Tahkoojaplussat 45

• Viestiketjun aloittaja Viestiketjun aloittaja Sandeman9503
  • Ensimmäinen viesti Ensimmäinen viesti
Riinuska, meidän lähtö on 20. päivä eli parin viikon päästä. Mä pelkään myös lentämistä, mutta en niin paljon, ettenkö pystyisi olemaan koneessa. Yleensä nousun jälkeen vajaan tunnin päästä helpottaa. Mä stressaan kyllä Leon lentomatkaa etukäteen, mutta onneksi on yölento, joten ehkä rytmi auttaa ja poika nukkuisi edes osan matkasta. Tutuilta kuulin, että olivat nukuttaneet lasta jalkatilassa. Täytyy kokeilla samaa kikkaa, jos Leo vaan suinkin mahtuu sinne. Eniten toivon, että korvat eivät satu, kun Leo ei suostu imemään tuttipulloa eikä sille tiettykään voi antaa vielä esim. purkkaa.

Tosi kamalalta kuulostaa tuollainen pikkukylän juoruilu! Eihän sitä tiedä, millaisena juttu on jonkun suusta lähtenyt. Asiat saavat ihan ihmeellisiä muotoja ihmisten mielissä ja puheissa. Pah.

Me lähdetään tästä kauppakierrokselle. Ruokakaappi huutaa tyhjyyttään.

OIIIIIH, miten suloinen oli Katan tytteli! Ei mikään rääpäle tosiaankaan! Huh, miten onkaan mahtunut sun masuun kun itse olet niin pieni??

Kävin kävelyllä, ihana ilma! Nyt vaan supistaa ja vihloo, mutta en antanut sen häiritä menoa. Kävin tuossa lähijärven jäällä, vähän hirvitti, mutta kaippa ne jäät kestää vaikka joissain paikoissa olikin vettä jäällä? Järven rannalla kasvaneena oon jotenkin ekstravarovainen kun ei täällä vielä tiedä virtapaikkoja yms.

Leivoin ihanaa banaanikakkua, se on nyt jäähtymässä, maistuisko kahveen kanssa sellainen? Musta on tullut kyllä melkoinen herkkupepa tässä kotona ollessa, täytyy sitten ahkerammin käydä Ilppiksen kaa vaunuttelemassa ettei kilot jää pitkäksi aikaa. Tänään pamahti taas uudet viikot rv34+0 ja kiloja on kotivaa'an mukaan +12kg, joten kyllä niistä aika paljon saisi jäädä laitokselle...

Thaimaahan kai lennetään noin yleensä yötä myöten joten voisi olla helpompaa lasten kanssa jos saa rauhoittumaan ja nukkumaan? Itse muistelen nukkuneeni Filippineille mennessä neljän filippiinomiehen vieressä ikkunapaikalla ja kiroilleeni kun en ottanut käytäväpaikkaa jossa pääsis edes vähän liikkumaan, vaikka oliskin rauhattomampaa. Mulle matkailu on kyllä elinehto, on ihanaa tutustua uusiin paikkoihin ja Ilppis lähtee takuulla mukaan kunhan keksitään perhelomakohde:-). Italiaan haluaisin uudelleen...ja Itävaltaan laskettelemaan ensi vuonna! Mutta voi olla meidän matkustus vähän heikompaa jos ruvetaan mökkiä rakentamaan ja mä oon ä-lomalla enkä tienaa yhtä hyvin.

Minä taas. Ihana sää ulkona. Oltiin kaupassa. Se on muuten kiva, kun nyt L voi istua vaunuissa ja viihtyy paremmin hereillä ollessaankin.

Ah ystävät, kiitos sympatiasta. Jos sen voimin taas… Itse asiassa L:ltä valuu taas räkää nenästä, joten ehkä kolmas (!) peräkkäinen flunssa tekee tuloaan??? Toiveikkaana täällä etsin selitystä kehnoille öille ja manaan, etteikö päästä kierteestä mekään.

Niin siis, Lotta menee nukkumaan klo 20.30-21. Itse asiassa ollaan huomattu, että toimii sikäli kellon tarkasti, että esim. viime yönä nukkui (kukkui!!!) klo 21-5.35 ja edellisenä klo 20.45-5.20. Eli aikaisempi nukkumaanmenoaika tuntuu aikastavan aamua vastaavasti. Päikkäreitä nukkuu 2 x n. 2 h tai noilla main herättelen ja vikoilta päikkäreiltä pitää saada hereille klo 17.30 mennessä. Mulla tosiaan on hytinä, että Lotalla päikkärit vaikuttavat yöunien määrään, mutta pitää varmaan kokeilla joinakin päivinä muutakin. Äkkiseltään laskettuna Vili ja Lotta nukkuvat about saman verran ja vertailtu on myös M:n kanssa, sama tulos. Ensi vkolla mies pitää isyysvapaata ja siihen päälle isäkuukauden, joten silloin helpottaa, kun voidaan vuoroaamuina nukkua.

