tänne ovulaatiotesti kuvia.

Mä kyselen täällä neuvoja teiltä kokeneilta testaajilta =)

Eli eilen lääkärillä näkyi ihan muista syistä tehdyssä tarkastuksessa, että munsalou olisi irtoamaisillaan, kuulemma viikon loppuun mennessä.

Töiden jälkeen tein innokkaanan ovistestit ja Clearblue hymyili sekä liuskaan tuli lähes yhtä vahva viiva kuin kontrolli.

Illalla yhdeksän aikaan tein vielä liuskan ja viiva oli jo tummempi kuin kontrolli.

Oliskohan irronnut jo? Meinaan ei eilen päästy asiaan, ja menee vasta tälle illalle / huomiselle. Onkohan liian myöhäistä jo? Kipuja oli toissapäivän illalla ja yöllä, eilen ja myös tänään, mutta tänään ehkä vähän vähemmän.

Yrittää nyt kannattaa tietenkin! :xmas:

Se on niiiiin yksilöllistä ja on tooosi liukuvat ne ajat miten se tosta plussasta irtoaa. Ei niitä voi kukaan ihan tunnin tarkkuudella määrittää.
Joillainhan se LH-huippu on niin nopea että sitä ei melkeen testeillä saa kiinni, joillain näyttää plussaa 2-3 päivää.....
Ja plussasta menee keskimäärin NOIN 12-48 tuntia että se irtoaa ja munasolu on hedelmöityskykyinen siitä NOIN jopa vain muutaman tunnin tai jopa 24 tuntia. Niin yksilöllistä ja niin tuurista kiinni, ettei kukaan voi varmaa kellon tarkkaa vastausta antaa.
Ärsyttää välillä kun jotkut (ei siis teistä kukaan, mutta jotkut) on niin että "plussasta 24 tuntia niin irtoo ja 24 tuntia on hedelmällinen". Joillain yksilöillä varmaan meneekin noin, mutta ei varmaankaan edes suurimalla osalla.
Eli jos munis irtoaa 48 tuntia plussan jälkeen ja on hedelmällinen 24 tuntia niin
= "pupiluaikaa" = 72 tuntia, eli 3 vuorokautta
Jos munis taas irtoaa plussasta 12 tunnin päästä ja on hedelmöityskykyinen 8 tuntia
= "pupiluaikaa" = 20 tuntia, ei vajaa vuorokausi
Ajat voi vaihdella siis toooooosi paljon. Näin olen ainakin itse ymmärtänyt, joku muuta tietoa saanut valaiskoon meitä ihmeessä :wave:

Kivutkin on niin yksilöllisiä, joillain kipuilee ennen irtoamista, joillain sen aikana ja joillain sen jälkeen. Itse kuulun niihin jotka kipuilee ennen irtoamista, joskus jomottelee jo pari viikkoa ennen ovisplussaa.

Mutta jos plussan aikaan ja/tai vähän sen jälkeen saa simppoja laitettua liikkeelle niin hyvät on mahikset :) plussa onnea!!:heart:

Viimeksi muokattu:
  • Tykkää
Reactions: ZzR
miss_piggy
Jaa en osaa kommentoida, sillon ku plussasin ennen keskenmenoa, pupuiltiin 29.12, 30.12 ja 31.12, 31.12 sain kunnon ovisplussan ja siitä sitten tais napsahtaa raskaus. Tai ainaki joistakin noista kerroista...vaikka sitte kesken meniki..

Ovis plussasta menee yleensä se 12-48h kun munarakkula puhkiaa.(ovulaatio)
..itselläni tämä tapahtuu nopsaan, jopa hieman alle 12h..

Ovulaatio kipuisia on toisilla enempi, toisilla vähempi.
Munasarjat kyllä reagoivat usein jo munarakkuloiden kasvuun: jomottelua, vihlaisuja, mahan turvottelua, tärinäarkuutta jne..

Myöskin alakerran limat lisääntyvät usein, itselläni kolmas limailupäivä, se ovis.

Kroppaansa voi opetelle tuntemaan, kunhan malttaa kuullostella:)
..toisilla nimittäin ne ovistestein dippailut, saattavat aiheuttaa suurtakin stressiä:(..ja ovis voi senkin takia viivästyä, tai jäädä jopa tapahtumatta.(ovuloimattomia kiertoja muutoinhin n. 2-3x/vuosi)

Munasolu eää sen 12-24h..useista lähteistä lukenut, että juuri tuo 12h se oikeampi.

Siittiöt elelevät ejakulaation jälkeen keskimäärin 1-3vrk..oikein hyvät yksilöt suotuisissa olosuhteissa jopa 5-7vrk.
..siittiö tarvitsee myös ns. "kapasitaatio ajan", ennen kuin on valmis hedelmöittämään munasolun - se on 7h.

