä jätän sen kuitenkin talliinsa ja annan homman olla. Mulle riittää ihan hyvin, ainakin toistaiseksi, se apinana olo siellä takana :)

Moikka!

Ekana Emmille peukut jännäilyyn. Eihän sitä koskaan tiedä. :)

No nyt on kaikki muut viestit tuolla edellisellä sivulla ja on vaikea kommentoida. Öö... mistähän siellä oli keskusteltu...simpoista kai ainakin...

Molly taisi olla allapäin raskausuutisista. Mulla oli vastaava tilanne tuolloin kevättalvella. Meillä oli omat hoidot just silloin vaiheessa ja kuulin yhden kaverin salamaraskautumisesta. Silloin tuntui TODELLA pahalta. Yhden yön unetkin jäi kokonaan väliin, kun olin niin sekaisin päänupista. Mutta, siitäkin selvittiin. Nyt olen jo tavannutkin kaverini masunsa kanssa ja kerroin hänelle suoraan tilanteestamme ja tunteistani. Silloin meillä jäi vähän juttu kesken, mutta myöhemmin soitin hänelle ja juttelimme pitkät tovit. Jäi puhelusta tosi hyvä mieli. Hän on ehkä sitä ääripäätä ihmisiä, joka pystyy asettumaan toisen tilanteeseen ja myötäelämään, vaikka oma elämäntilanne on nyt juuri toisesta laidasta. Todellinen ystävä.

En kyllä tiedä mistä olen ammentanut itseeni tämän hetkisen hyvän oloni. Kai se on kullan kanssa vietetty laatuaika, aurinko, kevät, koirat, harrastukset, perhe ja ystävät. Mutta jostain syystä mua ei tällä hetkellä ahdista tämä meidän lapsettomuuskaan yhtään. Voi kun voisin tätä optimismia ammentaa teille kaikille oikein kauhalla ja mieluusti pistäisin sitä itsellenikin säilöön tulevia hoitoja silmällä pitäen. Kyllä elämä vaan voi olla ihanaa.

P.s. Muistuttakaa mua sitten tästä viestistä, kun ryven taas syvällää jossain...

Hei!
Ihan pakko kysyy näin alkuun, et ootko Kastehelmi terveydenhuollon ihmisiä, vai itse oppinut, kun tunnut tietävän niin paljon? Mä oon itse kyllä kyseisellä alalla, mutta nää lapsettomuusjutut menee kyllä mulla ohi, ei kyllä oo muuta kun omaa kokemusta siltä puolelta..
Juu Manna meillä 7vee bileet meni rattosasti. Koirakin lopetti öklöilyt sopivasti ennen H-hetkeä. Talo täynnä pieniä kikattavia 6-7vuotiaita naisenalkuja..plääh. Taitaa seuraavat juhlat olla jossain Mäkkärissä/Hesessä, multa kun toi viihdytyspuoli ei oikein onnistu. Pääasia, et muksuilla oli mukavaa. Meiltä tyttö sai pieni merenneito puvun, oli niin toivottu. Nyt ei muuta päälle laitakaan ja pienet taistelut, voiko sillä mennä päiväkotiin..On ehkä hieman liian paljastava...
Vippekö kysy pillereistä. Kyllä liki 6v söin e-pillereitä (MInulet), ennen ensimmäistä. Ja ekaahan me yritettiin nippanappa vuosi, ennen tärppiä. Toisen jälkeen aloitin jo 6vkon jälkeen Cerazette pillerit (imettäjille tarkoitetut). Mulla kun on menkat alkaneet samantien synnytyksistä. Puoli vuotta niitä söin, oli muuten hirveet pillerit..vähintään joka toinen päivä oli jotain vuotoo, kunnes siirryin takaisin Minuletteihin. Niitäkin tuli popsittua muutama vuosi. Joten todennäköisesti niissä joku yhteys. Meillähän kuitenkin toinen tuli varmaan ekasta kierrosta, kun ruvettiin yrittään ihan kunnolla. Välissä oli "varmat päivät" menetelmä. Mutta kaippa tuokin on aika yksillölistä. Mulla ainakin on tuttavapiirissä monia, jotka raskautuneet jo seuraavasta kierrosta pillereiden loputtua, eli kai tääkin on tuurista kiinni..

Kas, olihan se Sanelmakin linjoilla. Ja hieno toi positiivinen fiilis :) Itse oon päässyt siihen, toki tietty pakkokin, kun varsinainen yritys on lopetettu, ja kyllä se helpotti kummasti. Ei enää itsensä tarkkailua, jokaisen nippauksen miettimistä yms. Elämässä on niin paljon muutakin :) Mutta ymmärrän enemmän kuin hyvin, että silloin kun hoidot/yritys ovat päällä ajatukset ovat tosi kiinni näissä jutuissa. Ja hormonit vaikuttaa varmasti asiaan tosi rankasti.. :(

Pillereistä oli puhetta. Itse söin yhteensä n. 9-10 vuotta, ensin Femodenejä, jotka vei halut ja lihotti, sitten Harmoneteja, joissa on paljon vähemmän hormoneja kuin vanhoissa Femodeneissä. Mutta.. en kyllä usko, että pillerit aiheuttais tätä pitkäkestoista tärppäämättömyyttä. Niiden kun pitäisi itse asiassa suojata munasarjoja ja kyllä suurin osa kuitenkin raskautuu ihan ok tai helposti vaikka pillereitä ovatkin käyttäneet. Huonoa tuuria vaan :(

Emmi, en oo alalla vaan mahdollisimman kaukana siitä :) Ihan oon itse opiskellut ja lukenut näitä juttuja, kun silloin oman tilanteen takia kiinnosti. Mun on aina ollut suht helppo omaksua muidenkin alojen tietoa kuin vain oman.