No juu, jotain myönteistäkin; Matskusta poiketen Loden ruokahalu on kohdillaan. Syö tosi hienosti nykyään – ja paljon. Onneksi. Mutta kun on menossa kaiken hereilläoloaikansa, ei ihme, että kuluttaa. P, mun kaverin lapsella oli tässä iässä lusikkalakko ja suostui syömään vain sormiruokaa! Kesti monta viikkoa. Toivottavasti herranne kuitenkin jatkaa syömistä pian.

Mies sössi mun AR-tallennuksen eilen. Ketkä tippuivat?

Apua Aniliinin kylän juoruja! Koko ikänsä kaupungissa asuneelle toi kuulostaa ihan sketsiltä – ja ymmärrän todella, että pahoititte mielenne. Huh.

Juuh Riinuska, näin ikuiselle kaukokaipuussa elävälle kuulostaa omituiselta, ettet halua reissata. :-) No ei vais, ihana, että viihdyt kotikulmilla! Mitäs sitä merta edemmäs kalaan pakolla.

Nyt vien taas likan ulkoilemaan ja kellahdan torkkujen toivossa soffalle minäkin.

Sanden Banaanikakulle kyllä kiitos :) Mitkä tahansa herkut kelpaa tälle mamalle. NAMSKIS!

Piti tulla taas linjoille, kun ei nuo työt niin kiinnosta, vaikka eipä taida kummemmin asiaa olla.
Kurja juttu Aniliiini tuo juoruilu. Huomasin meillä töissä just tän raskauden kanssa miten sana leviää. Meillä erityisesti puhelinvaihde (yllätys, yllätys!) on aina tietoinen kaikkien asioista + erittäin aulis myös jakamaan tietojaan... sekä oikeita että vääriä.

Stella, kyllä se lento hyvin menee. Eiköhän pojalle uni maistu. Meillä on Viljami selvinnyt lennot yleensä oikein hyvin, ei ole korviinkaan pahasti ottanut ja tutipulloa tuputettu nousuissa ja laskuissa. Poikkeus oli viime syksyn Lontoon reissu, jolloin laskussa poika yrjösi kaikki paikat täyteen. Nolona sitten yritettiin siivota mitä voitiin ja pahoiteltiin tapahtunutta lentoemoille... Lennot poitsu on nukkunut meidän sylissä ja viimeksi oli hyvä tuuri, kun oli tyhjä penkki meidän vieressä, niin saatiin reilusti tilaa.
Meillä on koko pesueen matka ensi viikolla Kanarialle. Mä en ole ihan kauhean innostunut lähtemään. Jotenkin se Intia iski sellaisen "kotona on hyvä olla" -moodin päälle. Joku risteily voisi olla ihan ok nyt keväällä. Ja varasinhan mä mulle ja miehelle kahdenkeskisen "loman" Helsinkiin ensi kuulle ja majoituksen Kämpistä. Eka kerta Viljamin jälkeen, kun ollaan kahdestaan jossain yön yli. Pitää järjestää siihen jotain aktiviteettia, teatteria tms. Onko suosituksia hyvistä esityksistä?

Enpä ihmettele Riinuska ollenkaan, ettet ole mihinkään reissulle lähdössä. Tuo teidän uusi koto ja muutto on niin kiva juttu :) Ihana varmaan päästä upouuteen ja laitella tavaroita paikoilleen.

Tulkaapa jutustelemaan!

Lähteekös teillä Kirppu lainalapsetkin mukaan Kanarialle?
Voih, ootte menossa Kämppiin yöksi miehen kanssa:-)) Tulee ihan meidän hääyö mieleen....ah. Nostalgiaa. Meillä oli joku hääyö -paketti johon kuului (todella runsas) aamiainen huoneeseen ja VITSIT se oli hienoo! Paksuissa kylpytakeissa sitten istuimme kärrin ääressä ja skoolasimme appelsiinimehulla rouvalle ja herralle:-). Ihanan iso kylpyhuone oli myös, suihkulla ja kylpyammeella, jossa lojuttiin vaiks kuinka pitkään kun kotona ei sellaista ylellisyyttä ole. Esityksistä voisi saada kuvaa lippupalvelusta tai sitten ihan teatterien nettisivuilta suoraan, esim www.kansallisteatteri.fi. Itse en oo pitkään aikaan käynyt missään joten en osaa suositella.

Nekku AR: tippuivat Hayden ja Aaron, hyvä niin kun se mama on sellainen kiukkupussi ja pessismisti. Ihanaisia maisemia oli kyllä Kiinasta, sanoinkin miehelle että tonne pitää joskus lähteä!

Ooih, mikä keli!! Pari tuntia hurahti ulkona, kun välillä piti istahtaa puistonpenkille nauttimaan arskasta. Matskukin oli ihan innoissaan. Vaikka talvesta tykkäänkin, niin on nämä keväänkin merkit aika upeita. Pitäis vaan pojalle hankkia aurinkolasit, kun ei tee arska hyvää simmuille. Kiva pukea poika vaihteeksi kevyempiin vaatteisiin, kädet oli ihan hikimärät, joten poika oli sitten hanskoitta. Tosin oltiin vähän väliä sisällä.

