Tänään äitipolilla nähtyä..

  • Viestiketjun aloittaja "Miuku"
  • Ensimmäinen viesti
"Miuku"
Äiti olisi väkisin raahannut 1-ja kolmevuotiaat mukaan niskapoimu-ultraan, sitten kun kuuli että ei saa tuoda kun ultraus on emättimen kautta sai sätkyn.
Kävi vastaanottohuoneessa, poukkasi takaisin ja tilitti miehelleen "millainen paikka tämä oikein on" kun on MIESlääkäri ja nyt täytyisi riisua vyötäröstä alaspäin!!! Ei tule kuuloonkaan! Hän kyllä tietää jo kolmatta odottaessa ettei sitä niin tehdä..!
Oli oma onni että oli sellainen kuiva ruippana, ultraus onnistui vatsan päältä...

Ihmettelen vain että mitenkäs tämä rouva sitten aikoo synnyttää? Sukkahousut jalassa? :D
 
"Santtu"
Me oltiin viikko sitten nt-ultrassa ja se tehtiin jopa mulle vatsan päältä (bmi 41). Ja joo, mulla oli mun 1v11kk ikäinen poika mukana ja sai katsella sitä.
Vai oliko aloituksen tarkoitus tuo kauhistus siitä että mies tekee tutkimuksen? Tuo on kyllä jännää että toiset kauhistuvat jos on mieslääkäri naisten alapäitä tutkimassa. Siis tottakai ymmärrän eräät uskontotaustaiset kauhistumiset, mutta kyseessä taisi kuitenkin olla ihan ns. normiäiti...
 
Lapsikielto nyt ei ole varmaan sen takia, että nt-ultra tehdää alakautta, koska sama kielto on myös rakenneultrassa.

Mutta joo lääkäreitä nyt sattuu olee myös miehiä, onhan se kamalaa. :D

Missä muuten lääkäri tekee normaalit raskauden ultrat? Mulla se on aina ollut kätilö.
 
juu...
Joopa joo, nämä on näitä "neiti hienohelmoja". Ittensä vaan tekevät naurunalaisiksi! Eihän sillä varmaan ole miestäkään, ihan pyhästä hengestä siinnyt varmaankin;)
 
....
Tiesitkö että tk:ssa, polilla, sairaalassa jne. nähtyä ja kuultua on RIKOS kertoa ja levittää eteenpäin.

On se ärsyttävää jos on jotain luvattu ja ei toteudu. Ja useamman lapsen äitinä varmasti on värkkiään levittänyt lapsensa synnyttäessä.
 
"xxx"
Lapsikielto ei johdu siitä että ultrataan emättimen kautta, vaan siitä että a) ultraaja tarvitsee työrauhan ja b) jos onkin huonoja uutisia, niin lapsille traumaattinen tilanne.
 
,
Ei mullekkaan kyllä ole kukaan polilla asioidessani sanonut, että mulla on sitten vaitiolovelvollisuus kaikessa mitä odotushuoneessa näen. Mä olen siellä ihan tavallisena siviilihenkilönä niinkun kaikki muutkin potilaat.
 
Juppista juu
Tiesitkö että tk:ssa, polilla, sairaalassa jne. nähtyä ja kuultua on RIKOS kertoa ja levittää eteenpäin.

On se ärsyttävää jos on jotain luvattu ja ei toteudu. Ja useamman lapsen äitinä varmasti on värkkiään levittänyt lapsensa synnyttäessä.
Höpöhöpö. Sekoitat terveydenhuoltohenkilökunnan vaitiolovelvollisuuteen.

Meillä tuli kyllä ihan ohjeetkin, joissa sanottiin että lapsia ei voi ottaa mukaan tutkimukseen. Tutkimusta tekevissä yksiköissä ei ole lastenhoitopalvelua, lapsethan voi tutkimuksen aikana vaikka tehdä jotain tuhoja ymmärtämättömyyttään. Ihan perusteltua siis pyytää saapumaan ilman lapsia.
 
Alkuperäinen kirjoittaja Kotilohikäärme;23847395:
Missä vaan riippuen äidistä. Mut on aina ultrannut lääkäri, ei ikinä kätilö.
Ok. Mä olen vaan miettinyt, kun lähes aina nt-ultrasta tai rakenneultrasta puhuttaessa ihmiset sanovat lääkärin ultranneen, mä olen kuvitellut, että niin on vain poikkeustilanteissa.
 
  • Tykkää
Reactions: miss bamse
[QUOTE="xxx";23847358]Lapsikielto ei johdu siitä että ultrataan emättimen kautta, vaan siitä että a) ultraaja tarvitsee työrauhan ja b) jos onkin huonoja uutisia, niin lapsille traumaattinen tilanne.[/QUOTE]

Näin mullekin sanottiin kun kysyin asiasta huvikseni.
Mä ymmärrän tuon todellakin enkä itse ottaisi minkään ikäistä lasta mukaan ultraan.

Neuvolaan voi ottaa lapsen mukaan kuuntelemaan sydänääniä. Sydänäänistä kun voi olla itsekin varma, että kuuluu jos tuntee jo sikiön liikkeet.
Mä lupasin omalle pojalle, että pääsee kesäkuun lopulla olevalle neuvolakäynnille mukaan kuuntelemaan pikkusisaruksen sydänääniä. Tämä myös mun neuvolatädille ok, olen siis tästäkin kysynyt.
 