Ja hienoa, että synttärit meni hyvin. Voin kuvitella sitä metelin määrää, mikä tollaisesta lapsilaumasta lähtee :)

Ja lisäystä vielä..Manna! mullahan on kans tosi lyhyt kierto noin 24-25pvää. Mutta toisaalta, mä myös ovuloin tos. kp12 aikaan. Eli siinä, mielessä ei kuitenkaan ihan niin paha, mites sulla? Koska sulla ovis yleensä on?
Tosta Clomista..näin omakohtasesti, niin söin sitä muutaman kierron. Mutta mulle lääkäri sanoi, että koska ovuloin, niin mahdollisesti raskautuminen voi vaikeutua Clomien kanssa. Vaikuttaa kuulema jotenkin simppojen pääsyyn..ja toisaalta mulla ilmeisesti clomit ohensi limiksen ihan onnettomaksi. Oli 2-3mm, niiden aikaan. Nyt 12mm. Mä en taas muista, teidän historiaa..Mutta näin meillä.

Onkohan Emmin lääkäri tarkoittanut, että clomit muuttaisivat kohdunkaulan limaa niin, ettei simot pääse eteenpäin? No, mä en itse usko siihen, eihän clomeja muuten niin paljon käytettäisi. Itselläkin ne olivat siis tukena parissa inssissä, vaikka ovuloin luomuna. Enkä kyllä ole mistään edes lukenut, että voisivat muuttaa limoja epäsuotuisiksi.

Clomien yleisin haittavaikutus on just toi limakalvon oheneminen eli monella ne joudutaan sen takia lopettamaan..

Heikun keikun pitkästä aikaa! Lomat on lusittu (yök mikä klisee) ja toista päivää töissä - helvetissä. Mun loman aikana on porukkaa irtisanoutunut enemmänkin ja tunnelma sen mukainen. Loma oli ihana, tuntuu oikeasti rentoutuneelta olo.

Täällä oli niin paljon uusia viestejä, että luin ne tosi pikaisesti, joten en valitettavasti kommentoi mitään yksityiskohtia. Mulla kp huitelee taas jossain 50:ssä, en jaksa siitäkään enää stressata. Ei auta metut, ei vyöhyketerapia, ei mikään, prkl. Mehän ei vielä olla tehty mitään sen ivf:n eteen, kait sitä voisi vielä yhden inssinkin kokeilla (kaksi tehty) ja ehkä sitten vaikka syksyllä sitä ivf:ää. Tai jotain. Mulla edelleen joku suvantovaihe menossa, ei kertakaikkiaan vähempää voisi kiinnosta alkaa taas soittelemaan klinikalle ja varata aikoja. No joo, ekaks tietysti pitäisi saada uusi kiertokin taas käyntiin. Ehkä otan rennosti vielä muutaman viikon (vappu Roomassa, ah) ja sitten taas tosi toimiin.

Sori - tuli pikalähtö, mies soitti just, että on tullut vastaan. Palataan...

Kastikselle taas superkiitos analyysistä;) Leukkareiden arvosteluasteikko oi 1=runsaasti, 2=suht.runsaasti, 3=jonkun verran ja 4=ei lainkaan. Näytteessä siis jonkun verran. Ota selvää...Mulla on alan koulutus, mutta en ole tosiaan perehtynyt simoanalyyseihin, enkä lapsettomuushoitoihin. Tekeydyn gynelläkin mielummin hiukan tyhmäksi, niin selitetään paremmin;) Gyne vaan sanoi silloin miehelle "voi, voi-tyyliin" simppanäytteen tuloksen ja onhan tuo lausunnon antajankin kirjoittanut oligo- ja teratozoospermia-dg:n eli liian vähän ja liikaa epänormaaleja. Mutta munkaan mielestä näyte ei ihan niin huono ole. Mutta kyllä mä muistan, kuinka mä jännäsin tulosta ja varmasti näytteen antajakin; on se aika rankka juttu, jos sanotaan, että ei ole mitään elämää.
Mä en myöskään ymmärrä kaikkea, mitä mulle määrätään :D Gyneni on ulkosuomalainen ja siksi keskustelu on vähän vaikeaa välillä. Edellinen määräys tehtiin puhelimen välityksellä, niin kommunikointi on vielä hankalampaa. Mulla on proge-arvot hyvät eli varmaan ovuloin hyvin, limis ok, mutta sitten se luteaalivaihe liiiiian lyhyt. Viimeisten Primojen jälkeen se kääntyi olemaan sen 22-23, vaikka ennen Primoja se oli 23-26 tai jotain. No, mä nyt alan niitä syödä ja katsotaan sitten inssilääkärin kanss, jos se määrää clomit.Äh!Emmi, mä en ole koskaan edes päässyt yli 30 kiertoihin ja kierrot on aina olleet lyhyemmän puoleiset. Mulla kuulemma sen luteaalivaiheen lyhyyden takia saattaa olla onnettoman laatuinen munis..Ovis on muistaakseni tikuilla ollut kp 11, mutta nyt en tiedä. Täytyy ehkä kattoo, jos jaksaa. Tikkuja on pari kaapissa. Mein seksielämänkin on jotenkin latteaa nykyään taas eli täytyy kai yrittää puhaltaa hiillokseen silläkin saralla.Ennenkuin miehen varastot räjähtää! Tuli mieleen Kastiksen miehen saippuakuplat ;D
Emmi, sun tytön merenneito-look kuulostaa ihanalle. Ton ikäset on niin ihania, kun ne alkaa kiinnittään huomiota kaikkeen hassuun vaaterekvisiittaan. Voi kuvitella älämölön synttäreillä, hih!