Eilinen AR olikin tosi hyvä. Hayden ja aaron (nimet oikein...ööööö...) tippui. Ja se mies kosi siinä varikolla! Ja se oli niin liikkistä, miehen kanssa molemmat niiskuteltiin. Mä olisin tollasessa piinakisassa samanlainen kuin se Hayden, eli pinna ihan pinkeenä ja marmattaisin koko ajan. Sen kundi oli aika söpö :-)
American idol on jälleen uskomattoman tasokas. Tänään taitaa ratketa ekat tippujat.

Ei ole totta Aniliini, kuulostaa todella pikkusieluiselta toi kyläläisten meininki. Tosi ikävää. Kieltämättä kuulosti vähän hassultakin, että miksi nyt puhua tuollaista..? Aikuiset ihmiset. Ei auta kuin jättää noteeramatta moiset huhupuheet.

Lusikkalakko taitaa pojalla tosiaan olla. Tänään on syönyt vain puuron, juonut maitoa ehkä 3 dl ja pari lusikallista liha-perunasosetta. Että voi pikkaisen hiukoa poikaa, kun herää uniltaan. En nimittäin ehtinyt antaa välipalaa, kun simahti jo matkalla kotiin. No ei voi mitään, tää on tämmöinen vaihe ja eiköhän ruoka maistu, kun oikein on nälkä.

Aika mukavia reissuja Kirppu teillä tiedossa. Kyllä se Kanaria on ihan eri juttu kuin Intia, trust me ;) Tämän hetkisestä Hgin kulttuuriannista en voi oikein vinkata mitään, kun ei tule itse nyt käytyä, ei tule seurattuakaan ohjelmistoa. Ryhmiksen uusi näytelmä kiinnostaa, mutta on hiukan suosittu! Mutta paljonhan hyvää on meneillään, esim. Hgin kaup. teatterissa.

Mariska taisikin jo saada infoa noista Tukholman paikoista. Grönälund on se huvipuisto siellä, hyvä huvipuisto onkin. Ja Skansen on ulkoilmamuseo. Kesällä ihan must-kohde kaiken ikäisille, paljon nähtävää ja muutenkin se on sellainen kiva päiväkohde.

Huomiseen, taidan keittää kaffet.

En kerinnyt lukea kaikkia viestejä, mutta nekku anna ihmeessä nukkua lapsen niin kauan päivällä kun nukuttaa. Yliväsymys saa lapset rauhattomiksi ja ehkä siksi yöt ovat sellaisia kuin ovat. Ja unikoulusta olen kyllä sitä mieltä, että huutounikoulu on tehokkain, mutta tietty sillä ehdolla että kaikki muuta asiat on kunnossa. Tsemppiä!

Alkuperäinen kirjoittaja Ankara1:
En kerinnyt lukea kaikkia viestejä, mutta nekku anna ihmeessä nukkua lapsen niin kauan päivällä kun nukuttaa. Yliväsymys saa lapset rauhattomiksi ja ehkä siksi yöt ovat sellaisia kuin ovat. Ja unikoulusta olen kyllä sitä mieltä, että huutounikoulu on tehokkain, mutta tietty sillä ehdolla että kaikki muuta asiat on kunnossa. Tsemppiä!

Tässäpä oiva esimerkki, miten netissä kuka vaan voi olla 'asiantuntija'. Lapsi nukkuu 12-16h vuorokaudessa ja äiti voi yrittää hellästi rytmittää lasta, ts. lyhentää viimeisiä päiväunia, että yöt olisivat ehjempiä. Huudatusunikoulu on lapsen törkeää emotionaalista hylkäämistä. Ajatelkaa vaikka eläimiä pentuineen, samoin ihmislapsi on riippuvainen emon läheisyydestä, lähes jatkuvasta sellaisesta. Mikä vimma ylipäätään äitiyslomalla olevilla ihmisillä on lopettaa yhtä -kahta yösyöttöä? Onko ylivoimaista heräillä pari kertaa, sen sijaan että taistelee kuukausitolkulla lasta vastaan?

Huomenta,
taidan olla nykyään päivän ekoja, kun Sande saa loikoilla aamuisin kauan.
Etelän reissulle lähdetään omien ja "lainalasten" kanssa (paitsi uusin jää kotiin). Lapset on niin täpinöissään, kun eivät ole ennen koneessa olleet. Tämmöiset jännitykset tietää yleensä jonkinsortin hässäkkää jossain vaiheessa... eli mitään oikeaa lomailua ei ole tiedossa.

