...ja lyhyesti kirjoitan, sillä Mitja-vauva on nukkunut jo niin pitkiä päiväunia, että pian menen herättelemään. Päivitin juuri profiilia ja tuore hymykuva Mitjasta, poika hymyilee ja seurustelee todella paljon. Neuvolassa olimme tällä viikolla ja pojan mitat seitsemän viikon vanhana ovat 56.5 cm ja 4980 kg.
:hug:
Rosaeh...hyvin ymmärrän millaista masennusta imetyksen epäonnistuminen saattaa aiheuttaa ja vauvan mahavaivat ovat todella raastavaa katseltavaa. Mitjallakin välillä on kovia ilmavaivoja ja usein vaunumatkat päättyvät niin ,että kannan/kannamme Mitjan kotiin olkapäällä. Minulla "toimii" vain toinen rinta ja imetystä jatkan sinnikkäästi. Nyt tuntuu tulevan hyvin maitoa, kun olen kokeillut rintaöljyä. Esikoisen aikana maitoa suorastaan suihkusi rinnoista ja myin sitä todella paljon. Katsoinkin vauvakirjasta, että Miro-poika painoi samanikäisenä 6.5 kiloa eli maitoa todella tuli! Niukasti tuli tyttären kanssa ja päätinkin imetyksen puolentoista kuukauden sinnittelyn jälkeen. Sama ongelma tuntuu nyt olevan kuitenkin Mitjalla. Yhden ainoan kerran olemme kokeilleet korviketta ja Mitja oksensi tuntikausia tämän kokeilun jälkeen. Neuvolasta tai äitiyspolilta emme saa vielä lupaa käyttää erityiskorviketta vaan pitäisi vielä kokeilla muutama muu korvike, mutta en millään viitsisi altistaa vauvaa toiselle yhtä rajulle kokemukselle! Ongelma tulee olemaan toukokuun loppu, jolloin minä palaan töihin ja mies jää kotiin. Meillä ei taloudellisesti muuta vaihtoehtoa ole. Jotenkin pitää puolustella tätä valintaa, sillä niin paljon voivotteluja ja ihmettelyjä tämä ratkaisu aiheuttaa ihmisissä. Minulla on jo nyt järkyttävä eroahdistus, mutta kuitenkin on minusta hienoa, että mies saa myös mahdollisuuden ja luultavasti suhde vauvaan ja myöhemminkin lapseen tulee läheisemmäksi. Imetys varmasti loppuu niihin aikoihin ja hyvä korvike täytyy löytää ennen sitä. On todella ajattelematonta kommentoida imetysasioita ja itse kyllä loukkaannuin, kuin appivanhemmat ilmoittivat, että rintamaidolla kasvava lapsi on tutkimuksissa älykkäämpi. En moiseen tutkimukseen usko, mutta onhan rintamaidossa paljon hyviä puolia. Mietin noita vatsavaivoja, meidän Mitjalla tosiaan korvike aiheutti järkyttävämmän reaktion kuin koliikki. Keskimmäinen "vauvanihan", Ona-tytär, aikoinaan joutui sairaalaan viikoksi, kun korvike aiheutti niin pahat reaktiot, maitoallergia todettiin. Imetys onnistuu, jos onnistuu ja jos ei, niin siitä ei voi syyllisyyttä kantaa eikä varsinkaan muut saisi sellaisesta syyllistää.
Pikkumyy..minun kuukautiset alkoivat samana päivänä kuin sinun. Kuvittelin, että kuukautiset viivästyisivät, kun imetän, mutta aika pian tulivat. Saa nähdä siirrynkö vielä 40+ vauvakuumeilijoihin! Vähän olemme puolitosissamme puhuneet vielä yhdestä ja tässä vaiheessahan ei aikaa hirveästi ole. Voi olla kuitenkin, että olemme "järkeviä" ja Mitja jää viimeiseksi, sillä niin järkyttävän raskas oli raskautuminen ja koko raskausaika. Mietin myös, että mitkä ovat resurssimme ja kuinka paljon energiaa meillä olisi kahdelle....
Mitja heräilee nyt...joten lisää myöhemmin...