Sanelma, ihanaa, että on hyvä olla! Joskus mäkin istun vaan ja juon kahvia ja mietin, että on oikeesti hyvä olla vaan näin. Hyvään oloon ei tarvi aina kaikkea materiaa vaan pelkästään hyvä arki saa yleensä olon turvalliseksi ja seesteiseksi. Välillä taas ahdistaa ja kaikki on stressaavaa, mutta ne pienet onnehetket pelastaa. Mä monesti mietin saunan jälkeen terassilla, kun poltan tupakan (hyyyyi!!) ja juon siideriä, että ihanaa vain olla tässä.Tosta kavereiden raskautumisesta vielä..Mä olen samassa tilanteessa ollut niin monta kertaa ja aina ensireaktio on outo: mitä pitäisi ajatella ja miten mä alan tätä asiaa käsittelemään? Tekis mieli jusota paikalta poia ja hautautua johonkin kuulostelemaan omia tunteita. Nykyään kai sitä on niin kyyninen, ettei kaikki raskaudet tunnu niin "pahalle", mutta mä jopa pelkään kohdata joitain ihmisiä, jos he vaikka sanookin raskausuutisen ja mä en pysty vastaanottamaan sitä järkevästi..Mun tunteet näkyy kilsan päähän! Mutta toi puhuminen auttaa ja monesti puhelimessa puhuminen on helpompaa ekana. Ei tarvi katsoo silmiin ja voi olla turvallisella reviirillä kotona, kun puhuu asiasta ekan kerran. Mua se on auttanut ja sitten kohtaaminen on helpompaa; voi halata ja olla onnellinen toisen puolesta, kun on saanut rauhassa käsitellä asian ensin. Mun hyvä ystävä sai km:n eilen ja olin siitä tosi pahoillani, Tänään aamulla eka ajatus oli tää ystävä ja miten hän jaksaa. Tän ystävän kanssa just voidaankin puhua asioista suoraan (heillä on lapsi). Mun mieltä myös lämmittää sellaiset spontaanit asiat, joita hän tekee; kaupassa saattaa ottaa potkupuvun ja sanoa, että tälläisen mä ostan sitten teidän vauvalle! Mua lohduttaa hirveesti se, että hän uskoo siihen ihmeeseen ja ajattelee mua sillätavalla, että musta tulee joskus myös äiti. Pitkä sepustus, mutta ymmärsiköhän kukaan...

Kiva kuulla tiitusta. Mulla on sama juttu; jos tulee pitkä viive gynelle, niin mun on hankala soittaa. Jos on täys vauhti päällä, niin sitä soittaa vaikka joka päivä, mutta nytkin meni jokunen päivä, että sain aikaiseksi. Jotenkin on niin täynnä koko asiaa, mutta silti pakko jaksaa ponnistella. Vappu Roomassa kuulostaa ihanalle. Olettekos te käyneet siellä ennen? Kyseliksä silloin niitä hotelleja täällä? Voih, mäkin haluun matkalle..Häämatkalle <3 !

Missä gissa? Niin ja larek tosiaan myös? Annu?Muita?

Mua uuvuttaa..Kävin kauoungilla ja ei edes kaupoissa juokseminen kiinnostanut oikein (=hälyttävää!) ja tulin kotiin. Löysin ihanat hääkengät ja alusvaatteet. Pitäsköhön vetästä edellämainut päälle ja mennä makkariin odottaan miestä..Kyllä se ihmettelis, että mistäs nyt tuulee??

Pillerikyselyyn vielä...Mä söin Minuleteja, Marveloneja ja lopuks Trikvilareja, kun tuli välivuotoja noilla em:lla. Kaikenkaikkiaan kai 4 vuotta söin ja kun edellinen suhde loppui, niin lopetin. Henkinen hyvinvointi parantui lopettamisen myötä..

Nyt meen sohvalle leikkimään perunaa....................

Huomenta,

enhän mä lahopää muistanut, että Tiitu oli lomalla! Kiva kuitenkin kuulla susta. Ikävää vaan toi työpaikan tilanne. Onko sun työrintamalla mitään uutta - mikäli siis muistan oikein, niin päätit hakea uutta duunia? Pidän peukkuja, että uusi homma löytyy nopeasti! Mites toi sun kp, ootko testannut varuiksi?

Manna, en vieläkään tajua, että miten teille on merkitty normaalimuotoisten simojen osuus liian pieneksi. Arvohan on hyvä, jos se on 14% tai yli ja teillä se oli 29%. Muodossa ei siis tosiaan ole mitään vikaa. Määrä on aika vähäinen (tosin se kompensoituu sillä, että tuotosta on paljon) ja noita tulehdusarvoja näkyy vähän, mutta se voi olla mitä tahansa. Ihan ok näyte siis, vaikka ei varmaan ois pahitteeksi jos määrä siitä lisääntyisikin :) On myös jännä, että sun proge arvo on hyvä mutta silti luteaalivaihe on lyhyt, koska hyvällä arvolla luteaalivaiheen pitäisi olla riittävän pitkä. Mutta jos sun ovis on kp11, niin kyllähän 23 kierto sit just ja just riittää. Että ei se varmaan siitäkään ole kiinni..