Miten Nekku teidän yö meni? Meillä esikoisella tehosi tuo Ankaran mainitsema huudatus parhaiten, vaikka raakaa touhua olikin. Parin yön jälkeen nukkui yöt ok. Nyt iän myötä on äiti lepsuuntunut ja Viltsun kanssa on ollut hyvin pehmeä linja. Nyt on viikon verran mennyt niin, että poika nukkuu omassa huoneessaan yöt melko hyvin. Viime yönäkin pientä ähinää ja kitinää kuului, mutta en mennyt edes katsomaan ja unet jatkui. Hino juttu! Meillä Viljami siirtyi reilun vuoden ikäisenä yksille päiväunille ja siirtymäajan jälkeen päivärytmi on vakiintunut aika hyvin. Unta tulee n. 13 h/vrk (yöunet n.20:30-7:30 ja parin tunnin päiväunet)

Piipahdanpa aamukaffelle, että saa päivän käyntiin.

Lepsu oli laittanut kommentteja uniasiaan. Kerronpa itsestäni, että kyllä mulla ainakin oli vimma saada lapsi nukkumaan yöt paremmin. Kun itsekään ei saanut öitä nukuttua ja päivät oli ihan zombiena, niin tulin niin kiukkuiseksi ja itkuherkäksi, että ei mua olisi kattonut saman katon alla kohta enää kukaan. Vähänkin paremmat yöunet saa olon heti paremmaksi. Ja kun päivisin on kuitenkin tietyt pakolliset hommat tehtävänä ja jos nekin jää rästiin, niin hermot menee siinäkin.
Ja tuosta huudatuksestahan voi olla montaa mieltä. Kun kaikki keinot oli käytetty, niin siihenkin olin esikoisen kanssa valmis. Eikä tuo rikki mennyt, vaikka joutui pari yötä huutamaan... enpä tiedä raaskisinko nykyisin kuitenkaan tuota konstia koittaa.

Tuo uniasia on vaikea juttu, kun lapset ja äidit ovat niin yksilöllisiä. Ei yksi äiti ole sen enempää asiantuntija kuin toinenkaan. Vinkkejä voidaan tietysti jakaa ja niitä voi kukin kokeilla harkintansa mukaan.

Ymmärrän tavallaan pointin, kun verrataan ihmisten toimintaa eläimiin, mutta ei se aina ihan yksi yhteen mene. Eläin saattaa vieroittaa lapsensa hyvin nopeasti ja hyvin äkillisesti (esim. koira, kissa) eikä sen jälkeen edes "tunne" omia pentujaan. Toki eläinmaailmasta voidaan aina valita "parhaat palat" kuhunkin asiayhteyteen :). Kun vauvalehtiä esimerkiksi lukee, niin niissä monet asiantuntijat (lääkärit, psykologit) suosittelevat hellää unikoulua. Mutta kuten sanottua: jokainen valitkoon itse itselleen ja lapselleen sopivan tavan. Näistähän voi kiistellä loputtomiin.

Piritalle vinkkinä, että jos hankit Matiakselle aurinkolasit, niin pyri koettamaan niitä hänelle ennen ostopäätöstä. Minä nimittäin ostin Leolle netistä Baby Banzit Thaimaan-matkaa varten, mutta poika ei suostu edes kokeilemaan laseja, vaan ne lentävät nurkkaan jo ennen kuin koskettavatkaan ihoa. Yritän reissussa vielä testata, mutta saattavat jäädä lasit käyttämättömiksi meidän tapauksessa.

Nyt lähdetään muskariin. Toivottavasti täällä on hyviä öitä takana.

Tervehdys! Täällä meni yö taas aikas ok, ei parkua, syöttö (tai maitopullon ojennus, poika hoiti ruokailun itse) ja tutituksia, mutta juuri kun mä puolestani pääsin eilen kehumasta, että "onneksi Vili nukkuu aamulla pidempään", niin pah, johan tänään sitten heräsi 5.30, krooh...

Mä olen toisena päivänä toista mieltä ja toisena taas toista tuosta huudatuksesta. Millään en raaskisi sitä kokeilla, tuntuu niin kovin raa'alta, mutta jos ihan mahdottomaksi menee, niin mikä estää kokeilemasta, mieluusti kyllä en sitä tee. Nyt tuntuu kuitenkin ihan ok:lta, kun ei tule tunnin välein herätyksiä. Mites Lotan yö? Entäs Samun?

Voihan kökkö tuota Matiaksen syöntilakkoa. Paitsi, että mä olen samaa mieltä, että kyllä poika sitten syö, kun kova nälkä tulee. Meilläkin tahtoo puuron syönti olla vaikeuksien takana, välillä menee vain lusikallinen, joskus enemmän. Muut ruuat kyllä menevät, toistaiseksi. Keitinkin puuron sijasta illalla makaronivelliä, se maistui. Tai siis keitin makaronia ja lisäsin tuttelia sekaan, en tiedä voiko sitä kiehauttaa, tietääkö joku muu?