Lapsikielto nyt ei ole varmaan sen takia, että nt-ultra tehdää alakautta, koska sama kielto on myös rakenneultrassa.

Mutta joo lääkäreitä nyt sattuu olee myös miehiä, onhan se kamalaa. :D

Missä muuten lääkäri tekee normaalit raskauden ultrat? Mulla se on aina ollut kätilö.
No kun mä oon käynyt, niin ei ollut mitään kieltoa muuten, muuta kun just sit tossa alakautta tehtävässä. Lääkäri sanoi, ettei ota lasta sinne katselemaan, koska lapsesta se voi olla ahdistavaa, kun hän ei ymmärrä, mitä äidille tehdään ja miksi äidin sisään laitetaan laitteita. Itse en tullut ajatelleeksi, että se tehdään alakautta ja siksi meillä oli lapsi mukana. Mutta sitten kun oli alakautta katsottu, katsottiin vielä vatsan päältä ja lapsi sai katsoa. Olivat oikein ystävällisiä siellä.
:)
 
"Miuku"
ap oli ihan sivustakatsojana eikä talon henkilökuntaa joten ei vaitiolovelvollisuudet sido, itsehän tuo isoon ääneen odotushuoneessa asiaa kauhisteli. Ei tarvinnut korva vastaanottohuoneen ovea vasten kuunnella.

Käsittääkseni np-ultra tehdään PÄÄASIASSA alakautta siitä syystä että se on silloin tarkempi, onhan kyseessä kuitenkin seulonta eikä siinä ole varaa epäselvien kuvien tulkintaan. Sikiöhän on varsin pieni silloin vielä.
Tuo tuollainen vain kummeksuttaa siitä syystä että ensinnäkin oli se mieslääkäri joka ei kelvannut, ultraaminen emättimen kautta ei sopinut ja ne lapset sinne sitten mukaan, senikäisiä jotka eivät muutenkaan vielä asiasta ymmärtäisi yhtään mitään.
Luulisi naisihmisen olleen sentään gynekologilla tms aiemmin ja toki edellisten raskauksien ja synnytysten aikana on saattanut joutua ottamaan housut pois joissain tilanteissa... Onko sillä lääkärin sukupuolella mitään merkitystä, täytyy olla aika likainen mielikuvitus jos luulee mieslääkärin saavan jotain kicksejä siitä että tutkii kymmeniä naisia päivässä...

Ja en muuten ole taasen tiennyt että jossain kätilöt tekisivät np-ja rakenneultria, meilläpäin aina lääkäri molemmissa.
 
joo varmasti se vaihtelee kunnittain. Tässäkin naapurikunnissa on ihan erilaiset käytännöt.. Oululaiset käy mun tietääkseni kätilöllä tk:ssa ja sitten tää naapurikunta missä me asutaan, niin tarjoo molemmat ultrat. Ennen oli oysissa ja nykyään terveystalolla =)
 
Alkuperäinen kirjoittaja PölyEsteri;23847452:
No kun mä oon käynyt, niin ei ollut mitään kieltoa muuten, muuta kun just sit tossa alakautta tehtävässä. Lääkäri sanoi, ettei ota lasta sinne katselemaan, koska lapsesta se voi olla ahdistavaa, kun hän ei ymmärrä, mitä äidille tehdään ja miksi äidin sisään laitetaan laitteita. Itse en tullut ajatelleeksi, että se tehdään alakautta ja siksi meillä oli lapsi mukana. Mutta sitten kun oli alakautta katsottu, katsottiin vielä vatsan päältä ja lapsi sai katsoa. Olivat oikein ystävällisiä siellä.
:)
Nykyään tulee ihan ultrakutsussa tieto siitä, että ei lapsia mukaan. Ainakin Kätilöopistolla. :)
 
Nykyään tulee ihan ultrakutsussa tieto siitä, että ei lapsia mukaan. Ainakin Kätilöopistolla. :)
Mulla ei tullut. Muistaakseni se oli vielä joku ylimääräinen ultra, kun mulla oli paljon supistelua ja piti seurailla tilannetta. Eipä siinä nyt mitään vaikeaa tilannetta syntynyt, lääkäri sanoi asiallisesti, että ei anna lapsen olla mukana. (mä oon niin lahopää, että en mä tiennyt sinne mennessä, mistäkautta ultrataan, enkä miettinyt koko asiaa sen kummemmin.) Mies oli tietysti myös mukana, joten se oli lapsen kanssa sillävälin. Sitten kun otettiin siitä vatsanpäältä samalla kerralla, lääkäri kävi sanomassa niille, et ne saa nyt tulla katsomaan. Antoi pojalle vielä muistoksi pikkusiskon ultrakuvan ja selitti, missä siinä näkyy mitäkin.
 
Eipä se ole rikos, jos asiakas kertoo havainnoistaan odotustilassa. Henkilökuntaa koskee vaitiolovelvollisuus.

Mulle ei olla koskaan pystytty tekee nt-ultraa alakautta (neljästi käynyt), koska kohtuni on niin eteenpäin kallistunut, kun sen anturin laittaa sisään sitä joutuu pitäämään pystysuorassa pää kohti kattoa eikä tällöin saada kuvaan mitään. Myöskin se on erittäin epämiellyttävän tuntuinen asento.
 

Yhteistyössä