Mä ainakin ymmärrän hyvin mitä tarkoitat, kun sanot että mieluummin kuulet raskausuutiset puhelimessa jotta voit sulatella asiaa rauhassa. Omat kasvot on silloin helpompi säilyttää. Niin se ehkä vois olla mullakin, jos ois hoidot täysillä päällä.

Suunniteltiin eilen kavereiden kanssa kesän reissua Espanjaan. Ihana matkakuume alkoi nostaa päätään. Ja tuntuu, että muukin kuume tekee tuloaan, siis röhä-nuha-kuume :(

Kiitos teille ihanille myötätunnosta, ymmärtäväiset kommentit ja tsempit ihan oikeesti auttaa kurjuuden keskellä, tulee vähän parempi mieli. Vaikka tietää että ollaan kaikki samassa veneessä, niin silti se tuntuu niin lohduttavalta kuulla taas "ääneen". Vieläkin harmittaa se raskausuutinen kuitenkin. Mutta eiköhän tästäkin päästä yli. Kuulin uutisesta onneksi sähköpostin välityksellä (raskautuneelta itseltä), niin oli aikaa kasata itsensä ja yrittää kirjoittaa fiksu viesti takaisin.

Niistä pillereistä, mä söin muistaakseni niitä Minuleteja kans. Tuli jotenkin flashbackina mieleen kun puhuitte merkistä, en olisi kyllä muuten muistanut minkä nimisiä olivat. Siitä on nimittäin varmaan lähemmäs 10 vuotta kun niitä söin, en jaksa edes muistaa. Eli ilman hormonaalista ehkäisyä ollaan oltu siitä asti.

Tiitu, ihana Rooman reissu teillä edessä!! Mutta harmitus sentään noita sun koopeita. Ja toivottavasti työpaikan ilmapiiri ei nyt sitten masenna sua ihan täysin silleen yleisesti. Se voi olla rankkaa jos on ihan paska fiilis siellä.

Manna, mäkin ymmärsin sua :) Monessa asiassa. Kiva kun löysit hääkengät ja alusvaatteet. Niin, ei kai niitä välttämättä tarvi säästää hääpäivälle tai olla näyttämättä miehelle kuten sen morsiuspuvun kanssa jos on taikauskoinen... Jos huijaisitte luontoa sillä lailla ;)

Ihmisiä on tosiaan kadoksissa nyt, tulkaahan ilmoittautumaan välillä :)

Kastis, taistele flunssaa vastaan!

Heissan,
varoitus heti alkuun että varmaan tulee romaani kun en ole ehtinyt kirjoittamaan hetkeen.

Voi Molly, miten voisin sua piristää. Noi raskausuutiset masentaa, ei voi mitään, vaikka toisille toivoo kaikkea hyvää. Ja kukas sen sanoikaan - mitä kauemmin oma yritys kestää, sen vaikeampi niitä on jaksaa. Mutta samassa veneessä tosiaan ollaan ja sen ikäisiä että niitä raskausuutisia tulee väkisinkin. Olis varmaan pitänyt aloittaa lapsenteko parikymppisenä niin ois taatusti ollut eka - ja tää oli siis vitsi!!

Sanelma, on ihana kuulla että voit hyvin. Ja tuollaiset ystävät kuin sulla ovat kultaakin kalliimpia, vaatii aika paljon ymmärtämystä pystyä asettua toisen asemaan raskauden huuruissa, varsinkaan kun yritystä ei ole juurikaan ollut takanapäin. Joskus se on vaikeaa sellaisillekin joilla on yritystä ollut, mutta se pääsee unohtumaan kun tärppää. Mulla on kans ystävä jolta olen saanut itkettävän ihania viestejä ja myötätuntoa, ja joka on tällä hetkellä raskaana. Mutta yritystä siis yli 5 vuotta takana eli tietää todellakin tunteen ja sen ettei aina tee mieli tavata kasvokkain. Ja ymmärtää myös sen että osaan olla vilpittömästi iloinen hänen puolestaan vaikka yhteydenpito on joskus vaikeaa.

Soitin myös veljen vaimolle, joka voi hyvin km:stä huolimatta, varsinkin henkisesti.

Tiitulle tervetuloa lomalta! Toivottavasti tosiaan työnteko sujuu, huono ilmapiiri sucks!

Manna, ihanaa että on häät mitä odottaa! Fiilistelin just omiani kun etsin kivaa puhetta tai runoa kesäisiin ystäväni häihin ja tuli mieleen kaikki omat jutut. On se ihana päivä ja muistot säilyy vuosia.

Mä näin muuten Kastiksesta ja Aniliinista unta, tavattiin kimpassa jossain =)

Omasta navasta sen verran että ajatukset on nyt vähän pois vauvahaaveista. Kävin siellä korvalääkärissä ja kuulossa tosiaan nyt sen verran poikkeamaa että joudun toukokuussa pään magneettikuvaukseen. Todennäköisyys sille että sieltä jotain löytyy on pieni, mutta olemassa. Täytyy vaan koettaa olla ajattelematta mitään siihen asti. Eilen itketti mutta menin tanssitunnille ja sain ajatukset pois asiasta.