Piritta, sä joskus taannoin kerroit siitä ystävästäsi, joka keittää ja punnitsee lihat grammalleen, että tulee oikea määrä, niin kuinkas monta grammaa sitä lihaa saa sitten pvässä antaa? Vili syö kaksi liha-ateriaa päivässä, purkista tai itse tehtyä, joista en kyllä yhtään tiedä lihan osuutta, varmaan kyllä enemmän kuin kaupan purnukoissa..

Stella, sä puolestasi joskus kysyit perhetyöntekijän saatavuudesta, täällä on mahdollisuus saada ptt kotiin, mutta meillä ainakin on niin hyvä tukiverkosto (mm. mun äiti on tällä hetkellä vuorotteluvapaalla, ja mummu ja täti sekä kummitäti ovat "aina valmiina" iltaisin, riemusta kiljuen ottavat Vilin hoitoon, jos kysäistään) , ei siis ole ptt:n tarvetta. Kaverit, joilla ei ole sukulaisia täällä, saivat juuri perhetyöntekijän kotiin illaksi, että pääsivät kahdestaan leffaan ja syömään. Kiva juttu. =)

Ei taida tosiaan mikään hermoloma Kirpun Kanarian reissu olla, tai mistä tietää. :) Pääset kuitenkin lämpöiseen. Minne päin Kanariaa menette?
Vitsit, mahtaa teidän esikoinen olla ylpeä huoneestaan, kun on äiti maalannut fanituslogonkin seinälle. Hinoa!

Riinuska, mä olen myös LH, lapsiin ja nuoriin suuntautunut, lisäksi viittomakielen opintoja n. 3 v, ei tutkintoa siitä.

Mä kävin justiinsa eilen ostamassa optikolta Vilille aurinkolasit, aika kovan näköinen sälli ne päässään! :D En kyllä tiedä miten pysyvät päässä kesällä, samaa ongelmaa kuin Leollla, lähtevät aika nopsasti veke. Nyt talvikelillä hanskat vaikeuttavat tarttumista, niin suojaavat silmiä hyvin.

Joo, tuo kyliltä kuuluu-juttu on tässä pitäjässä ihan normaalia, tuulesta temmattuja juttuja, joita sitten väritetään joka käänteessä. Lapsellista ja todella typerää, samat ihmiset jauhavat keskenään eri aiheita. Naapureistakin juuri puhuttiin, että äiti sieltä on lähtenyt yhden sinkkumiehen matkaan ja jättänyt perheensä. Ei mitään perää!! Ellei sitä lasketa, että olivat pelanneet yhdessä matsin biljardia ja jutelleet sen jälkeen baarissa. Täällä kertakaikkiaan EI VOI mies ja nainen olla keskenään VAIN kamuja. Luonnonlakien vastaista ilm. Ja milloin kenelläkin on mitä lie sairauksia ja maksuhäiriöitä yms. Hyvistä asioista ei juuri huhuilla. Plaah, se siitä. :/

Mulla on pakastin sulamassa, oli jäänyt yhtenä päivänä hetkeksi ovi hieman raolleen ja jäätä pukkasi kovasti. Menen auttelemaan sulamista hiustenkuivaajalla. Tulkaapas jutustelemaan!

No asiantuntija olen kolmen oman lapseni kanssa. Huutounikoulu on pidetty puolen vuoden ikäisenä suunnilleen. Kun yöt ovat olleet katkonaisia ja koko perhe on siitä kärsinyt niin unikoulu on ollut tarpeen. Huutoa ei ole ollut kuin ekana yönä ja toinen on mennyt jo paaaaljon paremmin. ehkä yksi huuto per yö. ja sitten ei mitään enää. Ei se ole mielestäni lapsen rääkkäystä kun sen jälkeen lapsi on nukkunut koko yön ja äiti ja isä pirteämpiä. Joillekin lapsille unirytmi pitää opettaa. Rytmittömyys on lapsen emotionaalista rääkkäystä!!! Pirteä lapsi on tyytyväisempi ja nukkuu yleensäkin paremmin.

Aamupäivää,
Hassua, kun tässä vaiheessa päivää tuntuu olevan jo pitkällä, kun meilläkin tuo herätys tuppaa olemaan 07 ...ennen mä kittasin vielä aamukahvetta ja himmailin yökkärissä tähän aikaan. Aamut on kyllä aivan supersuperihania, kun poika köllöttelee meidän välissä. Painautuu kainaloon ja katselee suurilla silmillään, että joskos se mami alkais mun kanssa rupattelemaan ;)

Mä en ota kantaa huudatuksiin ja unikouluihin, koska niinhän se on, että lapset on kovin yksilöllisiä, ja koska Matias nukkuu tosi hyvin, olisi helppo lähteä neuvomaan, että tee nyt ihmeessä näin ja noin. Mutta kyllä uni on tärkeää myös äippälomalla, sitä ei kannata väheksyä, ja kaksikin yösyöttöä on aika paljon, jos vaihtoehtona olisi, ettei syöttöjä tarvittaisi lainkaan. Syöttöjen jälkeen sitä ei välttämättä nukahdakaan enää niin helposti, ja yöunesta voi olla helposti pari tuntia veke, ja lopullinen herätys voi olla silti jo kovin aikaisin.