Kapasitaatio

Kapasitaatio on noin 7 tunnin mittainen tapahtuma, joka tapahtuu suurimmaksi osaksi naisen munanjohtimissa.
solunetti: Hedelmöittyminen

Lemmiskelyjä 2-3vrk:n välein siinä oviksen tietämillä, on aikas hyvä ohje..itselläni pari kertaa tärppi käynyt näin: ovulaatio ollut juuri ennen, tai heti lemmiskelyn jälkeen.=)

..niin paljoa ei yleensä voi(jaksa?:whistle:)lempiä, että ei kerkeäisi simoja kehittyä uusia tilalle ennen seuraavaa tallettelua.. mutta liika pidättäytyminen voikin olla jo pahasta - heikentää tutkitusti siittiöiden laatua.

Tärppionnea jokaiselle..

Viimeksi muokattu:
Hei taas!

Mulla näytti edellis päivänä ovutesti plussaa, sextailtiin kolmisen kerta sen jälkeen, mutta myös eilenki kun tein ovu testin niin vahva plussa sieltä tuli, yhtä vahva kun edellis päivänä, noh eilenki pupuiltiin parisen kerta, mutta miten mulla pari päivä peräkkäin vahva plussaa? testaan tänään taas ku pääsen kotio töistä, mutta mitäs mieltä ootte?

Jälleen kerran semmonen olo et ei me onnistutaan nyttenkään, liian vähä pupuiltu :(

Sunflower11
Ne testit voi näyttää montaakin päivää plussaa (itellä 3 päivää ollut) ja siitä ekasta lasketaan, eli eka päivä on se dpo -1 ja plussan jälkeinen päivä on ovulaatiopäivä, eli dpo 0.
Kyllähän noi kerrat riittää jos on tullakseen nyt. Ei sitä tarvitse kun esim. ovisplussapäivänä, ovulaatiopäivänä ja vielä jälkeen jos haluaa.

YAW
Oonko miä ees lähellä? Mitä mieltä olette?

ja päivän tokasta pissistä tehtynä näyttää tälle...

ja pc:n oviliuskat siis kyseessä..

muoks: kp 16 puolenpäivän aikaan ja iltapäivällä tuli vielä hiukan tummemmat viivat ja nyt seuraavana aamuna ovat lähteneet haalentumaanpäin. Aika hyvin piti lääkärin arvio paikkansa kun kävin kp 10 ultrassa ja tuo sanoi ovisarvioksi kp 16 :) Tänään siis kp 17 =)

Viimeksi muokattu:
Osaisko joku neuvoa.. Miten toi digitaalinen Clearbluen ovistesti toimii..? Eli tarkotan sitä, että pitääkö ne kaikki testiliuskat käyttää yhden kierron aikana vai voiko sitä käyttää useammassakin kierrossa ikään kun niin, että tikuttaa halvemmilla liuskoilla ensin vaan ja sit testaa varmistuksen vaan CB:lla vaikka kierrossa yhden kerran? Ymmärrättekö mitä tarkotan :D Luin vaa netistä, että sen CB:N "patteri" kestää vain 7 liuskan ajan...

Ite alotin nyt ekan kerran liuskailun, koska kierrot ihan sekaisin.. Lopetin pillerit joulukuussa ja kierrot ollut sen jälkeen 28 pvää, 33 pvää ja 21 pvää.. Ei mitään hajua siis miten mulla noi ovikset tulee ja menee..

Neuvokaa jos osaatte tuon Clear Bluen kanssa! :)

Mä oon itseasiassa tehny just noin :) on se ainakin nää 2 kiertoo kestäny se patteri mitä oon ite sitä samaa käyttäny ja mulla viel tosi pitkät kierrot eli joku 3kk on kestäny. Mulla on viel yks testi tähän uuteen kiertoon että toivottavasti kestää. Ennoo ees ajatellu ettei se "patteri" kestäis. hehe, aina oppii uutta :p

nii ja YAW musta toi tuorein on jo plussa varmaan :) mulla tulee kyllä tohon PC:n testiin viel tummempi testiviiva kuin kontrolli, mutta yksilöllistä varmaan!

Viimeksi muokattu:
Hei taas!

Mulla näytti edellis päivänä ovutesti plussaa, sextailtiin kolmisen kerta sen jälkeen, mutta myös eilenki kun tein ovu testin niin vahva plussa sieltä tuli, yhtä vahva kun edellis päivänä, noh eilenki pupuiltiin parisen kerta, mutta miten mulla pari päivä peräkkäin vahva plussaa? testaan tänään taas ku pääsen kotio töistä, mutta mitäs mieltä ootte?

Jälleen kerran semmonen olo et ei me onnistutaan nyttenkään, liian vähä pupuiltu :(
No, ette todellakaan ole liian vähän pupuilleet, siit älä huoli:wave:
..ja ovis+ lasketaan sitä ensimmäisestä tasavahvasta viivasesta, muista ei tarvitse välittää.

LH voi jäädä koholle ovulaatioon saakka, siitä kyllä viiva testissä sitten himmenee - p a i t s i naisilla, jotka kärsivät monirakkulaisista munasarjoista, heillä testit voivat näyttää läpi kierronkin melko vahvaa viivasta.

