Tämän olisin halunnut tietää esikoista odottaessa...

  • Viestiketjun aloittaja mamma nyt
  • Ensimmäinen viesti
zurp
:D joo on tosi paska talo. Sähän kiva ihminen oot. Talossa koira myöskin, joka olisi toopeuksissaan saattanut hypätä sille sohvalle. Mut sun mielestä ois kait vaan pitänyt lopettaa se koira?
 
toki rakastan niitä mutta...
No sen että ei ne lapset niin kivoja olekkaan. :( Ihan yliarvostettua koko touhu. Menee vaan rahat, vapaa-aika, ystävät, kaikki... No miehen kanssa se jotenkin yhdisti kun yhdessä kärsittiin ja hoidettiin kipeät kersat ja valvottiin ja oltiin vaan kotona ja kiroiltiin tilannetta yhdessä. Meistä tuli entistä tiiviimpi pari ja tajuttiin entistäkin paremmin miten ihana se toinen on. Mutta nyt on hauskempaa kun kakrut alkaa olla isompia ja me saadaan olla enemmän kahdestaan! :)
 
zurp
Selittäkää nyt miksi on niin mahdotonta hyväksyä että sellainen asia joka toimi teillä ei välttämättä toimi muilla? En mä ainakaan jumalauta huvikseni ollut ihan romahduksen partaalla väsyneenä ja syömättä. Mies hoiti kyllä lasta aina iltaisin ja viikonloppuisin, mutta ei meistä kumpikaan nukkunut kunnon yöunia kertaakaan puoleentoista vuoteen.
 
[QUOTE="Kolmen äiti";30437012]Olen aina ihmetellyt, miten synnyttäneet äidit ovat niin hirveän kiireisiä vastasyntyneen kanssa. Vastasyntynythän nukkuu suurimman osan ajasta. Kyllä sitä myös paljon imetetään ja vaihdetaan vaippaa jne, mutta on aika helppohoitoinen paketti verrattuna siihen ikään, kun voi iskeä koliikit sun muut, tai kun lähtee liikkeelle jne.


Eri asia on sitten, jos synnytys on ollut vaikea ja äidillä kestää toipua siitä, jolloin ei kykene vaikka imuroimaan tms.[/QUOTE]

Niin minäkin luulin että vastasyntyny nukkuu ja syö...kunnes sain oman toukan joka ei tienny tästä mitään. Valvoa se osasi ja olla tyytymätön sylihiiri jota kanniskeltiin jo laitoksella muidenkin kun mun toimesta. 5kk iässä osasi nukkua jopa tunnin jos hyvin kävi. Lekurikaan ei osannu auttaa valvojaa.
 
Selittäkää nyt miksi on niin mahdotonta hyväksyä että sellainen asia joka toimi teillä ei välttämättä toimi muilla? En mä ainakaan jumalauta huvikseni ollut ihan romahduksen partaalla väsyneenä ja syömättä. Mies hoiti kyllä lasta aina iltaisin ja viikonloppuisin, mutta ei meistä kumpikaan nukkunut kunnon yöunia kertaakaan puoleentoista vuoteen.
Putkinäkö ja kyvyttömyys ajatella asioita muuten kun omien kokemusten kautta. Muillakin on kun mullakin...
 
misssä x
[QUOTE="123";30437419]Niin. Toisaalta varmaan usein tuo äitikään ei ole se ainut aikuinen siinä talossa. Se että mies ei voi joko tehdä sitä lämmintä ateriaa tai vaihtoehtoisesti hoitaa lasta sen aikaa kun äiti tekee ruokaa on kans sellainen asia mitä en pysty ymmärtämään. Yh:lla tietysti on vaikeampaa.

Onko joillakin OIKEASTI niin huonosti tilanne että eivät ehdi/pysty 4 kuukauteen tekemään sitä lämmintä ruokaa?[/QUOTE]

Mies teki viikonloppuisin lämpimän ruuan eli ois sitä voinut syödä pari kunnon ateriaa viikossa. Mutta mulla meni ruokahalu ihan kokonaan, oksetti ruuan näkeminenkin. Näin minulle käy aina vastoinkäymisten sattuessa, ja krooninen unenpuute sekä se ettei oma mies arvosta sen vertaa että voisi pitää muksua sen aikaa että itse pääsee suihkuun tai vessaan, suoranaisesti piristä.

Seuraavaksi sä varmaan sanot että oisit ottanu paremman miehen.
 
veeruliini
On normaalia että imetyksen alkuvaiheessa nännit menee haavoille, paranevat nopeasti esim. lansinoh rasvalla ja vaiva menee ohi noin viikossa jopa.

Hormonit voivat aiheuttaa täydellistä unettomuutta synnytyksen jälkeen muutamat ensimmäiset päivät, menee ohi kyllä ja hormonit auttavat yöherätuksissä äitiä valvomaan.

Jälkivuoto voi tosiaan olla runsasta jopa kuukauden

Osta kunnollisia kestoliivinsuojia tarpeeksi.

Suosittelen kunnollista kantoreppua jo alkuaikoina.
 
"vieraz"
[QUOTE="Kolmen äiti";30437012]Vastasyntynythän nukkuu suurimman osan ajasta.[/QUOTE]

Vielä yksi tärkeä neuvo tuli tuosta mieleen: älä usko väitteitä, joiden mukaan vastasyntynyt vain syö ja nukkuu :D Se voi myös itkeä. Tai nukkua vain sylissä/rinnalla/kantorepussa/20 min. pätkissä jne. Ensimmäisten viikojen/kuukausien sumu on ihan normaalia sekin.
 
vierassss
Älä usko palstaa. Varaudu kaikkeen, kohtuudella. Minä uskoin palstaa mm. tässä vaatekokoasiassa. Ekana kotipäivänä miehen piti lähteä hakemaan 50-senttisiä vaatteita, kun lapsi hukkui niihin 56-senttisiin, jotka palstalla oli todettu käytännöllisimmiksi. Jos joku koko jää käyttämättä, se on ennemmin jossain 68/74-tienoilla.
Meidänkin piti hankkia kuopukselle 50cm vaatteita, kun syntyi muutaman sentin lyhyempänä kuin isosisaruksensa, joka oli 4kg ja 54cm. En ostanut niitä etukäteen, kun ajattelin, että teen taas samankokoisen vauvan, mutta eipä niitä tarvinnut paljoa hommata. Äitini kävi hennesiltä pari kietaisubodya ja puolipotkarit ensi hätään.
Isompi käytti muuten kokoa 68cm 5kk iästä vuoden ikään :D
Nuorempi on käyttänyt 74cm vaatteita jostain 8-9kk iästä lähtien ja on nyt 1,5v ja ne alkavat hissukseen jäädä pieniksi.
Vaateasioissa ei voi yleistää :)
 

Yhteistyössä