Juu, ajattelinkin, että pitää ehdottomasti koettaa aurinkolaseja M:lle päähän ennen kuin ostaa. Nehän on varmaan aika kalliitakin? Arvelen tosin, että lasit kuin lasit, niin lapsi heittää ne aika pian pois...Mutta kunhan edes enin aikaa saisi pysymään päässä.

Mä en taidan edes muistaa sitä lihanmäärää päivässä...Olikohan 15 g? Mä annan vaan purkkiruokia, joten niissä on lihaa kovin vähän, joten siksi en vaivaa asialla päätäni. Tiedon löytänee helposti googlella. Tuttelia ei muuten pidä keittää, koska silloin siitä tuhoutuu tärkeät ravintoaineet.

Voi ankeus, George Michael tulee heinäkuussa Suomeen, ja me ollaan just silloin reissussa =( Olis näistä kesän esiintyjistä ainoa, jota todella tahtoisin mennä katsomaan. Mähän olin todellinen Wham-fani silloin vuonna 5 ja 6 :-)

Öö, mitäköhän sitä tänään tekis..ei ihmeempiä suunnitelmia. Vois kai vähän järkkäillä paikkoja ja pyykkäillä.
Hei laittakaa muuten jossain vaiheessa uusia kuvia lapsosista, ainakaan Samua ja Leoa ei ole nähty aikoihin.

Huudattaminen valitettavasti opettaa vauvalle, etteivät vanhemmat vastaa hänen hätäänsä. Vauvan huutaessa yksin on myös äärimmäisen vaikea tietää, mikä huudon takana on. Itse asiassa en usko kovin monen vanhemman psyykkisesti pystyvän täyteen huudattamiseen. Vauvat ovat hyvin erilaisia temperamentiltaan. Silti uskon, että lähes jokainen vauva ajan mittaa ehdollistuu myös nukkumiseen. Oma konstini oli isän hoitama unikoulu, jossa vauvaa ei jätetty yksin huutamaan, mutta ei myöskään otettu sängystä syliin. Tassuttelua vaan. Kaksi tuntia valvottiin ekana yönä, sen jälkeen vain minuutteja. Minä pysyin visusti poissa ja johdonmukaisuus on pakko säilyttää vaikka takapakkeja on tullut (esim. nyt kun vauvalla alkoi flunssa - se valvotti, vaikka vielä sitä ei edes huomannut).

Yösyömisten jaksaminen on myös yksilöllistä. Itse en jaksanut 10 kk kauempaa ja hyvin tiesin, että kyse oli tavasta ei nälästä. Vauva on nyt 12 tuntia syömättä yöllä eikä aamupalalle ole edes hätä!

Juuh, täällä mä vasta aloittelen päivääni, viim yönä tuli vähän purettua hormooneja mieheen:-(((. Onko se niin että raskaus viilaa aivosoluja ja tekee ennenniin itsevarman ihmisen tälläiseksi hermokimpuksi? Äh, en jaksa edes mennä yksityiskohtiin mutta "keskustelu" oli linjalla miksi sää et ja onko sulla joku toinen? Siis ihan tyhmää ja meganaurettavaa, mutta itkun kanssa pidin yksinpuhelua kun mies ei suostunut mun hormoonimyrskyä hillitsemään vaan totesi että kuvittelet omiasi ja koita nyt nukkua. Aamulla pyysin anteeksi hölmöyksiäni mutta paha mieli jäi:-(. Kai se on niin että yksin täällä kotona pehmenee pää??

Taidan lähteä kävelylle jos se vähän tuulettaisi, aurinko taisi jo kadota, mutta raitis ilma tekee hyvää. Jos huomiseksi keksisi jotain treffejä kamujen kanssa...

Heipsan!
Kiitos kuvista, nyt tuli perille kaikkien.

Jos muilla on ollut parempi yö, niin meillä ei. Juskan vuoro sairastaa :( Illalla nousi kuume ja kurkku röhisi. Yö sen mukainen. Tää on taas niin tätä. Kamuni oli meillä sunnuntaina ja ilmoitti maanantaina olevansa mahataudissa. No se tästä vielä puuttuu..

En ota unikouluihin enempää kantaa kun ei ole semmoista tarvinut toteuttaa. Kukin tekee niin kun tahtoo/pystyy.

Ulkona NIIN ihana ilma! Arska paistaa siniseltä taivaalta ja jääpuikot tiputtaa räystäissä vettä. Kiva olla sisällä. Anteeksi marmatus, mutta nyppii.

Kata, mites muuten koira suhtautui uuteen perheenjäseneen?
Ja missä on Murmeli?
Ja Suru/Ilo???