Viimeksi muokattu:
Osaisko joku neuvoa.. Miten toi digitaalinen Clearbluen ovistesti toimii..? Eli tarkotan sitä, että pitääkö ne kaikki testiliuskat käyttää yhden kierron aikana vai voiko sitä käyttää useammassakin kierrossa ikään kun niin, että tikuttaa halvemmilla liuskoilla ensin vaan ja sit testaa varmistuksen vaan CB:lla vaikka kierrossa yhden kerran? Ymmärrättekö mitä tarkotan :D Luin vaa netistä, että sen CB:N "patteri" kestää vain 7 liuskan ajan...

Ite alotin nyt ekan kerran liuskailun, koska kierrot ihan sekaisin.. Lopetin pillerit joulukuussa ja kierrot ollut sen jälkeen 28 pvää, 33 pvää ja 21 pvää.. Ei mitään hajua siis miten mulla noi ovikset tulee ja menee..

Neuvokaa jos osaatte tuon Clear Bluen kanssa! :)
..juuri noin voit tehdä:)..ja miusta ne patterit kestää kyllä useammanhin kuin 7liuskan dippauksen?..ainahin ennen kestäneet, olisiko sitten laitetta muutettu..

Tuossa linkki CB:n dippauksen aloituspäivälaskuriin..
http://www.clearblue.com/fi/testaamisen-aloituspaivan-laskuri.php

Tuota voit käyttää apuna..ja tosiaan, mikäli kierto heittää paljon, kannattaa dippailla noita halppisliuskoja vaikka 2xvrk ja sitten kun näyttää että testiviivanen vahvenee, kopaisee digillä.=)

Myös mulla näyttää testit pitkin kiertoa tollasta haaleeta viivaa. Aikaisimmillaan koittanu kp7 ja silloin jo tuli tollanen :) sitten pitkin kiertoa sen viivan vahvuus vähän vaihtelee, niin että oon jo erehtyny luulemaan, että saattais plussa olla tulossa. Sitten joskus kp15-17 tulee se oikea plussa. (Tämä kokemus siis tasan kahden tikutetun oviksen pohjalta :D)

Täällä ollaan vähän myöhässä aikataulusta mutta tässä olis nyt ovistesti plussaa.. Kp19 siis mennään. :D toi yrittäminen on tässä kuussa ollut vähän hailumpaa, ei jotenkin oo nyt ekana ollut petihommat mielessä..Tietysti ei niitä jätetty kokonaan oo mutta ei oo niin pakkomielteistä.. =)
Kp19 - Aijaa.com

Onko täällä kellään kokemusta noista Perhosen ovistesteistä? Mä en tiiä missä on vika, kun ne ei näyttänyt mulle tässä kierrossa mitään.. onko vika testissä vai testaajassa :) Eli enkö ovuloi vai eikö testit näytä mitään. Nyt menossa jo kp 18 ja testi näyttää vaan sitä samaa hyvin hailakkaa testiviivaa koko ajan..

Suhtauduin niihin kyllä alunperinkin skeptisesti, koska ne oli niin halpoja..

miss_piggy
Hilda-Maaria: Kuinka pitkä sun kierto on? Ite sain yhdessä kierrossa olevinaan ovisplussan kp 15, mutta se ei ollukkaan oikea ovis, vaan kunnon ovisplussan sain vasta kp 26. Ei sitä muuten välttämättä joka kierrossa edes ovuloi, eli saattaa olla ovuloimattomiakin kiertoja vaikkei olisi mitään vikaa.

Mä aloitin nyt testaamisen kp 7, koska edellinen kierto oli vaan 21 päivää.

Ehkä mä vaan hätäilen.. ihmettelen vaan sitä, että niissä testeissä ei näy mitään, koska jos mun kierto olis sen 33 päivää nyt, mitä se on maksimissaan ollut, testien pitäs vähitellen näyttää jo ovisplussaa.. Mulla on vahva epäilys, että en ovuloi ollenkaan, koska en ole tähän mennessä kertaakaan huomannut mitään oireita oviksesta.. ehkä täytyy vaan ootella, että pillereiden pitkän syönnin jälkeen nää kierrot tasaantuu..

Meen kyllä lääkäriin, jos ensi kierrossakaan en bongaa ovista.. eikös siihen kierron tasaamiseen ja oviksen aikaan saamiseen oo olemassa jotain lääkkeitä?

Sunflower11
Tuleeko niihin testeihin mitään viivaa? Kannattaa kyllä kokeilla digiä tai pregcheckin testejä. Yleensä kait on niin että ne menkat ei säännöllisesti kait tule jos ovistakaan ei..?

Tulee se malliviiva ja testiviivan kohdalle tulee vaa ihan ihan hailakka viiva koko ajan.. Sitä mäkin oon miettinyt, kun kuitenkin menkat tulee, että kai sen oviksenkin on tapahduttava :) Mutta ehkä maltan nyt vaan mieleni ja kokeilen toista testimerkkiä. jos ei sittenkään tapahdu mitään, niin sit lääkäriin!

Yhteistyössä