Kastikselle tsemppiä flunssan selätykseen!

Itsellä vielä allergiaoireet antaa odottaa itseään mutta ajattelin käyttää taas Aureiusta kun alkaa kutittaa, selvisin sillä muistaakseni hyvin myös viime kevään.

PIllereistä sen verran että oon syönyt aikanaan Femodenia ja Melianea, mutta kans yli 10 v. ollut ilman hormoniehkäisyä. Nyt jälkikäteen vähän harmittaa koska endo olis ehkä pysynyt paremmin kurissa. Mulle ei kuitenkaan oikein hormonit sovi, elämänlaatu laskee täälläkin..

Tänään syntyy Helsingin seudun miljoonas asukas, oliskohan se Sanden vauva =)

Kiva kuulla Keijukaisesta. Multa on mennyt jotenkin ohi, että miten se sun korva oireilee, paitsi että kuulossa on alenema? Kurjaa tollainen, mutta hyvä, että pääset vihdoin viimein homman kanssa eteenpäin. Ja mitä sitten edessä, tietysti löydöksestä riippuen? Huh. Mulla on kuitenkin kutina, että kaikki on ihan ok ja kyse on jostain vaarattomasta. Toivottavasti olen oikeassa. Vai oot nähnyt mustakin unta - kamalia painajaisia siis, heh.

Heipsan!

Juttua on taas tullu päivän aikana kamalasti.. EIlen oli niin kiirusta töissä etten kerinny ollenka kirjotteleen. Tai siis kerran kirjotin, mutta sitten kun olin lähettämässä, niin tuli "server too busy" tms ja viesti meni taivaan tuuliin. MUR!

Oon nyt kotosalla ja tuli mieleen kaivaa tuo meinkin simppatesti esiin.. On hauska vertailla.. :) väri, sameus, viskositeetti normaalit, tilavuus 3.2ml, pH 9, tiheys 113milj/ml, kokonaismäärä 361.6milj. Eteenpäin liikkuvia yht. 74.6milj/ml, nopeasti suoraan 20%, hitaasti 46%, agglutinaatio neg., muoto: norm. 3%, TZI 1.45. Lausunto: määrä ja liikkuvuus normaali, mikä on hyvä asia, mutta normaalimuotoisia normaalia vähemmän, mikä voi vähän heikentää hedelmöityskykyä. Kun kävin Taysissa ensikäynnillä, niin se lääkäri sanoi, että sitä normaalimuotoisten normaalimäärän alarajaa ollaan laskemassa 15%:sta 5%:iin. On vissiin laskenu niin paljon normaalimuotoisten määrä nykymiehillä. 5päivää tuossa oli pidättäytymisaika.

Kastis, tsemppiä puhkeavan flunssan kanssa. Kurjaa, kun semmonenkin on iskeny. :( Tuli vissiin mopokuumeen tilalle. ;) Jos vielä mopoista sen verran, nii kyllähän siellä takanakin ihan kivaa on, ainoo vaan et sit ku lähtee pitkälle reissulle, niin takana on mälsää istua pitkään. Ajaessa ei persmus pääse nii pahasti puutuun.

Jaahans, ei täällä ollutkaan muita pitkään pillereitä popsineita. Täytyy siis tyytyä "huono tuuri"-teoriaan.. Sitä vaan koittaa kaivaa selityksiä. Vaikka taas vaihteeks eilen tuli semmonen fiilis, että on ne muksut vaan niin sitovia ja kaikkee. Kyllähän sitä voi vielä pari vuotta ootella?! Tai olisko se sittenkään niin kamalaa jos ei niitä tulisikaan.. Eihän sitä tiiä mihin tää maailma on menossa. Onko niille edes luontoa olemassa enää. Tulee mieleen että turhaan vapaaehtoisesti lapsettomia syytetään itsekkyydestä, melko itsekästä on myös tuottaa lapsia tähän maailmaan.. Että kolikoilla on aina kaksi puolta. Tämä on siis vain tätä lapsettomuuden tuskan positiiviseksi asiaksi kääntämistä.. :)

Jahas, pakko ottaa itseään niskasta kiinni, vaikka olis mitä kommentoitavaa vielä.. Tsemppiä naiset ja palataan.. Mun pitää vääntää huomiseksi seminaarityö, 7sivua vielä jäljellä..

Vippe, varmaan toi muoto on laskenut nykymiehillä kun tuntuu, että meistäkin aika monen miehellä epämuodostuneita on normaalia enemmän. Ja sitähän ei pidetä esteenä raskautumiselle, mutta hidasteena kylläkin :( Ja se on huomattu. Tuo tzi on raskausindeksi eli kuinka todennäköisesti simpat ovat hedelmöittämiskykyisiä. Muistaakseni arvon tuli olla reilusti korkeampi kuin tuo 1.45. Pitäisi se jostain kaivaa ja tarkistaa (mielenkiinnosta siis). Sanottiinko teille tuosta ph:sta mitään, se kun on aika korkea?

Muistat Vippe väärin eli mä siis söin pillereitä n. 10 vuotta - pitkä aika. Muut ovat näköjään syöneet lyhyemmän pätkän. Mutta sattumaa varmaankin silti.