Piti heittää pikakommentit: et ole Sande yksin. Olen myös viime raskaudessa harrastanut tuota yökeskustelua. Olo oli niin pullea ja ruma ja tuli olo, että toisella on IHAN VARMASTI joku toinen, varsinkin kun kamarin puolella oli hiljaisempi jakso. Hassua näin jälkeenpäin, mutta silloin väänsin kyllä vettä rättiin :) Ja miehen kommentit oli just tuollaisia "nuku nyt" ja sekös sai vielä pahemman itkunpuuskan tulemaan, kun toinen ei siis välitä edes yhtään.
Seuraavana päivänä saattoikin sitten olla yhtä auringonpaistetta. Olen kyllä muutenkin hyvin temperementtinen ja raskausaikoina tunteenpurkaukset on aina korostuneet ihan yli äyräiden. Onneksi nyt on ollut aika seesteistä... Kopkop, koputan puuta.
Pään tuulettaminen on ihan paikallaan tuossa tilanteessa :)
Kyllä se pian helpottaa... enää mutama viikko sulla jäljellä.

Heipsan, mä otan mielelläni myös kuvia vastaan jos haluatte laittaa. Mulla on s-postilaatikko nyt aika täynnä mutta tyhjentelen sitä illalla kotona niin sitten pitäisi mahtua =)

Moro
Johan vähän helpotti, kiersin tuolla ulkona puolitoista tuntia, kivusta ja särystä huolimatta, hikeen asti. Ja sitten soitin mammalle:-). En puhunut miehestä mitään mutta se oli niin innoissaan neljännestä syntymättömästä lapsenlapsestaan että tuli hyvä mieli:-). Taidan kuitenkin antaa miehelle vielä yhden reissuviikonlopun, jos mentäisiin maalle mun vanhempien luo, ehtiihän sen vaatehuoneen myöhemminkin rakentaa. Ei ole niin päivän päälle..ehkä mun pitäisi opetella relaamaan?

Taidan käydä lämmittämässä isselleni lounasta ja miettiä vaiks sämpylöiden tekoa...musta on tulossa varsinainen leipojahirmu kun kotityöt (harrastaminen) ei juurikaan kiinnosta. Selkää käy pakottamaan ja kumartelu on ihan horrotria. Ehkä sitten perjantaina saan aikaiseksi??

Tervehdys!

Hauskaa tosiaan, että Katan tyttö on syntynyt täsmälleen samana päivänä kuin meidän!

Täällä alkaa arki pikku hiljaa sujua, neiti nukkuu kyllä ihan hyvin yölläkin, ainakin sellaisen kolmen-viiden tunnin pätkän ja sitten lyhyempiä, samoin päivällä yhdet pidemmät unet ja muuten satunnaisemmin. Imetys on lähtenyt käyntiin hyvin, korviketta ei ole toistaiseksi tarvittu eikä rintapumppuakaan juurikaan. Mutta täytyy sanoa, että yllättävän rankkaa tämä alkuaika on ollut. En tiedä, olinko varsinaisesti odottanut mitään, mutta en ihan tällaista väsymystä. Tosin samalla on niin äärettömän onnellinen, ja voisi vaan istua tuntikausia tuijottelemassa vauvaa sekä päivällä että yöllä...

Itse olin valmis toivottamaan kaikki tutut kylään heti kun tultiin kotiin. Kaikeksi onneksi meillä on kohteliaita ja huomaavaisia tuttuja, eli vieraita on käynyt ihan sopivasti. Tietysti kun sukulaiset ja monet ystävätkin asuvat kauempana, niin eivät ihan heti tunge kylään. Ensi viikonloppuna alkaakin sitten tulla ruuhkaa.

Omaa toipumista on hidastanut se, että välilihaa vähän leikattiin. Se lähti paranemaan ihan hyvin jo sairaalassa, mutta sitten ennen kotiinlähtöä olikin pari tikkiä auennut ja se tuli taas kipeämmäksi. Ja kun viime viikolla alkoi parantua, niin viikonloppuna alkoi taas kirvely niin että epäilin haavan tulehtuneen. Eilen kävin lääkärissä (ja vaavi oli reilun tunnin ekaa kertaan isän kanssa kahdestaan, hyvin sujui kun oli vähän maitoa pullossa!) ja sain antibioottikuurin + hoito-ohjeita, nyt alkaa taas tuntua paremmalta. Mutta synnytyksestä lisää myöhemmin!

Moikka.

Ihania kuvia Katan tytöstä...tosi suloinen! Murmelistakin oli kiva kuulla. Toivotaan että väliliha paranee nyt tuon kuurin myötä.

Nekku voimia teille yö kiukkuihin.Voiskohan olla hampaita tulossa. Samu ainakin teki samanlaista silloin kun sille tuli. Hyvä että Vilin yöt ovat jo vähän parempia...toivotaan että heräämiset jäävät kokonaan pois.
Juu on nää lapset niin erilaisia. Mä oon omiin lapsiin pyrkinyt noudattamaan tätä hellempää tassuttelu unikoulua. Mutta on öitä jolloin olen niin väsynyt ja hermot riekaleina että mun on ollut pakko mennä vaan sohvalle kuuntelemaan sitä itkua. Joten "huudattamistakin" on kokeiltu...:)
Ja en tiedä kumpi niistä on auttanut,mutta kaksi viimeistä yötä meillä on nukuttu heräämättä kertaakaan!!! Jippiaijee!! Toivotaan että tää jatkuisi..

Äh..oli niin paljon kommentoitavaa, mutta kun tässä yritän samalla kirjoittaa ja kattoa O.C:tä niin ei tule mitään..joten palaan paremmalla ajalla.

Huomenta!

Tänään oonkin ollut aamuvirkku, lähdin miehen kyydissä viemään pissanäytettä ja kävelin kotiin terkkuasemalta, otti kyllä koville. Viimeksi neuvolassa pyysivät uutta pissanäytettä kun mulla oli silloin tulehdus päällä ja kaikki arvot päin prinkkalaa. Jospa nyt olis parantuneet, viikon päästä olis neuvolalääkärin vast.otto.
Kotiin päästyä kahvittelin ja luin hesaria mutta nyt suunnittelin pieniä päivätorkkusia ennenkuin suuntaan bussille ja ytimeen kamua moikkaamaan. Pientä ohjelmaa pitää keksiä ettei ihan homehdu.

Mitäs olette tyttelit mieltä eduskuntavaaleista? Joko on oma ehdokas löytynyt? Mä vielä arvon kahden vaiheilla, mutta päteviä naisia ovat molemmat ja lapsia on molemmilla useampi. Joskus maailmassa äänestin miestä, mutta eiköhän se aika ole ohi. Paitsi viime pressanvaaleissa ja ehkä seuraavissa:-)). Politiikka sinänsä ei kiinnosta, isä on ahkera kunnallispolitikassa ja sieltä on kai tullut vastareaktio sille jahkaamiselle ja pelaamiselle.

Meen nyt levyttämään kun selkää pakottaa...palaan ehkä illansuussa..

Heippa!
Mä niin päätin, että tää olis välipäivä koneelta, mutta hah, täällä mä taas :) Ei tarvitse olla kuin yhden meilin lähetystarve, niin kyllä tää sivu aika nopeesti aukenee. Pitäis hakee maalia K-raudasta, mutten saa aikaiseksi, joten eipä ole suunniteltua seinän maalausrojektiaakaan. Hm..meidän kodista alkaa pian tulla aikas villi, kun maalailen seiniä sieltä täältä. Onneksi sentään samalla värillä, mutta niin kuin seinä sieltä, seinä täältä =) Mies vaan nyökyttelee perässä, että siitä vaan. Hehh heee.

Juu, hormonimyrskyt taitaa aika tavallisia olla raskaana, etenkin jos on vähänkään temperamenttista sorttia. Miehillä onneksi riittää aika tavalla kärsivällisyyttä, ja niin se pitääkin. Mä olin kummallisen tyyni ja tasainen koko ajan, taidettiin molemmat olla miehen kanssa niin yltiömäisen haltioituneita asiasta, ettei verenpaine noussut missään vaiheessa.

Mua kyllä vaalit kiinnostaa. Puolue on ollut aina sama, ja öö...olenpa tainut äänestää aina samaa tyyppiä. Mä tykkään ko. ihmisen tyylistä ja ajatuksista. Ja uskokaa tai älkää, se on mies! Eikä siihen liity mitään aatteita tai asennetta, persoona ratkaisee.

Taitaa meillä olla muuten imetys ehtoopuolella. Se jotenkin aina unohtuu, eikä poika ole tissistä enää kovin kiinnostunut. Tämä aamu osoitti sen parhaiten, kun poika otettiin viereen 7.30, otti pari imua tissistä, ja saman tien nappasi tutin vierestään ja laittoi suuhunsa. Mulla oli naurussa pitelemistä :-) Rinnoista taitaa tulla enää sellaista laihaa, haaleaa litkua, eikä taida oikein inspiroida poikaa. Joten se taitaa olla sitten siinä. En tunne mitään haikeutta tai ikävää, koska hirmu luonnollisesti tissi jää pois arkikuvioista. Ja meillä kyllä halitellaan ja pusitellaan paljon, joten tulee se hellyys ja läheisyys muutoinkin.

Kivaa Murmeli, että ehdit päivittämään kuulumisianne. Alkuaika vauvan kanssa yllättää kyllä monin tavoin. Musta yöherätykset oli rankkoja, eikä niihin oikein tottunut, vaikka kesä olikin. Auttaa paljon, jos jaksaa päivittäin kiertää edes pikkulenkin ulkona. Minkän näköinen prinsessa teille tuli?

Huomenna olisi taas leffaa tiedossa, tosin kamu joutui perumaan, joten kaipa menen taas yksin..? On helpompaa kuin yrittää kysellä jotakuta toista mukaan. Litlle children kiinnostaa kovasti.

Juskalle paranemisia. Kökköjä nämä taudit =(

Moikka taas.