Mä kyllä viihdyn pitkätkin matkat siellä apianana, joten ei sen puoleen huolta. Ehkä mä joskus vielä ajan sen kortin ja ostan pyörän. En kuitenkaan tänä kesänä!

Heippa!
Mä olen kyllä käynyt täällä päivittäin, mutta ei vaan ole ollut mitään sanottavaa...
Mä olen syönyt pillereitä 10 vuotta, Marvelonia, Tri-Minulettia ja Mercilonia. Ennen pillereitä menkat säännölliset, nykyään ei. Tiedä sitten onko merkitystä?

Ikävää Keiju, tuo sinun korvajuttu. Hyvä että selviää, ärsyttävää tietysti odotella tutkimusta :(

Mä jätän nyt osallistumatta tuohon simppakeskusteluun, mulla ei ole niitä tietoja kotona ja just viimeksi lääkäri sanoi selvästi, että simpoista meidän lapsettomuus ei johdu. Hyvä kuitenkin, että Kastis on tietopankkina suomentamassa tuloksia!

Tiitulle tervetuloa takaisin! Mukava kuulla että sulla ja Sanelmalla on hyvät fiilikset molemmilla :)

Raskausuutisista... ystävä kertoi odottavansa, mutta se on jo toinen, jostain syystä ei tunnu niin pahalta. Vähän tietysti kaivelee, kun kuuluu näihin salamaraskautujiin. Täällä töissä taas on näin äkkiä laskettuna ainakin 6 odottavaa, joista 4 samassa kerroksessa, ei välttämättä kovin kivaa. Eipä sille mitään voi :(
Tämä mun salamaraskautujaystäväni, jolle siis ei edes menkkoja pillereiden jälkeen, saa vauvansa nyt ihan parin viikon sisällä. Olen menossa tänään kylään, ei välttämättä paras fiilis illalla. No, loppusuoralla ollaan, ei mun yleensä tee vauvat niin pahaa fiilistä kuin vatsat. On limatulppa jo mennyt jne ja oli saanut lähetteen synnytystapa-arviointiin pienen kokonsa vuoksi ja maininnut siellä, että itse toivoo leikkausta. Fysiikka ok jne, mutta lääkäri oli sanonut heti, että jos leikkauksen haluat, niin ok, ketään ei pakoteta... Aika jännää, en ole koskaan kuullut, että sen saisi noin helpolla. Voihan se tietysti pelon takia saada, mutta olen ymmärtänyt että saa aika sinnikäs olla, kun yrittävät käännyttää? Hän oli käynyt vielä neuvolassa tuon arvioinnin jälkeen ja terkkari ei ollut uskonut, vaan oli sitä mieltä, että ystäväni ymmärtänyt lekurin väärin. Näki kuitenkin koneella tiedot ja sanoi myös, että ei ole koskaan kuullut vastaavaa...!!

Meillä on myös ollut mopo, mutta meni myyntiin kun aloitettiin rakentaminen. Ajanpuute oli suurin syy ja nykyisin ollaan laskeskeltu, että vakuutusten hinnalla saadaan vuokrattua pyörä jo niin monta kertaa kesässä kun ehditään ajamaankin. Lisäksi tuo veneilyharrastus verottaa aika paljon, kun ei viikonloppuisin olla ollenkaan kotona. Mies ei myöskään voi ajaa työmatkoja pyörällä, joten käyttökerrat ois todella vähissä. Ehkä sitten joskus, jos tilanne muuttuu.
Tästä tuli taas järjettömän pitkä, vaikka piti ihan nopeasti kirjoittaa :)

Kastis, niihän se olikin. Sullakin oli 10v. pillereitä takana.. Mutta joo, eiköhän se sattumaa ole.

Tuosta ph:sta ei oikeen sanottu mitään, muistaakseni, muuta ku että se on vähän koholla, 7.2-8.0 on viitearvo tossa paperissa. Ja sit toi TZI (ei ollu tosiaan mitään käsitystä mikä se on) mutta lapussa on viitearvona <1,8 eli se olis vielä niinku normaalin rajoissa ton mukaan. Olisko se sit nii että mitä suurempi arvo, sen heikempi kyky eli ihan päin vastoin.. Joo, mielenkiintoisia juttuja nää on.

(ja nyt takaisin sen seminaaripaperin ääreen.. *ottaa itteään niskasta kiinni lujemmin*)

Mites mä muistan, että se TZI piti olla >1.8.. No, jos sen piti olla ali, niin aina parempi. Kaipa se on sit niin, että joku 0.1 on ihan superhyvä ja 2.0 huono. En tiedä.. Muistan siis väärin :) Gissan miehen simoarvoista mä muistankin, että nehän oli ihan tajuttomat, siis hyvät - määrä oli ainakin jotain käsittämätöntä :) Vai muistanko taas väärin. Mua siis lähinnä kiinnostaa se, miten erilaisilla arvoilla lekurit sanovat, että on hyvälaatuista tai heikkolaatuista, on niin tulkinnasta kiinni. Lopputulos on kuitenkin se, että yksi ainoa riittää, jos niikseen tulee :)

Meillä mies voi ajaa pyörällä töihin ja ajaa paljon muutenkin, auto on kesällä aika turha hänelle. Mutta jos sitä ei tarvitse, niin turhahan sitä on seisottaa ja maksaa. On meinaan kallista lystiä :(

Meitä on siis 3, jotka ovat syöneet pillereitä kauan ja vähintään yhtä monta, jotka ovat vetäneet niitä lyhyen aikaa. Aika 50-60 siis. Mulla kierrot olivat nuorena ja ennen pillereitä epäsäännöllisemmät (muistaakseni) mutta nyt ihan ok eli eivät ole vaikuttaneet. Kunhan ensin 6 kk pillereiden lopettamisen jälkeen sain kierrot yleensä hyvin käyntiin, se alkuhan oli takkuista..

Gissan ystäväpiirissäkin noita raskausuutisia tulee. Mulla ei kenelläkään lähimmistä ystävistä ole lapsia, kavereilla toki. Ihan parhaat ystävät ovat kaikki sellaisia, että en osaisi kenenkään kuvitella haaveilevan lapsista (tosin aina joku voi yllättää).Mutta uutisia ei siis paljoa tule. Esim. veljen vaimon raskausuutiset (3 lasta) eivät ole tuntuneet missään - siis ainakaan mitenkään pahalta. Mutta en kyllä tiedä miten suhtautuisin, jos ystävät alkaisivat poksumaan ihan vierestä..

Heissan!!
Tiitulle tervetuloa takaisin arkeen!! Ohan ne pari päivää lomalta paluun jälkeen aika matalalentosia..mutta kyllä se siitä lähtee. Toi on muuten aina oma urakkansa noitten aikojen väsääminen noille klinikoille. Onneks on vuorotyö, et jotenkin pystyyn sumplimaan..Kun ei ihan kehtaa kysyä, saisko vapaata, kun ois inssi ym..En tiedä teistä muista..mut meillä kun mikään ei tuolla töissä tunnu pysyvän salassa. Enkä kyllä viittis kailottaa koko porukalla, missä käyn..Mä muuten elän taas jo tulevaisuudessa, ukolta kysyin kuinka valmis ois jo seuraavaan inssiin, jos ei tää tärppää. Sille jsopi jo kesäkuu, ehdotti kuukauden paussia, kun ei niin halpaa tuokaan lysti oo. Eli ihan tyytyväinen oon, kun muistaa minkä taistelun jälkeen sai ne simppansa vietyä sinne analysoitavaksi. Miehillä (ainakin meillä kun toi kynnys tuntu olevan niin suuri). Inssiin veikin jo ihan kiltisti.
Manna parka on nyt ihan alamaissa..Toivottavasti alkava kesä ja tulevat häät nostaisi vähän mielialaa. Iso piristysruiske nyt sinnepäin!!! Sä aina jaksat tsempata ja tukea muita, et olisi kyllä jo sun vuoro onnistua!!! Toivon kyllä todellakin, että sä olisit seuraavien plussaajien joukossa!!! Unohtamatta tietenkään muita=).
Kastehelmi!! Niin tais tuo lekuri sanoo noista clomeista..oikein muistit! Muuten pakko oli vielä palata noihin simppatuloksiin. Meillä se TZI (mitä en ees noteerannu, mikä oli ennen Kastiksen infoo) oli 1,26. Eli vielä huonompi, kun sulla Vippe. Ihmettelen vaan, et miks meillä lukee, et hedelmöityskyky normaali..ei ymmärrä.
No anyway..Nauttikaahan aurinkoisesta päivästä ja piristystä kaikille!!

Emmi, mä muistin väärin eli sen TZI:n pitää olla ALLE 1,8 - ainakin Vipen lapun mukaan ja varmasti pitää paikkaansa (mietin vain, et miks mulla on niin väärä mielikuva). Toi sana "hedelmöityskykyindeksi" oli kyllä harhaanjohtava. Sillä siis mitataan sitä, kuinka paha häiriö epämuodostuneilla on kyvyssä hedelmöittää. Eli ei koske normaalin muotoisia simppoja, ainoastaan niitä jotka ovat epämuodostuneita. Ei siis kerro kokonaisuudesta välttämättä mitään. Huh, oiskin varmaan aika matikkaa laskea kuinka todennäköistä on. Se kyl ois varmaan aika mahdotonta, se on niin monesta kiinni :)

Jaahas, pitäiskö tehdä jotain töitäkin välillä. Nyt on vaan just sellainen hetki, kun odotetaan ulkopuolelta isoja päätöksiä niin ei voida tehdä mitään. Mulle tällainen jouten olo töissä on erikoista, kun oon tottunut siihen että joka paikassa on tulipalo sammutettavana.. No, tyyntä ennen myrskyä!

Kastis, mulla on ollut korvassa tinnitusta ja sellaista ihmeellistä paineen tunnetta ja kohinaa, lisäksi on huimannut.
Kasvaimen mahdollisuus halutaan siis sulkea pois.

Mä muistelen myös että sen TZI:n pitää olla nimenomaan alle tuon 1,8, meilläkin se oli jotain 1,2 luokkaa.
Ja Vippe, meidän miehen näytteessä myös normaalimuotoisia 3%, määrä ja liikkuvuus hyvät. Kokonaismäärä oli muistaakseni jotain 350 miljoonan paikkeilla, muita lukuja en ulkoa muista. Uskon että meillä tuo suuri epämuotoisten osuus yhdessä mun endon kanssa on raskautumisen esteenä. Toivottavasti molemmat voidaan "ohittaa" sitten ivf-hoidossa.

Kiva kuulla Gissastakin!

Nyt täytyy jatkaa töitä...

Mä muistelen siis ton tzi:n osalta omiani, eikä se mikään ihme ole :) Mutta tosiaan, se kertoo vain niiden epämuodostuneiden kyvystä (esim. missä kohtaa se epämuodostuma on vaikuttaa asiaan), ei kokonaistilanteesta!

Keijukainen, hyvä että sulkevat kasvaimen mahdollisuuden pois mutta mä en millään usko, että mistään sellaisesta olisi kyse. Toi tinnitus on ikävä vaiva. Ex kärsi siitä, ja siitähän sit kärsitään jatkuvasti. Oli ihan "ammattivaiva" eli meluvamma soittamisesta. Ei sille sit oikein mitään voinut. Mulla oli tota paineentunnetta ja korvan lukkoutumista myös pitkään (silleen on-off), samalla huimasi tosi paljon ja kuulo heikkeni urakalla, mutta korva oli kuitenkin "terve". Johtui vain ilmastoinnista, siis korvan omasta eli poskiontelo-alueen tukkoisuudesta. Nyt jostain syystä on kuitenkin parempi, nuhasta huolimatta, ja hyvä niin. Musta se tieto, että korvan limakalvot reagoivat samalla tavalla kuin kohdun limakalvo oli aika mielenkiintoinen eli korvakin voi elää ihan syklissä mukana :) Toivotaan Keijukainen kuitenkin, että korva-vaiva helpottaa pian. Se huimaus on myös tosi inhottavaa. Itsestä tuntui ainakin, että katsookohan kaikki ihan kieroon, kun joskus tuntui etten kävele ihan suoraan :(

Hei, joskus tänne kirjoittelin ja kyselin teiltä endoon liittyvistä asioista (silloin täällä mielestäni oli aika usealle tehty lapa...?) ja nyt taas lueskelin ketjuanne ja ajattelin toivottaa jaksamisia ja hyviä vointeja, teidän ketjua on mukava seurata, kun jaksatte olla niin kannustavia ja hyväntahtoisia toisianne kohtaan! :)

Tsaude..
Kastis, kiitos simppa-analyysistä vielä. Mä voin sanoo gynelle seuraavan kerran, että Kastis kuule tietää nää jutut pikkasen paremmin :D Kyllä tää asian spekulaatio täällä ja sun tietomäärä on oikeesti vahvistanut kuitenkin mun uskoa miehen suht hyvään simolaatuun ja kerroin hällekin, että ei tarvi olla niin huolissaan, kun lääkäri niin silloin murahteli ;D Espanjan reissu kuulostaa ihkulle. Tahtoo kanssa!Matkan suunnittelu on melkein yhtä ihanaa, kuin itse matka. Mä jaksan aina paremmin, kun on jotain odottettavaa. Nytt, kuin ei ole "kuin" häät, niin ahistaa. Vietnam, Thaimaa ja Afrikan maat kiinnostaa..Onko joku kuullut Gambiasta matkailumaana jotain?
Niin ja hei, toivottavasti sulle ei tule kuumetautia; troppia ja pari kuumaa rommia:D

Keiju, me uskotaan siihen, että korvavaiva selviää ja magneettitulos on ok. Ihan hyvä, että tutkitaan, mutta älä vielä etukäteen sure. Nykyään onneksi tutkitaan herkästi kaikkia vaivoja ja tämä on varmasti hyvä varmistus siitä, että sulla on kaikki ok. Hyvä kuulla myös, että veljen perhe voi hyvin. Arki ja aika kai parantaa menetyksen surua. Hei, mitä tanssia muuten harrastat? Mä olen aina ihaillut taitavia tanssijoita. Itsekin tykkään tooosi kovaa tanssia; myös perinteisiä, kun on hyvä viejä :D

Miten gissan vierailu meni? Miten töissä, kun on niin monta odottavaa? Mä jotenkin vaivaudun, jos on "liikaa" raskaana olevia ja tunnen, etten oikein ole pätevä ottamaan kantaa mihinkään asiaan. Yleensä liukenen paikalta miesten seuraan :) Joskus on muuten hauska seurata, kun raskaana olevat naiset hiukan väittelevät keskenään asioista, kun kaikki ovat oikeassa ja tuntemukset/näkemykset tietty niin subjektiivisia. Toivottavasti meillä kaikilla myös tärppää ja saadaan sitten odottajina väitellä milloin mistäkin :D

Kiitti Emmi ja halaus. Mutta en mä oikeestaan ole niin alamaissa. Mä olen rakastunut kesämorsian, jota ei huolet paina...*höh*! Mutta oikeesti mulla on niin hirvee paine töissä, että vapaalla ollessani relaan ja teen kaikkee kivaa. Ainakin yritän. Mä nautin kesän tulosta ja pihan laittamisesta ja oon oikeestaan tyytyväinen, että meidän haaveilemat syksyhäät muuttui alkukesän juhlaksi, koska häiden jälkeen kesä on vasta edessä ja saa olla ilman ns. häästressiä, jos sellaista tulee. Ja hienoo, että teillä on mies noin motivoitunut. Miten sulla nyt menee? Mikä kp? Oloja? Mä pidän niin täpöllä peuqui!!!!

Kiitos Oona... kauniista toivotuksista. Kiva, jos ketjua on mukava lukea; mehän ollaan kaksi vanhaa ketjua, jotka on yhdistetty. Tule mukaan, jos haluat:)

Nyt *aaaaah! Huokauksia! Kuola valuu*- Grayn Anatomian pariin...

Kuullaan naiset!